ΙΕΡΑ
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ
ΝΑΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
Β΄ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ
(27 ΜΑΡΤΙΟΥ 2016)
(ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΤΟΥ ΠΑΛΑΜΑ)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Κατ' ἀρχάς σύ, Κύριε, τὴν γῆν ἐθεμελίωσας, καὶ ἔργα τῶν χειρῶν σού εἰσιν οἱ οὐρανοί· αὐτοὶ ἀπολοῦνται, σὺ δὲ διαμένεις· καὶ πάντες ὡς ἱμάτιον παλαιωθήσονται, καὶ ὡσεὶ περιβόλαιον ἑλίξεις αὐτούς, καὶ ἀλλαγήσονται· σὺ δὲ ὁ αὐτὸς εἶ, καὶ τὰ ἔτη σου οὐκ ἐκλείψουσι. πρὸς τίνα δὲ τῶν ἀγγέλων εἴρηκέ ποτε· κάθου ἐκ δεξιῶν μου ἕως ἂν θῶ τοὺς ἐχθρούς σου ὑποπόδιον τῶν ποδῶν σου; Οὐχὶ πάντες εἰσὶ
λειτουργικὰ πνεύματα εἰς διακονίαν
ἀποστελλόμενα διὰ τοὺς μέλλοντας κληρονομεῖν σωτηρίαν;
Διὰ τοῦτο δεῖ περισσοτέρως ἡμᾶς προσέχειν τοῖς ἀκουσθεῖσι, μήποτε παραρρυῶμεν. Εἰ γὰρ ὁ δι' ἀγγέλων λαληθεὶς λόγος ἐγένετο βέβαιος, καὶ πᾶσα παράβασις καὶ παρακοὴ ἔλαβεν ἔνδικον μισθαποδοσίαν,
πῶς ἡμεῖς ἐκφευξόμεθα τηλικαύτης
ἀμελήσαντες σωτηρίας;
ἥτις ἀρχὴν λαβοῦσα λαλεῖσθαι διὰ τοῦ Κυρίου, ὑπὸ τῶν ἀκουσάντων εἰς ἡμᾶς ἐβεβαιώθη.
(Ἑβρ. α΄[1]10 – β΄[2] 3)
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΩΤΗΡΙΑ ΜΑΣ
ΛΟΓΟΣ ΣΤΟ:
«Πῶς ἡμεῖς ἐκφευξόμεθα τηλικαύτης ἀμελήσαντες σωτηρίας;»
Ὁ ἀπόστολος
Παῦλος στὸ σημερινὸ Ἀποστολικὸ ἀνάγνωσμα μᾶς ὑποδεικνύει τὸ σπουδαιότερο μέλημα
τῆς ζωῆς μας: τὸ ἐνδιαφέρον γιὰ τὴ σωτηρία
τῆς ψυχῆς μας. Γι' αὐτὸ ἀκριβῶς καὶ ἐρωτᾶ: Πῶς θὰ ξεφύγουμε ἀπὸ τὴν
αἰώνια ἀπώλεια, ἂν ἀμελήσουμε μία τόσο μεγάλη καὶ σπουδαία σωτηρία; Ἂς δοῦμε
λοιπὸν γιατί εἶναι τόσο μεγάλη ἡ σωτηρία μας, καὶ ὅτι πρέπει νὰ δείξουμε
ἐξαιρετικὴ ἐπιμέλεια γιὰ τὴ σωτηρία μας αὐτή.
1. ΤΟΣΟ
ΜΕΓΑΛΗ ΣΩΤΗΡΙΑ
Γιατί ἡ
σωτηρία τῆς ψυχῆς μας εἶναι τόσο μεγάλη ὑπόθεση; Μᾶς τὸ ἐξηγεῖ ὁ ἴδιος ὁ ἀπόστολος
Παῦλος. Μᾶς λέγει ὅτι ἡ σωτηρία μας αὐτὴ δὲν μᾶς προσφέρθηκε ἀπὸ ἀγγέλους ὅπως
ὁ Νόμος στὴν Παλαιὰ Διαθήκη, ἀλλὰ κηρύχθηκε ἀπὸ τὸν ἴδιο τὸν Κύριο. Αὐτὸς
λοιπὸν ποὺ τὴν ἐργάσθηκε καὶ μᾶς τὴν ἐξασφάλισε δὲν εἶναι ἄνθρωπος ἢ ἄγγελος
ἀλλὰ ὁ ἴδιος ὁ Θεός, ποὺ γι' αὐτὴν ἔγινε ἄνθρωπος. Γιὰ τὴ σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου
γίνεται ἄνθρωπος ὁ ἴδιος ὁ Θεός! Ὁ δεσπότης καὶ δημιουργὸς τοῦ σύμπαντος
κόσμου! Ἐκεῖνος ποὺ μᾶς ἔπλασε ἔρχεται στὴ γῆ μας καὶ ἁπλώνει τὰ πανάχραντα καὶ
πανάμωμα χέρια του στὸ σταυρὸ τοῦ Γολγοθᾶ καὶ ὡς Μέγας Ἀρχιερεὺς χύνει τὸ αἷμα
του για μᾶς. Καὶ μᾶς δίνει πλέον ὅλες τὶς προϋποθέσεις καὶ τὶς δυνατότητες καὶ
τὰ Μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας μας, γιὰ νὰ ἐπιτύχουμε ἐμεῖς αὐτὴν τὴν σωτηρία. Κάνει
τὸ κάθε τί, γιὰ νὰ μᾶς ὁδηγήσει στὸν οὐρανό. Ἐπιστρατεύει ὅλη τὴν κτίση,
ἀνθρώπους καὶ ἀγγέλους γιὰ μᾶς. Πανηγυρίζει καὶ συγκλονίζεται ὅλος ὁ οὐράνιος
κόσμος κάθε φορὰ ποὺ καὶ μόνο μία ψυχὴ μετανοεῖ καὶ σώζεται.
Εἶναι τόσο
μεγάλη ἡ σωτηρία μας ἀκόμη, διότι, ὅπως λέγει ὁ Ἱερὸς Χρυσόστομος, ὁ ἅγιος Θεὸς
δὲν μᾶς διασώζει ἁπλῶς ἀπὸ τοὺς κινδύνους ἑνὸς πολέμου οὔτε μᾶς παρέχει γήινα
ἀγαθά, ἀλλὰ μᾶς χαρίζει τὴν κατάλυση τοῦ θανάτου, τὴν κληρονομιὰ τῆς οὐρανίου
βασιλείας, τὴν αἰώνια ζωὴ καὶ δόξα, τὴν θέωσή μας! Ἡ σωτηρία μας λοιπὸν αὐτὴ
δὲν εἶναι μόνον ἀπελευθέρωση ἀπὸ τὰ δεσμὰ τοῦ διαβόλου καὶ τῆς ἁμαρτίας, ἀλλὰ
εἶναι κάτι ἀσυγκρίτως ἀνώτερο. Σωτηρία γιὰ τὸν καθένα μας σημαίνει: νὰ φθάσω
στὸ καθ' ὁμοίωσιν, νὰ ἀπολαμβάνω τὴν Χάρη τοῦ Θεοῦ, τὴν ἀγάπη του, τὴν σοφία
του, τὴν δόξα του, νὰ γίνω ἅγιος, νὰ γίνω κατὰ χάριν θεός. Τὸ θέμα λοιπὸν τῆς
σωτηρίας μας δὲν εἶναι ἕνα ἀπὸ τὰ πολλὰ καὶ συνήθη θέματα τῆς ζωῆς μας. Εἶναι
θέμα ζωῆς αἰωνίου καὶ θανάτου ἀθανάτου. Διότι ἐὰν χάσουμε τὴν σωτηρία μας,
ἐχάσαμε τὰ πάντα. Μᾶς ἀπασχολεῖ λοιπὸν τὸ θέμα αὐτό; Τὸ ζοῦμε ὡς τὸ
σπουδαιότερο θέμα τῆς ὕπαρξής μας;
2. ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΩΤΗΡΙΑ ΜΑΣ
Γι' αὐτὸ
ἀκριβῶς, τονίζει ὁ θεῖος Παῦλος, «δεῖ
περισσοτέρως ἡμᾶς προσέχειν τοῖς ἀκουσθεῖσι», πρέπει περισσότερο νὰ
προσέχουμε ἐκεῖνα ποὺ ἀκούσαμε. Διότι ὑπάρχει μεγάλος κίνδυνος νὰ παρασυρθοῦμε.
Καὶ ἐὰν συμβεῖ αὐτό, «πῶς ἡμεῖς
ἐκφευξόμεθα τηλικαύτης ἀμελήσαντες σωτηρίας;», πῶς ἐμεῖς θὰ ξεφύγουμε ἀπὸ
τὴν τιμωρία, ἐὰν ἀμελήσουμε μία τόσο μεγάλη καὶ σπουδαία σωτηρία; Εἶναι φοβερὸ
πρᾶγμα λοιπὸν ἡ ἀμέλεια γιὰ τὴν σωτηρία μας. Εἶναι ὀλέθριο νὰ ἔχουμε, κατὰ τὸν
λόγο τοῦ Ἡσαΐου (ς'[6] 10), βεβαρυμμένους
τοὺς ὀφθαλμοὺς καὶ τὰ ὦτα μας, ὥστε νὰ μὴν ἀκοῦμε, νὰ μὴ βλέπουμε, νὰ μὴ
καταλαβαίνουμε, νὰ ἀδιαφοροῦμε γιὰ τὴν σωτηρία τῆς ψυχῆς μας. Διότι
δυστυχῶς πολλὲς φορὲς μᾶς ἀπορροφοῦν οἱ εἰδήσεις τοῦ κόσμου αὐτοῦ καὶ ἀδιαφοροῦμε
γιὰ τὶς εἰδήσεις τοῦ οὐρανοῦ. Καὶ ὁ Κύριος ἐκφράζει μὲ πόνο τὸ μεγάλο του παράπονο
γιὰ τὴν ἀδιαφορία μας καὶ τὴν σκληρὴ καρδιά μας. «Οὐ θέλετε ἐλθεῖν πρός με ἵνα ζωὴν ἔχητε» (Ἰω. ε΄[5] 40). Ἐκεῖνος
κάνει τὰ πάντα γιὰ μᾶς, καὶ μεῖς τίποτε. Ἐκεῖνος ἀγρυπνεῖ καὶ μεῖς κοιμόμαστε.
Ἐκεῖνος θλίβεται καὶ μεῖς ἀδιαφοροῦμε. Ἐκεῖνος μᾶς καλεῖ γιὰ τὰ οὐράνια καὶ
μεῖς βουλιάζουμε στὰ βαλτόνερα.
Θὰ πρέπει
λοιπὸν νὰ ξυπνήσουμε ἀπὸ τὸν λήθαργο τῆς ἀμέλειας καὶ νὰ δείξουμε ἰσχυρὸ
ἐνδιαφέρον γιὰ τὴν σωτηρία μας. Νὰ ἀνοίξουμε τὴν πόρτα τῆς καρδιᾶς μας στὸν
Κύριο, γιὰ νὰ μᾶς ὁδηγήσει «εἰς νομὰς
σωτηρίους». Μὴ σκεφθοῦμε ποτὲ πὼς ἡ ἐπιμέλεια γιὰ τὴν σωτηρία τῆς ψυχῆς μας
εἶναι ἔργο γιὰ τοὺς λίγους, τοὺς μοναχοὺς ἢ τοὺς ἱερεῖς. Εἶναι ἔργο κάθε
ἀνθρώπου. Νὰ ἀγωνιστοῦμε λοιπὸν συστηματικά. Νὰ μισήσουμε τὴν ἁμαρτία καὶ ὅ,τι
μᾶς κρατᾶ σκλάβους σ' αὐτήν. Νὰ ζοῦμε δυνατὰ καὶ ἅγια ὅλες ἐκεῖνες τὶς Ἱερὲς
στιγμὲς ποὺ μᾶς συνδέουν μὲ τὸν οὐρανό. Νὰ ζοῦμε τὴν προσευχή, τὴν μελέτη, τὴν
Ἐξομολόγηση, τὴν θεία Κοινωνία ὡς ἀνάγκη τῆς ψυχῆς μας. Μὴν ἀφήνουμε τὸν χρόνο
τῆς ζωῆς μας νὰ περνᾶ ἀνώφελα καὶ χάνουμε τὶς εὐκαιρίες ποὺ μᾶς δίνει ὁ Θεὸς
γιὰ τὴν ψυχικὴ μας ἀνόρθωση καὶ σωτηρία.
Ἀδελφοί, δὲν εἴμαστε
μόνοι μας στὸ σημαντικότερο αὐτὸ ἔργο τῆς ζωῆς μας. Ἐργάζεται μαζί μας ἡ χάρις
τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. «Συναντιλαμβάνεται
ταῖς ἀσθενείαις ἡμῶν», μᾶς βοηθεῖ καί μᾶς στηρίζει στὶς ἀδυναμίες μας (Ρωμ.
η΄[8] 26). Αὐτὸ ποὺ χρειάζεται ὅμως ἀπὸ ἐμᾶς εἶναι νὰ ἔχουμε διάθεση σωτηρίας,
νὰ μὴ θέτουμε ἐμπόδια στὸ ἔργο τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Καὶ ὁ ἅγιος Θεὸς θά μᾶς
δώσει τὴν Χάρη του, ὥστε νὰ γίνει ἡ σωτηρία μας ἀπὸ ἐπιθυμία πραγματικότητα.
Καὶ σωσμένοι ἀπὸ τὸν μόνο
Σωτῆρα Χριστὸ νὰ τὸν εὐγνωμονοῦμε καὶ τὸν δοξάζουμε αἰωνίως.
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ εἰσῆλθεν ὁ
Ἰησοῦς εἰς Καπερναοὺμ
καὶ ἠκούσθη ὅτι εἰς οἶκόν ἐστι. Καὶ εὐθέως συνήχθησαν πολλοὶ,
ὥστε μηκέτι χωρεῖν μηδὲ τὰ πρὸς τὴν θύραν· καὶ ἐλάλει αὐτοῖς τὸν λόγον. καὶ ἔρχονται πρὸς αὐτὸν παραλυτικὸν φέροντες,
αἰρόμενον ὑπὸ τεσσάρων.
Καὶ μὴ δυνάμενοι προσεγγίσαι αὐτῷ
διὰ τὸν ὄχλον, ἀπεστέγασαν τὴν στέγην ὅπου ἦν, καὶ ἐξορύξαντες χαλῶσι
τὸν κράβαττον ἐφ' ᾧ ὁ παραλυτικὸς κατέκειτο.
Ἰδὼν δὲ ὁ Ἰησοῦς τὴν πίστιν αὐτῶν λέγει τῷ παραλυτικῷ· Τέκνον, ἀφέωνταί σοι αἱ ἁμαρτίαι σου. Ἦσαν δέ τινες τῶν γραμματέων ἐκεῖ καθήμενοι καὶ διαλογιζόμενοι ἐν ταῖς καρδίαις αὐτῶν· Τί οὗτος οὕτως λαλεῖ βλασφημίας;
τίς δύναται ἀφιέναι ἁμαρτίας εἰ μὴ εἷς ὁ Θεός; Καὶ εὐθέως ἐπιγνοὺς ὁ Ἰησοῦς τῷ πνεύματι αὐτοῦ ὅτι οὕτως αὐτοὶ διαλογίζονται
ἐν ἑαυτοῖς εἶπεν αὐτοῖς· Τί ταῦτα διαλογίζεσθε ἐν ταῖς καρδίαις ὑμῶν; Τί ἐστιν εὐκοπώτερον, εἰπεῖν τῷ παραλυτικῷ, ἀφέωνταί σου αἱ ἁμαρτίαι, ἢ εἰπεῖν, ἔγειρε καὶ ἆρον τὸν κράββατόν σου καὶ περιπάτει; Ἵνα δὲ εἰδῆτε ὅτι ἐξουσίαν ἔχει ὁ υἱὸς
τοῦ ἀνθρώπου ἀφιέναι ἐπὶ τῆς γῆς ἁμαρτίας (λέγει τῷ παραλυτικῷ). Σοὶ λέγω, ἔγειρε καὶ ἆρον τὸν κράβαττόν σου καὶ ὕπαγε εἰς τὸν οἶκόν σου. Καὶ ἠγέρθη εὐθέως, καὶ ἄρας τὸν κράβαττον ἐξῆλθεν ἐναντίον πάντων,
ὥστε ἐξίστασθαι πάντας
καὶ δοξάζειν τὸν Θεὸν λέγοντας ὅτι οὐδέποτε οὕτως εἴδομεν.
(Μᾶρκ. β΄[2] 1 - 12)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἐκεῖνο
τόν καιρόν μπῆκε πάλι ὁ Ἰησοῦς
στὴν Καπερναούμ· κι ἔγινε γνωστὸ ὅτι βρίσκεται σὲ κάποιο σπίτι. Ἀμέσως
λοιπὸν μαζεύτηκαν τόσο πολλοί, ὥστε νὰ γεμίσει τὸ σπίτι καὶ νὰ μὴν ὑπάρχει
χῶρος πλέον οὔτε δίπλα στὴ θύρα. Καὶ τοὺς δίδασκε τὸ λόγο τοῦ Θεοῦ. Ἔρχονται
τότε καὶ τοῦ φέρνουν ἕναν παράλυτο, ποὺ τὸν σήκωναν πάνω σ' ἕνα κρεβάτι
τέσσερις. Κι ἐπειδὴ δὲν μποροῦσαν ἐξαιτίας τοῦ πλήθους νὰ τὸν πλησιάσουν,
ξεσκέπασαν τὴ σκεπὴ στὸ μέρος ὅπου βρισκόταν ὁ Κύριος, κι ἀφοῦ ἔκαναν
ἕνα ἄνοιγμα, ἔριξαν ἀπὸ κεῖ κάτω σιγὰ-σιγὰ τὸ κρεβάτι, πάνω στὸ
ὁποῖο ἦταν ξαπλωμένος ὁ παράλυτος. Ὅταν ὁ Ἰησοῦς εἶδε τὴν πίστη ποὺ
εἶχαν ὅλοι αὐτοί, καὶ ὁ παράλυτος καὶ ἐκεῖνοι ποὺ τὸν ἔφεραν, λέει
στὸν παράλυτο, ποὺ ἀγωνιοῦσε μήπως οἱ ἁμαρτίες του γίνουν ἐμπόδιο
στὴ θεραπεία του: «Παιδί μου, σοῦ ἔχουν
συγχωρηθεῖ οἱ ἁμαρτίες σου, οἱ ὁποῖες εἶναι καὶ ἡ αἰτία τῆς σωματικῆς
σου παραλυσίας.» Ἦταν ὅμως μερικοὶ ἀπὸ τοὺς γραμματεῖς ποὺ κάθονταν
ἐκεῖ καὶ συλλογίζονταν μέσα τους: «Γιατί
ὁ ἄνθρωπος αὐτὸς μιλάει ἔτσι καὶ ξεστομίζει βλασφημίες; Ποιὸς ἄλλος
μπορεῖ νὰ συγχωρεῖ ἁμαρτίες παρὰ μόνον ἕνας, ὁ Θεός;» Ἀμέσως ὅμως
ὁ Ἰησοῦς, μὲ ὑπερφυσικὴ πληροφορία ποὺ ἔδινε στὸ πνεῦμα του ἡ θεότητά
του, ἀντιλήφθηκε ὅτι ἔτσι σκέφτονται αὐτοὶ μέσα τους, καὶ τοὺς εἶπε:
«Γιατί δέχεστε καὶ κυκλοφορεῖτε τέτοιους
λογισμοὺς μέσα στὶς καρδιές σας; Τί εἶναι εὐκολότερο· νὰ πῶ στὸν παραλυτικό,
εἶναι συγχωρημένες οἱ ἁμαρτίες σου, ἤ νὰ τοῦ πῶ, σήκω καὶ πάρε στὸν ὦμο
σου τὸ κρεβάτι σου καὶ περπάτα; Ἐσεῖς θεωρεῖτε δυσκολότερο αὐτὸ τὸ τελευταῖο.
Γιὰ νὰ μάθετε λοιπὸν ὅτι ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου, ὁ Μεσσίας, ὁ μοναδικὸς
ἐκπρόσωπος τῆς ἀνθρωπότητος, ὁ ὁποῖος θὰ ἔλθει καὶ πάλι πάνω στὶς νεφέλες
ὡς Κριτὴς ἔνδοξος, ἔχει ἐξουσία νὰ συγχωρεῖ πάνω στὴ γῆ ἁμαρτίες· λέει
στὸν παράλυτο: Σὲ σένα ποὺ πιστεύεις
μιλῶ. Σήκω καὶ πάρε στὸν ὦμο σου τὸ κρεβάτι σου καὶ πήγαινε στὸ σπίτι
σου.» Κι ἐκεῖνος σηκώθηκε ἀμέσως, πῆρε τὸ κρεβάτι του καὶ βγῆκε
ἀπ' τὸ σπίτι ἐκεῖνο μπροστὰ σ' ὅλους. Κι ἔτσι τὸν εἶδαν ὅλοι μὲ τὰ μάτια
τους καὶ γέμισαν μὲ ἔκπληξη. Καὶ δόξασαν τὸν Θεὸ λέγοντας ὅτι ποτὲ
μέχρι τώρα δὲν εἴδαμε κάτι τέτοιο, ἕνας παράλυτος μὲ μία προσταγὴ
νὰ σηκώνεται ἀμέσως ὑγιὴς καὶ νὰ περπατᾶ.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου