ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ
ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ
(16 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2023)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Τὸν μὲν πρῶτον λόγον ἐποιησάμην περὶ πάντων, ὦ Θεόφιλε,
ὧν ἤρξατο ὁ ᾿Ιησοῦς ποιεῖν τε καὶ διδάσκειν ἄχρι ἧς ἡμέρας ἐντειλάμενος
τοῖς ἀποστόλοις διὰ Πνεύματος ῾Αγίου οὓς ἐξελέξατο ἀνελήφθη· οἷς
καὶ παρέστησεν ἑαυτὸν ζῶντα μετὰ τὸ παθεῖν αὐτὸν ἐν πολλοῖς τεκμηρίοις,
δι᾿ ἡμερῶν τεσσαράκοντα ὀπτανόμενος αὐτοῖς καὶ λέγων τὰ περὶ τῆς
βασιλείας τοῦ Θεοῦ. Καὶ συναλιζόμενος παρήγγειλεν αὐτοῖς ἀπὸ ῾Ιεροσολύμων
μὴ χωρίζεσθαι, ἀλλὰ περιμένειν τὴν ἐπαγγελίαν τοῦ πατρὸς ἣν ἠκούσατέ
μου· ὅτι ᾿Ιωάννης μὲν ἐβάπτισεν ὕδατι, ὑμεῖς δὲ βαπτισθήσεσθε ἐν
Πνεύματι Ἁγίῳ οὐ μετὰ πολλὰς ταύτας ἡμέρας. Οἱ μὲν οὖν συνελθόντες
ἐπηρώτων αὐτὸν λέγοντες· Κύριε, εἰ ἐν τῷ χρόνῳ τούτῳ ἀποκαθιστάνεις
τὴν βασιλείαν τῷ ᾿Ισραήλ; Εἶπε δὲ πρὸς αὐτούς· Οὐχ ὑμῶν ἐστι γνῶναι
χρόνους ἢ καιροὺς οὓς ὁ πατὴρ ἔθετο ἐν τῇ ἰδίᾳ ἐξουσίᾳ, ἀλλὰ λήψεσθε
δύναμιν ἐπελθόντος τοῦ ῾Αγίου Πνεύματος ἐφ᾿ ὑμᾶς, καὶ ἔσεσθέ μοι
μάρτυρες ἔν τε ῾Ιερουσαλὴμ καὶ ἐν πάσῃ τῇ ᾿Ιουδαίᾳ καὶ Σαμαρείᾳ
καὶ ἕως ἐσχάτου τῆς γῆς.
(Πράξ. Ἀποστ. a΄[1] 1 –
8)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Τὸ πρῶτο βιβλίο, πού ὀνομάζεται
Εὐαγγέλιο, τὸ ἔγραψα, Θεόφιλε, γιὰ νὰ ἐξιστορήσω σ' αὐτὸ περιληπτικὰ
ὅλα ὅσα ἔκανε καὶ δίδαξε ὁ Ἰησοῦς ἀπὸ τὴν ἀρχή τῆς δημόσιας δράσεώς
του μέχρι τὴν ἡμέρα πού ἀναλήφθηκε
στοὺς οὐρανούς, ἀφοῦ προηγουμένως μὲ συνεργὸ καὶ τὸ Ἅγιον Πνεῦμα ἔδωσε
ἐντολὲς στοὺς ἀποστόλους πού εἶχε διαλέξει ὁ ἴδιος. Μετὰ τὸ πάθος
του καὶ τὸ θάνατό του παρουσιάστηκε σ' αὐτοὺς τοὺς ἴδιους ζωντανός.
Καὶ μὲ πολλὲς ἀποδείξεις ὁ ἀναστημένος Κύριος τούς βεβαίωσε ὅτι
πραγματικὰ ἦταν ζωντανός. Καὶ ἐπὶ σαράντα ἡμέρες ἐμφανιζόταν σ' αὐτοὺς
κατὰ διαστήματα καὶ τοὺς μιλοῦσε γιὰ τὶς ἀλήθειες καὶ τὰ μυστήρια
πού ἀναφέρονταν στὴ βασιλεία τοῦ Θεοῦ. Κι ἐνῶ ἔτρωγε μαζί τους τὴν
ἴδια τροφὴ πού ἔτρωγαν κι ἐκεῖνοι, τοὺς ἔδωσε τὴν ἑξῆς ἐντολή: Μὴν ἀπομακρυνθεῖτε ἀπὸ τὰ Ἱεροσόλυμα,
ἀλλά νὰ περιμένετε τὴν πραγματοποίηση τῆς ὑποσχέσεως πού ἀκούσατε
ἀπὸ τὸ στόμα μου, ὅτι δηλαδὴ ὁ Πατὴρ θὰ σᾶς στείλει τὸ Ἅγιον Πνεῦμα.
Εἶναι ἀνάγκη νὰ περιμένετε νὰ λάβετε τὸ Ἅγιον Πνεῦμα, διότι ὁ Ἰωάννης
βάπτισε μὲ ἁπλό νερό, καὶ τὸ βάπτισμα του συνεπῶς δὲν εἶχε τὴ δύναμη
νὰ ἀναγεννήσει ἐκείνους πού βαπτίζονταν μ' αὐτό. Ἐσεῖς ὅμως θὰ βαπτισθεῖτε
μὲ τὸ Ἅγιον Πνεῦμα ὄχι πολλὲς μέρες μετὰ ἀπὸ αὐτὲς πού διερχόμαστε.
Ὕστερα λοιπὸν ἀπὸ τὶς ἐλπίδες αὐτὲς πού ἔδωσε ὁ Χριστὸς στοὺς μαθητές
του, συγκεντρώθηκαν ὅλοι μαζὶ καὶ τὸν ρωτοῦσαν: Κύριε, πές μας· στὸ χρονικὸ διάστημα τῶν ἡμερῶν αὐτῶν πρόκειται
νὰ ἀποκαταστήσεις στὴν παλαιά της δύναμη καὶ δόξα τὴ βασιλεία γιὰ
τὸν Ἰσραήλ; Ὁ Ἰησοῦς ὅμως τοὺς εἶπε: Δὲν ἀνήκει σὲ σᾶς καὶ δὲν εἶναι δικό σας δικαίωμα νὰ γνωρίσετε
τὰ χρόνια ἢ τοὺς ὁρισμένους μῆνες καὶ τὶς ἡμέρες, τά ὁποῖα ὁ Πατήρ κράτησε
στὴν ἀποκλειστικὴ ἐξουσία του. Αὐτὸς μόνον τὰ γνωρίζει καὶ μόνον αὐτὸς
θὰ ὁλοκληρώσει ὅσα θὰ συντελεσθοῦν κατὰ τὴ διάρκεια αὐτῶν τῶν χρόνων.
Θὰ λάβετε ὅμως ἐνίσχυση καὶ δύναμη, ὅταν θὰ ἔλθει πάνω σας τὸ Ἅγιον
Πνεῦμα. Καὶ θὰ γίνετε μάρτυρες τῆς ζωῆς μου καὶ τῆς διδασκαλίας μου
καὶ στὴν Ἱερουσαλήμ καὶ σ' ὅλη τὴν Ἰουδαία καὶ στὴ Σαμάρεια καὶ μέχρι τὸ
τελευταῖο καὶ πιὸ ἀπομακρυσμένο σημεῖο τῆς γῆς.
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Ἐν ἀρχῇ ἦν ὁ Λόγος, καὶ ὁ Λόγος ἦν πρὸς τὸν Θεόν, καὶ Θεὸς ἦν ὁ Λόγος. Οὗτος ἦν ἐν ἀρχῇ πρὸς τὸν Θεόν. πάντα δι'
αὐτοῦ ἐγένετο, καὶ χωρὶς αὐτοῦ ἐγένετο οὐδὲ ἕν ὃ γέγονεν. ἐν αὐτῷ
ζωὴ ἦν, καὶ ἡ ζωὴ ἦν τὸ φῶς τῶν ἀνθρώπων καὶ τὸ φῶς ἐν τῇ σκοτίᾳ φαίνει,
καὶ ἡ σκοτία αὐτὸ οὐ κατέλαβεν. Ἐγένετο ἄνθρωπος ἀπεσταλμένος παρὰ
Θεοῦ, ὄνομα αὐτῷ Ἰωάννης· οὗτος ἦλθεν εἰς μαρτυρίαν, ἵνα μαρτυρήσῃ
περὶ τοῦ φωτός, ἵνα πάντες πιστεύσωσιν δι' αὐτοῦ. οὐκ ἦν ἐκεῖνος τὸ
φῶς, ἀλλ' ἵνα μαρτυρήσῃ περὶ τοῦ φωτός. Ἦν τὸ φῶς τὸ ἀληθινόν, ὃ φωτίζει
πάντα ἄνθρωπον, ἐρχόμενον εἰς τὸν κόσμον. ἐν τῷ κόσμῳ ἦν, καὶ ὁ κόσμος
δι' αὐτοῦ ἐγένετο, καὶ ὁ κόσμος αὐτὸν οὐκ ἔγνω. εἰς τὰ ἴδια ἦλθεν, καὶ
οἱ ἴδιοι αὐτὸν οὐ παρέλαβον. ὅσοι δὲ ἔλαβον αὐτόν, ἔδωκεν αὐτοῖς ἐξουσίαν
τέκνα Θεοῦ γενέσθαι, τοῖς πιστεύουσιν εἰς τὸ ὄνομα αὐτοῦ, οἳ οὐκ ἐξ
αἱμάτων, οὐδὲ ἐκ θελήματος σαρκὸς, οὐδὲ ἐκ θελήματος ἀνδρὸς, ἀλλ'
ἐκ Θεοῦ ἐγεννήθησαν. Καὶ ὁ Λόγος σὰρξ ἐγένετο καὶ ἐσκήνωσεν ἐν ἡμῖν,
καὶ ἐθεασάμεθα τὴν δόξαν αὐτοῦ, δόξαν ὡς μονογενοῦς παρὰ πατρός,
πλήρης χάριτος καὶ ἀληθείας. Ἰωάννης μαρτυρεῖ περὶ αὐτοῦ καὶ κέκραγεν
λέγων· Οὗτος ἦν ὃν εἶπον, Ὁ ὀπίσω μου ἐρχόμενος ἔμπροσθέν μου γέγονεν,
ὅτι πρῶτός μου ἦν. Καὶ ἐκ τοῦ πληρώματος αὐτοῦ ἡμεῖς πάντες ἐλάβομεν,
καὶ χάριν ἀντὶ χάριτος· ὅτι ὁ νόμος διὰ Μωϋσέως ἐδόθη, ἡ χάρις καὶ
ἡ ἀλήθεια διὰ Ἰησοῦ Χριστοῦ ἐγένετο.
(Ἰωάν. a΄[1] 1 – 17)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Στὴν ἀρχή τῆς δημιουργίας ὑπῆρχε ὁ Υἱός
τοῦ Θεοῦ, ποὺ γεννήθηκε ἀχρόνως ἀπὸ τὸν Πατέρα ὡς ἄπειρος καὶ ζωντανὸς
Λόγος ἀπὸ ἀπειροτέλειο καὶ πάνσοφο Νοῦ. Καὶ ὁ Λόγος ὡς δεύτερο πρόσωπο
τῆς Θεότητος ἦταν ἀχώριστος ἀπὸ τὸν Θεὸ Πατέρα καὶ πάντοτε ἑνωμένος
μαζί του. Καὶ ἦταν Θεὸς τέλειος ὁ Λόγος. Στὴν ἀρχή τῆς δημιουργίας
αὐτὸς ὑπῆρχε ἑνωμένος μὲ τὸν Θεὸ Πατέρα. Ὅλα τὰ δημιουργήματα δημιουργήθηκαν
δι’ αὐτοῦ σὲ συνεργασία μὲ τὸν Πατέρα καὶ τὸ Ἅγιον Πνεῦμα· καὶ χωρὶς
αὐτὸν δὲν ἔγινε τὸ παραμικρὸ ἀπ' ὅλα ὅσα ἔχουν γίνει. Εἶχε μέσα
του τὴ ζωή, καὶ αὐτός, ὡς πηγὴ τῆς ζωῆς ποὺ εἶναι, δημιούργησε καὶ συντηρεῖ
κάθε ζωή. Καὶ γιὰ τοὺς ἀνθρώπους, ποὺ εἶναι λογικὰ ὄντα, ἦταν ἀπὸ τὴν
ἀρχή καὶ τὸ πνευματικὸ φῶς, ποὺ φωτίζει τὸ νοῦ τους καὶ τοὺς ὁδηγεῖ
στὴν ἀλήθεια. Τὸ φῶς βέβαια σκορπίζει τὴ λάμψη του καὶ ἀνάμεσα στοὺς
ἀνθρώπους ποὺ εἶναι σκοτισμένοι ἀπὸ τὴν ἁμαρτία καὶ τὴν πλάνη, γιὰ
νὰ τοὺς φωτίσει κι αὐτούς. Ἀλλὰ οἱ σκοτισμένοι αὐτοί ἄνθρωποι δὲν τὸ
ἀντιλήφθηκαν καὶ δὲν τὸ ἐγκολπώθηκαν, ἀλλά καὶ δὲν μπόρεσαν νὰ τὸ ἐξουδετερώσουν
καὶ νὰ τὸ κατανικήσουν. Γιὰ νὰ γνωρίσουν λοιπὸν οἱ ἄνθρωποι τὸ φῶς, ἐμφανίστηκε
κάποιος ἄνθρωπος ἀπεσταλμένος ἀπὸ τὸν Θεό, ποὺ λεγόταν Ἰωάννης.
Αὐτὸς ἦλθε ἔχοντας ὡς κύρια ἀποστολή του νὰ δώσει τὴ μαρτυρία του
γιὰ τὸν Ἰησοῦ Χριστό. Ἦλθε δηλαδὴ νὰ δώσει τὴ μαρτυρία ὅτι αὐτὸς εἶναι τὸ
φῶς, γιὰ νὰ πιστέψουν ὅλοι οἱ ἄνθρωποι μὲ τὸ κήρυγμά του στὸν Ἰησοῦ
Χριστό. Δὲν ἦταν ὁ ἴδιος ὁ Ἰωάννης τὸ φῶς, ἄλλα ἦλθε ἀπεσταλμένος ἀπὸ
τὸν Θεὸ γιὰ νὰ μαρτυρήσει γιὰ τὸν Ἰησοῦ Χριστό, ὁ ὁποῖος εἶναι τὸ
φῶς. Ὡς Λόγος καὶ ὡς δεύτερο πρόσωπο τῆς Θεότητος ἦταν πάντοτε ὁ Χριστὸς
τὸ ἀπολύτως τέλειο φῶς, ἡ μοναδικὴ πηγὴ τοῦ φωτός, ποὺ φωτίζει κάθε
ἄνθρωπο ποὺ ἔρχεται στὸν κόσμο. Ἦταν ἀπὸ τὴν ἀρχή στὸν κόσμο, προνοοῦσε
καί κυβερνοῦσε τὸν κόσμο. Καὶ ὅλα τὰ ὁρατὰ καὶ ἀόρατα κτίσματα ἀπ'
τὰ ὁποῖα ἀποτελεῖται ὁ ἐπίγειος κι ὁ οὐράνιος κόσμος, διαμέσου
αὐτοῦ ἔγιναν. Κι ὅμως, ὅταν αὐτὸς σαρκώθηκε κι ἔγινε ἄνθρωπος, ὁ
διεφθαρμένος κόσμος τῶν ἀνθρώπων ποὺ ἦταν προσκολλημένος στὰ γήινα
δὲν τὸν ἀναγνώρισε ὡς δημιουργό του. Καὶ ὄχι μόνο ὁ κόσμος, ἀλλά καὶ
οἱ δικοὶ του οἱ Ἰουδαῖοι, τὸν ἀπέρριψαν. Ἦλθε ἀπ' τὸν οὐρανὸ κι ἔζησε
ὡς ἄνθρωπος στὴ γῆ τῆς ἐπαγγελίας, ποὺ ἦταν ξεχωρισμένη πρὶν ἀπὸ
πολλοὺς αἰῶνες ἀπὸ τὸν Θεό ὡς ἰδιαιτέρως δική του. Μὰ οἱ δικοί του
ἄνθρωποι, οἱ Ἰουδαῖοι, δὲν τὸν παραδέχθηκαν, ἀλλά τόν ἀρνήθηκαν
σὰν ξένο καὶ ἐχθρό. Ὅσοι ὅμως τὸν δέχθηκαν καὶ τὸν ἐγκολπώθηκαν ὡς σωτήρα
τους, καὶ πίστεψαν ὅτι αὐτὸς εἶναι ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ ποὺ ἔγινε ἄνθρωπος
γιὰ νὰ σώσει τοὺς ἀνθρώπους, τοὺς ἔδωσε τὸ δικαίωμα καὶ τὴ χάρη νὰ γὶνουν
τέκνα τοῦ Θεοῦ. Αὐτοὶ δὲν γεννήθηκαν ἀπὸ γυναικεῖα αἵματα, οὔτε ἀπὸ
σαρκικὴ ἐπιθυμία, οὔτε ἀπὸ τὴν ἐπιθυμία κάποιου ἄνδρα, ἀλλά γεννήθηκαν
ἀπὸ τὸν ἴδιο τὸν Θεό. Γιά νὰ ἐντυπωθεῖ περισσότερο στὸν καθένα ποιός
ἐπιτέλεσε τὴν ὑπερφυσικὴ αὐτὴ γέννηση καὶ υἱοθεσία, ἐπαναλαμβάνω
ὅτι ὁ Λόγος ἔγινε μέσα στὸ χρόνο ἄνθρωπος. Καὶ ἔχοντας ὡς σκηνὴ καὶ
ὡς ναὸ ἅγιο τήν ἀνθρώπινη φύση, παρέμεινε μὲ πολλὴ οἰκειότητα μεταξύ
μας σὰν ἕνας ἀπό μᾶς. Κι ἐμεῖς χορτάσαμε νὰ βλέπουμε μὲ τὰ μάτια μας
τὴν ὑπέρλαμπρη καὶ θεοπρεπῆ δόξα του, ἡ ὁποία φανερωνόταν μὲ τὰ
θαύματα του καί τὴ διδασκαλία του καὶ τὴ λαμπρότητα τῆς ἀναμάρτητης
καὶ ὁλοκληρωτικὰ ἅγιας ζωῆς του. Ἦταν δόξα πού δὲν πῆρε ὡς χάρισμα
καὶ δωρεά, ὅπως τὴν παίρνουν τά λογικά δημιουργήματα, ἀλλά τὴν εἶχε
φυσικὴ ἀπό τὸν Πατέρα του, ὡς Υἱὸς μονάκριβος ποὺ ἦταν· Yἱός γεμάτος
χάρη, μὲ τὴν ὁποία τότε θαυματουργοῦσε καί τώρα μᾶς ἀναγεννᾶ, καὶ
γεμάτος ἀλήθεια, μὲ τὴν ὁποία μᾶς φωτίζει καὶ μᾶς διδάσκει. Ὁ Ἰωάννης
μαρτυρεῖ γι' αὐτὸν καὶ φωνάζει δημόσια καὶ χωρὶς κανένα δισταγμό,
μὲ παρρησία, λέγοντας: Αὐτὸς ἦταν ἐκεῖνος γιὰ τὸν ὁποῖο εἶπα ὅτι:
αὐτὸς ποὺ ἔρχεται στὴ δημόσια δράση ὕστερα ἀπὸ μένα ὑπῆρξε ἀσυγκρίτως
λαμπρότερος καὶ ἐνδοξότερος πολὺ πρὶν ἀπὸ μένα. Αὐτὸν ἔβλεπαν καὶ
κήρυτταν ὅλοι οἱ πατριάρχες καὶ οἱ προφῆτες· διότι ὡς πρωτότοκος
καὶ μονογενὴς Υἱὸς τοῦ Θεοῦ ὑπῆρχε πρὶν ἀπὸ μένα. Ἀπὸ τὸν ἀνεξάντλητο
πλοῦτο τῆς τελειότητος καὶ τῶν δωρεῶν του πήραμε ὅλοι ἐμεῖς. Πήραμε
τὴ μία χάρη πάνω στὴν ἄλλη. Μετὰ τὴ χάρη τῆς ἀφέσεως τῶν ἁμαρτιῶν
μας λάβαμε καὶ τὴ χάρη τῆς υἱοθεσίας καὶ τῆς μακάριας ζωῆς. Καὶ ὁλοένα
δεχόμαστε νέα ὑπεράφθονη χάρη πάνω σ' ἐκείνη ποὺ προηγουμένως
λάβαμε. Διότι ὁ νόμος, ποὺ τὸν παρέβαιναν οἱ ἄνθρωποι καὶ γιὰ τὸ λόγο
αὐτὸ γίνονταν ἔνοχοι καὶ ἀνάξιοι νὰ λάβουν τὴ χάρη τῆς υἱοθεσίας,
δόθηκε διαμέσου ἀνθρώπου καὶ δούλου, τοῦ Μωυσῆ. Ἐνῶ ἡ χάρη καὶ ἡ τέλεια
ἀποκάλυψη τῆς ἀλήθειας, ἡ ὁποία ἀντικατέστησε τὶς σκιὲς καὶ τὰ
σύμβολα τοῦ νόμου, ἦλθαν διαμέσου τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ. Καὶ αὐτὴ ἡ χάρη
καὶ ἡ ἀλήθεια ἐλευθερώνουν τὸν ἄνθρωπο ἀπὸ τὴ δουλεία τῆς ἁμαρτίας
καὶ τὸν ἀναγεννοῦν.
ΧΡΙΣΤΟΣ
ΑΝΕΣΤΗ
Χριστὸς
ἀνέστη ἐκ νεκρῶν, θανάτῳ θάνατον πατήσας, καί τοῖς ἐν τοῖς μνήμασι ζωὴν
χαρισάμενος.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου