ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ Δ΄ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ
ΣΥΝΟΔΟΥ
(17 ΙΟΥΛΙΟΥ 2016)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Τέκνον
Τίτε, πιστός ὁ λόγος·
καὶ περὶ τούτων βούλομαί σε
διαβεβαιοῦσθαι, ἵνα φροντίζωσι
καλῶν ἔργων προΐστασθαι
οἱ πεπιστευκότες τῷ Θεῷ. ταῦτά ἐστι τὰ καλὰ καὶ ὠφέλιμα τοῖς ἀνθρώποις· μωρὰς δὲ ζητήσεις καὶ γενεαλογίας καὶ ἔρεις καὶ μάχας νομικὰς περιίστασο·
εἰσὶ γὰρ ἀνωφελεῖς καὶ μάταιοι. αἱρετικὸν ἄνθρωπον μετὰ μίαν καὶ δευτέραν νουθεσίαν παραιτοῦ,
εἰδὼς ὅτι ἐξέστραπται
ὁ
τοιοῦτος καὶ ἁμαρτάνει ὢν αὐτοκατάκριτος. Ὅταν πέμψω Ἀρτεμᾶν πρός σε ἢ Τυχικόν, σπούδασον ἐλθεῖν πρός με εἰς Νικόπολιν· ἐκεῖ γὰρ κέκρικα παραχειμάσαι.
Ζηνᾶν τὸν νομικὸν
καὶ Ἀπολλὼ σπουδαίως πρόπεμψον, ἵνα μηδὲν αὐτοῖς λείπῃ. Μανθανέτωσαν
δὲ καὶ οἱ ἡμέτεροι καλῶν ἔργων προΐστασθαι εἰς τὰς ἀναγκαίας χρείας, ἵνα μὴ ὦσιν ἄκαρποι. Ἀσπάζονταί σε οἱ μετ' ἐμοῦ πάντες. ἄσπασαι τοὺς φιλοῦντας ἡμᾶς ἐν πίστει. Ἡ χάρις μετὰ πάντων ὑμῶν· ἀμήν.
(Τίτ. γ΄[3] 8 – 15)
ΠΟΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ ΜΑΣ;
ΛΟΓΟΣ ΣΤΟ: «Μωρὰς δὲ ζητήσεις ... περιίστασο·
εἰσι γὰρ ἀνωφελεῖς καὶ μάταιοι»
Στὸ σημερινὸ Ἀποστολικὸ ἀνάγνωσμα
ὁ ἀπόστολος Παῦλος ἀνάμεσα
στὶς ἄλλες
πολύτιμες συμβουλὲς ποὺ
δίνει στὸν μαθητή του Τίτο, τοῦ λέγει καὶ τὰ
ἑξῆς: Νὰ ἀποφεύγεις
τὶς ἀνόητες
συζητήσεις καὶ τὶς
γενεαλογίες για τοὺς μυθικοὺς θεοὺς
ἢ τοὺς
εὐγενεῖς
προγόνους, καθὼς καὶ
τὶς φιλονικίες καὶ διαμάχες γιὰ τὸν
ἰουδαϊκὸ
νόμο, διότι δὲν προκαλοῦν
καμμία ὠφέλεια καὶ εἶναι
μάταιες. Ἡ συμβουλὴ αὐτὴ τοῦ θείου Ἀποστόλου
δίνει καὶ σὲ
μᾶς τὴν
ἀφορμὴ
νὰ δοῦμε
ποῦ ὁδηγοῦν
οἱ ἀνωφελεῖς
συζητήσεις καὶ πῶς
θὰ πρέπει νὰ
τὶς ἀποφεύγουμε.
1.
ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ ΑΝΩΦΕΛΕΙΣ
Ἦταν φαίνεται
συχνὸ τὸ
φαινόμενο στοὺς Χριστιανοὺς
τῆς Κρήτης νὰ χάνουν τὸν καιρό τους καὶ
τὴν ἠρεμία
τους μὲ συζητήσεις μάταιες καὶ ἀνωφελεῖς. Ἐπειδὴ ζοῦσαν
σ' ἕνα περιβάλλον ἀπὸ Ἕλληνες καὶ
Ἰουδαίους, ἄκουαν
τὶς φιλοσοφικὲς
διαμάχες μεταξὺ τῶν
φιλοσοφιῶν τῶν
ἀρχαίων Ἑλλήνων
ἀλλὰ
καὶ τὶς
ἔντονες συζητήσεις τῶν Ἰουδαίων
σχετικὰ μὲ
τὴν ἑρμηνεία
τῶν διατάξεων τοῦ
Νόμου τῆς Παλαιᾶς
Διαθήκης. Καὶ ἔμπαιναν
κι αὐτοὶ
στὴν παγίδα νὰ
συμμετέχουν σ' ἕνα φαῦλο
κύκλο συζητήσεων ματαίων, ποὺ συχνὰ ὁδηγοῦσε σὲ
λογομαχίες καὶ ἔριδες,
διχασμοὺς καὶ
σχίσματα. Τὸ πρόβλημα στὶς
λογομαχίες τους βέβαια δὲν ἦταν μόνο τὸ
περιεχόμενο τῶν συζητήσεών τους ἀλλὰ καὶ ὁ τρόπος
διεξαγωγῆς τους, ποὺ
ἔκρυβε ἐγωισμὸ καὶ
ματαιοδοξία.
Δυστυχῶς μιὰ
τέτοια ἀρρωστημένη κατάσταση λογομαχιῶν καὶ
ἐρίδων παρουσιάζεται καὶ στὴν
ἐποχή μας καὶ
ἰδιαίτερα μεταξὺ
πολλῶν Χριστιανῶν.
Βλέπει κανεὶς καὶ στὶς
μέρες μας πολλοὺς πιστοὺς
νὰ ξοδεύουν ἀπερίσκεπτα
τὶς ὧρες τους μὲ
ἀνούσιες συζητήσεις, οἱ ὁποῖες προκαλοῦν συχνὰ
φιλονικίες. Συζητήσεις ποὺ συχνὰ παρουσιάζονται μὲ
τὸν μανδύα κάποιου γνησίου ἐνδιαφέροντος γιὰ πρόσωπα ἢ προβλήματα τῆς
ἐποχῆς
μας κι ὅμως κρύβουν πολὺ ἐγωισμὸ
καὶ καταλήγουν σὲ
κατάκριση καὶ πνευματικὴ
ζημιά. Ἰσχυρίζονται πολλοὶ
σήμερα ὅτι συζητοῦν για θέματα ἐκκλησιαστικά,
ἐπειδὴ
ἀγαποῦν
τὴν Ἐκκλησία.
Καὶ καταλήγουν νὰ
κατακρίνουν ἱερὰ
πρόσωπα, νὰ διχάζουν μὲ
τὴν στάση τους τοὺς
ἄλλους, νὰ
γίνονται οἱ τιμητὲς τῶν πάντων, νὰ πληγώνουν εὐαίσθητες
συνειδήσεις. Ἄλλοι στὴν
προσπάθειά τους νὰ βοηθήσουν ἀνθρώπους
θρησκευτικὰ ἀδιάφορους
ἢ ἀντίθετους
ἀρχίζουν νὰ
κατακεραυνώνουν ἀρχικῶς
τὰ σύγχρονα φαινόμενα ἠθικῆς
σήψης καὶ κατόπιν τοὺς
θεωρούμενους αἴτιους τῶν
φαινομένων αὐτῶν.
Τέλος κάποιοι ἄλλοι ἔχουν
ὡς καθημερινὸ ἀντικείμενο
τῶν συζητήσεών τους τὶς ἀνούσιες
καὶ συχνὰ
ἀντίθεες ἐκπομπὲς τῆς
τηλεοράσεως, τὴν πορεία τοῦ
πρωταθλήματος, τὴν προσωπικὴ
ζωὴ τῶν
δημοσίων προσώπων, τὴν μόδα, τὴν διασκέδαση, τὸ
χρηματιστήριο καὶ ἄλλα.
2.
ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ ΩΦΕΛΙΜΕΣ
Θὰ πρέπει λοιπὸν
νὰ προσέχουμε πολὺ
κι ἐμεῖς καὶ τὸ
περιεχόμενο ἀλλὰ
καὶ τὸν
τρόπο τῶν συζητήσεών μας, μᾶς λέγει ὁ ἀπόστολος Παῦλος. Καὶ
μάλιστα παροτρύνει τὸν Τίτο νὰ παραιτεῖται ἀπὸ τέτοιου εἴδους
συζητήσεις καὶ νὰ
φεύγει κι ἀπὸ
τὸν τόπο ποὺ
γίνονται. Ἀλλὰ καὶ στὸν
Τιμόθεο ὁ θεῖος Παῦλος
τήν ἴδια συμβουλὴ δίνει: «Τὰς μωρὰς καὶ ἀπαιδεύτους
ζητήσεις παραιτοῦ, εἰδὼς ὅτι γεννῶσι
μάχας»,
τοῦ γράφει. Ἀπόφευγε,
δηλαδή, τὶς ἀνόητες
συζητήσεις, διότι προκαλοῦν
μάχες καὶ ἔριδες. Διότι, ὅπως ἐξηγεῖ,
«δοῦλον Κυρίου οὐ δεῖ μάχεσθαι, ἀλλ' ἤπιον εἶναι πρὸς πάντας, διδακτικόν, ἀνεξίκακον, ἐν πραότητι παιδεύοντα τοὺς ἀντιδιατιθεμένους..
μήποτε δῷ αὐτοῖς ὁ Θεὸς
μετάνοιαν εἰς ἐπίγνωσιν ἀληθείας» (Β' Τιμ. β'[2]
23-25). Ὁ δοῦλος τοῦ
Θεοῦ, ὁ πνευματικὸς
δηλαδὴ ἄνθρωπος, δὲν πρέπει νᾶ λογομαχεῖ, ἀλλὰ νὰ εἶναι
ἤπιος πρὸς
ὅλους, διδακτικὸς
καὶ ἀνεξίκακος.
Νὰ παιδαγωγεῖ ὅσους ἀντιτίθενται εἰς αὐτὸν μὲ
πραότητα καὶ εἰρήνη,
χωρὶς νὰ
δημιουργεῖ ἐντάσεις. Νὰ
συζητεῖ μὲ ἠπιότητα καὶ
ἀνεξικακία, μὲ
πραότητα καὶ καλωσύνη. Ὅπως σημειώνει ὁ ἑρμηνευτὴς
τῶν Γραφῶν
Θεοφύλακτος, ὁ πνευματικὸς
ἄνθρωπος πρέπει νὰ μιλᾶ
«μὲ
πατρικὴ ἠπιότητα καὶ μὲ
μακροθυμία. Ἔτσι θὰ μπορεῖ νὰ πείσει ἀκόμη καὶ τοὺς πιὸ σκληροὺς καὶ ἀντίθετους συνομιλητάς». Ἂς
μάθουμε λοιπὸν νὰ
συζητοῦμε ὄμορφα,
ἁπλᾶ, ἐγκάρδια, ταπεινά, συνετά. Νὰ συζητοῦμε
συζητήσεις μὲ οὐσιαστικὸ οἰκοδομητικὸ
περιεχόμενο, συζητήσεις ὄχι γιὰ πράγματα μικρῆς ἀξίας,
ἀλλὰ γιἀ τὰ μεγάλα καὶ αἰώνια.
Ἀδελφοί, οἱ 630
θεοφόροι Πατέρες τῆς Δ' Οἰκουμενικῆς
Συνόδου, τοὺς ὁποίους
τιμᾶ σήμερα ἡ Ἐκκλησία
μας, τέτοιο παράδειγμα μᾶς ἄφησαν. Δὲν
ἀσχολοῦνταν
μὲ μικρὰ
καὶ ἀσήμαντα
ἀλλὰ μὲ μεγάλα καὶ
ἱερά. Αὐτὰ
συζητοῦσαν, αὐτὰ καὶ
δίδασκαν. Καὶ ὅταν χρειάστηκε, ἔδωσαν καὶ
μάχες σκληρὲς ἐναντίον τῶν
αἱρετικῶν,
ποὺ δίχαζαν μὲ τὶς ἐριστικὲς διαμάχες τους τὴν
ποίμνη τοῦ Χριστοῦ.
Ἔτσι θριάμβευσε ἡ ἀλήθεια, ἔτσι θριάμβευσε ἡ Ὀρθόδοξος
Ἐκκλησία μας.
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ
«Ο ΣΩΤΗΡ»)
ΤΟ ΙΕΡΟ
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Εἶπεν
ὁ Κύριος τοῖς ἑαυτοῦ μαθηταῖς. ὑμεῖς ἐστε τὸ φῶς τοῦ κόσμου. οὐ δύναται πόλις κρυβῆναι ἐπάνω ὄρους κειμένη· οὐδὲ καίουσι λύχνον
καὶ τιθέασιν αὐτὸν ὑπὸ τὸν μόδιον, ἀλλ' ἐπὶ τὴν λυχνίαν, καὶ λάμπει πᾶσι τοῖς ἐν τῇ οἰκίᾳ. Οὕτω λαμψάτω τὸ φῶς ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ὅπως ἴδωσιν ὑμῶν τὰ καλὰ ἔργα καὶ δοξάσωσι τὸν πατέρα ὑμῶν τὸν ἐν τοῖς οὐρανοῖς. Μὴ νομίσητε ὅτι ἦλθον καταλῦσαι τὸν νόμον ἢ τοὺς προφήτας· οὐκ ἦλθον καταλῦσαι ἀλλὰ πληρῶσαι. ἀμὴν γὰρ λέγω ὑμῖν, ἕως ἂν παρέλθῃ ὁ οὐρανὸς καὶ ἡ γῆ, ἰῶτα ἓν ἢ μία κεραία οὐ μὴ παρέλθῃ ἀπὸ τοῦ νόμου ἕως ἂν πάντα γένηται. ὃς ἐὰν οὖν λύσῃ μίαν τῶν ἐντολῶν τούτων τῶν ἐλαχίστων καὶ διδάξῃ οὕτω τοὺς ἀνθρώπους, ἐλάχιστος κληθήσεται ἐν τῇ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν· ὃς δ' ἂν ποιήσῃ καὶ διδάξῃ, οὗτος μέγας κληθήσεται
ἐν τῇ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν.
(Ματθ.
ε΄[5] 14 – 19)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Εἶπεν ὁ
Κύριος στοὺς μαθητές Του· Ἐσεῖς εἶστε τὸ φῶς τοῦ κόσμου, διότι ἔχετε προορισμὸ
μὲ τὸ φωτεινό σας παράδειγμα καὶ μὲ τὰ λόγια σας πού μεταδίδουν τὸ φῶς
τῆς ἀλήθειας νὰ φωτίζετε τοὺς ἀνθρώπους πού βρίσκονται στὸ σκοτάδι τῆς
ἁμαρτίας καὶ τῆς πλάνης. Μιὰ πόλη πού βρίσκεται πάνω σὲ βουνὸ δὲν εἶναι
δυνατὸν νὰ κρυφτεῖ. Ἔτσι καὶ ἡ δική σας ζωὴ θὰ γίνεται ἀντιληπτὴ ἀπ'
ὅλους. Οὔτε οἱ ἄνθρωποι ἀνάβουν λυχνάρι γιὰ νὰ τὸ βάλουν κάτω ἀπ' τὸν
κάδο μὲ τὸν ὁποῖο μετροῦν τὸ σιτάρι. Ἀλλά τὸ τοποθετοῦν πάνω στὸ λυχνοστάτη
κι ἔτσι φωτίζει μὲ τὴ λάμψη του ὅλους ὅσους εἶναι μέσα στὸ σπίτι. Ἔτσι
σὰν λυχνάρι πού εἶναι σωστὰ τοποθετημένο ἂς λάμψει τὸ φῶς τῆς ἀρετῆς
σας μπροστὰ στοὺς ἀνθρώπους γιὰ νὰ δοῦν τὰ καλά σας ἔργα καὶ νὰ δοξάσουν
γιὰ τὰ ἐνάρετα καὶ ἅγια παιδιὰ του τὸν Πατέρα σας, ὁ ὁποῖος εἶναι βέβαια
παρὼν παντοῦ, ἀλλά κυρίως φανερώνει τὴν παρουσία του στοὺς οὐρανούς.
Μὴ νομίσετε ὅτι ἦλθα γιὰ νὰ καταργήσω καὶ ν' ἀκυρώσω τὸν ἠθικὸ νόμο
τοῦ Μωυσῆ ἢ τὴν ἠθικὴ διδασκαλία τῶν προφητῶν. Δὲν ἦλθα νὰ τὰ καταργήσω
αὐτά, ἀλλά νὰ τὰ συμπληρώσω καὶ νὰ σᾶς τὰ παραδώσω τέλεια. Διότι ἀληθινά
σᾶς λέω καὶ μὲ κάθε ἐπισημότητα σᾶς διαβεβαιώνω ὅτι ὅσο παραμένει
καὶ δὲν καταστρέφεται ὁ οὐρανός καί ἡ γῆ, οὔτε ἕνα γιώτα ἢ ἕνα κόμμα,
οὔτε δηλαδὴ ἡ πιὸ μικρὴ ἀπὸ τὶς ἐντολὲς δὲν θὰ παραπέσει ἀπὸ τὸ Νόμο
καὶ δὲν θὰ χάσει τὸ κύρος της, μέχρι νὰ ἐπαληθευθοῦν καὶ νὰ ἐκπληρωθοῦν
ὅλα ὅσα διατάζει ὁ Νόμος· καὶ θὰ ἐκπληρωθοῦν μὲ τὰ γεγονότα τῆς ζωῆς
μου ὅσα λέχθηκαν προφητικῶς, ἀλλά καὶ μὲ τὴ ζωὴ τῶν γνήσιων μαθητῶν
μου, οἱ ὁποῖοι θὰ τηροῦν αὐτὰ μὲ ἀκρίβεια. Ἀφοῦ λοιπὸν οἱ ἐντολὲς ἔχουν
κύρος καὶ ἰσχὺ ἀκατάλυτη, ὁποιοσδήποτε παραβεῖ μία κι ἀπὸ ἐκεῖνες
ἀκόμη τὶς ἐντολές μου πού φαίνονται πολὺ μικρὲς καὶ διδάξει ἔτσι τοὺς
ἀνθρώπους, νὰ τὶς θεωροῦν δηλαδὴ μικρὲς κι ἀσήμαντες, θὰ κηρυχθεῖ ἐλάχιστος
καὶ τελευταῖος στὴ βασιλεία τῶν οὐρανῶν. Ἐκεῖνος ὅμως πού θὰ ἐφαρμόσει
ὅλες ἀνεξαιρέτως τὶς ἐντολὲς καὶ θὰ διδάξει καὶ τοὺς ἄλλους νὰ τὶς τηροῦν,
αὐτὸς θὰ ἀνακηρυχθεῖ μεγάλος στὴ βασιλεία τῶν οὐρανῶν. Κι αὐτὲς
λοιπὸν τὶς ἐντολὲς πού οἱ γραμματεῖς καί οἱ Φαρισαῖοι παραμερίζουν μὲ
τὶς ἀνθρώπινες παραδόσεις τους, πρέπει νὰ τὶς προσέχετε καὶ νὰ τὶς ἐφαρμόζετε.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου