ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΕ΄ ΛΟΥΚΑ
(26 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2020)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (ΛΒ΄ ΕΠΙΣΤΟΛΩΝ)
Τέκνον Τιμόθεε,
πιστὸς ὁ λόγος καὶ πάσης ἀποδοχῆς ἄξιος, εἰς τοῦτο γὰρ καὶ κοπιῶμεν
καὶ ὀνειδιζόμεθα, ὅτι ἠλπίκαμεν ἐπὶ Θεῷ ζῶντι, ὅς ἐστι σωτὴρ πάντων
ἀνθρώπων, μάλιστα πιστῶν. Παράγγελλε
ταῦτα καὶ δίδασκε. Μηδείς σου τῆς νεότητος καταφρονείτω, ἀλλὰ τύπος
γίνου τῶν πιστῶν ἐν λόγῳ, ἐν ἀναστροφῇ, ἐν ἀγάπῃ, ἐν πνεύματι, ἐν πίστει,
ἐν ἁγνείᾳ. Ἕως ἔρχομαι πρόσεχε τῇ ἀναγνώσει, τῇ παρακλήσει, τῇ διδασκαλίᾳ.
Μὴ ἀμέλει τοῦ ἐν σοὶ χαρίσματος, ὃ ἐδόθη σοι διὰ προφητείας μετὰ ἐπιθέσεως
τῶν χειρῶν τοῦ πρεσβυτερίου. Ταῦτα μελέτα, ἐν τούτοις ἴσθι, ἵνα σου
ἡ προκοπὴ φανερὰ ᾖ ἐν πᾶσιν.
(Α΄
Τιμ. δ΄[4] 9 -15)
ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟΝ
1. Ἀδελφοί, oἱ ἀγῶνες γιὰ ζωὴ εὐσέβειας
καὶ πίστης εἶναι πάντοτε ὠφέλιμοι καί γιά τὴν παροῦσα ζωὴ καὶ γιὰ
τὴ μέλλλουσα. Αὐτὸς εἶναι ὁ λόγος πού εἶναι «Πιστὸς καὶ πάσης ἀποδοχῆς ἄξιος», ὅπως λέει ὁ Ἀπόστολος
σήμερα. Γι’ αὐτὸ καὶ προσθέτει ὅτι, ἐπειδὴ εἶναι ἔτσι τὰ πράγματα
καὶ ἐμεῖς «κοπιῶμεν καὶ ὀνειδιζόμεθα
ὅτι ἠλπίκαμεν ἐπί Θεῷ ζῶντι, ὁ ὁποῖος εἶναι σωτὴρ ὅλων τῶν ἀνθρώπων,
πρὸ παντὸς δὲ τῶν πιστῶν». Προτρέπει δὲ τὸν Τιμόθεο ὁ Παῦλος· «παράγγελλε ταῦτα καὶ δίδασκε»,
ὡς ἐπίσκοπος πού εἶσαι. Ἐπειδὴ δὲ ἦτο νέος κατὰ τὴν ἡλικία ὁ Τιμόθεος,
συνεχίζει· «μηδείς σου τῆς νεότητος
καταφρονείτω». Ἂς μὴ περιφρονεῖ κανεὶς τὴν νεότητά σου. Γιὰ νὰ
γίνεται δὲ τοῦτο, φρόντιζε νὰ γίνεσαι «τύπος τῶν πιστῶν». Παράδειγμα καὶ ὑπόδειγμα τῶν Χριστιανῶν
σὲ ὅλα σου. Στά λόγια σου, στή συμπεριφορά σου, στήν ἀγάπη πρός ὅλους, στὴν
πνευματικὴ ζωὴ πού θὰ ζεῖς, στήν πίστη, στή καθαρότητα καὶ ἁγνότητα
τῆς ζωῆς σου. «Ἐν λόγῳ, ἐν ἀναστροφῇ, ἐν
ἀγάπῃ, ἐν πνεύματι, ἐν πίστει, ἐν ἁγνείᾳ». Ἔτσι, καὶ μόνον ἔτσι, θὰ
γίνεσαι σεβαστὸς καὶ ἀγαπητὸς στούς πιστοὺς καί θὰ μπορεῖς νὰ τοὺς ἐπηρεάζεις
στό θέλημα τοῦ Θεοῦ καί τή σωτηρία τους.
Ἀλλ' αὐτὰ δὲν ἴσχυαν μόνον γιὰ τὸν Τιμόθεο,
ἀδελφοί. Ἰσχύουν γιά ὅλους μας. Ὅλοι ἀνεξαιρέτως ἔχομε καθῆκον νὰ
προσφέρομε τὸν ἑαυτὸν μας τύπο σέ κάθε ἐκδήλωση τῆς ζωῆς μας. Νὰ
προσφέρομε τὸν ἑαυτὸν μας παράδειγμα ζωῆς καὶ συμπεριφορᾶς χριστιανικῆς,
κατὰ τὸν καλύτερο καί τελειότερο
τρόπο. Μόνον ὅταν τὸ παράδειγμά μας εἶναι ἀληθινὰ χριστιανικό, μόνον
τότε θὰ μποροῦμε νὰ ὠφελοῦμε τοὺς ἄλλους ἀνθρώπους καὶ νὰ τοὺς βοηθοῦμε
νὰ κερδίσουν καὶ αὐτοὶ τὴ σωτηρία. Μόνο τότε τὰ λόγια τῆς πίστεως,
οἱ συμβουλές καί παρακινήσεις μας, ἄν ἀκολουθοῦν τὸν Χριστὸ θὰ φέρουν
ἀποτέλεσμα καὶ θὰ ἔχουν κύρος. Ὅλοι ξέρουμεν ὅτι, ὅταν κάποιος δὲν
ἔχει παράδειγμα χριστιανικό, ὅσα καὶ ἂν πεῖ δὲν γίνονται ἀκουστά. Καὶ
ὅσα ὡραῖα λόγια καὶ ἂν λέγει, ὅταν ἡ ζωή του δὲν εἶναι ὅπως θέλει ὁ Θεός,
βλάπτει μᾶλλον, παρὰ ὠφελεῖ. Γίνεται ὁ ἄνθρωπος αὐτὸς αἰτία νὰ
βλασφημεῖται ὁ Θεὸς καὶ ὄχι νὰ δοξάζεται. Ὅπως καί τὸ ἀντίθετο. Ὅπου
ὑπάρχει παράδειγμα χριστιανικό, ἐκεῖ ὅλοι παραδέχονται καὶ τὸν
Χριστιανὸ καὶ τὴν πίστη. Καί δοξάζουν τὸ Θεό. Πόσες φορὲς δὲν λέγουν,
«αὐτὸς μάλιστα, εἶναι Χριστιανός».
Γιατί; Διότι ζῆ χριστιανικά. Διότι τὸ παράδειγμά του εἶναι χριστιανικό.
Διότι προσέχει στὰ λόγια του, εἶναι τίμιος, εἶναι δίκαιος, εἶναι
σώφρων στὴ ζωή του, ἔχει ἀγάπη πρὸς ὅλους, ἔχει ζωὴ πνευματική, εἶναι
ἄνθρωπος τῆς Ἐκκλησίας. Πόσο λοιπὸν πρέπει νὰ φροντίζομε τὸ παράδειγμά
μας νὰ εἶναι ὅσο τὸ δυνατὸ τελειότερο, ὥστε καὶ ἐμεῖς νὰ εἴμεθα «τύποι τῶν πιστῶν»! Διότι ἔτσι θὰ
εἴμεθα πραγματικὰ Χριστιανοί.
2. Ἀλλ' ὁ Ἀπόστολος δίδει καὶ μερικές ἀκόμη
σπουδαίες ὁδηγίες στόν Τιμόθεο. «Μέχρι
νά ἔλθω, τοῦ λέγει, σοῦ συνιστῶ νά
ἐπιδίδεσαι μέ ζῆλο καί ἐπιμέλεια στήν ἀνάγνωση τῶν Ἁγίων Γραφῶν, στὴν
παρηγοριά καί νουθεσία τῶν ἀνθρώπων πού θλίβονται καί συγκλονίζονται, στή διδασκαλία
ὅλων τῶν πιστῶν». Ἦσαν αὐτὰ καθήκοντα τοῦ Τιμοθέου ὡς ἐπισκόπου.
Καὶ ἔπρεπε νὰ τὰ ἐπιτελεῖ κατὰ τὸν καλύτερο τρόπο, γιὰ νὰ ἀνταποκρίνεται
στὸ μεγάλο του ἀξίωμα καὶ στήν ὑψηλή κλήση, πού τοῦ εἶχε κάμει ὁ Θεός.
Τοῦ τὸ ὑπενθυμίζει ὁ Παῦλος. «Μὴ
ἀμέλει τοῦ ἐν σοὶ χαρίσματος, ὃ ἐδόθη σοι διὰ προφητείας μετὰ ἐπιθέσεως
τῶν χειρῶν τοῦ πρεσβυτερίου». Σοῦ δόθηκε, τοῦ λέει, τὸ χάρισμα νὰ
εἶσαι ἐπίσκοπος μὲ προφητικὴ ἀποκάλυψη. Καὶ μετά ἀπό αὐτή, μὲ τὸ νὰ
τοποθετήσουν πάνω στήν κεφαλή του τά χέρια τους τὸ σῶμα τῶν πρεσβυτέρων.
Δηλαδὴ τῶν Ἀποστόλων, πού ἦσαν μαζὶ μὲ τὸν Παῦλο. Καταλήγει δὲ ὁ Ἀπόστολος·
«ταῦτα μελέτα, ἐν τούτοις ἲσθι, ἵνα
σου ἡ προκοπὴ φανερὰ ᾗ ἐν πᾶσι». Ὅλα ὅσα σοῦ ἔγραψα, νὰ τὰ μελετᾶς
πολύ. Ὅλη σου ἡ ψυχὴ νὰ εἶναι μέσα σαυτά καὶ νὰ ἀσχολεῖται μὲ αὐτά. Ἔτσι
θὰ προοδεύεις πνευματικὰ καὶ ἡ πρόοδός σου θὰ εἶναι φανερὴ σέ ὅλους.
Πόσο γίνεται ἀναγκαία καὶ γιά μᾶς ἡ τελευταία
αὐτὴ προτροπὴ τοῦ Ἀποστόλου. Νὰ μελετοῦμε
τά λόγια τοῦ Θεοῦ. Ὅλα ὅσα στήν Ἁγία Γραφή, τὴν Παλαιά καὶ μάλιστα τὴν Καινὴ
Διαθήκη κατέγραψε τὸ Πνεῦμα τό Ἅγιο, διὰ τῶν ἁγίων Προφητῶν καὶ Ἀποστόλων.
Νὰ τὰ μελετοῦμε πολύ. Νὰ τὰ μελετοῦμε συχνά. Νὰ γεμίζει ὁ νοῦς καὶ ἡ ψυχή
μας ἀπὸ αὐτά, ὥστε νὰ κυκλοφοροῦν πάντοτε μέσα μας. Νὰ εἶναι αὐτὰ
πού θὰ κανονίζουν τὴ ζωή μας καὶ τίς διάφορες ἐνέργειές μας. Νὰ ποτίζεται
ὁλόκληρη ἡ ὕπαρξή μας ἀπὸ αὐτὰ καὶ τὸ πνεῦμα τους. Διότι ὅταν γίνεται
αὐτό, τότε ἡ χάρη τοῦ Θεοῦ γεμίζει τὸν πιστὸ καὶ τὸν κάμνει θεοκίνητο.
Τὸν ἀξιώνει νὰ ζεῖ μέσα στὸ πνεῦμα τοῦ Θεοῦ. Τοῦ χαρίζει φωτισμὸ θεῖο
καὶ τὸν καθοδηγεῖ στήν κάθε περίσταση πῶς νὰ φέρεται θεάρεστα. Ἡ μελέτη
αὐτὴ ἀκόμη ἀποκαλύπτει στὴν ψυχὴ τὰ μυστήρια τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ
πρὸς τὸν ἄνθρωπο. Θερμαίνει ἔτσι τὴν ψυχὴ καὶ τὴ γεμίζει εὐγνωμοσύνη.
Καθαρίζει τὸ ἐσωτερικό μας ἀπὸ κάθε σκέψη καὶ λογισμὸ ἄσχημο καὶ
γεμίζει τὴν ψυχὴ μὲ νοήματα ἱερὰ καὶ ἅγια. Στρέφει τὸν ἄνθρωπο
πρὸς τὸν Θεὸ καὶ τὸν οὐρανό. Καί ἔτσι σιγὰ - σιγὰ τὸν ἁγιάζει καὶ τὸν ἐνώνει
μὲ τὸν Χριστό. Νὰ μελετοῦμε λοιπόν, νὰ μελετοῦμε κατὰ τρόπο πλούσιο τὰ
λόγια τοῦ Κυρίου μας εἴτε στὴν Καινὴ Διαθήκη, εἴτε στὰ συγγράμματα
τῶν ἁγίων Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας μας, εἴτε σέ βιβλία καὶ περιοδικὰ
ὀρθόδοξα. Μὲ τὸν τρόπο αὐτὸ θὰ συμβαίνει καί σέ μᾶς ὅ,τι γινόταν στόν
Τιμόθεο. Ἡ πνευματική μας πρόοδος καὶ προκοπὴ θὰ αὐξάνει. Θὰ ὁλοκληρώνεται
καὶ θὰ γίνεται φανερή σέ ὅλους γιά σωτηρία δική μας καὶ πρὸς δόξα τοῦ Κυρίου
καὶ Θεοῦ μας.
(Διασκευή ἀπό παλαιό τόμο τοῦ
Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ,
διήρχετο ὁ ᾿Ιησοῦς τὴν ῾Ιεριχώ. Καὶ ἰδοὺ, ἀνὴρ ὀνόματι καλούμενος
Ζακχαῖος· καὶ αὐτὸς ἦν ἀρχιτελώνης, καὶ οὗτος ἦν πλούσιος, καὶ ἐζήτει
ἰδεῖν τὸν ᾿Ιησοῦν τίς ἐστι, καὶ οὐκ ἠδύνατο ἀπὸ τοῦ ὄχλου, ὅτι τῇ ἡλικίᾳ
μικρὸς ἦν. Καὶ προδραμὼν ἔμπροσθεν, ἀνέβη ἐπὶ συκομορέαν, ἵνα ἴδῃ
αὐτόν, ὅτι ἐκείνης ἤμελλε διέρχεσθαι. Καὶ ὡς ἦλθεν ἐπὶ τὸν τόπον,
ἀναβλέψας ὁ ᾿Ιησοῦς εἶδεν αὐτὸν, καὶ εἶπε πρὸς αὐτόν· Ζακχαῖε, σπεύσας
κατάβηθι· σήμερον γὰρ ἐν τῷ οἴκῳ σου δεῖ με μεῖναι. Καὶ σπεύσας κατέβη,
καὶ ὑπεδέξατο αὐτὸν χαίρων. Καὶ ἰδόντες πάντες διεγόγγυζον, λέγοντες·
ὅτι παρὰ ἁμαρτωλῷ ἀνδρὶ εἰσῆλθε καταλῦσαι. Σταθεὶς δὲ Ζακχαῖος,
εἶπε πρὸς τὸν ᾿Ιησοῦν· Ἰδοὺ, τὰ ἡμίση τῶν ὑπαρχόντων μου Κύριε, δίδωμι
τοῖς πτωχοῖς· καὶ εἴ τινός τι ἐσυκοφάντησα, ἀποδίδωμι τετραπλοῦν.
Εἶπε δὲ πρὸς αὐτὸν ὁ ᾿Ιησοῦς· ὅτι σήμερον σωτηρία τῷ οἴκῳ τούτῳ ἐγένετο,
καθότι καὶ αὐτὸς υἱὸς ᾿Αβραάμ ἐστιν. Ἦλθε γὰρ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ζητῆσαι
καὶ σῶσαι τὸ ἀπολωλός.
(Λουκ. ιθ΄[19] 1 - 10)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἐκεῖνο τόν καιρό μπῆκε ὁ Ἰησοῦς στήν Ἱεριχώ,
καί
περνοῦσε μέσα ἀπὸ τὴν πόλη. Ἐκεῖ ὑπῆρχε ἕνας ἄνθρωπος πού ὀνομαζόταν Ζακχαῖος.
Αὐτὸς ἦταν ἀρχιτελώνης καὶ πολὺ πλούσιος. Καὶ προσπαθοῦσε νὰ δεῖ τόν Ἰησοῦ
ποιός εἶναι, ἀλλά δὲν μποροῦσε. Διότι ὑπῆρχε μεγάλη συρροὴ λαοῦ, καὶ αὐτὸς ἦταν
κοντὸς στὸ ἀνάστημα καὶ σκεπαζόταν ἀπὸ τὸ πλῆθος. Ἔτρεξε λοιπὸν μπροστὰ ἀπὸ τὸ
πλῆθος πού συνόδευε τόν Ἰησοῦ καὶ ἀνέβηκε σὰν νὰ ἦταν μικρὸ παιδὶ σὲ μία
συκομουριὰ γιὰ νὰ τὸν δεῖ, διότι ἀπὸ τὸν δρόμο ἐκεῖνο στὸν ὁποῖο βρισκόταν τὸ
δέντρο αὐτὸ θὰ περνοῦσε ὀ Ἰησοῦς. Ἀμέσως μόλις ἔφθασε ὁ Ἰησοῦς στὸ σημεῖο
ἐκεῖνο, σήκωσε τὰ μάτια του καὶ τὸν εἶδε· καὶ χωρὶς νὰ τὸν γνωρίζει ἀπὸ
παλαιότερα τὸν φώναξε μὲ τὸ ὄνομά του καὶ τοῦ εἶπε: Ζακχαῖε, κατέβα γρήγορα, διότι σήμερα πρέπει νὰ μείνω στὸ σπίτι σου,
σύμφωνα μὲ τὴ θεία βουλὴ πού προετοιμάζει τὴ σωτηρία σου. Τότε ὁ Ζακχαῖος
κατέβηκε γρήγορα καὶ τὸν ὑποδέχθηκε στὸ σπίτι του μὲ χαρά. Ὅλοι ὅμως, ὅταν
εἶδαν ὅτι ὁ Ἰησοῦς προτίμησε τὸ σπίτι τοῦ Ζακχαίου, μουρμούριζαν μεταξύ τους μὲ
ἀγανάκτηση καὶ σχολίαζαν περιφρονητικὰ τόν Ἰησοῦ λέγοντας ὅτι μπῆκε νὰ μείνει
καὶ νὰ ἀναπαυθεῖ στὸ σπίτι ἑνὸς ἁμαρτωλοῦ ἀνθρώπου. Ὁ Ζακχαῖος ὅμως στάθηκε
μπροστὰ στὸν Κύριο καὶ τοῦ εἶπε: Ἰδού,
Κύριε, τὰ μισὰ ἀπὸ τὰ ὑπάρχοντά μου τὰ δίνω ἐλεημοσύνη στοὺς φτωχούς, κι ἂν
τυχὸν ὡς τελώνης μεταχειρίστηκα συκοφαντίες, ψεύτικες καταγγελίες καὶ ἀναφορὲς
γιὰ νὰ ἀδικήσω κάποιον σὲ κάτι, τοῦ τὸ γυρίζω πίσω τετραπλάσιο. Τότε ὁ
Ἰησοῦς στράφηκε πρὸς αὐτὸν καὶ εἶπε: Σήμερα
μὲ τὴν ἐπίσκεψή μου στὸ σπίτι αὐτὸ ἦλθε ἡ σωτηρία τόσο στὸν οἰκοδεσπότη ὅσο καὶ
στοὺς δικούς του. Καὶ ἔπρεπε νὰ σωθεῖ καὶ ὁ ἀρχιτελώνης αὐτός, διότι κι αὐτὸς
εἶναι γιὸς καὶ ἀπόγονος τοῦ Ἀβραάμ, ὅπως κι ἐσεῖς πού διαμαρτύρεσθε. Καὶ σ᾿
αὐτὸν λοιπὸν ἔδωσε ὁ Θεὸς τὴν ὑπόσχεση τῆς σωτηρίας. Ἔπρεπε λοιπὸν νὰ συντελέσω
στὴ σωτηρία αὐτὴ τοῦ Ζακχαίου, διότι ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ἦλθε ἀπὸ τὸν οὐρανὸ
στὴ γῆ γιὰ ν᾿ ἀναζητήσει καὶ νὰ σώσει ὅλη τὴν ἀνθρωπότητα, πού σὰν χαμένο
πρόβατο κινδύνευε νὰ πεθάνει μέσα στὴν ἁμαρτία.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου