ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
Ε΄ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ
(14 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2019)
(ΜΑΡΙΑΣ ΤΗΣ ΑΙΓΥΠΤΙΑΣ)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Ἀδελφοί, Χριστὸς παραγενόμενος ἀρχιερεὺς τῶν μελλόντων ἀγαθῶν διὰ τῆς μείζονος καὶ τελειοτέρας σκηνῆς, οὐ χειροποιήτου, τοῦτ' ἔστιν οὐ ταύτης τῆς κτίσεως, οὐδὲ δι' αἵματος τράγων καὶ μόσχων, διὰ δὲ τοῦ ἰδίου αἵματος εἰσῆλθεν ἐφάπαξ εἰς τὰ Ἅγια, αἰωνίαν
λύτρωσιν εὑράμενος. Εἰ γὰρ τὸ αἷμα ταύρων
καὶ τράγων καὶ σποδὸς δαμάλεως ῥαντίζουσα τοὺς κεκοινωμένους
ἁγιάζει πρὸς τὴν τῆς σαρκὸς καθαρότητα,
πόσῳ μᾶλλον τὸ αἷμα τοῦ Χριστοῦ, ὃς διὰ Πνεύματος αἰωνίου ἑαυτὸν προσήνεγκεν ἄμωμον τῷ Θεῷ, καθαριεῖ τὴν συνείδησιν ὑμῶν ἀπὸ νεκρῶν ἔργων εἰς τὸ λατρεύειν
Θεῷ ζῶντι;
(Ἑβρ. θ΄[9] 11 - 14)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἀδελφοί, ὁ Χριστὸς ἦλθε ὡς ἀρχιερεὺς τῶν μελλοντικῶν ἀγαθῶν,
τῶν ἀγαθῶν δηλαδὴ τῆς Καινῆς Διαθήκης. Καὶ εἰσῆλθε στὰ ἐπουράνια Ἅγια
τῶν Ἅγίων μέσα ἀπὸ μιὰ ἀνώτερη καὶ τελειότερη σκηνή, πού δὲν κατασκευάστηκε
ἀπὸ χέρια ἀνθρώπων. Δηλαδὴ δὲν εἰσῆλθε μέσα ἀπὸ μιὰ ἐπίγεια σκηνή,
ὅπως ἦταν ἡ Σκηνή τοῦ Μαρτυρίου, ἀλλά δεδομένου ὅτι τὸ σῶμα του ἦταν
ἡ σκηνή καὶ κατοικία τοῦ Θεοῦ Λόγου, ἀσυγκρίτως ἀνώτερη καὶ τελειότερη,
εἰσῆλθε μέσα ἀπὸ τὴ σκηνὴ αὐτὴ τοῦ σώματός του. Ἀκριβῶς μάλιστα τὸ
σῶμα του αὐτό, ἐπειδή συνελήφθη ἐκ Πνεύματος Ἁγίου, δὲν προερχόταν
ἀπὸ τὴν κτίση αὐτή, ἀλλά ἀπὸ νέα πνευματικὴ κτίση. Οὔτε χρησιμοποίησε
ὁ Χριστὸς ὡς θυσία τὸ αἷμα τράγων καὶ μόσχων, ὅπως οἱ ἀρχιερεῖς τῶν Ἰουδαίων.
Ἀλλά μὲ τὸ δικό του αἷμα μπῆκε μιὰ γιὰ πάντα στὰ ἐπουράνια Ἅγια καὶ ἐξασφάλισε
γιὰ μᾶς ἀπολύτρωση ὄχι προσωρινὴ ἀλλά αἰώνια. Διότι, ἐὰν τὸ αἷμα
τῶν ταύρων καὶ τῶν τράγων καὶ τὸ ράντισμα μὲ τὸ νερὸ καὶ τὴ στάχτη τοῦ δαμαλιοῦ
πού κατακαιγόταν στὸ θυσιαστήριο δίνει στοὺς θρησκευτικὰ μολυσμένους
καὶ ἀκάθαρτους ἕναν ἐξωτερικὸ καθαρμὸ καὶ ἐξαγνίζει τὸ σῶμα τους,
προκειμένου νὰ μποροῦν νά μετέχουν στὴ λατρεία, πόσο μᾶλλον τό αἷμα
τοῦ Χριστοῦ, ὁ ὁποῖος μέ τό αἰώνιο Πνεῦμα πού κατοικοῦσε μέσα του πρόσφερε
στό Θεό ὡς θυσία τόν ἑαυτό του ὁλοκληρωτικά καθαρό καί ἐλεύθερο
ἀπό κάθε ρύπο ἁμαρτίας, θά καθαρίσει τή συνείδησή σας ἀπό τά ἔργα
τῆς ἁμαρτίας πού φέρνουν στήν ψυχή νέκρωση, καί θά σᾶς ἀξιώσει νά λατρεύετε
ἀξίως τόν ζωντανό Θεό;
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ
παραλαμβάνει ὁ Ἰησοῦς τούς δώδεκα μαθητάς αὐτοῦ καί ἤρξατο αὐτοῖς λέγειν
τὰ μέλλοντα αὐτῷ συμβαίνειν. Ὅτι ἰδοὺ ἀναβαίνομεν εἰς Ἱεροσόλυμα καὶ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου παραδοθήσεται τοῖς ἀρχιερεῦσι
καὶ γραμματεῦσι, καὶ κατακρινοῦσιν αὐτὸν θανάτῳ καὶ παραδώσουσιν αὐτὸν τοῖς ἔθνεσι, καὶ ἐμπαίξουσιν
αὐτῷ
καὶ μαστιγώσουσιν αὐτὸν καὶ ἐμπτύσουσιν
αὐτῷ
καὶ ἀποκτενοῦσιν
αὐτὸν,
καὶ τῇ τρίτῃ ἡμέρᾳ ἀναστήσεται. Καὶ προσπορεύονται αὐτῷ Ἰάκωβος καὶ Ἰωάννης υἱοὶ Ζεβεδαίου λέγοντες· Διδάσκαλε, θέλομεν
ἵνα ὃ ἐὰν αἰτήσωμεν
ποιήσῃς ἡμῖν. ὁ δὲ εἶπεν αὐτοῖς·
Τί θέλετε ποιῆσαί με ὑμῖν; οἱ δὲ εἶπον αὐτῷ· Δὸς ἡμῖν ἵνα εἷς ἐκ δεξιῶν καὶ εἷς ἐξ εὐωνύμων σου καθίσωμεν ἐν τῇ δόξῃ σου. ὁ δὲ Ἰησοῦς εἶπεν αὐτοῖς· Οὐκ οἴδατε τί αἰτεῖσθε.
δύνασθε πιεῖν τὸ ποτήριον ὃ ἐγὼ πίνω, καὶ τὸ βάπτισμα ὃ ἐγὼ βαπτίζομαι
βαπτισθῆναι; οἱ δὲ εἶπον αὐτῷ· Δυνάμεθα. ὁ δὲ Ἰησοῦς εἶπεν αὐτοῖς· Τὸ μὲν ποτήριον ὃ ἐγὼ πίνω πίεσθε,
καὶ τὸ βάπτισμα ὃ ἐγὼ βαπτίζομαι
βαπτισθήσεσθε· τὸ δὲ καθίσαι ἐκ δεξιῶν μου
καὶ ἐξ εὐωνύμων
οὐκ ἔστιν ἐμὸν
δοῦναι,
ἀλλ' οἷς ἡτοίμασται. καὶ ἀκούσαντες οἱ δέκα ἤρξαντο ἀγανακτεῖν περὶ Ἰακώβου καὶ Ἰωάννου. ὁ δὲ Ἰησοῦς προσκαλεσάμενος
αὐτοὺς λέγει αὐτοῖς· Οἴδατε ὅτι οἱ δοκοῦντες ἄρχειν τῶν ἐθνῶν κατακυριεύουσιν
αὐτῶν καὶ οἱ μεγάλοι αὐτῶν κατεξουσιάζουσιν αὐτῶν. οὐχ οὕτω δὲ ἔσται ἐν ὑμῖν, ἀλλ' ὃς ἐὰν θέλῃ γενέσθαι
μέγας ἐν ὑμῖν, ἔσται ὑμῶν
διάκονος,
καὶ ὃς ἐὰν θέλῃ ὑμῶν γενέσθαι πρῶτος,
ἔσται πάντων δοῦλος· καὶ γὰρ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου οὐκ ἦλθε διακονηθῆναι, ἀλλὰ διακονῆσαι καὶ δοῦναι τὴν ψυχὴν αὐτοῦ
λύτρον ἀντὶ πολλῶν.
(Μάρκ. ι΄[10] 32 - 45)
ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Ὁ Κύριος πορεύεται
πρὸς τὴν Ἱερουσαλήμ. Ἡ κρίσιμη ὥρα πλησιάζει. Τὸ ἐπικείμενο Πάθος
τὸν συνέχει. Ἀντὶ ὅμως νὰ Τὸν καταβάλει, τὸν κάνει – πράγμα παράδοξο!
– νὰ ἐπιταχὺνει τὸ βῆμα Του σπεύδοντας πρὸς αὐτό. Οἱ μαθητές Του Τὸν
ἀκολουθοῦν μὲ θάμβος καὶ φόβο.
1. ΠΟΡΕΥΕΤΑΙ ΜΟΝΟΣ!
Ἰδοὺ λοιπὸν
ὅτι ὁ Κύριος ἀνακόπτει σὲ μία στιγμὴ τὸν γρήγορο βηματισμό Του καί,
παίρνοντας ἰδιαίτερα τοὺς 12 μαθητές Του, τοὺς προλέγει τὰ ὅσα πρόκειται
νὰ Τοῦ συμβοῦν. Ὅτι δηλαδὴ τώρα, ποὺ θὰ φτάσουν στὰ Ἱεροσόλυμα, θὰ
παραδοθεῖ ὁ Ἴδιος στὰ χέρια τῶν ἀρχιερέων καὶ τῶν γραμματέων, ποὺ
θὰ Τὸν καταδικάσουν σὲ θάνατο καὶ θὰ Τὸν παραδώσουν στοὺς Ρωμαίους
στρατιῶτες. Καὶ αὐτοὶ θὰ Τὸν περιγελάσουν καὶ θὰ Τὸν μαστιγώσουν καὶ
θὰ Τὸν φτύσουν καὶ θὰ Τὸν θανατώσουν. Ἀλλὰ Ἐκεῖνος τὴν τρίτη μέρα ἀπὸ
τὸν θάνατό Του θὰ ἀναστηθεῖ.
Ὅμως οἱ μαθητές
– φαίνεται – κινοῦνται σὲ ἄλλον κόσμο. Ἐνῶ ὁ Κύριος τοὺς ὁμιλεῖ γιὰ
Πάθος καὶ θάνατο, ἐκεῖνοι ὀνειρεύονται τιμὲς καὶ δόξες. Ὀνειρεύονται
μόνον; Δύο ἀπὸ αὐτοὺς Τοῦ τὸ ζητοῦν κιόλας. Ὁ Ἰάκωβος καὶ ὁ Ἰωάννης
Τὸν πλησιάζουν καὶ Τὸν παρακαλοῦν νὰ τοὺς βάλει δεξιά Του καὶ ἀριστερά
Του, μόλις ἀνέβη στὸν θρόνο – ἔτσι νόμιζαν – τῆς Βασιλείας Του στὴν Ἱερουσαλήμ.
«Οὐκ οἴδατε
τί αἰτεῖσθε», δὲν γνωρίζετε τί ζητᾶτε, τοὺς λέγει ὁ Κύριος. Μπορεῖτε
νὰ πιεῖτε «τὸ ποτήριον» ποὺ θὰ πιῶ ἐγὼ καὶ νὰ βαπτισθεῖτε τὸ βάπτισμα
ποὺ θὰ βαπτισθῶ ἐγώ; Μποροῦμε, ἀπαντοῦν καὶ οἱ δύο, χωρὶς νὰ ἔχουν ἀντιληφθεῖ
τὶ σήμαιναν αὐτὰ τὰ λόγια. Καὶ ὁ Κύριος: Τὸ μὲν «ποτήριον» τοῦ μαρτυρίου,
ποὺ πίνω τώρα ἐγώ, θὰ τὸ πιεῖτε ἀργότερα καὶ ἐσεῖς, καὶ τὸ βάπτισμα
τῶν παθημάτων, στὸ ὁποῖο βαπτίζομαι ἐγώ, θὰ τὸ δεχθεῖτε καὶ ἐσεῖς·
τὸ νὰ καθήσετε ὅμως στὰ δεξιά μου ἢ στὰ ἀριστερά μου, δὲν ἐξαρτᾶται
ἀπὸ ἐμένα νὰ σᾶς τὸ δώσω, ἀλλὰ θὰ δοθεῖ σ᾿ αὐτοὺς γιὰ τοὺς ὁποίους ἔχει
ἑτοιμασθεῖ ἀπὸ τὸν δικαιοκρίτη Θεό.
ΒΕΒΑΙΩΣ μᾶς ἐκπλήττει
ἐδῶ τὸ γεγονὸς ὅτι, ἐνῶ ὁ Κύριος ὁμιλεῖ γιὰ πάθη καὶ θάνατο, οἱ μαθητὲς
φαντάζονται μεγαλεῖα καὶ θρόνους. Εἶναι τόσο κοντά Του, καὶ ὅμως δὲν
Τὸν κατανοοῦν, μένουν ξένοι πρὸς Αὐτὸν καὶ οὐσιαστικὰ τὸν ἀφήνουν
νὰ βαδίζει πρὸς τὸ Πάθος μόνος.
Μόνος! Ἀκόμη
καὶ οἱ πιὸ κοντινοί Του σωματικὰ μόνον εὑρίσκονται κοντά Του, πνευματικὰ
κινοῦνται σὲ ἄλλες κατευθύνσεις. Δὲν εἶναι ἀδικαιολόγητοι ἀσφαλῶς,
ἀφοῦ δὲν ἔχουν ἀκόμη λάβει τὸν φωτισμὸ καὶ τὴν Χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.
Τὸ ἀποτέλεσμα πάντως εἶναι πὼς ὁ Κύριος, βαδίζοντας πρὸς τὸ Πάθος, εἶναι οὐσιαστικὰ μόνος! Τί τρομερὸ
αἴσθημα θὰ πρέπει νὰ ἦταν αὐτό!
Δύο χιλιάδες
χρόνια ἔχουν περάσει ἀπὸ τότε, δυστυχῶς ὅμως ἡ ἱστορία ἐπαναλαμβάνεται.
Τὸ ὄνομα βεβαίως τοῦ Χριστιανοῦ τὸ φέρουμε σήμερα ἑκατοντάδες ἑκατομμύρια
ἀνθρώπων. Πόσοι ὅμως πραγματικὰ ἀκολουθοῦμε τὸν Κύριο; Πόσοι καταλαβαίνουμε
τὸ πνεῦμα Του; Οἱ περισσότεροι συχνὰ τὸν ἀφήνουμε μόνο.
Τί σημαίνει
αὐτό; Σημαίνει ὅτι τυπικὰ καὶ ἐξωτερικὰ μόνο εἴμαστε μέλη τῆς ἁγίας
Του Ἐκκλησίας. Οὐσιαστικὰ ζοῦμε σὲ ἄλλη ἀτμόσφαιρα. Οἱ πόθοι μας,
οἱ ἐπιθυμίες μας, τὰ ὁράματά μας δὲν διαφέρουν καὶ πολὺ ἀπὸ ἐκεῖνα
τῶν δύο μαθητῶν. Ζητᾶμε ὡς ἐπὶ τὸ πλεῖστον καὶ ἐμεῖς ἐπίγειες δόξες,
κοσμικὲς ἐπιτυχίες, χαρὲς γήινες. Ὅμως ἔτσι ἀφήνουμε τὸν Κύριο
νὰ πορεύεται μόνος καὶ ἐμεῖς ὑποφέρουμε καὶ βασανιζόμαστε μακριά
Του. Καὶ αὐτὸ εἶναι ποὺ Τοῦ προξενεῖ τὸν μέγιστο πόνο: ἡ δική μας ταλαιπωρία.
Διότι θέλει νὰ μᾶς ἔχει κοντά Του στὸν δρόμο πρὸς τὸν Γολγοθά, γιὰ νὰ
φθάσουμε στὴ μεγάλη χαρὰ τῆς Ἀναστάσεως, πράγμα ποὺ ἐμεῖς ζητώντας
ἐπίγειες δόξες τὸ ἀρνούμαστε. Καὶ δὲν ὑπάρχει μεγαλύτερη τραγωδία
ἀπὸ αὐτήν!
Πικρή, πικρότατη
ἀλήθεια: Ὅσο πιὸ κοντὰ στὸν Χριστό, τόσο οἱ συνοδοιπόροι λιγοστεύουν!
Οἱ πολλοὶ ἀγαποῦν τὸ χῶμα. Τὸν ἀφήνουν μόνον! Δηλαδὴ μένουν μόνοι!
2. Η ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΤΩΝ
ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ
Ἀλλὰ ἡ ἱστορία ἔχει καὶ συνέχεια.
Ἡ κίνηση τοῦ Ἰακώβου καὶ τοῦ Ἰωάννου προκάλεσε τὴν ἀγανάκτηση τῶν
ὑπολοίπων μαθητῶν, ποὺ αἰσθάνθηκαν παραμερισμένοι. Ὅταν ὁ Κύριος
τὸ ἀντελήφθη αὐτό, τοὺς κάλεσε ὅλους κοντά Του καὶ τοὺς εἶπε: Γνωρίζετε
βέβαια πὼς ἐκεῖνοι, ποὺ θεωροῦνται ἄρχοντες τῶν ἐθνῶν, τὰ καταδυναστεύουν
καὶ οἱ μεγάλοι ἄνδρες τους τὰ καταπιέζουν. Μεταξύ σας ὅμως δὲν ἐπιτρέπεται
αὐτὸ τὸ πνεῦμα. Ἀλλὰ ὅποιος θέλει νὰ γίνει μεγάλος ἀνάμεσά σας, ἂς
εἶναι ὑπηρέτης σας. Καὶ ὅποιος θέλει νὰ εἶναι πρῶτος ἀπὸ σᾶς, ἂς γίνει
δοῦλος ὅλων. Διότι ἄλλωστε καὶ ἐγώ, ποὺ ἔγινα ἄνθρωπος γιὰ χάρη
σας, δὲν ἦλθα νὰ ὑπηρετηθῶ, ἀλλὰ νὰ ὑπηρετήσω καὶ νὰ προσφέρω τὴ ζωή
μου λύτρο, μὲ τὸ ὁποῖο θὰ ἐξαγορασθοῦν καὶ θὰ ἐλευθερωθοῦν ἀπὸ τὴν
ἁμαρτία καὶ τὸν θάνατο πολλοί.
ΙΔΟΥ ὅτι κάτι
καινούργιο εἰσάγεται πλέον στὸν κόσμο. Ἡ διδασκαλία αὐτὴ τοῦ Κυρίου
μας καθιερώνει τὴ μόνη ὄντως νέα τάξη πραγμάτων ἐπὶ τῆς γῆς: πρῶτος εἶναι ὁ τελευταῖος, μεγάλος εἶναι ὁ
ὑπηρέτης, ὁ δοῦλος τῶν ἄλλων.
Μὲ τὸν τρόπο
αὐτὸ ὁ Κύριος θεραπεύει ριζικὰ ὅλες τὶς πνευματικὲς ἀσθένειες τῶν
ἀνθρώπων. ΟΛΕΣ! Κοντά Του δὲν ὑπάρχουν πλέον καταπιεσμένοι, ἀδικημένοι,
περιφρονημένοι, πληγωμένοι. Διότι πῶς νὰ πληγωθεῖ π.χ. κάποιος, ὅταν
τὸν παραμερίζουν ἢ τὸν ὑποβιβάζουν στὴν τελευταία θέση, τὴ στιγμὴ
ποὺ ὁ ἴδιος – ἐφόσον ἔχει ἐγκολπωθεῖ τὸ πνεῦμα τοῦ Χριστοῦ – αὐτὴν ἀκριβῶς
τὴ θέση ἐπιθυμεῖ; Ἡ ἐσωτερικὴ ἐλευθερία, ποὺ ἀπολαμβάνει ὁ ἄνθρωπος
κοντὰ στὸν Χριστό, εἶναι τόσο μεγάλη – ἀπείρων, θὰ ἔλεγε κανείς, διαστάσεων
– ὥστε οἱ ἐξωτερικὲς συνθήκες ὅσο πιεστικὲς καὶ βάναυσες καὶ ἂν εἶναι
δὲν μποροῦν ποτὲ οὔτε κἂν νὰ τὸν ἐγγίσουν. Ποτέ!
Ἑπομένως ὅλο
τὸ θέμα γιὰ ὅλους μας εὑρίσκεται σ᾿ αὐτὸ ἀκριβῶς: στὸ νὰ ἀγαπήσουμε τὴν τελευταία θέση.
Αὐτήν, ποὺ ἐπέλεξε ὁ Κύριος γιὰ τὸν ἑαυτό Του, τὴν ὁποία ἀγάπησε ἡ
Παναγία Μητέρα Του, ἐπιδίωξαν οἱ ἅγιοί μας, θαυμάζει ὅλος ὁ κόσμος
τοῦ Οὐρανοῦ.
Ἀδελφοί, ὅλα
αὐτά, ποὺ μοιάζουν μιὰ ὡραία θεωρία, ἰδοὺ ὅτι ὁ Κύριός μας τὰ φανερώνει
ἐπάνω στὴν πράξη. Τὸν βλέπουμε· ὁλόκληρη ἡ ζωή Του ὑπῆρξε ζωὴ ἀφάνειας,
διακονίας καὶ ταπείνωσης. Καὶ τώρα νά! Πορεύεται πρὸς τὸ Πάθος,
στὴν «ἄκραν ταπείνωσιν».
Ἂς τὸ σκεφθοῦμε
αὐτὸ μιὰ στιγμή: Ὁ ἄπειρος καὶ προαιώνιος Θεός, ὁ Δημιουργὸς καὶ Κυβερνήτης
τοῦ Σύμπαντος νὰ γίνεται ἄνθρωπος καὶ νὰ ὑφίσταται τόσους ἐξευτελισμοὺς
καὶ τόσα μαρτύρια ἀπὸ τὰ ἴδια τὰ πλάσματά Του! Καὶ τέλος νὰ κρεμᾶται
ἐπί του σταυροῦ γυμνὸς ἐνώπιον τῆς ἁγίας Μητρός Του, τῶν εὐσεβῶν μαθητριῶν
Του καὶ τόσου πλήθους ἀνθρώπων!
Λοιπόν. Ἀμφιβάλλει τώρα κανείς;
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ
«Ο ΣΩΤΗΡ»)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου