ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ
ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΗΣ
ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΕΩΣ
(18 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2022)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (ΠΡΟ ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΟΥ
ΓΕΝΝΗΣΕΩΣ)
Ἀδελφοί, πίστει παρῴκησεν Ἀβραάμ εἰς τήν γῆν τῆς ἐπαγγελίας
ὡς ἀλλοτρίαν, ἐν σκηναῖς κατοικήσας μετὰ Ἰσαὰκ
καὶ Ἰακὼβ
τῶν συγκληρονόμων τῆς ἐπαγγελίας
τῆς αὐτῆς· ἐξεδέχετο
γὰρ τὴν τοὺς θεμελίους ἔχουσαν
πόλιν, ἧς τεχνίτης καὶ δημιουργὸς ὁ Θεός. Καὶ τί ἔτι λέγω; ἐπιλείψει
γὰρ με διηγούμενον ὁ χρόνος περὶ Γεδεών, Βαράκ,
Σαμψών, Ἰεφθάε, Δαυῒδ τε καὶ Σαμουὴλ καὶ τῶν προφητῶν, οἳ διὰ πίστεως κατηγωνίσαντο
βασιλείας, εἰργάσαντο δικαιοσύνην, ἐπέτυχον
ἐπαγγελιῶν, ἔφραξαν στόματα λεόντων, ἔσβεσαν
δύναμιν πυρός,
ἔφυγον στόματα μαχαίρας, ἐνεδυναμώθησαν ἀπὸ ἀσθενείας, ἐγενήθησαν
ἰσχυροὶ ἐν πολέμῳ, παρεμβολὰς ἔκλιναν ἀλλοτρίων· ἔλαβον
γυναῖκες ἐξ ἀναστάσεως
τοὺς νεκροὺς αὐτῶν· ἄλλοι
δὲ ἐτυμπανίσθησαν, οὐ προσδεξάμενοι τὴν ἀπολύτρωσιν, ἵνα κρείττονος ἀναστάσεως
τύχωσιν· ἕτεροι
δὲ ἐμπαιγμῶν
καὶ μαστίγων πεῖραν ἔλαβον, ἔτι δὲ δεσμῶν καὶ φυλακῆς· ἐλιθάσθησαν, ἐπρίσθησαν, ἐπειράσθησαν, ἐν φόνῳ μαχαίρας ἀπέθανον, περιῆλθον ἐν μηλωταῖς, ἐν αἰγείοις δέρμασιν, ὑστερούμενοι, θλιβόμενοι, κακουχούμενοι,
ὧν οὐκ ἦν ἄξιος ὁ κόσμος, ἐν ἐρημίαις
πλανώμενοι
καὶ ὄρεσι καὶ σπηλαίοις καὶ ταῖς ὀπαῖς
τῆς γῆς. Καὶ οὗτοι πάντες μαρτυρηθέντες
διὰ τῆς πίστεως οὐκ ἐκομίσαντο τὴν ἐπαγγελίαν, τοῦ Θεοῦ περὶ ἡμῶν
κρεῖττόν τι
προβλεψαμένου, ἵνα μὴ χωρὶς ἡμῶν
τελειωθῶσι.
(Ἑβρ.
ια΄[11] 9-10, 32- 40)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἀδελφοί, χάρη στὴν πίστη
του ὁ Ἀβραὰμ ἔμεινε ὡς ξένος στὴ γῆ πού τοῦ ὑποσχέθηκε ὁ Θεὸς
καὶ τὴ θεωροῦσε ξένη χώρα κι ὄχι δική του. Καὶ διέμεινε μέσα
σὲ σκηνὲς μαζὶ μὲ τὸν Ἰσαὰκ καὶ τὸν Ἰακώβ, ποὺ ἦταν συγκληρονόμοι
τῆς ἴδιας ὑποσχέσεως τοῦ Θεοῦ. Ζοῦσε ὁ Ἀβραὰμ
ἀκόμη καὶ στὴ γῆ τῆς ἐπαγγελίας ὡς ξένος καὶ μετανάστης,
διότι περίμενε νὰ κατοικήσει στὴν ἐπουράνια πόλη, ἡ ὁποία
ἔχει τὰ ἀληθινὰ καὶ ἀδιάσειστα θεμέλια, καὶ τεχνίτη καὶ
κτίστη της τὸν ἴδιο τὸν Θεό. Καὶ τί ἀκόμη νὰ λέω καὶ νὰ διηγοῦμαι;
Πρέπει νὰ σταματήσω, διότι δὲν θὰ μοῦ φτάσει ὁ χρόνος νὰ διηγοῦμαι
γιὰ τὸν Γεδεών καί τόν Βαράκ, τὸν Σαμψών καὶ τὸν Ἰεφθάε, γιὰ τὸν Δαβὶδ καὶ τὸν
Σαμουὴλ καὶ τοὺς προφῆτες. Αὐτοί, ἐπειδὴ εἶχαν πίστη, καταπολέμησαν
καὶ ὑπέταξαν βασίλεια, κυβέρνησαν τὸ λαὸ μὲ δικαιοσύνη,
πέτυχαν τὴν πραγματοποίηση τῶν ὑποσχέσεων ποὺ τοὺς
ἔδωσε ὁ Θεός, ἔφραξαν στόματα λιονταριῶν, ὅπως ὁ Δανιήλ,
ἔσβησαν τὴν καταστρεπτικὴ δύναμη τῆς φωτιᾶς, διέφυγαν
τὸν κίνδυνο τῆς σφαγῆς, πῆραν δύναμη κι ἔγιναν καλὰ ἀπό ἀρρώστιες,
ἀναδείχθηκαν ἰσχυροὶ καὶ ἀνίκητοι στὸν πόλεμο, ἔτρεψαν
σὲ φυγὴ τὶς ἐχθρικὲς παρατάξεις καὶ τὰ πολυπληθῆ στρατεύματά
τους. Μὲ τὴν πίστη ποὺ εἶχαν στὴν ὑπερφυσικὴ δύναμη τῶν προφητῶν
οἱ γυναῖκες ποὺ ἀναφέρει ἡ Παλαιὰ Διαθήκη ξαναπῆραν πίσω
ζωντανὰ τὰ νεκρὰ παιδιά τους ποὺ ἀνέστησαν οἱ προφῆτες.
Κι ἄλλοι δέθηκαν στὸ βασανιστικὸ ὄργανο πού λεγόταν
τύμπανο καὶ δάρθηκαν σκληρὰ μέχρι θανάτου, ἐπειδὴ δὲν
δέχθηκαν νὰ ἀρνηθοῦν τὴν πίστη τους καὶ νὰ ἐλευθερωθοῦν
ἔτσι ἀπό τὸ μαρτύριο. Προτίμησαν τὸ σκληρὸ αὐτὸ μαρτύριο,
γιὰ νὰ ἀναστηθοῦν σὲ μιὰ καλύτερη ζωή, παρὰ νὰ ἔχουν μιὰ
πρόσκαιρη ἀποκατάσταση στὴ ζωὴ αὐτή. Κι ἄλλοι πάλι δοκίμασαν
ἐμπαιγμοὺς καὶ μαστιγώσεις, ἀκόμη μάλιστα καὶ δεσμὰ
καὶ φυλακίσεις. Λιθοβολήθηκαν, πριονίσθηκαν, δοκίμασαν
πολλοὺς πειρασμούς, θανατώθηκαν μὲ σφαγὴ ἀπό μαχαίρι,
περιφέρονταν σάν πλανόδιοι ἐδῶ κι ἐκεῖ. Φοροῦσαν γιὰ ροῦχα
προβιὲς καὶ γιδοδέρματα, ζώντας μέσα σὲ στερήσεις, θλίψεις
καὶ κακοπάθειες. Ὁλόκληρος ὁ κόσμος δὲν ἄξιζε ὅσο οἱ ἅγιοι
αὐτοὶ ἀνδρες, κι οὔτε μποροῦσε νὰ συγκριθεῖ μ' αὐτούς. Περιπλανιόνταν
σὲ ἐρημιὲς καὶ σὲ βουνά, σὲ σπηλιὲς καὶ σὲ τρύπες τῆς γῆς.
Κι ὅλοι αὐτοὶ οἱ ἅγιοι ἄνδρες, ἄν καὶ ἔλαβαν ἐγκωμιαστικὴ
μαρτυρία γιὰ τὴν πίστη τους, δὲν ἀπόλαυσαν τήν ὑπόσχεση τῆς οὐράνιας
κληρονομιᾶς. Κι αὐτὸ διότι ὁ Θεὸς προέβλεψε γιὰ μᾶς κάτι
καλύτερο, ὥστε αὐτοί νά μή λάβουν σὲ βαθμὸ τέλειο τὴ σωτηρία
τους χωρὶς ἐμᾶς, ἀλλά νὰ τὴ λάβουμε ὅλοι μαζί. Ἔτσι ἐμεῖς βρισκόμαστε
τώρα σὲ πλεονεκτικότερη θέση ἀπ' αὐτοὺς· ὄχι μόνο ἐπειδὴ
ζοῦμε στὰ χρόνια τῆς ἀπολυτρώσεως τοῦ Χριστοῦ, ἀλλά καὶ ἐπειδὴ
ἡ περίοδος τῆς ἀναμονῆς
γιά μᾶς είναι μικρότερη.
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ (ΠΡΟ ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΕΩΣ)
Βίβλος γενέσεως Ἰησοῦ Χριστοῦ, υἱοῦ Δαυῒδ, υἱοῦ Ἀβραάμ. Ἀβραὰμ
ἐγέννησε τὸν Ἰσαάκ, Ἰσαὰκ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἰακώβ, Ἰακὼβ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἰούδαν
καὶ τοὺς ἀδελφοὺς
αὐτοῦ, Ἰούδας
δὲ ἐγέννησε
τὸν Φαρὲς καὶ τὸν Ζαρὰ ἐκ τῆς Θάμαρ, Φαρὲς δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἑσρώμ, Ἑσρὼμ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἀράμ, Ἀρὰμ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἀμιναδάβ, Ἀμιναδὰβ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ναασσών, Ναασσὼν δὲ ἐγέννησε
τὸν Σαλμών, Σαλμὼν δὲ ἐγέννησε
τὸν Βοὸζ ἐκ τῆς Ραχάβ, Βοὸζ δὲ ἐγέννησε
τὸν Ὠβὴδ
ἐκ τῆς Ρούθ, Ὠβὴδ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἰεσσαί, Ἰεσσαὶ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Δαυῒδ τὸν βασιλέα. Δαυῒδ δὲ ἐγέννησε
τὸν Σολομῶντα ἐκ τῆς τοῦ Οὐρίου, Σολομὼν δὲ ἐγέννησε
τὸν Ροβοάμ, Ροβοὰμ δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἀβιά, Ἀβιὰ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἀσά, Ἀσὰ δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἰωσαφάτ, Ἰωσαφὰτ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἰωράμ, Ἰωρὰμ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ὀζίαν, Ὀζίας
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἰωάθαμ, Ἰωάθαμ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἀχαζ, Ἀχαζ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἑζεκίαν, Ἑζεκίας
δὲ ἐγέννησε
τὸν Μανασσῆ, Μανασσῆς δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἀμών, Ἀμὼν
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἰωσίαν, Ἰωσίας
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἰεχονίαν
καὶ τοὺς ἀδελφοὺς
αὐτοῦ ἐπὶ τῆς μετοικεσίας Βαβυλῶνος.
Μετὰ δὲ τὴν μετοικεσίαν Βαβυλῶνος Ἰεχονίας ἐγέννησε τὸν Σαλαθιήλ, Σαλαθιὴλ δὲ ἐγέννησε
τὸν Ζοροβάβελ, Ζοροβάβελ δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἀβιούδ, Ἀβιοὺδ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἐλιακείμ, Ἐλιακεὶμ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἀζώρ, Ἀζὼρ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Σαδώκ, Σαδὼκ δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἀχείμ, Ἀχεὶμ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἐλιούδ, Ἐλιοὺδ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἐλεάζαρ, Ἐλεάζαρ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ματθάν, Ματθὰν δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἰακώβ, Ἰακὼβ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἰωσὴφ
τὸν ἄνδρα
Μαρίας, ἐξ ἧς ἐγεννήθη
Ἰησοῦς ὁ λεγόμενος Χριστός. Πᾶσαι οὖν αἱ γενεαὶ ἀπὸ
Ἀβραὰμ ἕως Δαυῒδ γενεαὶ δεκατέσσαρες, καὶ ἀπὸ Δαυῒδ ἕως τῆς μετοικεσίας Βαβυλῶνος γενεαὶ
δεκατέσσαρες, καὶ ἀπὸ τῆς μετοικεσίας Βαβυλῶνος ἕως τοῦ Χριστοῦ γενεαὶ δεκατέσσαρες.
Τοῦ δὲ Ἰησοῦ Χριστοῦ ἡ γέννησις οὕτως ἦν· μνηστευθείσης τῆς μητρὸς αὐτοῦ Μαρίας τῷ Ἰωσήφ, πρὶν ἢ συνελθεῖν αὐτοὺς εὑρέθη ἐν γαστρὶ ἔχουσα
ἐκ Πνεύματος
ἁγίου. Ἰωσὴφ δὲ ὁ ἀνὴρ
αὐτῆς, δίκαιος
ὢν καὶ μὴ θέλων αὐτὴν παραδειγματίσαι, ἐβουλήθη
λάθρᾳ ἀπολῦσαι
αὐτήν. Ταῦτα
δὲ αὐτοῦ ἐνθυμηθέντος ἰδοὺ ἄγγελος Κυρίου κατ' ὄναρ
ἐφάνη αὐτῷ λέγων· Ἰωσὴφ υἱὸς Δαυῒδ, μὴ φοβηθῇς παραλαβεῖν Μαριὰμ
τὴν γυναῖκά σου, τὸ γὰρ ἐν αὐτῇ γεννηθὲν ἐκ πνεύματός ἐστιν ἁγίου· τέξεται δὲ υἱὸν καὶ καλέσεις τὸ ὄνομα
αὐτοῦ Ἰησοῦν, αὐτὸς γὰρ σώσει τὸν λαὸν αὐτοῦ ἀπὸ τῶν ἁμαρτιῶν
αὐτῶν. Τοῦτο
δὲ ὅλον γέγονεν ἵνα πληρωθῇ τὸ ῥηθὲν
ὑπὸ τοῦ Κυρίου διὰ τοῦ προφήτου λέγοντος· Ἰδοὺ
ἡ παρθένος ἐν γαστρὶ ἕξει
καὶ τέξεται υἱόν, καὶ καλέσουσι τὸ ὄνομα
αὐτοῦ Ἐμμανουήλ, ὅ ἐστιν
μεθερμηνευόμενον
Μεθ' ἡμῶν ὁ Θεός. Διεγερθεὶς δὲ ὁ Ἰωσὴφ ἀπὸ τοῦ ὕπνου
ἐποίησεν ὡς προσέταξεν αὐτῷ ὁ ἄγγελος Κυρίου καὶ παρέλαβε τὴν γυναῖκα αὐτοῦ, καὶ οὐκ ἐγίνωσκεν
αὐτὴν ἕως οὗ ἔτεκε
τὸν υἱόν αὐτῆς τὸν πρωτότοκον, καὶ ἐκάλεσε
τὸ ὄνομα
αὐτοῦ Ἰησοῦν.
(Ματθ. α΄[1]
1-25)
ΓΕΝΕΕΣ ΓΕΝΕΩΝ
ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
1. ΓΕΝΕΕΣ
ΓΕΝΕΩΝ
Στὸ Εὐαγγέλιο τῆς Κυριακῆς
πρὸ τῶν Χριστουγέννων, παρατίθεται ἕνας μακρὺς γενεαλογικὸς κατάλογος τοῦ
Κυρίου μας, ὅπου καταδεικνύεται ὅτι ὁ Κύριος Ἰησοῦς Χριστός, ποὺ γεννήθηκε ἐκ
τῆς Παρθένου Μαρίας, εἶναι σύμφωνα μὲ τίς προφητεῖες ἀπόγονος τοῦ πατριάρχου
Ἀβραὰμ καὶ τοῦ βασιλέως Δαβίδ. Βεβαίως στὸν κατάλογο αὐτὸ γενεαλογεῖται ὁ
Ἰωσήφ, ὁ μνήστωρ τῆς Παναγίας, ὁ ὁποῖος ὅμως δὲν ἔχει καμμία σχέση μὲ τὴν
γέννηση τοῦ Κυρίου μας. Αὐτὸ συμβαίνει διότι ἡ γενεαλόγηση τῶν Ἑβραίων
περιλάμβανε μόνον ἄνδρες. Ὅμως οὐσιαστικῶς ἡ γενεαλογία τῆς Παναγίας μας
διαφέρει μὲ αὐτὴν τοῦ Ἰωσὴφ μόνον στὰ τελευταῖα ὀνόματα, διότι οἱ γάμοι τότε
γίνονταν πάντοτε μέσα στὴν ἴδια φυλή.
Ὁ κατάλογος αὐτὸς διαιρεῖται
σὲ τρία μέρη, σὲ τρεῖς διαφορετικὲς ἱστορικὲς περιόδους δεκατεσσάρων γενεῶν. Ἡ
πρώτη περίοδος διαρκεῖ ἀπὸ τὸν Ἀβρααμ μέχρι τὸν Δαβίδ: ἡ δεύτερη ἀκολουθεῖ
μέχρι τὴν αἰχμαλωσία τῆς Βαβυλώνας καὶ ἡ τρίτη ἀπὸ τὴν Βαβυλώνιο αἰχμαλωσία
μέχρι τὴν γέννηση τοῦ Κυρίου μας.
ΓΕΝΕΕΣ ΓΕΝΕΩΝ λοιπὸν μέσα
στὸ πέρασμα τῶν αἰώνων ἔζησαν μὲ τὴν προσμονὴ καὶ τὴν ἐλπίδα τοῦ Μεσσία. Μέσα
στὸ βαθὺ καὶ πυκνὸ σκοτάδι ποὺ ζοῦσαν, ἡ μόνη ἀκτῖνα φωτὸς ποὺ ἔδινε ἐλπίδα στὰ
δυστυχισμένα τους πρόσωπα ἦταν ἡ λυτρωτικὴ ὑπόσχεση ποὺ ἔδωσε ὁ Θεὸς στοὺς
πρωτοπλάστους, πὼς κάποια μέρα ὁ ἔνδοξος ἀπόγονος τῆς Εὔας θὰ ἔθετε τέρμα στὸ
δρᾶμα τους. Ἡ ἐλπίδα τους αὐτὴ καὶ ἡ προσδοκία τους παρέμενε ἄσβεστη γιὰ αἰῶνες
πολλούς.
Ἐμεῖς βέβαια δὲν μποροῦμε νὰ
συναισθανθοῦμε τί σήμαινε γιὰ τοὺς ἀνθρώπους αὐτοὺς ἡ προσμονὴ τοῦ Λυτρωτῆ.
Διότι ἐμεῖς δὲν γευθήκαμε τὴ στέρηση τοῦ Θεοῦ, τὴν κατάντια τοῦ ἀνθρωπίνου
γένους καὶ τὴν κυριαρχία τῆς ἁμαρτίας. Γιὰ μᾶς ἡ ἔλευση τοῦ Μεσσία εἶναι ὄχι
μόνο μιὰ ἱστορικὴ πραγματικότητα, ἀλλὰ καὶ ἕνα γεγονὸς ποὺ ἐπηρεάζει
καθοριστικὰ τὴ ζωή μας.
Καὶ εἶναι πραγματικὰ τραγικὸ
γιὰ μᾶς ποὺ ζοῦμε καὶ ἀπολαμβάνουμε τίς δωρεὲς τῆς θείας ἐνανθρωπήσεως, νὰ
συμπεριφερόμαστε σὰν νὰ εἴμαστε σὲ πρὸ Χριστοῦ ἐποχή. Ὁ Κύριος ἦλθε καὶ σκήνωσε
ἀνάμεσά μας, καὶ πολλοὶ ἀπὸ ἐμᾶς νὰ μένουμε τόσο μακριά Του! Καὶ νὰ μοιάζουμε
ἔτσι μὲ τοὺς τραγικοὺς ἐκείνους Βηθλεεμίτες, ποὺ ἐνῶ δίπλα τους συνέβαινε τὸ
συνταρακτικὸ θαῦμα τῆς γεννήσεως τοῦ Κυρίου μας, αὐτοὶ δὲν ἔκαναν δύο βήματα
γιὰ νὰ τὸν συναντήσουν.
2. Ο ΘΕΟΣ ΜΑΖΙ ΜΑΣ
Ὅταν λοιπὸν ἦλθε τὸ
πλήρωμα τοῦ χρόνου, ἡ Παρθένος Μαρία ποὺ ἦταν μνηστευμένη μὲ τὸν δίκαιο Ἰωσήφ,
πρὶν συγκατοικήσει μὲ τὸν Ἰωσήφ, συνέλαβε καὶ κυοφοροῦσε τὸν ἀχώρητο στὸ σὺμπαν
Κύριο καὶ Θεό μας. Ὅταν λοιπὸν ὁ Ἰωσὴφ ἀντιλήφθηκε τὴν ἐγκυμοσύνη της, ἐπειδὴ
δὲν γνώριζε τὸ μέγα θεϊκὸ μυστήριο καὶ οὔτε ἤθελε νὰ ἐκθέσει τὴν Παναγία μας,
σκέφθηκε νὰ τὴν ἀπομακρύνει μυστικά. Τὸ ἀποφάσισε αὐτό, ἐπειδὴ ἦταν ἐνάρετος
ἄνθρωπος καὶ ἀγαθός. Τότε ὅμως ἄγγελος Κυρίου φάνηκε στὸν ὕπνο του καὶ τοῦ
φανέρωσε τὸ μεγάλο μυστήριο λέγοντάς του:
-Ἰωσήφ, μὴ διστάσεις
νὰ παραλάβεις στὸ σπίτι σου τὴν Μαριάμ. Διότι τὸ παιδὶ ποὺ ὑπάρχει μέσα της
προέρχεται ἀπὸ τὴν θαυματουργικὴ ἐνέργεια τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Θὰ γεννήσει
λοιπὸν ἡ Παρθένος Μαρία υἱὸ καὶ σὺ θὰ τὸν ὀνομάσεις Ἰησοῦ, δηλαδὴ Σωτῆρα. Διότι
αὐτὸς θὰ σώσει τὸν λαό του ἀπὸ τίς ἁμαρτίες του.
Ἔτσι πραγματοποιήθηκε
ἡ προφητεία τοῦ Ἠσαΐου ποὺ εἶχε πεῖ πολλοὺς αἰῶνες πρωτύτερα: «Ἰδοὺ ἡ Παρθένος
ἐν γαστρὶ ἔξει», θὰ συλλάβει καὶ θὰ γεννήσει υἱὸ καὶ θὰ τὸν ὀνομάσουν
«Ἐμμανουήλ», τὸ ὁποῖο σημαίνει «ὁ Θεὸς εἶναι μαζί μας».
Πράγματι, ὁ Ἰωσὴφ
ἔκαμε ὅπως ἀκριβῶς τοῦ εἶπε ὁ ἄγγελος. Πῆρε στὸ σπίτι του την Παρθένο Μαρία καὶ
τὴν προστάτευε χωρὶς νὰ ἔλθει σὲ συζυγικὴ σχέση μαζί της. Τὴν σεβόταν ὡς μητέρα
τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ, διότι ἀπὸ αὐτὴν γενήθηκε ὁ Σωτῆρας τοῦ κόσμου, τὸν ὁποῖο ὁ
Ἰωσὴφ ώνόμασε Ἰησοῦ.
ΔΥΟ ΟΝΟΜΑΤΑ λοιπὸν τοῦ
Κυρίου μας ἀναφέρει τὸ ἱερὸ κείμενο. Τὸ πρῶτο ὄνομα «Ἰησοῦς», ποὺ τὸ ἔδωσε ὁ
Ἰωσὴφ σύμφωνα μὲ τὴν ἐντολὴ τοῦ ἀγγέλου ὄνομα ποὺ μᾶς δηλώνει ὅτι ὁ Κύριός μας
θὰ εἶναι ὁ Σωτῆρας τοῦ κόσμου. Τὸ δεύτερο ὄνομα «Ἐμμανουὴλ» δὲν εἶναι κάποιο
ὄνομα γνωστὸ ποὺ χρησιμοποιοῦσαν τότε οἱ ἄνθρωποι, ἀλλὰ ἀποτελεῖ ἀποκάλυψη τοῦ
φοβεροῦ μυστηρίου τῆς θείας Ἐνανθρωπήσεως. Μᾶς φανερώνει πὼς αὐτὸς ὁ Σωτῆρας
τοῦ κόσμου δὲν θὰ εἶναι κάποιος ἄνθρωπος ἢ ἄγγελος, ἀλλὰ ὁ Ἐμμανουήλ, ὁ ἴδιος ὁ
Θεός. Ὁ Θεός, ποὺ ἀφήνει τὰ ὕψη τοῦ οὐρανοῦ καὶ γίνεται καὶ ἄνθρωπος καὶ
ἔρχεται ἀνάμεσά μας γιὰ νὰ μᾶς ἀπαλλάξει ἀπὸ τὴν φοβερὴ κυριαρχία τῆς ἁμαρτίας,
τοῦ διαβόλου καὶ τοῦ θανάτου, καὶ νὰ μᾶς κάμει καὶ πάλι παιδιά του ἀγαπημένα:
νὰ μᾶς ὁδηγήσει στὸν οὐρανὸ καὶ τὴν θέωση.
Καθὼς λοιπὸν
πλησιάζουν Χριστούγεννα, ἀδελφοί, ἡ σκέψη μας ἂς στραφεῖ βαθύτερα στὸ μεγάλο
μυστήριο ἐκείνης τῆς θαυμαστῆς νύχτας τῆς Βηθλεέμ. Μὴ σταθοῦμε μόνο στὶς
ἐξωτερικὲς ἐκδηλώσεις, τὰ δῶρα, τίς βιτρίνες, τὰ δένδρα, τὰ στολίδια. Ἀλλὰ ἂς
τρέξουμε μαζὶ μὲ τοὺς βοσκοὺς καὶ τοὺς μάγους νὰ συναντήσουμε τὸν Ἐμμανουήλ, νὰ
τὸν εὐχαριστήσουμε ἀπὸ τὰ βάθη τῆς καρδιᾶς μας ποὺ ἦλθε στὴ γῆ μας καὶ στὴ ζωή
μας! Κι ὅταν οἱ καμπάνες μᾶς καλέσουν γιὰ τὴν μεγάλη ὥρα, ἂς τρέξουμε στὸν ἱερὸ
Ναό Του. Ἐκεῖ θὰ Τὸν βροῦμε. Μᾶς περιμένει. Μᾶς περιμένει στὴν Ὡραία Του Πύλη
καὶ μᾶς ζητεῖ νὰ τοῦ δώσουμε τὴν καρδιά μας γιὰ νὰ κατοικήσει μέσα της.
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ
«Ο ΣΩΤΗΡ»)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου