ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ
ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΩΝ ΦΩΤΩΝ
(5 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2025)
ΕΩΘΙΝΟΝ Ϛ΄
Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ, ἀναστὰς ὁ Ἰησοῦς ἐκ νεκρῶν ἔστη
ἐν μέσῳ τῶν Μαθητῶν, καὶ λέγει αὐτοῖς· Εἰρήνη ὑμῖν. Πτοηθέντες δὲ καὶ ἔμφοβοι
γενόμενοι, ἐδόκουν πνεῦμα θεωρεῖν. Καὶ εἶπεν αὐτοῖς· Τὶ τεταραγμένοι ἐστέ, καὶ
διατὶ διαλογισμοὶ ἀναβαίνουσιν ἐν ταῖς καρδίαις ὑμῶν; ἴδετε τὰς χεῖράς μου καὶ
τοὺς πόδας μου, ὅτι αὐτὸς ἐγὼ εἰμι, ψηλαφήσατέ με καὶ ἴδετε, ὅτι πνεῦμα σάρκα
καὶ ὀστέα οὐκ ἔχει, καθὼς ἐμὲ θεωρεῖτε ἔχοντα. Καὶ τοῦτο εἰπών, ἐπέδειξεν αὐτοῖς
τὰς χεῖρας καὶ τοὺς πόδας. Ἒτι δὲ ἀπιστούντων αὐτῶν ἀπὸ τῆς χαρᾶς, καὶ θαυμαζόντων,
εἶπεν αὐτοῖς· Ἔχετέ τι βρώσιμον ἐνθάδε; Οἱ δὲ ἐπέδωκαν αὐτῷ ἰχθύος ὀπτοῦ μέρος,
καὶ ἀπὸ μελισσίου κηρίου. Καὶ λαβὼν, ἐνώπιον αὐτῶν ἔφαγεν. Εἶπε δὲ αὐτοῖς· Οὗτοι
οἱ λόγοι, οὓς ἐλάλησα πρὸς ὑμᾶς ἔτι ὢν σὺν ὑμῖν, ὅτι δεῖ πληρωθῆναι πάντα τὰ
γεγραμμένα ἐν τῷ νόμῳ Μωσέως καὶ Προφήταις καὶ Ψαλμοῖς περὶ ἐμοῦ. Τότε διήνοιξεν
αὐτῶν τὸν νοῦν, τοῦ συνιέναι τὰς Γραφάς, καὶ εἶπεν αὐτοῖς ὅτι οὕτω γέγραπται,
καὶ οὕτως ἔδει παθεῖν τὸν Χριστόν, καὶ ἀναστῆναι ἐκ νεκρῶν τῇ τρίτῃ ἡμέρᾳ, καὶ
κηρυχθῆναι ἐπὶ τῷ ὀνόματι αὐτοῦ μετάνοιαν καὶ ἄφεσιν ἁμαρτιῶν εἰς πάντα τὰ ἔθνη,
ἀρξάμενον ἀπὸ Ἱερουσαλήμ. Ὑμεῖς δὲ ἐστε μάρτυρες τούτων. Καὶ ἰδοὺ ἐγὼ ἀποστέλλω
τὴν ἐπαγγελίαν τοῦ πατρός μου ἐφ᾿ ὑμᾶς· ὑμεῖς δὲ καθίσατε ἐν τῇ πόλει Ἱερουσαλήμ,
ἕως οὗ ἐνδύσησθε δύναμιν ἐξ ὕψους. Ἐξήγαγε δὲ αὐτοὺς ἔξω εἰς Βηθανίαν, καὶ ἐπάρας
τὰς χεῖρας αὐτοῦ, εὐλόγησεν αὐτούς. Καὶ ἐγένετο ἐν τῷ εὐλογεῖν αὐτόν αὐτούς, διέστη
ἀπ᾿ αὐτῶν, καὶ ἀνεφέρετο εἰς τὸν οὐρανόν. Καὶ αὐτοὶ, προσκυνήσαντες αὐτόν, ὑπέστρεψαν
εἰς Ἱερουσαλὴμ μετὰ χαρᾶς μεγάλης. Καὶ ἦσαν διαπαντός ἐν τῷ Ἱερῷ, αἰνοῦντες καὶ
εὐλογοῦντες τὸν Θεόν. Ἀμήν.
(Λουκ. κδ΄[24] 36 – 53]
Ἐκεῖνο τὸν καιρὸ ἀφοῦ ἀναστήθηκε ὁ Ἰησοῦς στάθηκε ἀνάμεσά
τους καί τούς λέει: Νά εἶναι μαζί σας εἰρήνη. Εἰρήνη μέ τόν Θεό καί μεταξύ σας. Εἰρήνη καί
στίς ψυχές σας. 37 Ἡ αἰφνιδιαστική
ὅμως ἐμφάνιση τοῦ Κυρίου τούς κατατρόμαξε. Κι ἐπειδή κυριεύθηκαν ἀπό φόβο,
νόμιζαν ὅτι ἔβλεπαν φάντασμα, δηλαδή ψυχή πεθαμένου πού ἦλθε ἀπό τόν Ἅδη χωρίς
νά ἔχει σῶμα. 38 Ὁ Κύριος ὅμως
τούς εἶπε: Γιατί εἶστε ταραγμένοι; Καί γιατί γεννιοῦνται στίς σκέψεις σας
λογισμοί ἀμφιβολίας γιά τό ἄν πράγματι εἶμαι ὁ ἀναστημένος Διδάσκαλός σας; 39 Δεῖτε τά χέρια μου καί τά πόδια μου
ὅτι ἔχουν τά σημάδια τῶν καρφιῶν, καί βεβαιωθεῖτε ὅτι εἶμαι ἐγώ ὁ ἴδιος ὁ
Διδάσκαλός σας πού σταυρώθηκε. Ψηλαφῆστε με μέ τά χέρια σας καί βεβαιωθεῖτε ὅτι
δέν εἶμαι ἄσαρκο πνεῦμα. Διότι ἡ ψυχή καί τό φάντασμα ἑνός νεκροῦ δέν ἔχει σῶμα
καί ὀστά, ὅπως βλέπετε καί πείθεσθε ὅτι ἔχω ἐγώ. 40 Κι ἀφοῦ εἶπε αὐτό, τούς ἔδειξε τά
χέρια του καί τά πόδια του. 41
Ἐπειδή ὅμως αὐτοί ἀπό τή χαρά τους δέν πίστευαν στά μάτια τους καί νόμιζαν ἀκόμη
ὅτι ἔβλεπαν ὄνειρο, καί θαύμαζαν γιά τά πρωτοφανή αὐτά καί ἀνέλπιστα γεγονότα,
τούς εἶπε ὁ Κύριος: Ἔχετε ἐδῶ τίποτε φαγώσιμο γιά νά φάω κι ἔτσι νά πεισθεῖτε ἀκόμη
περισσότερο ὅτι δέν εἶμαι φάντασμα; 42 Κι αὐτοί τοῦ ἔδωσαν ἕνα κομμάτι
ψάρι ψημένο καί λίγη κηρήθρα. 43
Τότε τά πῆρε κι ἔφαγε μπροστά τους. Καί τό ἔκανε αὐτό ὄχι γιατί τό σῶμα του εἶχε
ἀνάγκη τροφῆς, ἀλλά γιά νά τούς βεβαιώσει ὅτι πραγματικά ἀναστήθηκε. 44 Τούς εἶπε ἐπίσης: Αὐτά τά γεγονότα
πού βλέπετε καί σᾶς προκαλοῦν θαυμασμό εἶναι ἡ πραγματοποίηση τῶν λόγων πού σᾶς
εἶχα πεῖ προφητικῶς, ὅταν ἤμουν ἀκόμη μαζί σας πρίν σταυρωθῶ. Σᾶς ἔλεγα δηλαδή ὅτι
σύμφωνα μέ τό προκαθορισμένο σχέδιο τοῦ Θεοῦ πρέπει νά ἐκπληρωθοῦν καί νά
πραγματοποιηθοῦν ὅλα ὅσα ἔχουν γραφεῖ γιά μένα στόν νόμο τοῦ Μωυσῆ καί στούς
προφῆτες καί στούς ψαλμούς. 45
Τότε τούς μετέδωσε θεῖο φωτισμό καί τούς ἄνοιξε τό νοῦ γιά νά κατανοοῦν τίς
Γραφές. 46 Κι ἀφοῦ τούς ἀνέπτυξε
τίς κυριότερες προφητεῖες, τούς εἶπε ὅτι ἔτσι ἔχει γραφεῖ προφητικά στίς
Γραφές, κι ἔτσι ἔπρεπε σύμφωνα μέ τίς προφητεῖες αὐτές νά πάθει ὁ Χριστός καί
τήν τρίτη ἡμέρα ἀπό τό θάνατό του ν᾿ ἀναστηθεῖ ἀπό τούς νεκρούς, 47 καθώς καί ὅτι πρέπει νά κηρυχθεῖ σ᾿
ὅλα τά ἔθνη μετάνοια καί ἄφεση ἁμαρτιῶν στό ὄνομά μου (σύμφωνα δηλαδή μέ ὅσα
διδαχθήκατε καί μάθατε γιά τό ὄνομά μου, ὅτι εἶμαι ὁ μόνος Σωτήρας καί Λυτρωτής
τῶν ἀνθρώπων). Καί τό κήρυγμα αὐτό πρέπει ν᾿ ἀρχίσει ἀπό τήν Ἱερουσαλήμ. 48 Ἐσεῖς εἶστε μάρτυρες ὅλων αὐτῶν,
δηλαδή τοῦ κηρύγματός μου, τῆς ζωῆς μου, τοῦ Πάθους μου καί τῆς Ἀναστάσεώς μου.
Καί μέ τή μαρτυρία πού θά δώσετε γιά μένα θά συντελεσθεῖ τό μεγάλο αὐτό ἔργο τοῦ
κηρύγματος τῆς μετανοίας καί τῆς ἀφέσεως τῶν ἁμαρτιῶν σ᾿ ὅλα τά ἔθνη. 49 Κι ἐγώ σᾶς ὑπόσχομαι νά σᾶς βοηθήσω
ἀποτελεσματικά στό ἔργο αὐτό. Ἰδού ἐγώ, πού ἀπό τώρα εἶμαι καί ὡς ἄνθρωπος ὁ
βασιλεύς τοῦ κόσμου καί ἡ κεφαλή τῆς Ἐκκλησίας, θά σᾶς στείλω σέ λίγο ἀπό τόν οὐρανό
ἐπάνω σας αὐτό πού σᾶς ὑποσχέθηκε ὁ Πατέρας μου, δηλαδή τό Πνεῦμα τό Ἅγιον. Αὐτό
τό Πνεῦμα προανήγγειλαν οἱ προφῆτες ὅτι θά δοθεῖ σέ κάθε ἄνθρωπο. Ἐσεῖς λοιπόν
καθίστε στήν πόλη Ἱερουσαλήμ καί μήν ἀπομακρυνθεῖτε ἀπ᾿ αὐτήν, μέχρι νά
φορέσετε ὡς πνευματικό ἔνδυμα τή δύναμη καί τήν ἐνίσχυση πού θά σᾶς ἔλθει ἀπό τόν
οὐρανό μέ τήν ἐπιφοίτηση τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. 50 Ὅταν ὁ Κύριος τελείωσε τίς
διδασκαλίες αὐτές, τούς ὁδήγησε ἔξω ἀπό τά Ἱεροσόλυμα, μέχρι πού πλησίασαν στή
Βηθανία. Κι ἐκεῖ ὕψωσε τά χέρια του καί τούς εὐλόγησε. 51 Καί καθώς τούς εὐλογοῦσε,
ἄρχισε νά ἀπομακρύνεται ἀπ᾿ αὐτούς καί ν᾿ ἀνεβαίνει ἐπάνω, πρός τόν οὐρανό. 52 Κι αὐτοί, ἀφοῦ τόν προσκύνησαν, ἐπέστρεψαν
στήν Ἱερουσαλήμ μέ μεγάλη χαρά γιά τήν ἔνδοξη ἀνάληψη τοῦ Διδασκάλου τους καί
γιά τήν ἐπαγγελία τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, γιά τήν ὁποία τούς βεβαίωσε. 53 Καί ἦταν πάντοτε στό ἱερό τίς ὧρες
τῆς προσευχῆς καί τῆς λατρείας, ὑμνώντας καί δοξολογώντας τόν Θεό. Ἀμήν.
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (ΠΡΟ ΤΩΝ ΦΩΤΩΝ)
Τέκνον
Τιμόθεε, νῆφε ἐν πᾶσι,
κακοπάθησον, ἔργον ποίησον
εὐαγγελιστοῦ, τὴν διακονίαν
σου πληροφόρησον. ἐγὼ γὰρ ἤδη σπένδομαι, καὶ ὁ καιρὸς τῆς ἐμῆς ἀναλύσεως ἐφέστηκε. τὸν καλὸν ἀγῶνα ἠγώνισμαι, τὸν δρόμον τετέλεκα, τὴν πίστιν τετήρηκα· λοιπὸν ἀπόκειταί μοι ὁ τῆς δικαιοσύνης στέφανος, ὃν ἀποδώσει μοι ὁ Κύριος ἐν ἐκείνῃ τῇ ἡμέρᾳ, ὁ δίκαιος κριτής, οὐ μόνον δὲ ἐμοὶ, ἀλλὰ καὶ πᾶσι τοῖς ἠγαπηκόσι τὴν ἐπιφάνειαν αὐτοῦ.
(Β΄ Τιμ. δ΄[4] 5 – 8)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Τέκνον Τιμόθεε, ἐσύ πρόσεχε
ἄγρυπνα ὅλα ὅσα σοῦ παρουσιάζει τὸ ποιμαντικό σου ἔργο. Κοπίασε,
κάνε ἔργο εὐαγγελιστοῦ, ὁλοκλήρωσε μὲ ἐπιτυχία τὴ διακονία πού
σοῦ ἀνατέθηκε στὴν Ἐκκλησία. Νὰ ἀγρυπνεῖς καὶ νὰ κοπιάζεις, διότι ἐγώ
τώρα χύνω τὸ αἷμα μου ὡς σπονδὴ καὶ θυσία στὸ Θεό· καὶ ὁ καιρὸς τῆς ἀναχωρήσεώς
μου ἀπὸ τὸν κόσμο αὐτὸ εἶναι πολὺ κοντά. Ἔχω ἀγωνισθεῖ τὸν καλὸ ἀγώνα
γιὰ τὴ διάδοση τοῦ Εὐαγγελίου. Ἔχω φθάσει στὸ τέλος τοῦ δρόμου τῆς ἀρετῆς
καὶ τῆς τηρήσεως τοῦ καθήκοντος. Ἔχω διαφυλάξει τὴν πίστη. Λοιπὸν
τώρα πιὰ μὲ περιμένει τὸ στεφάνι πού ἀνήκει ὡς βραβεῖο στὴ δικαιοσύνη
καὶ τὴν ἀρετή. Τὸ στεφάνι αὐτὸ θὰ μοῦ τὸ δώσει ὡς ἀνταμοιβὴ ὁ Κύριος
κατὰ τὴν ἔνδοξη ἐκείνη ἡμέρα τῆς Κρίσεως, ὁ δίκαιος κριτής. Θὰ τὸ δώσει
μάλιστα ὄχι μόνο σὲ μένα, ἀλλά καὶ σ' ὅλους ὅσους ἔχουν ἀγαπήσει καὶ
μὲ πόθο περιμένουν τὴν ἔνδοξη ἐμφάνισή του.
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ (ΠΡΟ
ΤΩΝ ΦΩΤΩΝ)
Ἀρχὴ τοῦ εὐαγγελίου Ἰησοῦ Χριστοῦ, υἱοῦ τοῦ Θεοῦ. Ὡς γέγραπται ἐν τοῖς προφήταις, ἰδοὺ ἐγὼ ἀποστέλλω τὸν ἄγγελόν μου πρὸ προσώπου σου, ὃς κατασκευάσει τὴν ὁδόν σου ἔμπροσθέν σου· φωνὴ βοῶντος ἐν τῇ ἐρήμῳ, Ἑτοιμάσατε τὴν ὁδὸν Κυρίου, εὐθείας ποιεῖτε τὰς τρίβους αὐτοῦ, ἐγένετο Ἰωάννης βαπτίζων
ἐν τῇ ἐρήμῳ καὶ κηρύσσων βάπτισμα μετανοίας
εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν. καὶ ἐξεπορεύετο πρὸς αὐτὸν πᾶσα ἡ Ἰουδαία χώρα καὶ οἱ Ἱεροσολυμῖται, καὶ ἐβαπτίζοντο πάντες ἐν τῷ Ἰορδάνῃ ποταμῷ ὑπ' αὐτοῦ ἐξομολογούμενοι τὰς ἁμαρτίας αὐτῶν. ἦν δὲ ὁ Ἰωάννης ἐνδεδυμένος τρίχας
καμήλου καὶ ζώνην
δερματίνην περὶ τὴν ὀσφὺν αὐτοῦ, καὶ ἐσθίων ἀκρίδας καὶ μέλι ἄγριον. καὶ ἐκήρυσσε λέγων· Ἔρχεται ὁ ἰσχυρότερός μου ὀπίσω μου, οὗ οὐκ εἰμὶ ἱκανὸς κύψας λῦσαι τὸν ἱμάντα τῶν ὑποδημάτων αὐτοῦ. ἐγὼ μὲν ἐβάπτισα ὑμᾶς ἐν ὕδατι, αὐτὸς δὲ βαπτίσει ὑμᾶς ἐν Πνεύματι ἁγίῳ.
(Μαρκ.
α΄[1] 1-8)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ὁ Ἰωάννης ὁ Πρόδρομος
ἔγινε ἡ ἀρχή τοῦ χαροποιοῦ μηνύματος γιὰ τὴν ἔλευση στὸν κόσμο τοῦ Ἰησοῦ
Χριστοῦ, ὁ ὁποῖος εἶναι ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ πού ἔγινε ἄνθρωπος. Καὶ ἔγινε
ὁ Ἰωάννης ἡ ἀρχή τοῦ εὐαγγελίου, ὅπως ἔχει προφητευθεῖ καὶ εἶναι
γραμμένο στοὺς προφῆτες. Στὸ βιβλίο δηλαδὴ τοῦ προφήτη Μαλαχία λέει
ὁ ἐπουράνιος Πατέρας στὸ Μεσσία: Ἰδού, ἐγώ ἀποστέλλω τὸν ἀγγελιοφόρο
μου πρὶν ἀπὸ σένα καὶ μπροστὰ ἀπὸ σένα. Αὐτὸς θὰ προετοιμάσει τὶς ψυχὲς
τῶν ἀνθρώπων γιὰ νὰ σὲ ὑποδεχθοῦν ὡς Σωτήρα καὶ Λυτρωτή. Κι ἔτσι θὰ προετοιμάσει
τὸ δρόμο ἀπὸ τὸν ὁποῖο θὰ πλησιάσεις ὡς διδάσκαλος καὶ Σωτήρας τοὺς ἀνθρώπους.
Ὁ ἀγγελιοφόρος αὐτὸς εἶναι ἐκεῖνος γιὰ τὸν ὁποῖο προφήτευσε ὁ προφήτης
Ἡσαΐας τὰ ἑξῆς: Φωνὴ ἀνθρώπου πού κραυγάζει στὴν ἔρημο καὶ λέει: Ἑτοιμάστε
τὸ δρόμο ἀπ’ τόν ὁποῖο θὰ ἔλθει σὲ σᾶς ὁ Κύριος· κάνετε ἴσιες καὶ ὁμαλὲς
τὶς διαβάσεις ἀπ' τὶς ὁποῖες θὰ περάσει. Ξεριζῶστε δηλαδὴ ἀπ' τὶς
ψυχὲς σας τὰ ἀγκάθια τῶν ἁμαρτωλῶν παθῶν καὶ ρίξτε μακριὰ τὶς πέτρες τοῦ
ἐγωισμοῦ καὶ τῆς πωρώσεως· καὶ καθαρίστε μὲ τὴ μετάνοια τὸ ἐσωτερικό
σας, γιὰ νὰ δεχθεῖ τὸν Κύριο. Καὶ ἔγινε ὁ Ἰωάννης ἀρχή τοῦ εὐαγγελίου,
μὲ τὸ νὰ βαπτίζει στὴν ἔρημο καὶ μὲ τὸ νὰ κηρύττει βάπτισμα πού ἔπρεπε
νὰ συνοδεύεται μὲ ἐσωτερικὴ μετάνοια, ἔτσι ὥστε οἱ βαπτισμένοι νὰ
λάβουν ἀργότερα τὴν ἄφεση τῶν ἁμαρτιῶν τους, τὴν ὁποία θὰ τοὺς ἐξασφάλιζε
ὁ Μεσσίας πού θὰ ἐρχόταν μετὰ τὸν Ἰωάννη. Καὶ πήγαιναν σ' αὐτὸν οἱ κάτοικοι
ὅλης τῆς Ἰουδαίας καὶ οἱ Ἱεροσολυμίτες. Καὶ βαπτίζονταν ὅλοι ἀπὸ
τὸν Ἰωάννη στὸν Ἰορδάνη ποταμό, ἐνῶ συγχρόνως ἐξομολογοῦνταν φανερὰ
τὶς ἁμαρτίες τους. Ἀλλὰ καὶ ἡ ὅλη ζωὴ καὶ ἡ ἐμφάνιση τοῦ Ἰωάννη ἦταν
σύμφωνη μὲ τὸ κήρυγμά του σὲ ὅλα. Φοροῦσε δηλαδὴ ἔνδυμα ὑφασμένο
ἀπὸ τρίχες καμήλας καὶ εἶχε δερμάτινη ζώνη γύρω ἀπ' τὴ μέση του, κι
ἔτρωγε ἀκρίδες, ἀπὸ ἐκεῖνες πού ἔφερνε ὁ ἄνεμος σὰν σύννεφο ἀπ' τὴν
Ἀραβία στὴν ἔρημο, καὶ μέλι πού ἀποθήκευαν τὰ ἄγρια μελίσσια μέσα
στὶς σχισμὲς τῶν βράχων. Καὶ κήρυττε λέγοντας: Ἔρχεται ὕστερα ἀπὸ μένα
ἐκεῖνος πού εἶναι πιὸ δυνατὸς ἀπὸ μένα λόγῳ τοῦ ἀξιώματός του καὶ
τῆς θείας φύσεώς του. Μπροστά του ἐγώ δὲν εἶμαι ἄξιος νὰ σκύψω καὶ νὰ λύσω
ὡς δοῦλος τὸ λουρὶ τῶν ὑποδημάτων του. Ἐγὼ σᾶς βάπτισα μὲ νερό, αὐτὸς
ὅμως θὰ σᾶς βαπτίσει μὲ Πνεῦμα Ἅγιον, τὸ ὁποῖο θὰ καθαρίσει καὶ τὶς ψυχές
σας.
Τὸ
Βάπτισμα ὡς ἀπαρχὴ μίας νέας ὑπάρξεως
ἐν ἀληθείᾳ,
…Τὸ ἱερὸ μυστήριο
τοῦ Βαπτίσματος δὲν ἐπιφέρει αὐτομάτως μία ἀλλαγή.
Χωρὶς τὴν ζῶσα πίστη τοῦ χριστιανοῦ καὶ τὴν ἐνεργὸ συμμετοχή
του στὴν νέα χριστιανικὴ ὕπαρξη καὶ ζωή, γίνεται ἀνενεργό.
Τὸ Βάπτισμα τοποθετεῖται σὲ ἕνα γενικό, εὐρύτερο πλαίσιο
σχέσης Θεοῦ καὶ ἀνθρώπου, ἐλευθερίας τοῦ Θεοῦ καὶ ἐλεύθερης
βούλησης τοῦ ἀνθρώπου. Ἡ σχέση τούτη βασίζεται σὲ μία
ἐλεύθερη συνεργία, σὲ μία σύμπραξη καὶ συμβίωση, ὅπου
ἡ ἀγάπη τοῦ Θεοῦ καλεῖ τὸν ἄνθρωπο καὶ ὁ ἄνθρωπος ἀποδέχεται
τὸ κάλεσμα «ἐν ἐλευθερίᾳ, ἐν ἀγάπῃ
καὶ συνεργίᾳ καὶ συμβιώσει».
Μὲ τὸ Βάπτισμα,
εἰσέρχεται κανεὶς στὸν στρατὸ τοῦ Χριστοῦ (ἁγ. Γρηγόριος
Νύσσης). Ἕνας στρατιώτης, ὡστόσο, χρειάζεται νὰ ἀποδεικνύει
ὅτι εἶναι πραγματικὰ ἀγωνιστής, παίχτης, ἐργάτης μὲ
ζῆλο, ἐνεργὸς συμμέτοχος στὴ νέα πραγματικότητα.
Ἂς φανταστοῦμε, ἕνα παίχτη ποὺ ἔρχεται νὰ παίξει σὲ μία
μεγάλη ὁμάδα. Ἂν δὲν προπονεῖται, ἂν δὲν εἶναι δραστήριος,
παραμένει στὴν ὁμάδα ἁπλῶς ὡς μέλος της. Γιὰ νὰ παραμείνει
σὲ καλὴ φυσικὴ κατάσταση καὶ γιὰ νὰ εἶναι ἀποτελεσματικός,
χρειάζεται συνεχῆ προπόνηση, χρειάζεται ἄσκηση.
Στὸ Βάπτισμα,
διαβάζεται περικοπή ἀπὸ τὴν Ἐπιστολὴ πρὸς Ρωμαίους.
Ἐκεῖ ὁ Ἀπόστολος Παῦλος λέει ὅτι ἐγειρόμενοι μαζὶ μὲ
τὸν Χριστὸ πρέπει νὰ θεωροῦμε τοὺς ἑαυτοὺς μας «νεκροὺς μὲν τῇ ἁμαρτία, ζῶντας
δὲ τῷ Θεῷ, περιπατοῦντες ἐv καινότητι ζωῆς». Αὐτὸ εἶναι
τὸ δυναμικὸ καθῆκον τῆς κατὰ Χριστὸν ὑπάρξεως καὶ ζωῆς
μας. Τούτη εἶναι ἡ περιοχὴ τῆς ὀρθοδόξου ἀσκήσεώς μας,
δηλαδὴ ἡ ἐνεργοποίηση, ἐξάσκηση, λειτουργία τῶν ἀνακαινισμένων
δυνάμεων καὶ ἐνεργειῶν τῆς ἐν Χριστῷ ὑπάρξεώς μας, ποὺ
ἐνδυναμώνονται ἀπὸ τὴν χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.
Κάνοντας πράξη
τὴν πιστότητα στὸν «Ἀμνὸ»
τοῦ Θεοῦ, ζοῦμε μὲ ἕνα νέο τρόπο, «αἵροντας τὸν σταυρὸ» καὶ ἀκολουθώντας τὸν Χριστό.
Ζοῦμε μία ζωὴ ποὺ προσφέρεται στὸν κόπο τῆς ἀγάπης καὶ
δίνει καθημερινὰ μαρτυρία περὶ τῆς καινότητας τῆς
αἰώνιας ζωῆς ποὺ μᾶς χάρισε ὁ Χριστός. Εἶναι προσκύνηση
τοῦ Θεοῦ «ἐν πνεύματι καὶ ἀληθείᾳ»
ὅταν «περιπατοῦμε ἐν ἀληθείᾳ»,
καὶ ἐφαρμόζουμε τὴν ἀλήθεια. Ἡ ζωὴ τοῦ βαπτισμένου
εἶναι λειτουργία ὅλης της ζωῆς –ἡ ἀρχικὴ μάλιστα, σημασία
τῆς λέξης λειτουργία, ἦταν τούτη: κάνω ἔργο τὶς δυνάμεις
καὶ τὶς ἱκανότητες ποὺ χαρίζει ὁ Θεὸς πρὸς ὄφελος ὅλων,
δηλαδὴ τῆς Ἐκκλησίας.
Ὁ Ὀρθόδοξος
ἀσκητισμὸς προκύπτει ἀπὸ τὴν χάρη τῆς ἀναγέννησης
ποὺ πραγματοποιήθηκε μὲ τὸ Βάπτισμα. Εἶναι ἡ ἀνάπτυξη
καὶ ὁ πολλαπλασιασμὸς τῶν χαρισμάτων τοῦ Θεοῦ, τῶν δώρων
ἀπὸ τὸν ἀρραβώνα τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Εἶναι ἡ δοκιμασία
καὶ προκοπὴ τῶν σπόρων τῆς χάριτος διὰ τῶν ἐνάρετων ἔργων.
Εἶναι ἡ φανέρωση τῶν ἐνεργειῶν τοῦ Ἁγίου Πνεύματος
ἀπὸ τὸ ὁποῖο εἴμαστε σφραγισμένοι, χρισμένοι. Εἶναι
ἡ βεβαίωση ὅτι τὸ φῶς τοῦ Ἁγίου Πνεύματος παραμένει ἄσβεστο,
εἶναι ἡ προσφορὰ ἀκέραιου τοῦ εἶναι ἑνὸς ἀνθρώπου στὸν
Θεό, εἶναι οἱ καρποὶ τῶν καλῶν πράξεων ποὺ ἔγιναν γιὰ τὸν
Χριστὸ καὶ τὴν Ἐκκλησία.
Ἐφόσον βαπτιζόμαστε
ὡς βρέφη, τὸ Βάπτισμα χρειάζεται νὰ ἀνανεώνεται διὰ τῆς
μετανοίας καὶ τοῦ ἱεροῦ μυστηρίου τῆς Ἐξομολογήσεως.
Τὸ σωτηριῶδες ὕδωρ τοῦ Βαπτίσματος πρέπει νὰ ἐνεργοποιηθεῖ,
νὰ γίνει δυναμικό, νὰ ἐνεργηθεῖ διὰ τῆς πίστεως καὶ τῆς
βουλήσεως. Γιατί ἡ χάρη τοῦ ἅπαξ διὰ παντὸς τελεσθέντος
Βαπτίσματος παραμένει καὶ ἀναμένει, παρόλο ποὺ ἡ ὀλιγωρία
καὶ ἡ ἀδράνειά μας, ἡ ὑποτροπή μας στὶς παλαιὲς ἁμαρτίες
καὶ στὰ νεκρὰ ἔργα τὴν σκεπάζουν, τὴν κρύβουν, τὴν ἀπωθοῦν.
Ἡ μετάνοια δὲν εἶναι «ἀναβάπτιση»,
εἶναι μᾶλλον «ἀνανέωση τοῦ ὕδατος
τῆς χάριτος τοῦ ἱεροῦ Βαπτίσματος διὰ τῶν θερμῶν δακρύων
τῆς μετανοίας». (Ἅγ. Διάδοχος Φωτικῆς καὶ Ἅγ. Μάρκος
ὁ Ἐρημίτης).
Μὲ τὸ Βάπτισμα, γίναμε
μέλη τῆς κοινότητας τῆς Ἐκκλησίας. Ἡ μετάνοια χρειάζεται
γιὰ νὰ ἀνανεωθεῖ ὁ ἐκκλησιαστικὸς (κοινωνικὸς) χαρακτήρας
τῆς ὑπάρξεως καὶ τῆς ζωῆς μας. Πρέπει κανεὶς νὰ ζεῖ ἐνεργά,
δυναμικά, ἀσκητικά, «σὺν πᾶσι
τοῖς ἁγίοις» . Διότι ἡ σωτηρία στὴν Ἐκκλησία καὶ ἡ
ἐν Χριστῷ ζωὴ δὲν δίνονται ἐφ’ ἅπαξ, ἀλλὰ ἀποτελοῦν ἕνα
διαρκὲς καθῆκον πρὸς ἐκπλήρωση. Δὲν εἶναι μόνο συγχώρηση
καὶ δικαίωση, ἀλλὰ καὶ μία νέα ζωή, ἕνα «περιπατεῖν ἐν καινότητι Πνεύματος» μὲ τὸ καινὸ
(νέο) καὶ καινοποιό: «ἰδού, καινὰ
ποιῶ τὰ πάντα», λέει ὁ Χριστός. Γιὰ τὸ λόγο αὐτό, ὅλοι οἱ
Ὀρθόδοξοι ἅγιοι εἶναι θαυματουργικῶς τόσο καινούργιοι
καὶ τὸ Εὐαγγέλιο ἐντός τους τόσο καινοποιό.
Τὸ Βάπτισμα,
ὡς ἀπαρχὴ τῆς εὐαγγελικῆς ὑπάρξεως, σηματοδοτεῖ τὴν
ἀσκητικὴ βίωση τῆς ἐν Χριστῷ ζωῆς, μὲ τὴν χάρη τοῦ Ἁγίου
Πνεύματος, φανερώνοντας τὸν ὀρθόδοξο, οἰκουμενικό,
καθολικὸ χαρακτήρα του καὶ τὸν σύνδεσμό του μὲ τὰ ὑπόλοιπα
στοιχεῖα τῆς χριστιανικῆς ζωῆς καὶ τῆς ἐκκλησιαστικῆς
ὑπάρξεως. Ἡ θεία Εὐχαριστία ἀπαιτεῖ ὡς προϋπόθεση συμμετοχῆς
σὲ αὐτὴν ὄχι μόνο τὴν πράξη τοῦ Βαπτίσματος, ἀλλὰ καὶ τὴν
διαρκῆ φανέρωση τῆς χάριτος ἐν Χριστῷ στὴ ζωὴ τοῦ βαπτισμένου
πιστοῦ.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Τὸ ἱερὸ Μυστήριο
τοῦ Βαπτίσματος εἶναι μία μυστική, χαρισματικὴ πραγματικότητα
τῆς πίστεως καὶ τῆς Ἐκκλησίας μας, ἡ ὁποία συνδέεται
μὲ τὴν συνολικὴ χριστιανικὴ θέαση τοῦ Θεοῦ, τοῦ κόσμου
καὶ τοῦ ἀνθρώπου. Ἔτσι, τὸ Βάπτισμα συνδέεται ἐπίσης
μὲ τὴν χριστιανική, ὀρθόδοξη ἀνθρωπολογία, σύμφωνα
μὲ τὴν ὁποία ὁ ἄνθρωπος εἶναι ἀνοιχτό, δυναμικὸ ὄν, δημιουργημένο
γιὰ αἰώνια κοινωνία ζωῆς καὶ ἀγάπης μὲ τὸν Θεὸ ἐν Χριστῷ.
Ἡ ἀνθρώπινη
ἁμαρτία διέκοψε καὶ ἔκανε ἀδύνατη τὴν κοινωνία αὐτή,
ἀλλὰ ἡ Οἰκονομία τῆς σωτηρίας τοῦ Χριστοῦ ἄνοιξε πάλι
καὶ πραγματοποίησε τὴν Θεανθρώπινη κοινωνία. Τὸ Βάπτισμα
εἶναι στὴν πραγματικότητα ἡ ἐνσωμάτωσή μας στὸν Χριστὸ
διὰ τῆς ζώσης πίστεως, ἡ ἔμπρακτη μετοχή μας στὴν κοινότητα
τῆς Ἐκκλησίας, μὲ τὴ χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.
Τὸ Βάπτισμα
εἶναι ἡ ἀπαρχὴ μίας νέας ὑπάρξεως, μία πράξη χαρισματικῆς-ἐνάρετης
ἀνάπτυξης «ἐν συνεργίᾳ καὶ
συμβιώσει» μὲ τὸν Θεό. Τὸ Βάπτισμα εἶναι ἡ βάση τῆς περαιτέρω
ζωῆς μας στὴν Ἐκκλησία, εἶναι ἡ ἀνάπτυξη καὶ οἰκοδομή
τῆς θεώσεώς μας διὰ τῆς πρόθυμης συσταυρώσεως καὶ συναναστάσεώς
μας μὲ τὸν Χριστό. Στὸ Βάπτισμα, δίνεται ὅλο τὸ πρόγραμμα
τῆς ἐν Χριστῷ ζωῆς μας, τόσο ἐδῶ στὴ γῆ ὅσο καὶ στὴν αἰωνιότητα.
Διότι μονάχα ἡ «ἐν Χριστῷ Θεανθρώπῳ»
ζωὴ ὁδηγεῖ τὸν ἄνθρωπο ἀπὸ τὴν φυλακὴ τῆς ἁμαρτίας, τοῦ
θανάτου καὶ τῆς ὑπαρξιακῆς καταστροφῆς πρὸς τὴν αἰώνια
ζωὴ τοῦ Θεανθρώπου, γιὰ τὴν ὁποία δημιουργήθηκε τὸ ἀνθρώπινο
γένος.
π. Ἀθανασίου Γιέφτιτς
(Ἔκδ. Ἴνδικτος . Ἀθήνα 2007)
ΠΗΓΗ: http://www.imaik.gr/?p=3616
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου