ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΙΝ
(18 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2016)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Ἀδελφοί
εἰδότες ὅτι οὐ δικαιοῦται ἄνθρωπος ἐξ ἔργων νόμου ἐὰν μὴ διὰ πίστεως Ἰησοῦ Χριστοῦ, καὶ ἡμεῖς εἰς Χριστὸν Ἰησοῦν ἐπιστεύσαμεν, ἵνα δικαιωθῶμεν ἐκ πίστεως Χριστοῦ καὶ οὐκ ἐξ ἔργων νόμου, διότι οὐ δικαιωθήσεται ἐξ ἔργων νόμου πᾶσα σάρξ. Εἰ δὲ ζητοῦντες δικαιωθῆναι ἐν Χριστῷ εὑρέθημεν καὶ αὐτοὶ ἁμαρτωλοί, ἆρα Χριστὸς ἁμαρτίας διάκονος; μὴ γένοιτο. εἰ γὰρ ἃ κατέλυσα ταῦτα πάλιν οἰκοδομῶ,
παραβάτην ἐμαυτὸν συνίστημι.
ἐγὼ γὰρ διὰ νόμου νόμῳ ἀπέθανον, ἵνα Θεῷ ζήσω. Χριστῷ συνεσταύρωμαι·
ζῶ δὲ οὐκέτι ἐγώ, ζῇ δὲ ἐν ἐμοὶ Χριστός· ὃ δὲ νῦν ζῶ ἐν σαρκί, ἐν πίστει ζῶ τῇ τοῦ υἱοῦ τοῦ Θεοῦ τοῦ ἀγαπήσαντός με καὶ παραδόντος ἑαυτὸν ὑπὲρ ἐμοῦ.
(Γαλ. β΄[2] 16 – 20)
ΖΗ ΜΕΣΑ
ΜΑΣ Ο ΧΡΙΣΤΟΣ
ΛΟΓΟΣ ΣΤΟ:
«Ζῶ ... οὐκέτι ἐγώ, ζῇ δὲ ἐν ἐμοὶ Χριστός»
Ἀποκάλυψη
τῆς ἐσωτερικῆς του πνευματικῆς ζωῆς μᾶς κάνει ὁ ἀπόστολος Παῦλος. Ἐγώ, μᾶς
λέγει, ἔχω νεκρώσει μέσα μου τὸν παλαιὸ ἄνθρωπο. Δὲν ζῶ πλέον ἐγώ, ἀλλὰ ζεῖ
μέσα μου ὁ Χριστός. Δὲν ζῶ πλέον ὅπως οἱ ἄλλοι ἄνθρωποι, ἀλλὰ ζῶ μιὰ νέα ἐν
Χριστῷ ζωή, ζωὴ στὴν ὁποία κυριαρχεῖ ὁ ἴδιος ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ, ὁ Ὁποῖος μὲ
ἀγάπησε καὶ παρέδωσε τὸν Ἑαυτό του σὲ σταυρικὸ θάνατο για τὴν σωτηρία μου. Στὴν
συνέχεια θὰ δοῦμε ποιὰ εἶναι ἡ νέα ἐν Χριστῷ ζωὴ καὶ πῶς μεταμορφώνει τὸν
ἀνθρωπο.
1. Η ΝΕΑ ΕΝ
ΧΡΙΣΤΩ ΖΩΗ
Ὁ
ἀπόστολος Παῦλος μᾶς ἀποκαλύπτει ὅτι μέσα του συνέβησαν δύο κοσμογονικὲς
μεταβολές: μία νέκρωση καὶ μία ἀναγέννηση, ἕνας θάνατος καὶ μία ἀνάσταση.
Προηγήθηκε ἀσφαλῶς ὁ θάνατος. Ἀπὸ τὴν στιγμὴ ποὺ ὁ Παῦλος γνώρισε τὸν Χριστὸ σ᾿
ἐκείνη τὴν θαυμαστή του συνάντηση στὸν δρόμο πρὸς τὴν Δαμασκό, ἀπὸ τὴν στιγμὴ
ποὺ κατάλαβε τὴν ἄπειρη ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ πρὸς αὐτόν, ὁ Παῦλος ἐσταύρωσε καὶ
ἐνέκρωσε μέσα του τὸν παλαιὸ ἄνθρωπο. Πέθανε ὡς πρὸς τὴν ἁμαρτία καὶ τὸν κόσμο,
για νὰ ζήσει ἐν Χριστῷ. Ἀρνήθηκε τὴν δική του παλαιὰ ζωὴ καὶ ἐναπέθεσε πλέον
τὴν ζωή του στὸν ἴδιο τὸν Χριστό. Καὶ εἰσῆλθε σὲ μία ζωὴ ἀσυγκρίτως ἀνώτερη καὶ
ὑπεροχώτερη ἀπὸ τὴν ζωὴ τῶν πολλῶν. Πέρασε στὴν ὄντως ζωή, στὴν ἐν Χριστῷ ζωή,
ἡ ὁποία δὲν ἔχει ὄρια, δὲν τελειώνει ποτέ, οὔτε μὲ τὸν θάνατο.
Ἡ νέα ἐν
Χριστῷ ζωὴ στὸν Παῦλο ξεκίνησε ὅταν γνώρισε τὸν Χριστὸ στὸν δρόμο του πρὸς τὴν
Δαμασκό. Γενικώτερα ὅμως για τὸν καθένα μας ἀρχίζει μὲ τὸ Μυστήριο τοῦ ἁγίου
Βαπτίσματος. Μὲ τὸ ἱερὸ αὐτὸ Μυστήριο πεθαίνουμε για τὴν ἁμαρτία καὶ τὸν κόσμο.
Ἀπαρνούμαστε τὸν Διάβολο καὶ τὶς ἐμπνεύσεις του καὶ συντασσόμαστε πλέον στὸ
στράτευμα τοῦ Χριστοῦ. Ἐμπτύουμε τὸν Διάβολο, για νὰ δείξουμε ὅτι δὲν ἔχουμε
πλέον καμμία σχέση μαζί του, ὅτι εἴμαστε νεκροὶ γι᾿ αὐτὸν καὶ τὴν ἁμαρτία καὶ
ὅτι θὰ ζήσουμε πλέον νέα ζωή, τὴν ζωὴ τοῦ Χριστοῦ.
Καθὼς
λοιπὸν ξεκινοῦμε τὴν νέα μας αὐτὴ ζωή, ἀγωνιζόμαστε καθημερινὰ νὰ νεκρώσουμε
μέσα μας τὴν ἁμαρτία, ὥστε νὰ δώσουμε χῶρο στὴν καρδιά μας γιὰ νὰ ἔλθει καὶ νὰ
σκηνώσει ἡ Χάρις τοῦ Χριστοῦ. Αὐτὴ ἡ Χάρις τοῦ Χριστοῦ μᾶς μεταμορφώνει
σταδιακῶς, μᾶς κάνει ἀνθρώπους τοῦ Θεοῦ. Γι' αὐτὸ ἀκριβῶς ἡ νέα ἐν Χριστῷ ζωὴ
εἶναι ζωὴ κρυμμένη καὶ μυστική. Διότι κρύβει μέσα της κάθε στιγμὴ καὶ ὥρα τὸ
θαῦμα τῆς παρουσίας τοῦ Χριστοῦ καὶ τῆς Χάριτός του. Στὴν νέα αὐτὴ ζωὴ ὁ κάθε
πιστὸς μὲ τὸν δικό του ἀγώνα καὶ τὴν ἐνίσχυση τῆς Χάριτος τοῦ Χριστοῦ, νεκρώνει
μέσα του τὸν παλαιὸ ἄνθρωπο, αἰσθάνεται ὅτι παύει νὰ ζεῖ ὁ ἴδιος ἀλλὰ ζεῖ μέσα
του ὁ ἴδιος ὁ Χριστός. Μέσα του πλέον σχηματίζεται ἡ μορφὴ τοῦ Χριστοῦ, ὅπως
ἀκριβῶς μᾶς λέγει ὁ ἀπόστολος Παῦλος. Πῶς ὅμως συμβαίνει αὐτό;
2. Η ΜΟΡΦΗ
TOΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΜΕΣΑ ΜΑΣ
Ὅταν ὁ
ἄνθρωπος ζεῖ μέσα στὴν Χάρη τῶν ἱερῶν Μυστηρίων τῆς Ἐκκλησίας μας καὶ
ἀγωνίζεται καθημερινὰ νὰ ἐπιτελεῖ τὸ θέλημα τοῦ Χριστοῦ, ὅταν μιμεῖται τὸν
Χριστὸ μὲ ὅλη του τὴν δύναμη καὶ τὴν διάθεση, ὅπως ἔκανε ὁ ἅγιος Παῦλος, τότε,
μᾶς ἐξηγοῦν οἱ ἱεροὶ ἑρμηνευτές, μέσα του σχηματίζεται ἡ μορφὴ τοῦ Κυρίου. Κι
ἐνῶ ἐξωτερικά φαίνεται ὁ ἀνακαινισμένος ἄνθρωπος νὰ ζεῖ ὅπως ὅλοι οἱ ἄλλοι
ἄνθρωποι, ὅμως μέσα του ζεῖ ἕνα μυστήριο, μέσα του κυριαρχεῖ ὁ Χριστός. Διότι
μὲ σταθερὴ καὶ ἀκριβὴ μίμηση τοῦ Χριστοῦ, ἡ ψυχὴ τοῦ ἀνθρώπου μεταβάλλει τὴν
μορφή της καὶ παίρνει τὴν μορφὴ τοῦ πρωτοτύπου, τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ. Γι' αὐτὸ καὶ
ὁ θεῖος Παῦλος δὲν βλέπει μέσα του τὸν ἑαυτό του, ἀλλὰ βλέπει τὸν ἴδιο τὸν
Χριστό. Ὁ Χριστὸς εἶναι Αὐτὸς ποὺ κάνει τὰ πάντα μέσα του. Αὐτὸς κυριαρχεῖ καὶ
δεσπόζει. Τὸ θέλημα τὸ ἀνθρώπινο νεκρώνεται, ἐνῶ τὸ θέλημα τοῦ Χριστοῦ κυβερνᾶ
τὴν ζωή του. Ἔτσι καθὼς ὁ ἄνθρωπος καταργεῖ τὸ δικό του θέλημα καὶ δέχεται νὰ
ὑπακούει στὸ θέλημα τοῦ Χριστοῦ, καὶ κάνει μόνο ὅ,τι ὁ Χριστὸς θέλει, δὲν ζεῖ
ἁπλῶς μὲ τὸν Χριστό, ἀλλὰ ζεῖ μέσα του ὁ ἴδιος ὁ Χριστός. Αὐτὸς κυριεύει τὴν
ψυχή του καὶ τὴν κινεῖ πρὸς τὸ θεῖο του θέλημα, καὶ ἐνεργεῖ τὰ πάντα μέσα του.
Ὁ Χριστὸς τὸν χαλιναγωγεῖ καὶ τὸν κατευθύνει. Ὁ Χριστὸς προσηλώνει τὸν νοῦ καὶ
τὴν καρδιά του καὶ ὅλο τὸ ἐσωτερικό του στὰ ἀνώτερα καὶ ἅγια. Καὶ ὁ ἄνθρωπος
ζεῖ ἀπὸ αὐτὴν τὴν ζωὴ τὴν ζωὴ τοῦ οὐρανοῦ. Μέσα στὴν θνητή του ζωὴ προδιαγράφει
τὴν ἀθάνατη ζωή, τὴν ὁποία βλέπει μὲ τὰ πνευματικά του μάτια, τὴν ποθεῖ καὶ δὲν
τὴν ἀλλάζει μὲ τίποτε ἄλλο.
Ἀδελφοί, ὅλα αὐτὰ μᾶς
ἐκπλήσσουν, μᾶς σαγηνεύουν, ἀλλὰ καὶ μᾶς φαίνονται ἀπλησίαστα. Καὶ σκεπτόμαστε:
Ὑπάρχει ἄραγε κάποια κινητήριος δύναμη ποὺ θὰ μᾶς κάνει νὰ τὰ κατακτήσουμε καὶ
νὰ τὰ ζήσουμε; Ὑπάρχει. Καὶ ἡ κινητήριος αὐτὴ δύναμη εἶναι αὐτὴ ποὺ λέγει ὁ
ἀπόστολος Παῦλος. Εἶναι τὸ νὰ συγκινηθοῦμε καὶ νὰ συγκλονισθοῦμε ἀπὸ τὴν ἄπειρη
ἀγάπη τοῦ Θεοῦ γιὰ μᾶς προσωπικῶς, μιὰ ἀγάπη μὲ τὴν ὁποία μᾶς ἀγάπησε ὁ Χριστὸς
καὶ παρέδωσε τὸν Ἑαυτό του στὸν ἐπονείδιστο σταυρικὸ θάνατο γιὰ τὸν καθένα ἀπὸ
ἐμᾶς. Καὶ νὰ φιλοτιμηθοῦμε νὰ ἀγωνιζόμαστε γιὰ τὴν νέα ἐν Χριστῷ ζωή.
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ
«Ο ΣΩΤΗΡ»)
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Εἶπεν
ὁ Κύριος, Ὅστις θέλει
ὀπίσω μου ἀκολουθεῖν, ἀπαρνησάσθω ἑαυτὸν καὶ ἀράτω τὸν σταυρὸν αὐτοῦ, καὶ ἀκολουθείτω μοι. ὃς γὰρ ἂν θέλῃ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ σῶσαι, ἀπολέσει αὐτήν· ὃς δ' ἂν ἀπολέσῃ τὴν ἑαυτοῦ ψυχὴν ἕνεκεν ἐμοῦ καὶ τοῦ εὐαγγελίου, οὗτος σώσει
αὐτήν. τί γὰρ ὠφελήσει ἄνθρωπον
ἐὰν κερδήσῃ
τὸν κόσμον ὅλον, καὶ ζημιωθῇ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ; ἢ τί δώσει ἄνθρωπος ἀντάλλαγμα τῆς ψυχῆς αὐτοῦ; ὃς γὰρ ἐὰν ἐπαισχυνθῇ με καὶ τοὺς ἐμοὺς λόγους ἐν τῇ γενεᾷ ταύτῃ τῇ μοιχαλίδι καὶ ἁμαρτωλῷ, καὶ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ἐπαισχυνθήσεται αὐτὸν
ὅταν ἔλθῃ ἐν τῇ δόξῃ τοῦ πατρὸς αὐτοῦ μετὰ τῶν ἀγγέλων τῶν ἁγίων. Καὶ ἔλεγεν αὐτοῖς· Ἀμὴν λέγω ὑμῖν ὅτι εἰσί τινες τῶν ὧδε ἑστηκότων, οἵτινες
οὐ μὴ γεύσωνται θανάτου ἕως ἂν ἴδωσι τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ ἐληλυθυῖαν ἐν δυνάμει.
(Μάρκ.
η΄[8] 34 – θ΄[9] 1)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ὁ Ἰησοῦς
κάλεσε τὰ πλήθη τοῦ λαοῦ μαζὶ μὲ τοὺς μαθητές του καὶ τοὺς εἶπε: Ἐκεῖνος
πού θέλει νὰ γίνει δικός μου καὶ νὰ μὲ ἀκολουθεῖ ὡς μαθητής μου, ἂς διακόψει
κάθε φιλία καὶ σχέση μὲ τὸν διεφθαρμένο ἀπ' τὴν ἁμαρτία ἑαυτό του
κι ἂς πάρει τὴ σταθερὴ ἀπόφαση νὰ ὑποστεῖ γιὰ μένα ὄχι μόνο κάθε
θλίψη καὶ δοκιμασία, ἀλλά ἀκόμα καὶ θάνατο σταυρικό, καὶ τότε ἂς μὲ
ἀκολουθεῖ μιμούμενος τὸ παράδειγμά μου. Καὶ μὴ διστάσει κανεὶς νὰ
κάνει τὶς θυσίες αὐτές. Διότι ὅποιος θέλει νὰ σώσει τὴ ζωή του, θὰ
χάσει τὴν πνευματική, εὐτυχισμένη καὶ αἰώνια ζωή. Ὅποιος ὅμως χάσει
καὶ θυσιάσει τὴ ζωή του γιὰ τὴν ὁμολογία καὶ τὴν ὑπακοή του σὲ μένα
καὶ τὸ εὐαγγέλιό μου, αὐτὸς θὰ σώσει τὴν ψυχή του στὴ μέλλουσα ζωή, ὅπου
θὰ κερδίσει τὴν αἰώνια εὐτυχία. Κι ἐκείνη ἡ σωτηρία εἶναι τὸ πᾶν.
Διότι τί θὰ ὠφελήσει τὸν ἄνθρωπο, ἐὰν κερδίσει ὅλον αὐτὸν τὸν ὑλικὸ
κόσμο, καὶ στὸ τέλος χάσει τὴν ψυχή του; Διότι ἡ ψυχή του, πού εἶναι
πνευματικὴ καὶ αἰώνια, δὲν συγκρίνεται μὲ κανένα ἀπ' τὰ ὑλικὰ ἀγαθὰ
τοῦ φθαρτοῦ κόσμου. Ἤ, ἐὰν ἕνας ἄνθρωπος χάσει τὴν ψυχή του, τί μπορεῖ
νὰ δώσει ὡς ἀντάλλαγμα γιὰ νὰ τὴν ἐξαγοράσει ἀπ' τὴν αἰώνια ἀπώλεια;
Κι ἀσφαλῶς θὰ χάσει τὴν ψυχὴ του ἐκεῖνος πού δὲν θὰ ὑποστεῖ γιὰ μένα τὶς
θυσίες αὐτές. Διότι ὁποιοσδήποτε ντραπεῖ ἐμένα καὶ τὰ λόγιά μου ἐπηρεασμένος
ἀπ' τὶς περιφρονήσεις καὶ τοὺς χλευασμοὺς τῶν ἀνθρώπων τῆς γενιᾶς αὐτῆς
πού ἀποστάτησε ἀπ' τὸν πνευματικό της νυμφίο καὶ εἶναι ἁμαρτωλή, αὐτὸν
θὰ τὸν ντραπεῖ καὶ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου καὶ θὰ τὸν ἀποκηρύξει ὡς ξένο, ὅταν
θὰ ἔλθει μὲ τοὺς ἁγίους ἀγγέλους περιβεβλημένος μὲ τὴ δόξα τοῦ Πατρός
του. Τοὺς ἔλεγε ἀκόμη: Σᾶς λέω ἀληθινὰ ὅτι ὑπάρχουν μερικοὶ ἀπ' αὐτοὺς
πού στέκονται ἐδῶ, οἱ ὁποῖοι δέν θά γευθοῦν θάνατο προτοῦ νά δοῦν μετά τήν κάθοδο
τοῦ Ἁγίου Πνεύματος νὰ καταλύεται ἡ παλαιά θεία τάξη καὶ διαθήκη μὲ
τὴν καταστροφὴ τῆς Ἱερουσαλήμ καί τοῦ ναοῦ της καὶ μὲ τὸν διασκορπισμό τοῦ
Ἰσραήλ· γιὰ νὰ θεμελιωθεῖ μὲ δύναμη ἀκαταγώνιστη καί ὑπερφυσικὴ ἡ νέα
θεία τάξη στὸν κόσμο, τήν ὁποία θά ἐκπροσωπεῖ ἡ Ἐκκλησία ὡς ἄλλη βασιλεία
τοῦ Θεοῦ πάνω στή γῆ.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου