ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΣΑΜΑΡΕΙΤΙΔΟΣ
(26 ΜΑΪΟΥ 2019)
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Ἐν ταῖς ἡμέραις ἐκείναις, διασπαρέντες οἱ ἀπόστολοι ἀπὸ τῆς θλίψεως
τῆς γενομένης ἐπὶ Στεφάνῳ διῆλθον ἕως Φοινίκης καὶ Κύπρου καὶ ᾿Αντιοχείας,
μηδενὶ λαλοῦντες τὸν λόγον εἰ μὴ μόνον ᾿Ιουδαίοις. ῏Ησαν δέ τινες
ἐξ αὐτῶν ἄνδρες Κύπριοι καὶ Κυρηναῖοι, οἵτινες εἰσελθόντες εἰς ᾿Αντιόχειαν
ἐλάλουν πρὸς τοὺς ῾Ελληνιστάς, εὐαγγελιζόμενοι τὸν Κύριον ᾿Ιησοῦν.
Καὶ ἦν χεὶρ Κυρίου μετ᾿ αὐτῶν, πολύς τε ἀριθμὸς πιστεύσας ἐπέστρεψεν
ἐπὶ τὸν Κύριον. ᾿Ηκούσθη δὲ ὁ λόγος εἰς τὰ ὦτα τῆς ἐκκλησίας τῆς ἐν
῾Ιεροσολύμοις περὶ αὐτῶν, καὶ ἐξαπέστειλαν Βαρνάβαν διελθεῖν ἕως
᾿Αντιοχείας· ὃς παραγενόμενος καὶ ἰδὼν τὴν χάριν τοῦ Θεοῦ ἐχάρη,
καὶ παρεκάλει πάντας τῇ προθέσει τῆς καρδίας προσμένειν τῷ Κυρίῳ, ὅτι
ἦν ἀνὴρ ἀγαθὸς καὶ πλήρης Πνεύματος ῾Αγίου καὶ πίστεως· καὶ προσετέθη
ὄχλος ἱκανὸς τῷ Κυρίῳ. Ἐξῆλθε δὲ εἰς Ταρσὸν ὁ Βαρνάβας ἀναζητῆσαι
Σαῦλον, καὶ εὑρὼν αὐτὸν ἤγαγεν αὐτὸν εἰς ᾿Αντιόχειαν. Ἐγένετο δὲ αὐτοὺς
ἐνιαυτὸν ὅλον συναχθῆναι ἐν τῇ ἐκκλησίᾳ καὶ διδάξαι ὄχλον ἱκανόν,
χρηματίσαι τε πρῶτον ἐν ᾿Αντιοχείᾳ τοὺς μαθητὰς Χριστιανούς. ᾿Εν
ταύταις δὲ ταῖς ἡμέραις κατῆλθον ἀπὸ ῾Ιεροσολύμων προφῆται εἰς
᾿Αντιόχειαν· ἀναστὰς δὲ εἷς ἐξ αὐτῶν ὀνόματι ῎Αγαβος ἐσήμανε διὰ
τοῦ Πνεύματος λιμὸν μέγαν μέλλειν ἔσεσθαι ἐφ᾿ ὅλην τὴν οἰκουμένην·
ὅστις καὶ ἐγένετο ἐπὶ Κλαυδίου Καίσαρος. Τῶν δὲ μαθητῶν καθὼς ηὐπορεῖτό
τις, ὥρισαν ἕκαστος αὐτῶν εἰς διακονίαν πέμψαι τοῖς κατοικοῦσιν ἐν
τῇ ᾿Ιουδαίᾳ ἀδελφοῖς· ὃ καὶ ἐποίησαν ἀποστείλαντες πρὸς τοὺς πρεσβυτέρους
διὰ χειρὸς Βαρνάβα καὶ Σαύλου.
(Πράξ. ια΄ [11] 19 – 30)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Σ’ ἐκεῖνες τίς
ἡμέρες που οἱ Ἀπόστολοι πού εἶχαν φύγει ἀπὸ τὰ Ἱεροσόλυμα καὶ εἶχαν διασκορπισθεῖ
λόγῳ τοῦ διωγμοῦ πού εἶχε γίνει ἐξαιτίας τοῦ Στεφάνου, ἔφθασαν μέχρι τή
Φοινίκη καὶ τὴν Κύπρο καὶ τὴν Ἀντιόχεια. Καὶ σὲ κανέναν ἄλλο δέν κήρυτταν
τόν λόγο τοῦ Θεοῦ παρά μόνο στοὺς Ἰουδαίους. Μερικοὶ μάλιστα ἀπ' αὐτοὺς
ἦταν βέβαια Ἰουδαῖοι στήν καταγωγή, ἀλλά εἶχαν γεννηθεῖ ἄλλοι στὴν
Κύπρο καί ἄλλοι στὴν Κυρηναϊκὴ Λιβύη. Αὐτοί, ὅταν ἦλθαν στὴν Ἀντιόχεια,
δίδασκαν τοὺς Ἰουδαίους πού εἶχαν γεννηθεῖ μακριά ἀπὸ τὴν Παλαιστίνη
καὶ εἶχαν πλέον μητρική τους γλώσσα τὴν ἑλληνική, καὶ τοὺς κήρυτταν τὸ
Εὐαγγέλιο τῆς σωτηρίας πού χαρίζει ὁ Ἰησοῦς Χριστός. Καὶ ἡ δύναμη τοῦ
Κυρίου ἦταν μαζί τους. Ἔτσι, μέ τή συνέργεια καὶ τὴν ἐνίσχυση τῆς δυνάμεως
αὐτῆς ἕνας μεγάλος ἀριθμὸς ἀπ' αὐτοὺς τοὺς Ἰουδαίους Ἑλληνιστές πίστεψε
καὶ ἐπέστρεψε στὸν Κύριο. Ἔφθασε λοιπὸν ἡ φήμη τῶν θαυμαστῶν αὐτῶν
γεγονότων στὰ αὐτιὰ τῆς Ἐκκλησίας τῶν Ἱεροσολύμων καί ἀποφάσισαν νὰ
στείλουν τὸν Βαρνάβα νά πάει μέχρι τὴν Ἀντιόχεια. Αὐτός, ὅταν ἦλθε καὶ
εἶδε τὰ ἔργα τῆς χάριτος τοῦ Θεοῦ, πού φανερωνόταν ἀπὸ τὸ πλῆθος αὐτῶν
πού εἶχαν πιστέψει καὶ ἀπό τή ζωή τους, χάρηκε καί προέτρεπε ὅλους νὰ μένουν
ἀφοσιωμένοι καὶ προσηλωμένοι στὸν Κύριο μὲ ὅλη τὴ διάθεση τῆς ψυχῆς
τους. Χάρηκε λοιπὸν ὁ Βαρνάβας καὶ στήριζε τούς νέους αὐτοὺς μαθητές,
διότι ἦταν ἄνθρωπος ἀγαθὸς καί γεμάτος Πνεῦμα Ἅγιον καὶ πίστη. Γι'
αὐτὸ ἐξάλλου καὶ μποροῦσε νὰ στηρίζει καὶ νὰ παρηγορεῖ. Κι ἀπὸ τὴ δράση
αὐτὴ τοῦ Βαρνάβα μεγάλο πλῆθος λαοῦ προστέθηκε στοὺς πιστοὺς τοῦ Κυρίου.
Ὁ Βαρνάβας μάλιστα πῆγε καὶ στὴν Ταρσὸ γιὰ νὰ ἀναζητήσει τὸν Σαῦλο
καὶ νὰ τὸν πάρει βοηθό του στὸ ἔργο τῆς διδασκαλίας καὶ τῆς ἐνισχύσεως
τοῦ πλήθους αὐτοῦ τῶν Χριστιανῶν. Κι ὅταν τὸν βρῆκε, τὸν ἔφερε στὴν Ἀντιόχεια.
Ἐκεῖ λοιπὸν γιὰ ἕνα ὁλόκληρο χρόνο οἱ δύο αὐτοὶ ἀπόστολοι συμμετεῖχαν
στὶς συνάξεις τῶν πιστῶν στὴν Ἐκκλησία καὶ δίδαξαν πλῆθος πολύ. Ἔτσι
στὴν Ἀντιόχεια οἱ μαθητὲς τοῦ Κυρίου ἐξαιτίας τοῦ πλήθους τους ὀνομάσθηκαν
γιὰ πρώτη φορὰ «Χριστιανοί».
Ἐκεῖνες τίς
ἡμέρες κατέβηκαν ἀπὸ τὰ Ἱεροσόλυμα στὴν Ἀντιόχεια μερικοὶ προφῆτες.
Ἕνας ἀπὸ αὐτούς, πού λεγόταν Ἄγαβος, σηκώθηκε στὴ σύναξη τῶν πιστῶν,
καὶ φωτισμένος ἀπὸ τὸ Ἅγιον Πνεῦμα ἀπεκάλυψε ὅτι θὰ ἔπεφτε μεγάλη
πείνα σ' ὅλη τὴν οἰκουμένη. Πράγματι ἡ πείνα αὐτὴ συνέβη ὅταν αὐτοκράτορας
ἦταν ὁ Κλαύδιος Καίσαρ. Μετὰ λοιπὸν ἀπὸ τὴν προφητεία αὐτή, οἱ μαθητές,
ἀνάλογα μὲ τοὺς πόρους καὶ τὰ μέσα πού διέθετε ὁ καθένας, ἀποφάσισαν
νὰ στείλουν καθένας ἀπ' αὐτοὺς τὴ συνδρομή του γιὰ νὰ βοηθήσουν καὶ
νὰ ὑπηρετήσουν τοὺς ἀδελφοὺς πού κατοικοῦσαν στὴν Ἰουδαία. Καὶ πραγματικὰ
αὐτὸ ἔκαναν· ἔστειλαν τὴν εἰσφορά τους στοὺς πρεσβυτέρους τῆς Ἐκκλησίας
τῶν Ἱεροσολύμων μὲ τὰ χέρια τοῦ Βαρνάβα καὶ τοῦ Σαύλου.
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ, ἔρχεται ὁ Ἰησοῦς εἰς πόλιν τῆς Σαμαρείας
λεγομένην Συχὰρ, πλησίον τοῦ χωρίου ὃ ἔδωκεν Ἰακὼβ
Ἰωσὴφ τῷ υἱῷ αὐτοῦ. ἦν δὲ ἐκεῖ πηγὴ τοῦ Ἰακώβ. ὁ οὖν Ἰησοῦς κεκοπιακὼς ἐκ τῆς ὁδοιπορίας ἐκαθέζετο οὕτως ἐπὶ τῇ πηγῇ· ὥρα ἦν ὡσεὶ ἕκτη. ἔρχεται γυνὴ ἐκ τῆς Σαμαρείας
ἀντλῆσαι ὕδωρ. λέγει αὐτῇ
ὁ Ἰησοῦς· Δός μοι πιεῖν. οἱ γὰρ μαθηταὶ αὐτοῦ ἀπεληλύθεισαν εἰς τὴν πόλιν, ἵνα τροφὰς ἀγοράσωσι. λέγει οὖν αὐτῷ ἡ γυνὴ ἡ Σαμαρεῖτις·
Πῶς σὺ Ἰουδαῖος ὢν παρ' ἐμοῦ πιεῖν αἰτεῖς,
οὔσης γυναικὸς Σαμαρείτιδος; οὐ γὰρ συγχρῶνται Ἰουδαῖοι
Σαμαρείταις.
ἀπεκρίθη Ἰησοῦς καὶ εἶπεν αὐτῇ· Εἰ ᾔδεις τὴν δωρεὰν τοῦ Θεοῦ καὶ τίς ἐστιν ὁ λέγων σοι, δός μοι πιεῖν,
σὺ ἂν ᾔτησας αὐτὸν, καὶ ἔδωκεν ἄν σοι ὕδωρ ζῶν. λέγει αὐτῷ ἡ γυνή· Κύριε, οὔτε ἄντλημα ἔχεις, καὶ τὸ φρέαρ ἐστὶ βαθύ· πόθεν
οὖν ἔχεις τὸ ὕδωρ τὸ ζῶν; μὴ σὺ μείζων εἶ τοῦ πατρὸς ἡμῶν Ἰακώβ, ὃς ἔδωκεν ἡμῖν τὸ φρέαρ, καὶ αὐτὸς ἐξ αὐτοῦ ἔπιε καὶ οἱ υἱοὶ αὐτοῦ καὶ τὰ θρέμματα αὐτοῦ;
ἀπεκρίθη Ἰησοῦς καὶ εἶπεν αὐτῇ· Πᾶς ὁ πίνων ἐκ τοῦ ὕδατος τούτου διψήσει πάλιν· ὃς δ' ἂν πίῃ ἐκ τοῦ ὕδατος οὗ ἐγὼ δώσω αὐτῷ, οὐ μὴ διψήσει εἰς τὸν αἰῶνα, ἀλλὰ τὸ ὕδωρ ὃ δώσω αὐτῷ,
γενήσεται ἐν αὐτῷ πηγὴ ὕδατος ἁλλομένου εἰς ζωὴν αἰώνιον.
λέγει πρὸς αὐτὸν ἡ γυνή· Κύριε, δός μοι τοῦτο τὸ ὕδωρ, ἵνα μὴ διψῶ μηδὲ ἔρχομαι
ἐνθάδε ἀντλεῖν. λέγει αὐτῇ ὁ Ἰησοῦς· Ὕπαγε φώνησον τὸν ἄνδρα σου καὶ ἐλθὲ ἐνθάδε. ἀπεκρίθη ἡ γυνὴ καὶ εἶπεν· Οὐκ ἔχω ἄνδρα. λέγει αὐτῇ
ὁ Ἰησοῦς· Καλῶς εἶπας
ὅτι ἄνδρα οὐκ ἔχω· πέντε γὰρ ἄνδρας ἔσχες, καὶ νῦν ὃν ἔχεις οὐκ ἔστι σου ἀνήρ· τοῦτο ἀληθὲς εἴρηκας. λέγει αὐτῷ ἡ γυνή· Κύριε, θεωρῶ ὅτι προφήτης εἶ σύ. οἱ πατέρες ἡμῶν ἐν τῷ ὄρει τούτῳ προσεκύνησαν· καὶ ὑμεῖς λέγετε ὅτι ἐν Ἱεροσολύμοις
ἐστὶν ὁ τόπος ὅπου δεῖ προσκυνεῖν. λέγει αὐτῇ ὁ Ἰησοῦς· Γύναι, πίστευσόν μοι ὅτι ἔρχεται ὥρα ὅτε οὔτε ἐν τῷ ὄρει τούτῳ οὔτε ἐν Ἱεροσολύμοις προσκυνήσετε τῷ πατρί. ὑμεῖς προσκυνεῖτε
ὃ οὐκ οἴδατε, ἡμεῖς προσκυνοῦμεν ὃ οἴδαμεν· ὅτι ἡ σωτηρία ἐκ τῶν Ἰουδαίων ἐστίν. ἀλλ' ἔρχεται
ὥρα,
καὶ νῦν ἐστιν, ὅτε οἱ ἀληθινοὶ
προσκυνηταὶ
προσκυνήσουσι τῷ πατρὶ ἐν πνεύματι καὶ ἀληθείᾳ· καὶ γὰρ ὁ πατὴρ τοιούτους ζητεῖ τοὺς προσκυνοῦντας αὐτόν. πνεῦμα ὁ Θεός, καὶ τοὺς προσκυνοῦντας αὐτὸν ἐν πνεύματι καὶ ἀληθείᾳ
δεῖ προσκυνεῖν. λέγει αὐτῷ ἡ γυνή· Οἶδα ὅτι Μεσσίας ἔρχεται ὁ λεγόμενος Χριστός· ὅταν ἔλθῃ ἐκεῖνος, ἀναγγελεῖ
ἡμῖν πάντα. λέγει αὐτῇ ὁ Ἰησοῦς· Ἐγώ εἰμι, ὁ λαλῶν σοι.
καὶ ἐπὶ τούτῳ ἦλθαν οἱ μαθηταὶ αὐτοῦ,
καὶ ἐθαύμασαν
ὅτι μετὰ
γυναικὸς ἐλάλει· οὐδεὶς μέντοι
εἶπε, τί ζητεῖς ἤ τί λαλεῖς μετ'
αὐτῆς; Ἀφῆκεν οὖν τὴν ὑδρίαν αὐτῆς ἡ γυνὴ καὶ ἀπῆλθεν εἰς τὴν πόλιν, καὶ λέγει τοῖς ἀνθρώποις· Δεῦτε ἴδετε ἄνθρωπον
ὃς
εἶπέ μοι πάντα ὅσα ἐποίησα· μήτι οὗτός
ἐστιν ὁ Χριστός; ἐξῆλθον οὖν ἐκ τῆς πόλεως καὶ ἤρχοντο πρὸς αὐτόν. Ἐν δὲ τῷ μεταξὺ ἠρώτων αὐτὸν οἱ μαθηταὶ λέγοντες·
Ραββί, φάγε. ὁ δὲ εἶπεν αὐτοῖς· Ἐγὼ βρῶσιν ἔχω φαγεῖν, ἣν ὑμεῖς οὐκ οἴδατε. ἔλεγον οὖν οἱ μαθηταὶ πρὸς ἀλλήλους· Μή τις ἤνεγκεν αὐτῷ φαγεῖν;
λέγει αὐτοῖς ὁ Ἰησοῦς· Ἐμὸν βρῶμά ἐστιν ἵνα ποιῶ τὸ θέλημα τοῦ πέμψαντός με καὶ τελειώσω αὐτοῦ τὸ ἔργον. οὐχ ὑμεῖς λέγετε ὅτι ἔτι τετράμηνός ἐστι καὶ ὁ θερισμὸς ἔρχεται; ἰδοὺ λέγω ὑμῖν, ἐπάρατε
τοὺς ὀφθαλμοὺς
ὑμῶν καὶ θεάσασθε τὰς χώρας, ὅτι λευκαί εἰσι
πρὸς θερισμόν ἤδη. καὶ ὁ θερίζων μισθὸν λαμβάνει καὶ συνάγει καρπὸν εἰς ζωὴν αἰώνιον, ἵνα καὶ ὁ σπείρων ὁμοῦ χαίρῃ καὶ ὁ θερίζων. ἐν γὰρ τούτῳ ὁ λόγος ἐστὶν ὁ ἀληθινὸς, ὅτι ἄλλος
ἐστὶν ὁ σπείρων καὶ ἄλλος ὁ θερίζων. ἐγὼ ἀπέστειλα
ὑμᾶς θερίζειν ὃ οὐχ ὑμεῖς κεκοπιάκατε·
ἄλλοι κεκοπιάκασι, καὶ ὑμεῖς εἰς τὸν κόπον αὐτῶν
εἰσεληλύθατε. Ἐκ δὲ τῆς πόλεως ἐκείνης πολλοὶ ἐπίστευσαν
εἰς αὐτὸν τῶν Σαμαρειτῶν
διὰ τὸν λόγον τῆς γυναικὸς, μαρτυρούσης ὅτι εἶπέ μοι πάντα ὅσα ἐποίησα. ὡς οὖν ἦλθον πρὸς αὐτὸν οἱ Σαμαρεῖται,
ἠρώτων αὐτὸν μεῖναι παρ' αὐτοῖς· καὶ ἔμεινεν
ἐκεῖ δύο ἡμέρας. καὶ πολλῷ πλείους ἐπίστευσαν διὰ τὸν λόγον αὐτοῦ,
τῇ τε γυναικὶ ἔλεγον ὅτι οὐκέτι διὰ τὴν σὴν λαλιὰν πιστεύομεν· αὐτοὶ γὰρ ἀκηκόαμεν, καὶ οἴδαμεν ὅτι οὗτός ἐστιν ἀληθῶς ὁ σωτὴρ τοῦ κόσμου ὁ Χριστός.
(Ἰωάν. δ[4] 5- 42)
ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
1. ΝΕΡΟ Σ' ΕΝΑ
ΔΙΨΑΣΜΕΝΟ ΚΟΣΜΟ
Ἡ ὥρα εἶναι
περίπου 12 τὸ μεσημέρι. Ὁ Κύριος κατάκοπος κάθεται πλάι σὲ ἕνα πηγάδι
κοντὰ στὴν πόλη τῆς Σαμάρειας Συχάρ. Οἱ Μαθητὲς ἀπουσιάζουν· ἔχουν
πάει στὴν πόλη νὰ ἀγοράσουν τρόφιμα. Ἡ ἀπόλυτη ὅμως ἡσυχία ποὺ ἐπικρατεῖ
σπάζει σὲ λίγο ἀπὸ ἀνθρώπινα βήματα. Μία γυναίκα Σαμαρείτις πλησιάζει
κρατώντας τὴ στάμνα της, προφανῶς γιὰ νὰ τὴν γεμίσει μὲ νερὸ ἀπὸ τὸ πηγάδι.
Καὶ ἤδη ἔχει ἀρχίσει νὰ ἀντλεῖ νερό, ὅταν ξαφνικὰ ἀκούγεται ἡ φωνὴ
τοῦ Κυρίου: «Δός μοι πιεῖν», δός μου νὰ πιῶ. Ἡ γυναίκα μένει ἐμβρόντητη.
Ἄκουσε ἄραγε καλά; Πῶς, λέγει στὸν Κύριον, ἐσὺ ἕνας Ἰουδαῖος ζητᾶς
νερὸ ἀπὸ μένα ποὺ εἶμαι Σαμαρείτις; (Διότι οἱ Ἑβραῖοι καὶ οἱ Σαμαρεῖτες
εἶχαν μεγάλη ἔχθρα μεταξύ τους). Τῆς ἀπαντάει ὁ Ἰησοῦς: Ἂν γνώριζες
τὴ δωρεὰ τοῦ Θεοῦ καὶ ποιὸς εἶναι αὐτὸς ποὺ σοῦ ζητάει νερό, ἐσὺ θὰ
ζητοῦσες ἀπ᾿ αὐτὸν καὶ θὰ σοῦ ἔδινε «ὕδωρ ζῶν», νερὸ τρεχούμενο. Κύριε,
λέγει ἡ Σαμαρείτις, οὔτε δοχεῖο ἔχεις γιὰ νὰ ἀντλήσεις καὶ ἐπιπλέον
τὸ πηγάδι εἶναι βαθύ. Ἀπὸ ποῦ λοιπὸν θὰ βρεῖς αὐτὸ τὸ τρεχούμενο νερό;
Συγκλονιστικὴ ἡ ἀπάντηση τοῦ Κυρίου: Καθένας ποὺ πίνει ἀπὸ αὐτὸ ἐδῶ
τὸ νερό, τῆς λέγει, θὰ διψάσει καὶ πάλι. Ὅποιος ὅμως πιεῖ ἀπὸ τὸ νερὸ
ποὺ ἐγὼ θὰ τοῦ δώσω, δὲν πρόκειται νὰ διψάσει ποτέ, ἀλλὰ τὸ νερὸ ποὺ
θὰ τοῦ δώσω θὰ γίνει μέσα του πηγὴ νεροῦ, ποὺ θὰ τρέχει διαρκῶς μεταδίδοντάς
του ζωὴ αἰώνια. Ἔκπληκτη ἡ γυναίκα ἀπευθύνεται πρὸς τὸν Κύριο μὲ
θερμότητα: Κύριε, τοῦ λέγει, δός μου καὶ μένα αὐτὸ τὸ θαυμαστὸ νερό,
γιὰ νὰ μὴν διψῶ καὶ νὰ μὴν ἀναγκάζομαι νὰ ἔρχομαι ἐδῶ νὰ βγάζω νερό.
Ἡ κρίσιμη στιγμὴ ἔχει φτάσει καὶ ὁ Κύριος μὲ μιὰ ἀπρόσμενη ὑπόδειξη
ξυπνάει τὴ ναρκωμένη συνείδησή της: Πήγαινε, τῆς λέγει, φώναξε τὸν
ἄνδρα σου καὶ ἔλα ἐδῶ μαζί του, γιὰ νὰ πάρετε αὐτὸ τὸ νερό. Ἡ γυναίκα
ἀντιλαμβάνεται πὼς τὰ πράγματα ἀρχίζουν νὰ κινοῦνται σὲ περιοχὲς
μυστικές της ζωῆς της, γι᾿ αὐτὸ καὶ προσπαθεῖ νὰ ξεφύγει: Δὲν ἔχω ἄνδρα,
ἀπαντᾶ. Πολὺ σωστὰ τὸ εἶπες αὐτό, τῆς λέγει ὁ Κύριος, ὅτι δὲν ἔχεις
ἄνδρα. Διότι πέντε ἄνδρες ἔχεις πάρει καὶ αὐτὸν ποὺ ἔχεις τώρα τὸν ἔχεις
στὰ κρυφά, γι᾿ αὐτὸ καὶ δὲν θεωρεῖται ἄνδρας σου. Αὐτὸ πράγματι τὸ εἶπες
ἀλήθεια.
ΑΣ
ΣΤΑΜΑΤΗΣΟΥΜΕ γιὰ λίγο ἐδῶ. Νὰ προσέξουμε τὴν ὑπόσχεση τοῦ Κυρίου γιὰ
τὸ νερό, ποὺ χαρίζει στοὺς πιστούς Του. Πραγματικὰ αὐτὸ εἶναι τὸ
ΑΘΑΝΑΤΟ ΝΕΡΟ! Νερὸ ποὺ χαρίζει ζωὴ αἰώνια!
Χιλιοτραγουδημένο
στοὺς αἰῶνες τὸ ἀθάνατο νερό. Ἀλλὰ μόνο ὄνειρο στὰ παραμύθια τῶν
ἀνθρώπων...
Καὶ ὅμως αὐτὸ
τὸ ἀθάνατο νερὸ ὑπάρχει πραγματικά. Αὐτὸ ὑπόσχεται ἐδῶ ὁ Κύριος
νὰ δώσει στοὺς πιστούς Του. Εἶναι, λέγουν οἱ ἅγιοι Πατέρες, ἡ Χάρις τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Ὁ θεϊκὸς
πλοῦτος ποὺ πλημμυρίζει τὶς ψυχὲς ὅλων, ὅσοι τρέχουν στὴν Πηγὴ τῆς ζωῆς
στὰ ζωοπάροχα δηλαδὴ μυστήρια τῆς ἁγίας μας Ἐκκλησίας, καὶ ἰδιαιτέρως
στὸ μυστήριο τῆς μετανοίας καὶ ἐξομολογήσεως καὶ στὸ μυστήριο τῆς
θείας Εὐχαριστίας.
Ὦ ἀδελφοί! Ὅσες
χιλιάδες ζωγραφιὲς ἢ φωτογραφίες μὲ λίμνες καὶ ποτάμια κι ἂν κρεμάσουμε
στοὺς τοίχους τοῦ σπιτιοῦ μας, ἡ δίψα μας ποτὲ δὲν πρόκειται νὰ σβήσει.
Νερὸ ἀληθινὸ χρειαζόμαστε ὄχι ζωγραφιὲς νεροῦ, ποὺ ἁπλόχερα χαρίζει
ὁ κόσμος τῆς ἁμαρτίας. Κι αὐτὸ τὸ νερὸ μόνο ὁ Χριστός μας τὸ προσφέρει.
Προσέξαμε ὅμως
πῶς τὸ προσφέρει; Δὲν τὸ προσφέρει ἀμέσως – ἀκόμη κι ἂν τοῦ τὸ ζητᾶμε.
Ἀλλὰ ζητάει προηγουμένως νὰ ἔλθουμε σὲ συναίσθηση τῆς καταστάσεώς
μας, ὅπως ζήτησε καὶ ἀπὸ τὴ Σαμαρείτιδα, λέγοντάς της νὰ φωνάξει τὸν ἄνδρα της. Αὐτὸ εἶναι πολὺ
σημαντικὸ καὶ βέβαια εἶναι ἀνάγκη νὰ τὸ προσέξουμε ἰδιαίτερα. Διότι
ἀλλιῶς ὑπάρχει κίνδυνος, παραδείγματος χάριν νὰ κοινωνοῦμε καὶ ὅμως
νὰ μὴ παίρνουμε Χάρη Θεοῦ, ἀκριβῶς διότι στὴν καρδιά μας δὲν ὑπάρχει
πνεῦμα μετανοίας καὶ συντριβῆς γιὰ τὶς ἁμαρτίες μας.
2. ΜΙΑ ΞΕΧΑΣΜΕΝΗ
ΣΤΑΜΝΑ
Ἡ ἀποκάλυψη
τῶν μυστικῶν της ζωῆς της συγκλονίζει τὴν ἁμαρτωλὴ γυναίκα τῆς Σαμάρειας.
Τώρα μόλις ἀρχίζει νὰ ἀντιλαμβάνεται πὼς δὲν ἔχει νὰ κάνει μὲ ἕνα
τυχαῖο ἄνθρωπο. Γι᾿ αὐτὸ καὶ λέγει: Κύριε, καταλαβαίνω πὼς ἐσὺ εἶσαι
προφήτης. Πές μου λοιπόν, ποῦ εἶναι σωστὸ νὰ λατρεύει κανεὶς τὸν Θεό,
ἐδῶ στὸ ὅρος Γαριζείν, ὅπως τὸν λάτρευαν οἱ πατέρες μας, ἢ στὰ Ἱεροσόλυμα,
ὅπως λέτε ἐσεῖς οἱ Ἰουδαῖοι; Γυναίκα, πίστεψέ με, τῆς ἀπαντάει ὁ
Κύριος, ὅτι φτάνει μιὰ νέα ἐποχή, ὁπότε οὔτε στὸ ὅρος Γαριζεὶν οὔτε
στὰ Ἱεροσόλυμα θὰ λατρεύετε τὸν οὐράνιο Πατέρα. Διότι ὁ Θεὸς εἶναι
πνεῦμα καὶ αὐτοὶ ποὺ τὸν λατρεύουν θὰ πρέπει νὰ τὸ κάνουν αὐτὸ «ἐν πνεύματι
καὶ ἀληθείᾳ», μὲ ἀφοσίωση ψυχῆς καὶ ἐπίγνωση τοῦ τί κάνουν. Οἱ μεγάλες
αὐτὲς ἀλήθειες φαίνεται νὰ ἐντυπωσιάζουν τὴν καλοδιάθετη Σαμαρείτιδα,
ποὺ λέγει πρὸς τὸν Κύριο: Γνωρίζω ὅτι θὰ ἔλθει ὁ Μεσσίας, ὁ Χριστός. Ὅταν
ἔλθει Ἐκεῖνος, θὰ μᾶς τὰ ἐξήγησει ὅλα. «Ἐγώ εἰμι, ὁ λαλῶν σοι». Ὁ Μεσσίας
ποὺ περιμένεις, τῆς λέγει ὁ Κύριος, εἶμαι ἐγώ!
Ἐκείνη ἀκριβῶς
τὴ στιγμὴ ὁ διάλογος διακόπηκε, διότι ἔφθασαν ἐν τῷ μεταξὺ οἱ Μαθητὲς
τοῦ Κυρίου. Καὶ μάλιστα ἔμειναν ἔκπληκτοι, βλέποντάς Τον νὰ ἀναπτύσσει
θεολογικὲς ἀλήθειες σὲ μιὰ γυναίκα, πράγμα ποὺ οἱ Ραββίνοι ἀπὸ περιφρόνηση
ἐπιμελῶς τὸ ἀπέφευγαν. Τί ἔγινε ἐν τῷ μεταξὺ ἡ Σαμαρείτις; Ἰδοὺ ἡ
ἔκπληξη! Συνεπαρμένη ἀπὸ τὰ ὅσα εἶχε ἀκούσει, ἄφησε ἐκεῖ τὴ στάμνα
της καὶ ἔτρεξε στὴν πόλη διαδίδοντας τὴν εἴδηση, ὅτι ἕνας ἐξαίρετος
ἄνθρωπος, ποὺ ἤξευρε ὅλα τὰ μυστικά της καὶ μπορεῖ νὰ εἶναι καὶ ὁ Μεσσίας,
βρίσκεται κοντά τους.
Καὶ ἐνῶ οἱ Μαθητὲς
προσπαθοῦσαν μάταια νὰ πείσουν τὸν Κύριο νὰ φάγει κάτι ἀπὸ αὐτὰ ποὺ
εἶχαν φέρει, οἱ κάτοικοι τῆς πόλεως ἄρχισαν νὰ ἔρχονται πρὸς τὸν Κύριο.
Καὶ τόσο ἐνθουσιάστηκαν ἀπὸ τὴ διδασκαλία Του, ὥστε Τὸν παρακάλεσαν
καὶ ἔμεινε στὴν πόλη τους 2 μέρες. Ἔλεγαν δὲ στὴ γυναίκα ὅτι τώρα δὲν
πιστεύουμε μόνο ἐπειδὴ ἐσὺ μᾶς μίλησες γι᾿ Αὐτόν, ἀλλὰ διότι ἐμεῖς
οἱ ἴδιοι διαπιστώσαμε ὅτι πράγματι Αὐτὸς εἶναι ὁ Σωτὴρ ὅλου του κόσμου,
ὁ Χριστός.
ΣΥΓΚΙΝΗΤΙΚΗ ἡ
ὅλη ἱστορία ἀσφαλῶς. Μιὰ δὲ φαινομενικὰ λεπτομέρεια μπορεῖ νὰ μᾶς
διδάξει ἢ καὶ νὰ μᾶς κρίνει ὅλους. Πρόκειται γι᾿ αὐτὸ ποὺ σημειώνει ὁ
Εὐαγγελιστής, ὅτι ἡ Σαμαρείτις ἐγκατέλειψε τὴ στάμνα της καὶ ἔτρεξε
στὴν πόλη νὰ φέρει τὸ μήνυμα τῆς παρουσίας τοῦ Κυρίου στοὺς συμπολίτες
της.
Ἐκπληκτικὴ
ψυχὴ ἡ Σαμαρείτις. Μέθυσε κυριολεκτικὰ ἀπὸ τὴ διδασκαλία τοῦ Κυρίου
καὶ λησμόνησε τὰ πάντα. Ἄφησε καὶ τὴ στάμνα της ἀκόμη ἐκεῖ στὸ πηγάδι.
Ἐκπληκτικὴ ψυχή! Πρὶν καλὰ – καλὰ προλάβει νὰ γίνει μαθήτρια, γίνεται
ἱεραπόστολος!
Καὶ ὅμως θὰ
μποροῦσε καὶ αὐτὴ νὰ ἐνεργήσει ὅπως οἱ περισσότεροι ἴσως ἀπὸ ἐμᾶς.
Θὰ μποροῦσε δηλαδὴ νὰ εἶχε πάρει τὴ στάμνα της, νὰ πήγαινε στὸ σπίτι
της καὶ στὴ βραδινὴ προσευχή της νὰ ἔλεγε: Σ᾿ εὐχαριστῶ, Θεέ μου, ποὺ
μὲ ἀξίωσες τὴν ἀνάξια καὶ ἁμαρτωλὴ νὰ γνωρίσω τὸν Μεσσία καὶ νὰ ἀκούσω
τόσα θαυμαστὰ πράγματα σήμερα. Καὶ νὰ ἔμενε μέχρις ἐκεῖ.
Ἀλλὰ τί ψυχὴ
ἦταν ἐκείνη! Ἅπαξ ἔπιασε ἡ θεία φωτιὰ μέσα της, ξέχασε τὰ πάντα καὶ
πιὰ τίποτε δὲν μποροῦσε νὰ τὴν συγκρατήσει. Γι᾿ αὐτὸ καὶ ὁδήγησε καὶ
τοὺς συμπατριῶτες της στὸν Κύριο, γι᾿ αὐτὸ καὶ ἔφτασε ἀργότερα μέχρι
καὶ τὴν Ἀφρικὴ καὶ τὴν Ρώμη, ὅπου κήρυττε τὸν Χριστὸ καὶ μαρτύρησε μαζὶ
μὲ τὶς πέντε ἀδελφές της καὶ τοὺς δύο υἱούς της. Διότι ἡ Σαμαρείτις
δὲν εἶναι ἄλλη ἀπὸ τὴ γνωστή μας μὲ τὸ νέο της ὄνομα πλέον ἁγία Φωτεινή.
Λοιπὸν αὐτὴ
ἡ στάμνα τῆς Σαμαρείτιδος γίνεται δικαστὴς καὶ μᾶς κρίνει. Κρίνει ἀρκετοὺς
ἀπὸ ἐμᾶς τοὺς σημερινοὺς Χριστιανούς, ποὺ εἴμαστε νωθροὶ καὶ ἄψυχοι
καὶ δὲν ἀνοίγουμε τὸ στόμα μας νὰ μιλήσουμε γιὰ τὴ μεγάλη ἀγάπη τοῦ
Χριστοῦ, γιὰ τὴ λύτρωση ποὺ βρήκαμε κοντά Του καὶ ποὺ Ἐκεῖνος ἁπλόχερα
σκορπίζει σὲ ὅλους.
Ἂς μιμηθοῦμε
ἑπομένως τὴν εὐλογημένη αὐτὴ γυναίκα καί... ἂς ξεχνᾶμε καὶ ἐμεῖς
κάποτε τὶς στάμνες μας, τὶς τόσες – οἰκογενειακὲς καὶ ἄλλες – ἐπείγουσες,
ὅπως νομίζουμε, ὑποχρεώσεις μας, ὥστε νὰ ἀφιερώνουμε καὶ λίγο
χρόνο γιὰ τὸν Χριστό. Νὰ μὴ μένουμε ἀδιάφοροι στὸ δράμα τόσων ἀνθρώπων,
ποὺ ὑποφέρουν καὶ δυστυχοῦν δίπλα μας ἀναζητώντας λύτρωση, χαρὰ
καὶ εὐτυχία.
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ
«Ο ΣΩΤΗΡ»)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου