ΙΕΡΑ
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ
ΝΑΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΤΥΡΙΝΗΣ
(26 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2017)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
(Τῆς Τυρινῆς)
Ἀδελφοί,
νῦν ἐγγύτερον ἡμῶν ἡ σωτηρία
ἢ ὅτε ἐπιστεύσαμεν. ἡ νὺξ προέκοψεν, ἡ δὲ ἡμέρα ἤγγικεν. ἀποθώμεθα οὖν τὰ ἔργα τοῦ σκότους καὶ ἐνδυσώμεθα τὰ ὅπλα τοῦ φωτός. ὡς ἐν ἡμέρᾳ εὐσχημόνως περιπατήσωμεν,
μὴ κώμοις καὶ μέθαις, μὴ κοίταις καὶ ἀσελγείαις, μὴ ἔριδι καὶ ζήλῳ, ἀλλ' ἐνδύσασθε τὸν Κύριον Ἰησοῦν Χριστόν, καὶ τῆς σαρκὸς πρόνοιαν μὴ ποιεῖσθε εἰς ἐπιθυμίας. Τὸν δὲ ἀσθενοῦντα τῇ πίστει προσλαμβάνεσθε, μὴ εἰς διακρίσεις διαλογισμῶν.
ὃς μὲν πιστεύει φαγεῖν πάντα, ὁ δὲ ἀσθενῶν λάχανα ἐσθίει. ὁ ἐσθίων τὸν μὴ ἐσθίοντα μὴ ἐξουθενείτω, καὶ ὁ μὴ ἐσθίων τὸν ἐσθίοντα μὴ κρινέτω· ὁ Θεὸς γὰρ αὐτὸν προσελάβετο. σὺ τίς εἶ ὁ κρίνων ἀλλότριον οἰκέτην; τῷ ἰδίῳ Κυρίῳ στήκει ἢ πίπτει· σταθήσεται δέ· δυνατὸς γάρ ἐστιν ὁ Θεὸς στῆσαι αὐτόν.
(Ρωμ. ιγ΄[13] 11 – ιδ΄[14]
4)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἀδελφοί, τώρα ἡ ἡμέρα τῆς δευτέρας παρουσίας,
πού θά σημάνει τήν πλήρη ἀπολύτρωση τῶν πιστῶν, εἶναι πλησιέστερη
σέ μᾶς παρά τότε πού πιστέψαμε. Ἐάν λοιπόν τότε δείξαμε ζῆλο καί δραστηριότητα,
πολύ περισσότερο πρέπει νά τά δείξουμε καί τώρα. Ἡ ζωή αὐτή, πού
μοιάζει μέ νύχτα σκοτεινή, προχώρησε, ἐνῷ ἡ ἡμέρα τῆς ἄλλης ζωῆς
πλησίασε. Κι ἄν ἀκόμη δέν ἔλθει ὁ Κύριος σύντομα μέ τήν ἔνδοξη δευτέρα
Του παρουσία, ἔρχεται ὅμως γιά τόν καθένα μας μέ τό θάνατο. Πλησιάζει
λοιπόν γιά τόν καθένα μας ἡ ἡμέρα τῆς ἄλλης ζωής. Ἄς ἀποθέσουμε λοιπόν
σάν νυκτερινά ἐνδύματα τά ἔργα τῆς ἁμαρτίας, πού γίνονται στό σκοτάδι,
καί ἄς ντυθοῦμε σάν ἄλλα ὅπλα τά φωτεινά ἔργα τῆς ἀρετῆς. Ὅπως συμπεριφέρεται
κανεὶς τὴν ἡμέρα, πού τὰ βλέμματα πολλῶν τὸν παρακολουθοῦν, ἔτσι κι ἐμεῖς
ἄς συμπεριφερθοῦμε μὲ εὐπρέπεια καὶ σεμνότητα· ὄχι μὲ ἄσεμνα φαγοπότια
καὶ μεθύσια, οὔτε μὲ πράξεις αἰσχρότητας καὶ ἀσέλγειας, οὔτε μὲ φιλονικίες
καὶ ζηλοτυπίες. Ἀλλά φορέστε σὰν ἔνδυμα τῆς ψυχῆς σας τὸν Κύριο Ἰησοῦ
Χριστό, ὥστε στὴν ὅλη ζωή σας νὰ μοιάσετε μ’ αὐτόν. Καὶ μὴ φροντίζετε
γιὰ τὴ σάρκα, πῶς νὰ ἱκανοποιεῖτε τὶς παράνομες ἐπιθυμίες της. Τέτοια
πρέπει νὰ εἶναι ἡ συμπεριφορὰ σας μέσα στὴν κοινωνία πού ζεῖτε. Ὑπαρχουν
ὅμως καὶ μερικοὶ Χριστιανοὶ ἀδύνατοι στὴν πίστη. Νὰ λοιπὸν ποιὰ πρέπει
νὰ εἶναι καὶ πρὸς αὐτούς ἡ συμπεριφορά σας: Νὰ δέχεστε μὲ καλοσύνη ἐκεῖνον
πού εἶναι ἀδύνατος στὴν πίστη καὶ ἐξαρτᾶ τὴ σωτηρία του καὶ ἀπὸ τὴ
διάκριση τῶν φαγητῶν καὶ τῶν ἡμερῶν, χωρὶς νὰ συζητᾶτε καὶ νὰ ἐπικρίνετε
τὶς ἰδέες του. Ἄλλος βέβαια πιστεύει ὅτι δὲν ἀπαγορεύεται νὰ φάει
ὅλα τὰ φαγητά. Ἐνῶ ὁ ἀδύνατος στὴν πίστη τρώει λαχανικὰ καὶ ἀποφεύγει
τὰ ἄλλα φαγητὰ ἀπὸ τὸ φόβο μήπως μολυνθεῖ ἀπ’ αὐτά. Ἐκεῖνος πού λόγῳ
τῆς ἰσχυρότερης πίστης του τρώει ἀπ’ ὅλα τὰ φαγητά, ἂς μὴν περιφρονεῖ
ὡς στενοκέφαλο ἐκεῖνον πού δὲν τρώει ἀπ’ ὅλα. Κι αὐτός πού δὲν τρώει
ἀπ’ ὅλα, ἂς μὴν κατακρίνει ἐκεῖνον πού τρώει. Διότι κι αὐτόν πού τρώει
ἀπ’ ὅλα ὁ Θεὸς τὸν προσέλαβε στὴν Ἐκκλησία του. Ποιὸς εἶσαι ἐσύ πού
κατακρίνεις ξένο δοῦλο; Αὐτός δὲν ἔχει ἐσένα Κύριο, ἀλλά τὸν Θεό. Σὲ
σχέση μὲ τὸν Κύριό του στέκεται ἢ πέφτει πνευματικά. Μάθε λοιπὸν ὅτι
ἐνῶ ἐσύ τὸν κατακρίνεις, αὐτός θὰ σταθεῖ στερεὸς στὴν πίστη. Διότι ὁ
Θεὸς ἔχει τὴ δύναμη νὰ τὸν ἀνορθώσει καὶ νὰ τὸν στερεώσει.
ΤΟ
ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Εἶπεν ὁ Κύριος· Ἐὰν ἀφῆτε τοῖς ἀνθρώποις τὰ παραπτώματα αὐτῶν, ἀφήσει καὶ ὑμῖν ὁ πατὴρ ὑμῶν ὁ οὐράνιος· ἐὰν δὲ μὴ ἀφῆτε τοῖς ἀνθρώποις τὰ παραπτώματα αὐτῶν, οὐδὲ ὁ πατὴρ ὑμῶν ἀφήσει τὰ παραπτώματα ὑμῶν. Ὅταν δὲ νηστεύητε, μὴ γίνεσθε ὥσπερ οἱ ὑποκριταὶ σκυθρωποί, ἀφανίζουσι γὰρ τὰ πρόσωπα αὐτῶν ὅπως φανῶσι τοῖς ἀνθρώποις νηστεύοντες· ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ὅτι ἀπέχουσιν τὸν μισθὸν αὐτῶν. σὺ δὲ νηστεύων ἄλειψαί σου τὴν κεφαλὴν καὶ τὸ πρόσωπόν σου νίψαι, ὅπως μὴ φανῇς τοῖς ἀνθρώποις νηστεύων ἀλλὰ τῷ πατρί σου τῷ ἐν τῷ κρυπτῷ· καὶ ὁ πατήρ σου ὁ βλέπων ἐν τῷ κρυπτῷ ἀποδώσει σοι ἐν τῷ φανερῷ. Μὴ θησαυρίζετε ὑμῖν θησαυροὺς ἐπὶ τῆς γῆς, ὅπου σὴς καὶ βρῶσις ἀφανίζει, καὶ ὅπου κλέπται διορύσσουσιν καὶ κλέπτουσιν· θησαυρίζετε
δὲ ὑμῖν θησαυροὺς ἐν οὐρανῷ, ὅπου οὔτε σὴς οὔτε βρῶσις ἀφανίζει, καὶ ὅπου κλέπται οὐ διορύσσουσιν οὐδὲ κλέπτουσιν·
ὅπου γάρ ἐστιν ὁ θησαυρός ὑμῶν, ἐκεῖ ἔσται καὶ ἡ καρδία ὑμῶν.
(Ματθ.
στ΄[6] 14 -21)
ΠΟΡΕΙΑ
ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ
1. ΜΑΘΕ
ΝΑ ΣΥΓΧΩΡΕΙΣ
Μιὰ
συμφωνία κάνει στὸ σημερινὸ ἱερὸ Εὐαγγέλιο ὁ Κύριος μὲ ὅλους τοὺς πιστούς. Ἐὰν
συγχωροῦμε τοὺς ἀνθρώπους γιὰ τὰ ἁμαρτήματα ποὺ μᾶς ἔχουν κάνει, μᾶς λέει, καὶ
ὁ οὐράνιος Πατέρας μας θὰ συγχωρήσει καὶ τὰ δικά μας ἁμαρτήματα. Ἐὰν ὅμως δὲν
τοὺς συγχωροῦμε, τότε οὔτε ὁ Πατέρας μας θὰ συγχωρήσει τὶς ἁμαρτίες μας.
Γιατί ὅμως
ὁ Κύριος κάνει αὐτὴν τὴν ἀπαράβατη συνθήκη; Γιατί θέτει τὴ δική μας
συγχωρητικότητα ὡς προϋπόθεση τῆς δικῆς μας συγχωρήσεως καὶ σωτηρίας; Γιατί
ἀρνεῖται νὰ μᾶς βάλει στὸν Παράδεισο, ἐὰν ἐμεῖς δὲν συγχωροῦμε ὅσους μᾶς
ἀδίκησαν;
Διότι θέλει
νὰ μᾶς δείξει πόσο μεγάλη ἀρετὴ εἶναι ἡ συγχωρητικότητα· ἀρετὴ ἡ ὁποία μᾶς
ἐξομοιώνει μὲ τὸν Θεό, ὁ Ὁποῖος εἶναι πολυέλεος, συγχωρεῖ καθημερινὰ τὰ
ἀμέτρητα ἁμαρτήματά μας. Ζητᾶ λοιπὸν ἀπὸ ἐμᾶς νὰ Τοῦ μοιάσουμε. Νὰ κάνουμε ὅ,τι
κάνει διαρκῶς Ἐκεῖνος. Ὅπως Ἐκεῖνος συγχωρεῖ καθημερινὰ ὅλους μας καὶ συγχώρησε
ἐπάνω στὸ Σταυρό του ἀκόμη καὶ τοὺς σταυρωτές του, ζητεῖ νὰ ἀκολουθήσουμε κι
ἐμεῖς τὸ δικό του παράδειγμα. Νὰ συγχωροῦμε τὰ ἁμαρτήματα τῶν ἄλλων. Ὅσο μεγάλα
κι ἂν μᾶς φαίνονται, ὅσο κι ἂν μᾶς ἔχουν πικράνει. Κατανοώντας μάλιστα ὅτι αὐτὰ
στὴν πραγματικότητα εἶναι πολὺ μικρὰ καὶ ἀσήμαντα, ἂν συγκριθοῦν μὲ τὶς τόσο
πολλὲς δικές μας ἁμαρτίες πρὸς τὸν Θεό.
Ὁ Κύριος
ζητεῖ ἐπιπλέον ὡς ὅρο τῆς σωτηρίας μας τὴ συγχωρητικότητα, διότι χωρὶς αὐτὴν
δὲν μποροῦμε νὰ ζήσουμε οὔτε σ᾿ αὐτὴ τὴ ζωή. Χωρὶς συγχωρητικότητα ἡ ζωή μας
γίνεται κόλαση, ἀφαιρεῖ τὴν εἰρήνη ἀπὸ μέσα μας, κάνει τὴ ζωή μας ἕνα δράμα.
Τέλος ὁ
Κύριος μας ζητεῖ νὰ συγχωροῦμε, διότι ἐὰν ἐδῶ στὴ γῆ δὲν μποροῦμε νὰ
συγχωρέσουμε τοὺς ἀδελφούς μας, δηλαδὴ νὰ τοὺς χωρέσουμε στὴν καρδιά μας, τί θὰ
κάνουμε στὴν ἄλλη ζωή; Πῶς θὰ ἀντέχουμε ἐκεῖ ὁ ἕνας τὸν ἄλλον; Θὰ ἔχουμε κακία
καὶ μνησικακία καὶ μέσα στὸν Παράδεισο; Ἀλλὰ τότε θὰ γίνει καὶ ὁ Παράδεισος
κόλαση! Μᾶς λέει λοιπὸν ὁ Θεός: Ἐὰν θέλετε νὰ χωρέσετε στὸν Παράδεισο, πρέπει
νὰ χωρέσετε τοὺς ἀδελφούς σας καὶ στὴν καρδιά σας. Νὰ τοὺς συγχωρεῖτε καὶ νὰ
τοὺς ἀγαπᾶτε.
2.
ΘΗΣΑΥΡΟΙ ΑΦΘΑΡΤΟΙ
Ὁ Κύριος προχωρεῖ τώρα στὸ θέμα τῆς νηστείας. Ὅταν
νηστεύετε, λέει, μὴ γίνεσθε σὰν τοὺς ὑποκριτὲς σκυθρωποὶ καὶ περίλυποι. Διότι
αὐτοὶ παίρνουν τὴν ἔκφραση καταβεβλημένου ἀνθρώπου, γιὰ νὰ φανοῦν στοὺς
ἀνθρώπους ὅτι νηστεύουν. Ἔτσι ὅμως δέχονται ὁλόκληρη τὴν ἀμοιβή τους ἀπὸ τους
ἐπαίνους τῶν ἀνθρώπων. Ἐσεῖς ὅμως ὅταν νηστεύετε, νὰ εἶσθε χαρούμενοι γιὰ νὰ
μὴν καταλαβαίνουν οἱ ἄλλοι ὅτι νηστεύετε. Καὶ ὁ Θεὸς Πατέρας σας αὐτὸ ποὺ
κάνετε κρυφά, θὰ σᾶς τὸ ἀνταποδώσει φανερὰ στὴν ἄλλη ζωή. Μὴν ἐπιζητεῖτε λοιπὸν
ἀνθρώπινους ἐπαίνους καὶ πρόσκαιρες ἀμοιβές. Μὴ μαζεύετε ἐπίγειους θησαυρούς,
τοὺς ὁποίους ὁ σκόρος, ἡ σαπίλα καὶ ἡ σκουριὰ καταστρέφουν, καὶ κλέβουν οἱ
κλέφτες. Μαζεύετε οὐράνιους θησαυρούς, τοὺς ὁποίους κανεὶς δὲν μπορεῖ νὰ
καταστρέψει ἢ νὰ κλέψει. Ἡ καρδιά σας νὰ εἶναι προσκολλημένη στὸν Θεὸ καὶ στὰ
οὐράνια. Διότι ἐκεῖ ποὺ εἶναι ὁ θησαυρός σας, ἐκεῖ θὰ εἶναι καὶ ἡ καρδιά σας.
Ἐδῶ λοιπὸν
ὁ Κύριος κάνει μία διάκριση ἀνάμεσα στοὺς ἐπίγειους καὶ στοὺς οὐράνιους
θησαυρούς. Σὲ ποιοὺς ἐπίγειους θησαυροὺς ἀναφέρεται; Οἱ ἄνθρωποι τότε
ἀποθήκευαν ὡς θησαυροὺς διάφορα προϊόντα τῆς γῆς, μεταλλικὰ ἀντικείμενα καὶ
πολυτελὴ ἐνδύματα. Τὰ προϊόντα τῆς γῆς ὅμως σάπιζαν, τὰ μεταλλικὰ ἀντικείμενα
σκούριαζαν καὶ τὰ ἐνδύματα τὰ ἔτρωγε ὁ σκόρος. Καὶ ὅσοι εἶχαν πολύτιμα
ἀντικείμενα ἀπὸ χρυσό, ἀσήμι καὶ χαλκό, ἔτρεμαν διαρκῶς μὴν τὰ χάσουν ἀπὸ τοὺς
κλέφτες. Ὅσοι λοιπὸν κατεῖχαν ὑλικοὺς θησαυρούς, εἶχαν καθημερινὴ ἀγωνία μήπως
γίνουν θύματα ληστειῶν ἢ μήπως καταστραφοῦν οἱ θησαυροί τους. Κι αὐτὴ ἀκριβῶς ἡ
ἀγωνία τοὺς ταλαιπωροῦσε καὶ τοὺς ἐξαθλίωνε.
Μήπως ὅμως
παθαίνουμε κάτι παρόμοιο κι ἐμεῖς, ὅταν ἔχουμε κάποια προσκόλληση στὰ λίγα ἢ τὰ
πολλὰ ὑλικὰ ἀγαθά μας; Στὰ σπίτια μας, στὰ αὐτοκίνητά μας, στὰ ροῦχα μας, στὰ
ἠλεκτρονικὰ μηχανήματά μας, στὰ χρήματά μας;
Ἀλλὰ ὁ
Κύριος σήμερα μᾶς λέει ὅτι ὅλα αὐτὰ τὰ ὑλικὰ ἀγαθὰ δὲν εἶναι ἀσφαλισμένα, δὲν
εἶναι μόνιμα, δὲν εἶναι ἀληθινά. Δὲν δίνουν εὐτυχία. Ἀντίθετα μᾶς ὑποδουλώνουν
σὲ μία σκληρὴ τυραννία. Αἰχμαλωτίζουν τὸ νοῦ μας στὰ μικρὰ καὶ ἐπιγεια καὶ δὲν
μᾶς ἀφήνουν νὰ ποθήσουμε τὰ ὑψηλὰ καὶ αἰώνια.
Μὴν
ξεγελιόμαστε λοιπόν. Μὴν παρασυρόμαστε ἀπὸ τὰ ἀσήμαντα καὶ χάνουμε τὰ ἀνεκτίμητα,
τὰ μόνιμα, τὰ ἀληθινά, τὰ αἰώνια πλούτη. Κι αὐτὰ τὰ πλούτη εἶναι οἱ ἅγιες
ἀρετὲς τοῦ Χριστοῦ, οἱ καρποὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος: ἡ ἀγάπη, ἡ χαρά, ἡ εἰρήνη, ἡ
ἀνεκτικότητα, ἡ καλοσύνη, ἡ ἀγαθότητα, ἡ πίστη, ἡ πραότητα, ἡ ἐγκράτεια. Σ᾿
αὐτοὺς τοὺς οὐράνιους θησαυροὺς νὰ στρέψουμε τὸ νοῦ μας, αὐτοὺς νὰ ἀγαπήσουμε,
νὰ ποθήσουμε καὶ νὰ κατακτήσουμε. Μ' αὐτοὺς τοὺς θησαυροὺς νὰ γεμίζουμε τὶς
ἀποσκευές μας γιὰ τὸ οὐράνιο ταξίδι μας. Ἔτσι θὰ γίνουμε πλούσιοι, πάμπλουτοι,
αἰώνια πανευτυχεῖς.
(Διασκευὴ
ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου