ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ
ΧΛΩΡΑΚΑΣ
ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ Δ΄ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ
ΣΥΝΟΔΟΥ
(16 ΙΟΥΛΙΟΥ 2023)
ΕΩΘΙΝΟΝ Ϛ΄
Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ, ἀναστὰς ὁ Ἰησοῦς ἐκ νεκρῶν ἔστη
ἐν μέσῳ τῶν Μαθητῶν, καὶ λέγει αὐτοῖς΄ Εἰρήνη ὑμῖν. Πτοηθέντες δὲ καὶ ἔμφοβοι
γενόμενοι, ἐδόκουν πνεῦμα θεωρεῖν. Καὶ εἶπεν αὐτοῖς΄ Τὶ τεταραγμένοι ἐστέ, καὶ
διατὶ διαλογισμοὶ ἀναβαίνουσιν ἐν ταῖς καρδίαις ὑμῶν; ἴδετε τὰς χεῖράς μου καὶ
τοὺς πόδας μου, ὅτι αὐτὸς ἐγὼ εἰμι, ψηλαφήσατέ με καὶ ἴδετε΄ ὅτι πνεῦμα σάρκα
καὶ ὀστέα οὐκ ἔχει, καθὼς ἐμὲ θεωρεῖτε ἔχοντα. Καὶ τοῦτο εἰπών, ἐπέδειξεν αὐτοῖς
τὰς χεῖρας καὶ τοὺς πόδας. Ἒτι δὲ ἀπιστούντων αὐτῶν ἀπὸ τῆς χαρᾶς, καὶ θαυμαζόντων,
εἶπεν αὐτοῖς΄ Ἔχετέ τι βρώσιμον ἐνθάδε; Οἱ δὲ ἐπέδωκαν αὐτῷ ἰχθύος ὀπτοῦ μέρος,
καὶ ἀπὸ μελισσίου κηρίου. Καὶ λαβὼν, ἐνώπιον αὐτῶν ἔφαγεν. Εἶπε δὲ αὐτοῖς΄ Οὗτοι
οἱ λόγοι, οὓς ἐλάλησα πρὸς ὑμᾶς ἔτι ὢν σὺν ὑμῖν, ὅτι δεῖ πληρωθῆναι πάντα τὰ
γεγραμμένα ἐν τῷ νόμῳ Μωσέως καὶ Προφήταις καὶ Ψαλμοῖς περὶ ἐμοῦ. Τότε διήνοιξεν
αὐτῶν τὸν νοῦν, τοῦ συνιέναι τὰς Γραφάς΄ καὶ εἶπεν αὐτοῖς΄ Ὃτι οὕτω γέγραπται,
καὶ οὕτως ἔδει παθεῖν τὸν Χριστόν, καὶ ἀναστῆναι ἐκ νεκρῶν τῇ τρίτῃ ἡμέρᾳ, καὶ
κηρυχθῆναι ἐπὶ τῷ ὀνόματι αὐτοῦ μετάνοιαν καὶ ἄφεσιν ἁμαρτιῶν εἰς πάντα τὰ ἔθνη,
ἀρξάμενον ἀπὸ Ἱερουσαλήμ. Ὑμεῖς δὲ ἐστε μάρτυρες τούτων. Καὶ ἰδοὺ ἐγὼ ἀποστέλλω
τὴν ἐπαγγελίαν τοῦ πατρός μου ἐφ' ὑμᾶς΄ ὑμεῖς δὲ καθίσατε ἐν τῇ πόλει Ἱερουσαλήμ,
ἕως οὗ ἐνδύσησθε δύναμιν ἐξ ὕψους. Ἐξήγαγε δὲ αὐτοὺς ἔξω εἰς Βηθανίαν, καὶ ἐπάρας
τὰς χεῖρας αὐτοῦ, εὐλόγησεν αὐτούς. Καὶ ἐγένετο ἐν τῷ εὐλογεῖν αὐτόν αὐτούς, διέστη
ἀπ' αὐτῶν, καὶ ἀνεφέρετο εἰς τὸν οὐρανόν. Καὶ αὐτοὶ, προσκυνήσαντες αὐτόν, ὑπέστρεψαν
εἰς Ἱερουσαλὴμ μετὰ χαρᾶς μεγάλης. Καὶ ἦσαν διαπαντός ἐν τῷ Ἱερῷ, αἰνοῦντες καὶ
εὐλογοῦντες τὸν Θεόν. Ἀμήν.
(Λουκ. κδ΄[24] 36 – 53]
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἐκεῖνο τὸν καιρὸ ἀφοῦ ἀναστήθηκε ὁ Ἰησοῦς στάθηκε ἀνάμεσά τους καί τούς
λέει: Νά εἶναι μαζί σας εἰρήνη. Εἰρήνη μέ τόν Θεό καί μεταξύ σας. Εἰρήνη καί
στίς ψυχές σας. 37 Ἡ αἰφνιδιαστική
ὅμως ἐμφάνιση τοῦ Κυρίου τούς κατατρόμαξε. Κι ἐπειδή κυριεύθηκαν ἀπό φόβο,
νόμιζαν ὅτι ἔβλεπαν φάντασμα, δηλαδή ψυχή πεθαμένου πού ἦλθε ἀπό τόν Ἅδη χωρίς
νά ἔχει σῶμα. 38 Ὁ Κύριος ὅμως
τούς εἶπε: Γιατί εἶστε ταραγμένοι; Καί γιατί γεννιοῦνται στίς σκέψεις σας
λογισμοί ἀμφιβολίας γιά τό ἄν πράγματι εἶμαι ὁ ἀναστημένος Διδάσκαλός σας; 39 Δεῖτε τά χέρια μου καί τά πόδια μου
ὅτι ἔχουν τά σημάδια τῶν καρφιῶν, καί βεβαιωθεῖτε ὅτι εἶμαι ἐγώ ὁ ἴδιος ὁ
Διδάσκαλός σας πού σταυρώθηκε. Ψηλαφῆστε με μέ τά χέρια σας καί βεβαιωθεῖτε ὅτι
δέν εἶμαι ἄσαρκο πνεῦμα. Διότι ἡ ψυχή καί τό φάντασμα ἑνός νεκροῦ δέν ἔχει σῶμα
καί ὀστά, ὅπως βλέπετε καί πείθεσθε ὅτι ἔχω ἐγώ. 40 Κι ἀφοῦ εἶπε αὐτό, τούς ἔδειξε τά
χέρια του καί τά πόδια του. 41
Ἐπειδή ὅμως αὐτοί ἀπό τή χαρά τους δέν πίστευαν στά μάτια τους καί νόμιζαν ἀκόμη
ὅτι ἔβλεπαν ὄνειρο, καί θαύμαζαν γιά τά πρωτοφανή αὐτά καί ἀνέλπιστα γεγονότα,
τούς εἶπε ὁ Κύριος: Ἔχετε ἐδῶ τίποτε φαγώσιμο γιά νά φάω κι ἔτσι νά πεισθεῖτε ἀκόμη
περισσότερο ὅτι δέν εἶμαι φάντασμα; 42 Κι αὐτοί τοῦ ἔδωσαν ἕνα κομμάτι
ψάρι ψημένο καί λίγη κηρήθρα. 43
Τότε τά πῆρε κι ἔφαγε μπροστά τους. Καί τό ἔκανε αὐτό ὄχι γιατί τό σῶμα του εἶχε
ἀνάγκη τροφῆς, ἀλλά γιά νά τούς βεβαιώσει ὅτι πραγματικά ἀναστήθηκε. 44 Τούς εἶπε ἐπίσης: Αὐτά τά γεγονότα
πού βλέπετε καί σᾶς προκαλοῦν θαυμασμό εἶναι ἡ πραγματοποίηση τῶν λόγων πού σᾶς
εἶχα πεῖ προφητικῶς, ὅταν ἤμουν ἀκόμη μαζί σας πρίν σταυρωθῶ. Σᾶς ἔλεγα δηλαδή ὅτι
σύμφωνα μέ τό προκαθορισμένο σχέδιο τοῦ Θεοῦ πρέπει νά ἐκπληρωθοῦν καί νά
πραγματοποιηθοῦν ὅλα ὅσα ἔχουν γραφεῖ γιά μένα στό νόμο τοῦ Μωυσῆ καί στούς
προφῆτες καί στούς ψαλμούς. 45
Τότε τούς μετέδωσε θεῖο φωτισμό καί τούς ἄνοιξε τό νοῦ γιά νά κατανοοῦν τίς
Γραφές. 46 Κι ἀφοῦ τούς ἀνέπτυξε
τίς κυριότερες προφητεῖες, τούς εἶπε ὅτι ἔτσι ἔχει γραφεῖ προφητικά στίς
Γραφές, κι ἔτσι ἔπρεπε σύμφωνα μέ τίς προφητεῖες αὐτές νά πάθει ὁ Χριστός καί
τήν τρίτη ἡμέρα ἀπό τό θάνατό του ν’ ἀναστηθεῖ ἀπό τούς νεκρούς, 47 καθώς καί ὅτι πρέπει νά κηρυχθεῖ σ’
ὅλα τά ἔθνη μετάνοια καί ἄφεση ἁμαρτιῶν στό ὄνομά μου (σύμφωνα δηλαδή μέ ὅσα
διδαχθήκατε καί μάθατε γιά τό ὄνομά μου, ὅτι εἶμαι ὁ μόνος Σωτήρας καί Λυτρωτής τῶν ἀνθρώπων).
Καί τό κήρυγμα αὐτό πρέπει ν’ ἀρχίσει ἀπό τήν Ἱερουσαλήμ. 48 Ἐσεῖς εἶστε μάρτυρες ὅλων αὐτῶν,
δηλαδή τοῦ κηρύγματός μου, τῆς ζωῆς μου, τοῦ Πάθους μου καί τῆς Ἀναστάσεώς μου.
Καί μέ τή μαρτυρία πού θά δώσετε γιά μένα θά συντελεσθεῖ τό μεγάλο αὐτό ἔργο τοῦ
κηρύγματος τῆς μετανοίας καί τῆς ἀφέσεως τῶν ἁμαρτιῶν σ’ ὅλα τά ἔθνη. 49 Κι ἐγώ σᾶς ὑπόσχομαι νά σᾶς βοηθήσω
ἀποτελεσματικά στό ἔργο αὐτό. Ἰδού ἐγώ, πού ἀπό τώρα εἶμαι καί ὡς ἄνθρωπος ὁ
βασιλεύς τοῦ κόσμου καί ἡ κεφαλή τῆς Ἐκκλησίας, θά σᾶς στείλω σέ λίγο ἀπό τόν οὐρανό
ἐπάνω σας αὐτό πού σᾶς ὑποσχέθηκε ὁ Πατέρας μου, δηλαδή τό Πνεῦμα τό Ἅγιον. Αὐτό
τό Πνεῦμα προανήγγειλαν οἱ προφῆτες ὅτι θά δοθεῖ σέ κάθε ἄνθρωπο. Ἐσεῖς λοιπόν
καθίστε στήν πόλη Ἱερουσαλήμ καί μήν ἀπομακρυνθεῖτε ἀπ’ αὐτήν, μέχρι νά
φορέσετε ὡς πνευματικό ἔνδυμα τή δύναμη καί τήν ἐνίσχυση πού θά σᾶς ἔλθει ἀπό
τόν οὐρανό μέ τήν ἐπιφοίτηση τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. 50 Ὅταν ὁ Κύριος τελείωσε τίς
διδασκαλίες αὐτές, τούς ὁδήγησε ἔξω ἀπό τά Ἱεροσόλυμα, μέχρι πού πλησίασαν στή
Βηθανία. Κι ἐκεῖ ὕψωσε τά χέρια του καί τούς εὐλόγησε. 51 Καί καθώς τούς εὐλογοῦσε,
ἄρχισε νά ἀπομακρύνεται ἀπ’ αὐτούς καί ν’ ἀνεβαίνει ἐπάνω, πρός τόν οὐρανό. 52 Κι αὐτοί, ἀφοῦ τόν προσκύνησαν, ἐπέστρεψαν
στήν Ἱερουσαλήμ μέ μεγάλη χαρά γιά τήν ἔνδοξη ἀνάληψη τοῦ Διδασκάλου τους καί
γιά τήν ἐπαγγελία τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, γιά τήν ὁποία τούς βεβαίωσε. 53 Καί ἦταν πάντοτε στό ἱερό τίς ὧρες
τῆς προσευχῆς καί τῆς λατρείας, ὑμνώντας καί δοξολογώντας τόν Θεό. Ἀμήν.
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Τέκνον
Τίτε, πιστός ὁ λόγος·
καὶ περὶ τούτων βούλομαί σε διαβεβαιοῦσθαι,
ἵνα φροντίζωσι καλῶν ἔργων προΐστασθαι οἱ πεπιστευκότες τῷ Θεῷ. ταῦτά ἐστι τὰ καλὰ καὶ ὠφέλιμα τοῖς ἀνθρώποις· μωρὰς δὲ ζητήσεις καὶ γενεαλογίας καὶ ἔρεις καὶ μάχας νομικὰς περιίστασο·
εἰσὶ γὰρ ἀνωφελεῖς καὶ μάταιοι. αἱρετικὸν ἄνθρωπον μετὰ μίαν καὶ δευτέραν νουθεσίαν παραιτοῦ,
εἰδὼς ὅτι ἐξέστραπται
ὁ
τοιοῦτος καὶ ἁμαρτάνει ὢν αὐτοκατάκριτος. Ὅταν πέμψω Ἀρτεμᾶν πρός σε ἢ Τυχικόν, σπούδασον ἐλθεῖν πρός με εἰς Νικόπολιν· ἐκεῖ γὰρ κέκρικα παραχειμάσαι. Ζηνᾶν
τὸν νομικὸν καὶ Ἀπολλὼ σπουδαίως πρόπεμψον, ἵνα μηδὲν αὐτοῖς λείπῃ. Μανθανέτωσαν
δὲ καὶ οἱ ἡμέτεροι καλῶν ἔργων προΐστασθαι εἰς τὰς ἀναγκαίας χρείας, ἵνα μὴ ὦσιν ἄκαρποι. Ἀσπάζονταί σε οἱ μετ' ἐμοῦ πάντες. ἄσπασαι τοὺς φιλοῦντας ἡμᾶς ἐν πίστει. Ἡ χάρις μετὰ πάντων ὑμῶν· ἀμήν.
(Τίτ. γ΄[3] 8 – 15)
ΠΟΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ ΜΑΣ;
ΛΟΓΟΣ ΣΤΟ: «Μωρὰς δὲ ζητήσεις ... περιίστασο·
εἰσι γὰρ ἀνωφελεῖς καὶ μάταιοι»
Στὸ σημερινὸ Ἀποστολικὸ ἀνάγνωσμα
ὁ ἀπόστολος Παῦλος ἀνάμεσα
στὶς ἄλλες
πολύτιμες συμβουλὲς ποὺ
δίνει στὸν μαθητή του Τίτο, τοῦ λέγει καὶ τὰ ἑξῆς: Νὰ ἀποφεύγεις
τὶς ἀνόητες
συζητήσεις καὶ τὶς
γενεαλογίες για τοὺς μυθικοὺς θεοὺς
ἢ τοὺς
εὐγενεῖς
προγόνους, καθὼς καὶ
τὶς φιλονικίες καὶ διαμάχες γιὰ τὸν ἰουδαϊκὸ
νόμο, διότι δὲν προκαλοῦν
καμμία ὠφέλεια καὶ εἶναι
μάταιες. Ἡ συμβουλὴ αὐτὴ τοῦ θείου Ἀποστόλου
δίνει καὶ σὲ μᾶς τὴν
ἀφορμὴ
νὰ δοῦμε
ποῦ ὁδηγοῦν
οἱ ἀνωφελεῖς
συζητήσεις καὶ πῶς θὰ πρέπει νὰ
τὶς ἀποφεύγουμε.
1.
ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ ΑΝΩΦΕΛΕΙΣ
Ἦταν φαίνεται
συχνὸ τὸ
φαινόμενο στοὺς Χριστιανοὺς
τῆς Κρήτης νὰ χάνουν τὸν καιρό τους καὶ
τὴν ἠρεμία
τους μὲ συζητήσεις μάταιες καὶ ἀνωφελεῖς. Ἐπειδὴ ζοῦσαν
σ' ἕνα περιβάλλον ἀπὸ Ἕλληνες
καὶ Ἰουδαίους,
ἄκουαν τὶς
φιλοσοφικὲς διαμάχες μεταξὺ
τῶν φιλοσοφιῶν
τῶν ἀρχαίων Ἑλλήνων ἀλλὰ καὶ
τὶς ἔντονες
συζητήσεις τῶν Ἰουδαίων
σχετικὰ μὲ τὴν ἑρμηνεία
τῶν διατάξεων τοῦ
Νόμου τῆς Παλαιᾶς
Διαθήκης. Καὶ ἔμπαιναν
κι αὐτοὶ στὴν παγίδα νὰ
συμμετέχουν σ' ἕνα φαῦλο
κύκλο συζητήσεων ματαίων, ποὺ συχνὰ ὁδηγοῦσε σὲ
λογομαχίες καὶ ἔριδες,
διχασμοὺς καὶ
σχίσματα. Τὸ πρόβλημα στὶς
λογομαχίες τους βέβαια δὲν ἦταν μόνο τὸ
περιεχόμενο τῶν συζητήσεών τους ἀλλὰ καὶ ὁ τρόπος διεξαγωγῆς τους, ποὺ
ἔκρυβε ἐγωισμὸ καὶ
ματαιοδοξία.
Δυστυχῶς μιὰ
τέτοια ἀρρωστημένη κατάσταση λογομαχιῶν καὶ
ἐρίδων παρουσιάζεται καὶ στὴν
ἐποχή μας καὶ
ἰδιαίτερα μεταξὺ
πολλῶν Χριστιανῶν.
Βλέπει κανεὶς καὶ στὶς
μέρες μας πολλοὺς πιστοὺς
νὰ ξοδεύουν ἀπερίσκεπτα
τὶς ὧρες τους μὲ
ἀνούσιες συζητήσεις, οἱ ὁποῖες προκαλοῦν συχνὰ
φιλονικίες. Συζητήσεις ποὺ συχνὰ παρουσιάζονται μὲ
τὸν μανδύα κάποιου γνησίου ἐνδιαφέροντος γιὰ πρόσωπα ἢ προβλήματα τῆς
ἐποχῆς
μας κι ὅμως κρύβουν πολὺ ἐγωισμὸ
καὶ καταλήγουν σὲ
κατάκριση καὶ πνευματικὴ
ζημιά. Ἰσχυρίζονται πολλοὶ
σήμερα ὅτι συζητοῦν για θέματα ἐκκλησιαστικά,
ἐπειδὴ
ἀγαποῦν
τὴν Ἐκκλησία.
Καὶ καταλήγουν νὰ
κατακρίνουν ἱερὰ
πρόσωπα, νὰ διχάζουν μὲ
τὴν στάση τους τοὺς
ἄλλους, νὰ
γίνονται οἱ τιμητὲς τῶν πάντων, νὰ πληγώνουν εὐαίσθητες
συνειδήσεις. Ἄλλοι στὴν
προσπάθειά τους νὰ βοηθήσουν ἀνθρώπους
θρησκευτικὰ ἀδιάφορους
ἢ ἀντίθετους
ἀρχίζουν νὰ
κατακεραυνώνουν ἀρχικῶς
τὰ σύγχρονα φαινόμενα ἠθικῆς
σήψης καὶ κατόπιν τοὺς
θεωρούμενους αἴτιους τῶν
φαινομένων αὐτῶν. Τέλος
κάποιοι ἄλλοι ἔχουν
ὡς καθημερινὸ ἀντικείμενο
τῶν συζητήσεών τους τὶς
ἀνούσιες καὶ
συχνὰ ἀντίθεες ἐκπομπὲς
τῆς τηλεοράσεως, τὴν
πορεία τοῦ πρωταθλήματος, τὴν
προσωπικὴ ζωὴ
τῶν δημοσίων προσώπων, τὴν μόδα, τὴν
διασκέδαση, τὸ χρηματιστήριο καὶ
ἄλλα.
2.
ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ ΩΦΕΛΙΜΕΣ
Θὰ πρέπει λοιπὸν
νὰ προσέχουμε πολὺ
κι ἐμεῖς καὶ τὸ
περιεχόμενο ἀλλὰ καὶ τὸν τρόπο
τῶν συζητήσεών μας, μᾶς
λέγει ὁ ἀπόστολος Παῦλος. Καὶ μάλιστα παροτρύνει τὸν Τίτο νὰ
παραιτεῖται ἀπὸ τέτοιου
εἴδους συζητήσεις καὶ
νὰ φεύγει κι ἀπὸ τὸν τόπο
ποὺ γίνονται. Ἀλλὰ καὶ
στὸν Τιμόθεο ὁ θεῖος
Παῦλος τήν ἴδια συμβουλὴ δίνει: «Τὰς μωρὰς καὶ ἀπαιδεύτους
ζητήσεις παραιτοῦ, εἰδὼς ὅτι γεννῶσι
μάχας»,
τοῦ γράφει. Ἀπόφευγε,
δηλαδή, τὶς ἀνόητες
συζητήσεις, διότι προκαλοῦν μάχες
καὶ ἔριδες. Διότι, ὅπως ἐξηγεῖ, «δοῦλον
Κυρίου οὐ δεῖ μάχεσθαι, ἀλλ' ἤπιον εἶναι πρὸς πάντας, διδακτικόν, ἀνεξίκακον, ἐν πραότητι παιδεύοντα τοὺς ἀντιδιατιθεμένους..
μήποτε δῷ αὐτοῖς ὁ Θεὸς
μετάνοιαν εἰς ἐπίγνωσιν ἀληθείας»
(Β'
Τιμ. β'[2] 23-25). Ὁ δοῦλος τοῦ Θεοῦ,
ὁ πνευματικὸς δηλαδὴ ἄνθρωπος, δὲν πρέπει νᾶ
λογομαχεῖ, ἀλλὰ νὰ εἶναι ἤπιος πρὸς
ὅλους, διδακτικὸς
καὶ ἀνεξίκακος.
Νὰ παιδαγωγεῖ ὅσους ἀντιτίθενται
εἰς αὐτὸν μὲ πραότητα καὶ
εἰρήνη, χωρὶς
νὰ δημιουργεῖ ἐντάσεις.
Νὰ συζητεῖ μὲ
ἠπιότητα καὶ ἀνεξικακία,
μὲ πραότητα καὶ
καλωσύνη. Ὅπως σημειώνει ὁ ἑρμηνευτὴς τῶν
Γραφῶν Θεοφύλακτος, ὁ πνευματικὸς ἄνθρωπος πρέπει νὰ
μιλᾶ «μὲ πατρικὴ
ἠπιότητα καὶ μὲ μακροθυμία. Ἔτσι θὰ μπορεῖ
νὰ πείσει ἀκόμη καὶ τοὺς πιὸ σκληροὺς καὶ ἀντίθετους συνομιλητάς». Ἂς
μάθουμε λοιπὸν νὰ
συζητοῦμε ὄμορφα,
ἁπλᾶ, ἐγκάρδια, ταπεινά, συνετά. Νὰ συζητοῦμε
συζητήσεις μὲ οὐσιαστικὸ οἰκοδομητικὸ
περιεχόμενο, συζητήσεις ὄχι γιὰ πράγματα μικρῆς ἀξίας,
ἀλλὰ γιἀ τὰ μεγάλα καὶ αἰώνια.
Ἀδελφοί, οἱ 630 θεοφόροι
Πατέρες τῆς Δ' Οἰκουμενικῆς Συνόδου, τοὺς ὁποίους
τιμᾶ σήμερα ἡ Ἐκκλησία
μας, τέτοιο παράδειγμα μᾶς ἄφησαν. Δὲν
ἀσχολοῦνταν
μὲ μικρὰ
καὶ ἀσήμαντα
ἀλλὰ μὲ μεγάλα καὶ
ἱερά. Αὐτὰ συζητοῦσαν, αὐτὰ καὶ
δίδασκαν. Καὶ ὅταν χρειάστηκε, ἔδωσαν
καὶ μάχες σκληρὲς
ἐναντίον τῶν αἱρετικῶν, ποὺ
δίχαζαν μὲ τὶς ἐριστικὲς
διαμάχες τους τὴν ποίμνη τοῦ
Χριστοῦ. Ἔτσι
θριάμβευσε ἡ ἀλήθεια, ἔτσι θριάμβευσε ἡ
Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία
μας.
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ
«Ο ΣΩΤΗΡ»)
ΤΟ ΙΕΡΟ
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Εἶπεν ὁ
Κύριος τοῖς ἑαυτοῦ μαθηταῖς. ὑμεῖς ἐστε τὸ φῶς τοῦ κόσμου. οὐ δύναται πόλις κρυβῆναι ἐπάνω ὄρους κειμένη· οὐδὲ καίουσι λύχνον
καὶ τιθέασιν αὐτὸν ὑπὸ τὸν μόδιον, ἀλλ' ἐπὶ τὴν λυχνίαν, καὶ λάμπει πᾶσι τοῖς ἐν τῇ οἰκίᾳ. Οὕτω λαμψάτω τὸ φῶς ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ὅπως ἴδωσιν ὑμῶν τὰ καλὰ ἔργα καὶ δοξάσωσι τὸν πατέρα ὑμῶν τὸν ἐν τοῖς οὐρανοῖς. Μὴ νομίσητε ὅτι ἦλθον καταλῦσαι τὸν νόμον ἢ τοὺς προφήτας· οὐκ ἦλθον καταλῦσαι ἀλλὰ πληρῶσαι. ἀμὴν γὰρ λέγω ὑμῖν, ἕως ἂν παρέλθῃ ὁ οὐρανὸς καὶ ἡ γῆ, ἰῶτα ἓν ἢ μία κεραία οὐ μὴ παρέλθῃ ἀπὸ τοῦ νόμου ἕως ἂν πάντα γένηται. ὃς ἐὰν οὖν λύσῃ μίαν τῶν ἐντολῶν τούτων τῶν ἐλαχίστων καὶ διδάξῃ οὕτω τοὺς ἀνθρώπους, ἐλάχιστος κληθήσεται ἐν τῇ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν· ὃς δ' ἂν ποιήσῃ καὶ διδάξῃ, οὗτος μέγας κληθήσεται
ἐν τῇ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν.
(Ματθ. ε΄[5] 14 – 19)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Εἶπεν ὁ
Κύριος στοὺς μαθητές Του· Ἐσεῖς εἶστε τὸ φῶς τοῦ κόσμου, διότι ἔχετε προορισμὸ
μὲ τὸ φωτεινό σας παράδειγμα καὶ μὲ τὰ λόγια σας πού μεταδίδουν τὸ φῶς
τῆς ἀλήθειας νὰ φωτίζετε τοὺς ἀνθρώπους πού βρίσκονται στὸ σκοτάδι τῆς
ἁμαρτίας καὶ τῆς πλάνης. Μιὰ πόλη πού βρίσκεται πάνω σὲ βουνὸ δὲν εἶναι
δυνατὸν νὰ κρυφτεῖ. Ἔτσι καὶ ἡ δική σας ζωὴ θὰ γίνεται ἀντιληπτὴ ἀπ'
ὅλους. Οὔτε οἱ ἄνθρωποι ἀνάβουν λυχνάρι γιὰ νὰ τὸ βάλουν κάτω ἀπ' τὸν
κάδο μὲ τὸν ὁποῖο μετροῦν τὸ σιτάρι. Ἀλλά τὸ τοποθετοῦν πάνω στὸ λυχνοστάτη
κι ἔτσι φωτίζει μὲ τὴ λάμψη του ὅλους ὅσους εἶναι μέσα στὸ σπίτι. Ἔτσι
σὰν λυχνάρι πού εἶναι σωστὰ τοποθετημένο ἂς λάμψει τὸ φῶς τῆς ἀρετῆς
σας μπροστὰ στοὺς ἀνθρώπους γιὰ νὰ δοῦν τὰ καλά σας ἔργα καὶ νὰ δοξάσουν
γιὰ τὰ ἐνάρετα καὶ ἅγια παιδιὰ του τὸν Πατέρα σας, ὁ ὁποῖος εἶναι βέβαια
παρὼν παντοῦ, ἀλλά κυρίως φανερώνει τὴν παρουσία του στοὺς οὐρανούς.
Μὴ νομίσετε ὅτι ἦλθα γιὰ νὰ καταργήσω καὶ ν' ἀκυρώσω τὸν ἠθικὸ νόμο
τοῦ Μωυσῆ ἢ τὴν ἠθικὴ διδασκαλία τῶν προφητῶν. Δὲν ἦλθα νὰ τὰ καταργήσω
αὐτά, ἀλλά νὰ τὰ συμπληρώσω καὶ νὰ σᾶς τὰ παραδώσω τέλεια. Διότι ἀληθινά
σᾶς λέω καὶ μὲ κάθε ἐπισημότητα σᾶς διαβεβαιώνω ὅτι ὅσο παραμένει
καὶ δὲν καταστρέφεται ὁ οὐρανός καί ἡ γῆ, οὔτε ἕνα γιώτα ἢ ἕνα κόμμα,
οὔτε δηλαδὴ ἡ πιὸ μικρὴ ἀπὸ τὶς ἐντολὲς δὲν θὰ παραπέσει ἀπὸ τὸ Νόμο
καὶ δὲν θὰ χάσει τὸ κύρος της, μέχρι νὰ ἐπαληθευθοῦν καὶ νὰ ἐκπληρωθοῦν
ὅλα ὅσα διατάζει ὁ Νόμος· καὶ θὰ ἐκπληρωθοῦν μὲ τὰ γεγονότα τῆς ζωῆς
μου ὅσα λέχθηκαν προφητικῶς, ἀλλά καὶ μὲ τὴ ζωὴ τῶν γνήσιων μαθητῶν
μου, οἱ ὁποῖοι θὰ τηροῦν αὐτὰ μὲ ἀκρίβεια. Ἀφοῦ λοιπὸν οἱ ἐντολὲς ἔχουν
κύρος καὶ ἰσχὺ ἀκατάλυτη, ὁποιοσδήποτε παραβεῖ μία κι ἀπὸ ἐκεῖνες
ἀκόμη τὶς ἐντολές μου πού φαίνονται πολὺ μικρὲς καὶ διδάξει ἔτσι τοὺς
ἀνθρώπους, νὰ τὶς θεωροῦν δηλαδὴ μικρὲς κι ἀσήμαντες, θὰ κηρυχθεῖ ἐλάχιστος
καὶ τελευταῖος στὴ βασιλεία τῶν οὐρανῶν. Ἐκεῖνος ὅμως πού θὰ ἐφαρμόσει
ὅλες ἀνεξαιρέτως τὶς ἐντολὲς καὶ θὰ διδάξει καὶ τοὺς ἄλλους νὰ τὶς τηροῦν,
αὐτὸς θὰ ἀνακηρυχθεῖ μεγάλος στὴ βασιλεία τῶν οὐρανῶν. Κι αὐτὲς
λοιπὸν τὶς ἐντολὲς πού οἱ γραμματεῖς καί οἱ Φαρισαῖοι παραμερίζουν μὲ
τὶς ἀνθρώπινες παραδόσεις τους, πρέπει νὰ τὶς προσέχετε καὶ νὰ τὶς ἐφαρμόζετε.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου