ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΙΝ
(20 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2015)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Ἀδελφοί εἰδότες ὅτι οὐ δικαιοῦται ἄνθρωπος ἐξ ἔργων νόμου ἐὰν μὴ διὰ πίστεως Ἰησοῦ Χριστοῦ, καὶ ἡμεῖς εἰς Χριστὸν Ἰησοῦν ἐπιστεύσαμεν, ἵνα δικαιωθῶμεν ἐκ πίστεως Χριστοῦ καὶ οὐκ ἐξ ἔργων νόμου, διότι οὐ δικαιωθήσεται ἐξ ἔργων νόμου πᾶσα σάρξ. Εἰ δὲ ζητοῦντες δικαιωθῆναι ἐν Χριστῷ εὑρέθημεν καὶ αὐτοὶ ἁμαρτωλοί, ἆρα Χριστὸς ἁμαρτίας διάκονος; μὴ γένοιτο. εἰ γὰρ ἃ κατέλυσα ταῦτα πάλιν οἰκοδομῶ, παραβάτην ἐμαυτὸν συνίστημι. ἐγὼ γὰρ διὰ νόμου νόμῳ ἀπέθανον, ἵνα Θεῷ ζήσω. Χριστῷ συνεσταύρωμαι· ζῶ δὲ οὐκέτι ἐγώ, ζῇ δὲ ἐν ἐμοὶ Χριστός· ὃ δὲ νῦν ζῶ ἐν σαρκί, ἐν πίστει ζῶ τῇ τοῦ υἱοῦ τοῦ Θεοῦ τοῦ ἀγαπήσαντός με καὶ παραδόντος ἑαυτὸν ὑπὲρ ἐμοῦ.
(Γαλ. β΄[2] 16 – 20)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἀδελφοί, ἐπειδή μάθαμε ἀπὸ τὴν προσωπική μας πείρα ὅτι δὲν γίνεται δίκαιος ὁ ἄνθρωπος καὶ δὲν σώζεται μὲ τὴν τήρηση τῶν τυπικῶν διατάξεων τοῦ Μωσαϊκοῦ νόμου, ἀλλά μόνο μὲ τὴν πίστη στὸν Ἰησοῦ Χριστό, γι' αὐτὸ λοιπὸν κι ἐμεῖς πιστέψαμε στὸν Ἰησοῦ Χριστό, γιὰ νὰ γίνουμε δίκαιοι καὶ νὰ σωθοῦμε ἀπὸ τὴν πίστη στὸ Χριστὸ καὶ ὄχι ἀπὸ τὰ ἔργα τοῦ Μωσαϊκοῦ νόμου. Διότι, ὅπως ἀναφέρεται καὶ στοὺς ψαλμούς, μὲ τὰ ἔργα τοῦ νόμου δὲν θὰ δικαιωθεῖ καὶ δὲν θὰ σωθεῖ κανένας ἄνθρωπος. Ἀλλά ἐὰν ὑποθέσουμε ὅτι ἡ τήρηση τοῦ νόμου εἶναι ἐπιβεβλημένη, καὶ συνεπῶς ἐμεῖς πού ἀφήσαμε τὸ νόμο ἁμαρτήσαμε καὶ βρεθήκαμε νὰ εἴμαστε ἁμαρτωλοὶ μόνο καὶ μόνο ἐπειδὴ ζητοῦμε νὰ δικαιωθοῦμε καὶ νὰ σωθοῦμε μὲ τὴν πίστη καὶ τὴν κοινωνία μας μὲ τὸν Χριστό, τότε γεννιέται τὸ ἄτοπο ἐρώτημα: Ἄρα ὁ Χριστὸς εἶναι ὑπηρέτης ἁμαρτίας, ἀφοῦ αὐτὸς μᾶς ὤθησε νὰ ἀφήσουμε τὸ νόμο; Μὴ συμβεῖ νὰ ποῦμε μιὰ τέτοια βλασφημία. Καὶ καταλήγουμε ὁπωσδήποτε στὴ βλασφημία αὐτή, ἐὰν δεχθοῦμε ὡς ἀληθινὴ τὴν ὑπόθεση πού κάναμε. Διότι, ἐὰν ἐκεῖνα πού κατάργησα καὶ ἀθέτησα ὡς ἀνώφελα, δηλαδὴ τὶς τυπικὲς διατάξεις τοῦ νόμου, αὐτὰ πάλι τὰ τηρῶ ὡς ἀναγκαῖα καὶ ἀπαραίτητα γιὰ τὴ σωτηρία, μὲ τὴν ἐπάνοδό μου αὐτὴ στὴν τήρηση τοῦ νόμου ἀποδεικνύω τὸν ἑαυτό μου παραβάτη· διότι βεβαιώνω ἔμπρακτα ὅτι ἔκανα λάθος πρωτύτερα πού ἀθέτησα τὸ νόμο, καὶ ἁμάρτησα ὅταν προτίμησα τὴ σωτηρία πού δίνει ὁ Χριστός. Ἀλλά ὄχι. Δὲν ἁμάρτησα, οὔτε εἶμαι παραβάτης. Διότι ἐγώ μὲ κριτήριο τὸ νόμο πού κατάργησα καὶ ὁ ὁποῖος τιμωρεῖ μὲ θάνατο κάθε παραβάτη του, πέθανα ὡς πρὸς τὸ νόμο, γιὰ νὰ ζήσω γιὰ τὴ δόξα τοῦ Θεοῦ. Μὲ τὸ βάπτισμα ἔχω σταυρωθεῖ κι ἔχω πεθάνει μαζὶ μὲ τὸν Χριστό. Κι ἀφοῦ εἶμαι νεκρός, δὲν ἔχει πλέον καμία ἰσχὺ γιὰ μένα ὁ νόμος. Ἔγινα κοινωνὸς τοῦ σταυρικοῦ θανάτου τοῦ Χριστοῦ καὶ εἶμαι νεκρός. Λοιπὸν δὲν ζῶ πλέον ἐγώ, ὁ παλαιὸς δηλαδὴ ἄνθρωπος, ἀλλά ζεῖ μέσα μου ὁ Χριστός. Καὶ τὴ φυσικὴ ζωὴ πού ζῶ μέσα στὸ σῶμα μου τώρα πού ἐπέστρεψα στὸ Χριστό, τὴ ζῶ μὲ τὴν ἔμπνευση καὶ τὴν κυριαρχία τῆς πίστεως στὸν Υἱὸ τοῦ Θεοῦ, ὁ ὁποῖος μὲ ἀγάπησε καὶ παρέδωσε τὸν ἑαυτό του γιὰ τὴ σωτηρία μου.
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Εἶπεν ὁ Κύριος, Ὅστις θέλει ὀπίσω μου ἀκολουθεῖν, ἀπαρνησάσθω ἑαυτὸν καὶ ἀράτω τὸν σταυρὸν αὐτοῦ, καὶ ἀκολουθείτω μοι. ὃς γὰρ ἂν θέλῃ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ σῶσαι, ἀπολέσει αὐτήν· ὃς δ' ἂν ἀπολέσῃ τὴν ἑαυτοῦ ψυχὴν ἕνεκεν ἐμοῦ καὶ τοῦ εὐαγγελίου, οὗτος σώσει αὐτήν. τί γὰρ ὠφελήσει ἄνθρωπον ἐὰν κερδήσῃ τὸν κόσμον ὅλον, καὶ ζημιωθῇ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ; ἢ τί δώσει ἄνθρωπος ἀντάλλαγμα τῆς ψυχῆς αὐτοῦ; ὃς γὰρ ἐὰν ἐπαισχυνθῇ με καὶ τοὺς ἐμοὺς λόγους ἐν τῇ γενεᾷ ταύτῃ τῇ μοιχαλίδι καὶ ἁμαρτωλῷ, καὶ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ἐπαισχυνθήσεται αὐτὸν ὅταν ἔλθῃ ἐν τῇ δόξῃ τοῦ πατρὸς αὐτοῦ μετὰ τῶν ἀγγέλων τῶν ἁγίων. Καὶ ἔλεγεν αὐτοῖς· Ἀμὴν λέγω ὑμῖν ὅτι εἰσί τινες τῶν ὧδε ἑστηκότων, οἵτινες οὐ μὴ γεύσωνται θανάτου ἕως ἂν ἴδωσι τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ ἐληλυθυῖαν ἐν δυνάμει.
(Μάρκ. η΄[8] 34 – θ΄[9] 1)
ΓΕΝΕΑ ΑΠΟΣΤΑΣΙΑΣ
ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Η ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ ΥΨΩΣΕΩΣ τοῦ Τιμίου Σταυροῦ διαποτίζει ἕνα μεγάλο τμῆμα τοῦ Σεπτεμβρίου. Οἱ ἡμέρες ποὺ προηγοῦνται τῆς Ἑορτῆς καὶ ἐκεῖνες ποὺ ἀκολουθοῦν περιστρέφονται γύρω ἀπό τὰ νοήματά της. Πολὺ περισσότερο αὐτὸ γίνεται κατὰ τὶς Κυριακές. Γι' αὐτὸ καὶ στὴ σημερινή Κυριακή, τὴν Κυριακή μετὰ τὴν Ὕψωση, ὄλα ἔχουν ὡς κεντρικό τους θέμα τὸν Σταυρό τοῦ Κυρίου.
ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΟ ΜΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑ ἀπό τὸ κατὰ Μάρκον Εὐαγγέλιο ὁμιλεῖ γιὰ τὴ σταυρικὴ αὐταπάρνηση, πού πρέπει νὰ ἔχουμε οἱ πιστοί. Τὰ λόγια τοῦ Κυρίου εἶναι συγκλονιστικὰ καὶ ἀπευθύνονται σὲ ὅλους μας. Κάθε λέξη ἐδῶ ἔχει μεγάλη δύναμη. Κάθε λέξη εἶναι καίρια καὶ σημαντική.
Η ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ γιὰ νὰ ἀκολουθήσει κανείς τὸν Κύριο εἶναι νὰ τὸ θελήσει ἐλεύθερα. Γι' αὐτὸ καὶ ὁ Κύριος λέγει «ὅστις θέλει»· ὅποιος θέλει. Καλεῖ ὅλους, ἀλλά δὲν ἑξαναγκάζει κανένα. Ὅμως, ὅποιος θὲλήσει νὰ τὸν ἀκολουθήσει πρέπει νὰ γνωρίζει ὅτι ἀναλαμβάνει ὑποχρεώσεις καί ὅτι χωρὶς αὐτές, ἀκόμη καὶ ἄν λέγεται Χριστιανός, στὴν πραγματικότητα δὲν ἔχει σχέση μὲ τὸν Χριστό. Ποιές εἶναι αὐτὲς οἰ ὑποχρεώσεις;
Η ΑΡΝΗΣΗ ΤΟΥ ΕΑΥΤΟΥ ΜΑΣ. Ὁ Κύριος τὸ ἐκφράζει αὐτὸ τόσο παραστατικὰ μὲ τὶς λέξεις: «ἀπαρνησάσθω ἑαυτόν». Δύο λέξεις ἄγνωστες μέχρι τότε καί ἀκατανόητες μέχρι σήμερα, τουλάχιστον ἀπό τούς πιό πολλούς. Ἂς ἀρνηθεῖ τὸν ἑαυτὸ του ὅποιος θέλει νά μὲ ἀκολουθήσει. Ἂς ἀρνηθεῖ ὄχι τὸ ὄνομά του ἢ τὴν καταγωγὴ του, ἀλλά τὸν ἑαυτό του, δηλαδή τὸ «ἐγώ» του, τὰ θελήματά του, τὶς ἐπιθυμίες του, τὰ γήινα ὄνειρά του.
Η ΑΡΣΗ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ. «Ἀράτω τὸν σταυρὸν αὐτοῦ», εἶπε ὁ Κύριος. Αὐτὸς ποὺ θέλει νὰ μὲ ἀκολουθεῖ πρέπει νὰ μὲ ἀκολουθεῖ ὡς μελλοθάνατος ποὺ ὁδηγεῖται στὸν τόπο τῆς ἐκτελέσεως: σηκώνοντας τὸν σταυρό του, ἔχοντας δηλαδή πάρει ἀπόφαση νά ὑποστεῖ ἀκόμη καὶ θάνατο πρὸς χάριν μου, ἄν χρειασθεῖ.
ΝΑ ΥΠΟΣΤΕΙ ΘΑΝΑΤΟ! Διότι, ἄν θελήσει νά σώσει τή ζωή του, θὰ χαθεῖ αἰώνια. Ἂν ὅμως χάσει τή ζωή του πρὸς χάριν μου καὶ χάριν τοῦ Εὐαγγελίου, τότε ὁ ἄνθρωπος αὐτὸς θὰ ζήσει αἰώνια.
ΚΑΙ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΟΛΟ νὰ κερδίσει ὁ ἄνθρωπος, ἄν χάσει τήν ψυχή του, τὰ ἔχασε ὅλα. Τίποτε δὲν ἰσοφαρίζει τὴν ἀξία τῆς ψυχῆς. Γι' αὐτὸ καὶ ὁ Κύριος λέγει: «τί δώσει ἄνθρωπος ἀντάλλαγμα τῆς ψυχῆς αὐτοῦ;»· τί μπορεῖ νὰ προσφέρει ὁ ἄνθρωπος ὡς ἀντάλλαγμα γιὰ νὰ σώσει τὴν ψυχή του; Τίποτε ἀσφαλῶς.
ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟΣΟ ΘΛΙΒΕΡΟ νὰ χάνει ὁ ἄνθρωπος τὴν ψυχή του ἀντί πινακίου φακῆς. Μόνο καὶ μόνο ἐπειδὴ ντρέπεται νὰ ὁμολογήσει τήν πίστη του στὸν Κύριο καὶ νὰ ζήσει συμφωνα μὲ τή θεϊκή Του διδασκαλία μέσα σ’ αὐτὸν τὸν διεφθαρμένο κόσμο, τήν γενεά «τὴν μοιχαλίδα καὶ ἁμαρτωλόν». Ἀλλὰ τότε καὶ ὁ Κύριος λέγει ὅτι θά ντραπεῖ νά τὸν θεωρήσει ὡς δικόν Του κατὰ τὴν Δευτέρα Του Παρουσία.
ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΛΟΓΙΑ τοῦ Κυρίου στό σημερινό Ἀνάγνωσμα εἰπώθηκαν γιὰ νὰ δώσουν θάρρος στοὺς ἀκροατές Του. Βεβαίωσαν ὅτι πολλοὶ ἀπὸ αὐτούς, πρὶν πεθάνουν, θὰ δοῦν νὰ ἐγκαθιδρύεται ἐπάνω στὴ γῆ μὲ πολὺ δυναμισμὸ ἡ Βασιλεία τοῦ Θεοῦ, ἡ Ἐκκλησία.
Η ΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΠΡΟΔΟΣΙΑ
Στὴν ἱστορία αὐτοῦ τοῦ κόσμου ἔχουν προδώσει πολλοὶ πολλούς. Ἡ μεγαλύτερη ὅμως προδοσία εἶναι αὐτὴ ποὺ ἐπιφύλαξαν τὰ πλάσματα τοῦ Θεοῦ στὸν Δημιουργό τους. Τὸν πρόδωσαν, πρόδωσαν τὴν ἀγάπη Του, καί προσκολλήθηκαν στὸν χειρότερο ἐχθρό τους, τὸν διάβολο. Γι' αὐτὸ ὁ Κύριος αὐτὴν τὴν κατάσταση τοῦ κόσμου τὴν χαρακτήρισε ὡς μοιχεία. Τὴν ἀποστατημένη δὲ αὐτὴν ἀπό τὸν Θεὸ γενεά τῶν ἀνθρώπων τὴν ὀνόμασε «μοιχαλίδα καὶ ἁμαρτωλόν».
Σὲ μιά τέτοια «μοιχαλίδα καὶ ἁμαρτωλόν» γενεά ζοῦμε καί μεῖς. Καὶ εἶναι σημαντικό, μέσα σ’ αὐτὴν τὴν ἐξαχρειωμένη κοινωνία νά ἀγωνιζόμαστε νὰ μένουμε πιστοὶ καὶ ἀφωσιωμένοι στὸν Δημιουργό μας. Νὰ μή μᾶς ἐπηρεάζει ἡ διεφθαρμένη νοοτροπία τοῦ κόσμου, νά μή μᾶς φοβίζει τό ἀποθρασυμμένο κακό.
Νὰ βαδίζουμε μὲ συνέπεια τόν δρόμο τοῦ Εὐαγγελίου, ἀδιαφορώντας γιά τὶς εἰρωνεῖες, τοὺς χλευασμοὺς καὶ τὸ περιγέλιο τῶν ἀνθρώπων τῆς μοιχαλίδος γενεᾶς μας. Μάλιστα ὄχι μόνο νὰ βαδίζουμε μὲ συνέπεια, ἀλλά καί νά ὁμολογοῦμε μέ θάρρος αὐτὴν τὴν ἀφοσίωσή μας στὸν Δημιουργό μας. Ὅλη ἡ ζωή μας νὰ εἶναι μία ὁμολογία πίστεως. Καί θά εἶναι ὁμολογία πίστεως, ὅταν δὲν θὰ μετέχουμε στὴ γενική διαφθορά ὅταν θὰ περιφρουροῦμε τὴν ψυχή μας ἀπό τή φρικτή αἰσχρότητα, ποὺ μὲ τρόπο κατακλυσμιαῖο πλημμυρίζει τά πάντα καί εἰσβάλλει θρασύτατα ὄχι μόνο μέσα στὰ σπίτια μας, ἀλλά καὶ μέσα στὶς ψυχές μας.
Τότε θὰ εἴμαστε ἀληθινοὶ ἀκόλουθοι τοῦ Κυρίου. Ἄνθρωποι τοῦ Σταυροῦ. Υἱοὶ τῆς Ἀναστάσεως. Κληρονόμοι τῆς αἰωνίου χαρᾶς καί δόξης.
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου