ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
Ε΄ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ
(17 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2016)
(ΜΑΡΙΑΣ ΤΗΣ ΑΙΓΥΠΤΙΑΣ)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Ἀδελφοί, Χριστὸς παραγενόμενος ἀρχιερεὺς τῶν μελλόντων ἀγαθῶν διὰ τῆς μείζονος καὶ τελειοτέρας σκηνῆς, οὐ χειροποιήτου, τοῦτ' ἔστιν οὐ ταύτης τῆς κτίσεως, οὐδὲ δι' αἵματος
τράγων καὶ μόσχων,
διὰ δὲ τοῦ ἰδίου αἵματος εἰσῆλθεν ἐφάπαξ εἰς τὰ Ἅγια, αἰωνίαν λύτρωσιν εὑράμενος.
Εἰ γὰρ τὸ αἷμα ταύρων καὶ τράγων καὶ σποδὸς δαμάλεως ῥαντίζουσα τοὺς κεκοινωμένους ἁγιάζει πρὸς τὴν τῆς σαρκὸς καθαρότητα, πόσῳ
μᾶλλον τὸ αἷμα
τοῦ Χριστοῦ, ὃς διὰ Πνεύματος αἰωνίου ἑαυτὸν προσήνεγκεν ἄμωμον τῷ Θεῷ, καθαριεῖ τὴν συνείδησιν ὑμῶν ἀπὸ νεκρῶν ἔργων εἰς τὸ λατρεύειν Θεῷ ζῶντι;
(Ἑβρ. θ΄[9] 11 - 14)
ΤΟ ΑΙΜΑ
ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
ΛΟΓΟΣ ΣΤΟ:
«Τὸ αἷμα τοῦ Χριστοῦ... καθαριεῖ τὴν συνείδησιν ὑμῶν ἀπό νεκρῶν ἔργων»
Τὸ
Ἀποστολικὸ ἀνάγνωσμα μᾶς εἰσάγει στὸ κεντρικότερο γεγονὸς τῆς
Μεγάλης Ἑβδομάδος, τὴν σταυρικὴ θυσία τοῦ Κυρίου μας. Ὁ Κύριος, λέγει ὁ
ἀπόστολος Παῦλος, ὡς Μέγας Ἀρχιερεύς τῶν μελλόντων ἀγαθῶν, δὲν χρησιμοποίησε
γιὰ θυσία τὸ αἷμα τράγων καὶ μοσχαριῶν, ὅπως ἔκαναν οἱ ἀρχιερεῖς τῶν Ἰουδαίων,
ἀλλὰ «διὰ τοῦ ἰδίου αἵματος εἰσῆλθεν
ἐφάπαξ εἰς τὰ Ἅγια», μὲ τὸ δικό του αἷμα εἰσῆλθε μία φορὰ γιὰ πάντα στὰ
ἐπουράνια Ἅγια τῶν Ἁγίων, δηλαδὴ στὸ θρόνο τοῦ Οὐρανοῦ καὶ ἐπέτυχε γιὰ μᾶς
αἰώνια λύτρωση. Αὐτὸ ἀκριβῶς τὸ αἷμα τοῦ
Χριστοῦ «καθαριεῖ τὴν συνείδησιν ἡμῶν ἀπὸ
νεκρῶν ἔργων», θὰ καθαρίσει τὴν συνείδηση ἀπὸ τὰ ἔργα τῆς ἁμαρτίας. Ἂς
δοῦμε λοιπὸν ὅτι μόνον τὸ αἷμα τοῦ Κυρίου μας μπορεῖ νὰ καθαρίζει τήν ψυχή μας
καὶ πῶς γίνεται αὐτό.
1.
ΚΑΘΑΡΣΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΣ
Ὁ Κύριός μας
κατὰ τὴν μοναδικὴ καὶ ἀπείρου ἀξίας σταυρικὴ του θυσία δὲν πρόσφερε αἷμα ζώων,
ἀλλὰ ἔχυσε τὸ δικό του πολύτιμο καὶ ἀτίμητο αἷμα. Δὲν εἰσῆλθε μὲ τὴν θυσία αὐτὴ
στὰ ἐπίγεια Ἅγια τῶν Ἁγίων, ἀλλὰ στὰ ἄδυτα τοῦ Οὐρανοῦ, στὸν θρόνο τῆς
θεότητος, ἀφοῦ πρόσφερε τὸ δικό του αἷμα, αἷμα τοῦ σαρκωθέντος Θεοῦ. Αὐτὸ
λοιπὸν τὸ ἀτίμητο αἷμα τοῦ Κυρίου, μᾶς λέγει ὁ ἀπόστολος Παῦλος, εἶναι τὸ
μοναδικὸ φάρμακο ποὺ μπορεῖ νὰ καθαρίσει τὴν συνείδησή μας ἀπὸ νεκρῶν ἔργων.
Διότι τὸ αἷμα αὐτὸ εἶναι τὸ αἷμα τοῦ ἀναμαρτήτου Θεανθρώπου Κυρίου μας. Εἶναι
τὸ αἷμα τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ, ὁ ὁποῖος «ἁμαρτίαν
οὐκ ἐποίησεν οὐδὲ εὑρέθη δόλος ἐν τῷ στόματι αὐτοῦ» (Α' Πέτρ. β'[2] 22).
Γι᾿ αὐτὸ ἀκριβῶς τὸ αἷμα τοῦ Κυρίου ἔχει τὴν δύναμη νὰ καθαρίζει τὴν ψυχή μας
καὶ τὴν ζωὴ μας ὁλόκληρη ἀπὸ κάθε ρύπο καὶ ἁμαρτία. Καθαρίζει, ἁγιάζει καὶ
ζωοποιεῖ, διότι εἶναι τὸ πανάγιο αἷμα τοῦ Ζωοδότου, τὸ αἷμα τοῦ Θεανθρώπου
Κυρίου. Αἷμα θεϊκό. Αἷμα ποὺ κρύβει μέσα του τὴν θεϊκὴ παντοδυναμία. Τὸ τίμιο
αἷμα τοῦ Κυρίου δέν μᾶς δίνει ἁπλῶς μιὰ ἐξωτερικὴ καθαρότητα, ἀλλὰ καθαρότητα ψυχῆς.
Ἔχει τὴν δύναμη νὰ καθαρίσει κάθε ἁμαρτία. Μπορεῖ νὰ ξεριζώσει ἀπὸ μέσα μας
τοὺς ὄγκους, τὰ καρκινώματα τῆς ἁμαρτίας ποὺ ἀπειλοῦν νὰ μᾶς ὁδηγήσουν στὸν
αἰώνιο θάνατο. Μᾶς καθαρίζει ἀπὸ τὶς ἁμαρτίες καὶ ἀπὸ τὶς ἐνοχὲς τῶν ἁμαρτιῶν
αὐτῶν. Ἐπουλώνει τὰ τραύματα τῆς ψυχῆς μας. Θεραπεύει τὶς πληγές μας. Εἰρηνεύει
τὴν ζωή μας.
Τὸ αἷμα τοῦ
ἐσφαγμένου πασχαλίου ἀρνίου ἐκείνη τὴν φοβερὴ νύκτα τῆς ἐξόδου τῶν Ἰσραηλιτῶν
ἀπὸ τὴν Αἴγυπτο ἔσωσε τὰ πρωτότοκα τῶν Ἑβραίων ἀπὸ τὸν θάνατο. Διότι μὲ τὸ αἷμα
αὐτὸ ἄλειψαν οἱ Ἑβραῖοι τὶς παραστάδες τῶν σπιτιῶν τους, καὶ ἔτσι σώθηκαν ἀπὸ
τὸν ἐξολοθρευτὴ ἄγγελο ποὺ θανάτωνε τὰ πρωτότοκα τῶν Αἰγυπτίων. Τὸ τίμιο αἷμα
τοῦ ἀσπίλου καὶ ἀμώμου Χριστοῦ λυτρώνει ὅλους μας ἀπὸ τὴν ἀνθρωποκτόνο ἐπιδρομὴ
τοῦ διαβόλου καὶ θανατηφόρο μόλυνση τῆς ἁμαρτίας. Μᾶς λυτρώνει ὄχι ἀπὸ τὸν
σωματικὸ θάνατο ἀλλὰ ἀπὸ τὸν αἰώνιο θάνατο. Διότι ὁ Κύριος εἶναι «ὁ ἀμνὸς τοῦ Θεοῦ ὁ αἴρων τὴν ἁμαρτίαν τοῦ
κόσμου» (Ἰω. α’[1] 29). Πῶς ὅμως γίνεται αὐτό;
2. ΔΙΑ ΤΗΣ
ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
Βέβαια ὁ
Κύριός μας μία καὶ μοναδικὴ φορὰ προσέφερε τὸ αἷμα του ἐπάνω στὸ σταυρό. Αὐτὸ
ὅμως τὸ τίμιο αἷμα του, ποὺ ἔρρευσε ἀπὸ τὸ πανάγιο σῶμα του, τὸ ἴδιο ἀκριβῶς
προσφέρεται διὰ τῆς Ἐκκλησίας διαρκῶς ἀνὰ τοὺς αἰῶνας. Γι' αὐτὸ καὶ ὁ
εὐαγγελιστὴς Ἰωάννης μᾶς λέγει ὅτι «τὸ
αἷμα Ἰησοῦ Χριστοῦ... καθαρίζει ἡμᾶς ἀπὸ πάσης ἁμαρτίας» (Α' Ἰω. α’[1] 7).
Μᾶς καθαρίζει διαρκῶς διὰ τῆς Ἐκκλησίας. Διότι τὸ πάντιμο ἐκεῖνο αἷμα τοῦ
σταυρωθέντος Κυρίου ὄχι μόνον θεμελίωσε καὶ στερέωσε τὴν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ,
ἀλλὰ καὶ προσφέρεται ἀκαταπαύστως διὰ τῶν Μυστηρίων τῆς Ἐκκλησίας μας.
Στὸ Μυστήριο
τῆς ἱερᾶς Ἐξομολογήσεως τὸ αἷμα τοῦ Κυρίου μὲ ἕνα τρόπο ἀκατάληπτο καὶ μυστικὸ
λούζει τὴν ψυχή μας ἀπὸ τῶν νεκρῶν ἔργων. Λούεται ἡ ψυχή μας «ἀπὸ τῶν ἁμαρτιῶν ἡμῶν ἐν τῷ αἵματι αὐτοῦ» (Ἀποκ.
α΄[1] 5). Πλύνονται καὶ λευκαίνονται «αἱ
στολαὶ ἡμῶν ἐν τῷ αἵματι τοῦ ἀρνίου» (Ἀποκ. ζ΄[7] 14). Τὸ αἷμα τοῦ Χριστοῦ
μᾶς λευκαίνει. Μᾶς μεταμορφώνει. Μᾶς κάνει ὁλόλευκους καὶ ὁλοφώτεινους.
Στὸ Μυστήριο
τῆς θείας Εὐχαριστίας μᾶς μεταγγίζει ὁ Κύριος αὐτὸ τὸ ἴδιο τίμιο αἷμα του «εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν» καὶ μᾶς τρέφει μὲ
τὸ πανάγιο σῶμα του «εἰς ζωὴν αἰώνιον».
Ἔτσι ὁλοκληρώνεται καὶ ὑπογράφεται ἡ κάθαρση καὶ ὁ λευκασμὸς τῆς ψυχῆς μας.
Κάθε φορὰ ποὺ κοινωνοῦμε ἀξίως αὐτὸ τὸ τίμιο Αἷμα καὶ τὸ ἄχραντο Σῶμα τοῦ
Κυρίου καὶ Θεοῦ μας, μετὰ ἀπὸ μιὰ εἰλικρινῆ ἐξομολόγηση, πόσο ἀνάλαφροι
αἰσθανόμαστε, πόση γαλήνη γευόμαστε, πόσο εἰρηνικοὶ εἴμαστε! Πεπληρωμένοι ἀπὸ
τὴν Χάρη καὶ τὴν ἀναγεννητικὴ δύναμη τοῦ τιμίου αἵματος τοῦ Κυρίου μας.
Ἀδελφοί, καθὼς
πλησιάζουμε πρὸς τὰ φρικτὰ Πάθη τοῦ Σωτῆρος μας, ἂς προετοιμάσουμε τὶς ψυχές
μας μὲ τὴν ἱερὰ Ἐξομολόγηση καὶ τὴν θεία Κοινωνία. Νὰ γίνουν τὰ Μυστήρια αὐτὰ
σταθμοὶ στὴ ζωή μας καὶ νὰ μᾶς ὁδηγήσουν σὲ μία ἀλλοίωση ἁγία, ὥστε νὰ
ἑορτάσουμε καὶ τὴν λαμπροφόρο Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου μας «λάμποντες, ἀστράπτοντες, ἠλλοιωμένοι».
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Τῷ καιρῷ
ἐκείνῳ παραλαμβάνει ὁ Ἰησοῦς τούς δώδεκα μαθητάς αὐτοῦ καί ἤρξατο
αὐτοῖς
λέγειν τὰ μέλλοντα
αὐτῷ συμβαίνειν. Ὅτι ἰδοὺ ἀναβαίνομεν εἰς Ἱεροσόλυμα καὶ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου παραδοθήσεται τοῖς ἀρχιερεῦσι καὶ γραμματεῦσι, καὶ κατακρινοῦσιν αὐτὸν θανάτῳ
καὶ παραδώσουσιν αὐτὸν τοῖς ἔθνεσι, καὶ ἐμπαίξουσιν αὐτῷ
καὶ μαστιγώσουσιν αὐτὸν καὶ ἐμπτύσουσιν αὐτῷ καὶ ἀποκτενοῦσιν αὐτὸν,
καὶ τῇ τρίτῃ ἡμέρᾳ ἀναστήσεται. Καὶ προσπορεύονται αὐτῷ Ἰάκωβος καὶ Ἰωάννης υἱοὶ Ζεβεδαίου λέγοντες·
Διδάσκαλε, θέλομεν ἵνα ὃ ἐὰν αἰτήσωμεν ποιήσῃς ἡμῖν. ὁ δὲ εἶπεν αὐτοῖς· Τί θέλετε ποιῆσαί με ὑμῖν; οἱ δὲ εἶπον αὐτῷ· Δὸς ἡμῖν ἵνα εἷς ἐκ δεξιῶν καὶ εἷς ἐξ εὐωνύμων σου καθίσωμεν ἐν τῇ δόξῃ σου. ὁ δὲ Ἰησοῦς εἶπεν αὐτοῖς· Οὐκ οἴδατε τί αἰτεῖσθε. δύνασθε πιεῖν τὸ ποτήριον ὃ ἐγὼ πίνω, καὶ τὸ βάπτισμα ὃ ἐγὼ βαπτίζομαι βαπτισθῆναι; οἱ δὲ εἶπον αὐτῷ· Δυνάμεθα. ὁ δὲ Ἰησοῦς εἶπεν αὐτοῖς· Τὸ μὲν ποτήριον ὃ ἐγὼ πίνω πίεσθε, καὶ τὸ βάπτισμα ὃ ἐγὼ βαπτίζομαι βαπτισθήσεσθε·
τὸ δὲ καθίσαι ἐκ δεξιῶν μου καὶ ἐξ εὐωνύμων οὐκ ἔστιν ἐμὸν δοῦναι, ἀλλ' οἷς ἡτοίμασται. καὶ ἀκούσαντες οἱ δέκα ἤρξαντο ἀγανακτεῖν περὶ Ἰακώβου καὶ Ἰωάννου. ὁ δὲ Ἰησοῦς προσκαλεσάμενος αὐτοὺς λέγει
αὐτοῖς· Οἴδατε ὅτι οἱ δοκοῦντες ἄρχειν τῶν ἐθνῶν κατακυριεύουσιν αὐτῶν
καὶ οἱ μεγάλοι αὐτῶν κατεξουσιάζουσιν
αὐτῶν. οὐχ οὕτω
δὲ ἔσται ἐν ὑμῖν, ἀλλ' ὃς ἐὰν θέλῃ γενέσθαι μέγας ἐν ὑμῖν, ἔσται ὑμῶν διάκονος, καὶ ὃς ἐὰν θέλῃ ὑμῶν γενέσθαι πρῶτος, ἔσται πάντων δοῦλος· καὶ γὰρ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου οὐκ ἦλθε διακονηθῆναι, ἀλλὰ διακονῆσαι καὶ δοῦναι τὴν ψυχὴν αὐτοῦ λύτρον ἀντὶ πολλῶν.
(Μᾶρκ. ι΄[10] 32 - 45)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἐκεῖνο τὸν
καιρὸ ὁ Ἰησοῦς πῆρε ἰδιαιτέρως τοὺς δώδεκα μαθητές του καί ἄρχισε
νὰ τοὺς λέει ἐκεῖνα ποὺ θὰ τοῦ συνέβαιναν. Τοὺς ἔλεγε δηλαδὴ ὅτι, νά, ἀνεβαίνουμε στὰ Ἱεροσόλυμα, καὶ
ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου, ὁ Μεσσίας, θὰ παραδοθεῖ στοὺς ἀρχιερεῖς καὶ τοὺς
γραμματεῖς, κι αὐτοὶ θὰ τὸν καταδικάσουν σὲ θάνατο καὶ θὰ τὸν παραδώσουν
στοὺς ἐθνικοὺς στρατιῶτες τῆς Ρώμης. Κι ἐκεῖνοι θὰ τὸν ἐμπαίξουν καὶ
θὰ τὸν μαστιγώσουν καί θά τόν φτύσουν καί θά τόν θανατώσουν καί τήν τρίτη
ἡμέρα ἀπὸ τὸ θάνατό του θὰ ἀναστηθεῖ. Πλησιάζουν τότε τὸν Ἰησοῦ
ὁ Ἰάκωβος καί ὁ Ἰωάννης, οἱ γιοί τοῦ Ζεβεδαίου, καί τοῦ λένε. Διδάσκαλε, θέλουμε νὰ μᾶς κάνεις αὐτὸ
ποὺ θὰ σοῦ ζητήσουμε. Κι αὐτὸς τοὺς ρώτησε: Τί θέλετε νὰ σᾶς κάνω; Αὐτοὶ τοῦ εἶπαν: Ὅταν ἔλθεις στὴ δόξα σου καὶ ἀνεβεῖς στὸν ἐπίγειο βασιλικὸ
θρόνο τοῦ Δαβίδ, βάλε μας νὰ καθίσουμε ὁ ἕνας στὰ δεξιά σου κι ὁ ἄλλος
στ' ἀριστερά σου. Ὁ Ἰησοῦς τότε τοὺς εἶπε: Δὲν ξέρετε τί ζητᾶτε. Δὲν εἶναι τώρα καιρὸς κοσμικῶν μεγαλείων
καὶ ἀξιωμάτων, ἀλλά κόπων καὶ διωγμῶν καὶ μαρτυρικοῦ θανάτου. Μπορεῖτε
νὰ πιεῖτε τὸ ποτήριο τοῦ θανάτου ποὺ πρόκειται νὰ πιῶ ἐγώ μετὰ ἀπὸ λίγο,
καὶ νὰ βαπτισθεῖτε τὸ βάπτισμα τοῦ μαρτυρίου πού μετὰ ἀπὸ λίγο θὰ ὑποστῶ;
Κι αὐτοί, θέλοντας νὰ ἐξασφαλίσουν τὸ αἴτημά τους, τοῦ εἶπαν χωρὶς
νὰ τὸ σκεφτοῦν καλά: Μποροῦμε. Τότε
τοὺς εἶπε ὁ Ἰησοῦς: Τὸ ποτήριο τοῦ μαρτυρίου
ποὺ ἐγώ θὰ πιῶ μετὰ ἀπὸ λίγο, θὰ τὸ πιεῖτε κι ἐσεῖς, καὶ τὸ βάπτισμα
ποὺ μετὰ ἀπὸ λίγο θὰ ὑποστῶ στὴ θάλασσα τῶν παθημάτων μου, θὰ τὸ ὑποστεῖτε
κι ἐσεῖς. Διότι κι ἐσεῖς θὰ ὑποστεῖτε διωγμοὺς καὶ μαρτύριο γιὰ τὸ εὐαγγέλιό
μου. Τὸ νὰ καθίσετε ὅμως στὰ δεξιά μου καὶ στὰ ἀριστερά μου δὲν ἐξαρτᾶται
ἀπὸ μένα νὰ τὸ δώσω σ' ὅποιον μοῦ τὸ ζητήσει, ἀλλά αὐτὸ θὰ δοθεῖ σ' ἐκείνους
γιὰ τούς ὁποίους ἔχει ἑτοιμασθεῖ ἀπὸ τὸν δικαιοκρίτη Πατέρα μου,
ποὺ κανονίζει τὶς ἀνταμοιβὲς σύμφωνα μὲ τὴν ἀρετή τοῦ καθενός. Ὅταν
τ' ἄκουσαν αὐτὰ οἱ ἄλλοι δέκα μαθητές, ἄρχισαν νὰ ἀγανακτοῦν γιὰ τὴ
συμπεριφορὰ αὐτὴ τοῦ Ἰακώβου καὶ τοῦ Ἰωάννου, οἱ ὁποῖοι ζητοῦσαν
νὰ τοὺς παραγκωνίσουν καὶ νὰ τιμηθοῦν περισσότερο ἀπ' αὐτούς. Ὁ
Ἰησοῦς ὅμως τοὺς κάλεσε κοντά του καὶ τοὺς εἶπε: Γνωρίζετε ὅτι αὐτοὶ ποὺ θεωροῦνται καὶ φαίνονται ἄρχοντες
τῶν ἐθνῶν, ἀσκοῦν ἀπόλυτη κυριαρχία στοὺς λαούς τους σὰν νὰ εἶναι ἀνεξέλεγκτοι
κύριοί τους καὶ σάν νὰ εἶναι οἱ λαοὶ κτῆμα τους. Κι ἐκεῖνοι ποὺ ἔχουν μεγάλο
ἀξίωμα, ὅπως εἶναι οἱ ἀνώτεροι ἀξιωματοῦχοι, καταδυναστεύουν
τοὺς λαούς τους μὲ ἀπόλυτη ἐξουσία, σὰν νὰ εἶναι αὐτοὶ δοῦλοι τους.
Μεταξὺ σας ὅμως δὲν μπορεῖ οὔτε ἐπιτρέπεται νὰ συμβαίνει αὐτό. Ἀλλά
ὅποιος θέλει νὰ γίνει μεγάλος ἀνάμεσά σας, πρέπει νὰ εἶναι ὑπηρέτης
σας καὶ νὰ προσπαθεῖ νὰ γίνεται ἐξυπηρετικὸς στοὺς ἄλλους. Κι ὅποιος
ἀπὸ σᾶς θέλει νὰ γίνει πρῶτος, πρέπει νά γίνει δοῦλος ὅλων, ἀσκώντας
μὲ κάθε ταπεινοφροσύνη τὴν ἀγάπη. Διότι καὶ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου, ὁ
Μεσσίας, δὲν ἦλθε στόν κόσμο γιὰ νὰ ὑπηρετηθεῖ, ἀλλά ἦλθε γιὰ νὰ
ὑπηρετήσει καὶ νὰ δώσει τὴ ζωὴ του λύτρο προκειμένου νὰ ἐξαγορασθοῦν
καὶ νὰ ἐλευθερωθοῦν πολλοὶ ἀπὸ τὴν ἁμαρτία καὶ τὸ θάνατο.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου