ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ
ΑΠΟΚΡΕΩ
(23 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2020)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (Κυριακῆς)
Ἀδελφοί, βρῶμα ἡμᾶς οὐ παρίστησι τῷ Θεῷ· οὔτε γὰρ ἐὰν φάγωμεν περισσεύομεν, οὔτε ἐὰν μὴ φάγωμεν ὑστερούμεθα. βλέπετε δὲ μήπως ἡ ἐξουσία ὑμῶν αὕτη πρόσκομμα γένηται τοῖς ἀσθενοῦσιν. ἐὰν γάρ τις ἴδῃ σε, τὸν ἔχοντα γνῶσιν, ἐν εἰδωλείῳ κατακείμενον, οὐχὶ ἡ συνείδησις αὐτοῦ ἀσθενοῦς ὄντος οἰκοδομηθήσεται εἰς τὸ τὰ εἰδωλόθυτα ἐσθίειν; καὶ ἀπολεῖται ὁ ἀσθενῶν ἀδελφὸς
ἐπὶ τῇ σῇ γνώσει, δι' ὃν Χριστὸς ἀπέθανεν. οὕτω δὲ ἁμαρτάνοντες εἰς τοὺς ἀδελφοὺς καὶ τύπτοντες αὐτῶν τὴν συνείδησιν ἀσθενοῦσαν εἰς Χριστὸν ἁμαρτάνετε. διόπερ εἰ βρῶμα σκανδαλίζει τὸν ἀδελφόν μου, οὐ μὴ φάγω κρέα εἰς τὸν αἰῶνα, ἵνα μὴ τὸν ἀδελφόν μου σκανδαλίσω. Οὐκ εἰμὶ ἀπόστολος; οὐκ εἰμὶ ἐλεύθερος; οὐχὶ Ἰησοῦν Χριστὸν τὸν Κύριον ἡμῶν ἑώρακα; οὐ τὸ ἔργον μου ὑμεῖς ἐστε ἐν Κυρίῳ; εἰ ἄλλοις οὐκ εἰμὶ ἀπόστολος, ἀλλά γε ὑμῖν εἰμι· ἡ γὰρ σφραγὶς τῆς ἐμῆς ἀποστολῆς ὑμεῖς ἐστε
ἐν Κυρίῳ.
(Α’Κορ. η΄[8] 8 – θ΄[9] 2)
Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΣΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ
ΤΩΝ ΑΔΕΛΦΩΝ ΜΑΣ!
«Ἀμαρτάνοντες
εἰς τοὺς ἀδελφούς... εἰς Χριστὸν ἁμαρτάνετε»
Κυριακή τῆς Ἀπόκρεω
σήμερα, καὶ ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία μᾶς παρουσιάζει τὴ φοβερὴ ἡμέρα τῆς
Κρίσεως καὶ μᾶς ὑπενθυμίζει τὴ σπουδαία ἀλήθεια ὅτι κατὰ τὴν ὥρα ἐκείνη
ὅλοι ἀνεξαιρέτως οἱ ἄνθρωποι θὰ δώσουμε λόγο γιὰ κάθε πτυχὴ τῆς ζωῆς
μας. Μάλιστα αὐτὸ ποὺ τονίζεται ἰδιαιτέρως εἶναι τὸ γεγονὸς ὅτι
κάθε ἀγαθοεργία πρὸς τοὺς ἀδελφούς μας ὁ Κύριος τὴ δέχεται ὡς πράξη
ἀγάπης πρὸς τὸ πρόσωπό του. Ἀντίστοιχα καὶ ὁ ἀπόστολος Παῦλος μᾶς
πληροφορεῖ στὸ σημερινὸ ἀποστολικὸ ἀνάγνωσμα γιὰ κάτι ἐξίσου ἐντυπωσιακό:
Κάθε ἁμαρτία ποὺ διαπράττουμε εἰς βάρος τῶν ἀδελφῶν μας, προσβάλλει
τὸν ἴδιο τὸν Χριστό!
Ἂς δοῦμε λοιπὸν
μὲ ποιοὺς τρόπους ἁμαρτάνει κάποιος εἰς βάρος τῶν ἄλλων καὶ γιατί κάθε
παρόμοια ἁμαρτία ἀναφέρεται τελικὰ στὸν ἴδιο τὸν Χριστό.
1. «Ἁμαρτάνοντες
εἰς τοὺς ἀδελφοὺς»
Δὲν εἶναι δύσκολο
νὰ καταλάβει κανεὶς ὅτι ἁμαρτάνει, ὅταν ἐξαπατᾶ καὶ ἀδικεῖ, ὑβρίζει
καὶ κτυπᾶ, καὶ γενικὰ φέρεται ἐπιθετικὰ πρὸς τοὺς ἄλλους, εἴτε αὐτοὶ
εἶναι μέλη τῆς οἰκογενείας του, συγγενεῖς, φίλοι, συνάδελφοι, πελάτες
κλπ. Ὡστόσο δὲν εἶναι μόνο αὐτὲς οἱ ἁμαρτίες ποὺ πληγώνουν τὶς σχέσεις
τῶν ἀνθρώπων.
Ἁμαρτία ἐπίσης
εἶναι τὸ νὰ σκανδαλίζει κανεὶς τοὺς ἄλλους, ἀκόμα κι ἂν ἡ συμπεριφορά
του μοιάζει σωστή. Ὁ ἀπόστολος Παῦλος τὸ τονίζει ἰδιαίτερα αὐτὸ καὶ
σημειώνει ὅτι εἶναι προτιμότερο νὰ στερηθοῦμε ἐμεῖς κάποιο νόμιμο
δικαίωμά μας παρὰ νὰ σκανδαλίσουμε κάποιον ἀδελφό μας.
Καὶ κάτι ἀκόμη:
Ἁμαρτάνουμε ὄχι μόνο ὅταν βλάπτουμε τοὺς ἄλλους ἀλλὰ κι ὅταν μποροῦμε
νὰ τοὺς βοηθήσουμε καὶ δὲν τὸ κάνουμε. «Εἰδότι καλὸν ποιεῖν καὶ μὴ
ποιοῦντι, ἁμαρτία αὐτῷ ἐστιν», γράφει ὁ ἀδελφόθεος Ἰάκωβος (Ἰακ.
δ'[4] 17), δηλώνοντας σαφῶς ὅτι ἁμαρτάνει ὅποιος γνωρίζει νὰ κάνει
τὸ καλὸ καὶ δὲν τὸ κάνει. Ἄλλωστε σύμφωνα μὲ τὴ σημερινὴ εὐαγγελικὴ
περικοπὴ ἡ βασικὴ αἰτία τῆς καταδίκης τῶν ἁμαρτωλῶν δὲν θὰ εἶναι
τὰ ἐγκλήματα ποὺ διέπραξαν, ἀλλὰ τὸ καλὸ ποὺ δὲν ἔκαναν: «Ἐπείνασα,
καὶ οὐκ ἐδώκατέ μοι φαγεῖν, ἐδίψησα, καὶ οὐκ ἐποτίσατέ με...» (Ματθ.
κε'[25] 42-43). Ναί! Εἶναι ἁμαρτία ἡ ἔλλειψη ἀγάπης πρὸς τοὺς ἀδελφούς
μας. Στὴν πραγματικότητα εἶναι ἔγκλημα! Πῶς ἀλλιῶς θὰ μποροῦσε νὰ
χαρακτηρίσει κανεὶς τὸ νὰ διασκεδάζουν κάποιοι σὲ ἁμαρτωλὰ κέντρα
ἢ νὰ σπαταλοῦν χρήματα στὰ ἐπαίσχυντα καρναβάλια, τὴν ἴδια ὥρα ποὺ
μικρὰ παιδιὰ λιποθυμοῦν ἀπὸ τὴν πείνα καὶ ἄλλοι δὲν ἔχουν οὔτε σπίτι
νὰ μείνουν;
Εἶναι λοιπὸν μεγάλη
ἡ εὐθύνη μας. Καὶ ἡ σοβαρότητα αὐτῶν τῶν παρεκτροπῶν γίνεται περισσότερο
φανερή, ὅταν σκεφθοῦμε ὅτι κάθε ἁμαρτία ἐναντίον τῶν ἀδελφῶν μας
στὴν οὐσία στρέφεται ἐναντίον τοῦ Χριστοῦ! Πῶς ὅμως γίνεται αὐτό;
2. «Εἰς Χριστὸν
ἁμαρτάνετε»
Ἀπὸ τὴ στιγμὴ
ποὺ ὁ Κύριος Ἰησοῦς Χριστὸς ἦλθε στὴ γῆ καὶ προσέλαβε τὴν ἀνθρώπινη
φύση, ὁ ἴδιος μπῆκε στὴ θέση τοῦ κάθε ἀνθρώπου. «Τὰ τῶν οἰκετῶν αὐτὸς
οἰκειοῦται», λέει ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, δηλαδὴ αὐτὰ ποὺ ἀφοροῦν
τοὺς δούλους (ἐνν. τοὺς ἀνθρώπους) ὁ Δεσπότης τὰ θεωρεῖ ὅτι ἀφοροῦν τὸν
Ἑαυτό του. Γι᾿ αὐτὸ καί, ὅταν ὁ Κύριος Ἰησοῦς λέει «ἐμοὶ ἐποιήσατε»
στὸ σημερινὸ Εὐαγγέλιο, οὐσιαστικὰ τοποθετεῖ τὸν Ἑαυτό του στὴ
θέση τοῦ πεινασμένου, τοῦ διψασμένου, τοῦ ξένου, τοῦ ρακένδυτου, τοῦ
ἀρρώστου, ἀκόμη καὶ τοῦ φυλακισμένου!
Ἐπιπλέον ὅλοι
οἱ χριστιανοὶ ἀποτελοῦμε «σῶμα Χριστοῦ καὶ μέλη ἐκ μέρους» (Α' Κορ. ιβ'
[12] 27). Εἶναι δυνατόν, ὅταν τραυματιστεῖ ἕνα μέλος τοῦ σώματος, νὰ
ἀδιαφορήσει ἡ κεφαλή; Ὅταν πληγώνουμε ἕνα συνάνθρωπό μας, πλήττεται
ταυτόχρονα καὶ ἡ κεφαλὴ τοῦ σώματος τῆς Ἐκκλησίας, ὁ Κύριος Ἰησοῦς
Χριστός. Καὶ τὸ πιὸ σημαντικό: Ἂς μὴν ξεχνοῦμε, ὅπως μᾶς ὑπενθυμίζει
σήμερα ὁ ἀπόστολος Παῦλος, ὅτι κάθε ἄνθρωπος εἶναι ἀδελφός μας «δι᾿
ὅν Χριστὸς ἀπέθανεν». Ἐφόσον λοιπὸν ὁ Χριστὸς θυσίασε τὴ ζωή του γιὰ
τὴ σωτηρία τοῦ ἀδελφοῦ μου, ἐγὼ πόσο προσεκτικὸς ὀφείλω νὰ εἶμαι ἀπέναντί
του, ὥστε νὰ τὸν βοηθῶ κι ὄχι νὰ τὸν βλάπτω;
Κάθε ἄνθρωπος
εἶναι πλασμένος «κατ᾿ εἰκόνα καὶ καθ᾿ ὁμοίωσιν» Θεοῦ. Συνεπῶς στὸ
πρόσωπο τοῦ κάθε ἄνθρωπου ὀφείλουμε πάντοτε νὰ διακρίνουμε τὴν εἰκόνα
τοῦ Θεοῦ. Ὅπως σεβόμαστε τὶς ἱερὲς εἰκόνες καὶ τὶς προστατεύουμε ἀπὸ
τὴ φθορὰ ἢ ἀπὸ βεβήλωση, ἂς σεβόμαστε καὶ τὸν κάθε συνάνθρωπό μας.
Στὸ πρόσωπό του ἂς βλέπουμε τὸν ἴδιο τὸν Χριστό, ποὺ πονᾶ καὶ ὑποφέρει
ἀπὸ τὴ δική μας ἄδικη συμπεριφορά. Ἂς προσέχουμε λοιπὸν ἰδιαιτέρως
τὴ συμπεριφορά μας πρὸς τοὺς ἀδελφούς μας κι ἂς στεκόμαστε ἀπέναντί
τους μὲ σεβασμὸ καὶ ἀγάπη, ἔχοντας πάντα στὸ νοῦ μας τὸν λόγο τοῦ ἁγίου
ἀποστόλου Παύλου: «ἁμαρτάνοντες εἰς τοὺς ἀδελφούς... εἰς Χριστὸν ἁμαρτάνετε».
(Διασκευή ἀπό
παλαιό τόμο τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Εἶπεν ὁ Κύριος· ὅταν ἔλθῃ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ἐν τῇ δόξῃ αὐτοῦ καὶ πάντες οἱ ἅγιοι ἄγγελοι μετ' αὐτοῦ, τότε καθίσει ἐπὶ θρόνου δόξης αὐτοῦ· καὶ συναχθήσεται ἔμπροσθεν αὐτοῦ πάντα τὰ ἔθνη, καὶ ἀφοριεῖ αὐτοὺς ἀπ' ἀλλήλων, ὥσπερ ὁ ποιμὴν ἀφορίζει τὰ πρόβατα ἀπὸ τῶν ἐρίφων, καὶ στήσει τὰ μὲν πρόβατα ἐκ δεξιῶν αὐτοῦ τὰ δὲ ἐρίφια ἐξ εὐωνύμων. τότε ἐρεῖ ὁ βασιλεὺς τοῖς ἐκ δεξιῶν αὐτοῦ· δεῦτε, οἱ εὐλογημένοι τοῦ πατρός μου, κληρονομήσατε τὴν ἡτοιμασμένην ὑμῖν βασιλείαν ἀπὸ καταβολῆς κόσμου· ἐπείνασα γὰρ καὶ ἐδώκατέ μοι φαγεῖν, ἐδίψησα καὶ ἐποτίσατέ με, ξένος ἤμην καὶ συνηγάγετέ με, γυμνὸς καὶ περιεβάλετέ με, ἠσθένησα καὶ ἐπεσκέψασθέ με, ἐν φυλακῇ ἤμην καὶ ἤλθετε πρός με. τότε ἀποκριθήσονται αὐτῷ οἱ δίκαιοι λέγοντες· κύριε, πότε σε εἴδομεν πεινῶντα καὶ ἐθρέψαμεν, ἢ διψῶντα καὶ ἐποτίσαμεν; πότε δέ σε εἴδομεν ξένον καὶ συνηγάγομεν, ἢ γυμνὸν καὶ περιεβάλομεν; πότε δέ σε εἴδομεν ἀσθενῆ ἢ ἐν φυλακῇ καὶ ἤλθομεν πρός σε; καὶ ἀποκριθεὶς ὁ βασιλεὺς ἐρεῖ αὐτοῖς· ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ἐφ' ὅσον ἐποιήσατε ἑνὶ τούτων τῶν ἀδελφῶν μου τῶν ἐλαχίστων, ἐμοὶ ἐποιήσατε. Τότε ἐρεῖ καὶ τοῖς ἐξ εὐωνύμων· πορεύεσθε ἀπ' ἐμοῦ οἱ κατηραμένοι εἰς τὸ πῦρ τὸ αἰώνιον τὸ ἡτοιμασμένον τῷ διαβόλῳ καὶ τοῖς ἀγγέλοις αὐτοῦ· ἐπείνασα γὰρ καὶ οὐκ ἐδώκατέ μοι φαγεῖν, ἐδίψησα καὶ οὐκ ἐποτίσατέ με, ξένος ἤμην καὶ οὐ συνηγάγετέ με, γυμνὸς καὶ οὐ περιεβάλετέ με, ἀσθενὴς καὶ ἐν φυλακῇ καὶ οὐκ ἐπεσκέψασθέ με. τότε ἀποκριθήσονται αὐτῷ καὶ αὐτοὶ λέγοντες· κύριε, πότε σε εἴδομεν πεινῶντα ἢ διψῶντα ἢ ξένον ἢ γυμνὸν ἢ ἀσθενῆ ἢ ἐν φυλακῇ καὶ οὐ διηκονήσαμέν σοι; τότε ἀποκριθήσεται αὐτοῖς λέγων· ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ἐφ' ὅσον οὐκ ἐποιήσατε ἑνὶ τούτων τῶν ἐλαχίστων, οὐδὲ ἐμοὶ ἐποιήσατε. καὶ ἀπελεύσονται οὗτοι εἰς κόλασιν αἰώνιον, οἱ δὲ δίκαιοι εἰς ζωὴν αἰώνιον.
(Ματθ. κε΄[25] 31
- 46)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Εἶπεν ὁ Κύριος· Ὅταν θά ἔρθει ὁ Υἱός τοῦ Ἀνθρώπου
μὲ τὴ δόξα του καὶ μαζί του ὅλοι οἱ ἅγιοι ἄγγελοι,
τότε θὰ καθίσει σὲ θρόνο ἔνδοξο καὶ λαμπρό. Καὶ θὰ συναχθοῦν μπροστά
του ὅλα τὰ ἔθνη, ὅλοι δηλαδὴ οἱ ἄνθρωποι πού ἔζησαν ἀπ' τὴν ἀρχή τῆς
δημιουργίας μέχρι τὸ τέλος τοῦ κόσμου. Καὶ θὰ τοὺς χωρίσει τὸν ἕνα ἀπὸ
τὸν ἄλλο, ὅπως ὁ βοσκὸς χωρίζει τὰ πρόβατα ἀπὸ τὰ γίδια. Καὶ θὰ τοποθετήσει
τοὺς δικαίους, πού εἶναι ἥμεροι σὰν τὰ πρόβατα, στὰ δεξιὰ του· ἐνῶ
τούς ἁμαρτωλούς, πού εἶναι ἀτίθασοι καὶ ἄτακτοι σὰν τὰ γίδια, θὰ τοὺς
βάλει στὰ ἀριστερά του. Τότε θὰ πεῖ ὁ βασιλιὰς σ᾿ ἐκείνους πού θά εἶναι
στὰ δεξιά του: Ἐλᾶτε ἐσεῖς πού εἶστε
εὐλογημένοι ἀπὸ τὸν Πατέρα μου, κληρονομῆστε τὴ βασιλεία πού ἔχει
ἑτοιμαστεῖ γιὰ σᾶς ἀπὸ τότε πού θεμελιωνόταν ὁ κόσμος. Σᾶς ἀνήκει
λοιπὸν ἡ κληρονομιὰ αὐτὴ· διότι πείνασα καὶ μοῦ δώσατε νὰ φάω, ἤμουν
διψασμένος καὶ μοῦ δώσατε νὰ πιῶ, ἤμουν ξένος καὶ δὲν εἶχα ποῦ νὰ μείνω
καὶ μὲ περιμαζέψατε στὸ σπίτι σας, ἤμουν γυμνὸς καὶ μὲ ντύσατε, ἀρρώστησα
καὶ μὲ ἐπισκεφθήκατε, ἤμουν μέσα στὴ φυλακὴ καὶ ἤλθατε νὰ μὲ δεῖτε
καὶ νὰ μὲ παρηγορήσετε. Τότε θὰ τοῦ ἀποκριθοῦν οἱ δίκαιοι: Κύριε, πότε σὲ εἴδαμε πεινασμένο καὶ
σὲ θρέψαμε, ἢ διψασμένο καὶ σοῦ δώσαμε νὰ πιεῖς; Καὶ πότε σὲ εἴδαμε
ξένο καὶ σὲ περιμαζέψαμε, ἢ γυμνὸ καὶ σὲ ντύσαμε; Καὶ πότε σὲ εἴδαμε
ἄρρωστο ἢ φυλακισμένο καὶ ἤλθαμε νὰ σὲ ἐπισκεφθοῦμε; Τότε θὰ
τοὺς ἀποκριθεῖ ὁ βασιλιάς: Ἀληθινά
σάς λέω ὅτι κάθε τί πού κάνατε σ' ἕναν ἀπό τους φτωχοὺς αὐτοὺς ἀδελφούς
μου πού φαίνονταν ἄσημοι καὶ πολὺ μικροί, τὸ κάνατε σὲ μένα.
Τότε θὰ πεῖ καὶ σὲ κείνους πού θὰ εἶναι στὰ ἀριστερά
του: Ἐσεῖς πού ἀπὸ τὰ ἔργα σας γίνατε
καταραμένοι, φύγετε μακριὰ ἀπὸ μένα στὸ πῦρ τὸ αἰώνιο, πού ἔχει ἑτοιμασθεῖ
γιὰ τὸν διάβολο καὶ τοὺς ἀγγέλους του. Διότι πείνασα καὶ δὲν μοῦ δώσατε
νὰ φάω, δίψασα καὶ δὲν μοῦ δώσατε νὰ πιῶ, ἤμουν ξένος καὶ δὲν μὲ περιμαζέψατε
νὰ μὲ φιλοξενήσετε, ἤμουν γυμνὸς καὶ δὲν μὲ ντύσατε, ἤμουν ἄρρωστος
καὶ μέσα στὴ φυλακὴ καὶ δὲν μὲ ἐπισκεφθήκατε. Τότε θὰ τοῦ ἀποκριθοῦν
κι αὐτοί: Κύριε, πότε σὲ εἴδαμε νὰ
πεινᾶς ἢ νὰ διψᾶς ἢ νὰ εἶσαι ξένος ἢ γυμνὸς ἢ ἄρρωστος ἢ φυλακισμένος,
καὶ δὲν σὲ ὑπηρετήσαμε; Τότε θὰ τοὺς ἀποκριθεῖ: Ἀληθινά σας λέω, κάθε τί πού δὲν κάνατε
σ' ἕναν ἀπ' αὐτοὺς πού ὁ κόσμος θεωροῦσε πολὺ μικρούς, οὔτε σὲ μένα
τὸ κάνατε.
Καὶ θὰ ὁδηγηθοῦν αὐτοὶ σὲ κόλαση πού δὲν θὰ ἔχει
τέλος, ἀλλά θὰ εἶναι αἰώνια· ἐνῶ οἱ δίκαιοι θὰ πᾶνε γιὰ νὰ ἀπολαύσουν
ζωὴ αἰώνια.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου