ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ
ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ Β΄
ΛΟΥΚΑ
(1 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2023)
ΕΩΘΙΝΟΝ Ϛ΄
Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ, ἀναστὰς ὁ Ἰησοῦς ἐκ νεκρῶν ἔστη
ἐν μέσῳ τῶν Μαθητῶν, καὶ λέγει αὐτοῖς΄ Εἰρήνη ὑμῖν. Πτοηθέντες δὲ καὶ ἔμφοβοι
γενόμενοι, ἐδόκουν πνεῦμα θεωρεῖν. Καὶ εἶπεν αὐτοῖς΄ Τὶ τεταραγμένοι ἐστέ, καὶ
διατὶ διαλογισμοὶ ἀναβαίνουσιν ἐν ταῖς καρδίαις ὑμῶν; ἴδετε τὰς χεῖράς μου καὶ
τοὺς πόδας μου, ὅτι αὐτὸς ἐγὼ εἰμι, ψηλαφήσατέ με καὶ ἴδετε΄ ὅτι πνεῦμα σάρκα
καὶ ὀστέα οὐκ ἔχει, καθὼς ἐμὲ θεωρεῖτε ἔχοντα. Καὶ τοῦτο εἰπών, ἐπέδειξεν αὐτοῖς
τὰς χεῖρας καὶ τοὺς πόδας. Ἒτι δὲ ἀπιστούντων αὐτῶν ἀπὸ τῆς χαρᾶς, καὶ θαυμαζόντων,
εἶπεν αὐτοῖς΄ Ἔχετέ τι βρώσιμον ἐνθάδε; Οἱ δὲ ἐπέδωκαν αὐτῷ ἰχθύος ὀπτοῦ μέρος,
καὶ ἀπὸ μελισσίου κηρίου. Καὶ λαβὼν, ἐνώπιον αὐτῶν ἔφαγεν. Εἶπε δὲ αὐτοῖς΄ Οὗτοι
οἱ λόγοι, οὓς ἐλάλησα πρὸς ὑμᾶς ἔτι ὢν σὺν ὑμῖν, ὅτι δεῖ πληρωθῆναι πάντα τὰ
γεγραμμένα ἐν τῷ νόμῳ Μωσέως καὶ Προφήταις καὶ Ψαλμοῖς περὶ ἐμοῦ. Τότε διήνοιξεν
αὐτῶν τὸν νοῦν, τοῦ συνιέναι τὰς Γραφάς΄ καὶ εἶπεν αὐτοῖς΄ Ὃτι οὕτω γέγραπται,
καὶ οὕτως ἔδει παθεῖν τὸν Χριστόν, καὶ ἀναστῆναι ἐκ νεκρῶν τῇ τρίτῃ ἡμέρᾳ, καὶ
κηρυχθῆναι ἐπὶ τῷ ὀνόματι αὐτοῦ μετάνοιαν καὶ ἄφεσιν ἁμαρτιῶν εἰς πάντα τὰ ἔθνη,
ἀρξάμενον ἀπὸ Ἱερουσαλήμ. Ὑμεῖς δὲ ἐστε μάρτυρες τούτων. Καὶ ἰδοὺ ἐγὼ ἀποστέλλω
τὴν ἐπαγγελίαν τοῦ πατρός μου ἐφ' ὑμᾶς΄ ὑμεῖς δὲ καθίσατε ἐν τῇ πόλει Ἱερουσαλήμ,
ἕως οὗ ἐνδύσησθε δύναμιν ἐξ ὕψους. Ἐξήγαγε δὲ αὐτοὺς ἔξω εἰς Βηθανίαν, καὶ ἐπάρας
τὰς χεῖρας αὐτοῦ, εὐλόγησεν αὐτούς. Καὶ ἐγένετο ἐν τῷ εὐλογεῖν αὐτόν αὐτούς, διέστη
ἀπ' αὐτῶν, καὶ ἀνεφέρετο εἰς τὸν οὐρανόν. Καὶ αὐτοὶ, προσκυνήσαντες αὐτόν, ὑπέστρεψαν
εἰς Ἱερουσαλὴμ μετὰ χαρᾶς μεγάλης. Καὶ ἦσαν διὰ παντός ἐν τῷ Ἱερῷ, αἰνοῦντες καὶ
εὐλογοῦντες τὸν Θεόν. Ἀμήν.
(Λουκ. κδ΄[24] 36 – 53]
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἐκεῖνο τὸν καιρὸ ἀφοῦ ἀναστήθηκε
ὁ Ἰησοῦς στάθηκε ἀνάμεσά τους καί τούς λέει: Νά εἶναι μαζί σας εἰρήνη. Εἰρήνη μέ τόν Θεό καί μεταξύ σας. Εἰρήνη καί
στίς ψυχές σας. 37 Ἡ αἰφνιδιαστική
ὅμως ἐμφάνιση τοῦ Κυρίου τούς κατατρόμαξε. Κι ἐπειδή κυριεύθηκαν ἀπό φόβο,
νόμιζαν ὅτι ἔβλεπαν φάντασμα, δηλαδή ψυχή πεθαμένου πού ἦλθε ἀπό τόν Ἅδη χωρίς
νά ἔχει σῶμα. 38 Ὁ Κύριος ὅμως
τούς εἶπε: Γιατί εἶστε ταραγμένοι; Καί γιατί γεννιοῦνται στίς σκέψεις σας
λογισμοί ἀμφιβολίας γιά τό ἄν πράγματι εἶμαι ὁ ἀναστημένος Διδάσκαλός σας; 39 Δεῖτε τά χέρια μου καί τά πόδια μου
ὅτι ἔχουν τά σημάδια τῶν καρφιῶν, καί βεβαιωθεῖτε ὅτι εἶμαι ἐγώ ὁ ἴδιος ὁ
Διδάσκαλός σας πού σταυρώθηκε. Ψηλαφῆστε με μέ τά χέρια σας καί βεβαιωθεῖτε ὅτι
δέν εἶμαι ἄσαρκο πνεῦμα. Διότι ἡ ψυχή καί τό φάντασμα ἑνός νεκροῦ δέν ἔχει σῶμα
καί ὀστά, ὅπως βλέπετε καί πείθεσθε ὅτι ἔχω ἐγώ. 40 Κι ἀφοῦ εἶπε αὐτό, τούς ἔδειξε τά
χέρια του καί τά πόδια του. 41
Ἐπειδή ὅμως αὐτοί ἀπό τή χαρά τους δέν πίστευαν στά μάτια τους καί νόμιζαν ἀκόμη
ὅτι ἔβλεπαν ὄνειρο, καί θαύμαζαν γιά τά πρωτοφανή αὐτά καί ἀνέλπιστα γεγονότα,
τούς εἶπε ὁ Κύριος: Ἔχετε ἐδῶ τίποτε φαγώσιμο γιά νά φάω κι ἔτσι νά πεισθεῖτε ἀκόμη
περισσότερο ὅτι δέν εἶμαι φάντασμα; 42 Κι αὐτοί τοῦ ἔδωσαν ἕνα κομμάτι
ψάρι ψημένο καί λίγη κηρήθρα. 43
Τότε τά πῆρε κι ἔφαγε μπροστά τους. Καί τό ἔκανε αὐτό ὄχι γιατί τό σῶμα του εἶχε
ἀνάγκη τροφῆς, ἀλλά γιά νά τούς βεβαιώσει ὅτι πραγματικά ἀναστήθηκε. 44 Τούς εἶπε ἐπίσης: Αὐτά τά γεγονότα
πού βλέπετε καί σᾶς προκαλοῦν θαυμασμό εἶναι ἡ πραγματοποίηση τῶν λόγων πού σᾶς
εἶχα πεῖ προφητικῶς, ὅταν ἤμουν ἀκόμη μαζί σας πρίν σταυρωθῶ. Σᾶς ἔλεγα δηλαδή ὅτι
σύμφωνα μέ τό προκαθορισμένο σχέδιο τοῦ Θεοῦ πρέπει νά ἐκπληρωθοῦν καί νά
πραγματοποιηθοῦν ὅλα ὅσα ἔχουν γραφεῖ γιά μένα στό νό ο τοῦ Μωυσῆ καί στούς
προφῆτες καί στούς ψαλμούς. 45
Τότε τούς μετέδωσε θεῖο φωτισμό καί τούς ἄνοιξε τό νοῦ γιά νά κατανοοῦν τίς
Γραφές. 46 Κι ἀφοῦ τούς ἀνέπτυξε
τίς κυριότερες προφητεῖες, τούς εἶπε ὅτι ἔτσι ἔχει γραφεῖ προφητικά στίς
Γραφές, κι ἔτσι ἔπρεπε σύμφωνα μέ τίς προφητεῖες αὐτές νά πάθει ὁ Χριστός καί
τήν τρίτη ἡμέρα ἀπό τό θάνατό του ν’ ἀναστηθεῖ ἀπό τούς νεκρούς, 47 καθώς καί ὅτι πρέπει νά κηρυχθεῖ σ’
ὅλα τά ἔθνη μετάνοια καί ἄφεση ἁμαρτιῶν στό ὄνομά μου (σύμφωνα δηλαδή μέ ὅσα
διδαχθήκατε καί μάθατε γιά τό ὄνομά μου, ὅτι εἶμαι ὁ μόνος Σωτήρας καί Λυτρωτής τῶν ἀνθρώπων).
Καί τό κήρυγμα αὐτό πρέπει ν’ ἀρχίσει ἀπό τήν Ἱερουσαλήμ. 48 Ἐσεῖς εἶστε μάρτυρες ὅλων αὐτῶν,
δηλαδή τοῦ κηρύγματός μου, τῆς ζωῆς μου, τοῦ Πάθους μου καί τῆς Ἀναστάσεώς μου.
Καί μέ τή μαρτυρία πού θά δώσετε γιά μένα θά συντελεσθεῖ τό μεγάλο αὐτό ἔργο τοῦ
κηρύγματος τῆς μετανοίας καί τῆς ἀφέσεως τῶν ἁμαρτιῶν σ’ ὅλα τά ἔθνη. 49 Κι ἐγώ σᾶς ὑπόσχομαι νά σᾶς βοηθήσω
ἀποτελεσματικά στό ἔργο αὐτό. Ἰδού ἐγώ, πού ἀπό τώρα εἶμαι καί ὡς ἄνθρωπος ὁ
βασιλεύς τοῦ κόσμου καί ἡ κεφαλή τῆς Ἐκκλησίας, θά σᾶς στείλω σέ λίγο ἀπό τόν οὐρανό
ἐπάνω σας αὐτό πού σᾶς ὑποσχέθηκε ὁ Πατέρας μου, δηλαδή τό Πνεῦμα τό Ἅγιον. Αὐτό
τό Πνεῦμα προανήγγειλαν οἱ προφῆτες ὅτι θά δοθεῖ σέ κάθε ἄνθρωπο. Ἐσεῖς λοιπόν
καθίστε στήν πόλη Ἱερουσαλήμ καί μήν ἀπομακρυνθεῖτε ἀπ’ αὐτήν, μέχρι νά
φορέσετε ὡς πνευματικό ἔνδυμα τή δύναμη καί τήν ἐνίσχυση πού θά σᾶς ἔλθει ἀπό τόν
οὐρανό μέ τήν ἐπιφοίτηση τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. 50 Ὅταν ὁ Κύριος τελείωσε τίς
διδασκαλίες αὐτές, τούς ὁδήγησε ἔξω ἀπό τά Ἱεροσόλυμα, μέχρι πού πλησίασαν στή
Βηθανία. Κι ἐκεῖ ὕψωσε τά χέρια του καί τούς εὐλόγησε. 51 Καί καθώς τούς εὐλογοῦσε,
ἄρχισε νά ἀπομακρύνεται ἀπ’ αὐτούς καί ν’ ἀνεβαίνει ἐπάνω, πρός τόν οὐρανό. 52 Κι αὐτοί, ἀφοῦ τόν προσκύνησαν, ἐπέστρεψαν
στήν Ἱερουσαλήμ μέ μεγάλη χαρά γιά τήν ἔνδοξη ἀνάληψη τοῦ Διδασκάλου τους καί
γιά τήν ἐπαγγελία τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, γιά τήν ὁποία τούς βεβαίωσε. 53 Καί ἦταν πάντοτε στό ἱερό τίς ὧρες
τῆς προσευχῆς καί τῆς λατρείας, ὑμνώντας καί δοξολογώντας τόν Θεό. Ἀμήν.
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (ΙΖ΄ ΕΠΙΣΤΟΛΩΝ)
Ἀδελφοί, ὑμεῖς ἐστε
ναὸς Θεοῦ ζῶντος, καθὼς εἶπεν ὁ Θεὸς ὅτι ἐνοικήσω ἐν αὐτοῖς καὶ ἐμπεριπατήσω,
καὶ ἔσομαι αὐτῶν Θεός, καὶ αὐτοὶ ἔσονταί μοι λαός. Διὸ ἐξέλθετε ἐκ μέσου αὐτῶν
καὶ ἀφορίσθητε, λέγει Κύριος, καὶ ἀκαθάρτου μὴ ἅπτεσθε, κἀγὼ εἰσδέξομαι ὑμᾶς, καὶ
ἔσομαι ὑμῖν εἰς πατέρα, καὶ ὑμεῖς ἔσεσθέ μοι εἰς υἱοὺς καὶ θυγατέρας, λέγει
Κύριος παντοκράτωρ. Ταύτας οὖν ἔχοντες τὰς ἐπαγγελίας, ἀγαπητοί, καθαρίσωμεν ἑαυτοὺς
ἀπὸ παντὸς μολυσμοῦ σαρκὸς καὶ πνεύματος, ἐπιτελοῦντες ἁγιωσύνην ἐν φόβῳ Θεοῦ.
(Β΄ Κορινθ. Ϛ [6] 16-18, ζ΄ [7] 1)
ΠΡΕΠΕΙ
ΝΑ ΓΙΝΟΥΜΕ ΑΓΙΟΙ!
ΛΟΓΟΣ
ΕΙΣ ΤΟ: «Ἐπιτελοῦντες ἁγιωσύνην ἐν φόβῳ Θεοῦ»
Ὁ ἀπόστολος Παῦλος στὸ σημερινὸ Ἀποστολικὸ ἀνάγνωσμα ζητεῖ ἀπὸ τοὺς Κορινθίους καὶ ἀπὸ ὅλους ἐμᾶς νὰ ξεκαθαρίσουμε
τὴ θέση μας ἀπέναντι σὲ κάθε τι ἁμαρτωλὸ καὶ νὰ ἀρνηθοῦμε στὴ ζωή μας κάθε ἄνομη συμπεριφορά.
Διότι τότε ὁ Θεὸς θὰ ἔλθει μέσα μας και θὰ κατοικήσει στὴν ψυχή μας. Γι᾿ αὐτὸ λοιπόν μᾶς προτρέπει
νὰ καθαρίσουμε τοὺς ἑαυτούς
μας ἀπὸ κάθε τι ποὺ μολύνει τὸ σῶμα καὶ τὴν ψυχή μας καὶ νὰ τελειοποιούμαστε στὴν
ἁγιωσύνη. Ἂς δοῦμε λοιπόν τί εἶναι αὐτὴ ἡ ἁγιοσύνη καὶ πῶς ἐπιτυγχάνεται.
1. ΤΙ
ΕΙΝΑΙ Η ΑΓΙΟΤΗΣ
Στὶς μέρες μας λέγοντας ἁγιοσύνη, συνήθως ἐννοοῦμε τὴν πνευματική ἐκείνη κατάσταση τῆς τελειότητος τῶν ἀνθρώπων
ποὺ ἀγάπησαν τὸν Θεὸ καὶ ἔζησαν κατὰ τὸ θέλημά του. Αἰσθανόμαστε ὅτι ἡ ἁγιοσύνη εἶναι μία ἀπλησίαστη καὶ ἄφθαστη κατάσταση ἐλάχιστων ἀνθρώπων ἀφοσιωμένων
στὸν Θεό. Ἡ ἔννοια ὅμως τῆς ἁγιότητος οὔτε ἄφθαστη εἶναι οὔτε γιὰ λίγους εἶναι οὔτε
εἶχε πάντοτε τὴ σημασία ποὺ ἐμεῖς σήμερα
τῆς προσδίδουμε. Ποιὰ εἶναι λοιπὸν ἡ πραγματικὴ ἔννοια τῆς ἁγιότητος; Στἠν Παλαιὰ Διαθήκη ἅγια ὠνομάζονταν ἀρχικῶς τὰ σκεύη καὶ
ἀντικείμενα ποὺ οἱ ἄνθρωποι ἀφιέρωναν στὴ λατρεία τοῦ Θεοῦ. Καὶ τὰ ὠνόμαζαν ἅγια διότι ἦσαν προωρισμένα
ἀποκλειστικῶς γιὰ τὸν Θεό· κανεὶς δὲν εἶχε τὸ δικαίωμα νὰ τὰ χρησιμοποιήσει γιὰ χρήση κοινὴ ἢ ἀκόμη καὶ βέβηλη. Κατόπιν ἅγιοι ὠνομάσθηκαν
καὶ οἱ ἄνθρωποι ποὺ διακονοῦσαν στὸν Ναὸ καὶ ξεχώριζαν μὲ τὴ ζωή τους ὡς πρόσωπα
ἱερά. Κατ᾿ ἐπέκταση κατόπιν ἅγιος ὠνομάσθηκε
κάθε ἄνθρωπος ποὺ ἀγαπᾷ τὸν Θεό, ἀκολουθεῖ
τὸ θέλημά του, μελετᾷ τὸν νόμο του, προσεύχεται, μισεῖ τὴν ἁμαρτία. Ἡ ἔννοια τῆς
ἁγιότητος λοιπὸν πῆρε τὴν ἔννοια τῆς ἠθικῆς τελειότητος. Μ᾿ αὐτὴν τὴν ἔννοια ὅμως
ἀπολύτως ἅγιος εἶναι μόνον ὁ Θεός. Γι᾿ αὐτὸ καὶ ὁ προφήτης Ἡσαΐας, ὅταν ἄκουσε τὸν ἀγγελικὸ ὕμνο «ἅγιος, ἅγιος, ἅγιος, Κύριος σαβαώθ»,
συγκλονίσθηκε μπροστὰ στὴ θεϊκὴ τελειότητα συναισθανόμενος την δική του μικρότητα.
Στην Καινή Διαθήκη ἡ ἁγιότης δεν εἶναι ἁπλῶς μία κατάσταση ἠθικῆς τελειώσεως, ἀλλὰ
εἶναι ἡ μετοχὴ στὴν ἁγιότητα τοῦ ἐνανθρωπήσαντος Κυρίου μας. Εἶναι ἡ εὐλογημένη
ἐκείνη ἐμπειρία τῶν πιστῶν ποὺ ἀγαποῦν μὲ ὅλη τους τὴ δύναμη τὸν Χριστὸ καὶ ἀγωνίζονται
νὰ Τὸν μιμηθοῦν. Σ᾿ αὐτοὺς ἔρχεται ὁ ἴδιος ὁ Κύριος καὶ τοὺς ἁγιάζει ὁλοτελῶς καὶ στὴν ψυχὴ καὶ
στὸ σῶμα. Καὶ τοὺς καθιστᾷ κατοικητήριά του. Τοὺς δίνει καὶ ἐσωτερικὰ καὶ ἐξωτερικά
τὴ δική του μορφή. Τότε πλέον
ζεῖ μέσα τους ὁ ἴδιος ὁ Χριστός. Αὐτὸς κυβερνᾶ τὸν νοῦ καὶ τὴν καρδιά
τους, τὸ σῶμα καὶ τὴν ψυχή τους καὶ τὰ πάντα.
2. ΑΓΙΟΙ
ΚΑΙ ΕΜΕΙΣ
Ὁ ἅγιος Θεὸς καλεῖ τὸν κάθε ἄνθρωπο, ἀπὸ τὴν Παλαιὰ Διαθήκη ἀκόμη, νὰ γίνει μέτοχος τῆς ἁγιότητός
του. Αὐτὴν τὴν πρόσκληση τοῦ ἁγίου Θεοῦ ἐπαναλαμβάνει καὶ ὁ ἀπόστολος Πέτρος γράφοντας: «Κατὰ τὸν
καλέσαντα ὑμᾶς ἅγιον καὶ αὐτοὶ ἅγιοι ἐν πάσῃ ἀναστροφῇ γενήθητε» (Α' Πέτρ. α'[1]
15). Ὅπως ὁ Θεὸς ποὺ σᾶς καλεῖ εἶναι ἅγιος, ἔτσι καὶ ἐσεῖς ἔχετε χρέος νὰ γίνετε ἅγιοι σὲ ὅλες σας
τὶς ἐκδηλώσεις. Πῶς ὅμως μπορεί να γίνει αὐτό;
Ἀσφαλῶς αὐτὸ δὲν εἶναι ὑπόθεση μιᾶς ἡμέρας ἀλλὰ μιᾶς ζωῆς. Τὸ πρῶτο βῆμα πρὸς τὴν ἁγιότητα
εἶναι νὰ ἀγαπήσουμε μὲ ὅλη μας τὴ δύναμη τὸν ἅγιο Θεὸ καὶ νὰ ποθήσουμε διακαῶς νὰ Τὸν μιμηθοῦμε.
Αὐτὴ ἡ ἱερὴ μέθη τῆς ἀγάπης θὰ εἶναι ἡ κινητήριος δύναμις, ἡ ὁποία μαζὶ μὲ τὴν Χάρη τοῦ Θεοῦ θὰ μᾶς δίνει τὴν ὤθηση γιὰ τὴν ὡραία αὐτὴ ἀνηφορική
πορεία τελειώσεως. Ταυτόχρονα μέσα στὴ Χάρη τῶν ἱερῶν Μυστηρίων τῆς
Ἐκκλησίας μας θὰ πρέπει νὰ μισήσουμε κάθε τι ποὺ μᾶς χωρίζει ἀπὸ τὴν ἀγάπη τοῦ Θεοῦ,
νὰ μισήσουμε κάθε πάθος καὶ ἁμαρτία, ἀκόμη καὶ αὐτὴ τὴ διάθεση πρὸς τὴν ἁμαρτία. Ὅμως
καὶ πάλι δὲν ἀρκεῖ αὐτό. Διότι, ὅπως λέγει ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός, τὸ νὰ γίνει κανεὶς ἅγιος και καθαρός,
δὲν μπορεῖ νὰ τὸ κατορθώσει μόνο μὲ τὸ νὰ μὴν ἀγγίζει κάθε τι ἀκάθαρτο, ἀλλὰ
ἔχει ἀνάγκη νὰ ἀποκτήσει προσοχή, εὐσέβεια καὶ κάθε ἀρετή. Ἁγιότης δηλαδὴ εἶναι ὄχι μόνον ἡ ἀποφυγή τῆς ἁμαρτίας ἀλλὰ καὶ ἡ μετοχή στὶς
ἀρετὲς τοῦ Χριστοῦ. Βέβαια ἡ «ἀποφυγή της κακίας ἐργαζεται τὴν εἴσοδο τῆς ἀρετῆς». Ὅμως μην περιμένουμε αὐτὸ νὰ γίνεται πάντοτε
αὐτόματα. Θὰ πρέπει κι ἐμεῖς νὰ ἀγωνιζόμαστε μὲ ὅλη μας την δύναμη νὰ ζοῦμε σύμφωνα μὲ τὶς ἐντολὲς τοῦ Θεοῦ. Ξεριζώνοντας
κάθε μας πάθος να φυτεύουμε μέσα μας καὶ τὴν ἀντίστοιχη ἀρετή. Καὶ μέρα μὲ τὴ μέρα
νὰ ἀνακαινίζουμε τὸν νοῦ καὶ τὴν καρδιά μας ζώντας μέσα στὴν ἁγιάζουσα πνοὴ τοῦ
Ἁγίου Πνεύματος.
Ἀδελφοί, ἐὰν ὅλα αὐτὰ μᾶς φαίνονται ἀπλησίαστα, ἂς στρέψουμε τὸ βλέμμα μας πρὸς τὰ ἀμέτρητα ἑκατομμύρια
τῶν ἁγίων, ἐξαιρέτως δὲ πρὸς τὸ πανάσπιλο πρόσωπο τῆς Παναγίας μας, καὶ ἂς τοὺς ζητοῦμε νὰ γίνουν καθοδηγητὲς μας καὶ ἐνισχυτὲς μας στὸν δρόμο μας αυτό. Ἐμεῖς
νὰ ἔχουμε τὸν πόθο, τὴ διάθεση καὶ τὸν ἀγῶνα. Κι αὐτοὶ θὰ μᾶς δείχνουν τον δρόμο καὶ
θά μεσιτεύουν γιὰ τὴν πνευματική μας τελείωση.
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Εἶπεν ὁ
Κύριος. καθὼς θέλετε ἵνα ποιῶσιν
ὑμῖν οἱ ἄνθρωποι, καὶ ὑμεῖς ποιεῖτε αὐτοῖς ὁμοίως. καὶ εἰ ἀγαπᾶτε τοὺς ἀγαπῶντας ὑμᾶς, ποία
ὑμῖν χάρις ἐστί; καὶ γὰρ οἱ ἁμαρτωλοὶ τοὺς ἀγαπῶντας αὐτοὺς ἀγαπῶσι. καὶ ἐὰν ἀγαθοποιῆτε τοὺς ἀγαθοποιοῦντας ὑμᾶς, ποία
ὑμῖν χάρις ἐστί; καὶ γὰρ οἱ ἁμαρτωλοὶ τὸ αὐτὸ ποιοῦσι. καὶ ἐὰν δανείζητε παρ' ὧν ἐλπίζετε ἀπολαβεῖν, ποία ὑμῖν χάρις ἐστί; καὶ γὰρ ἁμαρτωλοὶ ἁμαρτωλοῖς δανείζουσιν
ἵνα ἀπολάβωσι τὰ ἴσα. πλὴν ἀγαπᾶτε τοὺς ἐχθροὺς ὑμῶν καὶ ἀγαθοποιεῖτε καὶ δανείζετε μηδὲν ἀπελπίζοντες, καὶ ἔσται ὁ μισθὸς ὑμῶν πολύς, καὶ ἔσεσθε υἱοὶ ὑψίστου, ὅτι αὐτὸς χρηστός ἐστιν ἐπὶ τοὺς ἀχαρίστους καὶ πονηρούς. Γίνεσθε οὖν οἰκτίρμονες καθὼς καὶ ὁ πατὴρ ὑμῶν οἰκτίρμων ἐστί.
(Λουκ. Ϛ΄ [6] 31-36)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Εἶπεν ὁ
Κύριος, ὅπως θέλετε νὰ σᾶς συμπεριφέρονται καὶ νὰ σᾶς κάνουν οἱ ἄνθρωποι,
ἔτσι ἀκριβῶς νὰ συμπεριφέρεσθε κι ἐσεῖς σ' αὐτοὺς καὶ νὰ τοὺς κάνετε
τὰ ἴδια. Διότι ἐὰν ἀγαπᾶτε μόνον ἐκείνους πού σᾶς ἀγαποῦν, ποιὰ εὔνοια
καὶ ποιὰ ἀμοιβὴ σᾶς ἀνήκει ἀπὸ τὸν Θεό; Καμία. Διότι καὶ οἱ ἁμαρτωλοὶ
ἀγαποῦν ἐκείνους πού τοὺς ἀγαποῦν. Κι ἂν κάνετε τὸ καλὸ σ' ἐκείνους
ποῦ σᾶς εὐεργετοῦν, ποιὰ εὔνοια καὶ χάρη καὶ ἀνταμοιβὴ σᾶς ἀνήκει ἀπὸ
τὸν Θεό; Καμία. Διότι καὶ οἱ ἁμαρτωλοὶ τὸ ἴδιο κάνουν. Κι ἂν δανείζετε
σ' ἐκείνους ἀπό τους ὁποίους ἐλπίζετε νὰ πάρετε πίσω αὐτὰ πού δανείσατε,
ποιὰ χάρη καὶ ἀνταπόδοση ἀπὸ τὸν Θεὸ σᾶς ἀνήκει; Καμία. Διότι καὶ
οἱ ἁμαρτωλοὶ δανείζουν σὲ ἄλλους ἁμαρτωλοὺς γιὰ νὰ πάρουν πίσω ὁλόκληρο
τὸ ποσὸ πού δάνεισαν ἢ καὶ σὲ ὥρα ἀνάγκης νὰ πάρουν κι αὐτοὶ ἴσα ὀφέλη
καὶ δάνεια ἀπὸ ἐκείνους στοὺς ὁποίους δάνεισαν. Ἐσεῖς ὅμως νὰ ἀγαπᾶτε
τοὺς ἐχθρούς σας καί νά τοὺς εὐεργετεῖτε καὶ νὰ τοὺς δανείζετε χωρὶς
νὰ ἐλπίζετε σέ καμία ἀνταπόδοση ἀπ' αὐτούς. Καὶ θὰ εἶναι πολύς ὁ μισθός
σας καὶ μεγάλη ἡ ἀνταμοιβή σας ἀπὸ τόν Θεό. Καὶ θὰ εἶστε στὴ βασιλεία
τῶν οὐρανῶν κατὰ χάριν παιδιά τοῦ ὑψίστου Θεοῦ, μὲ τὸν ὁποῖο θά μοιάζετε
πνευματικῶς. Διότι κι αὐτὸς εἶναι εὐεργετικὸς καὶ ὠφέλιμος στοὺς ἀνθρώπους
πού δείχνουν ἀχαριστία στίς τόσες εὐεργεσίες του καὶ πού δὲν ἔχουν
καλὴ διάθεση καὶ προαίρεση ἀλλά εἶναι πονηροί. Νὰ γίνεστε λοιπὸν σπλαχνικοὶ
πρὸς τὸν συνάνθρωπό σας καὶ συμπονετικοὶ στὶς δυστυχίες του καὶ στίς ἀνάγκες
του, ὅπως καὶ ὁ οὐράνιος Πατέρας σας εἶναι σπλαχνικὸς σὲ ὅλους.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου