Παρασκευή 20 Ιουνίου 2025

ΚΥΡΙΑΚΗ Β΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ. ΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑΤΑ

 

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ

ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ    

ΚΥΡΙΑΚΗ Β΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ

 (22 ΙΟΥΝΙΟΥ 2025)



ΕΩΘΙΝΟΝ Β΄

Διαγενομένου τοῦ Σαββάτου, Μαρία ἡ Μαγδαληνὴ καὶ Μαρία ἡ τοῦ Ἰακώβου καὶ Σαλώμη ἠγόρασαν ἀρώματα, ἵνα ἐλθοῦσαι ἀλείψωσιν τὸν Ἰησοῦν. Καὶ λίαν πρωΐ τῇ μιᾷ τῶν σαββάτων ἔρχονται ἐπὶ τὸ μνημεῖον ἀνατείλαντος τοῦ ἡλίου. Καὶ ἔλεγον πρὸς ἑαυτάς, Τίς ἀποκυλίσει ἡμῖν τὸν λίθον ἐκ τῆς θύρας τοῦ μνημείου; καὶ ἀναβλέψασαι θεωροῦσιν ὅτι ἀποκεκύλισται ὁ λίθος, ἦν γὰρ μέγας σφόδρα. Καὶ εἰσελθοῦσαι εἰς τὸ μνημεῖον, εἶδον νεανίσκον καθήμενον ἐν τοῖς δεξιοῖς, περιβεβλημένον στολήν λευκήν, καὶ ἐξεθαμβήθησαν. ὁ δὲ λέγει αὐταῖς, Μὴ ἐκθαμβεῖσθε, Ἰησοῦν ζητεῖτε τὸν Ναζαρηνὸν τὸν ἐσταυρωμένον, ἠγέρθη, οὐκ ἔστιν ὦδε, ἴδε, ὁ τόπος ὅπου ἔθηκαν αὐτόν, ἀλλ' ὑπάγετε, εἴπατε τοῖς μαθηταῖς αὐτοῦ καὶ τῷ Πέτρῳ, ὅτι προάγει ὑμᾶς εἰς τὴν Γαλιλαίαν, ἐκεῖ αὐτὸν ὄψεσθε, καθὼς εἶπεν ὑμῖν. Καὶ ἐξελθοῦσαι ταχὺ ἔφυγον ἀπὸ τοῦ μνημείου, εἶχε δὲ αὐτὰς τρόμος καὶ ἔκστασις, καὶ οὐδενὶ οὐδὲν εἶπον, ἐφοβοῦντο γάρ.

(Μᾶρκ. ιϚ΄[16] 1 – 8)

ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)

Ἀφοῦ πέρασε τό Σάββατο, ἡ Μαρία ἡ Μαγδαληνή καί ἡ Μαρία ἡ μητέρα τοῦ Ἰακώβου καί ἡ Σαλώμη ἀγόρασαν τό βράδυ τοῦ Σαββάτου ἀρώματα, γιά νά ἔλθουν τό πρωί στόν τάφο καί νά ἀλείψουν τό σῶμα τοῦ Ἰησοῦ. Καί πολύ πρωί τῆς πρώτης ἡμέρας τῆς ἑβδομάδος ἔρχονται στό μνημεῖο τήν ὥρα πού ὁ ἥλιος ἄρχισε νά διαλύει τό πρωινό σκοτάδι, καθώς πῆρε ν᾿ ἀνατέλλει κάτω ἀπ᾿ τόν ὁρίζοντα. Κι ἔλεγαν μεταξύ τους: Ποιός θά μᾶς κυλίσει τή μεγάλη πέτρα μακριά ἀπό τήν εἴσοδο τοῦ μνημείου; Μόλις ὅμως ἔστρεψαν τά μάτια τους πρός τά ἐκεῖ, εἶδαν ὅτι εἶχε μετατοπισθεῖ ἡ πέτρα μακριά ἀπ᾿ τό μνημεῖο. Καί τά ἔλεγαν αὐτά μεταξύ τους, διότι ἡ πέτρα αὐτή ἦταν πολύ μεγάλη καί δέν ἦταν εὔκολο νά μετακινηθεῖ. Κι ἀφοῦ μπῆκαν στό μνημεῖο, εἶδαν ἕνα νέο πού καθόταν στά δεξιά τοῦ μνημείου καί ἦταν ντυμένος μέ λευκή στολή, καί γέμισαν μέ τρόμο καί κατάπληξη. Αὐτός ὅμως τούς εἶπε: Μήν τρομάζετε καί μή φοβάστε. Ξέρω ποιόν ζητᾶτε. Ζητᾶτε τόν Ἰησοῦ τόν Ναζαρηνό τόν ἐσταυρωμένο. Ἀναστήθηκε. Δέν εἶναι ἐδῶ. Νά, εἶναι ἀδειανό τό μέρος πού τόν ἔβαλαν. Ἀλλά πηγαίνετε καί πέστε στούς μαθητές του καί ἰδιαιτέρως στόν Πέτρο, πού ἔχει ἀνάγκη παρηγοριᾶς καί βεβαιώσεως ὅτι συγχωρήθηκε γιά τήν ἄρνησή του, ὅτι πηγαίνει πρίν ἀπό σᾶς στή Γαλιλαία καί σᾶς περιμένει ἐκεῖ. Ἐκεῖ θά τόν δεῖτε, ὅπως σᾶς τό εἶπε πρίν σταυρωθεῖ. Ἐκεῖνες τότε βγῆκαν κι ἔφυγαν ἀπό τό μνημεῖο. Ἦταν μάλιστα γεμάτες τρόμο καί ἔκσταση. Δέν εἶπαν ὅμως τίποτε σέ κανένα, διότι ἦταν φοβισμένες.

 

Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ

Ἀ­δελ­φοί, δό­ξα καὶ τι­μὴ καὶ εἰ­ρή­νη παν­τὶ τῷ ἐρ­γα­ζο­μέ­νῳ τὸ ἀ­γα­θόν, ᾿Ι­ου­δα­ί­ῳ τε πρῶ­τον καὶ ῞Ελ­λη­νι· οὐ γάρ ἐ­στι προ­σω­πο­λη­ψί­α πα­ρὰ τῷ Θε­ῷ. Ὅ­σοι γὰρ ἀ­νό­μως ἥ­μαρ­τον, ἀ­νό­μως καὶ ἀ­πο­λοῦν­ται· καὶ ὅ­σοι ἐν νό­μῳ ἥ­μαρ­τον, διὰ νό­μου κρι­θή­σον­ται. Οὐ γὰρ οἱ ἀ­κρο­α­ταὶ τοῦ νό­μου δί­και­οι πα­ρὰ τῷ Θε­ῷ, ἀλλ᾿ οἱ ποι­η­ταὶ τοῦ νό­μου δι­και­ω­θή­σον­ται. Ὅ­ταν γὰρ ἔ­θνη τὰ μὴ νό­μον ἔ­χον­τα φύ­σει τὰ τοῦ νό­μου ποι­ῇ, οὗ­τοι νό­μον μὴ ἔ­χον­τες ἑ­αυ­τοῖς εἰ­σι νό­μος, οἵ­τι­νες ἐν­δε­ί­κνυν­ται τὸ ἔρ­γον τοῦ νό­μου γρα­πτὸν ἐν ταῖς καρ­δί­αις αὐ­τῶν, συμ­μαρ­τυ­ρο­ύ­σης αὐ­τῶν τῆς συ­νει­δή­σε­ως καὶ με­τα­ξὺ ἀλ­λή­λων τῶν λο­γι­σμῶν κα­τη­γο­ρούν­των ἢ καὶ ἀ­πο­λο­γου­μέ­νων - ἐν ἡ­μέ­ρᾳ ὅ­τε κρι­νεῖ ὁ Θε­ὸς τὰ κρυ­πτὰ τῶν ἀν­θρώ­πων κα­τὰ τὸ εὐ­αγ­γέ­λι­όν μου διὰ ᾿Ι­η­σοῦ Χρι­στοῦ.  

                   (Ρωμ.β΄[2] 10 - 16)

 

ΕΡ­ΜΗ­ΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜ­ΠΕ­ΛΑ)

Ἀ­δελ­φοί, δόξα κα τιμ κα ερήνη θ ποδοθε σέ κάθε ἄνθρωπο πο ργάζεται τ καλό, στν Ἰουδαῖο πρῶτα, κα στν εδωλολάτρη λληνα. Θ συμβον τ δια στος ουδαίους κα στος εἰδωλολάτρες, διότι δν χαρίζεται σ πρόσωπα ὁ Θεός. Κα γι' ατ ὅσοι μάρτησαν χωρς ν χουν λάβει γραπτ νόμο, ατο θ καταδικασθον σ πώλεια χωρίς ν χουν κατήγορο τ νόμο ατό. Κα ὅσοι ἁμάρτησαν ἐνῶ εἶχαν λάβει γραπτ νόμο, ατο θ κριθον μέ βάση τ νόμο ατό. Διότι δίκαιοι νώπιον τοῦ Θεο εναι χι ὅσοι ἄκουσαν ἁπλς τν νάγνωση τοῦ θείου νόμου, ἀλλά ὅσοι τηρον τ νόμο  ατο θ ναγνωρισθον δίκαιοι. Διότι ὅταν κάποιοι ἀπό τούς θνικούς, πο δν λαβαν ἀπό τν Θε γραπτ νόμο, θεοσεβεῖς ἄνθρωποι, δηγούμενοι ἀπό τν μφυτο θικ νόμο κάνουν ὅ,τι προστάζει ὁ γραπτς νόμος, οἱ ἄνθρωποι ατοί, ἄν κα δν χουν γραπτ νόμο, χουν ὡς νόμο τν διο τν αυτό τους, δηλαδ τ συνείδησή τους. Τ ργο πο κάνει ὁ νόμος ν διαφωτίζει τος νθρώπους ν διακρίνουν τ καλ ἀπ’ τ κακό, ατ τ ργο οἱ θνικο ατο ποδεικνύουν ὅτι τ χουν γραμμένο στς καρδιές τους. Κι ατ συμβαίνει ὅταν ἡ συνείδησή τους δίνει μαρτυρία σ' ατος γι κάθε πράξη, κα οἱ σωτερικοί τους λογισμο ναμεταξ τους κατηγορον κα καμι φορ πολογονται. Κα θ νακηρυχθον δίκαιοι οἱ τηρητς τοῦ νόμου τν ἡμέρα πο θ κρίνει ὁ Θες τς πόκρυφες πράξεις τν νθρώπων σύμφωνα μ τ Εαγγέλιο πο κηρύττω. Κα θ τς κρίνει διαμέσου τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ ὡς ὑπέρτατου Κριτῆ.

 

ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ

Τῷ και­ρῷ ἐ­κεί­νῳ, πε­ρι­πα­τῶν ὁ ᾿Ι­η­σοῦς πα­ρὰ τὴν θά­λασ­σαν τῆς Γα­λι­λα­ί­ας, εἶ­δε δύ­ο ἀ­δελ­φο­ύς, Σίμωνα τὸν λε­γό­με­νον Πέτρον καὶ ᾿Αν­δρέ­αν τὸν ἀ­δελ­φὸν αὐ­τοῦ, βάλ­λον­τας ἀμ­φί­βλη­στρον εἰς τὴν θά­λασ­σαν· ἦ­σαν γὰρ ἁ­λι­εῖς· καὶ λέ­γει αὐ­τοῖς· Δεῦ­τε ὀ­πί­σω μου καὶ ποι­ή­σω ὑ­μᾶς ἁ­λι­εῖς ἀν­θρώ­πων. Οἱ δὲ εὐ­θέ­ως ἀ­φέν­τες τὰ δί­κτυ­α ἠ­κο­λο­ύ­θη­σαν αὐ­τῷ. Καὶ προ­βὰς ἐ­κεῖ­θεν, εἶ­δεν ἄλ­λους δύ­ο ἀ­δελ­φο­ύς, ᾿Ιάκωβον τὸν τοῦ Ζε­βε­δα­ί­ου καὶ ᾿Ι­ω­άν­νην τὸν ἀ­δελ­φὸν αὐ­τοῦ, ἐν τῷ πλο­ί­ῳ με­τὰ Ζε­βε­δα­ί­ου τοῦ πα­τρὸς αὐ­τῶν, κα­ταρ­τί­ζον­τας τὰ δί­κτυ­α αὐ­τῶν· καὶ ἐ­κά­λε­σεν αὐ­το­ύς. Οἱ δὲ εὐ­θέ­ως ἀ­φέν­τες τὸ πλοῖ­ον καὶ τὸν πα­τέ­ρα αὐ­τῶν, ἠ­κο­λο­ύ­θη­σαν αὐ­τῷ. Καὶ πε­ρι­ῆ­γεν ὅ­λην τὴν Γα­λι­λα­ί­αν ὁ ᾿Ι­η­σοῦς δι­δά­σκων ἐν ταῖς συ­να­γω­γαῖς αὐ­τῶν, καὶ κη­ρύσ­σων τὸ Εὐ­αγ­γέ­λιον τῆς βα­σι­λε­ί­ας, καὶ θε­ρα­πεύ­ων πᾶ­σαν νό­σον καὶ πᾶ­σαν μα­λα­κί­αν ἐν τῷ λα­ῷ. 

                                                    (Ματθ. δ΄[4] 18 – 23)

 

ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΤΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ   

Ο ΑΓΙΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΜΑΤΘΑΙΟΣ μς μιλε στ σημερινὸ Εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα γιά τήν κλήση τν πρώτων μαθητν τοῦ Χριστοῦ μας. Εναι ἡ περίοδος τῆς ἀρχῆς τῆς δημόσιας δράσης τοῦ Κυρίου, ἡ περίοδος μέσως μετά τή φυλάκιση τοῦ γίου ωάννου τοῦ Προδρόμου.

Τ γεγονς δν εναι χωρς σημασία. Ἡ φυλάκιση τοῦ μεγάλου Προφήτου δημιούργησε ἀφόρητο πόνο στούς μαθητές, πο κενος εχε μπνεύσει καί οἱ ὁποῖοι εἶχαν συγκεντρωθεῖ γύρω του.

Τώρα ὁ κύκλος ατς τν μαθητν τοῦ Προδρόμου μένει ρφανός, ἀκαθοδήγητος, πογοητευμένος.

κριβς ὅμως τν ὥρα ἐκείνη μφανίζεται στ ζωὴ τους ἀποφασιστικ ὁ Κύριος. Μερικος ἀπό ατος τος εχε γνωρίσει ἀπό πρίν, δὲ θέλησε ὅμως ν τος ἀποσπάσει ἐνωρίτερα ἀπό τν διδάσκαλό τους, παρ' λον ὅτι κενος — ὁ Πρόδρομος — τος προέτρεπε ν φύγουν ἀπό κοντ του καί νά κολουθήσουν τν Ἰησοῦ.

ΟΙ ΠΡΩΤΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ τος ποίους ὁ Κύριος καλε ριστικς κοντ Του εναι δύο ψαράδες. Ὁ νδρέας καδελφς του Σίμων, τόν ὁποῖο ὁ Κύριος ὀνόμασε Πέτρο. Ατος τος δύο καλε πρώτους ὁ Κύριος. Καί τος καλε ἀπό τν ργασία τους τήν ὥρα πού ψάρευαν.

λτε, τος λέγει. «Δετε πίσω μου»· κολουθῆστε με, καί ἐγώ θ σς κάνω «ἁλιες νθρώπων»· θ σς κάνω ψαράδες τοῦ πνεύματος, ἱκανος ν σαγηνεύετε τς καρδις τν νθρώπων, γι ν τος ὁδηγεῖτε στΒασιλεία τοῦ Θεοῦ.

Οἱ δύο ἀδελφοί δέ δίστασαν καθόλου. «Εθέως», μέσως, γκατάλειψαν τ δίχτυά τους καί σπευσαν νά κολουθήσουν τν Κύριο.

Μ τν ἴδια προθυμία ὅμως κολουθον τν Κύριο καί οἱ λλοι δύο δελφοί, ὁ άκωβος καί ὁ ωάννης, ψαράδες κα ατοί, τος ποίους ὁ Κύριος κάλεσε μέσως μετ τν νδρέα κα τν Πέτρο. Ὁ άκωβος καωάννης ἦσαν μέσα στ πλοῖο μαζ μ τν πατέρα τους, τν Ζεβεδαῖο, κα τοίμαζαν τ δίχτυα γι ψάρεμα. Ἡ πρόκληση τοῦ Κυρίου τούς βρίσκει κα ατος στν ὥρα τς ργασίας. Κα κενοι ἀπ’ ἐκεῖ, ἀπό τήν ἐργασία τους, σπεύδουν ν νταποκριθον. «Εθέως» καί αὐτοί γκαταλείπουν τό πλοῖο κα τν πατέρα τους κα κολουθον τν Κύριο.

Ο ΠΡΩΤΟΣ ΠΥΡΗΝΑΣ τν μαθητν τοῦ Κυρίου χει δη σχηματισθεῖ. Κα μαζί τους πλέον ὁ Κύριος ρχίζει ν περιοδεύει ἐκείνη τν περιοχή, τν περιοχή τς Γαλιλαίας, μιά ποβαθμισμένη πνευματικά περιοχή. Τν περιοδεύει διδάσκοντας στς Συναγωγές, ὅπου οἱ βραοι συνεκεντρώνονταν κάθε Σάββατο, γι ν μελετήσουν τν Νόμο το Θεο. Δίδασκε δ «τό εὐαγγέλιον τς βασιλείας», τν χαρμόσυνη εἴδηση ὅτι λθε ὁ καιρς ν δημιουργηθεῖ ἡ Βασιλεία τοῦ Θεο, ἡ κκλησία, γιά νά σωθεῖ ὁ κόσμος ἀπό τν τυραννία τοῦ διαβόλου. Μάλιστα τ διδασκαλία Του ατὴ ὁ Κύριος τν συνόδευε μ πλθος θαυμάτων, μὲ τὰ ὁποῖα θεράπευε τὶς ποικίλες ἀσθένειες τῶν τν νθρώπων.

ΟΧΙ ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΣΗ!

ταν σβήνουν τ στέρια, εναι σημάδι ὅτι πλησιάζει ἡ αγή, ἡ ὥρα νά ἀνατείλει ὁ λιος. Τν ὥρα πού ὁ Τίμιος Πρόδρομος χανόταν, φθανε κενος, τν Ὁποῖο πρόσμεναν λοι οἱ αἰῶνες. Ἔσβηνε να στρο λαμπερό, ὁ πνευματικς αγερινός, γι ν προαναγγείλει τν νατολή τοῦ νοητοῦ Ἥλιου τς Δικαιοσύνης. Οἱ μαθητές τοῦ Προδρόμου βυθίζονταν στήν ἀπογοήτευση, ἀλλά ἡ μεγάλη χαρ τούς πλησίαζε καλπάζοντας.

Ἦταν ατ μιά πολ δυνατ μπειρία γι τος μαθητές τοῦ Κυρίου. μπειρία σημαντικ καί ναγκαία γι τ ργο στ ὁποῖο καλοῦνταν. Δν θ λλαζαν πάγγελμα. Ψαράδες ἦσαν, ψαράδες θ μεναν. Μόνον ὅτι τώρα θ λλαζε τ ντικείμενο τς ψαρευτικς τους ργασίας. Τώρα θ γινόντουσαν «λιες νθρώπων».

ν στν πρώτη ργασία τους ταν ἀναγκαῖο νά μήν ἀπογοητεύονται, ὅταν δν ἔπιαναν ψάρια κα οἱ κόποι τους μεναν χωρς ποτέλεσμα, πολ περισσότερο στ νέα τους ποστολ θ ἔπρεπε ν εναι ἐφοδιασμένοι μέ ὑπομονή καί καρτερία πολλή, μέ πίστη ἀκλόνητη στν παρουσία τοῦ Θεοῦ σέ κάθε τους βμα.

Τελικά, ὡς ψαράδες πο ἦσαν, μαθημένοι ν μήν ἀπογοητεύονται στς ποτυχίες, ἦσαν κατάλληλοι γιά τό ἀποστολικό ξίωμα μ τς ναρίθμητες δυσκολίες του καί τ πλθος τν φορμν πογοητεύσεως.

Κα λοι μας ὅμως στς ποιεσδήποτε δύσκολες συνθκες φείλουμε ν μήν πογοητευόμαστε. Ὁ Θες δν μς γκαταλείπει ποτέ. Ὅταν παίρνει να στήριγμα, χει δη τοιμάσει κάποιο λλο, πολ πι στερε καί χρήσιμο γιά μᾶς. Ὅταν σβήνει τ στέρια πο μς καθοδηγοσαν στν πορεία τς ζως, μς τοιμάζει μιά νατολή, μς ναγγέλλει τν λιο. Ὁ Θες δν εναι μακριά μας!

     (Δι­α­σκευ­ὴ ἀ­πὸ πα­λαι­ὸ τό­μο τοῦ Πε­ρι­ο­δι­κοῦ «Ο ΣΩ­ΤΗΡ»)

 

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου