ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΓ΄ ΛΟΥΚΑ
(24 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2024)
ΕΩΘΙΝΟΝ
ΙΑ΄
Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ, ἐφανέρωσεν ἑαυτὸν ὁ Ἰησοῦς τοῖς
μαθηταῖς αὐτοῦ, ἐγερθεὶς ἐκ νεκρῶν, καὶ λέγει τῷ Σίμωνι Πέτρῳ, Σίμων Ἰωνᾶ, ἀγαπᾶς
με πλεῖον τούτων; λέγει αὐτῷ, Ναὶ Κύριε, σὺ οἶδας ὅτι φιλῶ σε. λέγει αὐτῷ, Βόσκε
τὰ ἀρνία μου. λέγει αὐτῷ πάλιν δεύτερον, Σίμων Ἰωνᾶ ἀγαπᾶς με; Λέγει αὐτῷ, Ναί,
Κύριε, σὺ οἶδας ὅτι φιλῶ σε. λέγει αὐτῷ, Ποίμαινε τὰ πρόβατά μου. λέγει αὐτῷ τὸ
τρίτον, Σίμων Ἰωνᾶ, φιλεῖς με; ἐλυπήθη ὁ Πέτρος, ὅτι εἶπεν αὐτῷ τὸ τρίτον, φιλεῖς
με; καὶ εἶπεν αὐτῷ, Κύριε, σὺ πάντα οἶδας, σὺ γινώσκεις ὅτι φιλῶ σε. λέγει αὐτῷ
ὁ Ἰησοῦς, Βόσκε τὰ πρόβατά μου. ἀμὴν ἀμὴν λέγω σοι, ὅτε ἦς νεώτερος, ἐζώννυες
σεαυτόν, καὶ περιεπάτεις ὅπου ἤθελες, ὅταν δὲ γηράσῃς, ἐκτενεῖς τὰς χεῖράς σου,
καὶ ἄλλος σε ζώσει, καὶ οἴσει ὅπου οὐ θέλεις. Τοῦτο δὲ εἶπε, σημαίνων ποίῳ θανάτῳ
δοξάσει τὸν Θεόν. Καὶ τοῦτο εἰπών, λέγει αὐτῷ, Ἀκολούθει μοι. Ἐπιστραφεὶς δὲ ὁ
Πέτρος βλέπει τὸν μαθητὴν ὃν ἠγάπα ὁ Ἰησοῦς, ἀκολουθοῦντα, ὃς καὶ ἀνέπεσεν ἐν τῷ
δείπνῳ ἐπὶ τὸ στῆθος αὐτοῦ καὶ εἶπε, Κύριε, τὶς ἐστιν ὁ παραδιδοὺς σε; τοῦτον ἰδὼν
ὁ Πέτρος λέγει τῷ Ἰησοῦ, Κύριε, οὗτος δὲ τὶ; λέγει αὐτῷ ὁ Ἰησοῦς. Ἐὰν αὐτὸν θέλω
μένειν ἕως ἔρχομαι, τὶ πρὸς σὲ; σὺ ἀκολούθει
μοι. Ἐξῆλθεν οὖν ὁ λόγος οὗτος εἰς τοὺς ἀδελφούς. Ὃτι ὁ μαθητὴς ἐκεῖνος οὐκ ἀποθνήσκει,
καὶ οὐκ εἶπεν αὐτῷ ὁ Ἰησοῦς, ὅτι οὐκ ἀποθνήσκει· ἀλλ᾿ ἐὰν αὐτὸν θέλω μένειν ἕως
ἔρχομαι, τὶ πρὸς σέ; Οὗτός ἐστιν ὁ μαθητὴς ὁ μαρτυρῶν περὶ τούτων, καὶ γράψας
ταῦτα, καὶ οἴδαμεν ὅτι ἀληθὴς ἐστὶν ἡ μαρτυρία αὐτοῦ. Ἔστι δὲ καὶ ἄλλα πολλὰ ὅσα
ἐποίησεν ὁ Ἰησοῦς, ἅτινα ἐὰν γράφηται καθ᾿ ἕν, οὐδὲ αὐτὸν οἶμαι τὸν κόσμον χωρῆσαι
τὰ γραφόμενα βιβλία. Ἀμήν.
(Ἰωάν. κα΄[21] 14 –
25)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
14 Αὐτή ἦταν ἡ τρίτη μέχρι τότε φορά πού φανερώθηκε ὁ Ἰησοῦς
στούς μαθητές του συγκεντρωμένους, μετά τήν Ἀνάστασή του ἀπό τούς νεκρούς. 15 Ὅταν λοιπόν πῆραν τό πρωινό τους, εἶπε
ὁ Ἰησοῦς στό Σίμωνα Πέτρο: Σίμων, γιέ τοῦ Ἰωνᾶ, μέ ἀγαπᾶς περισσότερο ἀπ᾿ αὐτούς,
τούς ἄλλους μαθητές, ὅπως μοῦ ἔλεγες μέ καύχηση τή νύχτα τῆς συλλήψεώς μου; Ὁ
Πέτρος τώρα, διδαγμένος ἀπό τό πάθημά του, μέ λόγια ταπεινοφροσύνης τοῦ λέει:
Ναί, Κύριε, ἐσύ γνωρίζεις ὅτι σέ ἀγαπῶ. Τοῦ λέει ὁ Ἰησοῦς: Βόσκε τά λογικά ἀρνιά
τῆς πνευματικῆς μου ποίμνης καί φρόντιζε νά τρέφονται καί νά οἰκοδομοῦνται μέ
τή διδασκαλία τῆς ἀλήθειας καί μέ κάθε μέσο πνευματικῆς παιδαγωγίας. 16 Τοῦ λέει ὁ Ἰησοῦς πάλι, γιά δεύτερη
φορά: Σίμων, γιέ τοῦ Ἰωνᾶ, μέ ἀγαπᾶς; Κι ἐκεῖνος τοῦ ἀπαντᾶ: Ναί, Κύριε, ἐσύ
γνωρίζεις ὅτι σέ ἀγαπῶ. Τοῦ λέει τότε ὁ Ἰησοῦς: Ποίμαινε τά λογικά πρόβατά μου,
ἐπιστατώντας καί ἀγρυπνώντας γιά τήν ἀσφάλεια καί τή σωτηρία τους. 17 Τοῦ λέει ὁ Ἰησοῦς γιά τρίτη φορά:
Σίμων, γιέ τοῦ Ἰωνᾶ, μέ ἀγαπᾶς; Κι ἐπειδή φαινόταν μέ τή νέα αὐτή ἐρώτηση ὅτι ὁ
Διδάσκαλος ἀμφέβαλλε ἀκόμη γιά τήν ἀγάπη τοῦ Πέτρου, λυπήθηκε ὁ Πέτρος πού τόν
ρώτησε ὁ Κύριος γιά Τρίτη φορά «μέ ἀγαπᾶς;». Κι ἐπειδή ἡ τριπλή ἄρνηση τόν εἶχε
διδάξει νά μήν ἔχει πλέον ἐμπιστοσύνη στόν ἑαυτό του, τοῦ εἶπε: Κύριε, ἐσύ ὅλα
τά γνωρίζεις, ἐσύ ξέρεις ὅτι σέ ἀγαπῶ. Τοῦ λέει τότε ὁ Ἰησοῦς: Βόσκε τά πρόβατά
μου. Κι ἀφοῦ μέ τήν τριπλή αὐτή βεβαίωσή του ὁ Πέτρος ἐπανόρθωσε τό ἁμάρτημα τῆς
τριπλῆς ἀρνήσεώς του καί ἀποκαταστάθηκε στό ἀποστολικό ἀξίωμα, ὁ Κύριος,
πληροφορώντας τον ὅτι δέν θά τόν ἀρνοῦνταν πλέον, τοῦ προσθέτει: 18 Ἀληθινά, ἀληθινά σοῦ λέω, ὅταν ἤσουν
πιό νέος, ἔδενες μόνος σου τή ζώνη στή μέση σου καί βάδιζες ὅπου ἤθελες. Ὅταν ὅμως
γεράσεις, θά ἁπλώσεις τά χέρια σου καί κάποιος ἄλλος θά σέ ζώσει καί θά σέ πάει
ἐκεῖ πού δέν θέλεις. Δηλαδή θά σέ ὁδηγήσει στό μαρτύριο, τό ὁποῖο, ἄν καί ἐνδόμυχα
θά ἀποδέχεσαι, ἐξαιτίας ὅμως τῆς φυσικῆς ἀποστροφῆς τῶν ἀνθρώπων πρός τόν
θάνατο φυσικά κι ἐσύ θά τό ἀποστρέφεσαι. 19 Ὁ Κύριος λοιπόν τό εἶπε αὐτό
δηλώνοντας μέ ποιό εἶδος θανάτου θά δόξαζε ὁ Πέτρος τόν Θεό. Κι ἀφοῦ τό εἶπε αὐτό,
τοῦ λέει: Ἀκολούθησέ με. 20
Κι ἐνῶ βάδιζαν, στράφηκε πίσω ὁ Πέτρος καί εἶδε τόν μαθητή πού ἀγαποῦσε ὁ Ἰησοῦς
νά ἀκολουθεῖ κι αὐτός. Ὁ μαθητής αὐτός ἦταν ἐκεῖνος πού στό δεῖπνο εἶχε γείρει
πάνω στό στῆθος τοῦ Ἰησοῦ καί εἶχε πεῖ: Κύριε, ποιός εἶναι αὐτός πού πρόκειται
νά σέ παραδώσει; 21 Αὐτόν
τόν μαθητή λοιπόν ὅταν τόν εἶδε ὁ Πέτρος, λέει στόν Ἰησοῦ: Κύριε, αὐτός τί θά
γίνει καί τί πρόκειται νά τοῦ συμβεῖ στό μέλλον; 22 Τότε ὁ Ἰησοῦς εἶπε στόν Πέτρο: Ὑπόθεσε
ὅτι θέλω νά μείνει ζωντανός μέχρι νά ἔλθω κατά τή δευτέρα μου παρουσία. Τί σέ ἐνδιαφέρει
αὐτό καί τί ἔχεις νά κερδίσεις ἐσύ, ἐάν μάθεις τί θά ἀπογίνει αὐτός; Σύ ἀκολούθα
με καί φρόντιζε γιά τή δική σου σωτηρία. 23 Ἀπό παρανόηση λοιπόν τῶν λόγων αὐτῶν
τοῦ Ἰησοῦ διαδόθηκε μεταξύ τῶν ἀδελφῶν Χριστιανῶν ἡ φήμη αὐτή, ὅτι δηλαδή ὁ
μαθητής ἐκεῖνος δέν θά πεθάνει. Ὅμως ὁ Ἰησοῦς δέν εἶπε στόν Πέτρο ὅτι ὁ μαθητής
αὐτός δέν θά πεθάνει, ἀλλά εἶπε ὑποθετικά: Ἐάν αὐτός θέλω νά μείνει ζωντανός
μέχρι νά ξαναέλθω, ἐσένα τί σέ νοιάζει; 24 Ὁ μαθητής ἐκεῖνος εἶναι αὐτός πού ἐξακολουθεῖ
καί τώρα νά δίνει μαρτυρία
γιά τά γεγονότα πού ἱστοροῦνται στό Εὐαγγέλιο αὐτό, καί αὐτός τά κατέγραψε. Καί
γνωρίζουμε ὅτι ἡ μαρτυρία του εἶναι ἀληθινή. 25 Ὑπάρχουν ὅμως καί πολλά ἄλλα πού ἔκανε
ὁ Ἰησοῦς, τά ὁποῖα, ἄν γράφονταν λεπτομερειακά, ἕνα-ἕνα, νομίζω ὅτι οὔτε ὁλόκληρος
ὁ κόσμος μέ ὅλες τίς βιβλιοθῆκες του δέν θά χωροῦσε τά βιβλία πού θά ἔπρεπε νά
γραφοῦν. Πραγματικά.
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (ΚΒ΄ ΕΠΙΣΤΟΛΩΝ)
Ἀδελφοί,
ἴδετε πηλίκοις ὑμῖν γράμμασιν ἔγραψα τῇ ἐμῇ χειρί. Ὅσοι θέλουσιν εὐπροσωπῆσαι
ἐν σαρκί, οὗτοι ἀναγκάζουσιν ὑμᾶς περιτέμνεσθαι, μόνον ἵνα μὴ τῷ σταυρῷ τοῦ
Χριστοῦ διώκωνται· οὐδὲ γὰρ οἱ περιτεμνόμενοι αὐτοὶ νόμον φυλάσσουσιν, ἀλλὰ
θέλουσιν ὑμᾶς περιτέμνεσθαι ἵνα ἐν τῇ ὑμετέρᾳ σαρκὶ καυχήσωνται. Ἐμοὶ δὲ μὴ
γένοιτο καυχᾶσθαι εἰ μὴ ἐν τῷ σταυρῷ τοῦ Κυρίου ἡμῶν ᾽Ιησοῦ Χριστοῦ, δι᾽ οὗ
ἐμοὶ κόσμος ἐσταύρωται κἀγὼ τῷ κόσμῳ. Ἐν γὰρ Χριστῷ Ἰησοῦ οὔτε περιτομή τι
ἰσχύει οὔτε ἀκροβυστία, ἀλλὰ καινὴ κτίσις. Καὶ ὅσοι τῷ κανόνι τούτῳ
στοιχήσουσιν, εἰρήνη ἐπ᾽ αὐτοὺς καὶ ἔλεος, καὶ ἐπὶ τὸν ᾽Ισραὴλ τοῦ Θεοῦ. Τοῦ λοιποῦ
κόπους μοι μηδεὶς παρεχέτω· ἐγὼ γὰρ τὰ στίγματα τοῦ Κυρίου ᾽Ιησοῦ ἐν τῷ σώματί
μου βαστάζω. ῾Η χάρις τοῦ Κυρίου ἡμῶν ᾽Ιησοῦ Χριστοῦ μετὰ τοῦ πνεύματος ὑμῶν,
ἀδελφοί· ἀμήν.
Γαλ. Ϛτ΄[6] 11-18)
ΣΚΕΨΕΙΣ
– ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ – ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ
1. ΜΕ ΚΕΦΑΛΑΙΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ!
«Ἴδετε
πηλίκοις ὑμῖν γράμμασιν ἔγραψα τῇ ἐμῇ χειρί».
Κυττάξτε μὲ πόσο μεγάλα γράμματα σᾶς ἔγραψα μὲ τὸ ἴδιο μου τὸ χέρι! Μὲ αὐτὰ τὰ
λόγια τοῦ ἀποστόλου Παύλου πρὸς τοὺς Χριστιανούς τῆς Γαλατίας ἀρχίζει τὸ
σημερινὸ ̓Αποστολικὸ ἀνάγνωσμα. Ἕνα ἀνάγνωσμα συγκλονιστικό, ποὺ τὸ ἀκούσαμε
καὶ πρὶν ἀπὸ δύο μῆνες στοὺς ναούς μας,
την Κυριακὴ πρὸ τῆς Ὑψώσεως τοῦ Τιμίου Σταυροῦ.
Συνήθως
ὁ ̓Απόστολος ὑπαγόρευε τίς ἐπιστολές του καὶ τὶς
ἔγραφαν οἱ συνεργάτες του. Σ᾿ αὐτὴν ἐδῶ ὅμως, τὴν
πρὸς Γαλάτας ἐπιστολή του, βλέπουμε να τονίζει μὲ ἔμφαση
ὅτι τὴν γράφει ὁ ἴδιος καὶ μάλιστα μέ
μεγάλα γράμματα. Γιατί ἆραγε; Ἡ ἀπάντηση δὲν εἶναι δύσκολη.
Γράφει μὲ μεγάλα γράμματα, και μάλιστα μὲ τὸ ἴδιο του τό χέρι, γιά νά ὑπογραμμίσει ἕνα
μεγάλο κίνδυνο, ποὺ ἀπειλοῦσε τούς Χριστιανούς τῆς
Γαλατίας, Ποιὸς ἦταν αὐτὸς ὁ κίνδυνος; Ἦταν ἡ αἱρετική
διδασκαλία ὁρισμένων ψευδαποστόλων, ποὺ δίδασκαν πώς, γιὰ νὰ σωθοῦν οἱ
Χριστιανοί, ἦταν ἀπαραίτητο νά κάνουν καὶ τὴν Ἑβραϊκή
περιτομή. Καὶ οἱ ἀνόητοι Γαλάτες τοὺς πίστεψαν.
Ἔφριξε
ὁ ̓Απόστολος, ὅταν τὸ ἔμαθε. Γι᾿ αὐτὸ καὶ μὲ δύναμη
καὶ αὐστηρότητα τούς γράφει: "Ἄν
κάνετε περιτομή, χαθήκατε! Ἀν νομίζετε πὼς ἡ
Σταυρική θυσία τοῦ Χριστοῦ δὲν φτάνει γιὰ νὰ σωθεῖτε,
καὶ ὅτι χρειάζεται νὰ συμμορφώνεσθε μέ τυπικές διατάξεις τοῦ
Μωσαϊκοῦ
νόμου, εἶστε ξένοι γιὰ τὸν Χριστό. Εἶστε ἔκπτωτοι ἀπὸ τὴ Χάρι Του. Ὁ Χριστὸς δὲν
σᾶς σώζει πλέον.
Ἂς
τὰ ἀκούσουμε αὐτὰ καὶ ἐμεῖς οἱ σημερινοὶ Χριστιανοί, ποὺ μερικὲς φορὲς
φερόμαστε σάν
τούς
Χριστιανοὺς τῆς Γαλατίας. Δὲν κάνουμε βέβαια ἀκριβῶς τὸ ἴδιο, ἀλλὰ κάτι ἀνάλογο.
Ἐπὶ παραδείγματι, σὰν νὰ μὴ μπορεῖ ὁ
Χριστὸς νὰ μᾶς προστατεύσει, καταφεύγουν ὁρισμένοι ἀνόητοι στὰ μέντιουμ καὶ τοὺς
μάγους. Ἄλλοι κρεμοῦν στὸ σπίτι τους ἢ στὸ αὐτοκίνητό τους και σταυρούς, ἀλλά
καί... σκόρδα! Ἐνῷ οἱ πιὸ μοντέρνοι τρέχουν νὰ βροῦν εἰρήνη καὶ λύτρωση
στὰ ψυχοτεχνικά συστήματα τῆς Ἄπω Ἀνατολῆς,
στή
γιόγκα ἢ στὸν διαλογισμὸ τῶν διαφόρων γκουροῦ.
Ἄς
ἀκούσουμε
λοιπόν, καὶ ἂς συγκλονιστοῦμε ἀπὸ τὴν θερμή παραγγελία τοῦ
μεγάλου Ἀποστόλου,
ποὺ τὴν γράφει, ὅπως
θα λέγαμε σήμερα, μέ κεφαλαῖα
γράμματα, καί
φωνάζει: ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ! ΑΝ ΨΑΧΝΕΤΕ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ ΝΑ ΒΡΕΙΤΕ
ΤΗ ΣΩΤΗΡΙΑ, ΕΙΣΤΕ ΞΕΝΟΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟ! ΑΝ ΝΟΜΙΖΕΤΕ ΠΩΣ Η ΣΩΤΗΡΙΑ, ΠΟΥ ΧΑΡΙΖΕΙ
Ο ΧΡΙΣΤΟΣ, ΕΙΝΑΙ ΑΝΕΠΑΡΚΗΣ, ΚΑΙ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑ ΚΑΙ ΜΕ ΚΑΤΙ ΑΛΛΟ,
ΠΛΑΝΑΣΘΕ!
ΚΙΝΔΥΝΕΥΕΤΕ! ΠΡΟΣΕΞΤΕ!
2. ΤΟ ΟΜΟΡΦΟΤΕΡΟ ΠΡΟΣΩΠΟ
Στὸν
ἑπόμενο ἀκριβῶς στίχο τοῦ ἀναγνώσματος σημειώνει ὁ ̓Απόστολος πώς οι
ψευδοδιδάσκαλοι ἐκεῖνοι «θέλουσιν εὐπροσωπῆσαι ἐν σαρκί». Θέλουν νὰ ἔχουν
ἑλκυστικό
πρόσωπο – νὰ ἀρέσουν δηλαδή στούς ἄλλους – μέ
σαρκικά πράγματα. Ἐν προκειμένῳ βέβαια μὲ
τὴν περιτομή.
Μήπως
ὅμως καὶ πολλοὶ ἀπὸ μᾶς τὸ ἴδιο δὲν κάνουμε; Θέλουμε νὰ εὐπροσωποῦμε,
νὰ ἔχουμε ἑλκυστικό πρόσωπο, νὰ ἀρέσουμε δηλαδὴ στοὺς ἄλλους μὲ τέτοια κοσμικά
πράγματα. Ἄλλοι
μὲ τὴν ἐξυπνάδα, ἄλλοι μέ τήν ὀμορφιά, ἄλλοι μὲ τὰ πλούτη, ἄλλοι μὲ τὸ ἐπάγγελμα,
ἄλλοι μὲ τὰ πολλὰ πτυχία, ἄλλοι μὲ τὴ μελέτη τῆς φιλοσοφίας καὶ τῶν θεωρούμενων
προοδευτικῶν συγγραφέων καὶ τόσα ἄλλα.
Τί
λέγει λοιπὸν γιὰ ὅλα αὐτὰ ὁ φλογερός τοῦ Χριστοῦ ̓Απόστολος; Λέγει ὅτι ὁ ἴδιος
τὰ κοσμικὰ αὐτὰ καυχήματα τῶν ἀνθρώπων τὰ ἔχει ἀρνηθεῖ.
Ἕνα μόνο καύχημα ἔχει: τὸν Σταυρὸ τοῦ Χριστοῦ! Τόν
Σταυρό, ὁ ὁποῖος δημιουργεῖ καὶ τὴν ἐκπληκτικότερη
εὐπροσώπηση:
κάνει τὸν ἄνθρωπο καινούργιο, τὸν ὀμορφαίνει μὲ μιὰ ὀμορφιά ἀμάραντη, ἐκθαμβωτική.
Ὀμορφιά
ποθητή σὰν τὴν αὐγή, γλυκειὰ σὰν τὸ φεγγάρι, λαμπερή σὰν τὸν ἥλιο. Ἀνίκητη.
Τὴν
ἐκθαμβωτικότερη
ὀμορφιά
στὸ ἀνθρώπινο
πρόσωπο, τή
μόνη καί μόνιμη ὡραιότητα, τήν χαρίζει τὸ Αἷμα τῆς
σταυρικῆς θυσίας τοῦ Κυρίου. Μακάριοι καὶ εὐτυχισμένοι ὅσοι
λούζονται μέ αὐτό! Τό κάλλος τους θὰ εἶναι
αἰώνιο!
3. ΟΙ ΚΟΠΟΙ ΤΩΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ
Τὸν
κούρασαν τὸν μέγα ̓Απόστολο οἱ ἐπιπόλαιοι Χριστιανοὶ τῆς Γαλατίας. Γι' αὐτὸ καὶ
κλείνοντας τὴν ἐπιστολή του γράφει τοῦτα τὰ λόγια: «τοῦ
λοιποῦ
κόπους μοι μηδείς παρεχέτω».
̓Απὸ δῶ καί πέρα κανένας σας νὰ μὴ μὲ κουράζει μὲ
παρόμοια θέματα.
Ἅγιε
Ἀπόστολε
τοῦ Κυρίου, ἐσὺ δὲν κουράστηκες νά
περπατᾶς
στὰ βουνὰ καὶ στὰ ἄγρια δάση, ἐσὺ δὲν
κουράστηκες νά
ταξιδεύεις στὶς ἀγριεμένες θάλασσες, νὰ σὲ ἁλυσοδένουν
στίς
φυλακές, νὰ σὲ λιθοβολοῦν, νὰ σὲ μαστιγώνουν,
νὰ σὲ ὑβρίζουν, νὰ σὲ ποδοπατοῦν, καί κουράστηκες
τόσο πολύ ἀπὸ τὶς ἀταξίες τῶν πνευματικῶν
σου παιδιῶν;
Ναί,
θὰ μᾶς ἀπαντοῦσε ὁ καρτερικότατος Ἀπόστολος.
Ἀλήθεια,
ἔτσι εἶναι. Θὰ ὑπέμενα μὲ χαρὰ ὁσαδήποτε μαρτύρια γιὰ
τὸν Κύριό μου. Τίποτε ἀπό αὐτὰ δὲν θὰ μὲ κούραζε. Μὲ κουράζει ὅμως
μέχρις ἐξαντλήσεως ἡ ἄσχημη πορεία τῶν πνευματικῶν
μου παιδιῶν.
Γιὰ τὸ καθένα ἀπὸ αὐτὰ ὑποφέρω πόνους, ὡσὰν τοὺς πόνους τοῦ τοκετοῦ.
Μὲ
παρόμοιο τρόπο ἐκφράζονται συχνά καὶ οἱ σημερινοί ποιμένες τῆς Ἐκκλησίας μας, οἱ
Ἐπίσκοποι, οἱ ἱερεῖς, οἱ πνευματικοί περισσότερο, οἱ κήρυκες τοῦ λόγου τοῦ Θεοῦ.
Τί λέγουν;
Δὲν
κουραζόμαστε, βεβαιώνουν, ἀπὸ τὶς ὕβρεις, τὶς εἰρωνεῖες, τίς
συκοφαντίες τῶν ἀπίστων καὶ κοσμικῶν ἀνθρώπων. Δὲν μᾶς πικραίνουν οἱ
δολοπλοκίες τῶν αἱρετικῶν. ̓Αντέχουμε σὲ αὐτά. Αὐτό, ποὺ μᾶς κουρά- ζει
καὶ μᾶς ἐξαντλεί, εἶναι τὸ νὰ κάνουν ἀβαρίες καὶ συμβιβασμοὺς στὴ ζωή τους τὰ
πνευματικά μας παιδιά, οἱ πιστοὶ Χριστιανοί μας. Τὸ νὰ προσέχουν καὶ ἐπηρεάζονται
ἀπὸ τοὺς αἱρετικούς, νὰ ἑλκύονται ἀπὸ τὸν ἁμαρτωλό
κόσμο. Νά...
Ὤ,
ἀδελφοί! Μήπως και κάποιοι ἀπὸ μᾶς προσθέτουμε κόπους μεγάλους στοὺς ποιμένες τῆς
Ἐκκλησίας μας, ἰδιαιτέρως στοὺς πνευματικούς μας; Μήπως μὲ τὸ πεῖσμα μας, τὶς ἀμφιταλαντεύσεις
μας, τὶς ὑποχωρήσεις καὶ τοὺς συμβιβασμούς μας τοὺς ἐξαντλοῦμε;
Ἂς
μὴ τὸ κάνουμε αὐτό! Ἀντίθετα ἂς τοὺς
δώσουμε τὴ μεγάλη χαρὰ νὰ μᾶς βλέπουν νὰ προοδεύουμε σταθερὰ στὴν πνευματική
μας ζωή. Νὰ ἀγαποῦμε τὸν Χριστό μας θερμότερα. Νὰ ζοῦμε γιὰ τὴν αἰωνιότητα!
Αμήν.
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
ΤΟ
ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ,
ἄνθρωπός τις προσῆλθε τῷ ᾿Ιησοῦ, πειράζων αὐτὸν, καὶ λέγων· Διδάσκαλε
ἀγαθέ, τί ποιήσας ζωὴν αἰώνιον κληρονομήσω; Εἶπε δὲ αὐτῷ ὁ ᾿Ιησοῦς·
Τί με λέγεις ἀγαθόν; οὐδεὶς ἀγαθὸς εἰ μὴ εἷς, ὁ Θεός. Τὰς ἐντολὰς οἶδας·
Μὴ μοιχεύσῃς· μὴ φονεύσῃς· μὴ κλέψῃς· μὴ ψευδομαρτυρήσῃς· τίμα τὸν
πατέρα σου καὶ τὴν μητέρα σου. Ὁ δὲ εἶπε· Ταῦτα πάντα ἐφυλαξάμην ἐκ
νεότητός μου. Ἀκούσας δὲ ταῦτα ὁ ᾿Ιησοῦς εἶπεν αὐτῷ· Ἔτι ἕν σοι λείπει·
πάντα ὅσα ἔχεις πώλησον καὶ διάδος πτωχοῖς, καὶ ἕξεις θησαυρὸν ἐν οὐρανῷ,
καὶ δεῦρο ἀκολούθει μοι. Ὁ δὲ ἀκούσας ταῦτα περίλυπος ἐγένετο· ἦν
γὰρ πλούσιος σφόδρα. Ἰδὼν δὲ αὐτὸν ὁ ᾿Ιησοῦς περίλυπον γενόμενον εἶπε·
πῶς δυσκόλως οἱ τὰ χρήματα ἔχοντες εἰσελεύσονται εἰς τὴν βασιλείαν
τοῦ Θεοῦ! Εὐκοπώτερον γάρ ἐστι κάμηλον διὰ τρυμαλιᾶς ῥαφίδος εἰσελθεῖν
ἢ πλούσιον εἰς τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ εἰσελθεῖν. Εἶπον δὲ οἱ ἀκούσαντες·
Καὶ τίς δύναται σωθῆναι; Ὁ δὲ εἶπε· Τὰ ἀδύνατα παρὰ ἀνθρώποις, δυνατὰ
παρὰ τῷ Θεῷ ἐστιν.
(Λουκ. ιη΄[18] 18 – 27)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἐκεῖνο
τόν καιρό κάποιος ἄρχοντας τῆς συναγωγῆς ρώτησε τόν Ἰησοῦ τὸ
ἑξῆς: Διδάσκαλε ἀγαθέ, τί νὰ κάνω γιὰ νὰ κληρονομήσω τὴν αἰώνια ζωή;
Τοῦ εἶπε τότε ὁ Ἰησοῦς: Ἀφοῦ ἀπευθύνεσαι σὲ μένα νομίζοντας ὅτι
εἶμαι ἕνας ἁπλὸς ἄνθρωπος, γιατί μὲ ὀνομάζεις ἀγαθό; Κανεὶς δὲν εἶναι
ἀπὸ μόνος του ἀπολύτως ἀγαθὸς παρὰ μόνο ἕνας, ὁ Θεός. Γνωρίζεις
τὶς ἐντολές: Νὰ μὴ μοιχεύσεις, νὰ μὴ σκοτώσεις, νὰ μὴν κλέψεις, νὰ μὴν
ψευδομαρτυρήσεις, νὰ τιμᾶς τὸν πατέρα σου καὶ τὴ μητέρα σου. Κι ἐκεῖνος
εἶπε: Ὅλα αὐτὰ τὰ φύλαξα ἀπὸ τὴν παιδική μου ἡλικία. Ὅταν λοιπὸν ἄκουσε
τὰ λόγια αὐτὰ ὁ Ἰησοῦς, τοῦ εἶπε: Ἕνα ἀκόμη σοῦ λείπει. Πούλησε ὅλα
ὅσα ἔχεις καὶ μοίρασέ τα στοὺς φτωχούς, καὶ θὰ ἔχεις θησαυρὸ στὸν οὐρανό,
καὶ ἔλα νὰ μὲ ἀκολουθήσεις ὡς μαθητής μου, ὑπακούοντας πάντοτε σὲ
ὅσα θὰ σὲ διδάσκει τὸ παράδειγμά μου καὶ ἡ διδασκαλία μου. Αὐτὸς ὅμως
ὅταν ἄκουσε τὰ λόγια αὐτά, λυπήθηκε πάρα πολὺ· διότι ἦταν πάμπλουτος
καὶ δὲν ἤθελε νὰ ἀποχωρισθεῖ τὰ πλούτη του. Ὅταν λοιπὸν ὁ Ἰησοῦς τὸν
εἶδε τόσο πολὺ στενοχωρημένο, εἶπε: Πόσο δύσκολα θὰ μποῦν στὴ βασιλεία
τοῦ Θεοῦ αὐτοὶ πού ἔχουν τὰ χρήματα! Πράγματι, πολὺ δύσκολα. Διότι
εἶναι εὐκολότερο μία καμήλα νὰ περάσει ἀπὸ τὴ μικρὴ τρύπα πού ἀνοίγει
ἡ βελόνα, παρὰ νὰ μπεῖ ἕνας πλούσιος στὴ βασιλεία τοῦ Θεοῦ. Ἐκεῖνοι
πού τὰ ἄκουσαν αὐτὰ εἶπαν τότε: Καὶ ποιὸς μπορεῖ νὰ σωθεῖ, ἀφοῦ εἶναι
τόσο πολὺ δύσκολο, σχεδὸν ἀδύνατο, νὰ σωθοῦν οἱ πλούσιοι, στοὺς ὁποίους
ὁ Θεὸς ἔδωσε τὰ ἐπίγεια ἀγαθά του; Τότε ὁ Κύριος τούς ἀπάντησε: Ἐκεῖνα
πού εἶναι ἀδύνατο νὰ γίνουν μὲ τὴν ἀσθενικὴ δύναμη τοῦ ἀνθρώπου, εἶναι
κατορθωτὰ καὶ δυνατὰ μὲ τὴ χάρη καὶ τὴ δύναμη τοῦ Θεοῦ. Διότι μόνον
ὁ Θεὸς μπορεῖ νὰ λύσει τὰ δεσμὰ τῆς καρδιᾶς κάθε καλοπροαίρετου πλουσίου
πρὸς τὸ χρῆμα καὶ νὰ τὸν καταστήσει ἄξιο τῆς σωτηρίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου