ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ
ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ (ΧΛΩΡΑΚΑΣ)
ΚΥΡΙΑΚΗ IΒ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ
(27 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2023)
ΕΩΘΙΝΟΝ Α΄
Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ, οἱ ἕνδεκα
μαθηταὶ ἐπορεύθησαν εἰς τὴν Γαλιλαίαν εἰς τὸ ὄρος οὗ ἐτάξατο αὐτοῖς ὁ Ἰησοῦς΄
καὶ ἰδόντες αὐτὸν προσεκύνησαν αὐτῷ, οἱ δὲ ἐδίστασαν΄ καὶ προσελθὼν ὁ Ἰησοῦς ἐλάλησεν
αὐτοῖς λέγων΄ Ἐδόθη μοι πᾶσα ἐξουσία ἐν οὐρανῷ καὶ ἐπὶ τῆς γῆς. πορευθέντες οὖν
μαθητεύσατε πάντα τὰ ἔθνη, βαπτίζοντες αὐτούς εἰς τὸ ὄνομα τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ
καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, διδάσκοντες αὐτοὺς τηρεῖν πάντα ὅσα ἐνετειλάμην ὑμῖν,
καὶ Ἰδού, ἐγὼ μεθ' ὑμῶν εἰμι πάσας τάς ἡμέρας ἕως τῆς συντελείας τοῦ αἰῶνος. Ἀμήν.
(Ματθ. κη΄[28]
16 – 20)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
16 Στὸ μεταξὺ οἱ ἕντεκα μαθητὲς πῆγαν
στὴ Γαλιλαία, στὸ ὄρος ποὺ τοὺς καθόρισε ὁ Ἰησοῦς.17 Ἐκεῖ τὸν εἶδαν καὶ τὸν
προσκύνησαν. Μερικοὶ ὅμως εἶχαν κάποια ἀμφιβολία ἂν ἦταν αὐτὸς ὁ Ἰησοῦς. 18 Ὁ Ἰησοῦς
ὅμως τοὺς πλησίασε καὶ τοὺς μίλησε μὲ τὰ ἑξῆς λόγια: Δόθηκε καὶ στὴν ἀνθρώπινη
φύση μου κάθε ἐξουσία στὸν οὐρανὸ καὶ στὴ γῆ. 19 Λοιπὸν πηγαίνετε καὶ κάνετε
μαθητές σας ὅλα τὰ ἔθνη, βαπτίζοντάς τους στὸ ὄνομα τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ
τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, 20 διδάσκοντάς τους νὰ τηροῦν καὶ νὰ ἐφαρμόζουν στὴ ζωή
τους ὅλα τὰ παραγγέλματα ποὺ σᾶς ἔδωσα ὡς ἐντολές. Καὶ ἰδού, ἐγὼ ποὺ ἔλαβα κάθε
ἐξουσία, θὰ εἶμαι πάντα μαζί σας βοηθὸς καὶ συμπαραστάτης σας μέχρι νὰ
τελειώσει ὁ αἰώνας αὐτός, μέχρι δηλαδὴ τὴ συντέλεια τοῦ κόσμου. Ἀμήν.
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Ἀδελφοί, γνωρίζω ὑμῖν, ἀδελφοί, τὸ εὐαγγέλιον ὃ εὐηγγελισάμην ὑμῖν,
ὃ καὶ παρελάβετε, ἐν ᾧ καὶ ἑστήκατε, δι᾿ οὗ καὶ σῴζεσθε, τίνι λόγῳ
εὐηγγελισάμην ὑμῖν εἰ κατέχετε, ἐκτὸς εἰ μὴ εἰκῇ ἐπιστεύσατε.
Παρέδωκα γὰρ ὑμῖν ἐν πρώτοις ὃ καὶ παρέλαβον, ὅτι Χριστὸς ἀπέθανεν
ὑπὲρ τῶν ἁμαρτιῶν ἡμῶν κατὰ τὰς γραφάς, καὶ ὅτι ἐτάφη, καὶ ὅτι ἐγήγερται
τῇ τρίτῃ ἡμέρᾳ κατὰ τὰς γραφάς, καὶ ὅτι ὤφθη Κηφᾷ, εἶτα τοῖς δώδεκα·
ἔπειτα ὤφθη ἐπάνω πεντακοσίοις ἀδελφοῖς ἐφάπαξ, ἐξ ὧν οἱ πλείους
μένουσιν ἕως ἄρτι, τινὲς δὲ καὶ ἐκοιμήθησαν· ἔπειτα ὤφθη ᾿Ιακώβῳ,
εἶτα τοῖς ἀποστόλοις πᾶσιν· ἔσχατον δὲ πάντων ὡσπερεὶ τῷ ἐκτρώματι
ὤφθη κἀμοί. Ἐγὼ γάρ εἰμι ὁ ἐλάχιστος τῶν ἀποστόλων, ὃς οὐκ εἰμὶ ἱκανὸς
καλεῖσθαι ἀπόστολος, διότι ἐδίωξα τὴν ἐκκλησίαν τοῦ Θεοῦ· χάριτι
δὲ Θεοῦ εἰμι ὅ εἰμι· καὶ ἡ χάρις αὐτοῦ ἡ εἰς ἐμὲ οὐ κενὴ ἐγενήθη, ἀλλὰ
περισσότερον αὐτῶν πάντων ἐκοπίασα, οὐκ ἐγὼ δέ, ἀλλ᾿ ἡ χάρις τοῦ Θεοῦ
ἡ σὺν ἐμοί. Εἴτε οὖν ἐγὼ εἴτε ἐκεῖνοι, οὕτω κηρύσσομεν καὶ οὕτως ἐπιστεύσατε.
(Α΄
Κορ. ιε΄[15] 1 –11)
ΛΟΓΟΣ
ΣΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟ
«Εἴτε ἐγώ εἴτε ἐκεῖνοι, οὕτω
κηρύσσομεν καὶ
οὕτως ἐπιστεύσατε».
Ὁλοκαύτωμα γιὰ τὴν ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ ἔγιναν οἱ ἀπόστολοι. Μία
μεγάλη θυσία ἦταν ὁλόκληρη ἡ ζωή τους. Ἕνας ἀνηφορικὸς γολγοθὰς
κι ἕνας ματωμένος σταυρός. Ἕνα πυρακτωμένο καμίνι καὶ μία ἀσταμάτητη
φουρτουνιασμένη θάλασσα. Κάθε βῆμα καὶ θλίψη, κάθε θλίψη καὶ δόξα.
Πόνεσαν στὴ γῆ, δοξάστηκαν στὸν οὐρανό. Συκοφαντήθηκαν ἀπ' τοὺς ἀνθρώπους,
εὐλογήθηκαν ἀπ’ τόν Θεό. Καταδικάστηκαν ἀπ' τὴν ἀνθρώπινη δικαιοσύνη,
βραβεύτηκαν ἀπὸ τὴν οὐράνια. Ἡ πληρωμὴ τῶν ἀνθρώπων γιὰ τὸ εὐαγγελικὸ
κήρυγμα, ἦταν ἀχαριστία καὶ συκοφαντία καὶ διωγμὸς καὶ μαρτύριο.
«Θέατρον ἐγενήθημεν τῷ κόσμῳ», λέγει
ὁ κορυφαῖος Παῦλος. «Ἡμεῖς μωροὶ
διὰ Χριστόν». Οἱ ἄπιστοι θεωροῦν ἐμᾶς τοὺς ἀποστόλους μωροὺς καὶ
ἀνόητους. Μᾶς περιφρονοῦν καὶ μᾶς διώχνουν. Δὲ μᾶς λογαριάζουν γιὰ
τίποτε. Κι αὐτὰ ὅλα τὰ ὑποφέρουμε «διὰ
Χριστόν».
Στὴ δική μας ἄραγε ζωή, ὑπάρχει ἡ ἀποστολικὴ θυσία;
α) ΠΡΩΤΟΜΑΡΤΥΡΕΣ
Πρῶτοι στὸ κήρυγμα, πρῶτοι καὶ στὴ θυσία, τοῦ Χριστοῦ οἱ ἀπόστολοι.
Πρῶτοι μαθητές, πρῶτοι καὶ μάρτυρες. Πρῶτοι στὴ μάχη, πρῶτοι καὶ στὰ
βόλια τοῦ ἐχθροῦ. Πρῶτοι στὴν ἐκλογή, πρῶτοι καὶ στὸν πόλεμο. Πρωτοπόροι,
ἀλλά καὶ πρωτομάρτυρες. Σημαιοφόροι, ἀλλά καὶ στόχος στὶς δυνάμεις
τοῦ σκότους. Ὅπως στὶς μάχες ἐκεῖνοι πού κατέχουν ἐξέχουσες θέσεις
καὶ κρίσιμα σημεῖα συγκεντρώνουν σφοδρότερες τὶς ἐπιθέσεις καὶ πυκνότερα
τὰ πυρὰ τοῦ ἐχθροῦ, ἔτσι κι οἱ πρῶτοι τοῦ πνευματικοῦ ἀγώνα τῆς Ἐκκλησίας
δέχονται τὶς πιὸ βαριὲς θλίψεις.
Αὐτὸ συνέβη μὲ τοὺς ἀποστόλους τοῦ Χριστοῦ, πού ἦταν «ἔσχατοι» καὶ «ἐπιθανάτιοι» καὶ «καθ'
ἡμέραν ἀποθνήσκοντες». Ὅπως γράφει ὁ Ἀπ. Παῦλος, «κολαφιζόμεθα καί... λοιδορούμενοι
εὐλογοῦμεν, διωκόμενοι ἀνεχόμεθα, βλασφημούμενοι παρακαλοῦμεν».
Πέρασαν ἀπὸ στερήσεις πολλές. Μύρια τούς βρῆκαν συφορᾶς μαχαίρια. Ἀποδιωγμένοι
ἀπὸ τόπο σὲ τόπο, μοιάζανε μὲ σκηνίτες πλανόδιους. Συχνὰ στεροῦνταν
κι αὐτὸ τὸ ψωμὶ κι αὐτὸ τὸ νερό.
Οἱ πρίγκηπες τῆς ἐκκλησίας, πόσο διαφορετικὰ ζοῦν ἀπὸ τοὺς πρίγκηπες
τοῦ κόσμου! Ἂν αὐτοὶ ζοῦνε στὴν πολυτέλεια καὶ τὴ χλιδή, οἱ ἀπόστολοι
ἀγκαλιάζουν ἑκούσια τὴ φτώχεια. «Ὡς
περικαθάρματα τοῦ κόσμου ἐγενήθημεν, πάντων περίψημα ἕως ἄρτι»,
προσθέτει ὁ πολυάθλος ἀπόστολος, ὁ Παῦλος. Δηλαδή, σὰν καθάρματα
γίναμε καὶ σκουπίδια. Ἢ ὅπως σημειώνει ἀρχαῖος ἑρμηνευτής, «ὥσπερ ἀποσαρώματα καὶ κόπρος ἐξ οἴκου
ἀποκαθαρθέντος ληφθεῖσα γεγόναμεν». Τοὺς περιφρονούσανε σὰν
μολυσματικὲς ὑπάρξεις.
Τί τραγικὴ στιγμὴ στὴν ἱστορία! Τὰ πιὸ ἅγια πρόσωπα κι οἱ πιὸ εὐγενικὲς
καρδιές, χλευάστηκαν καὶ ὑβρίστηκαν σὰν τὰ πιὸ ρυπαρὰ ὑποκείμενα.
Ἐχθρικὸ στρατόπεδο ἦταν ὅλος ὁ κόσμος, κι αὐτοὶ χαρούμενοι μελλοθάνατοι.
Τοὺς πολεμοῦν ἄγρια καὶ ἀρχιερεῖς καὶ γραμματεῖς καὶ φαρισαῖοι καὶ ἡγεμόνες
καὶ βασιλιάδες καὶ δοῦλοι κι ἐλεύθεροι καὶ ντόπιοι καὶ ξένοι καὶ εἰδωλολάτρες.
Κάθε τραῦμα κι ἕνα παράσημο· κάθε πόνος καὶ μιὰ δόξα· κάθε βλαστήμια
κι ἕνα βραβεῖο. Αὐτὸ ἀκριβῶς τονίζει κι ὁ Ἀπ. Πέτρος, ὅταν γράφει
στοὺς χριστιανούς: «Εἰ ὀνειδίζεσθε ἐν ὀνόματι
Χριστοῦ, μακάριοι, ὅτι τὸ τῆς δόξης καὶ δυνάμεως καὶ τὸ τοῦ Θεοῦ Πνεῦμα
ἐφ' ὑμᾶς ἀναπαύεται». Κι ἀμέσως μετὰ προσθέτει: «Κατὰ μὲν αὐτούς βλασφημεῖται, κατὰ δὲ
ὑμᾶς δοξάζεται» (Α' Πετρ. δ'[4] 14). Τί κι ἂν ὁ κόσμος τοὺς ἀπειλεῖ
μ' ἐξόντωση καὶ θάνατο; Τί κι ἂν τοὺς ὀνομάζει χλευαστικὰ «μωρά... ἀσθενῆ... ἀγενῆ...
ἐξουθενημένα... μὴ ὄντα;». Νιώθουν χαρούμενοι καὶ «μακάριοι». Ξεπερνοῦν τὰ προσωρινὰ
καὶ τὰ τιποτένια, γιατί μ' ἐλπίδα στρέφονται στὰ μελλούμενα κι ἀτενίζουν
τὰ αἰώνια. Ὅλα τὰ βλέπουν μὲ τὸ πρίσμα τῆς αἰωνιότητας.
«Οὐκ ἄξια τὰ παθήματα τοῦ νῦν καιροῦ
πρὸς τὴν μέλλουσαν δόξαν ἀποκαλυφθῆναι εἰς ἡμᾶς», λέγει ὁ ἀετόφτερος Παῦλος πού «ἠρπάγη εἰς τὸν παράδεισον καὶ ἤκουσεν
ἄρρητα ρήματα». Σ' ὅλα τὰ γεγονότα κοιτάζουν νὰ βροῦνε τὴ σκέψη
τοῦ Θεοῦ. Ξέρουν πώς κάτω ἀπὸ τὶς δοκιμασίες ὑπάρχουν οὐράνιες ἀποζημιώσεις.
β) ΣΗΜΕΡΑ;
Πρωτομάρτυρες οἱ ἀπόστολοι. Πρωταθλητὲς καὶ πρωτοπόροι στὸν ἀγώνα
τοῦ πόνου καὶ τοῦ μαρτυρίου. Γιὰ τὴν ὑπόθεση τοῦ εὐαγγελίου πρόσφεραν
πολλὰ· πρόσφεραν τὸ πᾶν. Ἐμεῖς σήμερα; Τί δώσαμε; Τί προσφέραμε; Πότε
καὶ τί ὑποφέραμε γιὰ τὴν ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ; Ποιοὺς ἀνηφορικοὺς δρόμους
ἀνεβήκαμε; Ποιοὺς γολγοθάδες ματώσαμε; Ποιὰ ἀγκαθερὰ στεφάνια
φορέσαμε; Ποιὰ μαρτύρια περάσαμε; Κι ἂν ἴσως χλευαστήκαμε, ἢ ὑβριστήκαμε,
ἢ διωχτήκαμε, τί στάση τηρήσαμε; Τ' ἀντικρύσαμε μὲ καύχηση Κυρίου,
ἢ μήπως δειλιάσαμε καὶ λυπηθήκαμε; Δεχτήκαμε τὶς ἀπειλὲς μὲ γενναιότητα,
ἢ μήπως βρήκαμε διέξοδο στὴ λιποταξία καὶ τὴν ἄρνηση;
Οἱ πόλεμοι κατὰ τῶν χριστιανῶν δὲν ἔχουνε σταματήσει. Ἀλλάζουν
μονάχα τακτική. Σήμερα ὁ πόλεμος αὐτὸς περιορίζεται στὴν εἰρωνεία
καὶ τὸν χλευασμό. Εἶναι πόλεμος τῶν νεύρων γιὰ τοὺς χριστιανούς. Εἶναι
παλιὰ πολεμικὴ τακτικὴ τῶν ἐχθρῶν τοῦ Χριστοῦ, ἀλλά καὶ πάντα καινούργια
κι ἀποτελεσματική. Ἡ εἰρωνεία εἶναι μαρτύριο δίχως μαχαίρι καὶ
θάνατο. Εἶναι ἐπίθεση «ἐξ ἐνέδρας».
Λυγίζει κάποτε καὶ τοὺς πιὸ ἰσχυροὺς μαχητές. Ἰδιαίτερα εἶναι τὸ ἀδύνατο
σημεῖο τῶν νέων. Εὔκολα μπορεῖ νὰ πολιορκηθεῖ τὸ φρούριο τῆς ψυχῆς
τους. Κι οἱ εἰρωνεῖες αὐτὲς κυκλοφοροῦν σ' ὅλες τὶς ἀποχρώσεις. Εἶναι
νομίσματα κὶβδηλα διαφόρων ἀξιῶν. Ξεκινοῦν ἀπὸ ἀθῶα μικρὰ πειράγματα,
προχωροῦν σὲ πικρόχολους χλευασμούς, καὶ φτάνουν στοὺς ἀπαίσιους σατανικοὺς
σαρκασμοὺς καὶ τὶς ἐξουθενωτικὲς βλαστήμιες.
Ὁ χλευασμὸς εἶναι κοινὸς κλῆρος ὅλων τῶν ἁγίων ψυχῶν. Μὲ πικρὸ παράπονο
ὁ προφήτης Ἱερεμίας ἐκφράζει τὴ θλίψη του, «ὅτι ἐγενήθη λόγος Κυρίου εἰς ὀνειδισμὸν ἐμοί καὶ εἰς χλευασμὸν
πᾶσαν ἡμέραν μου» (Ἱερ. κ'[20] 8). Παρόμοια ἐκφράζεται κι ὁ θεόπνευστος
Ψαλμωδός, ὅταν λέγει, «ἔθου ἡμᾶς ὄνειδος
τοῖς γείτοσιν ἡμῶν, μυκτηρισμὸν καὶ χλευασμὸν τοῖς κύκλῳ ἡμῶν ἔθου ἡμᾶς
εἰς... κίνησιν κεφαλῆς ἐν τοῖς λαοῖς» (Ψαλμ. 43, 14). Στὸ πρόσωπο
τοῦ ἀνθρώπου χλευάζεται ὁ ἴδιος ὁ Θεός. Ὅταν οἱ φαρισαῖοι μετά τό θαῦμα
τῆς θεραπείας τοῦ γεννημένου τυφλοῦ, «ἐλοιδόρησαν
αὐτὸν καὶ εἶπον σὺ εἶ μαθητὴς ἐκείνου!», ἐκείνη τὴ στιγμὴ χλεύαζαν
τὸν ἴδιο τὸν Χριστό. Ἂν ὅμως στὸ πρόσωπο τοῦ ἀνθρώπου χλευάζεται ὁ Θεός,
τὴν ἴδια στιγμὴ στὸ πρόσωπο τοῦ ἀνθρώπου δοξάζεται ὁ Θεός.
Ὑπέροχη ἦταν ἡ ἀπάντηση τοῦ γενναίου γέροντα Ἐλεάζαρου στὸν ἀσεβέστατο
εἰδωλολάτρη Ἀντίοχο, πού μαζὶ μὲ τὰ βασανιστήρια χρησιμοποιοῦσε
καὶ τ' ὅπλο τῆς εἰρωνείας. «Χλευάζεις
δὲ ἡμῶν τὴν φιλοσοφίαν» (τὶς θρησκευτικές μας, δηλαδή, ἰδέες),
τοῦ λέγει, «ἀλλ’ οὐ γελάσεις κατ' ἐμοῦ
τοῦτον τὸν γέλωτα... οὐδ' ἂν ἐκκόψειάς μου τὰ ὄμματα καὶ τὰ σπλάγχνα μου
τήξεις». Ὄχι μόνο τοὺς χλευασμοὺς ὑπέφερε γενναῖα, μὰ ἦταν ἕτοιμος
νὰ δεχτεῖ νὰ τοῦ κάψουν τὰ σπλάχνα.
Ἀδελφοί μου,
Στ' ἀχνάρια τῶν ἀποστόλων ὅλοι σήμερα νὰ βαδίσουμε. Νὰ τοὺς μιμηθοῦμε
στὴν πίστη, τὸν ζῆλο, τὴ σταθερότητα, τὸν ἐνθουσιασμό, τὴν αὐταπάρνηση.
Νὰ γίνουμε «τοῖς πᾶσι τὰ πάντα», ὅπως
ἐκεῖνοι. Νὰ γίνουμε ἀπόστολοι τῆς οἰκουμένης. Ἀπόστολοι τοῦ εἰκοστοῦ(πρώτου)
αἰώνα. «Μάρτυρες... ἕως ἐσχάτου τῆς
γῆς».
(Θεολόγου +Μιχ. Μιχαηλίδη,
«Ἀπὸ τὸν Ἄμβωνα»)
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Τῷ
καιρῷ ἐκείνῳ,
νεανίσκος
τις προσῆλθε
τῷ ᾿Ιησοῦ,
γονυπετῶν αὐτῷ,
καὶ λέγων· Διδάσκαλε
ἀγαθέ,
τί ἀγαθὸν
ποιήσω ἵνα
ἔχω ζωὴν
αἰώνιον;
Ὁ δὲ
εἶπεν αὐτῷ·
Τί με λέγεις
ἀγαθόν;
οὐδεὶς
ἀγαθὸς,
εἰ μὴ
εἷς ὁ
Θεός. Εἰ
δὲ θέλεις
εἰσελθεῖν
εἰς τὴν
ζωήν, τήρησον
τὰς ἐντολάς.
Λέγει αὐτῷ·
Ποίας; Ὁ
δὲ ᾿Ιησοῦς
εἶπε· Τὸ·
Οὐ φονεύσεις·
Οὐ μοιχεύσεις·
Οὐ κλέψεις·
Οὐ ψευδομαρτυρήσεις·
Τίμα τὸν
πατέρα σου καὶ
τὴν μητέρα·
καὶ· Ἀγαπήσεις
τὸν πλησίον
σου ὡς σεαυτόν.
Λέγει αὐτῷ
ὁ νεανίσκος·
Πάντα ταῦτα
ἐφυλαξάμην
ἐκ νεότητός
μου· τί ἔτι
ὑστερῶ;
Ἔφη αὐτῷ
ὁ ᾿Ιησοῦς·
Εἰ θέλεις
τέλειος εἶναι,
ὕπαγε, πώλησόν
σου τὰ ὑπάρχοντα,
καὶ δὸς
πτωχοῖς· καὶ
ἕξεις θησαυρὸν
ἐν οὐρανῷ·
καὶ δεῦρο,
ἀκολούθει
μοι. Ἀκούσας
δὲ ὁ
νεανίσκος
τὸν λόγον,
ἀπῆλθε
λυπούμενος·
ἦν γὰρ
ἔχων κτήματα
πολλά. ῾Ο
δὲ ῾Ιησοῦς
εἶπε τοῖς
Μαθηταῖς αὐτοῦ·
Ἀμὴν
λέγω ὑμῖν,
ὅτι πλούσιος
δυσκόλως εἰσελεύσεται
εἰς τὴν
βασιλείαν τῶν
οὐρανῶν.
Πάλιν δὲ
λέγω ὑμῖν,
εὐκοπώτερόν
ἐστι κάμηλον
διὰ τρυπήματος
ῥαφίδος
διελθεῖν ἢ
πλούσιον εἰς
τὴν βασιλείαν
τοῦ Θεοῦ
εἰσελθεῖν.
Ἀκούσαντες
δὲ οἱ
Μαθηταὶ αὐτοῦ,
ἐξεπλήσσοντο
σφόδρα, λέγοντες·
Τίς ἄρα
δύναται σωθῆναι; Ἐμβλέψας δὲ ὁ ᾿Ιησοῦς εἶπεν αὐτοῖς· Παρὰ ἀνθρώποις
τοῦτο ἀδύνατόν ἐστι, παρὰ δὲ Θεῷ πάντα δυνατά ἐστι.
(Ματθ. ιθ΄[19] 16 – 26)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἐκεῖνο
τὸν καιρὸν, κάποιος πλησίασε τὸν Ἰησοῦ καί τοῦ εἶπε: Διδάσκαλε ἀγαθέ, τί καλό νά κάνω γιά νά ἀποκτήσω τήν αἰώνια ζωή; Κι ὁ Κύριος τοῦ εἶπε: Ἀφοῦ ἀπευθύνεσαι σέ μένα θεωρώντας ὅτι εἶμαι ἕνας ἁπλός ἄνθρωπος, γιατί μέ ὀνομάζεις ἀγαθό; Κανείς δέν εἶναι ἀπό τόν ἑαυτό του πραγματικά ἀγαθός παρά μόνο ἕνας, ὁ Θεός. Ἐάν ὅμως θέλεις νά μπεῖς στήν αἰώνια καί μακάρια ζωή, τήρησε σ’ ὅλη τή ζωή σου τίς ἐντολές. Τοῦ λέει ὁ νέος: Ποιές ἐντολές; Κι ὁ Ἰησοῦς τοῦ εἶπε: Τό νά μή σκοτώσεις, νά μή μοιχεύσεις, νά μήν κλέψεις, νά μήν ψευδομαρτυρήσεις, τίμα τόν πατέρα καί τή μητέρα, καί νά ἀγαπήσεις τόν συνάνθρωπό σου σάν τόν ἑαυτό σου. Τοῦ λέει ὁ νέος, ὁ ὁποῖος δέν εἶχε διδαχθεῖ ποιά εἶναι καί πῶς ἐφαρμόζεται ἡ ἀγάπη πρός τόν συνάνθρωπο: Ὅλα αὐτά τά φύλαξα ἀπό τότε πού ἤμουν νέος. Τί ἄλλο μοῦ λείπει ἀκόμη; Κι ὁ Ἰησοῦς τοῦ εἶπε: Ἐάν θέλεις νά εἶσαι τέλειος, πήγαινε, πούλησε τά ὑπάρχοντά σου καί μοίρασέ τα στούς φτωχούς, καί θά ἔχεις θησαυρό στούς οὐρανούς. Κι ἔλα νά μέ ἀκολουθήσεις. Μόλις ὅμως ὁ νέος ἄκουσε τόν λόγο αὐτό, ἔφυγε λυπημένος· διότι εἶχε πολλά κτήματα, καί ἡ καρδιά του ἦταν κολλημένη σ’ αὐτά. Τότε ὁ Ἰησοῦς εἶπε στούς μαθητές του: Ἀληθινά σᾶς λέω ὅτι δύσκολα ἕνας πλούσιος ἄνθρωπος θά μπεῖ στή βασιλεία τῶν οὐρανῶν. Πάλι σᾶς λέω, εὐκολότερο εἶναι νά περάσει μιά καμήλα ἀπό τήν τρύπα πού ἀνοίγει ἡ βελόνα, παρά ὁ πλούσιος νά μπεῖ στή βασιλεία τοῦ Θεοῦ. Ἀλλά ὅταν οἱ μαθητές του τό ἄκουσαν αὐτό, ἔνιωσαν πολύ μεγάλη ἔκπληξη καί εἶπαν: Ποιός τάχα μπορεῖ νά σωθεῖ; Ὁ Ἰησοῦς τότε τούς κοίταξε ἐκφραστικά καί τούς εἶπε: Στούς ἀνθρώπους αὐτό εἶναι ἀδύνατο, στό Θεό ὅμως ὅλα εἶναι δυνατά. Μπορεῖ λοιπόν ὁ Θεός μέ τή χάρη του νά λύσει τούς δεσμούς τῆς καρδιᾶς κάθε καλοπροαίρετου
πλουσίου μέ τό χρῆμα καί νά τόν καταστήσει ἄξιο τῆς σωτηρίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου