ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΗΣ ΥΨΩΣΕΩΣ
(8 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2019)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Ἀδελφοί, ἲδετε πηλίκοις ὑμῖν γράμμασιν ἔγραψα
τῇ ἐμῇ χειρί. ὅσοι θέλουσιν εὐπροσωπῆσαι ἐν σαρκί, οὗτοι ἀναγκάζουσιν
ὑμᾶς περιτέμνεσθαι, μόνον ἵνα μὴ τῷ σταυρῷ τοῦ Χριστοῦ διώκωνται. οὐδὲ γὰρ οἱ περιτετμημένοι αὐτοὶ νόμον
φυλάσσουσιν, ἀλλὰ θέλουσιν ὑμᾶς
περιτέμνεσθαι,
ἵνα ἐν τῇ ὑμετέρᾳ σαρκὶ καυχήσωνται. Ἐμοὶ
δὲ μὴ γένοιτο καυχᾶσθαι εἰ μὴ ἐν τῷ σταυρῷ τοῦ Κυρίου ἡμῶν
Ἰησοῦ Χριστοῦ, δι' οὗ ἐμοὶ κόσμος ἐσταύρωται
κἀγὼ τῷ κόσμῳ. ἐν γὰρ Χριστῷ Ἰησοῦ
οὔτε περιτομή
τι ἰσχύει οὔτε ἀκροβυστία, ἀλλὰ
καινὴ κτίσις.
καὶ ὅσοι τῷ κανόνι τούτῳ στοιχήσουσιν,
εἰρήνη ἐπ' αὐτοὺς καὶ ἔλεος, καὶ ἐπὶ τὸν Ἰσραὴλ
τοῦ Θεοῦ. Τοῦ λοιποῦ κόπους μοι μηδεὶς παρεχέτω·
ἐγὼ γὰρ τὰ στίγματα τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ ἐν τῷ σώματί μου βαστάζω. Ἡ χάρις τοῦ Κυρίου ἡμῶν
Ἰησοῦ Χριστοῦ μετὰ τοῦ πνεύματος ὑμῶν, ἀδελφοί· ἀμήν.
(Γαλ.
στ΄[6] 11 – 18 )
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἀδελφοί, δεῖτε μὲ
πόσο μεγάλα γράμματα σᾶς ἔγραψα μὲ τὸ ἴδιο μου τὸ χέρι. Ὅσοι θέλουν νὰ κάνουν καλὴ ἐντύπωση
καὶ νὰ ἀρέσουν σὲ ἀνθρώπους γιὰ πράγματα πού ἀναφέρονται στὴ σάρκα,
αὐτοὶ σᾶς παρακινοῦν καὶ σᾶς παρασύρουν νὰ περιτέμνεσθε, μόνο καὶ
μόνο γιὰ νὰ μὴν καταδιώκονται ἀπ' τοὺς Ἰουδαίους γιὰ τὸ κήρυγμα πού
ἀναφέρεται στὸ σταυρὸ τοῦ Χριστοῦ. Γι αὐτὸ καὶ μόνο σᾶς ἀναγκάζουν
νὰ περιτέμνεσθε. Κι αὐτὸ ἀποδεικνύεται ἀπὸ τὸ ὅτι οὔτε κι αὐτοί
πού ἔχουν περιτμηθεῖ τηροῦν τὶς τελετουργικὲς διατάξεις τοῦ νόμου,
τὶς καθάρσεις δηλαδὴ καὶ τὶς ζωοθυσίες· ἀλλά θέλουν νὰ περιτέμνεσθε
ἐσεῖς γιά νά καυχηθοῦν αὐτοὶ γιὰ τὴ δική σας σάρκα. Θέλουν δηλαδὴ νὰ
καυχηθοῦν ὅτι σᾶς ἔπεισαν νὰ δεχθεῖτε τὴν περιτομή. Ἐγὼ ὅμως δὲν κινοῦμαι
ἀπὸ τέτοια ἁμαρτωλὰ ἐλατήρια. Ποτὲ νὰ μὴ συμβεῖ ἐγώ νὰ καυχηθῶ
γιὰ τίποτε ἄλλο παρὰ μόνο γιὰ τὸ ὅτι ὁ Ἰησοῦς Χριστὸς γιὰ χὰρη μου πῆρε
μορφὴ δούλου καὶ σταυρώθηκε γιὰ τὴ σωτηρία μου. Μόνο καύχημά μου εἶναι
ὁ σταυρικὸς θάνατος τοῦ Κυρίου. Καὶ μὲ τὴν πίστη στὸ θάνατό του αὐτόν
ἔχει νεκρωθεῖ κι ἔχει χάσει τὴ δύναμή του ὁ κόσμος γιά μένα. Ἀλλά κι
ἐγώ ἔχω νεκρωθεῖ γιὰ τὸν κόσμο. Εἶμαι νεκρωμένος γιὰ τὸν κόσμο, καὶ
τίποτε ἀπ’ αὐτόν δὲν μὲ δελεάζει οὔτε μὲ φοβίζει. Διότι στὴν κοινωνία
καὶ τὴν ἕνωση μὲ τὸν Χριστὸ οὔτε ἡ περιτομή ἔχει καμία ἀξία οὔτε ἡ
ἀκροβυστία, ἀλλά ἰσχύει νέα κτίση καὶ δημιουργία. Ἡ καινὴ αὐτὴ
κτίση εἶναι ἡ ἀναγέννηση πού δίνει ὁ Χριστὸς σὲ κάθε πιστὸ μὲ τὴ δύναμη
τῆς ἀπολυτρωτικῆς του σταυρικῆς θυσίας. Καὶ ὅσοι θ' ἀκολουθήσουν
τὴ διδασκαλία αὐτὴ γιά τή νέα κτίση καὶ θὰ τὴν ἔχουν ὡς μέτρο καὶ ὑπόδειγμα
γιὰ νὰ συμμορφώσουν τὴ ζωὴ τους μ' αὐτή, ἂς ἔχουν ἐπάνω τους τὴν εἰρήνη
καὶ τὸ ἔλεος· ἀλλά καὶ γενικότερα ὅλος ὁ νέος Ἰσραὴλ τῆς χάριτος,
ὁ νέος λαὸς πού μὲ τὴν πίστη ἔγινε ἐκλεκτὸς στὸ Θεὸ καὶ ἀντικατάστησε
τόν παλαιό κατὰ σάρκα Ἰσραήλ. Στὸ ἑξῆς ἂς μὴ μοῦ δημιουργεῖ κανεὶς
κόπους καί ἐνοχλήσεις, ζητώντας ἀπὸ μένα νὰ ἀπολογοῦμαι γιά ὅσα κάνω.
Διότι ἐγώ βαστάζω στὸ σῶμα μου τὰ σημάδια τῶν πληγῶν πού δέχθηκα γιὰ
τὸν Κύριο Ἰησοῦ. Καί οἱ πληγές μου αὐτὲς εἶναι ἡ ἀπολογία μου. Σᾶς εὔχομαι,
ἀδελφοί, ἡ χάρις τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ νὰ ἐνισχύει καὶ νὰ ἐνδυναμώνει
τὶς πνευματικές σας δυνάμεις, ὥστε νὰ διατηρεῖτε πάντοτε τόν ἁγιασμὸ
πού σᾶς ἔδωσε τὸ Ἅγιον Πνεῦμα. Ἀμήν.
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Εἶπεν ὁ Κύριος. οὐδεὶς
ἀναβέβηκεν εἰς τὸν οὐρανὸν εἰ μὴ ὁ ἐκ τοῦ οὐρανοῦ καταβάς, ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ὁ ὤν ἐν τῷ οὐρανῷ. καὶ καθὼς Μωϋσῆς ὕψωσε
τὸν ὄφιν
ἐν τῇ ἐρήμῳ, οὕτως ὑψωθῆναι
δεῖ τὸν υἱὸν τοῦ ἀνθρώπου, ἵνα πᾶς ὁ πιστεύων εἰς αὐτὸν μὴ ἀπόληται
ἀλλ' ἔχῃ ζωὴν αἰώνιον. Οὕτω γὰρ ἠγάπησεν ὁ Θεὸς τὸν κόσμον, ὥστε
τὸν υἱὸν αὐτοῦ τὸν μονογενῆ ἔδωκεν, ἵνα πᾶς ὁ πιστεύων εἰς αὐτὸν μὴ ἀπόληται
ἀλλ' ἔχῃ ζωὴν αἰώνιον. οὐ γὰρ ἀπέστειλεν ὁ Θεὸς τὸν υἱὸν αὐτοῦ εἰς τὸν κόσμον ἵνα κρίνῃ τὸν κόσμον, ἀλλ'
ἵνα σωθῇ ὁ κόσμος δι' αὐτοῦ.
(Ἰωάν.
γ΄[3] 13 – 17)
ΟΠΛΟ ΚΑΙ ΦΑΡΜΑΚΟ
«Καθὼς Μωϋσῆς ὕψωσε
τὸν ὄφιν ἐν τῇ ἐρήμῳ, οὕτως ὑψωθῆναι δεῖ τὸν υἱὸν τοῦ ἀνθρώπου».
Μὲ ἱερὸ ρῖγος θὰ προσκυνήσουμε
αὐτὲς τὶς μέρες, ἀγαπητοί μου, τὸν Σταυρὸ τοῦ Κυρίου. Θὰ ὑψωθεῖ καὶ πάλιν
στὸ μέσο τῆς αἱματοβαμμένης γῆς ὡς σύμβολο σωτηρίας καὶ λυτρώσεως
τοῦ ἀνθρώπου ἀπὸ τὰ δεσμὰ καὶ τὸν θάνατο τῆς ἁμαρτίας. Αὐτὴ ἀκριβῶς
ἡ ἀλήθεια ἀναπηδᾶ ἀπὸ τὸ σημερινὸ Εὐαγγελικὸ ἀνάγνωσμα, τὸ ὁποῖο
μᾶς ὑπενθυμίζει ἕνα καταπληκτικὸ γεγονός, ποὺ συνέβη 1500 ὁλόκληρα
χρόνια πρὶν ὑψωθεῖ ὁ Σταυρὸς στὸν Γολγοθᾶ. Ἂς μελετήσουμε, λοιπόν, αὐτὸ
τὸ γεγονός, διότι ἔχει πολλὰ νὰ μᾶς διδάξει.
1.ΠΑΡΑΒΑΣΗ ΚΑΙ ΠΟΙΝΗ
«Καθὼς Μωϋσῆς ὕψωσε
τὸν ὄφιν ἐν τῇ ἐρήμῳ».
Γυρίζουμε πίσω 3.500 περίου
χρόνια. Ὁ Ἰσραηλιτικὸς λαός, ἔπειτα ἀπὸ ἕνα δραματικὸ ἀγώνα, ἀπελευθερώνεται
ἐπὶ τέλους ἀπὸ τὸν σκληρὸ ζυγὸ τῶν Αἰγυπτίων, ὅπου πέρασε πικρὴ
καὶ μαρτυρικὴ ζωή, διαβαίνει ὑπὸ τὴν ἡγεσία τοῦ Μωϋσέως θαυματουργικὰ
τὴν Ἐρυθρὰ θάλασσα· καί, διὰ μέσου τῆς ἐρήμου, κατευθύνεται πρὸς τὴν Παλαιστίνη,
στὴ γῆ τῆς ἐπαγγελίας, στὴ χώρα ὅπου θὰ ρέει «μέλι καὶ γάλα».
Ἡ πορεία του μέσα στὴν ἔρημο
εἶναι μιὰ ἀδιάκοπη ἐκδήλωση θαυμαστῆς προνοίας τοῦ Θεοῦ. Τὸν τρέφει
μὲ τὸ «μάννα», τὴν οὐράνια αὐτὴν τροφή. Τὸν δροσίζει μὲ ὁλοκάθαρο νερό.
Τὸν προστατεύει ἀπὸ κινδύνους. Τοῦ ἑτοιμάζει εὐτυχισμένη ζωὴ στὴν
εὐλογημένη πατρίδα.
Ἀτυχῶς ὅμως, ἐνῶ ὁ καθένας θὰ
περίμενε νὰ ἐκδηλώσει ὁ λαὸς αὐτός, ὁ τόσο πολὺ εὐργετημένος, αἴσθημα
εὐγνωμοσύνης, ἀντίθετα τὸν βλέπουμε νὰ παραπονεῖται, νὰ διαμαρτύρεται,
νὰ γογγύζει, θυμᾶται – ἀκατανόητο! – «τὰ κρεμμύδια καὶ τὰ πράσα» τῆς Αἰγύπτου.
Δὲν τοῦ ἀρέσει ἡ οὐράνια τροφή, τὸ «μάννα». «Καὶ κατελάλει ὁ λαὸς
πρὸς τὸν Θεὸν κατὰ Μωϋσῆ λέγοντες.... ἡ ψυχὴ ἡμῶν προσώχθισεν ἐν τῷ
ἄρτῳ τούτῳ τῷ διακένῳ» (Ἀριθμ. κα΄[21] 5).
Ἀγνώμων λαέ! Ἀλλὰ ἡ ἀχαριστία
αὐτὴ δὲν ἦταν δυνατὸ νὰ μείνει χωρὶς κυρώσεις. Καὶ νά! Στέλνει ὁ Θεός,
σημειώνει ἡ Ἁγ. Γραφή, φίδια δηλητηριώδη, ποὺ σκορποῦν τὸν θάνατο.
Τὰ πτώματα κατὰ σωρούς. Ὁ καταυλισμὸς τῶν Ἰουδαίων μεταβάλλεται
σὲ τόπο δακρύων καὶ σὲ ἀπέραντο νεκροταφεῖο. Τρομερὸ τὸ θέαμα!
Νέοι, γέροντες, παιδιά, ἄνδρες, γυναῖκες σπαρταροῦν σὲ κάθε βῆμα καὶ
πεθαίνουν.
Νὰ σταματήσουμε γιὰ λίγο.... Ἡ
εἰκόνα αὐτὴ ἔχει ἐφαρμογὴ καὶ σὲ
ἄλλη σφαίρα, τὴν πνευματική.
Βασιλέα τῆς ὑλικῆς δημιουργίας
ἔκαμε ὁ Θεὸς τὸν ἄνθρωπο. Πρύτανη μέσα σὲ ἕνα μεγαλειῶδες ἔργο.
Τοῦ χάρισε χαρίσματα καὶ δωρεές. Τὸν στόλισε μὲ προσόντα καὶ ἱκανότητες.
Τὸν ἐγκατέστησε σὲ μαγευτικὸ βασίλειο. Θὰ ἦτο λοιπὸν φυσικὸ νὰ αἰσθάνεται
ὁ ἄνθρωπος εὐγνωμοσύνη ἀπέναντι τοῦ μεγάλου του εὐεργέτου. Καὶ ὅμως.
Ἐπαναστάτησε. Παρέβει τὶς ἐντολὲς τοῦ Θεοῦ. Ἐδείχθη ἀνάξιος τῆς
στοργῆς τοῦ Δημιουργοῦ. Γνωστὴ ἡ δραματικὴ ἱστορία τῆς πτώσεως.
Καὶ ἀμέσως ἦλθαν τὰ «φίδια» ὡς συνέπεια καὶ ποινή.
Ἡ ἁμαρτία δηλ. τὸ τρομερὸ
πνευματικὸ αὐτὸ φίδι, ποὺ σκορπάει τὸν θάνατο. Αἰώνας ὁ ἄνθρωπος
κάτω ἀπὸ τὴν ἀπειλὴ τῆς ἁμαρτίας καὶ τὶς φρικτὲς συνέπειές της. Δὲν ἄφησε
κανένα προσόν του ἀνέπαφο καὶ ἄτρωτο. Τοῦ καταπολέμησε τὸ σῶμα
καὶ τὸ κατάστησε φωληὰ ἀσθενειῶν· τοῦ σκότισε τὸν νοῦ· τοῦ διέστρεψε
τοὺς πόθους· τοῦ αἰχμαλώτισε τὴ θέληση· τοῦ ἀνέτρεψε τὸν οἰκογενειακὸ
βίο· τὸν καταβίβασε ἀπὸ τὸ ὕψος στὸ χάος. Τὸν ἔδεσεν στὸ ἅρμα πιὰ
τοῦ θανάτου. Ἐκεῖ ποὺ πρῶτα ἄνθιζε ἡ χαρά, τώρα ἦλθε ὁ πόνος, καταλυτής,
καὶ σάρωσε τὰ πάντα. Τί κρίμα! Πῶς ἔγινε ἔτσι τὸ πλάσμα τοῦ Θεοῦ; Πῶς
ἔπεσε τόσο χαμηλά; Ποιὸς θὰ μπορέσει νὰ τὸ σώσει ἀπὸ τὶς ὀδυνηρές
καὶ τρομερὲς συνέπειες, ποὺ τοῦ δημιούργησε τὸ φίδι – ἁμαρτία;
Ἡ συνέχεια τῆς ἱστορίας, ποὺ
ἔλαβε χώρα στὴν ἔρημο μὲ τοὺς Ἰσραηλίτες, μᾶς δίδει τὴ λύση.
2. ΣΥΜΒΟΛΟ ΚΑΙ
ΣΩΤΗΡΙΑ
Τραγικὴ ἡ θέση τοῦ λαοῦ. Θρῆνος
καὶ κλαυθμὸς καὶ ὀδυρμὸς πολύς. Μητέρες κλαῖνε τὰ νεκρὰ παιδιά των καὶ
παιδιὰ ὀδύρονται γιὰ τὴν ὀρφάνια των. Ἡ δραματικότητα τῆς κατάστασης εἶναι
ἀνώτερη απὸ κάθε περιγραφή. Καὶ τὸ ἀποτέλεσμα; Οἱ Ἑβραῖοι συνέρχονται.
Τρέχουν μὲ ἀπόγνωση πρὸς τὸν Μωϋσῆ. Πέφτουν στὰ πόδια του. Μὲ λυγμοὺς
τὸν ἱκετεύουν νὰ μεσολαβήσει, ὥστε νὰ τοὺς συγχωρήσει ὁ Θεός. «Ἡμάρτομεν
ὅτι κατελαλήσαμεν κατὰ τοῦ Κυρίου... Εὖξαι οὖν πρὸς τὸν Κύριον, καὶ
ἀφελέτω, ἀφ᾿ ἡμῶν τὸν ὄφιν...» (Ἀριθ. κα΄[21] 7.
Ὁ Μωϋσῆς προσευχήθηκε. Ὁ Θεὸς
τοὺς λυπήθηκε. Καὶ ἔδωσε ἐντολὴ στὸν Μωϋσῆ νὰ κατασκευάσει ἕνα μεγάλο
χάλκινο φίδι. Τὸ φίδι αὐτὸ νὰ τὸ ὑψώσει πάνω σὲ πανύψηλο κοντάρι
ποὺ νὰ στηθεῖ στὸ κέντρο τοῦ στρατοπέδου. Ὅταν τὰ φίδια θὰ ἐρχόντουσαν
καὶ θὰ δάγκαναν τοὺς Ἑβραίους, τὸ φάρμακο, γιὰ νὰ μὴ ἀποθάνουν, θὰ
ἦταν νὰ στρέφουν ἀμέσως τὸ βλέμμα πρὸς τὸ ὑψωμένο χάλκινο φίδι, ὁπότε
θὰ γίνονταν πάραυτα καλά.
Ἡ ἐντολὴ τοῦ Θεοῦ ἐκτελέστηκε.
Τὸ χάλκινο φίδι ἔγινε καὶ ὑψώθηκε στὸ κοντάρι. Τὰ φίδια ἦλθαν πάλι.
Παράδοξο ὅμως· δὲν ἀπέθανε πλέον κανείς. Μόλις ἔστρεφαν τὰ βλέμματα
πρὸς τὸ κοντάρι, τὸ δηλητήριο τοῦ φιδιοῦ διαλυόταν καὶ χανόταν.
Καταπληκτικὴ ἐφαρμογή, ἀδελφέ
μου, τῆς συμβολικῆς αὐτῆς ἐνέργειας στὸ μεγάλο γεγονὸς τοῦ Γολγοθᾶ.
Οἱ συνέπειες τῆς ἁμαρτίας, μὲ τὴν πτώση τοῦ ἀνθρώπου, ἦσαν, ἀληθινά,
φαρμακερές. Τὸ δηλητήριό της σκορποῦσε παντοῦ τὸν ψυχικὸ θάνατο. Ἀμέτρητα
τὰ θύματά της. Ἀφάνταστη ἡ φθορὰ καὶ ἡ καταστροφή. Ἔπρεπε κάποιος
νὰ βρεθεῖ, γιὰ νὰ σώσει τὸν ἄνθρωπο. Καὶ χρειάστηκε τότε – ὢ βάθος ἀγάπης
Θεοῦ! νὰ ὑψωθεῖ στὸ ξύλο τοῦ Σταυροῦ πάνω στὸν Γολγοθᾶ ὁ ἴδιος ὁ Θεὸς ὁ Δημιουργός,
ὁ Ἰησοῦς Χριστός.
Μὲ τὰ χέρια τὰ πανάχραντα ἀνοιγμένα ἐπάνω στὸν Σταυρὸ
ἀγκαλιάζει ἀπὸ τότε ὅλο τὸν κόσμο. Μὲ τὸ τίμιο αἷμά Του χαρίζει τὴ ζωὴ
καὶ τὴν ἀθανασία, σὲ ὅσους στρέφουν τὸ βλέμμα τους πρὸς Αὐτὸν σὲ ὧρες
κλονισμῶν καὶ κινδύνων. Δὲν ἔπαυσε, βέβαια, ἡ ἁμαρτία νὰ ὁρμᾶ κατὰ
τῶν ὀπαδῶν τοῦ Χριστοῦ. Δὲν ἔχει ὅμως πλέον τὴ δύναμη τοῦ θανάτου, ὅταν
ὁ ἄνθρωπος προσβλέπει στὸν Σωτήρα. Τὸ δηλητήριό της εἶναι ἀκίνδυνον.
Τὸ αἷμα τοῦ Χριστοῦ μεταδίδει τὴ ζωὴ στὴν ψυχὴ τοῦ πιστοῦ.
Ἄνθρωπε κουρασμένε ἀπὸ τὰ
συνεχῆ πλήγματα τῆς ἁμαρτίας! Ἄνθρωπε πληγωμένε ἀπὸ τὸ ὀδυνηρὸ
δάγκωμα τῆς τρομερῆς ἔχιδνας τοῦ κακοῦ! Ἄνθρωπε, ποὺ ἡ ἁμαρτία σου σκότισε
τὸν νοῦ, ποὺ σοῦ νέκρωσε τὰ ψυχικὰ αἰσθητήρια, ποὺ σοῦ σκόρπισε τὰ ὡραῖα
καὶ ἅγια ὄνειρα, ποὺ σοῦ ἀφήρπασε δόλια τὸν ἐνθουσιασμό, ποὺ σοῦ κατάκλεψε
τὸν ψυχικὸ θησαυρό, ποὺ σοῦ στραγγάλισε τοὺς εὐγενεῖς ὁραματισμούς,
ποὺ σοῦ «φιλοδωρεῖ» κάθε στιγμὴ τὴν πικρία καὶ τὴν ὀδύνη, ποὺ σὲ αἰχμαλωτίζει
σὲ ταπεινὲς καὶ χαμερπεῖς ἐπιθυμίες!
Ἄνθρωπε, δυστυχισμένε ὁδοιπόρε
τῆς πονεμένης μας γῆς, ἰδοὺ ὁ Σταυρός! Στρέφε τὸ βλέμμα σου· ὕψωνε
τὴν ψυχή σου πρὸς Ἐκεῖνον, ποὺ εἶναι ὑψωμένος στὸ ξύλο τῆς ὀδύνης.
Κοίτα! Ὁ Σταυρὸς θὰ γίνει καὶ γιὰ σὲνα καὶ γιὰ μένα κλίμαξ, ποὺ θὰ μᾶς
ὑψώσει ἀπὸ τὰ χαμηλὰ στὰ εὐλογημένα ὕψη τῆς ἀρετῆς, ἀπὸ τὸ χάος,
στὴ γλυκειὰ ἀνατολή τῆς νέας ζωῆς.
Τά δυὸ ἀνοιγμένα θεϊκὰ
χέρια θὰ κρατήσουν γερὰ τὰ δικά μας, γιὰ νὰ μᾶς ὁδηγήσουν στὴν ὁλοφώτεινη
χώρα τῆς μακαριότητας. Τὸ Αἷμα, τὸ Πανάγιο Αἷμα, ποὺ ἀναπηδᾶ ἀπὸ
τὸ θεῖο Σῶμα, θὰ γίνει φάρμακο ἀθανασίας. Καὶ ὁ ἀκάνθινος στέφανος
θὰ μεταβληθεῖ σὲ στεφάνι μὲ εὔοσμα ἄνθη, ποὺ θὰ στολίσει πανηγυρικὰ τὰ
μέτωπα τῶν νικητῶν. Ποιὸς στράφηκε πρὸς τὸν Σταυρὸ καὶ δὲ σώθηκε; Ποιὸς
ἀγάπησε τὸν Ἐσταυρωμένο καὶ δὲν αἰσθάνθηκε μέσα του νὰ γεννῶνται καὶ
νὰ πάλλουν καινούργιοι κόσμοι; Ποιὰ ψυχὴ κουρασμένη, δοκιμαζομένη
στήριξε τὸ μέτωπό της στὸν Σταυρὸ καὶ δὲν δοκίμασε ρίγη δυνάμεως,
ἐλπίδος, εὐλαβείας καὶ ἁγιασμοῦ; Ποιὸς νέος ἢ νέα στοὺς ἀγῶνες των,
στὶς κακοτοπιὲς τῆς ζωῆς, στὶς προκλήσεις τοῦ κακοῦ, κατέφυγε στὸν
Χριστό, ὁλόψυχα ὅμως, καὶ δὲν ἄναψε μέσα τους καμίνι θείας ἀγάπης
καὶ δὲν ὑψώθηκε μέσα τους φρούριο ἀπόρθητο ἁγνῆς ζωῆς καὶ πόθων ἀφιερώσεως
σὲ ἔργα χριστιανικῆς δράσεως; Ποιὸς οἰκογενειάρχης, στὴν ὥρα τῆς
σκληρῆς δοκιμασίας, προσέτρεξε στὸν Σταυρὸ καὶ ἔμεινε χωρὶς παρηγοριὰ
καὶ τόνωση καὶ θάρρος; Ποιός; ΚΑΝΕΙΣ !
Ὢ, ὁ Σταυρὸς τοῦ Χριστοῦ!
Πόσες ψυχὲς δὲν ἀνακούφισε, πόσες καρδιὲς δὲν στήριξε, πόσες θελήσεις
ἀδύνατες δὲν χαλύβδωσε, πόσα δράματα δὲν ἀπεσόβησε, πόσα θαύματα
δὲν ἐπετέλεσε!
Ἀδελφοί!
Ἂς ἐνώσουμε, λοιπόν, ὅλοι τὶς
ψυχές μας καὶ μὲ κατάνυξη καὶ συντριβὴ ἱστάμενοι ἐνώπιον τοῦ Σταυροῦ
ἂς ποῦμε: Ἐσταυρωμένε Λυτρωτά! Καὶ πάλιν σήμερα ἀσπαζόμαστε μὲ
εὐλάβεια τὸν Σταυρό Σου τὸν Τίμιο, ὁ ὁποῖος ἐμφανίζεται λαμπρὸς καὶ παρήγορος
ἐν μέσῳ τῶν ἀνθέων καὶ τῶν μύρων. Γενοῦ, Κύριε, στὴ ζωή μας Φῶς καὶ
ἐλπίδα! Στερέωσε μέσα μας τὸν ἅγιο Σταυρό Σου καὶ κατάστησέ τον ἄγκυρα
θεϊκὴ καὶ σωσίβιο οὐράνιο στὶς ὧρες τῶν μεγάλων θυελλῶν καὶ συγκρούσεων.
Κάμε, ὥστε ὅταν ἐπιτίθενται τὰ φίδια τῆς ἁμαρτίας, σ᾿ αὐτὸν νὰ
στρέφουμε τῆς ψυχῆς τὰ βλέμματα καὶ ἀπὸ αὐτὸν νὰ λαμβάνουμε τῆς ἀθανασίας
τὸ σωτήριο φάρμακο.
«Σταυρὲ τοῦ Χριστοῦ, Χριστιανῶν
ἡ ἐλπίς, πεπλανημένων ὁδηγέ,
χειμαζομένων λιμήν, ἐν πολέμοις νῖκος, οἰκουμένης ἀσφάλεια,
νοσούντων ἰατρέ, νεκρῶν ἡ ἀνάστασις, ἐλέησον ἠμᾶς».
(†) ἐπισκόπου
Γεωργίου Παυλίδου Μητροπολίτου Νικαίας
(Διασκευή)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου