ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
Β΄ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ
(24 ΜΑΡΤΙΟΥ 2019)
(ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΤΟΥ ΠΑΛΑΜΑ)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Κατ' ἀρχάς
σύ, Κύριε, τὴν γῆν ἐθεμελίωσας, καὶ ἔργα
τῶν χειρῶν σού εἰσιν οἱ οὐρανοί· αὐτοὶ ἀπολοῦνται, σὺ δὲ διαμένεις· καὶ πάντες ὡς ἱμάτιον
παλαιωθήσονται,
καὶ ὡσεὶ περιβόλαιον ἑλίξεις
αὐτούς, καὶ ἀλλαγήσονται· σὺ δὲ ὁ αὐτὸς εἶ, καὶ τὰ ἔτη σου οὐκ ἐκλείψουσι. πρὸς τίνα δὲ τῶν ἀγγέλων
εἴρηκέ ποτε·
κάθου ἐκ δεξιῶν μου ἕως ἂν θῶ τοὺς ἐχθρούς
σου ὑποπόδιον
τῶν ποδῶν σου; Οὐχὶ πάντες εἰσὶ
λειτουργικὰ πνεύματα εἰς διακονίαν ἀποστελλόμενα διὰ τοὺς μέλλοντας κληρονομεῖν σωτηρίαν;
Διὰ τοῦτο δεῖ περισσοτέρως ἡμᾶς προσέχειν τοῖς ἀκουσθεῖσι, μήποτε παραρρυῶμεν. Εἰ γὰρ ὁ δι' ἀγγέλων
λαληθεὶς
λόγος ἐγένετο βέβαιος, καὶ πᾶσα παράβασις καὶ παρακοὴ ἔλαβεν
ἔνδικον μισθαποδοσίαν, πῶς ἡμεῖς ἐκφευξόμεθα τηλικαύτης ἀμελήσαντες
σωτηρίας;
ἥτις ἀρχὴν λαβοῦσα λαλεῖσθαι διὰ τοῦ Κυρίου, ὑπὸ τῶν ἀκουσάντων
εἰς ἡμᾶς
ἐβεβαιώθη.
(Ἑβρ. α΄[1]10 – β΄[2] 3)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἐσύ,
Κύριε, στὴν ἀρχή τῆς δημιουργίας στήριξες τὴ γῆ καὶ τὴν ἑδραίωσες
μέσα στὸ οὐράνιο στερέωμα, καὶ ἔργα τῶν χειρῶν σου εἶναι οἱ οὐρανοί.
Αὐτοὶ θὰ χάσουν τὸ σημερινό τους σχῆμα καὶ θὰ ἐξαφανισθοῦν.
Ἐσὺ ὅμως παραμένεις ἀναλλοίωτος καὶ ἀμετάβλητος. Κι ὅλος ὁ κόσμος
θὰ παλιώσει σὰν ἕνα ἔνδυμα, κι ἐσύ θὰ τὸν περιστρέψεις καὶ θὰ τὸν περιτυλίξεις
σὰν ἐξωτερικὸ ροῦχο πού φοροῦν οἱ ἄνθρωποι· θὰ ἀλλάξει λοιπὸν καὶ θὰ
γίνει καινούργιος. Ἐσύ ὅμως εἶσαι πάντοτε ὁ ἴδιος, καὶ τὰ ἔτη σου θὰ
εἶναι ἀτελείωτα. Σὲ ποιὸν ἄλλωστε ἀπό τους ἀγγέλους ἔχει πεῖ ποτὲ ὁ
ἐπουράνιος Πατέρας· κάθισε τώρα μετά τὴν Ἀνάληψή σου στὰ δεξιά
μου, ὡσότου ὑποτάξω τους ἐχθρούς σου βάζοντάς τους κάτω ἀπὸ τὰ πόδια
σου ὡς ὑποπόδιο πάνω στὸ ὁποῖο θὰ πατᾶς, γιὰ νὰ ἔχεις αἰωνίως ἀδιαφιλονίκητη
τὴν ἐξουσία; Σὲ κανέναν. Δὲν εἶναι ὅλοι οἱ ἄγγελοι ὑπηρετικὰ πνεύματα,
πού ἐνεργοῦν ὄχι ἀπὸ δική τους πρωτοβουλία, ἀλλά ἀποστέλλονται ἀπὸ
τὸν Θεὸ γιὰ νὰ ὑπηρετοῦν ἐκείνους πού πρόκειται νὰ κληρονομήσουν τὴν
αἰώνια ζωή; Ὁ Υἱός λοιπὸν εἶναι ἀσυγκρίτως ἀνώτερος ἀπό τοὺς ἀγγέλους.
Γι' αὐτὸ κι ἐμεῖς πρέπει νὰ προσέχουμε πολὺ περισσότερο σ' ἐκεῖνα
πού ἀκούσαμε μέ τὸ κήρυγμα, διότι ὅλα αὐτὰ εἶναι λόγοι τοῦ Υἱοῦ καί
τῶν Ἀποστόλων του. Εἶναι ἐπείγουσα ἀνάγκη νὰ προσέχουμε, μήπως ἀπὸ
ἀπροσεξία μᾶς συμβεῖ νὰ παρασυρθοῦμε καὶ πέσουμε ἔξω. Κι ἀλίμονό
μας ἂν πέσουμε ἔξω. Διότι, ἐὰν ὁ νόμος πού ἀνήγγειλε ὁ Θεὸς στὸ Μωυσῆ
διαμέσου ἀγγέλων ἀποδείχθηκε ἔγκυρος καὶ ἰσχυρός, καὶ κάθε παράβασή
του καί παρακοή τιμωρήθηκε δίκαια μὲ τὴν ἀνάλογη τιμωρία, πῶς ἐμεῖς
θὰ ξεφύγουμε τὴν τιμωρία, ἐὰν ἀμελήσουμε μιὰ τόσο μεγάλη καὶ σπουδαία
σωτηρία; Τὴ σωτηρία αὐτὴ δὲν μᾶς τὴν γνωστοποίησαν κάποιοι ἄγγελοι,
ὅπως ἔγινε στὸ νόμο, ἀλλά ἀφοῦ ἄρχισε νὰ τὴν κηρύττει ὁ ἴδιος ὁ Κύριος,
μᾶς τὴν παρέδωσαν ὡς ἀληθινή καὶ ἀξιόπιστη οἱ ἅγιοι Ἀπόστολοι πού
τὴν ἄκουσαν κατευθείαν ἀπὸ τὸ στόμα τοῦ Κυρίου.
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ εἰσῆλθεν ὁ Ἰησοῦς
εἰς Καπερναοὺμ καὶ ἠκούσθη ὅτι εἰς οἶκόν ἐστι. Καὶ εὐθέως συνήχθησαν πολλοὶ, ὥστε
μηκέτι χωρεῖν
μηδὲ τὰ πρὸς τὴν θύραν· καὶ ἐλάλει αὐτοῖς τὸν λόγον. καὶ ἔρχονται
πρὸς αὐτὸν παραλυτικὸν φέροντες,
αἰρόμενον ὑπὸ τεσσάρων. Καὶ μὴ δυνάμενοι προσεγγίσαι αὐτῷ
διὰ τὸν ὄχλον, ἀπεστέγασαν
τὴν στέγην ὅπου
ἦν, καὶ ἐξορύξαντες
χαλῶσι τὸν κράβαττον ἐφ' ᾧ ὁ παραλυτικὸς κατέκειτο. Ἰδὼν
δὲ ὁ Ἰησοῦς τὴν πίστιν αὐτῶν λέγει τῷ παραλυτικῷ· Τέκνον, ἀφέωνταί
σοι αἱ ἁμαρτίαι
σου. Ἦσαν δέ τινες τῶν γραμματέων ἐκεῖ
καθήμενοι
καὶ διαλογιζόμενοι ἐν ταῖς καρδίαις αὐτῶν· Τί οὗτος οὕτως λαλεῖ βλασφημίας; τίς δύναται ἀφιέναι
ἁμαρτίας εἰ μὴ εἷς ὁ Θεός; Καὶ εὐθέως ἐπιγνοὺς ὁ Ἰησοῦς
τῷ πνεύματι αὐτοῦ ὅτι οὕτως αὐτοὶ διαλογίζονται ἐν ἑαυτοῖς
εἶπεν αὐτοῖς·
Τί ταῦτα διαλογίζεσθε ἐν ταῖς καρδίαις ὑμῶν; Τί ἐστιν
εὐκοπώτερον,
εἰπεῖν τῷ παραλυτικῷ, ἀφέωνταί σου αἱ ἁμαρτίαι, ἢ εἰπεῖν, ἔγειρε
καὶ ἆρον
τὸν κράββατόν σου καὶ περιπάτει; Ἵνα δὲ εἰδῆτε ὅτι
ἐξουσίαν ἔχει ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ἀφιέναι ἐπὶ τῆς γῆς ἁμαρτίας
(λέγει τῷ παραλυτικῷ). Σοὶ λέγω, ἔγειρε
καὶ ἆρον
τὸν κράβαττόν σου καὶ ὕπαγε
εἰς τὸν οἶκόν σου. Καὶ ἠγέρθη
εὐθέως, καὶ ἄρας
τὸν κράβαττον ἐξῆλθεν
ἐναντίον πάντων, ὥστε ἐξίστασθαι πάντας καὶ δοξάζειν τὸν Θεὸν λέγοντας ὅτι οὐδέποτε οὕτως εἴδομεν.
(Μάρκ.
β΄[2] 1 - 12)
ΟΜΙΛΙΑ ΕΙΣ
ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ
1. ΔΙΑΦΟΡΑ ΚΡΙΤΗΡΙΩΝ
Συναρπαστικὸ τὸ θέαμα. Ἕνας
παράλυτος ἄνδρας πάνω σ᾿ ἕνα κρεββάτι δεμένο μὲ σχοινιὰ κατεβαίνει
σὰν ἀλεξιπτωτιστὴς ἀπὸ τὴν στέγη στὸ δάπεδο τοῦ σπιτιοῦ, μέσα στὸ ὁποῖο
ὁ Κύριος δίδασκε τὰ συγκεντρωμένα πλήθη. Ὁ χῶρος ἦταν ἀσφυκτικὰ γεμάτος
καὶ οἱ ἄνθρωποι, ποὺ τὸν μετέφεραν, δὲν δίστασαν νὰ ἀναρριχηθοῦν
στὴν σκεπὴ τοῦ σπιτιοῦ, νὰ ἀφαιρέσουν ἕνα τμῆμα της καὶ ἀπὸ ἐκεῖ νὰ κατεβάσουν
τὸν ἀνήμπορο ἄνθρωπο ἐνώπιον τοῦ Κυρίου.
Ἦταν ἄθλος πίστεως αὐτὸ τὸ
παράδοξο γεγονός. Πίστεως καὶ τοῦ παραλύτου, ποὺ δέχθηκε μιὰ τέτοια
– ἐπικίνδυνη ἀσφαλῶς – λύση, καὶ τῶν φίλων του, ποὺ κινήθηκαν μὲ τόση
δύναμη καὶ τόλμη. Ἡ πίστη λοιπὸν αὐτὴ πρόκειται τώρα νὰ ἀμειφθεῖ. Ὁ
Κύριος στρέφεται πρὸς τὸν παραλυτικό... τὰ πλήθη κρατοῦν τὴν ἀναπνοή
τους... περιμένουν νὰ ἀκούσουν τὸ παντοδύναμο πρόσταγμα καὶ νὰ δοῦν
τὸν ἄνθρωπο νὰ πετάγεται ἐπάνω ὑγιής.
Ὅμως... αὐτὴ τὴ φορὰ δὲν ἀκούγεται
ἡ λέξη «ἔγειρε» (σήκω ἐπάνω), ποὺ μὲ τόση ἀγωνία τὰ πλήθη περιμένουν.
Τὰ λόγια τοῦ Κυρίου ξαφνιάζουν ὅλους: «τέκνον, ἀφεώνταί σοι αἱ ἁμαρτίαι
σου», λέγει τὸ γλυκύτατο στόμα Του. Παιδί μου, σοῦ συγχωροῦνται οἱ ἁμαρτίες
σου. Μιὰ παράξενη σιωπὴ διαδέχεται τὰ λόγια Του. Ἀπογοήτευση ἴσως;
Σὲ μερικοὺς δημιουργήθηκε ἀκόμη καὶ ἀντίδραση. Τί λοιπὸν σήμαινε
αὐτὴ ἡ ἐνέργεια τοῦ Κυρίου;
ΘΑΥΜΑΣΤΟ μυστήριο κρύβεται
πράγματι ἐδῶ. Ὁ Κύριος βλέπει πολὺ διαφορετικὰ τὰ πράγματα ἀπ᾿
ὅ,τι συνήθως τὰ βλέπουμε ἐμεῖς. Ἔχει ἄλλα κριτήρια. Καὶ σ᾿ αὐτὴν ἐδῶ
τὴν περίπτωση γνωρίζει πὼς αἰτία τῆς ἀσθενείας τοῦ παραλυτικοῦ
δὲν ἦταν κάποιο μικρόβιο ἢ κάτι παρόμοιο, ἀλλὰ ἡ ἁμαρτία. Ἡ ἄσωτη
καὶ ἔκλυτη ζωή του εἶχε σὰν ἀποτέλεσμα τὴν παράλυση τοῦ σώματός
του. Γι᾿ αὐτὸ καὶ ὁ Κύριος, βλέποντας τὴν τωρινὴ καλή του διάθεση,
τὴν πίστη καὶ τὴν μετάνοιά του, τοῦ χαρίζει πρῶτα αὐτὸ ἀκριβῶς, ποὺ
κυρίως ἔχει ἀνάγκη: τὴν ὑγεία τῆς ψυχῆς, τὴν συγχώρηση τῶν ἁμαρτιῶν,
ποὺ ἄλλωστε εἶναι τὸ ὕψιστο ἀγαθό.
Διαπιστώνουμε τώρα πόσο διαφέρουν
καὶ τὰ δικά μας κριτήρια ἀπὸ τὰ κριτήρια τοῦ Κυρίου. Ἐμεῖς λέμε συνήθως: «ὑγεία πρῶτα ἀπ᾿ ὅλα· αὐτὸ εἶναι τὸ ἀνώτερο».
Ὁ Κύριος ὅμως λέγει: «Ὄχι! Τὸ ἀνώτερο
εἶναι ἡ ὑγεία τῆς ψυχῆς. Αὐτὸ εἶναι τὸ πρῶτο· ὅλα τὰ ἄλλα ἔρχονται
δεύτερα».
Καὶ φυσικὰ ἡ διαφορὰ τῶν κριτηρίων
δὲν ἐντοπίζεται μόνο στὸ θέμα τῆς ὑγείας, ἀλλὰ σὲ πάρα πολλά. Ἐμεῖς
συνήθως θεωροῦμε σπουδαῖο τὸν ἄνθρωπο, ποὺ εἶναι ἔξυπνος, μορφωμένος,
ἱκανὸς καὶ κάτοχος πτυχίων καὶ ἄλλων διακρίσεων. Ὁ Κύριος ὄχι! Ὁ
Κύριος σπουδαῖο θεωρεῖ τὸν ταπεινό, τὸν ἁπλό, τὸν ἁγιασμένο, τὸν ἄνθρωπο
ποὺ ἔχει καρδιὰ καθαρή, ἀνεξαρτήτως ἂν αὐτὸς εἶναι φτωχὸς ἢ πλούσιος,
μορφωμένος ἢ ἀγράμματος, ἔξυπνος ἢ ἀργόστροφος, ὁδοκαθαριστὴς ἢ
ὑπουργός.
Μήπως ἢ Παναγία μας εἶχε πτυχία;
Οἱ Ἀπόστολοι δὲν ἦσαν ὡς ἐπὶ τὸ πλεῖστον ἀγράμματοι ψαράδες; Λοιπόν;
Λοιπόν, ἀδελφοί, αὐτὰ ποὺ ἐμεῖς
συχνὰ θεωροῦμε μεγάλα καὶ σημαντικά, γιὰ τὸν Θεὸ δὲν εἶναι παρὰ πελώρια
μηδενικά. Καὶ αὐτὰ ποὺ συχνὰ ὑποτιμοῦμε, ἐνώπιόν Του ἔχουν ἀξία ἄπειρη.
Ἂς προσέξουμε συνεπῶς τὰ κριτήριά
μας. Μάλιστα, ὅσοι ἔχουν καὶ κάπως πιὸ ὑπεύθυνες θέσεις, νὰ προσέξουν,
ὥστε τέτοιο πνεῦμα νὰ καλλιεργοῦν καὶ νὰ ἐμπνέουν γύρω τους. Νὰ μὴ
δείχνουν ἐνθουσιασμὸ καὶ προτίμηση σὲ ὅσους ἔχουν κάποια ἐξωτερικὰ
προσόντα, διότι καὶ αὐτοὺς θὰ τοὺς βλάψουν καὶ ἄλλους μπορεῖ νὰ πληγώσουν
καὶ πολὺ μακριὰ ἀπὸ τὸν δρόμο τοῦ Εὐαγγελίου τελικὰ νὰ καταντήσουν.
Καὶ ὅλοι μας βεβαίως αὐτὸ νὰ
ἐπιδιώκουμε. Νὰ ἀποκτήσουμε τὰ κριτήρια τοῦ Χριστοῦ μας. Μὴ βρεθοῦμε
τυχὸν σὲ ἀνάλογο μῆκος κύματος μὲ τοὺς πονηροὺς γραμματεῖς, ποὺ ἐπέκριναν
τότε τὸν Κύριο, θεωρώντας τον ἀκόμη καὶ βλάσφημο!
2. «Η ΦΥΛΑΚΗ ΤΟΥ
ΝΟΟΣ»
Πράγματι, ὅπως μᾶς πληροφορεῖ
ὁ ἱερὸς Εὐαγγελιστής, οἱ ἄνθρωποι ἐκεῖνοι, ποὺ δὲν πίστευαν στὴ θεϊκὴ
ἀποστολὴ τοῦ Κυρίου, ἄρχισαν νὰ σκέφτονται μέσα τους πὼς ὁ Κύριος
συγχωρώντας ἁμαρτίες κάνει κάτι ἀπαγορευμένο, κάτι ποὺ μόνο ὁ Θεὸς
δικαιοῦτο νὰ χαρίσει. Ἡ σκέψη τους ἦταν ὡς ἕνα σημεῖο σωστή, ἀντὶ ὅμως
νὰ ὁδηγηθοῦν στὸ ὀρθὸ συμπέρασμα, ὅτι ὁ Κύριος εἶναι ὄντως Θεός, ἐκεῖνοι
ἄρχισαν νὰ Τὸν ἐπικρίνουν σὰν βλάσφημο.
Οἱ σκέψεις τους αὐτές, ποὺ δὲν τὶς ἀνακοίνωσαν σὲ κανένα,
δὲν ξέφυγαν βέβαια ἀπὸ τὸ θεϊκὸ βλέμμα τοῦ Κυρίου. Γι᾿ αὐτὸ καὶ τοὺς
ἐλέγχει δημοσίως: «τὶ ταῦτα διαλογίζεσθε ἐν ταῖς καρδίαις ὑμῶν;»,
τοὺς λέγει· γιατί καλλιεργεῖτε τέτοιες σκέψεις μέσα σας; Τί νομίζετε
πὼς εἶναι εὐκολότερο; Νὰ πῶ στὸν ἄνθρωπο: «σοῦ συγχωροῦνται οἱ ἁμαρτίες»
ἢ νὰ τοῦ πῶ: «σήκω καὶ πάρε τὸ κρεββάτι σου καὶ περπάτα»; Ἐσεῖς φαίνεται
θεωρεῖτε πὼς δὲν μπορῶ νὰ τὸν θεραπεύσω καὶ γι᾿ αὐτὸ δῆθεν τοῦ εἶπα
κάτι ποὺ δὲν γίνεται φανερό, ὅτι δηλαδὴ τοῦ συγχωροῦνται οἱ ἁμαρτίες.
Καὶ μάλιστα σκεφθήκατε πὼς ἔτσι βλασφήμησα τὸν Θεό. Γιὰ νὰ βεβαιωθεῖτε
ὅμως πὼς ἔχω ἐξουσία νὰ συγχωρῶ ἁμαρτίες, κυττάξτε τί θὰ κάνω. Καὶ
στρεφόμενος πρὸς τὸν παράλυτο τοῦ λέγει: «Σὲ σένα μιλάω· σήκω καὶ πάρε
τὸ κρεββάτι σου καὶ πήγαινε στὸ σπίτι σου»! Καὶ ἀμέσως ὁ ἄνθρωπος πετάχθηκε
πάνω καὶ κρατώντας τὸ κρεββάτι βγῆκε ἀπὸ τὸ σπίτι ἐνώπιον ὅλων, ποὺ
ἔκθαμβοι δόξαζαν τὸν Θεὸ λέγοντας: τέτοιο πράγμα ποτὲ δὲν εἶδαν τὰ
μάτια μας!
ΘΑΥΜΑΣΤΟ τὸ γεγονός. Ἀξιολύπητοι
ὅμως οἱ πονηροὶ γραμματεῖς, ποὺ ὁ νοῦς τους πήγαινε πάντοτε στὸ κακό.
Μήπως ὅμως κάτι ἀνάλογο συμβαίνει ἴσως καὶ μὲ πολλοὺς ἀπὸ ἐμᾶς;
Μήπως δηλαδὴ ἀφήνουμε καὶ ἐμεῖς
νὰ κυκλοφοροῦν στὸν νοῦ μας σκέψεις πονηρές; Καὶ τί θὰ πεῖ πονηρές; Τὸ
γνωρίζουμε. Κάθε τι, ποὺ εἶναι ἀντίθετο μὲ τὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ, σκέψη
πονηρὴ εἶναι. Kαὶ ἡ ὑπερηφάνεια, δηλαδή, καὶ ἡ κενοδοξία καὶ ἡ ζήλεια
καὶ οἱ ἀντιπάθειες καὶ αἰσχρότητες καὶ οἱ κατακρίσεις καὶ τόσο ἄλλα
πονηροὶ λογισμοὶ εἶναι. Ὅλα αὐτά, ὅταν μένουν ἀπολέμητα καὶ εὐχαριστεῖται
κανεὶς ἀπὸ τὴν παρουσία τους, μολύνουν τὸν νοῦ καὶ ὁ ἄνθρωπος κινδυνεύει
ἔτσι νὰ χωρισθεῖ τελείως ἀπὸ τὸν Θεό. «Τῷ γὰρ ἐμπαθεῖ νῷ ἑνωθῆναι
τὸν Θεόν, ἀδύνατον», γράφει ὁ μέγας ἀγωνιστὴς τῆς Ὀρθοδοξίας, ἅγιος
Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς, τοῦ ὁποίου σήμερα τὴ μνήμη τιμᾶ ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία.
Τί σημαίνει αὐτό; Σημαίνει ὅτι μὲ τὸν ἄνθρωπο, ποὺ ὁ νοῦς του εἶναι κυριευμένος
ἀπὸ τοὺς ἐμπαθεῖς, τοὺς πονηροὺς λογισμούς, εἶναι ἀδύνατον νὰ ἑνωθεῖ
ὁ Θεός.
Βεβαίως σ᾿ αὐτὸ τὸ σημεῖο
πρέπει νὰ προσέξουμε τὸ ἑξῆς: Δὲν εἶναι ἁμαρτία οἱ κακοὶ λογισμοί,
ποὺ ἁπλῶς περνᾶνε ἀπὸ τὸν νοῦ μας. Διότι αὐτοὶ ὡς ἐπὶ τὸ πλεῖστον προέρχονται
ἀπὸ τὸν διάβολο, ὁ ὁποῖος σὰν γεωργός τῆς ἁμαρτίας συνέχεια αὐτὸ
κάνει: ρίχνει σπόρους πονηροὺς στὸ χωράφι μας (τὸν νοῦ) καὶ ὅ,τι πιάσει.
Πότε ἕνας τέτοιος πονηρὸς
λογισμὸς γίνεται ἁμαρτία καὶ μολύνει τὸν νοῦ μας; Αὐτὸ συμβαίνει, ὅταν
εὐχαριστηθοῦμε μὲ τὸν κακὸ λογισμὸ καὶ τὸν ἀφήσουμε ἀπολέμητο
καὶ τὸν καλλιεργήσουμε μέσα μας. Δηλαδή, ὅταν ὑπάρξει ἀπὸ μέρους
μας συγκατάθεση, συμφωνία μὲ τὸν ἁμαρτωλὸ λογισμό. Ὅταν ὅμως μὲ
τὴν Χάρη τοῦ Θεοῦ τὸν πολεμοῦμε καὶ τὸν διώχνουμε, τότε ὄχι μόνον
δὲν λογίζεται ὡς ἁμαρτία καὶ ἐνοχή, ἀλλὰ ὡς ἀρετὴ βραβεύεται ἀπὸ
τὸν καρδιογνώστη Κύριο καὶ Θεό μας.
Ἕνας ἅγιος, ὅταν τὸν ρώτησαν
κάτι σχετικὸ μὲ τοὺς πονηροὺς λογισμούς, εἶπε τὸ ἑξῆς: «Εἶναι ἀδύνατον
νὰ ἐμποδίσω τὰ πουλιὰ νὰ πετοῦν στὸν Οὐρανό· μπορῶ ὅμως νὰ μὴ τὰ ἀφήσω
νὰ κάνουν φωλιὰ στὸ σπίτι μου». Καὶ ὁ καθένας μας εἶναι ἀδύνατο νὰ μὴ
πολεμηθεῖ ἀπὸ τὸν διάβολο μὲ πονηροὺς λογισμούς, θὰ πρέπει ὅμως ἀμέσως
νὰ τοὺς διώχνουμε καὶ νὰ μὴ πιάνουμε συζήτηση μαζί τους. Αὐτὸ εἶναι
«ἡ φυλακὴ τοῦ νοός», τὸ φύλαγμα δηλαδὴ τοῦ νοῦ, ὅπως τὸ ἀποκαλοῦν οἱ
ἅγιοι Πατέρες, τὸ ὁποῖο εἶναι ἀνάγκη ὅλοι μας νὰ τὸ ἐπιμελούμεθα.
Ναί, ἀδελφοί! Διότι διαφορετικὰ
ὁ κίνδυνος εἶναι μέγας!
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου