ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΒ΄ ΛΟΥΚΑ (ΔΕΚΑ
ΛΕΠΡΩΝ)
(19 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2020)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (ΚΘ΄ ΕΠΙΣΤΟΛΩΝ)
Ἀδελφοί, ὅταν ὁ Χριστὸς φανερωθῇ, ἡ ζωὴ
ὑμῶν, τότε καὶ ὑμεῖς σὺν αὐτῷ φανερωθήσεσθε ἐν δόξῃ. Νεκρώσατε οὖν
τὰ μέλη τὰ ἐπὶ τῆς γῆς, πορνείαν, ἀκαθαρσίαν, πάθος, ἐπιθυμίαν κακήν,
καὶ τὴν πλεονεξίαν ἥτις ἐστὶν εἰδωλολατρία, δι᾽ ἃ ἔρχεται ἡ ὀργὴ
τοῦ Θεοῦ ἐπὶ τοὺς υἱοὺς τῆς ἀπειθείας· ἐν οἷς καὶ ὑμεῖς περιεπατήσατέ
ποτε ὅτε ἐζῆτε ἐν αὐτοῖς. Νυνὶ δὲ ἀπόθεσθε καὶ ὑμεῖς τὰ πάντα, ὀργήν,
θυμόν, κακίαν, βλασφημίαν, αἰσχρολογίαν ἐκ τοῦ στόματος ὑμῶν· μὴ
ψεύδεσθε εἰς ἀλλήλους, ἀπεκδυσάμενοι τὸν παλαιὸν ἄνθρωπον σὺν
ταῖς πράξεσιν αὐτοῦ, καὶ ἐνδυσάμενοι τὸν νέον τὸν ἀνακαινούμενον
εἰς ἐπίγνωσιν κατ᾽ εἰκόνα τοῦ κτίσαντος αὐτόν, ὅπου οὐκ ἔνι Ἕλλην
καὶ ᾽Ιουδαῖος, περιτομὴ καὶ ἀκροβυστία, βάρβαρος, Σκύθης, δοῦλος,
ἐλεύθερος, ἀλλὰ τὰ πάντα καὶ ἐν πᾶσι Χριστός.
(Κολ. γ΄ [3]4 – 11)
ΦΩΤΙΑ ΚΑΙ ΜΑΧΑΙΡΙ!
ΛΟΓΟΣ ΕΙΣ ΤΟ: «Νεκρώσατε
οὖν τὰ μέλη ὑμῶν τὰ ἐπί τῆς γῆς».
Τὸ δράμα τῆς
ἀσύλληπτης δόξης καὶ λαμπρότητος, ποὺ θὰ ἀπολαύσουν οἱ πιστοὶ μετὰ
τὴν Δευτέρα Παρουσία τοῦ Χριστοῦ, προβάλλει ἐνώπιόν μας στὴν ἀρχή
του τὸ Ἀποστολικὸ ἀνάγνωσμα τῆς σημερινῆς Κυριακῆς.
Ἕνα ὅραμα
ἐκπληκτικό, ποῦ συγκινεῖ βαθύτατα τὶς καρδιὲς ὅλων μας, γιὰ τὴν πραγματοποίηση
τοῦ ὁποίου ὅμως ἀπαιτοῦνται κάποιες βασικὲς προϋποθέσεις. Αὐτὲς
σημειώνει στὴ συνέχεια ὁ ἀπόστολος Παῦλος γράφοντας μὲ δύναμη καὶ
αὐστηρότητα: «Νεκρώσατε οὖν τὰ μέλη ὑμῶν τὰ ἐπί τῆς γῆς»! Νεκρῶστε
λοιπόν, λέγει, θανατῶστε τὰ γήινα μέλη σας.
Τί εἶναι ὅμως αὐτὴ ἡ νέκρωση καὶ πῶς ἐπιτυγχάνεται;
Σ᾿ αὐτὸ τὸ διπλὸ
ἐρώτημα θὰ προσπαθήσουμε νὰ ἀπαντήσουμε σήμερα.
1. ΣΩΜΑΤΟΚΤΟΝΟΙ;
Μολονότι ἡ
ἔκφραση «τὰ μέλη ὑμῶν τὰ ἐπὶ τῆς γῆς», τὴν ὁποία χρησιμοποιεῖ ὁ Ἀπόστολος,
φαίνεται ἐκ πρώτης ὄψεως νὰ ἀναφέρεται στὸ σῶμα μας, ἐν τούτοις μιὰ
προσεκτικότερη ἐξέτασή της μᾶς ἀποκαλύπτει βαθύτερες ἔννοιες·
ὅτι δηλαδὴ οἱ πιστοὶ ὀφείλουμε νὰ νεκρώσουμε ὄχι τὸ σῶμα μας, ἀλλὰ
τὸν γήϊνο καὶ σαρκικό, τὸν ἁμαρτωλὸ ἑαυτό μας. Νὰ ἀπαλλαγοῦμε ἀπὸ
τὰ ἁμαρτωλὰ καὶ αἰσχρὰ πάθη, (ὁρισμένα ἀπὸ τὰ ὁποῖα ἀπαριθμεῖ στὴ
συνέχεια: τὶς ἀκάθαρτες σαρκικότητες, τὶς πονηρὲς ἐπιθυμίες, τὴν
πλεονεξία, τὸν θυμό, τὴν βλασφημία, τὴν αἰσχρολογία, τὸ ψέμα.
«Ἡμεῖς οὐκ ἐδιδάχθημεν
σωματοκτόνοι εἶναι, ἀλλὰ παθοκτόνοι», ἔλεγε ἕνας ἅγιος ἀσκητὴς
σὲ κάποιον πλανεμένο μοναχό, ποὺ καθόταν καταμεσήμερο στὸν καυστικὸ
ἥλιο τῆς ἐρήμου γιὰ νὰ ἐξοντώσει τὸ σῶμα του. Ἔχουμε δηλαδὴ παραλάβει
ἀπὸ τὴν παράδοσή μας, τοῦ εἶπε, τὴν σωστικὴ διδασκαλία νὰ μὴν εἴμαστε
σωματοκτόνοι, ἀλλὰ παθοκτόνοι. Νὰ προσπαθοῦμε νὰ ἀπαλλαγοῦμε ἀπὸ
τὰ ἁμαρτωλὰ πάθη, ὄχι νὰ ἐξοντώσουμε τὸ σῶμα μας, τὸ ὁποῖο εἶναι ἁπλῶς
ὄργανο ἐκτελέσεως τῶν ἀποφάσεων τῆς ψυχῆς μας.
Ἄλλο βέβαια
ὅτι δὲν πρέπει νὰ ἀφήνουμε τὸ σῶμα ἀσύδοτο. Ὄχι. Θὰ τὸ χαλιναγωγοῦμε,
θὰ τὸ δυσκολεύουμε, θὰ μεταχειριζόμαστε ἀκόμη καὶ βία – γι᾿ αὐτὸ
ἄλλωστε καὶ νηστεύουμε καὶ κάνουμε μετάνοιες καὶ ἀγρυπνίες καὶ ἄλλες
σωματικὲς ἀσκήσεις σύμφωνα μὲ τὶς παραδόσεις τῆς Ἐκκλησίας μας. Ὡστόσο
θὰ πρέπει πάντοτε νὰ ἔχουμε κατὰ νοῦν πὼς ὅλα αὐτὰ δὲν εἶναι αὐτοσκοπός,
οὔτε ἀποβλέπουν στὴν ἐξόντωση τοῦ σώματος. Σκοπὸς εἶναι ἡ νέκρωση
τῶν παθῶν! Αὐτὸ νὰ μὴ τὸ λησμονοῦμε ποτέ!
2. ΠΟΛΕΜΟΣ
ΑΣΥΝΘΗΚΟΛΟΓΗΤΟΣ!
Πῶς ἐπιτυγχάνεται
ὅμως αὐτὴ ἡ νέκρωση τῶν παθῶν; Εἶναι ἀλήθεια πὼς μὲ μόνες τὶς ἀνθρώπινες
δυνάμεις κάτι τέτοιο εἶναι ἀδύνατον. Ὅμως «τὰ ἀδύνατα παρὰ ἀνθρώποις
δυνατὰ παρὰ τῷ Θεῷ ἐστιν» (Λουκ. ιη'[18] 27)· αὐτὰ ποὺ εἶναι ἀκατόρθωτα
στὸν ἄνθρωπο, κατορθώνονται εὔκολα μὲ τὴν Χάρη καὶ τὴ βοήθεια τοῦ Θεοῦ.
Ναί, μὲ τὴ Χάρη
τοῦ Θεοῦ. Ἀλλὰ ἡ Χάρις τοῦ Θεοῦ δὲν δίδεται – τὸ γνωρίζουμε – στοὺς ὀκνηροὺς
καὶ φυγόπονους, ἀλλὰ στοὺς μαχητὲς καὶ πολεμιστές. Σ᾿ αὐτοὺς ποὺ ἐπιθυμοῦν
νὰ ἀπαλλαγοῦν ἀπὸ τὰ πάθη καὶ ἀγωνίζονται γι᾿ αὐτό. Ὁ Ἀπόστολος
γράφει «νεκρώσατε», ποὺ σημαίνει
«θανατῶστε», κι αὐτὸ βέβαια προϋποθέτει
πόλεμο καὶ μάλιστα ἀσυνθηκολόγητο!
Πόλεμο ἀσυνθηκολόγητο!
Στὴν Παλαιὰ Διαθήκη ὁ Θεὸς εἶχε δώσει ἐντολὴ στοὺς Ἑβραίους νὰ μὴ
συνθηκολογήσουν ποτὲ μὲ τοὺς εἰδωλολάτρες ἐχθρούς τους στὴ Γῆ τῆς Ἐπαγγελίας,
διότι θὰ κινδύνευαν νὰ παρασυρθοῦν στὴν εἰδωλολατρία καὶ οἱ ἴδιοι.
Αὐτό, ἑρμηνεύουν οἱ ἅγιοι Πατέρες, ἰσχύει καὶ γιὰ τὸν κάθε πιστό.
Γι' αὐτὸ καὶ συνιστοῦν ἐντόνως: ποτὲ καμμία συνθηκολόγηση στὸν
πνευματικὸ πόλεμο! Φωτιὰ καὶ μαχαίρι σὲ ὅλα τὰ πάθη!
Πρακτικότερα
πῶς διεξάγεται αὐτὸς ὁ πόλεμος, πῶς νεκρώνονται τὰ πάθη; Οἱ ἅγιοι
Πατέρες λέγουν πάλι πὼς τὰ πάθη ζοῦν, ὅσο τὰ τρέφουμε· καὶ ὅτι, ὅταν
τοὺς κόψουμε τὴν τροφή, ὅταν δηλαδὴ παύσουμε νὰ τὰ ἐνεργοῦμε, πεθαίνουν,
νεκρώνονται.
Ἐπὶ παραδείγματι:
Ἕνας ἔχει τὸ πάθος τοῦ θυμοῦ· ἂν κάποτε τοῦ φερθοῦν ἄσχημα, ἐκεῖνος
ὅμως συγκρατήσει τὸν θυμό του καὶ δὲν τὸν ἐκδηλώσει, κόβει τὴν τροφὴ
τοῦ πάθους. Καὶ ἐὰν αὐτὸ τὸ κάνει γιὰ ἀρκετὸ διάστημα, τὸ πάθος νεκρώνεται
ἀπὸ ἔλλειψη τροφῆς. Τὸ ἴδιο ἰσχύει καὶ γιὰ τὰ ὑπόλοιπα πάθη: τὴν φιληδονία,
τὴν αἰσχρολογία, τὴν βλασφημία, τὸ ψέμα, τὴν ζήλεια κ.τ.λ.
Ἀδελφοί, βρισκόμαστε
σὲ πόλεμο, ἂς μὴ τὸ λησμονοῦμε! Ἂν δὲν ἀγωνιστοῦμε νὰ νεκρώσουμε μὲ
τὴ Χάρη τοῦ Θεοῦ τὰ πάθη μας, θὰ μᾶς νεκρώσουν ἐκεῖνα, ὁπότε χανόμαστε!
Ἡ ἐντολὴ τοῦ Θεοῦ εἶναι σαφὴς καὶ γιά μᾶς: Φωτιὰ καὶ μαχαίρι στὰ
πάθη σας! Μὴ συνθηκολογήσετε ποτὲ μὲ κανένα! «Νεκρώσατε τὰ μέλη ὑμῶν
τὰ ἐπί τῆς γῆς»!
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ,
εἰσερχομένου τοῦ ᾿Ιησοῦ εἴς τινα κώμην, ἀπήντησαν αὐτῷ δέκα λεπροὶ
ἄνδρες, οἳ ἔστησαν πόῤῥωθεν, καὶ αὐ τοὶ ἦραν φωνὴν, λέγοντες· ᾿Ιησοῦ
ἐπιστάτα, ἐλέησον ἡμᾶς. Καὶ ἰδὼν, εἶπεν αὐτοῖς· Πορευθέντες ἐπιδείξατε
ἑαυτοὺς τοῖς ἱερεῦσι. Καὶ ἐγένετο ἐν τῷ ὑπάγειν αὐτοὺς, ἐκαθαρίσθησαν.
Εἷς δὲ ἐξ αὐτῶν, ἰδὼν ὅτι ἰάθη, ὑπέστρεψε μετὰ φωνῆς μεγάλης δοξάζων
τὸν Θεόν, καὶ ἔπεσεν ἐπὶ πρόσωπον παρὰ τοὺς πόδας αὐτοῦ, εὐχαριστῶν
αὐτῷ· καὶ αὐτὸς ἦν Σαμαρείτης. Ἀποκριθεὶς δὲ ὁ ᾿Ιησοῦς εἶπεν· οὐχὶ
οἱ δέκα ἐκαθαρίσθησαν; οἱ δὲ ἐννέα ποῦ; οὐχ εὑρέθησαν ὑποστρέψαντες
δοῦναι δόξαν τῷ Θεῷ, εἰ μὴ ὁ ἀλλογενὴς οὗτος; Καὶ εἶπεν αὐτῷ· Ἀναστὰς
πορεύου· ἡ πίστις σου σέσωκέ σε.
(Λουκ. ιζ΄[17] 12–19)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Τήν ὥρα πού ὁ Ἰησοῦς ἔμπαινε σὲ κάποιο χωριό, τόν
συνάντησαν δέκα λεπροὶ ἄνδρες, οἱ ὁποῖοι στάθηκαν ἀπὸ μακριά, ἐπειδὴ σύμφωνα μὲ
τὸ νόμο κάθε λεπρός θεωροῦνταν ἀκάθαρτος καὶ δὲν τοῦ ἐπιτρεπόταν νὰ πλησιάσει
κανέναν. Κι
αὐτοὶ ἄρχισαν νὰ τοῦ φωνάζουν δυνατά: Ἰησοῦ,
Κύριε, σπλαχνίσου μας καὶ θεράπευσέ μας. Βλέποντάς τους ἐκεῖνος τοὺς εἶπε: Πηγαίνετε καί δεῖξτε τὸ σῶμα σας στοὺς
ἱερεῖς, γιὰ νὰ βεβαιώσουν ἄν πράγματι θεραπευθήκατε, σύμφωνα μὲ τὴ διάταξη τοῦ
νόμου. Καὶ καθὼς αὐτοὶ πήγαιναν νὰ ἐξεταστοῦν ἀπό τούς ἱερεῖς, καθαρίστηκαν
ἀπὸ τὴ λέπρα. Ἕνας ἀπ' αὐτούς, μόλις εἶδε ὅτι θεραπεύθηκε, ἐπέστρεψε καὶ μὲ
δυνατὴ φωνὴ ἐκφράζοντας τὴ χαρὰ καὶ τὴν εὐγνωμοσύνη του δόξαζε τὸν Θεὸ πού τὸν
θεράπευσε διαμέσου τοῦ Ἰησοῦ. Ἔπεσε τότε μὲ τὸ πρόσωπο κάτω στὴ γῆ κοντὰ στὰ
πόδια τοῦ Ἰησοῦ καὶ τὸν εὐχαριστοῦσε. Καὶ αὐτὸς ἦταν Σαμαρείτης, δηλαδὴ
σχισματικὸς καὶ λιγότερο φωτισμένος ἀπό τούς Ἰουδαίους. Συνεπῶς κανεὶς δὲν θὰ
περίμενε νὰ δείξει αὐτὸς μιὰ τέτοια εὐγνωμοσύνη πού δὲν ἔδειξαν οἱ ἄλλοι ἐννέα,
πού ἦταν Ἰσραηλίτες. Τότε ὁ Ἰησοῦς εἶπε: Δὲν
καθαρίστηκαν ἀπὸ τὴ λέπρα καὶ οἱ δέκα; Οἱ ἄλλοι ἐννέα ποῦ εἶναι; Χάθηκαν νὰ
γυρίσουν πίσω καὶ νὰ δοξάσουν τὸν Θεό, παρὰ μόνο ὁ ξένος αὐτός, πού δὲν ἀνήκει
στὸ γνήσιο ἰουδαϊκὸ γένος; Καὶ σ᾿ αὐτὸν εἶπε: Σήκω καὶ πήγαινε. Ἡ πίστη σου σὲ ἔσωσε. Δὲν θεράπευσε μόνο τὸ σῶμα σου,
ἀλλά ἀποτελεῖ καὶ καλὴ ἀρχή πού θὰ σὲ ὁδηγήσει καὶ στὴν πνευματική σου σωτηρία.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου