ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ Ι΄ ΛΟΥΚΑ
(Η ΣΥΛΛΗΨΙΣ ΤΗΣ
ΑΓΙΑΣ ΑΝΝΗΣ, ΜΗΤΡΟΣ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ)
(9 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2018)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΑΝΝΗΣ)
Ἀδελφοί,
᾿Αβραὰμ δύο υἱοὺς ἔσχεν, ἕνα ἐκ τῆς παιδίσκης καὶ ἕνα ἐκ τῆς ἐλευθέρας.
Ἀλλ᾿ ὁ μὲν ἐκ τῆς παιδίσκης κατὰ σάρκα γεγέννηται, ὁ δὲ ἐκ τῆς ἐλευθέρας
διὰ τῆς ἐπαγγελίας. Ἅτινά ἐστιν ἀλληγορούμενα. Αὗται γάρ εἰσι δύο
διαθῆκαι, μία μὲν ἀπὸ ὄρους Σινᾶ, εἰς δουλείαν γεννῶσα, ἥτις ἐστὶν
῎Αγαρ. Τὸ γὰρ ῎Αγαρ Σινᾶ ὄρος ἐστὶν ἐν τῇ ᾿Αραβίᾳ, συστοιχεῖ δὲ τῇ
νῦν ῾Ιερουσαλήμ, δουλεύει δὲ μετὰ τῶν τέκνων αὐτῆς· ἡ δὲ ἄνω ῾Ιερουσαλὴμ
ἐλευθέρα ἐστίν, ἥτις ἐστὶ μήτηρ πάντων ἡμῶν. Γέγραπται γάρ· «Εὐφράνθητι
στεῖρα ἡ οὐ τίκτουσα, ῥῆξον καὶ βόησον ἡ οὐκ ὠδίνουσα· ὅτι πολλὰ τὰ
τέκνα τῆς ἐρήμου μᾶλλον ἢ τῆς ἐχούσης τὸν ἄνδρα».
(Γαλ. δ΄ [4] 22
– 27)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἀδελφοί, ὁ Ἀβραάμ ἀπέκτησε δύο γιούς, ἕνα
γιό ἀπό τή δούλη Ἄγαρ κι ἕναν ἀπό τήν ἐλεύθερη Σάρρα. Ἀλλά ὁ γιός πού
γεννήθηκε ἀπό τή δούλη, γεννήθηκε μέ φυσικό τρόπο, σύμφωνα μέ τόν νόμο
τῆς σάρκας, ἐνῶ ὁ γιός πού γεννήθηκε ἀπό
τήν ἐλεύθερη, γεννήθηκε μέ τή δύναμη τῆς ὑποσχέσεως
πού ἔδωσε ὁ Θεός στόν Ἀβραάμ. Αὐτά
ὅμως ἔχουν ἀλληγορική σημασία. Εἶναι βέβαια δύο ἱστορικά γεγονότα, ἀλλά συγχρόνως προτυπώνουν καί προεικονίζουν
γεγονότα καί ἀλήθειες τῆς Καινῆς Διαθήκης. Διότι οἱ δύο αὐτές γυναῖκες, ἡ Ἄγαρ
καί ἡ Σάρρα, εἶναι τύποι τῶν δύο διαθηκῶν. Ἡ μία διαθήκη εἶναι ἐκείνη πού δόθηκε
ἀπό τό ὄρος Σινᾶ, ἡ ὁποία γεννᾶ παιδιά γιά νά βρίσκονται στή δουλεία. Καί
αὐτή προτυπώνεται ἀπό τήν Ἄγαρ. Διότι τό Σινᾶ, πού ὀνομάζεται καί Ἄγαρ, εἶναι βουνό στήν Ἀραβία
ὅπου κατοικοῦν οἱ ἀπόγονοι
τῆς Ἄγαρ. Καί ἀντιστοιχεῖ καί προτυπώνει τήν ἐπίγεια
Ἱερουσαλήμ, στήν ὁποία δόθηκε ὁ νόμος τοῦ Σινᾶ. Καί ἡ ἐπίγεια
Ἱερουσαλήμ εἶναι δούλη μαζί μέ τούς κατοίκους
της, ὅπως δούλη ἦταν καί ἡ Ἄγαρ. Ἐνῶ ἡ ἐπουράνια Ἱερουσαλήμ εἶναι ἐλεύθερη· εἶναι ἡ θριαμβεύουσα Ἐκκλησία, πού βρίσκεται στούς οὐρανούς, καί ἡ στρατευομένη, πού εἶναι βέβαια
ἐπίγεια ἀλλά καταλήγει στούς οὐρανούς. Αὐτή εἶναι ἡ μητέρα ὅλων μας, ὅλων τῶν Χριστιανῶν. Καί εἶναι μητέρα ὅλων μας, διότι ἔχει γραφεῖ ἀπό τόν Ἡσαΐα: Νά εὐφραίνεσαι ἐσύ, ἡ Ἐκκλησία, ἡ ὁποία πρίν ἔλθει ὁ Χριστός καί πρίν δοθεῖ τό Ἅγιον
Πνεῦμα ἤσουν στείρα
καί δέν γεννοῦσες παιδιά.
Βγάλε τώρα φωνή καί κραύγασε μέ πολλή χαρά, ἐσύ πού δέν κοιλοπονοῦσες. Διότι ἐνῶ ἤσουν ἔρημη ἀπό παιδιά, τώρα τά παιδιά σου εἶναι περισσότερα ἀπ᾿ τά παιδιά τῆς ἐπίγειας
Ἱερουσαλήμ, ἡ ὁποία γνώριζε τόν ἀληθινό Θεό καί σχετιζόταν μ’ αὐτόν, καί παρουσιαζόταν ἔτσι ὅτι ἔχει ἄνδρα.
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Τῷ καιρῷ
ἐκείνῳ ἦν ὁ Ἰησοῦς διδάσκων ἐν μιᾷ
τῶν συναγωγῶν ἐν τοῖς σάββασι. καὶ ἰδοὺ γυνὴ ἦν πνεῦμα ἔχουσα ἀσθενείας
ἔτη δέκα καὶ ὀκτώ, καὶ ἦν συγκύπτουσα καὶ μὴ δυναμένη ἀνακύψαι εἰς
τὸ παντελές. ἰδὼν δὲ αὐτὴν ὁ Ἰησοῦς προσεφώνησε καὶ εἶπεν αὐτῇ·
Γύναι, ἀπολέλυσαι τῆς ἀσθενείας σου· καὶ ἐπέθηκεν αὐτῇ τὰς χεῖρας·
καὶ παραχρῆμα ἀνωρθώθη καὶ ἐδόξαζε τὸν Θεόν. ἀποκριθεὶς δὲ ὁ ἀρχισυνάγωγος,
ἀγανακτῶν ὅτι τῷ σαββάτῳ ἐθεράπευσεν ὁ Ἰησοῦς, ἔλεγε τῷ ὄχλῳ· Ἓξ
ἡμέραι εἰσὶν ἐν αἷς δεῖ ἐργάζεσθαι· ἐν ταύταις οὖν ἐρχόμενοι θεραπεύεσθε,
καὶ μὴ τῇ ἡμέρᾳ τοῦ σαββάτου. ἀπεκρίθη οὖν αὐτῷ ὁ Κύριος καὶ εἶπεν· Ὑποκριτά·
ἕκαστος ὑμῶν τῷ σαββάτῳ οὐ λύει τὸν βοῦν αὐτοῦ ἢ τὸν ὄνον ἀπὸ τῆς φάτνης
καὶ ἀπαγαγὼν ποτίζει; ταύτην δὲ, θυγατέρα Ἀβραὰμ οὖσαν, ἣν ἔδησεν
ὁ σατανᾶς ἰδοὺ δέκα καὶ ὀκτὼ ἔτη, οὐκ ἔδει λυθῆναι ἀπὸ τοῦ δεσμοῦ τούτου
τῇ ἡμέρᾳ τοῦ σαββάτου; καὶ ταῦτα λέγοντος αὐτοῦ κατῃσχύνοντο πάντες
οἱ ἀντικείμενοι αὐτῷ, καὶ πᾶς ὁ ὄχλος ἔχαιρεν ἐπὶ πᾶσι τοῖς ἐνδόξοις
τοῖς γινομένοις ὑπ' αὐτοῦ.
(Λουκ.
ιγ΄[13] 10 – 17)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἐκεῖνο τόν καιρό ὁ Ἰησοῦς ἕνα Σάββατο δίδασκε σὲ μία συναγωγή.
Ἐκεῖ βρισκόταν καὶ μία γυναίκα πού ὑπέφερε δέκα
ὀκτὼ χρόνια ἀπὸ μιὰ ἀσθένεια ἐξαιτίας κάποιου πονηροῦ πνεύματος.
Καὶ γι' αὐτὸ ἦταν σκυμμένη διαρκῶς μὲ κυρτωμένο τὸ σῶμα της καὶ δὲν
μποροῦσε καθόλου νὰ σηκώσει ὄρθιο τὸ κεφάλι της. Ὅταν λοιπὸν τὴν εἶδε
ὁ Ἰησοῦς, τῆς φώναξε καὶ τῆς εἶπε: Γυναίκα, εἶσαι λυμένη καὶ ἐλευθερωμένη
ἀπὸ τὴν ἀρρώστια σου. Κι ἔβαλε πάνω της τὰ χέρια του. Τὴν ἴδια στιγμὴ
ἐκείνη ἐπανέκτησε τὴν ὄρθια στάση τοῦ σώματός της καὶ δόξαζε τὸν Θεὸ
γιὰ τὴ θεραπεία της. Τότε ὁ ἀρχισυνάγωγος, γεμάτος ἀγανάκτηση
πού ὁ Ἰησοῦς ἔκανε τὴ θεραπεία αὐτή μέρα Σάββατο, στράφηκε στὸ πλῆθος
τοῦ λαοῦ κι ἔλεγε: Ἕξι ἡμέρες ἔχουμε στὴ διάθεσή μας νὰ ἐργαζόμαστε,
καὶ μόνο μέσα σ' αὐτὲς δικαιούμαστε καὶ πρέπει νὰ τὸ κάνουμε αὐτό.
Τίς ἐργάσιμες αὐτὲς ἡμέρες λοιπὸν νὰ ἔρχεστε καὶ νὰ θεραπεύεσθε, καὶ
ὄχι τὴν ἡμέρα τοῦ Σαββάτου. Τότε λοιπὸν ὁ Κύριος τοῦ ἀπάντησε: Ὑποκριτή,
κάτω ἀπὸ τὸ πρόσχημα τοῦ σεβασμοῦ τῆς ἀργίας τοῦ Σαββάτου κρύβεις
φθόνο καὶ μοχθηρία. Ὁ καθένας σας τὴν ἡμέρα τοῦ Σαββάτου δὲν λύνει τὸ
βόδι του ἢ τό γαϊδούρι ἀπὸ τὸ παχνὶ καὶ δὲν τὸ πηγαίνει νὰ τὸ ποτίσει;
Καὶ τὸ κάνει αὐτὸ χωρὶς νὰ θεωρεῖται παραβάτης τῆς ἐντολῆς τῆς ἀργίας
τοῦ Σαββάτου, σύμφωνα μὲ τὴν ἑρμηνεία τῆς ἐντολῆς αὐτῆς πού εἶναι ἀναγνωρισμένη
ἀπὸ τὴν παράδοση. Αὐτὴ ὅμως, πού εἶναι κόρη καὶ ἀπόγονος τοῦ Ἀβραὰμ
καὶ τὴν ἔδεσε ὁ σατανᾶς μὲ τέτοια ἀρρώστια, ὤστε νὰ μὴν μπορεῖ νὰ σηκωθεῖ
ὄρθια δεκαοκτὼ ὁλόκληρα χρόνια, δὲν ἦταν σωστὸ καὶ ἐπιβεβλημένο
νὰ λυθεῖ ἀπό τὰ μακροχρόνια αὐτὰ καὶ ὀδυνηρὰ δεσμὰ της τὴν ἡμέρα τοῦ
Σαββάτου; Κι ἐνῶ τὰ ἔλεγε αὐτὰ ὁ Ἰησοῦς, ντροπιάζονταν ὅλοι οἱ ἀντίθετοί
του. Κι ὅλος ὁ λαὸς χαιρόταν γιὰ ὅλα τὰ λαμπρὰ καὶ θαυμαστὰ ἔργα πού
διαρκῶς ἔκανε ὁ Ἰησοῦς.
Η Σύλληψις της Αγίας
Αννας
Σύμφωνα
μὲ τὸ προαιώνιο σχέδιο τοῦ Θεοῦ, ὁ ὁποῖος ἐπιθυμοῦσε νὰ ἑτοιμάσει
ἕνα πάναγνο κατοικητήριο γιὰ νὰ κατασκηνώσει μαζὶ μὲ τοὺς ἀνθρώπους,
δὲν ἐπετράπη στὸν Ἰωακεὶμ καὶ τὴν Ἄννα νὰ ἀποκτήσουν ἀπογόνους.
Καὶ οἱ δύο εἶχαν φθάσει σὲ προχωρημένη ἡλικία καὶ εἶχαν μείνει στεῖροι
– συμβολίζοντας τὴν ἀνθρώπινη φύση, στρεβλωμένη καὶ ἀποξηραμένη
ἀπὸ τὸ βάρος τῆς ἁμαρτίας καὶ τοῦ θανάτου –, δὲν ἔπαυσαν ὡστόσο νὰ
παρακαλοῦν τὸν Θεὸ νὰ τοὺς λυτρώσει ἀπὸ τὸ ὄνειδος τῆς ἀτεκνίας. Ὅταν
ἦλθε τὸ πλήρωμα τοῦ χρόνου, ὁ Θεὸς ἔστειλε τὸν Ἀρχάγγελο Γαβριὴλ
στὸν Ἰωακεὶμ ποὺ εἶχε ἀποσυρθεῖ σὲ ἕνα βουνὸ καὶ στὴν Ἄννα ποὺ θρηνοῦσε
τὴν δυστυχία της στὸν κῆπο τους, γιὰ νὰ τοὺς ἀναγγείλει ὅτι ἐπρόκειτο
σύντομα νὰ ἐκπληρωθοῦν στὸ πρόσωπό τους οἱ πάλαι προφητεῖες καὶ ὅτι
θὰ γεννοῦσαν τέκνο ποὺ προοριζόταν νὰ καταστεῖ ἡ αὐθεντικὴ Κιβωτὸς
τῆς καινῆς Διαθήκης, ἡ θεία Κλίμαξ, ἡ ἄφλεκτος Βάτος, τὸ ἀλατόμητον Ὄρος, ὁ ζωντανὸς Ναὸς ὅπου θὰ κατοικοῦσε
ὁ Λόγος τοῦ Θεοῦ. Τὴν ἡμέρα αὐτή, μὲ τὴν σύλληψη τῆς Ἁγίας Ἄννης, τερματίζεται
ἡ στειρότητα τῆς ἀνθρώπινης φύσης, ποὺ χωρίσθηκε ἀπὸ τὸν Θεὸ διὰ
τοῦ θανάτου· καὶ μὲ τὴν ὑπὲρ φύσιν τεκνοποίηση αὐτῆς ποὺ εἶχε μείνει
στείρα ἕως τὴν ἡλικία κατὰ τὴν ὁποία δὲν μποροῦν πλέον φυσιολογικὰ
νὰ τεκνοποιήσουν οἱ γυναῖκες, ὁ Θεὸς ἀνήγγειλε καὶ ἐπιβεβαίωσε
τὸ πλέον ὑπερφυὲς θαῦμα τῆς ἀσπόρου συλλήψεως καὶ τῆς ἀμώμου γεννήσεως
τοῦ Χριστοῦ ἀπὸ τὰ σπλάγχνα τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου καὶ Ἀειπαρθένου
Μαρίας.
Παρότι
ἐγεννήθη ἀπὸ θεία ἐπέμβαση, ἡ Παναγία προῆλθε ἀπὸ σύλληψη μέσω
συνευρέσεως ἀνδρὸς καὶ γυναικὸς κατὰ τοὺς νόμους τῆς ἀνθρώπινης φύσης
μας, τῆς πεπτωκυίας καὶ δέσμιας τῆς φθορᾶς καὶ τοῦ θανάτου μετὰ τὸ προπατορικὸ
ἁμάρτημα (βλ. Γέν. 3,16). Σκεῦος ἐκλογῆς, τίμιος Ναὸς ποὺ προετοίμασε
ὁ Θεὸς πρὸ τῶν αἰώνων, ἡ Θεοτόκος εἶναι ἡ πλέον ἁγνὴ καὶ τέλεια ἀντιπρόσωπος
τῆς ἀνθρωπότητας, ἀλλὰ δὲν βρίσκεται ἐκτός της κοινῆς κληρονομίας
καὶ τῶν συνεπειῶν τοῦ ἁμαρτήματος τῶν πρωτοπλάστων. Ἀκριβῶς ὅπως ἔπρεπε,
γιὰ νὰ μᾶς λυτρώσει ὁ Χριστὸς ἀπὸ τὸ κράτος τοῦ θανάτου διὰ τοῦ ἑκουσίου
Σταυρικοῦ Του θανάτου (βλ. Ἑβρ. 2,14), νὰ γίνει ὁ σαρκωθεὶς Λόγος τοῦ
Θεοῦ ὅμοιος μὲ τὸν ἄνθρωπο στὰ πάντα πλὴν τῆς ἁμαρτίας, ἐξίσου ἀπαραίτητο
ἦταν ἡ Μητέρα Του, στὰ σπλάγχνα τῆς ὁποίας ὁ Λόγος τοῦ Θεοῦ ἑνώθηκε
μὲ τὴν ἀνθρώπινη σάρκα, νὰ εἶναι σὲ κάθε τι ὅμοια μὲ ἐμᾶς, ὑποκείμενη
στὴν φθορὰ καὶ στὸν θάνατο, μὴ τυχὸν καὶ θεωρηθεῖ ὅτι ἡ Λύτρωση καὶ ἡ
Σωτηρία δὲν μᾶς ἀφοροῦν ἀπολύτως καὶ ἐξ ὁλοκλήρου, ἐμᾶς τοῦ ἀπογόνους
του Ἀδάμ. Ἡ Θεοτόκος ἐξελέγη μεταξὺ τῶν γυναικὼν ὄχι τυχαίῳ τῷ
τρόπῳ, ἀλλὰ γιατί ὁ Θεὸς εἶχε προβλέψει προαιωνίως ὅτι θὰ ἦταν σὲ
θέση νὰ διαφυλάξει τελείως τὴν ἁγνότητά της ὥστε νὰ Τὸν δεχθεῖ μέσα
της. Καὶ ἐνῶ συνελήφθη καὶ γεννήθηκε ὅπως ὅλοι μας, ἀξιώθηκε νὰ καταστεῖ
κατὰ σάρκα Μητέρα τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ καὶ κατὰ πνεῦμα μητέρα ὅλων μας.
Γλυκύτατη καὶ φιλεύσπλαγχνος, εἶναι σὲ θέση νὰ μεσιτεύει ὑπὲρ ἡμῶν
ἐνώπιον τοῦ Υἱοῦ της, ὥστε νὰ μᾶς χαρίσει Ἐκεῖνος τὸ μέγα ἔλεος.
Ἀκριβῶς
ὅπως ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστὸς εἶναι ὁ καρπὸς τῆς παρθενίας της,
ἡ Ὑπεραγία Θεοτόκος ἦταν καρπὸς τῆς σωφροσύνης τοῦ Ἰωακεὶμ καὶ
τῆς Ἄννας. Ἀκολουθώντας αὐτὴν τὴν ὁδὸ τῆς ἁγνότητος καὶ ἐμεῖς, μοναχοὶ
καὶ σώφρονες χριστιανοί, κάνουμε νὰ γεννηθεῖ καὶ νὰ μεγαλώσει μέσα
μας ὁ Σωτήρας Χριστός.
ΠΗΓΗ:
http://www.diakonima.gr/2009/12/09/syllipsis-agias-annas/
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου