ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ
ΝΑΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΑ ΦΩΤΑ
(8 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2017)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (ΜΕΤΑ ΤΑ ΦΩΤΑ)
Ἀδελφοί, ἑνὶ ἑκάστῳ ἡμῶν ἐδόθη ἡ χάρις
κατὰ τὸ μέτρον
τῆς δωρεᾶς τοῦ Χριστοῦ. διὸ λέγει· ἀναβὰς εἰς ὕψος ᾐχμαλώτευσεν αἰχμαλωσίαν
καὶ ἔδωκε δόματα τοῖς ἀνθρώποις. τὸ δὲ ἀνέβη τί ἐστιν εἰ μὴ ὅτι καὶ κατέβη πρῶτον εἰς τὰ κατώτερα μέρη τῆς γῆς; ὁ καταβὰς αὐτός ἐστι καὶ ὁ ἀναβὰς ὑπεράνω πάντων
τῶν οὐρανῶν, ἵνα πληρώσῃ τὰ πάντα. καὶ αὐτὸς ἔδωκε τοὺς μὲν ἀποστόλους, τοὺς δὲ προφήτας, τοὺς δὲ εὐαγγελιστάς, τοὺς δὲ ποιμένας καὶ διδασκάλους, πρὸς τὸν καταρτισμὸν τῶν ἁγίων εἰς ἔργον διακονίας, εἰς οἰκοδομὴν τοῦ σώματος τοῦ Χριστοῦ, μέχρι καταντήσωμεν
οἱ πάντες εἰς τὴν ἑνότητα τῆς πίστεως καὶ τῆς ἐπιγνώσεως τοῦ υἱοῦ τοῦ Θεοῦ, εἰς ἄνδρα τέλειον, εἰς μέτρον ἡλικίας τοῦ πληρώματος τοῦ Χριστοῦ.
(Ἐφεσ. δ΄[4], 7 – 13)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἀδελφοί, πρέπει νὰ εἴμαστε ὅλοι ἕνα. Βέβαια ὅλοι οἱ πιστοὶ δὲν ἔχουμε λάβει τὰ ἴδια χαρίσματα, ἀλλὰ διάφορα καὶ ποικίλα. Αὐτὴ ὅμως ἡ διανομὴ γιὰ κανένα λόγο δὲν ἐπιτρέπεται νὰ γίνεται αἰτία χωρισμοῦ μεταξὺ τῶν πιστῶν. Διότι ἡ διανομὴ αὐτὴ δὲν εἶναι τυχαία, ἀλλὰ γίνεται ἀπ' τὸν ἴδιο τὸν Χριστό. Αὐτὸς δηλαδὴ στὸν καθένα ξεχωριστὰ ἀπὸ ἐμᾶς ἔδωσε τὴ θεία χάρη, σύμφωνα μὲ τὸ μέτρο ποὺ μὲ σοφία καὶ δικαιοσύνη χρησιμοποιεῖ στὴ διανομὴ τῆς δωρεᾶς του.Κι ἐπειδὴ ὁ ἴδιος ὁ Χριστὸς διανέμει τὰ χαρίσματα, γι᾿ αὐτὸ λέει καὶ ἡ Ἁγία Γραφὴ στοὺς ψαλμούς: Ὅταν ὁ Χριστὸς μὲ τὴν Ἀνάληψή του ἀνέβηκε ψηλὰ στὸν οὐρανό, ἔδεσε αἰχμάλωτους τοὺς ἐχθρούς του, δηλαδὴ τὸν σατανᾶ καὶ τὸν θάνατο, κι ἔδωσε χαρίσματα στοὺς ἀνθρώπους. Λέγοντας λοιπὸν ἡ Ἁγία Γραφὴ γιὰ τὸν Χριστὸ ὅτι ἀνέβηκε, τί ἄλλο σημαίνει παρὰ ὅτι πρωτύτερα καὶ κατέβηκε στὰ κατώτερα μέρη τῆς γῆς, ἀφοῦ ἔγινε ἄνθρωπος καὶ σταυρώθηκε; Ὁ Χριστὸς ποὺ κατέβηκε, εἶναι ὁ ἴδιος ποὺ καὶ ἀνέβηκε ἐπάνω ἀπ᾿ ὅλους τοὺς οὐρανούς, γιὰ νὰ γεμίσει μὲ τὴν παρουσία του καὶ τὶς δωρεές του τὰ πάντα. Κι αὐτὸς ἔδωσε διάφορα χαρίσματα καὶ διακονίες: Ἄλλους ἔθεσε ἀποστόλους, ἄλλους προφῆτες, ἄλλους εὐαγγελιστές, ἄλλους ποιμένες καὶ διδασκάλους, γιὰ νὰ καταρτίζονται οἱ Χριστιανοὶ καὶ νὰ ἐπιτελεῖται τὸ ἔργο τῆς διακονίας, μὲ τὸ ὁποῖο οἰκοδομεῖται τὸ σῶμα τοῦ Χριστοῦ. Μέχρι νὰ φθάσουμε νὰ ἔχουμε ὅλοι μία καὶ τὴν ἴδια ἀληθινὴ πίστη καὶ τέλεια γνώση τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ καὶ νὰ προοδεύσουμε πνευματικά, ἕως ὅτου γίνουμε ἕνας τέλειος
ἄνθρωπος· καὶ ν᾿ ἀποκτήσουμε τὸ μέτρο τῆς πνευματικῆς ὡριμότητος
καὶ τελειότητος τοῦ Χριστοῦ δηλαδὴ
νὰ ἔχουμε πλήρεις τὶς δωρεὲς καὶ τὴν πνευματικὴ τελειότητά του.
ΤΟ ΙΕΡΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ (ΜΕΤΑ ΤΑ ΦΩΤΑ)
Τῷ
καιρῷ ἐκείνῳ, ἀκούσας ὁ ᾿Ιησοῦς ὅτι ᾿Ιωάννης παρεδόθη, ἀνεχώρησεν
εἰς τὴν Γαλιλαίαν· καὶ καταλιπὼν τὴν Ναζαρὲτ, ἐλθὼν κατῴκησεν εἰς
Καπερναοὺμ τὴν παραθαλασσίαν, ἐν ὁρίοις Ζαβουλὼν καὶ Νεφθαλείμ, ἵνα
πληρωθῇ τὸ ῥηθὲν διὰ ῾Ησαΐου τοῦ προφήτου, λέγοντος· Γῆ Ζαβουλὼν
καὶ γῆ Νεφθαλείμ, ὁδὸν θαλάσσης, πέραν τοῦ ᾿Ιορδάνου, Γαλιλαία
τῶν ἐθνῶν, ὁ λαὸς ὁ καθήμενος ἐν σκότει εἶδε
φῶς μέγα, καὶ τοῖς καθημένοις ἐν χώρᾳ καὶ σκιᾷ θανάτου, φῶς ἀνέτειλεν
αὐτοῖς. Ἀπὸ τότε ἤρξατο ὁ ᾿Ιησοῦς
κηρύσσειν καὶ λέγειν· Μετανοεῖτε· ἤγγικε γὰρ ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν.
(Ματθ. δ΄[4], 12-17)
ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ
ΤΑ ΦΩΤΑ
Ἡ σημερινὴ Κυριακὴ ὀνομάζεται ἔτσι, διότι εἶναι ἡ πρώτη Κυριακὴ μετὰ τὴν ἑορτὴ τῶν Θεοφανίων, κατὰ τὴν ὁποία ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία τελοῦσε πολλὲς βαπτίσεις Χριστιανῶν, οἱ ὁποῖοι ἀκτινοβολοῦσαν πλέον τὸ φῶς τοῦ Χριστοῦ. Τὸ εὐαγγελικὸ ἀνάγνωσμα εἶναι σχετικὸ μὲ τὸν φωτοδότη Κύριο, ὁ Ὁποῖος ὡς ἥλιος ἀνέτειλε στὴ γῆ μας καὶ διέλυσε τὰ σκοτάδια τῆς πλάνης.
1. TO AΣΤΕΡΙ
ΕΔΥΣΕ
Ὁ εὐαγγελιστὴς Ματθαῖος μᾶς μεταφέρει σ᾿ ἐκεῖνο τὸ χρονικὸ σημεῖο κατὰ τὸ ὁποῖο ὁ τελευταῖος καὶ μεγαλύτερος προφήτης τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Πρόδρομος, συλλαμβάνεται
ἀπὸ τὸν βασιλέα Ἡρώδη Ἀντίπα καὶ κρατεῖται στὴ φυλακή. Ἡ φωνή του πλέον, «φωνὴ βοῶντος ἐν τῇ ἐρήμῳ», ἐσίγησε. Ὁ ἐπίγειος ἄγγελος καὶ οὐράνιος ἄνθρωπος τελείωσε τὸ προδρομικό του ἔργο. Τὸ ἀστέρι τῆς αὐγῆς ἑτοιμάζεται τώρα νὰ δύσει, ἐφόσον ἀνέτειλε ὁ ἥλιος τῆς δικαιοσύνης, ὁ Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός. Τώρα ἡ Παλαιὰ Διαθήκη τελειώνει. Ἡ Καινὴ Διαθήκη ἀρχίζει.
Ὁ Κύριός μας, λέγει ὁ ἱερὸς Εὐαγγελιστής, μόλις πληροφορήθηκε τὴ σύλληψη καὶ φυλάκιση τοῦ Ἰωάννου, ἀναχώρησε στὴ Γαλιλαία γιὰ ν᾿ ἀρχίσει συστηματικὰ καὶ ἐπίσημα πλέον τὸ δημόσιο ἔργο του. Ἄφησε τὴν πόλη τῶν παιδικῶν του χρόνων, τὴ Ναζαρέτ, καὶ ἦλθε νὰ κατοικήσει στὴν Καπερναούμ, ἡ ὁποία ἦταν κτισμένη κοντὰ στὴ λίμνη τῆς Γαλιλαίας. Ἐκεῖ στὴν περιοχὴ τῶν φυλῶν Ζαβουλὼν καὶ Νεφθαλείμ, οἱ ἄνθρωποι εἶχαν
δεχθεῖ βέβαια πολλὲς εἰδωλολατρικὲς ἐπιδράσεις ἀπὸ τοὺς γειτονικοὺς λαούς, ὅμως ὁ τόπος ἦταν πιὸ ἥσυχος ἀπ᾿ ὅ,τι στὴν πρωτεύουσα. Αὐτὴ τὴν πόλη λοιπὸν ὁ Κύριος τὴν κάνει κέντρο τῆς δράσεώς του. Ἀπὸ ἐκεῖ ὁ Κύριος ἀρχίζει συστηματικὰ καὶ ἐπίσημα τὴ δημόσια διδασκαλία του καὶ τὰ θαύματά του.
Καὶ ἡ ἀρχὴ τῆς δημόσιας δράσεώς του
γίνεται τόσο ἁπλά, τόσο ἀθόρυβα καὶ διακριτικά. Δὲν βιάζεται ὁ Κύριος νὰ ξεκινήσει τὸ ἔργο του. Περίμενε τριάντα ὁλόκληρα χρόνια, γιὰ νὰ ἔχει τὴν ἡλικία ποὺ ὁ νόμος τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης ὅριζε ὡς προϋπόθεση δημοσίου
κηρύγματος. Ἀλλὰ καὶ πάλι περίμενε μῆνες πολλούς, ἕως ὅτου τελειώσει τὸ προδρομικό του ἔργο ὁ Ίωάννης ὁ Βαπτιστής. Ὅσο
χρονικὸ διάστημα ὁ Ἰωάννης κήρυττε, ὁ Κύριός μας
Ἰησοῦς Χριστὸς δὲν δίδασκε συστηματικῶς οὔτε ἐκδήλωνε πλήρως τὴ θαυματουργική του δύναμη. Καὶ τὸ ἔκανε αὐτὸ μὲ θεϊκὴ σοφία καὶ σύνεση. Ἔπρεπε πρῶτα νὰ σιγήσει τὸ στόμα τῆς ἐρήμου, νὰ δύσει τὸ ἀστέρι, καὶ μετὰ νὰ ἀκτινοβολήσει ὁ ἥλιος. Γιὰ νὰ μὴ διαιρεθεῖ τὸ πλῆθος. Γιὰ νὰ γίνουν ὅλα στὸ χρόνο τους καὶ μὲ τὸν καταλληλότερο τρόπο. Καὶ μᾶς διδάσκει ὁ Κύριος μὲ τὴ στάση του αὐτή, νὰ εἴμαστε κι ἐμεῖς συνετοὶ καὶ διακριτικοὶ στὰ διαφορα ἔργα μας. Νὰ μὴ βιαζόμαστε καὶ προκαλοῦμε ἀντιδράσεις ἀπότομες, ἐντυπώσεις κακὲς καὶ σκανδαλισμούς. Ὅλα νὰ τὰ κάνουμε μὲ τὸν σωστὸ τρόπο, στὸν σωστὸ χρόνο.
2. ΦΩΣ ΜΕΓΑ
Μόλις λοιπὸν ὁ Κύριος ξεκίνησε στὴ Γαλιλαία ἐπίσημα τὸ κοσμοσωτήριο ἔργο του, πραγματοποιήθηκε αὐτὸ ποὺ εἶχε προφητεύσει 800 χρόνια πρὶν ὁ προφήτης Ἡσαΐας λέγοντας: ἡ
χώρα τῶν φυλῶν Ζαβουλὼν καὶ Νεφθαλείμ, ποὺ ἐκτείνονται κοντὰ στὴ λίμνη καὶ πέρα ἀπὸ τὸν Ἰορδάνη ποταμό, ἡ Γαλιλαία, στὴν ὁποία κατοικοῦν πολλοὶ ἐθνικοὶ εἰδωλολάτρες, ὁ λαὸς ποὺ βρίσκεται καθηλωμένος καὶ ἀκίνητος στὸ πνευματικὸ σκοτάδι τῆς εἰδωλολατρικῆς πλάνης καὶ τῆς ἀσέβειας, εἶδε μεγάλο πνευματικὸ φῶς, τὸν Χριστό· καὶ σ᾿ ἐκείνους ποὺ κάθονται στὴ χώρα τὴν ὁποία σκιάζει τὸ πυκνότατο σκοτάδι τῆς ἁμαρτίας καὶ τοῦ θανάτου ἔλαμψε φῶς ἀπὸ τὸν οὐρανό. Διότι ἀπὸ τότε ἄρχισε ὁ Κύριος Ἰησοῦς νὰ κηρύττει καὶ νὰ λέει: Μετανοεῖτε, πλησίασαν οἱ ἡμέρες κατὰ τὶς ὁποῖες θὰ ἐγκαθιδρυθεῖ καὶ στὴ γῆ ἡ Βασιλεία τῶν οὐρανῶν. Τώρα πλέον νέα ζωή, φωτεινὴ καὶ ἅγια, πνευματικὴ καὶ οὐράνια, θὰ μεταδίδεται μέσα στὴν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ.
Τώρα πλέον διαλύονται τὰ πνευματικὰ σκοτάδια τῆς πλάνης καὶ τῆς ἄγνοιας, καὶ οἱ ψυχὲς μποροῦν νὰ πλημμυρίσουν μὲ τὸ φῶς τοῦ Χριστοῦ. Ἡ πυκνότατη σκιὰ τοῦ θανάτου ποὺ κύκλωνε κάθε ψυχὴ διαλύθηκε, καὶ μαζί της σὲ λίγο θὰ ἐξαφανισθεῖ καὶ ὁ θάνατος. Διότι ὅλη ἡ ἀνθρωπότητα ἀργοπέθαινε ἐπὶ αἰῶνες μέσα στὴν ἄβυσσο τῆς ἀποστασίας. Καὶ δὲν εἶχε τρόπο νὰ βγεῖ απὸ τὸν ζοφώδη χῶρο τῆς ἐγκατάλειψης τοῦ Θεοῦ. Δὲν ἤξερε τί νὰ κάνει, ποῦ νὰ πάει, ποῦ νὰ στραφεῖ, τί νὰ πιστεύσει, σὲ ποιὸν νὰ ἐλπίσει. Τώρα ὅμως εἶδε φῶς μέγα. Ὄχι φῶς αἰσθητὸ ἀλλὰ πνευματικὸ καὶ ὑπερκόσμιο. Εἶδε τὸ φῶς τὸ ἀληθινό, τὸν ἴδιο τὸν Θεό, ποὺ φανερώθηκε ἀπὸ τὸν οὐρανὸ καὶ ἔγινε ἄνθρωπος. Αὐτὸ τὸ φῶς ἀνέτειλε καὶ ἔλαμψε.
Ὅμως πρέπει νὰ ποῦμε ὅτι ἐνῶ ὁ Χριστὸς ἦλθε, «τὸ φῶς εἰς τὸν κόσμον ἐλύλυθε», ἐν τούτοις πολλοὶ ἀνθρωποι προτιμοῦν καὶ σήμερα τὸ σκοτάδι παρὰ τὸ φῶς. Ἡ ἐποχή μας ἰδιαιτέρως θὰ μποροῦσε νὰ χαρακτηρισθεῖ «γῆ Ζαβουλὼν καὶ γῆ Νεφθαλείμ», ἐποχὴ ποὺ ζεῖ τὸ φρικτὸ σκοτάδι τῆς ἀποστασίας. Καὶ εἶναι φοβερὴ ἡ εὐθύνη μας, ἐάν, ἐνῶ ἔχει ἔλθει ὁ Χριστὸς στὴ γῆ μας, ἀρκετοὶ ἀπὸ μᾶς νὰ μένουμε στὸ σκοτάδι. Ἂς τρὲξουμε λοιπὸν κι ἐμεῖς πρὸς τὸ φῶς. Νὰ λουσθοῦμε μέσα στὰ ἱερὰ Μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας μας μὲ τὸ θεϊκὸ φῶς. Καὶ νὰ παρακαλέσουμε τὸν Κύριό μας, ποὺ εἶναι τὸ φῶς τὸ ἀληθινό, νὰ ἔρχεται μέσα στὴν ψυχή μας καὶ νὰ μᾶς φωτίζει, νὰ μᾶς καθαρίζει, νὰ μᾶς θερμαίνει, νὰ μᾶς λαμπρύνει. Νὰ γίνουμε κι ἐμεῖς, ἑτερόφωτα φῶτα τοῦ θείου φωτός.
Ἀπολυτίκιον
ΘΕΟΦΑΝΕΙΩΝ Ἦχος α΄
Ἐν Ἰορδάνῃ
βαπτιζομένου σου Κύριε, ἡ τῆς Τριάδος ἐφανερώθη προσκύνησις· τοῦ γὰρ Γεννήτορος
ἡ φωνὴ προσεμαρτύρει σοι, ἀγαπητόν σε Υἱὸν ὀνομάζουσα· καὶ τὸ Πνεῦμα ἐν εἴδει
περιστερᾶς, ἐβεβαίου τοῦ λόγου τὸ ἀσφαλές. Ὁ ἐπιφανεὶς Χριστὲ ὁ Θεός, καὶ τὸν
κόσμον φωτίσας δόξα σοι.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου