ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ
ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΩΝ
ΦΩΤΩΝ
(5 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2020)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (ΠΡΟ ΤΩΝ ΦΩΤΩΝ)
Τέκνον Τιμόθεε, νῆφε ἐν πᾶσι, κακοπάθησον, ἔργον
ποίησον
εὐαγγελιστοῦ, τὴν διακονίαν σου πληροφόρησον. ἐγὼ γὰρ ἤδη σπένδομαι, καὶ ὁ καιρὸς τῆς ἐμῆς
ἀναλύσεως ἐφέστηκε. τὸν καλὸν ἀγῶνα ἠγώνισμαι, τὸν δρόμον τετέλεκα, τὴν πίστιν τετήρηκα· λοιπὸν ἀπόκειταί
μοι ὁ τῆς δικαιοσύνης στέφανος, ὃν ἀποδώσει
μοι ὁ Κύριος ἐν ἐκείνῃ
τῇ ἡμέρᾳ, ὁ δίκαιος κριτής, οὐ μόνον δὲ ἐμοὶ, ἀλλὰ
καὶ πᾶσι τοῖς ἠγαπηκόσι
τὴν ἐπιφάνειαν
αὐτοῦ.
(Β΄ Τιμ. δ΄[4] 5 – 8)
ΤΑ ΠΕΠΡΑΓΜΕΝΑ ΜΑΣ
«Τὸν ἀγῶνα
τὸν καλὸν ἠγώνισμαι, τὸν δρόμον τετέλεκα,
τὴν πίστιν
τετήρηκα»
Βρισκόμαστε στήν
ἀρχή ἑνός νέου ἔτους. Βρισκόμαστε, δηλαδή, σ’ ἕνα ἀκόμη σταθμό τῆς
ζωῆς μας. Πῶς πέρασε, ἄραγε, τό προηγούμενο ἔτος ἀπό πνευματικῆς
πλευρᾶς; Ποιά ἦταν ἡ πρόοδός μας στήν ἀρετήν; Ποιές οἱ ἐλλείψεις καί
ἀδυναμίες μας; Ὑπάρχουν λοιπόν τά πεπραγμένα μας καί εἶναι ἀνάγκη
νά κάνουμε ἀπολογισμό γιά νά τά ἐπισημάνουμε. Περί αὐτοῦ θά ὁμιλήσουμε
πρῶτα. Καί ἔπειτα θά δοῦμε ποιά θά πρέπει νά εἶναι τά ἔργα μας.
1. ανάγκη απολογισμου.
Προτοῦ ἐρευνήσουμε
τούς ἑαυτούς μας, ἄς προσέξουμε τό παράδειγμα τοῦ ἀποστόλου Παύλου.
Βρισκόταν δέσμιος στή φυλακή, χάριν τοῦ Χριστοῦ. Καί προαισθάνεται ὅτι
τό τέλος του ἐγγίζει. Ὁ καιρός τοῦ θανάτου μου εἶναι πολύ κοντά, γράφει
πρός τόν Τιμόθεο. Στρέφει λοιπόν τό βλέμμα του πρός τό παρελθόν. Ἀναπολεῖ
τήν κοπιώδη ἀποστολική του ζωή. Ἐρευνᾷ τά πεπραγμένα του. Καί βγάζει
τό εὐλογημένο συμπέρασμα, τό ὁποῖο ἀκούσαμε. Μᾶς δίδει λοιπόν τό
παράδειγμα, ὥστε κι ἐμεῖς νά κάνουμε ἀπολογισμό τῶν ἔργων μας.
Δέν ἔχει σημασία
τό ὅτι δέν εἴμαστε ὅλοι στά τέλη τῆς ζωῆς μας. Βρισκόμαστε πάντως σ᾿
ἕνα σταθμόν, στήν ἀλλαγή τοῦ ἔτους. Ἐξ᾿ ἄλλου δέν γνωρίζουμε, πότε θά
μᾶς καλέσει ὁ Κύριος κοντά Του. Καί Ἐκεῖνος μᾶς συνέστησε: «Γίνεσθε
ἕτοιμοι», διότι δέν γνωρίζετε τήν ἡμέρα οὔτε τήν ὥρα, κατά τήν ὁποία
θά ἔλθει διά τοῦ θανάτου νά σᾶς καλέσει «ὁ υἱός τοῦ ἀνθρώπου» (Ματθ.
κδ' 44).
Ἐάν θέλουμε δέ νά
βελτιωνόμαστε πνευματικῶς, πολύ συχνά θά πρέπει νά ἐρευνοῦμε τά
πεπραγμένα μας. Ὁ ἱερός Χρυσόστομος γράφει κάπου, ὅτι οἱ πιστοί τῆς
ἐποχῆς του συνήθιζαν νά κάνουν μία τέτοια αὐτοκριτική κάθε βράδυ.
«Τῶν πράξεων τόν λόγον ποιεῖν εἰώθαμεν, μετά τό δεῖπνον, ἐπί τῆς κλίνης
κείμενοι, οὐδενός ἐνοχλοῦντος». Συνηθίζουμε, λέγει, νά ζητοῦμε ἀπό
τόν ἑαυτό μας τόν λόγον τῶν πράξεών μας, προτοῦ κοιμηθοῦμε, στό κρεββάτι
μας. Πόσο μᾶλλον κάτι τέτοιο πρέπει νά κάνουμε τώρα πού βρισκόμαστε
στήν ἀρχή τοῦ νέου ἔτους;...
Ἄς μήν μένουμε λοιπόν,
τίς ἡμέρες αὐτές, μόνο στήν ἀνταλλαγή δώρων καί εὐχῶν ἀλλά ἄς βροῦμε
κατάλληλο τόπο καί χρόνο καί, μετά ἀπό θερμή προσευχή, ἄς ἀρχίσουμε
τήν ἔρευνά μας. «Τό ἡμέτερον συνειδός καλέσαντες, ποιήσωμεν αὐτῷ
λόγον τῶν ρημάτων, τῶν πραγμάτων, τῶν ἐνθυμήσεων» (Χρυσόστομος). Ἄς
ἐρευνήσουμε, δηλαδή, τήν συνείδησή μας, γιά τούς λόγους, τίς πράξεις,
τίς σκέψεις μας: Πῶς πέρασε τό προηγούμενο ἔτος; Ποιές ἁμαρτίες διαπράξαμε
καί γιατί; Ποιούς λυπήσαμε; Καί ποιά καλά, μέ τή βοήθεια τοῦ Θεοῦ κάναμε;
Νά βροῦμε, δηλαδή, τά «ὑπέρ» καί τά «κατά» τῆς διαγωγῆς μας κατά τό ἔτος
ποῦ πέρασε. Καί τήν ἔρευνα αὐτή νά τήν κάνουμε μέ φόβο καί μέ πνεῦμα
Θεοῦ, ἀμερόληπτα, ἀντικειμενικά. Στό τέλος δέ νά βγάλουμε τά ἀναγκαία
συμπεράσματα. Νά πάρουμε νέες ἀποφάσεις γιά μετάνοια καί διόρθωση,
γιά περισσότερη συνέπεια καί γιά θερμότερη ἀγάπη πρός τόν Θεόν. Μόνον
ἔτσι θά βελτιωνόμαστε χρόνο μέ τόν χρόνο. Ἀλλά ἄς δοῦμε πλέον, μέ βάση
τόν ἀπολογισμό τοῦ ἀποστόλου Παύλου.
2. Ποιά θά πρέπει νά εΙναι τά εργα μας.
Τά πεπραγμένα τοῦ
θείου Ἀποστόλου εἶναι συγκινητικά καί ἰδιαιτέρως διδακτικά.
«Τὸν ἀγῶνα τὸν καλὸν ἠγώνισμαι, τὸν δρόμον τετέλεκα, τὴν πίστιν τετήρηκα»,
λέγει. Μέσα σέ τρεῖς φράσεις περιέκλεισε ὁ ἡρωικός Παῦλος τήν πολύμοχθη
καί ἁγία του ζωή. Καί τώρα δικαίως περιμένει ἀπό τόν Θεόν τήν ἀμοιβή
του, σάν ἄλλος θριαμβευτής μαραθωνοδρόμος, πού ἔφθασε στό τέρμα
του.
Μή σκεφθεῖ κανείς ὅτι
ἀπό ἀλαζονεία ἐκθέτει ὁ Ἀπόστολος κατά τέτοιο τρόπο τά πεπραγμένα
του. Ὄχι, βέβαια, διότι εἶναι γνωστή ἡ ὑπερβολή τῆς ταπεινοφροσύνης
του. Ἀλλά ὅ,τι γράφει, τό γράφει γιά νά παρηγορήσει τόν μαθητή του Τιμόθεο
γιά τόν θάνατό του καί τόν χωρισμό τους, πού πλησίαζε. Σάν νά τοῦ λέγει
δηλαδή: Πρέπει νά χαίρεσαι, διότι ἔχω τέτοιο τέλος καί νά μή πονεῖς
γιά τόν χωρισμό μας.
Ἀλλά τά πεπραγμένα
καί ὁ ἀπολογισμός τοῦ ἀποστόλου Παύλου θά πρέπει νά μᾶς βάλουν σέ σοβαρές
σκέψεις. Ἐάν δηλαδή θέλουμε κι ἐμεῖς νά ἐξασφαλίσουμε τό πολύτιμο
εἰσιτήριο γιά τήν αἰωνία δόξα, θά πρέπει νά ζήσουμε ἔτσι, ὥστε καί
τά δικά μας πεπραγμένα νά εἶναι, κατά τό δυνατόν, ὅμοια πρός τά τοῦ
Παύλου.
Λοιπόν ἔχουμε κι ἐμεῖς
ἕναν ἀγώνα, τόν ὁποῖο πρέπει νά κάνουμε. Ὑπάρχει γύρω μας τόση ἁμαρτία.
Ὑπάρχει πονηρός ἐχθρός. Ὑπάρχουν καί μέσα μας τόση κακία, τόσες ἀδυναμίες.
«Ἀγωνίζεσθε...», μᾶς φωνάζει ὁ Κύριος (Λουκ. ιγ' 24). Χωρίς ἀδιάκοπο,
ἀνύστακτο ἀγώνα, μήν περιμένουμε νά βελτιώσουμε τούς ἑαυτούς
μας.
Ἔπειτα ἔχουμε νά
διανύσουμε κι ἐμεῖς ἕνα δρόμο. Τόν δρόμο τοῦ χριστιανικοῦ καθήκοντος.
Τήν ὁδό τῶν προσταγμάτων τοῦ Κυρίου. Τό θέλημα καί ὁ νόμος τοῦ Κυρίου
πρέπει νά εἶναι ὁ μόνος δρόμος, τόν ὁποῖο θά βαδίζουμε. Κι ὄχι ὁ σκολιός
δρόμος τῆς ἁμαρτίας.
Καί τέλος ἔχουμε
τήν πίστη, τόν πολύτιμο θησαυρό, τόν ὁποῖο πρέπει νά κρατήσουμε
ἀμόλυντο. «Κράτει ὅ ἔχεις», μᾶς φωνάζει ὁ Θεός (Ἀποκ. γ' 11).
Τήν ὀρθόδοξη πίστη μας πρέπει νά τήν διατηρήσουμε μέχρι τέλους τῆς
ζωῆς μας ἀκέραιη. Διότι αὐτή ἀποτελεῖ τόν ἀλάνθαστο ὁδηγό μας καί
γιά τό παρόν καί γιά τό μέλλον. Προσοχή λοιπόν ἀπό τίς παρεκκλίσεις,
τίς νοθεῖες, τήν χαλάρωση, τή σύγχυση τῶν ἰδεῶν, πού παίρνουν καί δίνουν
στίς ἡμέρες μας καί ἀπειλοῦν τά τέκνα τοῦ Θεοῦ νά τά πλανήσουν μακράν
τῆς ἀληθείας.
Λοιπόν, ἀδελφοί,
μέ βάση τά τρία αὐτά, τόν καλόν ἀγῶνα, τόν δρόμο τοῦ χριστιανικοῦ
μας καθήκοντος καί τήν πίστη, θά πρέπει νά κάνουμε τήν αὐτοκριτική
μας. Καί στόν νέον ἐνιαυτόν, στόν ὁποῖο ἡ χρηστότης τοῦ Κυρίου μᾶς εἰσάγει,
ὅπως καί σέ ὅλα τά προσεχῆ ἔτη, μέ αὐτή τήν τριπλῆ κατεύθυνση ἄς ἀγωνιζόμαστε,
ἀκολουθώντας τά ἴχνη τοῦ ἀποστόλου Παύλου, μιμούμενοι τά πεπραγμένα
του. Καί τότε θά ἔχουμε ἀναπαυμένη τήν συνείδησή μας, διότι θά ἔχουμε
καρπούς. Καί θά μποροῦμε τότε νά ἐλπίζουμε στήν ἀμοιβή τοῦ Θεοῦ κι ἐμεῖς.
Εἴθε λοιπόν τό νέον ἔτος νά εἶναι τόσο εὐλογημένο ἀπό τόν Θεόν, ὥστε
νά μᾶς φέρει πλησιέστερα πρός «τόν τῆς δικαιοσύνης στέφανον»!
(Διασκευή ἀπό παλαιό τόμο τοῦ
Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ (ΠΡΟ ΤΩΝ ΦΩΤΩΝ)
Ἀρχὴ τοῦ εὐαγγελίου Ἰησοῦ
Χριστοῦ, υἱοῦ
τοῦ Θεοῦ. Ὡς γέγραπται ἐν τοῖς προφήταις, ἰδοὺ ἐγὼ ἀποστέλλω τὸν ἄγγελόν
μου πρὸ προσώπου σου, ὃς κατασκευάσει τὴν ὁδόν
σου ἔμπροσθέν
σου· φωνὴ
βοῶντος ἐν τῇ ἐρήμῳ, Ἑτοιμάσατε
τὴν ὁδὸν
Κυρίου, εὐθείας
ποιεῖτε τὰς τρίβους αὐτοῦ, ἐγένετο Ἰωάννης βαπτίζων ἐν τῇ ἐρήμῳ
καὶ κηρύσσων βάπτισμα μετανοίας
εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν. καὶ ἐξεπορεύετο
πρὸς αὐτὸν πᾶσα ἡ Ἰουδαία
χώρα καὶ οἱ Ἱεροσολυμῖται, καὶ ἐβαπτίζοντο
πάντες ἐν τῷ Ἰορδάνῃ
ποταμῷ ὑπ' αὐτοῦ ἐξομολογούμενοι
τὰς ἁμαρτίας
αὐτῶν. ἦν δὲ ὁ Ἰωάννης
ἐνδεδυμένος τρίχας καμήλου καὶ ζώνην δερματίνην περὶ τὴν ὀσφὺν αὐτοῦ, καὶ ἐσθίων
ἀκρίδας καὶ μέλι ἄγριον. καὶ ἐκήρυσσε
λέγων· Ἔρχεται
ὁ ἰσχυρότερός
μου ὀπίσω
μου, οὗ οὐκ εἰμὶ ἱκανὸς
κύψας λῦσαι
τὸν ἱμάντα τῶν ὑποδημάτων
αὐτοῦ. ἐγὼ μὲν ἐβάπτισα
ὑμᾶς ἐν ὕδατι, αὐτὸς δὲ βαπτίσει ὑμᾶς
ἐν Πνεύματι
ἁγίῳ.
(Μάρκ. α΄[1] 1-8)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ὁ Ἰωάννης ὁ Πρόδρομος
ἔγινε ἡ ἀρχή τοῦ χαροποιοῦ μηνύματος γιὰ τὴν ἔλευση στὸν κόσμο τοῦ
Ἰησοῦ Χριστοῦ, ὁ ὁποῖος εἶναι ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ πού ἔγινε ἄνθρωπος.
Καὶ ἔγινε ὁ Ἰωάννης ἡ ἀρχή τοῦ εὐαγγελίου, ὅπως ἔχει προφητευθεῖ
καὶ εἶναι γραμμένο στοὺς προφῆτες. Στὸ βιβλίο δηλαδὴ τοῦ προφήτη Μαλαχία
λέει ὁ ἐπουράνιος Πατέρας στὸ Μεσσία: Ἰδού, ἐγώ ἀποστέλλω τὸν ἀγγελιοφόρο
μου πρὶν ἀπὸ σένα καὶ μπροστὰ ἀπὸ σένα. Αὐτὸς θὰ προετοιμάσει τὶς ψυχὲς
τῶν ἀνθρώπων γιὰ νὰ σὲ ὑποδεχθοῦν ὡς Σωτήρα καὶ Λυτρωτή. Κι ἔτσι θὰ
προετοιμάσει τὸν δρόμο ἀπὸ τὸν ὁποῖο θὰ πλησιάσεις ὡς διδάσκαλος
καὶ Σωτήρας τοὺς ἀνθρώπους. Ὁ ἀγγελιοφόρος αὐτὸς εἶναι ἐκεῖνος γιὰ
τὸν ὁποῖο προφήτευσε ὁ προφήτης Ἡσαΐας τὰ ἑξῆς: Φωνὴ ἀνθρώπου πού
κραυγάζει στὴν ἔρημο καὶ λέει: Ἑτοιμάστε τὸ δρόμο ἀπ’ τόν ὁποῖο θὰ
ἔλθει σὲ σᾶς ὁ Κύριος· κάνετε ἴσιες καὶ ὁμαλὲς τὶς διαβάσεις ἀπ'
τὶς ὁποῖες θὰ περάσει. Ξεριζῶστε δηλαδὴ ἀπ' τὶς ψυχὲς σας τὰ ἀγκάθια
τῶν ἁμαρτωλῶν παθῶν καὶ ρίξτε μακριὰ τὶς πέτρες τοῦ ἐγωισμοῦ καὶ τῆς
πωρώσεως· καὶ καθαρίστε μὲ τὴ μετάνοια τὸ ἐσωτερικό σας, γιὰ νὰ δεχθεῖ
τὸν Κύριο. Καὶ ἔγινε ὁ Ἰωάννης ἀρχή τοῦ εὐαγγελίου, μὲ τὸ νὰ βαπτίζει
στὴν ἔρημο καὶ μὲ τὸ νὰ κηρύττει βάπτισμα πού ἔπρεπε νὰ συνοδεύεται
μὲ ἐσωτερικὴ μετάνοια, ἔτσι ὥστε οἱ βαπτισμένοι νὰ λάβουν ἀργότερα
τὴν ἄφεση τῶν ἁμαρτιῶν τους, τὴν ὁποία θὰ τοὺς ἐξασφάλιζε ὁ Μεσσίας
πού θὰ ἐρχόταν μετὰ τὸν Ἰωάννη. Καὶ πήγαιναν σ' αὐτὸν οἱ κάτοικοι ὅλης
τῆς Ἰουδαίας καὶ οἱ Ἱεροσολυμίτες. Καὶ βαπτίζονταν ὅλοι ἀπὸ τὸν Ἰωάννη
στὸν Ἰορδάνη ποταμό, ἐνῶ συγχρόνως ἐξομολογοῦνταν φανερὰ τὶς ἁμαρτίες
τους. Ἀλλὰ καὶ ἡ ὅλη ζωὴ καὶ ἡ ἐμφάνιση τοῦ Ἰωάννη ἦταν σύμφωνη μὲ
τὸ κήρυγμά του σὲ ὅλα. Φοροῦσε δηλαδὴ ἔνδυμα ὑφασμένο ἀπὸ τρίχες
καμήλας καὶ εἶχε δερμάτινη ζώνη γύρω ἀπ' τὴ μέση του, κι ἔτρωγε ἀκρίδες,
ἀπὸ ἐκεῖνες πού ἔφερνε ὁ ἄνεμος σὰν σύννεφο ἀπ' τὴν Ἀραβία στὴν ἔρημο,
καὶ μέλι πού ἀποθήκευαν τὰ ἄγρια μελίσσια μέσα στὶς σχισμὲς τῶν βράχων.
Καὶ κήρυττε λέγοντας: Ἔρχεται ὕστερα ἀπὸ μένα ἐκεῖνος πού εἶναι
πιὸ δυνατὸς ἀπὸ μένα λόγῳ τοῦ ἀξιώματός του καὶ τῆς θείας φύσεώς
του. Μπροστά του ἐγώ δὲν εἶμαι ἄξιος νὰ σκύψω καὶ νὰ λύσω ὡς δοῦλος τὸ
λουρὶ τῶν ὑποδημάτων του. Ἐγὼ σᾶς βάπτισα μὲ νερό, αὐτὸς ὅμως θὰ σᾶς
βαπτίσει μὲ Πνεῦμα Ἅγιον, τὸ ὁποῖο θὰ καθαρίσει καὶ τὶς ψυχές σας.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου