ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ
Δ΄ ΛΟΥΚΑ
(ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ Ζ΄ ΟΙΚ. ΣΥΝΟΔΟΥ)
(11 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2015)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
(ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ Ζ΄ ΟΙΚ. ΣΥΝΟΔΟΥ)
Τέκνον Τίτε, πιστὸς ὁ λόγος· καὶ περὶ τούτων βούλομαί σε
διαβεβαιοῦσθαι, ἵνα φροντίζωσι
καλῶν ἔργων προΐστασθαι
οἱ πεπιστευκότες τῷ Θεῷ. ταῦτά ἐστι τὰ καλὰ καὶ ὠφέλιμα τοῖς ἀνθρώποις· μωρὰς δὲ ζητήσεις καὶ γενεαλογίας καὶ ἔρεις καὶ μάχας νομικὰς περιίστασο·
εἰσὶ γὰρ ἀνωφελεῖς καὶ μάταιοι. αἱρετικὸν ἄνθρωπον μετὰ μίαν καὶ δευτέραν νουθεσίαν παραιτοῦ,
εἰδὼς ὅτι ἐξέστραπται
ὁ
τοιοῦτος καὶ ἁμαρτάνει ὢν αὐτοκατάκριτος. Ὅταν πέμψω Ἀρτεμᾶν πρός σε ἢ Τυχικόν, σπούδασον ἐλθεῖν πρός με εἰς Νικόπολιν· ἐκεῖ γὰρ κέκρικα παραχειμάσαι.
Ζηνᾶν τὸν νομικὸν
καὶ Ἀπολλὼ σπουδαίως πρόπεμψον, ἵνα μηδὲν αὐτοῖς λείπῃ. μανθανέτωσαν
δὲ καὶ οἱ ἡμέτεροι καλῶν ἔργων προΐστασθαι εἰς τὰς ἀναγκαίας χρείας, ἵνα μὴ ὦσιν ἄκαρποι. Ἀσπάζονταί σε οἱ μετ' ἐμοῦ πάντες. ἄσπασαι τοὺς φιλοῦντας ἡμᾶς ἐν πίστει. Ἡ χάρις μετὰ πάντων ὑμῶν· ἀμήν.
(Τἰτ. γ΄[3] 8 – 15)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Παιδί μου Τίτε, τό ὅτι δικαιωθήκαμε καὶ ἀναγεννηθήκαμε καὶ θὰ
κληρονομήσουμε τὴν αἰώνια ζωὴ εἶναι λόγος καὶ ἀλήθεια ἀξιόπιστη.
Καὶ γι' αὐτὰ τὰ θέματα θέλω νὰ μιλᾶς μὲ βεβαιότητα καὶ μὲ κύρος, γιὰ
νὰ φροντίζουν ὅσοι ἔχουν πιστέψει στὸ Θεὸ νὰ πρωτοστατοῦν ἀκούραστα
σὲ καλὰ ἔργα. Αὐτὰ εἶναι τὰ καλὰ ἔργα καὶ τὰ ὠφέλιμα στοὺς ἀνθρώπους·
αὐτὰ γιὰ τὰ ὁποῖα σᾶς μίλησα. Ἀπόφευγε
τὶς ἀνόητες συζητήσεις καὶ τὶς γενεαλογίες γιὰ τοὺς μυθικοὺς θεοὺς
ἢ τοὺς εὐγενεῖς προγόνους, ὅπως καὶ τὶς φιλονικίες καὶ διαμάχες γιὰ
τὸν ἰουδαϊκὸ νόμο, διότι δὲν φέρνουν καμία ὠφέλεια καὶ εἶναι μάταιες.
Αἱρετικὸ ἄνθρωπο πού ἐπιμένει νὰ δημιουργεῖ σκάνδαλα καὶ διαιρέσεις
στὴν Ἐκκλησία, μολονότι τὸν συμβούλευσες γιὰ πρώτη καὶ δεύτερη φορά,
παράτησέ τον καὶ ἀπόφευγέ τον. Γνώριζε ὅτι ἕνας τέτοιος ἄνθρωπος
ἔχει διαστραφεῖ καὶ ἁμαρτάνει· καὶ γιὰ τὴν ἁμαρτία του αὐτὴ ἐλέγχεται
καὶ κατακρίνεται ἀπὸ τὴ συνείδησή του καὶ ἀπὸ τὸν ἴδιο του τὸν ἑαυτό.
Ὅταν σοῦ στείλω τὸν Ἀρτεμᾶ ἢ τὸν Τυχικό, φρόντισε γρήγορα νὰ ἔλθεις
στὴ Νικόπολη, διότι ἐκεῖ ἀποφάσισα νὰ περάσω τὸ χειμώνα. Τὸν Ζηνᾶ
τὸ νομοδιδάσκαλο καὶ τὸν Ἀπολλώ κατευόδωσέ τους μὲ ἐπιμελημένη προετοιμασία,
γιὰ νὰ μὴν τοὺς λείπει τίποτε στὸ ταξίδι τους. Μὲ τὴν εὐκαιρία μάλιστα
τῆς προετοιμασίας αὐτῆς ἂς παίρνουν μάθημα καὶ οἱ δικοί μας νὰ πρωτοστατοῦν
καὶ νὰ ἐργάζονται καλὰ ἔργα καὶ νὰ συντρέχουν τοὺς ἀδελφοὺς στὶς ἀπαραίτητες
ὑλικές τους ἀνάγκες, γιά νὰ μὴ στεροῦνται ἀπὸ πνευματικοὺς καρπούς.
Σὲ χαιρετοῦν ἐγκάρδια ὅλοι ὅσοι εἶναι μαζί μου. Χαιρέτησε ὅσους μᾶς ἀγαποῦν,
ἐπειδὴ ἔχουν κοινὴ πίστη μέ μᾶς. Σᾶς εὔχομαι ἡ χάρις τοῦ Θεοῦ νὰ εἶναι
μὲ ὅλους σας. Ἀμήν.
ΤΟ
ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Εἶπεν ὁ Κύριος τήν παραβολήν ταύτην. ἐξῆλθεν
ὁ
σπείρων τοῦ σπεῖραι
τὸν σπόρον αὐτοῦ. καὶ ἐν τῷ σπείρειν αὐτὸν ὃ μὲν ἔπεσε παρὰ τὴν ὁδόν, καὶ κατεπατήθη, καὶ τὰ πετεινὰ τοῦ οὐρανοῦ κατέφαγεν αὐτό·
καὶ ἕτερον ἔπεσεν ἐπὶ τὴν πέτραν, καὶ φυὲν ἐξηράνθη διὰ τὸ μὴ ἔχειν ἰκμάδα· καὶ ἕτερον ἔπεσεν ἐν μέσῳ
τῶν ἀκανθῶν, καὶ συμφυεῖσαι αἱ ἄκανθαι ἀπέπνιξαν αὐτό.
καὶ ἕτερον ἔπεσεν εἰς τὴν γῆν τὴν ἀγαθήν, καὶ φυὲν ἐποίησε καρπὸν ἑκατονταπλασίονα. ταῦτα
λέγων ἐφώνει· Ὁ ἔχων ὦτα ἀκούειν ἀκουέτω. Ἐπηρώτων δὲ αὐτὸν οἱ μαθηταὶ αὐτοῦ λέγοντες· Τίς εἴη ἡ παραβολή αὕτη; ὁ δὲ εἶπεν· Ὑμῖν δέδοται γνῶναι τὰ μυστήρια τῆς βασιλείας τοῦ Θεοῦ, τοῖς δὲ λοιποῖς ἐν παραβολαῖς, ἵνα βλέποντες μὴ βλέπωσι καὶ ἀκούοντες μὴ συνιῶσιν. Ἔστι δὲ αὕτη ἡ παραβολή· ὁ σπόρος ἐστὶν ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ· οἱ δὲ παρὰ τὴν ὁδόν εἰσιν οἱ ἀκούσαντες, εἶτα ἔρχεται ὁ διάβολος καὶ αἴρει τὸν λόγον ἀπὸ τῆς καρδίας αὐτῶν, ἵνα μὴ πιστεύσαντες σωθῶσιν. οἱ δὲ ἐπὶ τῆς πέτρας οἳ ὅταν ἀκούσωσι, μετὰ
χαρᾶς δέχονται τὸν λόγον,
καὶ οὗτοι ῥίζαν οὐκ ἔχουσιν, οἳ πρὸς καιρὸν πιστεύουσι καὶ ἐν καιρῷ πειρασμοῦ ἀφίστανται. τὸ δὲ εἰς τὰς ἀκάνθας πεσόν, οὗτοί εἰσιν οἱ ἀκούσαντες, καὶ ὑπὸ μεριμνῶν καὶ πλούτου καὶ ἡδονῶν τοῦ βίου πορευόμενοι συμπνίγονται
καὶ οὐ τελεσφοροῦσι. τὸ δὲ ἐν τῇ καλῇ γῇ, οὗτοί εἰσιν οἵτινες ἐν καρδίᾳ καλῇ καὶ ἀγαθῇ ἀκούσαντες τὸν λόγον κατέχουσι καὶ καρποφοροῦσιν ἐν ὑπομονῇ.
(Λουκ. η΄[8] 5 – 15)
ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΤΟΥ ΘΕΟΥ
ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Η ΠΡΩΤΗ ΚΥΡΙΑΚΗ μετὰ τὴν 11η Ὀκτωβρίου
εἶναι πάντοτε ἀφιερωμένη στήν ἱερή μνήμη τῶν ἁγίων Πατέρων, πού τὸ ἔτος 787
μ.Χ. συνεκρότησαν τὴν Ζ' Οἰκουμενική Σύνοδο κατά τῶν αἱρετικῶν Εἰκονομάχων. Ἡ
Ἐκκλησία μας λοιπὸν καθώρισε τὴν ἡμέρα αὐτή τῆς μνήμης τῶν ἁγίων Πατέρων νά
ἀναγινώσκεται ὡς Εὐαγγελικὸ ἀνάγνωσμα ἡ γνωστὴ σὲ ὅλους μας παραβολή τοῦ
Σπορέως.
Η ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ χρησιμοποίησε ὁ Κύριος στὴν
παραβολὴ αὐτὴ εἶναι ἡ εἰκόνα τοῦ γεωργοῦ ποὺ σπέρνει τό χωράφι του. Κατὰ τὴν
σπορά, λέγει ὁ Κύριος, ἕνα μέρος τοῦ σπόρου ἔπεσε στόν δρόμο καί οἱ διαβάτες
τὸν καταπάτησαν, τὰ δὲ πουλιὰ τὸν κατάφαγαν. Ἕνα ἄλλο τμῆμα τοῦ σπόρου ἔπεσε σὲ
ἔδαφος πετρῶδες· ἐφύτρωσε, δέν βρῆκε ὅμως ὑγρασία, μὲ ἀποτέλεσμα νά ξερανθεῖ.
Κάποια ποσότητα σπόρου πάλιν ἔπεσε σὲ μέρος γεμάτο ἀγκάθια· ἐβλάστησε καὶ
ἀναπτύχθηκε, τὰ ἀγκάθια ὅμως ἔπνιξαν καί ἀδυνάτισαν φοβερὰ τὰ τρυφερὰ βλαστάρια
του. Τέλος, ἕνα μέρος τοῦ σπόρου ἔπεσε μέσα στὸ φρεσκοοργωμένο χωράφι καί
φύτρωσε καί ἔφερε καρπὸ ἑκατονταπλάσιο. Καὶ ὁ Κύριος συνεπλήρωσε λέγοντας:
Ὅποιος ἔχει αὐτιὰ πνευματικά, πρόθυμα νά ἀκούουν αὐτὰ ποὺ λέγω, ἄς τά ἀκούει.
ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΝΟΗΜΑ τῆς Παραβολῆς; Οἱ μαθητές
ἀπορημένοι ζήτησαν ἀπό τὸν Κύριο νὰ τοὺς τὸ ἀναπτύξει. Καὶ Ἐκεῖνος τότε τοὺς
ἐπαίνεσε, διότι λόγω τῆς καλῆς τους διαθέσεως τοὺς ἔχει δοθεῖ ἀπό τὸν Θεὸ ἡ
εἰδικὴ χάρις νὰ γνωρίσουν τὰ βαθύτερα μυστήρια τῆς βασιλείας τοῦ Θεοῦ. Τόνισε
ὅμως ὅτι στὸν πολὺ κόσμο, ποὺ ἐπιπόλαια καὶ ἀδιάφορα ἀκούει τὶς ἀλήθειες τοῦ
Εὐαγγελίου, θά μιλᾶ μὲ παραβολές, ὥστε νά ἀκούουν, ἀλλά νά μή κατανοοῦν καὶ νὰ
μή ἀντιλαμβάνονται τὰ βαθύτερα νοήματα, γιὰ νὰ μή ἐπιβαρυνθεῖ ἡ θέση τους ἀπό
τὴν ἀδιαφορία μὲ τὴν ὁποία καὶ αὐτὰ θὰ τὰ ἀντιμετώπιζαν.
ΤΟ ΒΑΘΥΤΕΡΟ ΝΟΗΜΑ τῆς Παραβολῆς, ἐξήγησε ὁ Κύριος,
εἶναι τοῦτο:
Ο ΣΠΟΡΟΣ ΕΙΝΑΙ ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ. Τὸ ἔδαφος εἶναι οἱ
καρδιὲς τῶν ἀνθρώπων. Κάποιων ἀνθρώπων οἱ καρδιὲς μοιάζουν μὲ τὸν δρόμο.
Ἀκούουν ἁπλῶς τὸν λόγο τοῦ Θεοῦ, ἀλλά δὲν τὸν προσέχουν. Ὁ διάβολος τὸν βρίσκει
ἐκτεθειμένο καὶ τὸν παίρνει ἀπό τὶς καρδιές τους. Ἔτσι μένουν στὴν ἀπιστία καὶ
ὁδηγοῦνται στὴν ἀπώλεια.
ΑΛΛΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ οἱ καρδιὲς μοιάζουν μὲ ἔδαφος
πετρῶδες. Ἀκούουν μέ χαρά τὸν λόγο τοῦ Θεοῦ, ἀλλά «ρίζαν οὐκ ἔχουσι», δὲν ἔχουν βάθος. Στὴν πρώτη δυσκολία, στὸν
πρῶτο κίνδυνο, πειρασμὸ ἢ διωγμὸ τὰ λησμονοῦν ὅλα καὶ ἐγκαταλείπουν τὸν ἀγῶνα.
ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΠΝΙΓΟΝΤΑΙ μέσ' στὰ ἀγκάθια. Πρόθυμοι
εἶναι. Ἀγωνίζονται νὰ ζήσουν ζωὴ πίστεως. Προχωροῦν ἀρκετά. Ἐπειτα ὅμως
πνίγονται. Πνίγονται μέσα στὶς ἀγωνιώδεις φροντίδες γιὰ τὴν ἀπόκτηση χρημάτων
καὶ ἀνέσεων καὶ ἀπολαύσεων. Ἔτσι τὰ χάνουν ὅλα. Καὶ χάνονται στὸ τέλος καί οἱ
ἴδιοι.
ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΟΜΩΣ καὶ οἱ καλοπροαίρετοι ἐκεῖνοι
ἄνθρωποι, ποὺ μοιάζουν μὲ τὸ καλὸ καὶ εὔφορο χωράφι. Αὐτοὶ ἀκούουν πρόθυμα τὸν
λόγο τοῦ Θεοῦ, τὸν κλείνουν σφικτὰ μέσα στὶς καρδιές τους, δείχνουν ὑπομονὴ
στοὺς πειρασμοὺς καὶ τὶς θλίψεις καὶ φέρνουν καρποὺς πνευματικοὺς πλούσιους —
ἁγιάζονται!
ΤΑ ΑΓΚΑΘΙΑ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ
Δὲν εἶναι ἄπιστοι. Δὲν εἶναι
ἀδιάφοροι. Οὔτε καὶ ἐπιπόλαιοι. Εἶναι ἄνθρωποι μὲ ζῆλο Θεοῦ Τρέχουν στὴν Ἐκκλησία, ἀκούουν τὰ κηρύγματα,
ἀγωνίζονται νὰ ζήσουν ἀληθινὴ χριστιανικὴ ζωή.
Ἔχουν ὅμως μιά ἀδυναμία. Ἀγαποῦν
τὸν κόσμο τοῦτο. Θέλουν καί στήν Ἐκκλησία νά βρίσκονται καί τίς ἡδονὲς καί
ἀπολαύσεις τοῦ κόσμου νά χαίρονται. Ἔπειτα ἡ καρδιὰ τους μαγνητίζεται ἀπό τόν
πλοῦτο. Δὲν χορταίνουν ποτέ. Τρέχουν συνεχῶς ἀπό τή μιά ἐργασία στὴν ἄλλη.
Αὐξάνουν τὶς ἐπιχειρήσεις τους, ἐπεκτείνουν τὶς δραστηριότητές τους,
πολλαπλασιάζουν τὴν περιουσία τους. Τρέχουν, ἀγωνιοῦν, βασανίζονται. Εὐθύνες,
ὑποχρεώσεις, μέριμνες... πνίγονται!
Πνίγονται!
Πνίγονται μέσα σὲ μιά θάλασσα
μεριμνῶν καί ὑποχρεώσεων. Δὲν ἔχουν χρόνο, δὲν ἔχουν διάθεση, δέν βρίσκουν
ἡσυχία.
Πνίγονται!
Ἡ καρδιὰ σιγὰ-σιγὰ ἀγριεύει.
Τὴν γεμίζουν τὰ ἀγκάθια τῆς ἀγάπης τοῦ πλούτου, τῶν ἡδονῶν, καί οἱ μέριμνες πού
ἀκολουθοῦν. Ἡ ψυχὴ ἀσφυκτιᾶ, δὲν ἔχει ὀξυγόνο νὰ ἀναπνεύσει. Ἔτσι σιγὰ - σιγὰ
μαραίνεται. Χάνεται ἡ δροσιά της. Κιτρινίζουν τὰ φύλλα της. Τὰ ἀγκάθια αὐξάνουν
ταχύτατα.
Ἡ εἰκόνα τῆς ἀκανθώδους γῆς
εἶναι ἴσως ἡ χαρακτηριστικότερη φωτογραφία τῆς ἐποχῆς μας. Μήπως καί δικὴ μας
φωτογραφία; Ἀλλά, ἄν τὰ ἀγκάθια τῶν κοσμικῶν ἐπιδιώξεων γεμίσουν τὴν ψυχή μας,
κινδυνεύουμε. Τὸ τέλος θὰ εἶναι ὁ μαρασμὸς τῆς ψυχῆς.
Γι' αὐτὸ τὸν λόγο εἶναι
ἀνάγκη τὰ ἀγκάθια νὰ ξερριζωθοῦν. Δέν εἶναι εὔκολο νὰ ξερριζώνει κανείς
ἀγκάθια. Καί πληγώνεται καὶ ὑποφέρει. Ἀλλά δὲν ὑπάρχει ἄλλη λύση. Ἂν τὰ
ἀφήσουμε, θὰ μᾶς πνίξουν. Ἂν τὰ ξερριζώσουμε, θὰ σωθοῦμε. Ποτέ δὲν εἶναι ἀργά.
Ἀρκεῖ νὰ τὸ ἀποφασίσουμε.
(Διασκευὴ
ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου