ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΤΥΡΙΝΗΣ
(10 ΜΑΡΤΙΟΥ 2019)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (Τῆς
Τυρινῆς)
Ἀδελφοί, νῦν ἐγγύτερον
ἡμῶν ἡ σωτηρία ἢ ὅτε ἐπιστεύσαμεν.
ἡ νὺξ προέκοψεν, ἡ δὲ ἡμέρα ἤγγικεν. ἀποθώμεθα
οὖν τὰ ἔργα τοῦ σκότους καὶ ἐνδυσώμεθα
τὰ ὅπλα τοῦ φωτός. ὡς ἐν ἡμέρᾳ εὐσχημόνως περιπατήσωμεν, μὴ κώμοις καὶ μέθαις, μὴ κοίταις καὶ ἀσελγείαις, μὴ ἔριδι καὶ ζήλῳ, ἀλλ' ἐνδύσασθε τὸν Κύριον Ἰησοῦν Χριστόν, καὶ τῆς σαρκὸς πρόνοιαν
μὴ ποιεῖσθε εἰς ἐπιθυμίας. Τὸν δὲ ἀσθενοῦντα τῇ πίστει προσλαμβάνεσθε,
μὴ εἰς διακρίσεις
διαλογισμῶν. ὃς μὲν πιστεύει φαγεῖν πάντα, ὁ δὲ ἀσθενῶν λάχανα ἐσθίει. ὁ ἐσθίων τὸν μὴ ἐσθίοντα μὴ ἐξουθενείτω, καὶ ὁ μὴ ἐσθίων τὸν ἐσθίοντα
μὴ κρινέτω· ὁ Θεὸς γὰρ αὐτὸν προσελάβετο. σὺ τίς εἶ ὁ κρίνων ἀλλότριον οἰκέτην; τῷ ἰδίῳ Κυρίῳ στήκει ἢ πίπτει· σταθήσεται δέ· δυνατὸς γάρ ἐστιν ὁ Θεὸς στῆσαι αὐτόν.
(Ρωμ. ιγ΄[13] 11 – ιδ΄[14] 4)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἀδελφοί, τώρα ἡ ἡμέρα τῆς δευτέρας παρουσίας,
πού θά σημάνει τήν πλήρη ἀπολύτρωση τῶν πιστῶν, εἶναι πλησιέστερη
σέ μᾶς παρά τότε πού πιστέψαμε. Ἐάν λοιπόν τότε δείξαμε ζῆλο καί δραστηριότητα,
πολύ περισσότερο πρέπει νά τά δείξουμε καί τώρα. Ἡ ζωή αὐτή, πού
μοιάζει μέ νύχτα σκοτεινή, προχώρησε, ἐνῷ ἡ ἡμέρα τῆς ἄλλης ζωῆς
πλησίασε. Κι ἄν ἀκόμη δέν ἔλθει ὁ Κύριος σύντομα μέ τήν ἔνδοξη δευτέρα
Του παρουσία, ἔρχεται ὅμως γιά τόν καθένα μας μέ τόν θάνατο. Πλησιάζει
λοιπόν γιά τόν καθένα μας ἡ ἡμέρα τῆς ἄλλης ζωής. Ἄς ἀποθέσουμε λοιπόν
σάν νυκτερινά ἐνδύματα τά ἔργα τῆς ἁμαρτίας, πού γίνονται στό σκοτάδι,
καί ἄς ντυθοῦμε σάν ἄλλα ὅπλα τά φωτεινά ἔργα τῆς ἀρετῆς. Ὅπως συμπεριφέρεται
κανεὶς τὴν ἡμέρα, πού τὰ βλέμματα πολλῶν τὸν παρακολουθοῦν, ἔτσι κι ἐμεῖς
ἄς συμπεριφερθοῦμε μὲ εὐπρέπεια καὶ σεμνότητα· ὄχι μὲ ἄσεμνα φαγοπότια
καὶ μεθύσια, οὔτε μὲ πράξεις αἰσχρότητας καὶ ἀσέλγειας, οὔτε μὲ φιλονικίες
καὶ ζηλοτυπίες. Ἀλλά φορέστε σὰν ἔνδυμα τῆς ψυχῆς σας τὸν Κύριο Ἰησοῦ
Χριστό, ὥστε στὴν ὅλη ζωή σας νὰ μοιάσετε μ’ αὐτόν. Καὶ μὴ φροντίζετε
γιὰ τὴ σάρκα, πῶς νὰ ἱκανοποιεῖτε τὶς παράνομες ἐπιθυμίες της. Τέτοια
πρέπει νὰ εἶναι ἡ συμπεριφορὰ σας μέσα στὴν κοινωνία πού ζεῖτε. Ὑπαρχουν
ὅμως καὶ μερικοὶ Χριστιανοὶ ἀδύνατοι στὴν πίστη. Νὰ λοιπὸν ποιὰ πρέπει
νὰ εἶναι καὶ πρὸς αὐτούς ἡ συμπεριφορά σας: Νὰ δέχεστε μὲ καλοσύνη ἐκεῖνον
πού εἶναι ἀδύνατος στὴν πίστη καὶ ἐξαρτᾶ τὴ σωτηρία του καὶ ἀπὸ τὴ
διάκριση τῶν φαγητῶν καὶ τῶν ἡμερῶν, χωρὶς νὰ συζητᾶτε καὶ νὰ ἐπικρίνετε
τὶς ἰδέες του. Ἄλλος βέβαια πιστεύει ὅτι δὲν ἀπαγορεύεται νὰ φάει
ὅλα τὰ φαγητά. Ἐνῶ ὁ ἀδύνατος στὴν πίστη τρώει λαχανικὰ καὶ ἀποφεύγει
τὰ ἄλλα φαγητὰ ἀπὸ τὸν φόβο μήπως μολυνθεῖ ἀπ’ αὐτά. Ἐκεῖνος πού λόγῳ
τῆς ἰσχυρότερης πίστης του τρώει ἀπ’ ὅλα τὰ φαγητά, ἂς μὴν περιφρονεῖ
ὡς στενοκέφαλο ἐκεῖνον πού δὲν τρώει ἀπ’ ὅλα. Κι αὐτός πού δὲν τρώει
ἀπ’ ὅλα, ἂς μὴν κατακρίνει ἐκεῖνον πού τρώει. Διότι κι αὐτόν πού τρώει
ἀπ’ ὅλα ὁ Θεὸς τὸν προσέλαβε στὴν Ἐκκλησία του. Ποιὸς εἶσαι ἐσύ πού
κατακρίνεις ξένο δοῦλο; Αὐτός δὲν ἔχει ἐσένα Κύριο, ἀλλά τὸν Θεό. Σὲ
σχέση μὲ τὸν Κύριό του στέκεται ἢ πέφτει πνευματικά. Μάθε λοιπὸν ὅτι
ἐνῶ ἐσύ τὸν κατακρίνεις, αὐτός θὰ σταθεῖ στερεὸς στὴν πίστη. Διότι ὁ
Θεὸς ἔχει τὴ δύναμη νὰ τὸν ἀνορθώσει καὶ νὰ τὸν στερεώσει.
ΤΟ
ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Εἶπεν ὁ Κύριος· Ἐὰν ἀφῆτε τοῖς ἀνθρώποις τὰ παραπτώματα αὐτῶν, ἀφήσει καὶ ὑμῖν ὁ πατὴρ ὑμῶν ὁ οὐράνιος· ἐὰν δὲ μὴ ἀφῆτε τοῖς ἀνθρώποις τὰ παραπτώματα αὐτῶν, οὐδὲ ὁ πατὴρ ὑμῶν ἀφήσει τὰ παραπτώματα ὑμῶν. Ὅταν δὲ νηστεύητε, μὴ γίνεσθε ὥσπερ οἱ ὑποκριταὶ σκυθρωποί, ἀφανίζουσι γὰρ τὰ πρόσωπα αὐτῶν ὅπως φανῶσι τοῖς ἀνθρώποις νηστεύοντες· ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ὅτι ἀπέχουσιν τὸν μισθὸν αὐτῶν. σὺ δὲ νηστεύων ἄλειψαί σου τὴν κεφαλὴν καὶ τὸ πρόσωπόν σου νίψαι, ὅπως μὴ φανῇς τοῖς ἀνθρώποις νηστεύων ἀλλὰ τῷ πατρί σου τῷ ἐν τῷ κρυπτῷ· καὶ ὁ πατήρ σου ὁ βλέπων ἐν τῷ κρυπτῷ ἀποδώσει σοι ἐν τῷ φανερῷ. Μὴ θησαυρίζετε ὑμῖν θησαυροὺς ἐπὶ τῆς γῆς, ὅπου σὴς καὶ βρῶσις ἀφανίζει, καὶ ὅπου κλέπται διορύσσουσιν καὶ κλέπτουσιν·
θησαυρίζετε δὲ ὑμῖν θησαυροὺς ἐν οὐρανῷ, ὅπου οὔτε σὴς οὔτε βρῶσις ἀφανίζει, καὶ ὅπου κλέπται οὐ διορύσσουσιν
οὐδὲ κλέπτουσιν· ὅπου γάρ ἐστιν ὁ θησαυρός ὑμῶν, ἐκεῖ ἔσται
καὶ ἡ καρδία ὑμῶν.
(Ματθ. στ΄[6] 14 -21)
ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Ἐνώπιον τῶν πυλῶν τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς.
Καὶ ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία, σὰν στοργικὴ καὶ προνοητικὴ μητέρα ποὺ εἶναι,
μὲ τὰ λόγια τοῦ Κυρίου ποὺ καθώρισε νὰ διαβάζονται στὸ σημερινὸ Εὐαγγελικὸ
ἀνάγνωσμα, μᾶς προετοιμάζει, ὥστε στὴν ἀγωνιστικὴ αὐτὴ περίοδο
νὰ ὠφεληθοῦμε ὅλοι μας καὶ νὰ κατευθυνθοῦμε σωστὰ στὸ τέρμα της, τὸ
Πάθος καὶ τὴν Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου.
1.
Η ΠΙΟ ΑΠΛΗ ΕΞΙΣΩΣΗ
Ἕνα ἀπόσπασμα ἀπὸ τὴ γνωστὴ ἐπί τοῦ
ὄρους ὁμιλία εἶναι τὰ λόγια, ποὺ μελετοῦμε ἐδῶ. Ἐάν, λέγει ὁ Κύριος,
συγχωρήσετε στοὺς ἄλλους ἀνθρώπους τὰ ἁμαρτήματα, ποὺ ἔκαναν εἰς
βάρος σας, τότε καὶ ὁ Οὐράνιος Πατέρας σας, ὁ Θεός, θὰ συγχωρήσει καὶ
τὰ δικά σας ἁμαρτήματα. Ἐὰν ὅμως δὲν τοὺς συγχωρήσετε, μὴ περιμένετε
συγχώρηση τῶν ἁμαρτιῶν σας· «οὐδὲ ὁ πατὴρ ὑμῶν ἀφήσει τὰ παραπτώματα
ὑμῶν», οὔτε ὁ Οὐράνιος Πατέρας σας θὰ συγχωρήσει τὰ ἁμαρτήματα τὰ
δικά σας.
ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΑ λόγια τοῦ Χριστοῦ μας. Τόσο ἁπλᾶ
καὶ ξεκάθαρα. Τόσο κατανοητά, τόσο ἀπόλυτα. Δίνουν λύση στὸ μεγαλύτερο
πρόβλημα τοῦ ἀνθρώπου – τὴν ἁμαρτία!
Μιὰ λύση ἁπλὴ καὶ κατορθωτὴ ἀπὸ τὸν καθένα: θέλεις νὰ συγχωρεθεῖς ἀπὸ
τὸν Θεὸ γιὰ τὰ ἁμαρτήματά σου, ὅταν τὰ ἐξομολογεῖσαι μὲ εἰλικρίνεια
καὶ συντριβὴ ἐνώπιον τοῦ πνευματικοῦ; Θέλεις νὰ πάρεις τὴν ἄφεση καὶ
νὰ γίνεις γνήσιο παιδὶ τοῦ Θεοῦ; Λοιπόν, τὸ πράγμα εἶναι εὔκολο, εὐκολότατο.
Ἕνα μόνο εἶναι ἀπαραίτητο νὰ κάνεις. Τί; Νὰ συγχωρήσεις καὶ ἐσὺ τοὺς
ἀδελφούς σου, τοὺς συνανθρώπους σου, γιὰ ὅσα σοῦ ἔχουν φταίξει. Συγχωρεῖς; Συγχωρεῖσαι! Δὲν συγχωρεῖς; Μένεις
ἀσυγχώρητος!
Ἀσφαλῶς ὅλοι γνωρίζουμε, ἀδελφοί, ὅτι
ὁ πνευματικὸς ἀγώνας μας αὐτὸν τελικὰ τὸν σκοπὸ ἔχει: νὰ ἀπαλλαγοῦμε
ἀπὸ τὸ κακό, τὴν ἁμαρτία καὶ νὰ πλησιάσουμε τὸν Ἅγιο τῶν ἁγίων, τὸν
Κύριο καὶ Θεό μας καὶ νὰ ἑνωθοῦμε μαζί Του.
Ἂς προσέξουμε ὅμως πολὺ τὸ σημεῖο,
ποὺ ὑπογραμμίσαμε. Εἶναι λόγια τόσο ἁπλᾶ. Δὲν εἶναι ἀνώτερα μαθηματικά,
ποὺ τὰ καταλαβαίνουν μόνο οἱ ἐπιστήμονες· ἁπλῆ ἀριθμητικὴ εἶναι,
ἡ πιὸ ἁπλῆ ἐξίσωση, ὅπως τὸ «ἕνα κι ἕνα
ἴσον δύο», καὶ τὸ καταλαβαίνουμε ὅλοι μας, καὶ οἱ πιὸ ἀγράμματοι: Ἐὰν συγχωρεῖς, συγχωρεῖσαι. Ἐὰν δὲν συγχωρεῖς,
μένεις ἀσυγχώρητος. Δηλαδὴ κινδυνεύεις τὸν ἔσχατο κίνδυνο·
νὰ μείνεις «ἔξω τοῦ Νυμφῶνος Χριστοῦ».
Δὲν ὑπάρχει ἀμφιβολία πὼς συχνὰ διάφοροι
ἄνθρωποι καὶ μᾶς ἀδικοῦν, καὶ μᾶς περιφρονοῦν, καὶ μὲ δολιότητα μᾶς
φέρονται, καὶ μᾶς βλάπτουν. Αὐτὸ εἶναι ὄντως μία πραγματικότης στὸν ἄθλιο
κόσμο μας. Ὅμως αὐτὸς ἀκριβῶς εἶναι καὶ ὁ ἀγώνας μας τῶν ἀληθινῶν πιστῶν:
Νὰ πνίγουμε τὸ δίκαιό μας, νὰ παραβλέπουμε τὶς ἀδικίες, ποὺ μᾶς κάνουν
οἱ ἄλλοι, καὶ νὰ συγχωροῦμε! Νὰ
συγχωροῦμε! Εἶναι μεγαλειῶδες πράγμα αὐτό, ἀδελφοί. Καὶ μᾶς εἰσάγει
στὸν ἄπειρο χῶρο τῆς ἀπείρου θείας Ἀγάπης. Μᾶς κάνει ὁμοίους μὲ τὸν
Θεό! Γνήσια παιδιά Του, ἱκανοὺς νὰ μετάσχουμε στὴν ὁλόφωτη Βασιλεία
τῆς Ἀγάπης Του.
2.
ΣΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ ΧΩΡΙΣ ΟΠΛΑ;
Τὸ δεύτερο σημεῖο, στὸ ὁποῖο ὁ Κύριος
στρέφει κατόπιν τὴν προσοχή μας, εἶναι τὸ θέμα τῆς νηστείας. Ὅταν νηστεύετε,
λέγει, μὴ τὸ κάνετε σὰν τοὺς ὑποκριτὲς Φαρισαίους, ποὺ παριστάνουν
τοὺς λυπημένους καὶ ἐξαντλημένους, γιὰ νὰ φανοῦν στὰ μάτια τῶν ἀνθρώπων
ὅτι νηστεύουν. Αὐτοί, ὅ,τι ἦταν νὰ ἀμειφθοῦν γιὰ τὴ νηστεία τους, τὸ
πληρώθηκαν ἐδῶ στὴ γῆ ἀπὸ τὸν ἔπαινο τῶν ἀνθρώπων.
Ἐσεῖς, συνιστᾶ ὁ Κύριος στοὺς πιστούς,
νὰ μὴ δείχνετε ἐπιδεικτικὰ ὅτι νηστεύετε. Ἂς τὸ ξέρει αὐτὸ μόνο ὁ
Θεός, ὁ Οὐράνιος Πατέρας σας, ποὺ βλέπει ὅλα τὰ κρυφά τῆς ζωῆς σας, καὶ
Ἐκεῖνος θὰ σᾶς ἀμείψει κάποτε ἐπίσημα καὶ φανερά.
ΨΗΛΟ τὸ σκαλοπάτι, στὸ ὁποῖο ὁ Κύριος
μᾶς καλεῖ νὰ ἀνεβοῦμε. Ἂς μείνουμε ὅμως πρωτίστως σ᾿ αὐτὸ καθεαυτὸ
τὸ θέμα τῆς νηστείας. Διότι στὶς μέρες μας ὁ ἱερὸς αὐτὸς θεσμὸς κινδυνεύει
νὰ καταργηθεῖ.
Λοιπόν, οἱ πιστοὶ ἂς μὴ ἐπηρεαζόμαστε
ἀπὸ τὸ πνεῦμα τῶν πολλῶν κοσμικῶν ἀνθρώπων, ἀλλὰ νὰ ἀγωνιζόμαστε νὰ
τηροῦμε τὴν θεσμοθετημένη νηστεία τῆς Ὀρθόδοξου Ἐκκλησίας μας καὶ
νὰ μὴ τὴν ἀθετοῦμε χωρὶς λόγους σωματικῆς ἀδυναμίας καὶ χωρὶς τὴν ἀπαραίτητη
ἄδεια τοῦ πνευματικοῦ μας. Διότι θὰ στερηθοῦμε ἔτσι τὴ μεγάλη βοήθειά
της στὸν πόλεμο κατὰ τῶν παθῶν καὶ τῶν δαιμόνων, καὶ θὰ ζημιωθοῦμε πολύ.
Ἀλλὰ καὶ νὰ μὴ διστάζουμε νὰ ὁμολογοῦμε
τὸν σεβασμό μας σ᾿ αὐτήν. Νὰ μὴ ντρεπόμαστε, ὅταν σὲ μέρα ἢ περίοδο
νηστείας χρειαστεῖ νὰ μετάσχουμε σὲ κάποιο τραπέζι, ὅπου ὅλοι τὴν
καταλύουν, νὰ μὴ ντρεπόμαστε – ἐπαναλαμβάνουμε – νὰ κάνουμε φανερὸ
ὅτι νηστεύουμε. Ἁπλᾶ καὶ εὐγενικὰ θὰ ἀρνηθοῦμε νὰ φᾶμε τὰ μὴ νηστήσιμα
φαγητά, ἀκόμη κι ἂν χρειασθεῖ νὰ μείνουμε νηστικοί· καὶ ἂς μᾶς εἰρωνευθοῦν
καὶ ἂς μᾶς περιφρονήσουν ἀκόμη. Τιμή μας θὰ εἶναι κάτι τέτοιο.
Αὐτὰ δὲν σημαίνουν ὅτι θὰ πρέπει νὰ
καμαρώνουμε γιὰ τὴ νηστεία ὅσοι νηστεύουμε. Ὄχι! Οὔτε γιὰ τὴ νηστεία
οὔτε γιὰ ὁποιαδήποτε ἀρετή. Διότι μόνο ἡ κρυμμένη ἀρετὴ ἔχει ἀξία.
Ἡ ἀρετὴ ποὺ γίνεται γιὰ τὰ μάτια τῶν ἀνθρώπων, εἶναι κατάθεση στὴν
Τράπεζα τοῦ διαβόλου. Ἀλλὰ καὶ τὸ νὰ ντρεπόμαστε νὰ φανερώνουμε – ὅταν
μᾶς προκαλοῦν – τὸν σεβασμό μας στοὺς ἱεροὺς θεσμοὺς τῆς Ἐκκλησίας
μας, καὶ αὐτὸ κατάθεση στὴν Τράπεζα τοῦ διαβόλου εἶναι καὶ μάλιστα
μὲ ὑψηλότερο ἐπιτόκιο.
Ἀδελφοί, τὸ ἀνάγνωσμά μας τελειώνει
μὲ τὴν ἔντονη προτροπὴ τοῦ Κυρίου νὰ μὴ θησαυρίζουμε οἱ πιστοὶ ἐπίγειους
θησαυρούς, ποὺ χάνονται, ἀλλὰ νὰ θησαυρίζουμε θησαυροὺς στὴν Τράπεζα
τοῦ Οὐρανοῦ, ποὺ μένουν αἰωνίως. Διότι, ἐπιλέγει ὁ Κύριος, ἐκεῖ ποὺ
εἶναι ὁ θησαυρός σας, ἐκεῖ θὰ εἶναι προσκολλημένη καὶ ἡ καρδιά σας.
Ἐδῶ, Κύριε, εἶναι προσκολλημένη ἡ
καρδιὰ πολλῶν ἀπὸ ἐμᾶς τοὺς πιστούς Σου, ἐδῶ στοὺς θησαυροὺς τῆς γῆς. Ὄχι
σὲ Σένα, τὸ ἀτίμητο μαργαριτάρι. Ἀλλὰ στὴ γῆ καὶ τὰ ἀγαθὰ καὶ τὴν
ψεύτικη δόξα της. Καὶ ἀρκετοὶ ἀκόμη ἀπό τοὺς πιστοὺς γονεῖς ὅλη τὴν ἀγωνία
τους ἐδῶ τὴν στρέφουν, στὸ νὰ ἑτοιμάσουν παλατάκια γιὰ τὰ παιδιά τους
πάνω σ᾿ αὐτὴν ἐδῶ τὴ γῆ καὶ ἐδῶ νὰ τὰ δοῦν τιμημένα καὶ δοξασμένα.
Δὲν σοῦ εἶναι ἄγνωστα, Κύριε, ὅλα αὐτά.
Τὰ γνωρίζεις. Λυπήσου μας! Καὶ δὸς μας μετάνοια...
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ
τόμο τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου