ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ
ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ Δ΄ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ
ΣΥΝΟΔΟΥ
(17 ΙΟΥλΙΟΥ 2022)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Τέκνον Τίτε,
πιστός ὁ λόγος· καὶ περὶ τούτων βούλομαί σε διαβεβαιοῦσθαι,
ἵνα φροντίζωσι καλῶν ἔργων προΐστασθαι οἱ πεπιστευκότες τῷ Θεῷ. ταῦτά ἐστι τὰ καλὰ καὶ ὠφέλιμα τοῖς ἀνθρώποις· μωρὰς δὲ ζητήσεις καὶ γενεαλογίας καὶ ἔρεις καὶ μάχας νομικὰς περιίστασο· εἰσὶ γὰρ ἀνωφελεῖς
καὶ μάταιοι. αἱρετικὸν ἄνθρωπον μετὰ μίαν καὶ δευτέραν
νουθεσίαν παραιτοῦ, εἰδὼς ὅτι ἐξέστραπται
ὁ
τοιοῦτος καὶ ἁμαρτάνει ὢν αὐτοκατάκριτος. Ὅταν πέμψω Ἀρτεμᾶν πρός σε ἢ Τυχικόν,
σπούδασον ἐλθεῖν πρός με εἰς Νικόπολιν·
ἐκεῖ γὰρ κέκρικα παραχειμάσαι.
Ζηνᾶν τὸν νομικὸν καὶ Ἀπολλὼ σπουδαίως
πρόπεμψον, ἵνα μηδὲν αὐτοῖς
λείπῃ. Μανθανέτωσαν δὲ καὶ οἱ ἡμέτεροι καλῶν ἔργων προΐστασθαι
εἰς τὰς ἀναγκαίας χρείας, ἵνα μὴ ὦσιν ἄκαρποι. Ἀσπάζονταί σε οἱ μετ' ἐμοῦ πάντες. ἄσπασαι τοὺς φιλοῦντας ἡμᾶς ἐν πίστει. Ἡ χάρις μετὰ πάντων ὑμῶν· ἀμήν.
(Τίτ.
γ΄[3] 8 – 15)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Τέκνον
Τίτε, τό ὅτι δικαιωθήκαμε καὶ ἀναγεννηθήκαμε
καὶ θὰ κληρονομήσουμε τὴν αἰώνια ζωὴ εἶναι λόγος καὶ ἀλήθεια ἀξιόπιστη.
Καὶ γι' αὐτὰ τὰ θέματα θέλω νὰ μιλᾶς μὲ βεβαιότητα καὶ μὲ κύρος, γιὰ
νὰ φροντίζουν ὅσοι ἔχουν πιστέψει στὸ Θεὸ νὰ πρωτοστατοῦν ἀκούραστα
σὲ καλὰ ἔργα. Αὐτὰ εἶναι τὰ καλὰ ἔργα καὶ τὰ ὠφέλιμα στοὺς ἀνθρώπους·
αὐτὰ γιὰ τὰ ὁποῖα σᾶς μίλησα. Ἀπόφευγε τὶς ἀνόητες συζητήσεις
καὶ τὶς γενεαλογίες γιὰ τοὺς μυθικοὺς θεοὺς ἢ τοὺς εὐγενεῖς προγόνους,
ὅπως καὶ τὶς φιλονικίες καὶ διαμάχες γιὰ τὸν ἰουδαϊκὸ νόμο, διότι
δὲν φέρνουν καμία ὠφέλεια καὶ εἶναι μάταιες. Αἱρετικὸ ἄνθρωπο πού
ἐπιμένει νὰ δημιουργεῖ σκάνδαλα καὶ διαιρέσεις στὴν Ἐκκλησία, μολονότι
τὸν συμβούλευσες γιὰ πρώτη καὶ δεύτερη φορά, παράτησέ τον καί
ἀπόφευγέ τον. Γνώριζε ὅτι ἕνας τέτοιος ἄνθρωπος ἔχει διαστραφεῖ καὶ
ἁμαρτάνει· καὶ γιὰ τὴν ἁμαρτία του αὐτὴ ἐλέγχεται καὶ κατακρίνεται
ἀπὸ τὴ συνείδησή του καὶ ἀπὸ τὸν ἴδιό του τὸν ἑαυτό. Ὅταν σοῦ στείλω
τὸν Ἀρτεμᾶ ἢ τὸν Τυχικό, φρόντισε γρήγορα νὰ ἔλθεις στὴ Νικόπολη, διότι
ἐκεῖ ἀποφάσισα νὰ περάσω τὸ χειμώνα. Τὸν Ζηνᾶ τὸ νομοδιδάσκαλο
καὶ τὸν Ἀπολλὼ κατευόδωσέ τους μὲ ἐπιμελημένη προετοιμασία, γιὰ νὰ
μὴν τοὺς λείπει τίποτε στὸ ταξίδι τους. Μὲ τὴν εὐκαιρία μάλιστα τῆς
προετοιμασίας αὐτῆς ἂς παίρνουν μάθημα καὶ οἱ δικοί μας νὰ πρωτοστατοῦν
καὶ νὰ ἐργάζονται καλὰ ἔργα καὶ νὰ συντρέχουν τοὺς ἀδελφοὺς στὶς ἀπαραίτητες
ὑλικές τους ἀνάγκες, γιὰ νὰ μὴ στεροῦνται ἀπὸ πνευματικοὺς καρπούς.
Σὲ χαιρετοῦν ἐγκάρδια ὅλοι ὅσοι εἶναι μαζί μου. Χαιρέτησε ὅσους μᾶς
ἀγαποῦν, ἐπειδὴ ἔχουν κοινὴ πίστη μέ μᾶς. Σᾶς εὔχομαι ἡ χάρις τοῦ Θεοῦ
νὰ εἶναι μὲ ὅλους σας. Ἀμήν.
ΤΟ
ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Εἶπεν ὁ Κύριος
τοῖς ἑαυτοῦ μαθηταῖς. ὑμεῖς ἐστε τὸ φῶς τοῦ κόσμου. οὐ δύναται πόλις κρυβῆναι ἐπάνω ὄρους κειμένη· οὐδὲ καίουσι λύχνον καὶ τιθέασιν αὐτὸν ὑπὸ τὸν μόδιον, ἀλλ' ἐπὶ τὴν λυχνίαν,
καὶ λάμπει πᾶσι τοῖς ἐν τῇ οἰκίᾳ. Οὕτω λαμψάτω τὸ φῶς ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ὅπως ἴδωσιν
ὑμῶν τὰ καλὰ ἔργα καὶ δοξάσωσι τὸν πατέρα ὑμῶν τὸν ἐν τοῖς οὐρανοῖς. Μὴ νομίσητε ὅτι ἦλθον καταλῦσαι τὸν νόμον ἢ τοὺς προφήτας·
οὐκ ἦλθον καταλῦσαι, ἀλλὰ πληρῶσαι. ἀμὴν γὰρ λέγω ὑμῖν, ἕως ἂν παρέλθῃ ὁ οὐρανὸς καὶ ἡ γῆ, ἰῶτα ἓν ἢ μία κεραία οὐ μὴ παρέλθῃ ἀπὸ τοῦ νόμου ἕως ἂν πάντα γένηται. ὃς ἐὰν οὖν λύσῃ μίαν τῶν ἐντολῶν τούτων τῶν ἐλαχίστων καὶ διδάξῃ οὕτω
τοὺς ἀνθρώπους, ἐλάχιστος κληθήσεται ἐν τῇ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν· ὃς δ' ἂν ποιήσῃ καὶ διδάξῃ, οὗτος μέγας κληθήσεται ἐν τῇ βασιλείᾳ
τῶν οὐρανῶν.
(Ματθ. ε΄[5] 14 – 19)
ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΖΩΗ
ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Ἡ ἁγία μας
Ἐκκλησία τιμᾶ τοὺς ἁγίους Πατέρες τῆς Δ' Οἰκουμενικῆς Συνόδου,
τοὺς ἀσυνθηκολόγητους ἀγωνιστὲς τῆς Ὀρθοδοξίας μας, ποὺ διακήρυξαν
ἀνυποχώρητα τὸ δόγμα τῆς πίστεως: Ὁ Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστὸς ἔχει
δύο φύσεις, τὴν θεία καὶ τὴν ἀνθρώπινη, οἱ ὁποῖες ἑνώθηκαν «ἀτρέπτως,
ἀσυγχύτως, ἀχωρίστως καὶ ἀδιαιρέτως» στὸ ἕνα πρόσωπο τοῦ Θεοῦ Λόγου.
Τὸ Εὐαγγελικὸ ἀνάγνωσμα τῆς ἑορτῆς τους ἀποτελεῖ θαυμάσια περιγραφὴ
τῆς ἀνόθευτης πίστεώς τους ἀλλὰ καὶ τῆς ἀκτινοβόλου ζωῆς τους.
1. ΦΩΤΕΙΝΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
Εἶπε ὁ Κύριος
στοὺς μαθητές του: Ἐσεῖς εἶσθε τὸ φῶς τοῦ κόσμου. Διότι ὅπως δὲν μπορεῖ
νὰ κρυφθεῖ μιὰ πόλη ποὺ εἶναι κτισμένη ἐπάνω στὸ βουνό, ἔτσι δὲν εἶναι
δυνατὸν νὰ μείνει ἀπαρατήρητη καὶ ἡ δική σας ζωή.
Οἱ ἄνθρωποι
ὅταν ἀνάβουν τὸν λὺχνο, δὲν τὸν κρύβουν κάτω ἀπὸ ἕνα δοχεῖο, ἀλλὰ
τὸν βάζουν πάνω στὸν λυχνοστάτη, καὶ φωτίζει ἔτσι ὅλους ὅσους εἶναι
μέσα στὸ σπίτι. Ἔτσι λοιπὸν νὰ λάμπει καὶ τὸ παράδειγμά σας στοὺς ἀνθρώπους,
γιὰ νὰ βλέπουν τὰ καλά σας ἔργα καὶ νὰ δοξάζουν τὸν οὐράνιο Πατέρα
σας.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
λοιπὸν ζητεῖ ὁ Κύριος ἀπό τοὺς πιστούς Του. Τὸ παράδειγμά μας ἀποδεικνύει
τὸ ποιοὶ εἴμαστε. Αὐτὸ βλέπει καὶ ζητεῖ ὁ κόσμος, ἐνῶ ἀπὸ λόγια ἔχει
κουρασθεῖ. Λόγια χωρὶς ἀντίκρισμα εἶναι ὅ,τι χειρότερο γιὰ ἕνα Χριστιανό.
Διότι πῶς
μπορεῖς νὰ μιλήσης στὸν ἄλλο γιὰ τὸν Χριστό, ὅταν ἐσὺ ὁ ἴδιος δὲν ζεῖς
τὴν χριστιανικὴ ζωή; Τί νὰ πεῖς γιὰ χριστιανικὴ χαρά, ὅταν ἐσὺ ἀπελπίζεσαι
στὴν πρώτη σου δοκιμασία; Τί νὰ πεῖς γιὰ πραότητα, ὅταν θυμώνεις;
Πῶς νὰ πείσεις γιὰ φιλανθρωπία, ὅταν ἐσὺ ζεῖς μέσα στὴν πολυτέλεια;
Ὁ κόσμος δὲν
θέλει νὰ τοῦ ζωγραφίσουμε τὸν Χριστό, οὔτε τόσο νὰ μιλοῦμε γι᾿ Αὐτὸν
μὲ ὡραῖα λόγια, ἀλλὰ νὰ τὸν ἐξεικονίζουμε μὲ τὴ ζωή μας. Οἱ πρῶτοι
Χριστιανοὶ ἄλλαξαν τὸν κόσμο ὄχι τόσο μὲ τὸν λόγο τους, ἀλλὰ κυρίως
μὲ τὴ ζωή τους. Ἦταν τόσο φωτεινὸ τὸ παράδειγμά τους, ὥστε οἱ εἰδωλολάτρες
νὰ διακρίνουν τοὺς Χριστιανοὺς ἀπὸ τὴν ὄψη τους καὶ τὴ συμπεριφορά
τους. Ἔβλεπαν τὴν ἀγάπη τους, τὴν αὐτοθυσία τους, τὴν καθαρότητά
τους. Ἔβλεπαν στὴ ζωἠ τους τὸ μεγαλεῖο της πίστεως. Καὶ ἔτρεχαν μὲ πόθο
νὰ μάθουν ποῦ κρύβεται αὐτὸ τὸ μεγαλεῖο, πῶς μέσα σ᾿ ἕναν εἰδωλολατρικὸ
καὶ ἀνήθικο κόσμο οἱ Χριστιανοὶ ζοῦν ὡς ἐπίγειοι ἄγγελοι.
Ἔχουμε ἐμεῖς
τέτοιο παράδειγμα; Νὰ βλέπουν οἱ ἄλλοι στὴ ζωή μας τὸ φῶς τοῦ Χριστοῦ;
Αὐτὸ μᾶς ζητεῖ ὁ Κύριος. Πῶς ὅμως θὰ γίνει αὐτό; Θὰ τὸ δοῦμε στὴ συνέχεια.
2. ΕΛΑΧΙΣΤΕΣ ΕΝΤΟΛΕΣ
Μὴ νομίσετε, συνέχισε ὁ Κύριος,
ὅτι ἦλθα γιὰ νὰ καταργήσω τὶς ἐντολὲς τοῦ Μωϋσέως καὶ τὴ διδασκαλία
τῶν Προφητῶν. Δὲν ἦλθα γιὰ νὰ καταργήσω, ἀλλὰ γιὰ νὰ τὰ συμπληρώσω καὶ
τελειοποιήσω. Σᾶς βεβαιώνω ὅτι ὅσο θὰ ὑπάρχει ὁ οὐρανὸς καὶ ἡ γῆ
καὶ ὁ κόσμος αὐτός, δὲν πρόκειται νὰ χαθεῖ οὔτε ἕνα γιώτα ἢ ἕνα κόμμα,
δηλαδὴ νὰ χάσει τὸ κύρος της ἡ παραμικρὴ ἐντολὴ τοῦ Θεοῦ.
Ἑπομένως, ἐκεῖνος
ποὺ θὰ παραβεῖ ἔστω καὶ μία ἀπὸ τὶς ἐντολές μου ἐκεῖνες ποὺ θὰ τὶς θεωρήσει
πὼς εἶναι μικρές, καὶ θὰ διδάξει τοὺς ἄλλους ἀνθρώπους νὰ τὶς περιφρονοῦν,
θὰ εἶναι ἀνάξιος νὰ κληρονομήσει τὴ Βασιλεία τῶν Οὐρανῶν. Ἐκεῖνος
ὅμως ποὺ θὰ ἐφαρμόσει ὅλες τὶς ἐντολές μου καὶ θὰ διδάξει στοὺς ἀνθρώπους
νὰ τὶς ἐφαρμόζουν, αὐτὸς θὰ ἀνακηρυχθεῖ μεγάλος καὶ ἔνδοξος στὴ Βασιλεία
τῶν Οὐρανῶν.
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ
λοιπὸν μικρὲς ἐντολές. Ὅλες εἶναι ἱερὲς καὶ πρέπει νὰ τὶς ἐφαρμόζουμε,
διότι εἶναι ἐντολὲς Θεοῦ. Θὰ πρέπει νὰ τὸ προσέξουμε αὐτό, διότι ἐδῶ
κρύβεται μιὰ μεγάλη παγίδα: Νὰ ἀμνηστεύουμε τὸν ἑαυτό μας καὶ νὰ περιφρονοῦμε
μερικὲς ἐντολές, καὶ ἔτσι νὰ κάνουμε ἀβαρίες στὴ ζωή μας. Διότι ἄλλο
εἶναι νὰ παρουσιάζουμε πτώσεις ἀπὸ ἀδυναμία καὶ νὰ μετανοοῦμε
γι᾿ αὐτές, καὶ ἄλλο νὰ περιφρονοῦμε κάποιες ἐντολές.
Λένε πολλοί:
«Τὰ βασικὰ νὰ προσέχουμε· μὴ κοιτᾶμε τὶς λεπτομέρειες». Ἔτσι ὅμως
ἡ μία ὑποχώρηση φέρνει τὴν ἄλλη καὶ ἡ μεγάλη πτώση δὲν θὰ ἀργήσει.
Διότι ὁ διάβολος παρουσιάζει ὅλες τὶς ἁμαρτίες ὡς ἀσήμαντες μέχρι
νὰ τὶς διαπράξουμε. Στὴ συνέχεια ὁμως τὶς μεγεθύνει, γιὰ νὰ μᾶς ὁδηγήσει
στὴν ἀπελπισία.
Καμμία περιφρόνηση
λοιπὸν στὶς ἀλήθειες τῆς πίστεως. Διότι ὁ Κύριος μᾶς τὸ εἶπε ξεκάθαρα:
Ὅποιος ἀποτολμήσει κάτι τέτοιο, ἐλάχιστος θὰ εἶναι στὴ Βασιλεία
τῶν Οὐρανῶν. Αὐτὴ ἀκριβῶς τὴν ἀλήθεια ἐγνώριζαν πολὺ καλὰ οἱ ἅγιοι
Πατέρες τῆς Δ' Οἰκουμενικῆς Συνόδου καὶ γι᾿ αὐτὸ ἔμειναν ἀνυποχώρητοι
ἀπέναντι στοὺς διαστρεβλωτὲς τῆς πίστεως αἱρετικοὺς μονοφυσίτες.
Μᾶς παρέδωσαν ἀνόθευτη τὴν ὀρθόδοξη πίστη μας καὶ μᾶς καλοῦν νὰ τοὺς
ἀκολουθήσουμε: στὸ φωτεινό τους παράδειγμα καὶ στὴν ἀκλόνητη πίστι
τους. Καὶ ἂς μὴ λησμονοῦμε ὅτι πίστη, δόγμα καὶ ἠθικὴ ζωὴ συμπορεύονται
ἀχώριστα.
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο
τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου