ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ
ΝΑΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΗΣ ΥΨΩΣΕΩΣ
(13 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2015)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Ἀδελφοί, ἲδετε πηλίκοις ὑμῖν γράμμασιν ἔγραψα
τῇ ἐμῇ
χειρί. ὅσοι θέλουσιν εὐπροσωπῆσαι
ἐν σαρκί, οὗτοι ἀναγκάζουσιν
ὑμᾶς περιτέμνεσθαι, μόνον ἵνα
μὴ τῷ σταυρῷ τοῦ Χριστοῦ διώκωνται. οὐδὲ
γὰρ οἱ περιτετμημένοι αὐτοὶ
νόμον φυλάσσουσιν, ἀλλὰ θέλουσιν ὑμᾶς
περιτέμνεσθαι,
ἵνα ἐν τῇ ὑμετέρᾳ
σαρκὶ καυχήσωνται.
Ἐμοὶ δὲ μὴ γένοιτο καυχᾶσθαι εἰ μὴ ἐν τῷ σταυρῷ τοῦ Κυρίου ἡμῶν
Ἰησοῦ Χριστοῦ, δι' οὗ ἐμοὶ
κόσμος ἐσταύρωται
κἀγὼ τῷ κόσμῳ. ἐν γὰρ Χριστῷ Ἰησοῦ
οὔτε περιτομή
τι ἰσχύει οὔτε ἀκροβυστία, ἀλλὰ
καινὴ κτίσις.
καὶ ὅσοι τῷ κανόνι τούτῳ στοιχήσουσιν,
εἰρήνη ἐπ' αὐτοὺς καὶ ἔλεος, καὶ ἐπὶ
τὸν Ἰσραὴλ
τοῦ Θεοῦ. Τοῦ λοιποῦ κόπους μοι μηδεὶς
παρεχέτω· ἐγὼ γὰρ τὰ στίγματα τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ
ἐν τῷ σώματί μου βαστάζω. Ἡ χάρις τοῦ Κυρίου ἡμῶν
Ἰησοῦ Χριστοῦ μετὰ τοῦ πνεύματος ὑμῶν, ἀδελφοί· ἀμήν.
(Γαλ.
στ΄[6] 11 – 18 )
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἀδελφοί, δεῖτε μὲ πόσο μεγάλα γράμματα
σᾶς ἔγραψα μὲ τὸ ἴδιο μου τὸ χέρι. Ὅσοι
θέλουν νὰ κάνουν καλὴ ἐντύπωση καὶ νὰ ἀρέσουν σὲ ἀνθρώπους γιὰ πράγματα
πού ἀναφέρονται στὴ σάρκα, αὐτοὶ σᾶς παρακινοῦν καὶ σᾶς παρασύρουν
νὰ περιτέμνεσθε, μόνο καὶ μόνο γιὰ νὰ μὴν καταδιώκονται ἀπ' τοὺς Ἰουδαίους
γιὰ τὸ κήρυγμα πού ἀναφέρεται στὸ σταυρὸ τοῦ Χριστοῦ. Γι αὐτὸ καὶ μόνο
σᾶς ἀναγκάζουν νὰ περιτέμνεσθε. Κι αὐτὸ ἀποδεικνύεται ἀπὸ τὸ ὅτι
οὔτε κι αὐτοί πού ἔχουν περιτμηθεῖ τηροῦν τὶς τελετουργικὲς διατάξεις
τοῦ νόμου, τὶς καθάρσεις δηλαδὴ καὶ τὶς ζωοθυσίες· ἀλλά θέλουν νὰ περιτέμνεσθε
ἐσεῖς γιά νά καυχηθοῦν αὐτοὶ γιὰ τὴ δική σας σάρκα. Θέλουν δηλαδὴ νὰ
καυχηθοῦν ὅτι σᾶς ἔπεισαν νὰ δεχθεῖτε τὴν περιτομή. Ἐγὼ ὅμως δὲν κινοῦμαι
ἀπὸ τέτοια ἁμαρτωλὰ ἐλατήρια. Ποτὲ νὰ μὴ συμβεῖ ἐγώ νὰ καυχηθῶ
γιὰ τίποτε ἄλλο παρὰ μόνο γιὰ τὸ ὅτι ὁ Ἰησοῦς Χριστὸς γιὰ χὰρη μου πῆρε
μορφὴ δούλου καὶ σταυρώθηκε γιὰ τὴ σωτηρία μου. Μόνο καύχημά μου εἶναι
ὁ σταυρικὸς θάνατος τοῦ Κυρίου. Καὶ μὲ τὴν πίστη στὸ θάνατό του αὐτόν
ἔχει νεκρωθεῖ κι ἔχει χάσει τὴ δύναμή του ὁ κόσμος γιά μένα. Ἀλλά κι
ἐγώ ἔχω νεκρωθεῖ γιὰ τὸν κόσμο. Εἶμαι νεκρωμένος γιὰ τὸν κόσμο, καὶ
τίποτε ἀπ’ αὐτόν δὲν μὲ δελεάζει οὔτε μὲ φοβίζει. Διότι στὴν κοινωνία
καὶ τὴν ἕνωση μὲ τὸν Χριστὸ οὔτε ἡ περιτομή ἔχει καμία ἀξία οὔτε ἡ
ἀκροβυστία, ἀλλά ἰσχύει νέα κτίση καὶ δημιουργία. Ἡ καινὴ αὐτὴ
κτίση εἶναι ἡ ἀναγέννηση πού δίνει ὁ Χριστὸς σὲ κάθε πιστὸ μὲ τὴ δύναμη
τῆς ἀπολυτρωτικῆς του σταυρικῆς θυσίας. Καὶ ὅσοι θ' ἀκολουθήσουν
τὴ διδασκαλία αὐτὴ γιά τή νέα κτίση καὶ θὰ τὴν ἔχουν ὡς μέτρο καὶ ὑπόδειγμα
γιὰ νὰ συμμορφώσουν τὴ ζωὴ τους μ' αὐτή, ἂς ἔχουν ἐπάνω τους τὴν εἰρήνη
καὶ τὸ ἔλεος· ἀλλά καὶ γενικότερα ὅλος ὁ νέος Ἰσραὴλ τῆς χάριτος,
ὁ νέος λαὸς πού μὲ τὴν πίστη ἔγινε ἐκλεκτὸς στὸ Θεὸ καὶ ἀντικατάστησε
τόν παλαιό κατὰ σάρκα Ἰσραήλ. Στὸ ἑξῆς ἂς μὴ μοῦ δημιουργεῖ κανεὶς
κόπους καί ἐνοχλήσεις, ζητώντας ἀπὸ μένα νὰ ἀπολογοῦμαι γιά ὅσα κάνω.
Διότι ἐγώ βαστάζω στὸ σῶμα μου τὰ σημάδια τῶν πληγῶν πού δέχθηκα γιὰ
τὸν Κύριο Ἰησοῦ. Καί οἱ πληγές μου αὐτὲς εἶναι ἡ ἀπολογία μου.
Σᾶς εὔχομαι, ἀδελφοί, ἡ χάρις τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ
νὰ ἐνισχύει καὶ νὰ ἐνδυναμώνει τὶς πνευματικές σας δυνάμεις, ὥστε
νὰ διατηρεῖτε πάντοτε τόν ἁγιασμὸ πού σᾶς ἔδωσε τὸ Ἅγιον Πνεῦμα. Ἀμήν.
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Εἶπεν ὁ Κύριος.
οὐδεὶς ἀναβέβηκεν εἰς τὸν οὐρανὸν εἰ μὴ ὁ ἐκ τοῦ οὐρανοῦ καταβάς, ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου
ὁ ὤν ἐν τῷ οὐρανῷ. καὶ καθὼς Μωϋσῆς ὕψωσε
τὸν ὄφιν
ἐν τῇ ἐρήμῳ, οὕτως ὑψωθῆναι
δεῖ τὸν υἱὸν τοῦ ἀνθρώπου, ἵνα
πᾶς ὁ πιστεύων εἰς αὐτὸν μὴ ἀπόληται
ἀλλ' ἔχῃ ζωὴν αἰώνιον. Οὕτω γὰρ ἠγάπησεν
ὁ Θεὸς τὸν κόσμον, ὥστε
τὸν υἱὸν αὐτοῦ τὸν μονογενῆ ἔδωκεν, ἵνα
πᾶς ὁ πιστεύων εἰς αὐτὸν μὴ ἀπόληται
ἀλλ' ἔχῃ ζωὴν αἰώνιον. οὐ γὰρ ἀπέστειλεν
ὁ Θεὸς τὸν υἱὸν αὐτοῦ εἰς τὸν κόσμον ἵνα
κρίνῃ τὸν κόσμον, ἀλλ'
ἵνα σωθῇ ὁ κόσμος δι' αὐτοῦ.
(Ἰωάν. γ΄[3] 13 – 17)
Ο
ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
ΤΟ ΧΑΛΚΙΝΟ
ΦΙΔΙ
Ἡ Κυριακὴ πρὶν ἀπὸ τὴν ἑορτὴ τῆς Παγκοσμίου Ὑψώσεως τοῦ Τιμίου Σταυροῦ μᾶς προετοιμάζει πνευματικά γιά
νά συναισθανθοῦμε
τὸ μέγα μυστήριο τῆς σταυρικῆς θυσίας τοῦ Κυρίου μας. Τὸ εὐαγγελικὸ ἀνάγνωσμα μᾶς μεταφέρει σὲ μία ἱερὴ συζήτηση μέσα στὴ νύχτα, ὅπου ὁ Κύριος ἀπεκάλυψε στὸν κρυφὸ μαθητὴ του Νικόδημο τὸ μέγα μυστήριο τῆς σωτηρίας τοῦ ἀνθρωπίνου γένους. Κανείς ἀπὸ τοὺς ἀνθρώπους, εἶπε, δὲν ἔχει ἀνεβεῖ στὸν οὐρανό, παρὰ μόνο ἐγὼ ποὺ κατέβηκα ἀπὸ τὸν οὐρανὸ καὶ ἔγινα ἄνθρωπος. Κι ἐνῶ τώρα εἶμαι στὴ γῆ, ἑξακολουθῶ νὰ εἶμαι καὶ στὸν οὐρανό. Καὶ ὅπως κάποτε ὁ Μωυσῆς κρέμασε
ψηλὰ τὸ χάλκινο φίδι γιά νὰ σώζονται μ’ αὐτὸ οἱ Ἰσραηλίτες ἀπὸ τὰ θανατηφόρα δαγκώματα τῶν φιδιῶν τῆς ἐρήμου, ἔτσι σύμφωνα μὲ τὸ μυστηριῶδες σχέδιο τοῦ Θεοῦ πρέπει νά ὑψωθῶ ἐγὼ ψηλὰ πάνω στὸ σταυρό.
Ποιά ὅμως
εἶναι ἡ βαθύτερη σχέση ἀνάμεσα στὸ γεγονὸς αὐτὸ τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης μὲ τὴ σταύρωση τοῦ Κυρίου μας; Ἐκεῖ στὴν ἔρημο συνέβαινε κάτι τὸ συνταρακτικό. Εἶχαν
παρουσιαστεῖ
φίδια φαρμακερὰ καὶ τρύπωναν στὶς σκηνὲς τῶν Ἰσραηλιτῶν. Φίδια ἀμέτρητα δάγκωναν ὅσους ἔβρισκαν μπροστά τους. Κι αὐτοὶ μὲ πόνους δυνατοὺς καὶ κραυγὲς ἀπελπιστικὲς σὲ λίγη ὤρα ἔπεφταν νεκροί! Οἱ Ἰσραηλίτες τρομοκρατημένοι ἄρχισαν νὰ καταλαβαίνουν ὅτι τιμωροῦνται για τὶς πολλὲς τους ἁμαρτίες. Σκέφτηκαν ὅτι μόνον ὁ
Θεὸς μποροῦσε νὰ τοὺς σώσει. Ἔτρεξαν λοιπὸν στὸν Μωυσῆ κι ἐκεῖνος μὲ ὅλη του τὴν ψυχὴ παρακαλοῦσε τὸν Θεὸ νὰ τοὺς σώσει. Καὶ ὁ Θεός, σάν ἀγαθὸς πατέρας, ἐπειδὴ εἶδε ὅτι μετανόησε ὁ λαός, ἄκουσε τὴν προσευχὴ τοῦ Μωυσῆ καὶ τοῦ λέει:
Φτιάξε ἕνα φίδι χάλκινο καὶ κρέμασέ το σὲ ἕνα
ξύλο. Καὶ πὲς στοὺς Ἰσραηλίτες: «Καθένας ποὺ θὰ τὸν δαγκώσει φίδι, νὰ κοιτάζει τὸ χάλκινο αὐτὸ φίδι καὶ θὰ σώζεται ἀπὸ τὸν θάνατο». Καὶ τὸ θανατικὸ σταμάτησε, οἱ Ἰσραηλίτες σώθηκαν.
Γιατί ὅμως ὁ Κύριος συσχετίζει τὸ γεγονὸς αὐτὸ μὲ τὴ δική του σταύρωση; Τὸ χάλκινο φίδι τὸ ὕψωσε ὁ Μωυσῆς καρφωμένο σὲ ξύλο. Στὸ τίμιο ξύλο τοῦ σταυροῦ ὑψώθηκε κρεμασμένος κι ὁ
Χριστός μας. Τά φαρμακερὰ φίδια σκορποῦσαν τὸ θάνατο. Ὁ σατανᾶς, ὁ ὄφις ὁ ἀρχαῖος, μὲ τὰ φαρμακερὰ τσιμπήματά του νεκρώνει τὴν ψυχὴ τοῦ ἀνθρώπου. Στὴν ἔρημο ὁ Μωυσῆς κρέμασε πάνω στὸ ξύλο ἕνα χάλκινο φίδι, ποὺ ἦταν τὸ ὁμοίωμα τῶν φαρμακερῶν φιδιῶν. Στὸ σταυρὸ κρεμάστηκε ὁ ἴδιος ὁ Κύριος, ὀ Ὁποῖος θεωρήθηκε τὸ ὁμοίωμα τῆς ἁμαρτίας, καθὼς σήκωσε ἐπάνω του ὅλες τὶς ἁμαρτίες τοῦ κόσμου. Στὴν ἔρημο οἱ Ἰουδαῖοι ἀτενίζοντας τὸ χάλκινο φίδι διέφυγαν τὸν πρόσκαιρο θάνατο, ἐμεῖς οἱ πιστοὶ ἀτενίζοντας τὸν Σταυρὸ τοῦ Χριστοῦ λυτρωνόμαστε ἀπὸ τὴ σκλαβιά τῆς ἁμαρτίας, ἀπὸ τὸν αἰώνιο θάνατο, μποροῦμε νὰ εἰσέλθουμε ὄχι στὴ γῆ τῆς ἐπαγγελίας, ἀλλὰ στὴ Βασιλεία τοῦ Θεοῦ.
ΠΟΣΟ ΜΑΣ
ΑΓΑΠΗΣΕ!
Ὁ Κύριος στὴ συνέχεια ἐξηγεῖ στὸν Νικόδημο τὸ νόημα τῆς δικῆς του ὑψώσεως πάνω στὸ ξύλο τοῦ Σταυροῦ: Ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου, λέει, θὰ ὑψωθεῖ πάνω στὸ Σταυρό, γιά νά μή χαθεῖ κανένας ἀπὸ ὅσους θὰ πιστεύουν σ’ Αὐτὸν στὸν αἰώνιο θάνατο, ἀλλὰ νὰ ἔχει ζωὴ αἰώνια. Διότι τόσο πολὺ ἀγάπησε ὁ Θεὸς τὸν κόσμο, ὥστε παρέδωσε σὲ θάνατο τὸν μονάκριβο Υἱό του, γιά νά μή χαθεῖ στὸν αἰώνιο θάνατο κανένας πιστός,
ἀλλά νὰ ἔχει ζωὴ αἰώνια. Διότι δὲν ἀπέστειλε ὁ Θεὸς τὸν Υἱό Του στὸ ἁμαρτωλὸ γένος τῶν ἀνθρώπων γιά νά κατακρίνει καὶ νὰ
καταδικάσει τὸ
γένος αὐτό,
ἀλλὰ γιά νὰ σωθεῖ ὁλόκληρος ὁ κόσμος.
Μὲ τὰ ὑπέροχα αὐτὰ λόγια του ὁ Κύριος ἀπεκάλυψε στὸν Νικόδημο τὴν ἄπειρη ἀγάπη τοῦ Θεοῦ πρὸς τὸν ἄνθρωπο. Πόσο πολὺ μᾶς ἀγάπησε ὁ Θεός; Τὸ πόσο πολὺ μᾶς ἀγάπησε φαίνεται ὄχι μόνον ἀπὸ τὸ ὅτι ἤθελε νὰ μᾶς σώσει, ἀλλὰ καὶ ἀπὸ τὸν τρόπο μὲ τὸν ὁποῖο μᾶς ἔσωσε καὶ ἀπὸ τὴ σωτηρία τὴν ὁποία μᾶς χάρισε. Διότι δὲν ἔστειλε κάποιον ἄνθρωπο ἢ ἄγγελο νὰ μᾶς σώσει, ἀλλὰ τὸν μονογενῆ Του Υἱό, τὸν συνάναρχο καὶ σύνθρονο, τὸν ἄπειρο καὶ πανυπερτέλειο Υἱό Του. Κι Αὐτὸν Τὸν παρέδωσε σὲ θάνατο.
Καὶ γιά ποιούς Τὸν
παρέδωσε σὲ
θάνατο; Ποιούς ἀγάπησε;
Μήπως πλάσματα ποὺ Τὸν λάτρευαν καὶ Τὸν ἀγαποῦσαν; Ἐμᾶς τοὺς ἀποστάτες ἀνθρώπους, ποὺ εἴχαμε γίνει ἐχθροί Του καὶ καταντήσαμε «κτηνώδεις καὶ
δαιμονιώδεις». Ὁ ἄπειρος Θεὸς ἀγάπησε ἕναν τέτοιον ἀνάξιο κόσμο. Ἀγάπησε τὸν διεφθαρμένο ἀνθρωπο, ἐνῶ αὐτὸς δὲν εἶχε νὰ παρουσιάσει τίποτε ἄξιο τῆς ἀγάπης του. Καὶ ἔγινε ἄνθρωπος ὁ ἴδιος ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ γιά νά μᾶς σώσει ἀπὸ τὴν καταδυνάστευση τοῦ διαβόλου. Καὶ ὑψώθηκε ἐπάνω στὸ Σταυρό, γιά νά μή χαθοῦμε στὸ αἰώνιο σκοτάδι, ἀλλὰ νὰ ζοῦμε μαζί Του αἰωνίως τὴ δική Του πανευτυχῆ ζωή. Καὶ μᾶς δέχθηκε ὡς παιδιά του, ὡς
μέλη τῆς Ἐκκλησίας Του, καὶ μᾶς τροφοδοτεῖ μὲ τὰ ἅγια Μυστήρια, μᾶς προσφέρει ἄφεση ἁμαρτιῶν, ἁγιασμὸ καὶ σωτηρία ψυχῆς.
Ἐμεῖς
κατανοοῦμε ἄραγε τὸ ὕψος αὐτὸ τῆς ἀγάπης Του; Ἀντιλαμβανόμαστε τὴν ἀπειρη αὐτὴ καὶ ὕψιστη εὐεργεσία Του; Γι’ αὐτὸ ἂς παρακαλοῦμε Αὐτὸν ποὺ τόσο πολὺ μᾶς ἀγάπησε, νὰ μᾶς φωτίζει νὰ κατανοοῦμε ὅσο μποροῦμε τὸ ὕψος τῆς ἀγάπης Του. Καὶ νὰ ζοῦμε πλέον μόνο για τὸν Θεὸ καὶ μὲ τὸν Θεό.
(Διασκευὴ ἀπὸ
παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου