ΙΕΡΑ
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ
ΘΩΜΑ
ΙΩΑΝΝΟΥ
ΤΟΥ ΘΕΟΛΟΓΟΥ ΚΑΙ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΟΥ
(8 ΜΑΪΟΥ 2016)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (ΤΟΥ
ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΟΥ)
Ὃ ἦν
ἀπ' ἀρχῆς, ὃ ἀκηκόαμεν, ὃ ἑωράκαμεν τοῖς ὀφθαλμοῖς ἡμῶν, ὃ ἐθεασάμεθα καὶ αἱ
χεῖρες ἡμῶν ἐψηλάφησαν, περὶ τοῦ Λόγου τῆς ζωῆς· (καὶ ἡ ζωὴ ἐφανερώθη,
καὶ ἑωράκαμεν καὶ μαρτυροῦμεν καὶ ἀπαγγέλλομεν ὑμῖν τὴν ζωὴν τὴν αἰώνιον, ἥτις
ἦν πρὸς τὸν Πατέρα καὶ ἐφανερώθη ἡμῖν)· ὃ ἑωράκαμεν καὶ ἀκηκόαμεν,
ἀπαγγέλλομεν ὑμῖν, ἵνα καὶ ὑμεῖς κοινωνίαν ἔχητε μεθ' ἡμῶν· καὶ ἡ κοινωνία δὲ ἡ
ἡμετέρα μετὰ τοῦ Πατρὸς καὶ μετὰ τοῦ Υἱοῦ αὐτοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ. καὶ ταῦτα
γράφομεν ἡμῖν, ἵνα ἡ χαρὰ ἡμῶν ᾖ πεπληρωμένη. Καὶ αὕτη ἔστιν ἡ ἐπαγγελία ἣν
ἀκηκόαμεν ἀπ' αὐτοῦ καὶ ἀναγγέλλομεν ὑμῖν, ὅτι ὁ Θεὸς φῶς ἐστι καὶ σκοτία ἐν
αὐτῷ οὐκ ἔστιν οὐδεμία. Ἐὰν εἴπωμεν ὅτι κοινωνίαν ἔχομεν μετ' αὐτοῦ καὶ ἐν τῷ
σκότει περιπατῶμεν, ψευδόμεθα καὶ οὐ ποιοῦμεν τὴν ἀλήθειαν· ἐὰν δὲ ἐν τῷ
φωτὶ περιπατῶμεν, ὡς αὐτός ἐστιν ἐν τῷ φωτί, κοινωνίαν ἔχομεν μετ' ἀλλήλων, καὶ
τὸ αἷμα Ἰησοῦ Χριστοῦ τοῦ Υἱοῦ αὐτοῦ καθαρίζει ἡμᾶς ἀπὸ πάσης ἁμαρτίας.
(Α΄Καθ.
Ἰω. α΄[1] 1 – 7)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Σᾶς ἀναγγέλλουμε αὐτὸ ποὺ ἤδη ὑπῆρχε ὅταν ἄρχισε ἡ
δημιουργία τοῦ κόσμου, αὐτὸ ποὺ μὲ τ' αὐτιὰ μας ἀκούσαμε ἐμεῖς οἱ Ἀπόστολοι, αὐτὸ
ποὺ μὲ τὰ μάτια μας εἴδαμε, καὶ τὸ ὁποῖο εἴδαμε καλὰ καὶ τὰ χέρια μας
ψηλάφησαν· σᾶς κηρύττουμε δηλαδὴ γιὰ τὸν ἐνυπόστατο Λόγο, ὁ ὁποῖος ἔχει μέσα
του ζωὴ καὶ τὴ μεταδίδει καὶ στοὺς ἄλλους. – Καὶ ἡ ἐνυπόστατη ζωὴ προσέλαβε
τὴν ἀνθρώπινη φύση, ἔγινε ἄνθρωπος καὶ φανερώθηκε μὲ σάρκα· καὶ τὴ ζωὴ αὐτὴ τὴν
ἔχουμε δεῖ μὲ τὰ μάτια μας καὶ δίνουμε μαρτυρία γι' αὐτὴ καὶ σᾶς ἀναγγέλλουμε τὴ
ζωὴ τὴν αἰώνια, ποὺ ὑπῆρχε προανάρχως καὶ αἰωνίως δίπλα στὸν Πατέρα καὶ ἦταν ἑνωμένη
μ' αὐτόν, καὶ φανερώθηκε σὲ μᾶς τοὺς Ἀποστόλους καὶ τοὺς πρώτους μαθητές. – Αὐτὸ
λοιπὸν ποὺ ἔχουμε δεῖ κι ἔχουμε ἀκούσει ὡς αὐτόπτες καὶ αὐτήκοοι μάρτυρες ἀναγγέλλουμε
σὲ σᾶς ποὺ δὲν τὸ εἴδατε μὲ τὰ μάτια σας καὶ δὲν τὸ ἀκούσατε μὲ τ᾿ αὐτιά σας.
Καὶ σᾶς τὸ ἀναγγέλλουμε, γιὰ νὰ ἔχετε κοινωνία καὶ στενὸ σύνδεσμο μαζί μας. Κι ἐκεῖνος
ποὺ ἔχει στενὴ σχέση καὶ κοινωνία μαζί μας, ἔχει σχέση καὶ κοινωνία μὲ τὸν
Πατέρα καὶ μὲ τὸν Υἱό του Ἰησοῦ Χριστό. Ὁ στενὸς δηλαδὴ σύνδεσμος τῶν Χριστιανῶν
δὲν δημιουργεῖ μόνο στενὴ σχέση μεταξύ τους, ἀλλὰ καὶ στενὴ σχέση καὶ κοινωνία
μὲ τὸν Θεὸ καὶ μὲ τὸν Κύριο Ἰησοῦ Χριστό. Κι αὐτὰ σᾶς τὰ γράφουμε, γιὰ νὰ εἶναι
τέλεια ἡ χαρά μας, ἡ ὁποία προέρχεται ἀπὸ τὸ στενὸ σύνδεσμο καὶ τὴν ἐπικοινωνία
μας μὲ τὸν Θεὸ καὶ μεταξύ μας. Γιὰ νὰ ὑπάρχει ὅμως καὶ νὰ διατηρεῖται ἡ ἐπικοινωνία
αὐτή, ποὺ μᾶς φέρνει τόση χαρά, δὲν πρέπει νὰ ξεχνᾶτε ὅτι αὐτὴ εἶναι ἡ ὑπόσχεση
ποὺ ἔχουμε ἀκούσει ἀπὸ τὸν ἴδιο τὸν Υἱὸ καὶ τὴν ἀναγγέλλουμε σὲ σᾶς: ὅτι ὁ Θεὸς
εἶναι φῶς ποὺ ἀκτινοβολεῖ ἁγιότητα καὶ ἀλήθεια, καὶ δὲν ὑπάρχει μέσα του κανένα
ἴχνος σκότους ἄγνοιας καὶ ἁμαρτίας. Ἐὰν λοιπὸν ποῦμε ὅτι ἔχουμε στενὴ σχέση καὶ
κοινωνία μὲ τὸν Θεό, καὶ ταυτόχρονα ἡ γενικότερη συμπεριφορὰ μας εἶναι σκοτεινὴ
καὶ ἁμαρτωλή, λέμε ψέματα, καὶ οἱ πράξεις μας δὲν συμφωνοῦν μὲ τὴν ἀλήθεια. Ἐὰν
ὅμως ζοῦμε μέσα στὸ φῶς καὶ συμπεριφερόμαστε μὲ φωτεινὴ καὶ ἐνάρετη ζωή, ὅπως
ζεῖ ὁ Θεός, ὁ ὁποῖος εἶναι μέσα στὸ πνευματικὸ φῶς, ἔχουμε στενὴ σχέση καὶ
κοινωνία μεταξύ μας, καὶ ἡ θυσία τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ τοῦ Υἱοῦ του μᾶς καθαρίζει ἀπὸ
κάθε ἁμαρτία.
ΤΟ ΙΕΡΟ
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Οὔσης
ὀψίας τῇ ἡμέρᾳ ἐκείνῃ τῇ μιᾷ σαββάτων, καὶ τῶν θυρῶν κεκλεισμένων ὅπου ἦσαν οἱ μαθηταὶ συνηγμένοι διὰ τὸν φόβον τῶν Ἰουδαίων, ἦλθεν ὁ Ἰησοῦς καὶ ἔστη εἰς τὸ μέσον, καὶ λέγει αὐτοῖς· Εἰρήνη ὑμῖν. Καὶ τοῦτο εἰπὼν ἔδειξεν αὐτοῖς τὰς χεῖρας καὶ τὴν πλευρὰν αὐτοῦ. ἐχάρησαν οὖν οἱ μαθηταὶ ἰδόντες τὸν Κύριον. εἶπεν οὖν αὐτοῖς ὁ Ἰησοῦς πάλιν· Εἰρήνη ὑμῖν. καθὼς ἀπέσταλκέ με ὁ πατήρ, κἀγὼ πέμπω ὑμᾶς. καὶ τοῦτο εἰπὼν ἐνεφύσησε καὶ λέγει αὐτοῖς· Λάβετε Πνεῦμα ἅγιον· ἄν τινων ἀφῆτε τὰς ἁμαρτίας, ἀφίενται αὐτοῖς, ἄν τινων κρατῆτε, κεκράτηνται.
Θωμᾶς δὲ εἷς ἐκ τῶν δώδεκα ὁ λεγόμενος Δίδυμος, οὐκ ἦν μετ' αὐτῶν ὅτε ἦλθεν ὁ Ἰησοῦς. Ἔλεγον οὖν αὐτῷ οἱ ἄλλοι μαθηταί· Ἑωράκαμεν τὸν Κύριον. Ὁ δὲ εἶπεν αὐτοῖς· Ἐὰν μὴ ἴδω ἐν ταῖς χερσὶν αὐτοῦ τὸν τύπον τῶν ἥλων, καὶ βάλω τὸν δάκτυλόν μου εἰς τὸν τύπον τῶν ἥλων, καὶ βάλω τὴν χεῖρά μου εἰς τὴν πλευρὰν αὐτοῦ, οὐ μὴ πιστεύσω. Καὶ μεθ' ἡμέρας ὀκτὼ πάλιν ἦσαν ἔσω οἱ μαθηταὶ αὐτοῦ καὶ Θωμᾶς μετ' αὐτῶν. Ἔρχεται ὁ Ἰησοῦς τῶν θυρῶν κεκλεισμένων, καὶ ἔστη εἰς τὸ μέσον καὶ εἶπεν· Εἰρήνη ὑμῖν. Εἶτα λέγει τῷ Θωμᾷ· Φέρε τὸν δάκτυλόν σου ὧδε καὶ ἴδε τὰς χεῖράς μου, καὶ φέρε τὴν χεῖρά σου καὶ βάλε εἰς τὴν πλευράν μου, καὶ μὴ γίνου ἄπιστος, ἀλλὰ πιστός. Καὶ ἀπεκρίθη Θωμᾶς καὶ εἶπεν αὐτῷ· Ὁ Κύριός μου καὶ ὁ Θεός μου. Λέγει αὐτῷ ὁ Ἰησοῦς· Ὅτι ἑώρακάς με, πεπίστευκας·
μακάριοι οἱ μὴ ἰδόντες καὶ πιστεύσαντες. Πολλὰ μὲν οὖν καὶ ἄλλα σημεῖα ἐποίησεν ὁ Ἰησοῦς ἐνώπιον τῶν μαθητῶν αὐτοῦ, ἃ οὐκ ἔστι γεγραμμένα ἐν τῷ βιβλίῳ τούτῳ· Ταῦτα δὲ γέγραπται ἵνα πιστεύσητε ὅτι Ἰησοῦς ἐστιν ὁ Χριστὸς
ὁ υἱὸς τοῦ Θεοῦ, καὶ ἵνα πιστεύοντες ζωὴν ἔχητε ἐν τῷ ὀνόματι αὐτοῦ.
(Ἰωάν.
κ΄[20] 19 – 31)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ὅταν βράδιασε
τήν ἡμέρα ἐκείνη, τήν πρώτη τῆς ἑβδομάδος, κι ἐνῷ οἱ μαθητὲς ἦταν
μαζεμένοι σ' ἕνα σπίτι καὶ εἶχαν τὶς θύρες κλειστὲς ἐπειδὴ φοβοῦνταν
τοὺς ἄρχοντες τῶν Ἰουδαίων, ἦλθε ὁ Ἰησοῦς καὶ στάθηκε στὴ μέση καὶ
τοὺς εἶπε: Ἂς εἶναι εἰρήνη σὲ σᾶς.
Κι ἀφοῦ τὸ εἶπε αὐτό, τοὺς ἔδειξε τὰ χέρια του καὶ τὴν πλευρά του, γιὰ νὰ
δοῦν τὰ σημάδια τῶν πληγῶν καὶ νὰ πεισθοῦν ὅτι αὐτὸς ἦταν ὁ Διδάσκαλός
τους πού σταυρώθηκε. Ἀφοῦ λοιπόν βεβαιώθηκαν γι' αὐτὸ μὲ τὴν ἐπίδειξη
τῶν οὐλῶν του, χάρηκαν οἱ μαθητὲς πού εἶδαν τὸν Κύριο. Ὅταν λοιπὸν οἱ
μαθητὲς ἠρέμησαν κάπως ἀπὸ τὴν πρώτη σφοδρὴ συγκίνηση πού αἰσθάνθηκαν
ἐξαιτίας τῆς μεγάλης τους χαρᾶς, τοὺς εἶπε πάλι ὁ Ἰησοῦς σὲ σχέση μὲ
τὴ μελλοντική τους τώρα κλήση καὶ ἀποστολή: Ἂς εἶναι εἰρήνη σὲ σᾶς. Ὅπως μὲ ἀπέστειλε ὁ Πατέρας μου γιὰ
τὸ ἔργο τῆς σωτηρίας τῶν ἀνθρώπων, ἔτσι κι ἐγώ σᾶς στέλνω νὰ συνεχίσετε
τὸ ἴδιο ἔργο. Κι ἀφοῦ τὸ εἶπε αὐτό, προκειμένου νὰ τοὺς μεταδώσει
τὴν πνοὴ τῆς νέας οὐράνιας ζωῆς ἐμφύσησε στὰ πρόσωπά τους, ὅπως κάποτε
ὁ Θεὸς στὸ πρόσωπο τοῦ Ἀδάμ, καὶ τοὺς εἶπε: Λάβετε Πνεῦμα Ἅγιον. Σ' ὅποιους
συγχωρήσετε τὶς ἁμαρτίες, θὰ τοὺς εἶναι συγχωρημένες κι ἀπὸ τὸν Θεό.
Σ' ὅποιους ὅμως τὶς κρατᾶτε ἀσυγχώρητες, θὰ μείνουν γιὰ πάντα κρατημένες.
Ὁ Θωμᾶς ὅμως, πού ἦταν ἕνας ἀπό τούς δώδεκα ἀποστόλους καὶ τὸν ὁποῖο
ὀνόμαζαν Δίδυμο ὅσοι Ἑβραῖοι μιλοῦσαν τὴν ἑλληνικὴ γλώσσα, δὲν ἦταν
μαζί τους ὅταν ἦλθε ὁ Ἰησοῦς. Ὅταν λοιπὸν τὸν εἶδαν, τοῦ ἔλεγαν οἱ ἄλλοι
μαθητές: Εἴδαμε τὸν Κύριο. Αὐτὸς
ὅμως τοὺς ἀπάντησε: Ἐὰν δὲν δῶ μὲ τὰ
μάτια μου στὰ χέρια του τὸ σημάδι τῶν καρφιῶν καὶ δὲν βάλω τὸ δάχτυλό
μου στὸ σημάδι τῶν καρφιῶν καὶ δὲν βάλω τὸ χέρι μου στὴν πλευρά του, ὥστε
ὄχι μόνο μὲ τὰ μάτια μου ἀλλά καὶ μὲ τά δάχτυλά μου νὰ βεβαιωθῶ, δὲν
θὰ πιστέψω.
Πράγματι λοιπόν,
ὕστερα ἀπὸ ὀκτὼ ἡμέρες ἦσαν πάλι μέσα στὸ σπίτι οἱ μαθητές, καὶ μαζὶ
μ' αὐτοὺς ἦταν κι ὁ Θωμᾶς. Ἔρχεται λοιπὸν ὁ Ἰησοῦς, ἐνῶ ἦταν κλειστές
οἱ θύρες, καὶ στάθηκε ἀνάμεσα στοὺς μαθητὲς καί εἶπε: Ἂς εἶναι εἰρήνη σὲ σᾶς. Ἔπειτα λέει
στὸν Θωμᾶ: Φέρε τὸ δάχτυλό σου ἐδῶ.
Ψηλάφησε καὶ ἐξέτασε τὰ σημάδια τῶν πληγῶν μου, καί δὲς συγχρόνως μὲ
τὰ μάτια σου τὰ χέρια μου. Φέρε τό χέρι σου κάτω ἀπὸ τὰ ἐνδύματά μου
καὶ βάλ' το στήν πλευρά μου πού χτυπήθηκε ἀπὸ τὴ λόγχη. Καὶ μὴν ἀφήνεις
τὸν ἑαυτό σου νὰ κυριευθεῖ ἀπὸ τὴν ἀπιστία, ὥστε νὰ γίνεις μόνιμα
καὶ ἀνεπανόρθωτα ἄπιστος, ἀλλά νά προοδεύεις καὶ νὰ στηρίζεσαι
στὴν πίστη, ὥστε νὰ γίνεις ἀμετακίνητος καὶ ἀδιάσειστος σ' αὐτή. Ὁ
Θωμᾶς τότε τοῦ ἀποκρίθηκε: Πιστεύω
καὶ ὁμολογῶ ὅτι εἶσαι ὁ Κύριός μου καὶ ὁ Θεός μου. Τοῦ λέει ὁ Ἰησοῦς:
Πίστεψες ἐπειδὴ μὲ εἶδες. Μακάριοι
καὶ πιὸ εὐτυχισμένοι εἶναι ἐκεῖνοι πού πιστεύουν χωρὶς νὰ μὲ ἔχουν
δεῖ μὲ τὰ μάτια τους, ὅπως μὲ εἶδες ἐσύ. Καί θά πιστέψουν ἔτσι ὅλα τὰ
μέλη τῆς Ἐκκλησίας μου στίς γενιές πού θὰ ἔλθουν.
Σύμφωνα λοιπὸν μὲ ὅσα ἐξιστορήσαμε,
ἐκτός ἀπό τό θαῦμα τῆς Ἀναστάσεώς του, ὀ Ἰησοῦς μπροστά στά μάτια
τῶν μαθητῶν του ἔκανε καὶ πολλὰ ἄλλα θαύματα πού ἀποδείκνυαν τὴ θεότητά
του καὶ τὰ ὁποῖα δὲν εἶναι γραμμένα στὸ βιβλίο αὐτό. Αὐτὰ πού ἐκθέσαμε,
γράφηκαν γιὰ νὰ πιστέψετε ὅτι ὁ Ἰησοῦς εἶναι ὁ Χριστὸς πού προκηρύχθηκε
ἀπό τούς προφῆτες, ὁ μονογενὴς Υἱὸς τοῦ Θεοῦ· κι ἔτσι πιστεύοντας
νὰ ἔχετε ὡς ἀναφαίρετο κτῆμα σας τὴ νέα, θεία καὶ αἰώνια ζωή, τὴν ὁποία
μεταδίδει ὁ ἴδιος στὶς ψυχὲς τῶν ἀνθρώπων πού ἐπικαλοῦνται τό ὄνομά
του.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου