ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ Β΄ ΛΟΥΚΑ
(29 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2019)
(ΟΣΙΟΥ ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΤΟΥ ΑΝΑΧΩΡΗΤΟΥ)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (ΙΕ΄ ΕΠΙΣΤΟΛΩΝ)
Ἀδελφοί, ὁ Θεὸς ὁ
εἰπών, ἐκ σκότους φῶς λάμψαι, ὃ ἔλαμψεν ἐν ταῖς καρδίαις ἡμῶν πρὸς φωτισμὸν
τῆς γνώσεως τῆς δόξης τοῦ Θεοῦ ἐν προσώπῳ Χριστοῦ. Ἔχομεν δὲ τὸν θησαυρὸν
τοῦτον ἐν ὀστρακίνοις σκεύεσιν, ἵνα ἡ ὑπερβολὴ τῆς δυνάμεως ᾖ τοῦ
Θεοῦ καὶ μὴ ἐξ ἡμῶν· ἐν παντὶ θλιβόμενοι ἀλλ΄ οὐ στενοχωρούμενοι, ἀπορούμενοι
ἀλλ΄ οὐκ ἐξαπορούμενοι, διωκόμενοι ἀλλ΄ οὐκ ἐγκαταλειπόμενοι,
καταβαλλόμενοι ἀλλ΄ οὐκ ἀπολλύμενοι, πάντοτε τὴν νέκρωσιν τοῦ Ἰησοῦ
ἐν τῷ σώματι περιφέροντες, ἵνα καὶ ἡ ζωὴ τοῦ Ἰησοῦ ἐν τῷ σώματι ἡμῶν
φανερωθῇ. Ἀεὶ γὰρ ἡμεῖς οἱ ζῶντες εἰς θάνατον παραδιδόμεθα διὰ Ἰησοῦν,
ἵνα καὶ ἡ ζωὴ τοῦ Ἰησοῦ φανερωθῇ ἐν τῇ θνητῇ σαρκὶ ἡμῶν. Ὥστε ὁ θάνατος
ἐν ἡμῖν ἐνεργεῖται, ἡ δὲ ζωὴ ἐν ὑμῖν. Ἔχοντες δὲ τὸ αὐτὸ πνεῦμα τῆς
πίστεως, κατὰ τὸ γεγραμμένον, Ἐπίστευσα, διὸ ἐλάλησα, καὶ ἡμεῖς πιστεύομεν,
διὸ καὶ λαλοῦμεν, εἰδότες ὅτι ὁ ἐγείρας τὸν Κύριον Ἰησοῦν καὶ ἡμᾶς
σὺν Ἰησοῦ ἐγερεῖ καὶ παραστήσει σὺν ὑμῖν. Τὰ γὰρ πάντα δι΄ ὑμᾶς, ἵνα
ἡ χάρις πλεονάσασα διὰ τῶν πλειόνων τὴν εὐχαριστίαν περισσεύσῃ
εἰς τὴν δόξαν τοῦ Θεοῦ.
(Β΄ Κορ. δ΄[4] 6-15)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ.
Π. Ν. ΤΡΕΜΠΕΛΑ
Ἀδελφοί, ὁ Θεός, ὁ ὁποῖος στή δημιουργία
τοῦ κόσμου διέταξε ἀπό τό σκοτάδι νά λάμψει τό φῶς, αὐτός καί τώρα ἔλαμψε
στίς καρδιές μας, ὄχι μόνο γιά νά φωτισθοῦμε ἐμεῖς, ἀλλά καί γιά νά μεταδοθεῖ μέσα ἀπό μᾶς ὁ φωτισμός πού προέρχεται ἀπό τή γνώση τῆς δόξας τοῦ Θεοῦ, ἡ ὁποία φανερώθηκε μέσα ἀπό τό πρόσωπο τοῦ ἐνανθρωπήσαντος ἸησοῦΧριστοῦ. Ἔχουμε λοιπόν τό
θησαυρό τῆς φωτιστικῆς καί ἔνδοξης
αὐτῆς γνώσεως μέσα στά σώματά μας, πού εἶναι εὔθραυστα
καί χωματένια, γιά νά ἀποδεικνύεται ὅτι τό ὑπερβολικό μεγαλεῖο
τῆς δυνάμεως πού ὑπερνικᾶ τά ἐμπόδια
καί τούς κινδύνους μας, εἶναι τοῦ Θεοῦ καί δέν προέρχεται ἀπό ἐμᾶς τούς ἀσθενικούς καί ἀδύναμους. Κι ἔτσι συμβαίνει νά θλιβόμαστε σέ
κάθε τόπο καί περίσταση, ἀλλ’ ὅμως οἱ ἐξωτερικές αὐτές δυσκολίες
δέν μᾶς δημιουργοῦν ἐσωτερικό ἀδιέξοδο καί στενοχώρια ἀγωνιώδη. Φθάνουμε σέ ἀπορία, χωρίς ὅμως καί νά ἀπελπιζόμαστε ἤ νά στερηθοῦμε τελείως κάθε
μέσο καί δυνατότητα σωτηρίας. Μᾶς καταδιώκουν οἱ ἄνθρωποι, ἀλλά δέν μᾶς ἐγκαταλείπει ποτέ ὁ Θεός. Φαίνεται ὅτι μᾶς κατανικοῦν καί μᾶς ρίχνουν κάτω στή γῆ σάν τούς παλαιστές, ἀλλά δέν χανόμαστε. Διαρκῶς καί κάθε μέρα περιφέρουμε στίς περιοδεῖες
μας τό σῶμα μας κυκλωμένο ἀπό τόν ἔσχατο κίνδυνο νά πεθάνουμε, ὅπως πέθανε ὁ Κύριος Ἰησοῦς, ἀλλά αὐτό γίνεται γιά νά φανερωθεῖ στόν κόσμο μέ τή διάσωση τοῦ σώματός μας ἀπό τούς καθημερινούς κινδύνους ὅτι ὁ Ἰησοῦς ἐξακολουθεῖ νά ζεῖ. Διότι πάντοτε ἐμεῖς, πού παρά τούς τόσους κινδύνους ζοῦμε, παραδιδόμαστε σέ θάνατο
γιά τή δόξα τοῦ Χριστοῦ, γιά νά φανερωθεῖ μέ τή θνητή σάρκα μας καί ἡ δύναμη τῆς ζωῆς τοῦ Ἰησοῦ, πού παρεμβαίνει
καί προλαβαίνει τό θάνατό μας. Κι ἔτσι, ἐνῶ ἐμεῖς ὑποφέρουμε τούς κινδύνους τοῦ θανάτου, ἐσεῖς ἀντιθέτως καρπώνεστε τήν πνευματική ζωή πού προέρχεται ἀπό τήν ἐπικίνδυνη δράση μας.
Παρόλους ὅμως αὐτούς τούς κινδύνους, ἐπειδή ἔχουμε τό ἴδιο Ἅγιον Πνεῦμα πού
μᾶς στηρίζει στήν πίστη, ὅπως παλιότερα εἶχε καί ὁ Δαβίδ σύμφωνα μ᾿ αὐτό πού εἶναι γραμμένο στούς ψαλμούς· «πίστεψα,
γι᾿ αὐτό καί μίλησα», ἔτσι κι ἐμεῖς πιστεύουμε, καί γι᾿ αὐτό καί
θαρραλέα ὁμολογοῦμε καί κηρύττουμε
τόν λόγο τῆς πίστεώς μας. Καί γνωρίζουμε ὅτι ὁ Θεός, πού ἀνέστησε τόν Κύριο Ἰησοῦ, θά ἀναστήσει κι ἐμᾶς διαμέσου τοῦ Ἰησοῦ καί θά μᾶς παρουσιάσει ἔνδοξους στό βῆμα
του μαζί μέ σᾶς. Ναί, μαζί μέ σᾶς. Διότι ὅλα γιά σᾶς γίνονται· ἔτσι ὥστε ἡ εὐεργεσία πού μᾶς κάνει ὁ Θεός σώζοντάς μας ἀπό τούς κινδύνους γιά χάρη σας, νά πλεονάσει καί νά γίνει εὐεργεσία
καί χάρη ὄχι μόνο σέ μᾶς ἀλλά καί σ᾿ ὅλους ἐσᾶς. Κι ἔτσι αὐτοί πού εὐεργετοῦνται θά
εἶναι περισσότεροι, ὥστε καί ἡ εὐχαριστία πρός τόν Θεό νά πλεονάσει καί νά περισσεύσει, γιά
νά δοξάζεται τό ὄνομά
του.
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Εἶπεν ὁ Κύριος. καθὼς
θέλετε ἵνα ποιῶσιν ὑμῖν
οἱ ἄνθρωποι, καὶ ὑμεῖς
ποιεῖτε αὐτοῖς
ὁμοίως. καὶ εἰ ἀγαπᾶτε τοὺς ἀγαπῶντας
ὑμᾶς, ποία ὑμῖν
χάρις ἐστί; καὶ γὰρ οἱ ἁμαρτωλοὶ
τοὺς ἀγαπῶντας
αὐτοὺς ἀγαπῶσι. καὶ ἐὰν
ἀγαθοποιῆτε τοὺς ἀγαθοποιοῦντας ὑμᾶς, ποία ὑμῖν
χάρις ἐστί; καὶ γὰρ οἱ ἁμαρτωλοὶ
τὸ αὐτὸ ποιοῦσι. καὶ ἐὰν δανείζητε παρ' ὧν ἐλπίζετε
ἀπολαβεῖν, ποία ὑμῖν χάρις ἐστί; καὶ γὰρ ἁμαρτωλοὶ
ἁμαρτωλοῖς δανείζουσιν ἵνα ἀπολάβωσι τὰ ἴσα. πλὴν ἀγαπᾶτε
τοὺς ἐχθροὺς
ὑμῶν καὶ ἀγαθοποιεῖτε καὶ δανείζετε μηδὲν ἀπελπίζοντες, καὶ ἔσται
ὁ μισθὸς ὑμῶν
πολύς, καὶ ἔσεσθε
υἱοὶ ὑψίστου, ὅτι αὐτὸς χρηστός ἐστιν
ἐπὶ τοὺς ἀχαρίστους
καὶ πονηρούς. Γίνεσθε οὖν οἰκτίρμονες καθὼς καὶ ὁ πατὴρ ὑμῶν
οἰκτίρμων ἐστί.
(Λουκ. Ϛ΄ [6] 31 – 36)
ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Τὸ κείμενο τοῦ Εὐαγγελικοῦ
μας ἀναγνώσματος εἶναι ἕνα τμῆμα μιᾶς ὁμιλίας τοῦ Κυρίου, ὅπως μᾶς
τὴν διασώζει ὁ Εὐαγγελιστὴς Λουκᾶς, ἡ ὁποία ἀντιστοιχεῖ κατὰ τὰ
νοήματά της στὴν γνωστή μας ἐπὶ τοῦ Ὅρους ὁμιλία τοῦ κατὰ Ματθαῖον
Εὐαγγελίου.
1. Η ΥΠΕΡΤΑΤΗ ΕΝΤΟΛΗ
Ὅπως θέλετε νὰ συμπεριφέρονται
σὲ σᾶς οἱ ἄλλοι ἄνθρωποι, ἔτσι νὰ φέρεσθε καὶ σεῖς σ᾿ αὐτούς, λέγει
στὴν ἀρχὴ τῆς περικοπῆς μας ὁ Κύριος, καὶ συνεχίζει: Αὐτὴν τὴ συμπεριφορὰ
τὴν χρωστᾶτε σὲ ὅλους τοὺς ἀνθρώπους, διότι, ἂν ἀγαπᾶτε μόνον αὐτοὺς
ποὺ σᾶς ἀγαποῦν, τί ἄξιο νὰ σᾶς ἀνταμείψει ὁ Θεὸς ἔχετε κάνει; Μήπως
καὶ οἱ διεφθαρμένοι ἄνθρωποι δὲν ἀγαποῦν τοὺς φίλους τους; Καὶ ἂν εὐεργετεῖτε
αὐτοὺς ποὺ σᾶς εὐεργετοῦν, τί ἄξιο ἀμοιβῆς κάνετε; Ἀφοῦ καὶ οἱ ἁμαρτωλοὶ
ἄνθρωποι τὸ ἴδιο ἀκριβῶς κάνουν. Καὶ ἂν δανείζετε σ᾿ αὐτοὺς ἀπὸ τοὺς
ὁποίους περιμένετε ὅτι ἀσφαλῶς θὰ πάρετε πίσω τὰ χρήματά σας, ποιὰ
χάρη σᾶς ὀφείλει ὁ Θεός; Καὶ οἱ ἁμαρτωλοὶ τὸ ἴδιο δὲν κάνουν; Δανείζουν
στοὺς ὁμοίους τους, γιὰ νὰ ξαναπάρουν πίσω τὰ χρήματά τους, κι ἂν κάποτε
χρειασθεῖ νὰ μποροῦν νὰ δανειστοῦν καὶ αὐτοί.
Λοιπόν, ἐσεῖς οἱ ἀληθινοὶ ἀκόλουθοί
μου, καταλήγει ὁ Κύριος, δὲν πρέπει νὰ ἀρκεσθεῖτε σ᾿ αὐτά. Ἀλλὰ νὰ ἀγαπᾶτε
τοὺς ἐχθρούς σας καὶ νὰ τοὺς εὐεργετεῖτε καὶ νὰ τοὺς δανείζετε χωρὶς
νὰ περιμένετε ἀνταπόδοση ἀπὸ αὐτούς.
ΤΑ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΑ πράγματι λόγια
τοῦτα τοῦ Χριστοῦ μας εἶναι ὁ πυρήνας τῆς πίστεώς μας, ὁ ἄξονας περιστροφῆς
τοῦ Εὐαγγελίου. Ὁλόκληρη ἡ διδασκαλία τῆς Καινῆς Διαθήκης συμπυκνώνεται
ἀκριβῶς σ᾿ αὐτὴν τὴν ἐντολὴ τοῦ Κυρίου γιὰ τὴν ἀγάπη πρὸς τοὺς ἐχθρούς.
Μιὰ ἐντολὴ τόσο μεγάλων διαστάσεων, ὥστε νὰ ξεπερνάει σὲ ἀσύλληπτο
βαθμὸ ὅλα τὰ ἀνθρώπινα. Διότι εἶναι ἡ ἐντολὴ ποὺ μᾶς ἀποκαλύπτει
τὸν τρόπο ζωῆς τοῦ Θεοῦ, ἀφοῦ ὁ Θεὸς εἶναι ἀγάπη. Τὸ δὲ ἀποκορύφωμα
τῆς ἀγάπης Του ὑπῆρξε τὸ ὅτι γιὰ μᾶς τοὺς ἐχθρούς Του ἔγινε καὶ ἄνθρωπος
καὶ ἀνέλαβε στοὺς ἁγίους ὤμους Του τὸ βάρος τῶν ἁμαρτιῶν μας.
Λοιπόν, ἂς μὴ νομίσει κανεὶς
ἀπό μας ὅτι εἶναι ἀληθινὸς Χριστιανός, ἂν δὲν ἔχει καταλάβει τὴ δύναμη
τῆς ἐντολῆς τῆς ἀγάπης πρὸς τοὺς ἐχθρούς. Ἂν ἀντιλαμβάνεται μέσα
στὴν καρδιά του νὰ ὑπάρχει ἀντιπάθεια ἢ μίσος ἢ μνησικακία γιὰ κάποιον
ὁ ὁποῖος τὸν ἀδίκησε ἢ μὲ ὁποιονδήποτε τρόπο τὸν ἔβλαψε ἢ τὸν περιφρόνησε,
ἂς γνωρίζει ὅτι εὑρίσκεται μακριὰ ἀπὸ τὸν Θεό, ὅτι δὲν γνωρίζει τὸν
Θεό, παρὰ ἐλάχιστα ἴσως.
Δὲν ὑπάρχει ὑπεροχότερο ἄθλημα,
δὲν ὑπάρχει μεγαλειωδέστερο ἀγώνισμα ἀπὸ τὸ ἄθλημα τῆς πρὸς τοὺς
ἐχθροὺς ἀγάπης. Εἶναι ἡ ὑψίστη ἐπιστήμη
ὅλων τῶν ἐπιστημῶν! Καὶ μακάριος ὁ ἄνθρωπος ποὺ τὴν σπουδάζει
καὶ ποὺ ἀγωνίζεται νὰ τὴν ἐφαρμόσει. Μακάριος καὶ εὐλογημένος.
2. Η ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ
ΜΙΣΘΟΥ
Νὰ ἀγαπᾶτε, λέγει ὁ Κύριος,
τοὺς ἐχθρούς σας καὶ νὰ τοὺς εὐεργετεῖτε καὶ νὰ τοὺς δανείζετε, καὶ τότε
«ἔσται ὁ μισθὸς ὑμῶν πολύς», θὰ ἔχετε μισθὸ μεγάλο ἀπὸ τὸν Θεὸ καὶ
θὰ ἀναδειχθεῖτε υἱοὶ τοῦ ὑψίστου Θεοῦ, ὅμοιοι πρὸς Αὐτόν, ἀφοῦ καὶ
Ἐκεῖνος εἶναι εὐεργετικὸς στοὺς ἀχάριστους καὶ πονηροὺς ἀνθρώπους.
Νὰ γίνεσθε λοιπὸν εὔσπλαγχνοι, «οἰκτίρμονες», ὅπως εἶναι οἰκτίρμων
καὶ εὔσπλαγχνος ὁ οὐράνιος Πατέρας σας.
ΘΑ ΕΧΕΤΕ πολὺ μεγάλο μισθὸ ἀπὸ
τὸν Θεό, βεβαίωσε ὁ Κύριος. Εἶναι ἀλήθεια πὼς ἀμέτρητοι ἀγῶνες γίνονται
στὶς μέρες μας ἀπὸ ἀναρίθμητες ὁμάδες ἀνθρώπων, μὲ πρῶτο καὶ ἐπίμονο
αἴτημα τὴν αὔξηση τῶν μισθῶν καὶ τῶν συντάξεων. Ἀπεργίες, πορεῖες
διαμαρτυρίας, διαβήματα, ἀπειλές, συγκρούσεις μὲ τὴν ἀστυνομία
ἀποτελοῦν καθημερινὸ σχεδὸν φαινόμενο. Οἱ ἄνθρωποι ζητᾶνε αὔξηση τοῦ μισθοῦ!
Τί αὔξηση! Ὤ, πόσο εἶναι ὁ ἄνθρωπος
τυφλός! Ἐξαντλεῖται στὰ μηδαμινὰ καὶ ἀσήμαντα. Δὲν ζητάει αὔξηση
μισθοῦ ἀπὸ τὸν Θεό ἀλλὰ ἀπὸ τοὺς ἀνθρώπους. Ἀγωνίζεται γιὰ λίγα ἄχυρα,
γιὰ δύο χοῦφτες χῶμα. Ἀγωνίζεται μὲ πάθος, μὲ κίνδυνο καὶ τῆς ζωῆς
του ἀκόμη. Ταλαίπωρο πλάσμα τοῦ Θεοῦ! Δὲν ξέρει τί ζητάει, δὲν ἀντιλαμβάνεται
τί τοῦ λείπει, τί πράγματι ἔχει ἀνάγκη.
Καὶ γι᾿ αὐτὸ ὑποφέρει· βασανίζεται· ταλαιπωρεῖται· δυστυχεῖ!
Ἔχει χάσει τὸν προσανατολισμό του, ἔχει λησμονήσει τὸν σκοπὸ τῆς ζωῆς
του, δὲν ἔχει σκοπὸ στὴ ζωή του.
Ἀδελφέ μου, ἔλα νὰ τὸ δοῦμε
λίγο πιὸ βαθιὰ τὸ ζήτημα. Πιστεύεις στὴν αἰώνια ζωή; Ἀσφαλῶς ναί. Πιστεύεις
πὼς ὁ Κύριος ἔχει ἑτοιμάσει γιὰ μᾶς Βασιλεία ἀπείρου δόξης καὶ χαρᾶς;
Βεβαίως τὸ πιστεύεις. Δέχεσαι ἀκόμη πὼς αὐτὸς ἀκριβῶς εἶναι ὁ σκοπὸς
τῆς ζωῆς μας καὶ τὸ τελικὸ νόημά της; Καὶ αὐτὸ ἀναμφιβόλως μὲ ὅλη
τὴν καρδιά σου θὰ τὸ βεβαίωσεις.
Τότε, ἀδελφέ, τὸ πράγμα εἶναι
κάτι παραπάνω ἀπὸ φανερό. Σημαίνει πὼς πρέπει νὰ ἀγωνισθοῦμε μέχρι θανάτου γιὰ τὴν αὔξηση τοῦ μισθοῦ
μας! Ναί! Ὄχι ὅμως τοῦ ἐπίγειου μισθοῦ μας, ἀλλὰ αὐτοῦ του μισθοῦ
ποὺ ὑπόσχεται ὁ Κύριος στοὺς ἀληθινοὺς πιστούς Του: «ἔσται ὁ μισθὸς ὑμῶν
πολύς». Διότι ἐδῶ δὲν πρόκειται γιὰ αὔξηση μερικῶν εὐρώ. Ἐδῶ δίνονται
ποσὰ ἀστρονομικά, ἀμύθητα. Ὁ ἄνθρωπος γίνεται μέτοχος ἀπείρου
πλούτου. Καὶ μόνο μέτοχος; Θεὸς γίνεται. Υἱὸς τοῦ Ὑψίστου. Κληρονόμος
ἑπομένως τῆς βασιλικῆς περιουσίας τοῦ Πατέρα του, ποὺ εἶναι ὁ Βασιλεὺς
τῶν βασιλευόντων, ὁ Κύριος καὶ Δημιουργός τοῦ Σύμπαντος.
Ἂν μπορούσαμε ἔστω καὶ γιὰ μία
στιγμὴ νὰ δοῦμε τὸ τί ἔχει ἑτοιμάσει ὁ Θεὸς γιὰ τοὺς πιστούς Του στὴ Βασιλεία
Του, ὅλη ἡ δόξα καὶ ὁ πλοῦτος τοῦ κόσμου δὲν θὰ μᾶς φαίνονταν παρὰ σὰν ἕνα
φευγαλέο ὄνειρο, κάτι σὰν σκόνη καὶ στάχτη, καὶ τὸ μόνο ποὺ θὰ μᾶς ἀπασχολοῦσε
θὰ ἦταν ὁ ἀγώνας μας.
Προσέξαμε ὅμως, ἀδελφοί,
ποιὸς εἶναι ὁ ἀγώνας μας; Εἶναι αὐτὸς ποὺ ἤδη ἀναφέραμε, ὁ ἀγώνας
τῆς ἀγάπης πρὸς τοὺς ἐχθρούς. Ὁ ἀγώνας γιὰ τὴν ἐφαρμογὴ αὐτῆς τῆς μεγαλειώδους
τέχνης καὶ ἐπιστήμης, ποὺ ἀνεβάζει τὸν ἄνθρωπο στὸν Οὐρανό.
Τί λέτε, δὲν ἀξίζει ὅλοι μας
καὶ μὲ ὅλη τὴν ψυχή μας νὰ τὸν ἀγωνιστοῦμε;
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ
«Ο ΣΩΤΗΡ»)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου