ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ
ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΙΝ
(18 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2022)
Ἀδελφοί εἰδότες
ὅτι οὐ δικαιοῦται
ἄνθρωπος ἐξ ἔργων νόμου ἐὰν μὴ διὰ πίστεως
Ἰησοῦ Χριστοῦ, καὶ ἡμεῖς εἰς Χριστὸν Ἰησοῦν ἐπιστεύσαμεν, ἵνα δικαιωθῶμεν ἐκ πίστεως Χριστοῦ καὶ οὐκ ἐξ ἔργων νόμου, διότι
οὐ δικαιωθήσεται ἐξ ἔργων νόμου πᾶσα σάρξ. Εἰ δὲ ζητοῦντες δικαιωθῆναι ἐν Χριστῷ εὑρέθημεν καὶ αὐτοὶ ἁμαρτωλοί, ἆρα Χριστὸς ἁμαρτίας
διάκονος;
μὴ γένοιτο. εἰ γὰρ ἃ κατέλυσα ταῦτα πάλιν οἰκοδομῶ, παραβάτην
ἐμαυτὸν συνίστημι. ἐγὼ γὰρ διὰ νόμου
νόμῳ ἀπέθανον, ἵνα Θεῷ ζήσω. Χριστῷ συνεσταύρωμαι· ζῶ δὲ οὐκέτι ἐγώ, ζῇ δὲ ἐν ἐμοὶ Χριστός· ὃ δὲ νῦν ζῶ ἐν σαρκί, ἐν πίστει ζῶ τῇ τοῦ υἱοῦ τοῦ Θεοῦ τοῦ ἀγαπήσαντός
με
καὶ παραδόντος ἑαυτὸν ὑπὲρ ἐμοῦ.
(Γαλ. β΄[2] 16 – 20)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἀδελφοί,
ἐπειδή μάθαμε ἀπὸ τὴν προσωπική μας πείρα ὅτι δὲν γίνεται δίκαιος ὁ
ἄνθρωπος καὶ δὲν σώζεται μὲ τὴν τήρηση τῶν τυπικῶν διατάξεων τοῦ Μωσαϊκοῦ
νόμου, ἀλλά μόνο μὲ τὴν πίστη στὸν Ἰησοῦ Χριστό, γι' αὐτὸ λοιπὸν κι
ἐμεῖς πιστέψαμε στὸν Ἰησοῦ Χριστό, γιὰ νὰ γίνουμε δίκαιοι καὶ νὰ σωθοῦμε
ἀπὸ τὴν πίστη στὸ Χριστὸ καὶ ὄχι ἀπὸ τὰ ἔργα τοῦ Μωσαϊκοῦ νόμου. Διότι,
ὅπως ἀναφέρεται καὶ στοὺς ψαλμούς, μὲ τὰ ἔργα τοῦ νόμου δὲν θὰ δικαιωθεῖ
καὶ δὲν θὰ σωθεῖ κανένας ἄνθρωπος. Ἀλλά ἐὰν ὑποθέσουμε ὅτι ἡ τήρηση
τοῦ νόμου εἶναι ἐπιβεβλημένη, καὶ συνεπῶς ἐμεῖς πού ἀφήσαμε τὸ νόμο
ἁμαρτήσαμε καὶ βρεθήκαμε νὰ εἴμαστε ἁμαρτωλοὶ μόνο καὶ μόνο ἐπειδὴ
ζητοῦμε νὰ δικαιωθοῦμε καὶ νὰ σωθοῦμε μὲ τὴν πίστη καὶ τὴν κοινωνία
μας μὲ τὸν Χριστό, τότε γεννιέται τὸ ἄτοπο ἐρώτημα: Ἄρα ὁ Χριστὸς
εἶναι ὑπηρέτης ἁμαρτίας, ἀφοῦ αὐτὸς μᾶς ὤθησε νὰ ἀφήσουμε τὸ νόμο;
Μὴ συμβεῖ νὰ ποῦμε μιὰ τέτοια βλασφημία. Καὶ καταλήγουμε ὁπωσδήποτε
στὴ βλασφημία αὐτή, ἐὰν δεχθοῦμε ὡς ἀληθινὴ τὴν ὑπόθεση πού κάναμε.
Διότι, ἐὰν ἐκεῖνα πού κατάργησα καὶ ἀθέτησα ὡς ἀνώφελα, δηλαδὴ
τὶς τυπικὲς διατάξεις τοῦ νόμου, αὐτὰ πάλι τὰ τηρῶ ὡς ἀναγκαῖα καὶ
ἀπαραίτητα γιὰ τὴ σωτηρία, μὲ τὴν ἐπάνοδό μου αὐτὴ στὴν τήρηση τοῦ
νόμου ἀποδεικνύω τὸν ἑαυτό μου παραβάτη· διότι βεβαιώνω ἔμπρακτα
ὅτι ἔκανα λάθος πρωτύτερα πού ἀθέτησα τὸ νόμο, καὶ ἁμάρτησα ὅταν
προτίμησα τὴ σωτηρία πού δίνει ὁ Χριστός. Ἀλλά ὄχι. Δὲν ἁμάρτησα, οὔτε
εἶμαι παραβάτης. Διότι ἐγώ μὲ κριτήριο τὸ νόμο πού κατάργησα καὶ ὁ
ὁποῖος τιμωρεῖ μὲ θάνατο κάθε παραβάτη του, πέθανα ὡς πρὸς τὸ νόμο,
γιὰ νὰ ζήσω γιὰ τὴ δόξα τοῦ Θεοῦ. Μὲ τὸ βάπτισμα ἔχω σταυρωθεῖ κι ἔχω
πεθάνει μαζὶ μὲ τὸν Χριστό. Κι ἀφοῦ εἶμαι νεκρός, δὲν ἔχει πλέον καμία
ἰσχὺ γιὰ μένα ὁ νόμος. Ἔγινα κοινωνὸς τοῦ σταυρικοῦ θανάτου τοῦ Χριστοῦ
καὶ εἶμαι νεκρός. Λοιπὸν δὲν ζῶ πλέον ἐγώ, ὁ παλαιὸς δηλαδὴ ἄνθρωπος,
ἀλλά ζεῖ μέσα μου ὁ Χριστός. Καὶ τὴ φυσικὴ ζωὴ πού ζῶ μέσα στὸ σῶμα μου
τώρα πού ἐπέστρεψα στὸ Χριστό, τὴ ζῶ μὲ τὴν ἔμπνευση καὶ τὴν κυριαρχία
τῆς πίστεως στὸν Υἱὸ τοῦ Θεοῦ, ὁ ὁποῖος μὲ ἀγάπησε καὶ παρέδωσε τὸν
ἑαυτό του γιὰ τὴ σωτηρία μου.
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Εἶπεν ὁ Κύριος,
Ὅστις θέλει ὀπίσω μου ἀκολουθεῖν, ἀπαρνησάσθω ἑαυτὸν καὶ ἀράτω τὸν σταυρὸν αὐτοῦ,
καὶ ἀκολουθείτω
μοι.
ὃς γὰρ ἂν θέλῃ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ
σῶσαι, ἀπολέσει αὐτήν· ὃς δ' ἂν ἀπολέσῃ τὴν ἑαυτοῦ ψυχὴν ἕνεκεν ἐμοῦ
καὶ τοῦ εὐαγγελίου,
οὗτος σώσει αὐτήν. τί γὰρ ὠφελήσει
ἄνθρωπον ἐὰν κερδήσῃ τὸν κόσμον ὅλον, καὶ ζημιωθῇ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ; ἢ τί δώσει ἄνθρωπος ἀντάλλαγμα τῆς ψυχῆς αὐτοῦ;
ὃς γὰρ ἐὰν ἐπαισχυνθῇ με καὶ τοὺς ἐμοὺς λόγους ἐν τῇ γενεᾷ ταύτῃ
τῇ μοιχαλίδι καὶ ἁμαρτωλῷ, καὶ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου
ἐπαισχυνθήσεται αὐτὸν ὅταν ἔλθῃ
ἐν
τῇ δόξῃ τοῦ πατρὸς αὐτοῦ μετὰ τῶν ἀγγέλων τῶν ἁγίων. Καὶ ἔλεγεν αὐτοῖς· Ἀμὴν λέγω ὑμῖν ὅτι
εἰσί
τινες τῶν ὧδε ἑστηκότων, οἵτινες οὐ μὴ γεύσωνται θανάτου ἕως ἂν ἴδωσι τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ ἐληλυθυῖαν
ἐν
δυνάμει.
(Μάρκ. η΄[8] 34 – θ΄[9] 1)
ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ
ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
1. Η ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ ΜΑΣ
Ὅποιος θέλει νὰ μὲ ἀκολουθήσει, λέγει ὁ Κύριος, ἂς
ἀπαρνηθεῖ τὸν ἑαυτό του, καὶ ἂς σηκώσει ὡς μελλοθάνατος τὸν σταυρὸ τῶν θλίψεων
καὶ τῶν πειρασμῶν, καὶ ἔτσι νὰ μὲ ἀκολουθεῖ. Διότι ὅποιος μὲ ἀρνηθεῖ θέλοντας
νὰ ἀποφύγει τὸν σωματικὸ θάνατο, καὶ νὰ σώσει ἔτσι τὴ ζωή του, αὐτὸς θὰ χάσει
καὶ τὴν αἰώνια ζωή. Ὅποιος ὅμως θυσιάσει τὴ ζωή του, έὰν χρειασθεῖ, γιὰ τὴν
πίστη σὲ μένα καὶ τὴ διδασκαλία μου, αὐτὸς πραγματικὰ θὰ σώσει τὴ ζωή του καὶ
τὴν ψυχή του, ἀφοῦ θὰ κερδίσει τὴν αἰώνια ζωή. «Τὶ γὰρ ὠφελήσει ἄνθρωπον ἐάν
κερδήσῃ τὸν κόσμον ὅλον, καὶ ζημιωθῇ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ;» Καὶ τὶ μπορεῖ νὰ δώσει
κανεὶς ἀντάλλαγμα γιὰ νὰ ἐξαγόρασει τὴν ψυχή του ἀπὸ τὴν αἰώνια κόλαση;
Τίποτε ἀπολύτως.
ΠΟΣΗ ΜΕΓΑΛΗ ἀξία ἔχει λοιπόν ἡ σωτηρία τῆς ψυχῆς μας! Δὲν εἶναι ἕνα ἀπὸ
τὰ πολλὰ θέματα τῆς ζωῆς μας. Εἶναι θέμα ζωῆς καὶ θανάτου. Γι᾿ αὐτὴ τὴ σωτηρία
τῆς ψυχῆς μας ἔγινε ἄνθρωπος καὶ ὑψώθηκε ἐπάνω στὸν Σταυρὸ ὁ ἴδιος ὁ Θεός, ὁ
δεσπότης καὶ δημιουργὸς τοῦ σύμπαντος κόσμου! Γι᾿ αυτὴ τὴν ἀνεκτίμητη ψυχή μας
κάθε στιγμὴ καὶ ὥρα ἐργάζεται μὲ ἐνδιαφέρον μοναδικὸ ὁ ἅγιος Τριαδικὸς Θεός.
Ἐπιστρατεύει ὅλη τὴν κτίση, ἀνθρώπους καὶ ἀγγέλους, γιὰ νὰ μᾶς ὁδηγήσει στὸν
οὐρανό.
Μᾶς ἀπασχολεῖ λοιπὸν τὸ θέμα τῆς σωτηρίας
τῆς ψυχῆς μας ὅσο πρέπει; Μᾶς συγκλονίζει; Τὸ ζοῦμε ώς τὸ σπουδαιότερο θέμα
τῆς ζωῆς μας;
Δυστυχῶς ἀρκετοὶ ἀπὸ μᾶς πολλὲς φορὲς σὲ
ἄλλες ὑποθέσεις δίνουμε τὴν καρδιά μας. Ξεχνιόμαστε μέσα στὶς φευγαλέες
απολαύσεις, ἐπιτυχίες καὶ χαρές. Βέβαια κάποτε δείχνουμε ἕνα ἐνδιαφέρον γιὰ
τὴν ψυχή μας. Θαυμάζουμε τὴν ὀμορφιὰ τῆς χριστιανικῆς ζωῆς, τὴν ἀρετὴ τῶν
Ἁγίων, καὶ λέμε πὼς θέλουμε νὰ τοὺς μιμηθοῦμε. Ἐπειδή ὅμως ἡ καρδιά μας μένει
παγωμένη καὶ δὲν ἐννοοῦμε νἀ ἀποχωρισθοῦμε τὶς ἁμαρτωλές μας συνήθειες, οἱ
διαθέσεις μας δὲν γίνονται ἀποφάσεις ἀμετακίνητες. Ἀμελοῦμε τὴν προσευχή μας,
τὸν ἐκκλησιασμό, τὴ μελέτη τοῦ θείου λόγου καὶ τόσα ἄλλα. Καὶ ὁ Κύριος
ἐκφράζει τὸ μεγάλο Του παράπονο γιὰ τὴν ἀδιαφορία μας καὶ τὴ σκληρὴ καρδιά μας.
Ἐκεῖνος κάνει τὰ πάντα γιὰ τὴν ψυχή μας καὶ μεῖς ἐλάχιστα. Ἐκεῖνος ἀγρυπνεῖ καὶ
μεῖς κοιμόμαστε.
Νὰ ἀλλάξουμε λοιπὸν στάση ζωῆς. Νὰ
δείξουμε ἰσχυρὸ ἐνδιαφέρον γιὰ τὴ σωτηρία μας. Νὰ μᾶς συνέχει τὸ ἐρώτημα: Τὶ
πρέπει νὰ ἀλλάξουμε στὴ ζωή μας, γιὰ νὰ μὴ χάσουμε τὴν ψυχή μας καὶ γιὰ νὰ
κερδίσουμε τὸν οὐρανό;
2. Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
Ὅποιος ἐντραπεῖ νὰ ὁμολογήσει τὴν πίστη
του σὲ μένα καὶ τὴ διδασκαλία μου, συνεχίζει ὁ Κύριος, ἐπειδὴ φοβᾶται τὶς
εἰρωνεῖες τῶν ἀνθρώπων τῆς ἁμαρτωλῆς αὐτῆς γενεᾶς, ποὺ σὰν μοιχαλίδα ἔχει ἐγκαταλείψει
τὸν Θεό, αὐτὸν θὰ τὸν ἀποκηρύξω κι ἐγώ. Δὲν θὰ τὸν θεωρήσω δικό μου, ὅταν ἔλθω
καὶ πάλι νὰ κρίνω τοὺς ἀνθρώπους κατὰ τὴν Δευτέρα Παρουσία μου μέσα στὴ θεϊκὴ
δόξα τοῦ οὐρανίου Πατρός μου, συνοδευόμενος ἀπὸ τοὺς ἁγίους Ἀγγέλους.
Ἀλλὰ μὴ χάνετε τὸ θάρρος σας καὶ μείνετε
πιστοὶ σὲ μένα. Διότι ὑπάρχουν κάποιοι ἀπὸ ἐσᾶς οἱ ὁποῖοι δὲν πρόκειται νὰ
πεθάνουν, πρὶν δοῦν «τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ ἐληλυθυῖαν ἐν δυνάμει», δηλαδὴ τὴν
Ἐκκλησία μου, νὰ ἔρχεται μὲ δύναμη καὶ νὰ κυριαρχεῖ στὸν κόσμο.
Η ΜΕΓΑΛΗ αὐτὴ θαυμαστὴ προφητεία τοῦ
Κυρίου γιὰ τὴν κυριαρχία τῆς Ἐκκλησίας Του στὸν κόσμο ἐκπληρώθηκε μὲ τὴν
θαυμαστὴ κάθοδο τοῦ Ἁγίου Πνεύματος καὶ τὶς θριαμβευτικὲς κατακτήσεις τοῦ
Εὐαγγελίου. Διότι ἡ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ κρύβει μέσα της καταπληκτικὴ καὶ
μυστηριώδη δύναμη, τὴν δύναμη τοῦ Θεοῦ. Καὶ ἡ δύναμη αὐτή, σὰν ἄλλη ζύμη,
ζύμωσε καὶ ζυμώνει τὸν κόσμο ὁλόκληρο. Δώδεκα ἄσημοι Ἀπόστολοι καὶ ἐλάχιστοι
πιστοὶ ἔδρασαν μέσα σὲ συνθῆκες ὄχι μόνο δύσκολες ἀλλὰ καὶ ἀντίθετες. Οἱ
ἐχθροὶ πολλοὶ κι ὁ πόλεμος σκληρός. Βασανιστήρια, διωγμοί, μαρτύρια. Ἀλλὰ ἡ Ἐκκλησία
τοῦ Χριστοῦ θριάμβευσε. Διότι ἔκρυβε μέσα της τὴν ἀκαταμάχητη δύναμη τοῦ Θεοῦ,
ἡ ὁποία ἀναμόχλευσε τὴν ἀνθρωπότητα καὶ τὴν ζωοποίησε.
Γιατὶ ὅμως κάποιοι ἄνθρωποι δὲν ἐπηρεάζονται ἀπὸ τὴν ἀκατανίκητη αὐτὴ δύναμη τῆς Ἐκκλησίας; Διότι ἡ δύναμη
τῆς Ἐκκλησίας ἐκδηλώνεται μόνο ἐφόσον ὁ ἄνθρωπος ἀποδεχθεῖ τὴν Χάρη τοῦ Θεοῦ
καὶ τὸ μήνυμα τοῦ Εὐαγγελίου στὴ ζωή του. Ὁ Κύριος δὲν θέλει νὰ ἀνήκουμε
τυπικὰ στὴν Ἐκκλησία Του. Θέλει νὰ ἀφήσουμε ἀνοιχτὲς τὶς καρδιές μας, ὥστε ἡ
δύναμή της διὰ τῶν ἱερῶν Μυστηρίων καὶ τοῦ θείου λόγου Του νὰ ἐνεργεῖ στὴ ζωή
μας. Νὰ μᾶς ἐμπνεύσει ἀποφάσεις γιὰ καινούργια ζωή. Νὰ καθαρίσει τὸν ἑαυτό μας
ἀπὸ τὰ πάθη καὶ τὶς κακίες. Νὰ ἐξαγιάσει τὶς αἰσθήσεις μας, τὰ μάτια μας, τὰ λόγια
μας, ἀλλὰ καὶ τὶς σκέψεις μας, τὶς ἐπιθυμίες καὶ τὶς ἀποφάσεις μας. Νὰ ἀλλάξει
τὴ ζωή μας. Καὶ ἔτσι σιγά - σιγά, μέρα μὲ τὴ μέρα θὰ βλέπουμε καὶ στὸν ἑαυτό
μας «τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ ἐληλυθυῖαν ἐν δυνάμει».
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ
«Ο ΣΩΤΗΡ»)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου