ΙΕΡΑ
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ
ΝΑΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΩΝ ΦΩΤΩΝ
(3 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2016)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
(ΠΡΟ ΤΩΝ ΦΩΤΩΝ)
Τέκνον
Τιμόθεε, νῆφε ἐν πᾶσι,
κακοπάθησον, ἔργον ποίησον
εὐαγγελιστοῦ, τὴν διακονίαν
σου πληροφόρησον. ἐγὼ γὰρ ἤδη σπένδομαι, καὶ ὁ καιρὸς τῆς ἐμῆς ἀναλύσεως ἐφέστηκε. τὸν καλὸν ἀγῶνα ἠγώνισμαι, τὸν δρόμον τετέλεκα, τὴν πίστιν τετήρηκα· λοιπὸν ἀπόκειταί μοι ὁ τῆς δικαιοσύνης στέφανος, ὃν ἀποδώσει μοι ὁ Κύριος ἐν ἐκείνῃ τῇ ἡμέρᾳ, ὁ δίκαιος κριτής, οὐ μόνον δὲ ἐμοὶ, ἀλλὰ καὶ πᾶσι τοῖς ἠγαπηκόσι τὴν ἐπιφάνειαν αὐτοῦ.
(Β΄ Τιμ. δ΄[4] 5 – 8)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ
(Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Τέκνον Τιμόθεε, ἐσύ πρόσεχε
ἄγρυπνα ὅλα ὅσα σοῦ παρουσιάζει τὸ ποιμαντικό σου ἔργο. Κοπίασε,
κάνε ἔργο εὐαγγελιστοῦ, ὁλοκλήρωσε μὲ ἐπιτυχία τὴ διακονία πού
σοῦ ἀνατέθηκε στὴν Ἐκκλησία. Νὰ ἀγρυπνεῖς καὶ νὰ κοπιάζεις, διότι ἐγώ
τώρα χύνω τὸ αἷμα μου ὡς σπονδὴ καὶ θυσία στὸ Θεό· καὶ ὁ καιρὸς τῆς ἀναχωρήσεώς
μου ἀπὸ τὸν κόσμο αὐτὸ εἶναι πολὺ κοντά. Ἔχω ἀγωνισθεῖ τὸν καλὸ ἀγώνα
γιὰ τὴ διάδοση τοῦ Εὐαγγελίου. Ἔχω φθάσει στὸ τέλος τοῦ δρόμου τῆς ἀρετῆς
καὶ τῆς τηρήσεως τοῦ καθήκοντος. Ἔχω διαφυλάξει τὴν πίστη. Λοιπὸν
τώρα πιὰ μὲ περιμένει τὸ στεφάνι πού ἀνήκει ὡς βραβεῖο στὴ δικαιοσύνη
καὶ τὴν ἀρετή. Τὸ στεφάνι αὐτὸ θὰ μοῦ τὸ δώσει ὡς ἀνταμοιβὴ ὁ Κύριος
κατὰ τὴν ἔνδοξη ἐκείνη ἡμέρα τῆς Κρίσεως, ὁ δίκαιος κριτής. Θὰ τὸ δώσει
μάλιστα ὄχι μόνο σὲ μένα, ἀλλά καὶ σ' ὅλους ὅσους ἔχουν ἀγαπήσει καὶ
μὲ πόθο περιμένουν τὴν ἔνδοξη ἐμφάνισή του.
ΤΟ ΙΕΡΟ
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ (ΠΡΟ ΤΩΝ ΦΩΤΩΝ)
Ἀρχὴ τοῦ εὐαγγελίου Ἰησοῦ Χριστοῦ, υἱοῦ τοῦ Θεοῦ. Ὡς γέγραπται ἐν τοῖς προφήταις, ἰδοὺ ἐγὼ ἀποστέλλω τὸν ἄγγελόν μου πρὸ προσώπου σου, ὃς κατασκευάσει τὴν ὁδόν σου ἔμπροσθέν σου· φωνὴ βοῶντος ἐν τῇ ἐρήμῳ, ἑτοιμάσατε τὴν ὁδὸν Κυρίου, εὐθείας ποιεῖτε τὰς τρίβους αὐτοῦ, ἐγένετο Ἰωάννης βαπτίζων
ἐν τῇ ἐρήμῳ καὶ κηρύσσων βάπτισμα μετανοίας
εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν. καὶ ἐξεπορεύετο πρὸς αὐτὸν πᾶσα ἡ Ἰουδαία χώρα καὶ οἱ Ἱεροσολυμῖται, καὶ ἐβαπτίζοντο πάντες
ἐν τῷ Ἰορδάνῃ ποταμῷ ὑπ' αὐτοῦ ἐξομολογούμενοι τὰς ἁμαρτίας αὐτῶν. ἦν δὲ ὁ Ἰωάννης ἐνδεδυμένος τρίχας
καμήλου καὶ ζώνην
δερματίνην περὶ τὴν ὀσφὺν αὐτοῦ, καὶ ἐσθίων ἀκρίδας καὶ μέλι ἄγριον. καὶ ἐκήρυσσε λέγων· Ἔρχεται ὁ ἰσχυρότερός μου ὀπίσω μου, οὗ οὐκ εἰμὶ ἱκανὸς κύψας λῦσαι τὸν ἱμάντα τῶν ὑποδημάτων αὐτοῦ. ἐγὼ μὲν ἐβάπτισα ὑμᾶς ἐν ὕδατι, αὐτὸς δὲ βαπτίσει ὑμᾶς ἐν Πνεύματι ἁγίῳ.
(Μαρκ.
α΄[1] 1-8)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ὁ Ἰωάννης ὁ
Πρόδρομος ἔγινε ἡ ἀρχή τοῦ χαροποιοῦ μηνύματος γιὰ τὴν ἔλευση στὸν
κόσμο τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ, ὁ ὁποῖος εἶναι ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ πού ἔγινε ἄνθρωπος.
Καὶ ἔγινε ὁ Ἰωάννης ἡ ἀρχή τοῦ εὐαγγελίου, ὅπως ἔχει προφητευθεῖ
καὶ εἶναι γραμμένο στοὺς προφῆτες. Στὸ βιβλίο δηλαδὴ τοῦ προφήτη Μαλαχία
λέει ὁ ἐπουράνιος Πατέρας στὸ Μεσσία: Ἰδού, ἐγώ ἀποστέλλω τὸν ἀγγελιοφόρο
μου πρὶν ἀπὸ σένα καὶ μπροστὰ ἀπὸ σένα. Αὐτὸς θὰ προετοιμάσει τὶς ψυχὲς
τῶν ἀνθρώπων γιὰ νὰ σὲ ὑποδεχθοῦν ὡς Σωτήρα καὶ Λυτρωτή. Κι ἔτσι θὰ προετοιμάσει
τὸ δρόμο ἀπὸ τὸν ὁποῖο θὰ πλησιάσεις ὡς διδάσκαλος καὶ Σωτήρας τοὺς ἀνθρώπους.
Ὁ ἀγγελιοφόρος αὐτὸς εἶναι ἐκεῖνος γιὰ τὸν ὁποῖο προφήτευσε ὁ προφήτης
Ἡσαΐας τὰ ἑξῆς: Φωνὴ ἀνθρώπου πού κραυγάζει στὴν ἔρημο καὶ λέει: Ἑτοιμάστε
τὸ δρόμο ἀπ’ τόν ὁποῖο θὰ ἔλθει σὲ σᾶς ὁ Κύριος· κάνετε ἴσιες καὶ ὁμαλὲς
τὶς διαβάσεις ἀπ' τὶς ὁποῖες θὰ περάσει. Ξεριζῶστε δηλαδὴ ἀπ' τὶς
ψυχὲς σας τὰ ἀγκάθια τῶν ἁμαρτωλῶν παθῶν καὶ ρίξτε μακριὰ τὶς πέτρες τοῦ
ἐγωισμοῦ καὶ τῆς πωρώσεως· καὶ καθαρίστε μὲ τὴ μετάνοια τὸ ἐσωτερικό
σας, γιὰ νὰ δεχθεῖ τὸν Κύριο. Καὶ ἔγινε ὁ Ἰωάννης ἀρχή τοῦ εὐαγγελίου,
μὲ τὸ νὰ βαπτίζει στὴν ἔρημο καὶ μὲ τὸ νὰ κηρύττει βάπτισμα πού ἔπρεπε
νὰ συνοδεύεται μὲ ἐσωτερικὴ μετάνοια, ἔτσι ὥστε οἱ βαπτισμένοι νὰ
λάβουν ἀργότερα τὴν ἄφεση τῶν ἁμαρτιῶν τους, τὴν ὁποία θὰ τοὺς ἐξασφάλιζε
ὁ Μεσσίας πού θὰ ἐρχόταν μετὰ τὸν Ἰωάννη. Καὶ πήγαιναν σ' αὐτὸν οἱ κάτοικοι
ὅλης τῆς Ἰουδαίας καὶ οἱ Ἱεροσολυμίτες. Καὶ βαπτίζονταν ὅλοι ἀπὸ
τὸν Ἰωάννη στὸν Ἰορδάνη ποταμό, ἐνῶ συγχρόνως ἐξομολογοῦνταν φανερὰ
τὶς ἁμαρτίες τους. Ἀλλὰ καὶ ἡ ὅλη ζωὴ καὶ ἡ ἐμφάνιση τοῦ Ἰωάννη ἦταν
σύμφωνη μὲ τὸ κήρυγμά του σὲ ὅλα. Φοροῦσε δηλαδὴ ἔνδυμα ὑφασμένο
ἀπὸ τρίχες καμήλας καὶ εἶχε δερμάτινη ζώνη γύρω ἀπ' τὴ μέση του, κι
ἔτρωγε ἀκρίδες, ἀπὸ ἐκεῖνες πού ἔφερνε ὁ ἄνεμος σὰν σύννεφο ἀπ' τὴν
Ἀραβία στὴν ἔρημο, καὶ μέλι πού ἀποθήκευαν τὰ ἄγρια μελίσσια μέσα
στὶς σχισμὲς τῶν βράχων. Καὶ κήρυττε λέγοντας: Ἔρχεται ὕστερα ἀπὸ μένα
ἐκεῖνος πού εἶναι πιὸ δυνατὸς ἀπὸ μένα λόγῳ τοῦ ἀξιώματός του καὶ
τῆς θείας φύσεώς του. Μπροστά του ἐγώ δὲν εἶμαι ἄξιος νὰ σκύψω καὶ νὰ λύσω
ὡς δοῦλος τὸ λουρὶ τῶν ὑποδημάτων του. Ἐγὼ σᾶς βάπτισα μὲ νερό, αὐτὸς
ὅμως θὰ σᾶς βαπτίσει μὲ Πνεῦμα Ἅγιον, τὸ ὁποῖο θὰ καθαρίσει καὶ τὶς ψυχές
σας.
Η Βάπτιση του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού
Οι
Χριστιανικές γιορτές είναι γεγονότα, που έχουν σκοπό να καθοδηγήσουν τον
άνθρωπο στο μεγάλο μυστήριο της σωτηρίας και για αυτό είναι λυτρωτικές για τον
πιστό. Έτσι ο χρόνος για τον άνθρωπο, που συμμετέχει σε όλες τις γιορτές της
Εκκλησίας, μεταφέρει το μήνυμα της εν Χριστώ αναγέννησης, την οποία καμία άλλη
κοσμική γιορτή δεν μπορεί να προσφέρει ή να αντικαταστήσει.
Τα Θεοφάνεια ή
Θεοφάνια ή γιορτή των Επιφανείων ή Αγίων Φώτων είναι μια από τις δεσποτικές
γιορτές του Χριστού μας μέσα στο λειτουργικό πλαίσιο της Ορθόδοξης Εκκλησίας,
που γιορτάζεται στις 6 Ιανουαρίου. Είναι η τρίτη και τελευταία γιορτή του
Δωδεκαημέρου (γιορτών των Χριστουγέννων). Η γιορτή αυτή είναι η αρχαιότερη μετά
το Πάσχα δεσποτική γιορτή, που άρχισε κατά το 2ο αιώνα μ.Χ. και συνδέεται με
την αποκάλυψη του Θεού, δηλαδή τη φανέρωση του ενός Τριαδικού Θεού στην
ενανθρώπηση του Υιού του Θεού και Κυρίου ημών Ιησού Χριστού. Είναι η αρχή της
δημόσιας φανέρωσης της ένσαρκης οικονομίας του Υιού του Θεού, που συνδέεται με
τη βάπτιση Tου στον Ιορδάνη από τον Ιωάννη τον Βαπτιστή και η οποία τον
ανέδειξε Σωτήρα και Λυτρωτή του κάθε πιστού. Η βάπτιση του Χριστού μας κατέστη
ο θεμέλιος λίθος της σύνδεσης του κάθε πιστού με το μυστήριο της βάπτισής του,
με το οποίο ξαναγεννιέται και εισέρχεται στη νέα εν Χριστώ ζωή.
Στους πρώτους
αιώνες του Χριστιανισμού η Μητρόπολη των Εορτών, τα Χριστούγεννα, και τα
Θεοφάνεια γιορτάζονταν μαζί. Τον 4ο αιώνα μ.Χ., όμως, τα Χριστούγεννα
χωρίστηκαν από τα Θεοφάνεια και αποτέλεσαν ιδιαίτερη Δεσποτική γιορτή, που
γιορτάζεται στις 25 Δεκεμβρίου.
Η αρχή της
γιορτής είναι ανάλογη με τη γιορτή των Χριστουγέννων. Στις 6 Ιανουαρίου, οι
Εθνικοί της Αιγύπτου και Αραβίας γιόρταζαν το χειμερινό ηλιοστάσιο, το οποίο
κατά τους αρχαίους υπολογισμούς συνέπιπτε με την 6η Ιανουαρίου. Στους ψεύτικους
Θεούς των ειδωλολατρών, η Χριστιανική Εκκλησία πρόβαλε τον αληθινό Θεό, Βασιλέα
Χριστό, τα αληθινά Θεοφάνεια. Επίσης, τη λατρεία του ήλιου, που νικά κατά το
χειμερινό ηλιοστάσιο το σκοτάδι της νύχτας, αντικατέστησε με τη λατρεία του
αληθινού ήλιου, του Χριστού, μεσσία και λυτρωτή, που κατά τον Ησαΐα ανέτειλε
στον εν σκότει και σκιά θανάτου καθήμενο κόσμο. Η φωνή του Πατέρα, που
ακούγεται κατά τη βάπτιση του Χριστού υποδηλώνει την ενθρόνισή Του, ως του
μόνου και αληθινού Βασιλέως και Κυρίου της ανθρωπότητας. Στον Ιορδάνη ποταμό, ο
Χριστός αγίασε τα ύδατα, ώστε να γίνουν, σύμφωνα και με τον Άγιο Ιωάννη
Χρυσόστομο σε ομιλία του για τον Μεγάλο αγιασμό στη γιορτή των Θεοφανείων, κατά
την επίκληση του Αγίου Πνεύματος και τον καθαγιασμό του ύδατος από τον ιερέα
«...πηγή αφθαρσίας, αγιασμού δώρον,
λυτήριo (συγχωρητικό) αμαρτημάτων,
αλεξιτήριο (φάρμακο) νοσημάτων,
δαίμοσιν ολέθριον» (εξολοθρευτικό δαιμόνων). Στους πρώτους μάλιστα
Χριστιανικούς αιώνες, την ημέρα των Θεοφανείων γινόταν και ο φωτισμός, δηλαδή
το βάπτισμα των κατηχουμένων, από το οποίο η γιορτή των Θεοφανείων ονομάστηκε
και γιορτή των Φώτων.
Ο ευαγγελιστής
Ιωάννης, στο ευαγγέλιό του, αναφέρει τη σχέση της Βάπτισης του Χριστού και του
μυστηρίου του βαπτίσματος. Ο Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος μιλά, για το βάπτισμα
του ύδατος, το οποίο εκείνος υπηρετούσε σύμφωνα με τη θεία εντολή, και εξηγεί,
ότι ο ερχόμενος Χριστός θα το μετέτρεπε σε βάπτισμα Πνεύματος, με το οποίο θα
εισέρχονταν οι άνθρωποι στη βασιλεία του Θεού: Ο Ιωάννης μαρτύρησε και είπε,
ότι είδε το Πνεύμα να κατεβαίνει σαν Περιστερά από τον ουρανό και να μένει πάνω
Του. Επίσης, είπε, ότι δεν τον γνώριζε, αλλά Εκείνος, που τον έστειλε του είπε,
ότι σε όποιον δεις το Πνεύμα να κατεβαίνει και να μένει επάνω του, αυτός θα
είναι Εκείνος, που θα βαπτίσει με Πνεύμα Άγιο. Είπε, ακόμη, ότι το είδε αυτό
και το μαρτύρησε, ότι δηλαδή αυτός είναι ο Υιός του Θεού (Ιωάνν.: Α: 32-34).
Αυτό, ακριβώς διαβεβαίωσε, και ο ίδιος ο Κύριος, όταν είπε στον Νικόδημο, Αμήν,
αμήν σου λέγω, εάν κάποιος δεν γεννηθεί εξ ύδατος και πνεύματος δεν είναι
δυνατόν να εισέλθει εις την βασιλεία του Θεού (Ιωάνν.: Γ: 4-6). Η κάθοδος,
λοιπόν, του Αγίου Πνεύματος στη βάπτιση του Χριστού φανέρωσε το μυστήριο του
βαπτίσματος, το οποίο επιτελεί ο Χριστός με το Άγιο Πνεύμα. Είναι το βάπτισμα,
το οποίο παρέδωσε ο Χριστός στους μαθητές Του σαν βασικό στοιχείο της
αποστολικής διακονίας τους στον κόσμο.
Στους δύο συνοπτικούς
Ευαγγελιστές, τους Ματθαίο και Μάρκο, τονίζεται η αναγκαιότητα του μυστηρίου
του βαπτίσματος, ως μέσο συμμετοχής των ανθρώπων στη σωτηρία, που προσφέρει ο
Χριστός. Αυτό φαίνεται, στην εντολή του Αναστημένου Κυρίου στους μαθητές Του να
κηρύξουν το Ευαγγέλιο και να βαπτίσουν τους ανθρώπους σε όλο τον κόσμο.
Πορευθείτε λοιπόν, μαθητεύσατε όλα τα έθνη, βαπτίζοντάς τους στο Όνομα του
Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος, διδάσκοντάς τους να τηρούν όλα όσα
σας παράγγειλα ( Ματθ΄: ΚΗ: 19-20). Το ίδιο ακριβώς αναφέρει και ο Μάρκος με συντομότερο
τρόπο. Πορευθείτε σε όλον τον κόσμο και κηρύξτε το Ευαγγέλιο σε ολόκληρη την
κτίση. Όποιος πιστέψει και βαπτιστεί θα σωθεί (Μάρκ.: ΙΣΤ: 15-16).
Έτσι, το
βάπτισμα του Ιωάννη του Βαπτιστή είναι η αφετηρία της επανασύνδεσής μας με το
δημιουργό μας, που είναι και ο αρχηγός και τελειωτής της σωτηρίας μας. Το
βάπτισμα του Προδρόμου ήταν βάπτισμα μετανοίας, που υποδήλωνε την επιστροφή του
ανθρώπου στον Θεό και την υπακοή του στο θείο θέλημα. Ήταν ένα είδος
προπαρασκευής και προετοιμασίας, που απέβλεπε στη μεσολάβηση του Θεού μέσω του
Μεσσία, δηλαδή στη δικαίωση των ανθρώπων και στη δωρεά του Αγίου Πνεύματος.
Αυτό φαίνεται ξεκάθαρα στα λόγια του Χριστού προς τον Βαπτιστή Ιωάννη (Ματθ. Γ:
14-17). Όταν ο Χριστός προσήλθε στο βάπτισμα του Ιωάννη, σαν άνθρωπος
αποδέχτηκε το θείο θέλημα εκ μέρους ολόκληρης της ανθρωπότητας. Και τότε η
μαρτυρία του ουράνιου Πατέρα, που τον αναγνώρισε σαν τον Υιό Του τον αγαπητό
και η κάθοδος του Αγίου Πνεύματος σωματικά εν είδη περιστεράς σήμανε την
αποδοχή του Χριστού από τον Πατέρα ως τον Μεσσία, που θα φέρει τη βασιλεία του
Θεού στους ανθρώπους. Στον Εσπερινό της παραμονής των Θεοφανείων, ακούγεται το Λύτρωση έρχεται ο Χριστός να δώσει με τη
βάπτιση σε όλους τους πιστούς. Γιατί με αυτήν καθαρίζει τον Αδάμ, υψώνει
τον πεσμένο, ντροπιάζει τον τύραννο, που προκάλεσε την πτώση, ανοίγει τους
ουρανούς, κατεβάζει το θείο Πνεύμα, και χαρίζει την αφθαρσία (Ωδή 8η). Ακόμη, σήμερα στα ρείθρα του Ιορδάνη ήρθε ο Κύριος,
και λέει στον Ιωάννη: Μη δειλιάσεις να με βαπτίσεις, γιατί ήρθα να σώσω τον
Αδάμ τον πρωτόπλαστο (Οίκος). Τέλος, ως
άνθρωπος ήρθες Χριστέ Βασιλεύ στον ποταμό, και δουλικό βάπτισμα σπεύδεις να
λάβεις από τα χέρια του Προδρόμου, για τις δικές μας αμαρτίες, φιλάνθρωπε! (Σωφρονίου
Ιεροσολύμων). Ο απόστολος Παύλος αναφέρεται, επίσης, στην επιφάνεια της δόξης του μεγάλου Θεού (Τίτ.: Β: 13), και τονίζει
ότι, διά του Χριστού, επεφάνη η χάρις του
Θεού η σωτήριος πάσιν ανθρώποις (Τίτ.: Β: 11). Δεν παραλείπει, ακόμη, να
μιλήσει για τον Θεό, που εφανερώθη εν
σαρκί (Α´ Τιμοθ.: Γ: 16). Αναμφίβολα, τόσο οι φράσεις του Αποστόλου
των Εθνών, όσο και η εκκλησιαστική υμνωδία εισαγάγουν τους πιστούς στο μυστήριο
της σωτηρίας και του αγιασμού. Η γιορτή των Θεοφανείων είναι
προσκλητήριο ανανέωσης και επιστροφής στον Κύριο της δόξης, ο οποίος αν και
ήταν Θεός ταπείνωσε τον εαυτόν του και έγινε άνθρωπος, αναμάρτητος,
συγχωρητικός και ελεήμων, η οδός, η αλήθεια και η ζωή. Το βαθύτερο νόημα της
γιορτής των Θεοφανείων, όμως, φανερώνεται σε εκείνους, που θα καθαρίσουν
με τον αγιασμό τις αισθήσεις τους από το σκοτάδι της αμαρτωλής καθημερινότητας,
για να ελευθερωθούν και σωθούν.
Κοντάκιο Θεοφανίων:
Ἐπεφάνης
σήμερον τῇ οἰκουμένῃ
καὶ
τὸ Φῶς Σου Κύριε ἐσημειώθη ἐφ´ ἡμᾶς
ἐν
ἐπιγνώσει ὑμνοῦντάς Σε
Ἦλθες
ἐφάνης τὸ Φῶς τὸ ἀπρόσιτον.
Ἐξαποστειλάριον
Ἐπεφάνη ὁ Σωτήρ, ἡ χάρις ἡ ἀλήθεια,
ἐν ῥείθροις τοῦ Ἰορδάνου, καὶ τοὺς ἐν
σκότει καὶ σκιᾷ,
καθεύδοντας ἐφώτισε· καὶ γὰρ ἦλθεν ἐφάνη,
τὸ φῶς τὸ ἀπρόσιτον.
Δρ Ελένη Ρωσσίδου-Κουτσού,
Φιλόλογος-Βυζαντινολόγος
ΠΗΓΗ:
http://www.churchofcyprus.org.cy/article.php?articleID=1021
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου