ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
Η ΚΑΤΑ ΣΑΡΚΑ ΓΕΝΝΗΣΙΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΚΑΙ ΘΕΟΥ ΚΑΙ ΣΩΤΗΡΟΣ ΗΜΩΝ
ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
(25 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2016)
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΟΡΘΡΟΥ
Τοῦ ᾿Ιησοῦ Χριστοῦ ἡ Γέννησις οὕτως ἦν. Μνηστευθείσης
γὰρ τῆς μητρὸς αὐτοῦ Μαρίας τῷ ᾿Ιωσήφ, πρὶν ἢ συνελθεῖν αὐτοὺς, εὑρέθη
ἐν γαστρὶ ἔχουσα ἐκ Πνεύματος ῾Αγίου. ᾿Ιωσὴφ δὲ ὁ ἀνὴρ αὐτῆς, δίκαιος
ὢν, καὶ μὴ θέλων αὐτὴν παραδειγματίσαι, ἐβουλήθη λάθρα ἀπολῦσαι
αὐτήν. Ταῦτα δὲ αὐτοῦ ἐνθυμηθέντος, ἰδοὺ Ἄγγελος Κυρίου κατ᾿ ὄναρ
ἐφάνη αὐτῷ, λέγων· ᾿Ιωσὴφ, υἱὸς Δαυΐδ, μὴ φοβηθῇς παραλαβεῖν Μαριὰμ
τὴν γυναῖκα σου· τὸ γὰρ ἐν αὐτῇ γεννηθὲν ἐκ Πνεύματός ἐστιν ῾Αγίου.
Τέξεται δὲ υἱὸν, καὶ καλέσεις τὸ ὄνομα αὐτοῦ ᾿Ιησοῦν· αὐτὸς γὰρ σώσει
τὸν λαὸν αὐτοῦ ἀπὸ τῶν ἁμαρτιῶν αὐτῶν. Τοῦτο δὲ ὅλον γέγονεν,
ἵνα πληρωθῇ τὸ ρηθὲν ὑπὸ τοῦ Κυρίου διὰ τοῦ Προφήτου, λέγοντος· Ἰδοὺ
ἡ παρθένος ἐν γαστρὶ ἕξει, καὶ τέξεται Υἱόν, καὶ καλέσουσι τὸ ὄνομα
αὐτοῦ ᾿Εμμανουήλ· ὅ ἐστι μεθερμηνευόμενον, Μεθ᾿ ἡμῶν ὁ Θεός. Διεγερθεὶς
δὲ ὁ ᾿Ιωσὴφ ἀπὸ τοῦ ὕπνου, ἐποίησεν ὡς προσέταξεν αὐτῷ ὁ Ἄγγελος
Κυρίου, καὶ παρέλαβε τὴν γυναῖκα αὐτοῦ, καὶ οὐκ ἐγίνωσκεν αὐτὴν, ἕως
οὗ ἔτεκε τὸν Υἱὸν αὐτῆς τὸν πρωτότοκον· καὶ ἐκάλεσε τὸ ὄνομα αὐτοῦ
᾿Ιησοῦν.
(Ματθ. α΄[1]
18-25)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἡ γέννηση τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ ἔγινε μὲ τὸν
ἑξῆς ὑπερφυσικὸ καὶ πρωτοφανῆ τρόπο: Ὅταν δηλαδὴ ἡ μητέρα του Μαρία
ἀρραβωνιάσθηκε μὲ τὸν Ἰωσήφ, προτοῦ συγκατοικήσουν ὡς σύζυγοι,
βρέθηκε ἡ Μαρία ἔγκυος μὲ τὴ δημιουργικὴ ἐπενέργεια τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.
Κι ὁ Ἰωσὴφ ὁ ἀρραβωνιαστικός της,
ὅταν ἀντιλήφθηκε τὴν ἐγκυμοσύνη, ἐπειδὴ ἦταν ἐνάρετος καὶ ἀγαθὸς
καὶ δὲν ἤθελε νὰ τὴ διαπομπεύσει γιὰ δημόσιο παραδειγματισμό, σκέφθηκε
νὰ τῆς δώσει μυστικὰ διαζύγιο. Ἐνῶ ὅμως σκεπτόταν αὐτά, ἰδού, ἕνας
ἄγγελος τοῦ Κυρίου φάνηκε στὸ ὄνειρό του καὶ τοῦ εἶπε: Ἰωσήφ, ἀπόγονε
τοῦ Δαβίδ, μὴ διστάσεις καὶ μὴ φοβηθεῖς νὰ παραλάβεις στὸ σπίτι σου τὴ
Μαρία τὴ μνηστή σου. Διότι τὸ παιδὶ πού συνέλαβε μέσα της προέρχεται
ἀπὸ τὴ δημιουργικὴ ἐπενέργεια τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Θὰ γεννήσει γιό,
καὶ σὺ πού ἀπὸ τὸ νόμο τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης ἀναγνωρίζεσαι ὡς προστάτης
καὶ πατέρας του, θὰ τοῦ δώσεις τὸ ὄνομα
«Ἰησοῦς», τὸ ὁποῖο σημαίνει «σωτήρας».
Καὶ θὰ τοῦ δώσεις αὐτὸ τὸ ὄνομα, διότι αὐτὸς θὰ σώσει ἀπὸ τὶς ἁμαρτίες
του τὸν νέο Ἰσραήλ, ὁ ὁποῖος θὰ τὸν πιστέψει ὡς σωτήρα καὶ θὰ γίνει μὲ
τὴν πίστη αὐτὴ ὁ πραγματικὸς λαός του. Μὲ ὅλο αὐτὸ τὸ θαῦμα τῆς ὑπερφυσικῆς
συλλήψεως τῆς Παρθένου, πραγματοποιήθηκε πλήρως καὶ ἐπαληθεύθηκε
ἐκεῖνο πού εἶπε ὁ Κύριος μέσω τοῦ προφήτη Ἡσαΐα, ὁ ὁποῖος πρὶν ἀπὸ
πολλοὺς αἰῶνες εἶπε: «Νά, ἡ παρθένος,
πού δὲν γνώρισε ἄνδρα, θὰ συλλάβει καὶ θὰ γεννήσει υἱό, καὶ ὅσοι θὰ πιστεύουν
σ' αὐτὸν θὰ τὸν ὀνομάσουν Ἐμμανουήλ, ὄνομα ἑβραϊκὸ πού σημαίνει
«ὁ Θεὸς εἶναι μαζί μας».
Ὅταν λοιπὸν ὁ Ἰωσὴφ σηκώθηκε ἀπ' τὸν ὕπνο,
ἔκανε ὅπως τὸν διέταξε ὁ ἄγγελος τοῦ Κυρίου. Καὶ παρέλαβε τὴ μνηστή
του στὸ σπίτι του καὶ δὲν ἦλθε σὲ σχέση συζυγικὴ μαζί της ποτέ, ἄρα
καὶ ἕως ὅτου γέννησε τὸν πρῶτο καὶ μονάκριβο υἱό της. Καὶ τότε ὁ Ἰωσὴφ
τοῦ ἔδωσε τὸ ὄνομα «Ἰησοῦς»
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (ΤΗΣ ΕΟΡΤΗΣ)
Ἀδελφοί,
ὅτε ἦλθε τὸ πλήρωμα τοῦ χρόνου, ἐξαπέστειλεν ὁ Θεὸς τὸν υἱὸν αὐτοῦ,
γενόμενον ἐκ γυναικός, γενόμενον ὑπὸ νόμον, ἵνα τοὺς ὑπὸ νόμον ἐξαγοράσῃ,
ἵνα τὴν υἱοθεσίαν ἀπολάβωμεν. ῞Οτι δέ ἐστε υἱοί, ἐξαπέστειλεν ὁ
Θεὸς τὸ Πνεῦμα τοῦ υἱοῦ αὐτοῦ εἰς τὰς καρδίας ὑμῶν, κρᾶζον· Ἀββᾶ ὁ πατήρ.
Ὥστε οὐκέτι εἶ δοῦλος, ἀλλ᾿ υἱός· εἶ δὲ υἱός, καὶ κληρονόμος Θεοῦ διὰ
Χριστοῦ.
(Γαλ.
δ΄[4] 4 – 7)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ
(Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἀδελφοί,
ὅταν συμπληρώθηκε ὁ χρόνος ποὺ εἶχε ὁρίσει ἡ πανσοφία τοῦ Θεοῦ, ἀπέστειλε ὁ
Θεὸς στὸν κόσμο τὸν Υἱό του, ὁ ὁποῖος ἔγινε ἄνθρωπος ἀπὸ γυναίκα καὶ ὑποτάχθηκε
στὸ Μωσαϊκὸ νόμο, προκειμένου νὰ ἑξαγοράσει ἐκείνους ποὺ ἦταν ὑποδουλωμένοι
στὴν κατάρα τοῦ Μωσαϊκοῦ νόμου, γιὰ νὰ λάβουμε τὴν υἱοθεσία ποὺ ὁ Θεὸς μᾶς εἶχε
ὑποσχεθεῖ. Ναί. Δὲν εἶστε πλέον δοῦλοι ἀλλὰ υἱοὶ τοῦ Θεοῦ. Κι ἐπειδὴ εἶστε υἱοὶ
τοῦ ἐπουρανίου Πατρός, γι᾿ αὐτὸ ἀπέστειλε ὁ Θεὸς στὶς καρδιές σας τὸ Πνεῦμα τοῦ
Υἱοῦ του, τὸ ὁποῖο σᾶς δίνει τὴν πληροφορία καὶ τὴν παρρησία νὰ ἀπευθύνεσθε στὸ
Θεὸ μὲ τὴν κραυγὴ καὶ τὴν ἐπίκληση: Ἀββά,
δηλαδή, Πατέρα. Ἄρα λοιπόν, σύμφωνα
μ᾿ ὅλα αὐτά, ἐσὺ ποὺ πίστεψες στὸ Χριστὸ δὲν εἶσαι πλέον δοῦλος, ἀλλὰ εἶσαι
κατὰ χάριν υἱὸς τοῦ Θεοῦ. Ἐὰν λοιπὸν εἶσαι υἱός, εἶσαι συγχρόνως καὶ κληρονόμος
τοῦ Θεοῦ. Καὶ γίνεσαι κληρονόμος διαμέσου τοῦ Χριστοῦ.
ΤΟ ΙΕΡΟ
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ (ΤΗΣ ΕΟΡΤΗΣ)
Τοῦ ᾿Ιησοῦ γεννηθέντος ἐν Βηθλεὲμ τῆς ᾿Ιουδαίας,
ἐν ἡμέραις ῾Ηρῴδου τοῦ βασιλέως, ἰδοὺ, Μάγοι ἀπὸ Ἀνατολῶν παρεγένοντο
εἰς ῾Ιεροσόλυμα, λέγοντες· Ποῦ ἐστιν ὁ τεχθεὶς Βασιλεὺς τῶν ᾿Ιουδαίων;
εἴδομεν γὰρ αὐτοῦ τὸν ἀστέρα ἐν τῇ Ἀνατολῇ καὶ ἤλθομεν προσκυνῆσαι
αὐτῷ. ᾿Ακούσας δὲ ῾Ηρῴδης ὁ βασιλεὺς ἐταράχθη, καὶ πᾶσα ῾Ιεροσόλυμα
μετ᾿ αὐτοῦ. Καὶ συναγαγὼν πάντας τοὺς Ἀρχιερεῖς καὶ Γραμματεῖς τοῦ λαοῦ,
ἐπυνθάνετο παρ᾿ αὐτῶν, ποῦ ὁ Χριστὸς γεννᾶται. Οἱ δὲ εἶπον αὐτῷ· ἐν
Βηθλεὲμ τῆς ᾿Ιουδαίας. Οὕτω γὰρ γέγραπται διὰ τοῦ Προφήτου· Καὶ σὺ
Βηθλεέμ, γῆ ᾿Ιούδα, οὐδαμῶς ἐλαχίστη εἶ ἐν τοῖς ἡγεμόσιν ᾿Ιούδα·
ἐκ σοῦ γὰρ ἐξελεύσεται Ἡγούμενος, ὅς τις ποιμανεῖ τὸν λαόν μου τὸν
᾿Ισραήλ. Τότε ῾Ηρῴδης, λάθρα καλέσας τοὺς Μάγους, ἠκρίβωσε παρ᾿ αὐτῶν
τὸν χρόνον τοῦ φαινομένου ἀστέρος. Καὶ πέμψας αὐτοὺς εἰς Βηθλεὲμ εἶπε·
Πορευθέντες, ἀκριβῶς ἐξετάσατε περὶ τοῦ Παιδίου, ἐπὰν δὲ εὕρητε,
ἀπαγγείλατέ μοι, ὅπως κἀγὼ ἐλθὼν προσκυνήσω αὐτῷ. Οἱ δὲ ἀκούσαντες
τοῦ Βασιλέως, ἐπορεύθησαν· καὶ ἰδοὺ, ὁ ἀστὴρ, ὃν εἶδον ἐν τῇ Ἀνατολῇ,
προῆγεν αὐτούς, ἕως ἐλθὼν ἔστη ἐπάνω οὗ ἦν τὸ Παιδίον. Ἰδόντες δὲ
τὸν ἀστέρα, ἐχάρησαν χαρὰν μεγάλην σφόδρα. Καὶ ἐλθόντες εἰς τὴν οἰκίαν,
εἶδον τὸ Παιδίον μετὰ Μαρίας τῆς μητρὸς αὐτοῦ, καὶ πεσόντες προσεκύνησαν
αὐτῷ· καὶ ἀνοίξαντες τοὺς θησαυροὺς αὐτῶν, προσήνεγκαν αὐτῷ δῶρα,
χρυσὸν, καὶ λίβανον, καὶ σμύρναν. Καὶ χρηματισθέντες κατ᾿ ὄναρ, μὴ ἀνακάμψαι
πρὸς ῾Ηρῴδην, δι᾿ ἄλλης ὁδοῦ ἀνεχώρησαν εἰς τὴν χώραν αὐτῶν.
(Ματθ. β΄[2]
1-12)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ
(Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ὅταν ὁ Ἰησοῦς γεννήθηκε στὴ Βηθλεὲμ τῆς Ἰουδαίας τὶς ἡμέρες
τοῦ βασιλιὰ Ἡρώδη, ἰδού, σοφοὶ ἀστρονόμοι ἀπὸ τὰ μέρη τῆς ἀνατολῆς ἦλθαν στὰ Ἱεροσόλυμα
καὶ
εἶπαν: Ποῦ εἶναι ὁ βασιλιὰς τῶν Ἰουδαίων ποὺ τώρα τελευταία γεννήθηκε; Διότι
εἴδαμε τὸ ἀστέρι του νὰ ἀνατέλλει καὶ νὰ δίνει ἔτσι τὴν εἴδηση γιὰ τὴ γέννηση
τοῦ νέου βασιλιᾶ, καὶ ἤλθαμε νὰ τὸν προσκυνήσουμε. Ὅταν ὅμως ὁ βασιλιὰς Ἡρώδης
ἄκουσε τὰ λόγια αὐτὰ ποὺ εἶπαν οἱ μάγοι, ταράχθηκε, ἐπειδὴ φοβήθηκε μήπως ὁ
νέος βασιλιὰς γίνει ἀντίζηλός του. Συγχρόνως ὅμως ταράχθηκαν μαζὶ μ᾿ αὐτὸν καὶ
οἱ κάτοικοι ὅλης τῆς πόλεως τῆς Ἱερουσαλήμ, ἐπειδὴ φοβήθηκαν μήπως ἡ ταραχὴ τοῦ
σκληροῦ Ἡρώδη ξεσπάσει πάνω τους. Τότε λοιπὸν μάζεψε ὁ Ἡρώδης ὅλους τοὺς
ἀρχιερεῖς καὶ τοὺς γραμματεῖς τοῦ λαοῦ, ποὺ θεωροῦνταν γνῶστες καὶ διδάσκαλοι
τοῦ νόμου, καὶ ζητοῦσε νὰ μάθει ἀπ᾿ αὐτοὺς σὲ ποιὸ μέρος σύμφωνα μὲ τὶς
προφητεῖες θὰ γεννιόταν ὁ Χριστός, ὁ Μεσσίας δηλαδὴ καὶ βασιλιὰς τοῦ Ἰσραήλ.
Αὐτοὶ τοῦ εἶπαν: Γεννιέται στὴ Βηθλεὲμ τῆς Ἰουδαίας, διότι ἔτσι ἔχει γραφεῖ ἀπὸ
τὸν Θεὸ μέσω τοῦ προφήτη Μιχαία: Καὶ σύ, Βηθλεέμ, ποὺ περιλαμβάνεσαι στὴ χώρα
τῆς φυλῆς τοῦ Ἰούδα, ἂν καὶ φαίνεσαι μικρὸ χωριό, δὲν εἶσαι ὅμως καθόλου ἡ πιὸ
ἀσήμαντη πόλη ἀπὸ τὶς πρωτεύουσες ποὺ ξεχωρίζουν στὴν περιοχὴ τῆς φυλῆς τοῦ
Ἰούδα. Καὶ δὲν εἶσαι ἡ πιὸ μικρή, διότι ἀπὸ σένα θὰ βγεῖ ἄρχοντας, ὁ ὁποῖος θὰ
ποιμάνει τὸ λαό μου τὸν Ἰσραήλ. Τότε ὁ Ἡρώδης, ἀφοῦ κρυφὰ κάλεσε τοὺς
μάγους, ἐξακρίβωσε ἀπ᾿ αὐτοὺς τὸ διάστημα τοῦ χρόνου ἀπὸ τότε ποὺ ἄρχισε νὰ
φαίνεται τὸ ἄστρο. Κι ἀφοῦ τοὺς ὁδήγησε νὰ πᾶνε στὴ Βηθλεέμ, τοὺς εἶπε:
Πηγαίνετε ἐκεῖ καὶ ἐξετάστε μὲ κάθε ἀκρίβεια κάθε τι σχετικὰ μὲ τὸ παιδί. Κι
ὅταν μαζέψετε πληροφορίες, φέρτε μου εἴδηση, γιὰ νὰ ἔλθω κι ἐγὼ στὴ Βηθλεὲμ νὰ
τὸ προσκυνήσω. Αὐτοὶ λοιπόν, ἀφοῦ ἄκουσαν τὰ λόγια τοῦ βασιλιᾶ, ἔφυγαν γιὰ τὴ
Βηθλεέμ. Καὶ νά, τὸ ὑπερφυσικὸ ἀστέρι ποὺ ἔλαμπε καὶ τὴν ἡμέρα, τὸ ἴδιο ἀστέρι
ποὺ εἶδαν ἐξαρχῆς στὴν ἀνατολή του, πήγαινε μπροστὰ ἀπ᾿ αὐτούς, μέχρι ποῦ ἦλθε
καὶ στάθηκε πάνω ἀπ᾿ τὸ σπίτι ποὺ ἦταν τὸ παιδί. Μόλις λοιπὸν οἱ μάγοι εἶδαν τὸ
ἄστρο, χάρηκαν μὲ πολὺ μεγάλη χαρά, διότι εἶχαν πλέον ἀσφαλὴ ὁδηγό. Κι ὅταν
ἦλθαν στὸ σπίτι, εἶδαν τὸ παιδὶ μὲ τὴ μητέρα του Μαρία, κι ἀφοῦ ἔπεσαν στὴ γῆ,
τὸ προσκύνησαν κι ἀνοίγοντας τὰ θησαυροφυλάκιά τους τοῦ πρόσφεραν δῶρα:
χρυσάφι, κι ἀπ` τὰ πολύτιμα ἀρώματα τῆς Ἀραβίας λιβάνι καὶ σμύρνα. Ἐπειδὴ ὅμως
ὁ Θεὸς τοὺς ἔδωσε στὸ ὄνειρό τους τὴν ὁδηγία νὰ μὴν ξαναγυρίσουν στὸν Ἡρώδη,
ἀναχώρησαν ἀπὸ ἄλλο δρόμο γιὰ τὴν πατρίδα τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου