ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ (Α΄ ΟΙΚ. ΣΥΝΟΔΟΥ)
(9 ΙΟΥΝΙΟΥ 2019)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Ἐν ταῖς ἡμέραις
ἐκείναις, ἔκρινε ὁ Παῦλος παραπλεῦσαι τὴν ῎Εφεσον, ὅπως μὴ γένηται
αὐτῷ χρονοτριβῆσαι ἐν τῇ ᾿Ασίᾳ· ἔσπευδε γάρ, εἰ δυνατὸν ἦν αὐτῷ,
τὴν ἡμέραν τῆς πεντηκοστῆς γενέσθαι εἰς ῾Ιεροσόλυμα. ᾿Απὸ δὲ τῆς
Μιλήτου πέμψας εἰς ῎Εφεσον μετεκαλέσατο τοὺς πρεσβυτέρους τῆς ἐκκλησίας.
Ὡς δὲ παρεγένοντο πρὸς αὐτόν, εἶπεν αὐτοῖς· Προσέχετε οὖν ἑαυτοῖς
καὶ παντὶ τῷ ποιμνίῳ ἐν ᾧ ὑμᾶς τὸ Πνεῦμα τὸ ῞Αγιον ἔθετο ἐπισκόπους,
ποιμαίνειν τὴν ἐκκλησίαν τοῦ Κυρίου καὶ Θεοῦ, ἣν περιεποιήσατο
διὰ τοῦ ἰδίου αἵματος. Ἐγὼ γὰρ οἶδα τοῦτο, ὅτι εἰσελεύσονται μετὰ
τὴν ἄφιξίν μου λύκοι βαρεῖς εἰς ὑμᾶς μὴ φειδόμενοι τοῦ ποιμνίου· καὶ
ἐξ ὑμῶν αὐτῶν ἀναστήσονται ἄνδρες λαλοῦντες διεστραμμένα τοῦ ἀποσπᾶν
τοὺς μαθητὰς ὀπίσω αὐτῶν. Διὸ γρηγορεῖτε, μνημονεύοντες ὅτι τριετίαν
νύκτα καὶ ἡμέραν οὐκ ἐπαυσάμην μετὰ δακρύων νουθετῶν ἕνα ἕκαστον.
Καὶ τὰ νῦν παρατίθεμαι ὑμᾶς, ἀδελφοί, τῷ Θεῷ καὶ τῷ λόγῳ τῆς χάριτος
αὐτοῦ τῷ δυναμένῳ ἐποικοδομῆσαι καὶ δοῦναι ὑμῖν κληρονομίαν ἐν
τοῖς ἡγιασμένοις πᾶσιν. Ἀργυρίου ἢ χρυσίου ἢ ἱματισμοῦ οὐδενὸς ἐπεθύμησα·
αὐτοὶ γινώσκετε ὅτι ταῖς χρείαις μου καὶ τοῖς οὖσι μετ᾿ ἐμοῦ ὑπηρέτησαν
αἱ χεῖρες αὗται. πάντα ὑπέδειξα ὑμῖν ὅτι οὕτω κοπιῶντας δεῖ ἀντιλαμβάνεσθαι
τῶν ἀσθενούντων, μνημονεύειν τε τῶν λόγων τοῦ Κυρίου ᾿Ιησοῦ, ὅτι
αὐτὸς εἶπε· μακάριόν ἐστι μᾶλλον διδόναι ἢ λαμβάνειν. Καὶ ταῦτα εἰπών,
θεὶς τὰ γόνατα αὐτοῦ σὺν πᾶσιν αὐτοῖς προσηύξατο.
(Πράξ. Ἀποστ. κ΄[20] 16-18, 28-36)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἐκεῖνο τόν καιρό ὁ Παῦλος ἀποφάσισε
νὰ παρακάμψει μὲ τὸ πλοῖο τήν Ἔφεσο καὶ νὰ μὴν ἀποβιβασθεῖ
σ' αὐτήν, γιὰ νὰ μὴν τοῦ συμβεῖ ν' ἀργοπορήσει στὴν Ἀσία. Διότι βιαζόταν
νὰ εἶναι στὰ Ἱεροσόλυμα, ἐὰν τοῦ ἦταν δυνατό, τὴν ἡμέρα τῆς Πεντηκοστῆς.
Ἀπὸ τὴ Μίλητο λοιπὸν ἔστειλε ἀνθρώπους στὴν Ἔφεσο καὶ κάλεσε τοὺς πρεσβυτέρους
τῆς Ἐκκλησίας νὰ ἔλθουν νὰ τὸν συναντήσουν. Κι ὅταν ἦλθαν κοντά του,
τοὺς εἶπε:
Ἐσεῖς
γνωρίζετε καλὰ πῶς συμπεριφέρθηκα ἀπέναντί σας ὅλο τὸ χρονικὸ διάστημα
τῆς ἐδῶ παραμονῆς μου ἀπὸ τὴν πρώτη μέρα πού πάτησα τὸ πόδι μου στὴν
Ἀσία. Προσέχετε λοιπὸν τὸν ἑαυτό σας, πῶς θὰ συμπεριφέρεσθε καὶ τί
θὰ διδάσκετε. Προσέχετε καὶ ὅλο τὸ πνευματικό σας ποίμνιο, στὸ ὁποῖο
τὸ Ἅγιον Πνεῦμα σᾶς τοποθέτησε ἐπισκόπους γιὰ νὰ ποιμαίνετε τὴν
Ἐκκλησία τοῦ Θεοῦ, τὴν ὁποία ὁ Κύριος ἔσωσε καὶ κατέστησε κτῆμα του μὲ τὸ
δικό του αἷμα. Προσέχετε, διότι ἐγώ τὸ γνωρίζω, μετὰ τὴν ἀναχώρησή
μου θὰ εἰσβάλουν ἀνάμεσά σας ψευδοδιδάσκαλοι καὶ πλάνοι σὰν ἄγριοι καὶ
σκληροὶ λύκοι πού θά διαρπάζουν ἀλύπητα τὸ ποίμνιο βλάπτοντας καὶ
ἀφανίζοντας τὶς ψυχὲς τῶν λογικῶν προβάτων. Ἀκόμη κι ἀπό σᾶς τοὺς ἴδιους
θὰ ἐμφανιστοῦν ἄνθρωποι πού θὰ διδάσκουν διδασκαλίες οἱ ὁποῖες θὰ
διαστρέφουν τὴν ἀλήθεια, γιὰ νὰ ἀποσποῦν τοὺς μαθητὲς ἀπὸ τὸν εὐθὺ
δρόμο τῆς ἀλήθειας, νὰ τοὺς παρασύρουν πίσω τους καὶ νὰ τοὺς κάνουν ὀπαδούς
τους. Γι' αὐτὸ νὰ προσέχετε καὶ νὰ εἶστε ἄγρυπνοι, ἔχοντας ὡς παράδειγμα
ἐμένα· καὶ νὰ θυμᾶστε ὅτι γιὰ μιὰ τριετία συνεχῶς νύχτα καὶ μέρα
δὲν σταμάτησα νὰ νουθετῶ μὲ δάκρυα τὸν καθένα σας ξεχωριστά. Καὶ τώρα
σᾶς ἐμπιστεύομαι, ἀδελφοί, στὸ Θεὸ καὶ στὸ λόγο πού ἡ χάρη Του μᾶς ἀποκάλυψε.
Αὐτὸς ὁ λόγος του θὰ σᾶς προφυλάξει ἀπὸ κάθε πλάνη καὶ διαστροφή.
Σᾶς ἐμπιστεύομαι στὸ Θεό, ὁ ὁποῖος μπορεῖ νὰ συνεχίσει τὴν οἰκοδομή
σας καὶ νὰ σᾶς δώσει κληρονομιὰ τὸν οὐρανὸ μαζὶ μὲ ὅλους αὐτοὺς πού
προόδευσαν στὸν ἁγιασμὸ πού τοὺς χάρισε ὁ Ἰησοῦς Χριστός. Ἀσήμι ἢ
χρυσάφι ἢ ρουχισμό, τίποτε ἀπὸ αὐτὰ δὲν ἐπιθύμησα. Ἐσεῖς οἱ ἴδιοι
γνωρίζετε ὅτι γιὰ τὶς ἀνάγκες τὶς δικές μου καὶ γιὰ τὶς ἀνάγκες ἐκείνων
πού ἦταν μαζί μου ὑπηρέτησαν τὰ ροζιασμένα αὐτὰ χέρια. Μὲ κάθε τρόπο
σᾶς ἔδωσα τὸ παράδειγμα ὅτι πρέπει νὰ ἐργάζεσθε ἔτσι σκληρὰ γιὰ νὰ
προλαβαίνετε κάθε σκανδαλισμὸ τῶν ἀδύναμων ἀδελφῶν, καὶ νὰ τοὺς βοηθᾶτε
νὰ γίνουν δυνατοὶ πνευματικά. Ἀλλά καὶ νὰ θυμᾶστε τὰ λόγια τοῦ Κυρίου
Ἰησοῦ, πού εἶχε πεῖ: Εἶναι καλύτερο νὰ δίνει κανεὶς παρὰ νὰ παίρνει, ἀκόμη
καὶ ὅταν δικαιοῦται νὰ πάρει. Αὐτὸ καθιστᾶ τὸν ἄνθρωπο περισσότερο
εὐτυχῆ. Κι ἀφοῦ τὰ εἶπε αὐτά, γονάτισε
καὶ προσευχήθηκε μαζὶ μὲ ὅλους αὐτούς.
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Τῷ καιρῷ
ἐκείνῳ, ἐπάρας ὁ ᾿Ιησοῦς τοὺς ὀφθαλμοὺς αὐτοῦ εἰς τὸν οὐρανὸν εἶπε·
Πάτερ, ἐλήλυθεν ἡ ὥρα· δόξασόν σου τὸν Υἱόν, ἵνα καὶ ὁ Υἱός σου δοξάσῃ
σε, καθὼς ἔδωκας αὐτῷ ἐξουσίαν πάσης σαρκός, ἵνα πᾶν ὃ δέδωκας αὐτῷ
δώσῃ αὐτοῖς ζωὴν αἰώνιον. Αὕτη δέ ἐστιν ἡ αἰώνιος ζωή, ἵνα γινώσκωσί
σε τὸν μόνον ἀληθινὸν Θεὸν καὶ ὃν ἀπέστειλας ᾿Ιησοῦν Χριστόν. Ἐγώ
σε ἐδόξασα ἐπί τῆς γῆς· τὸ ἔργον ἐτελείωσα, ὃ δέδωκάς μοι ἵνα ποιήσω·
καὶ νῦν δόξασόν με σύ, Πάτερ, παρὰ σεαυτῷ τῇ δόξη ᾗ εἶχον πρὸ τοῦ τὸν κόσμον
εἶναι, παρὰ σοί. ᾿Εφανέρωσά σου τὸ ὄνομα τοῖς ἀνθρώποις οὓς δέδωκάς
μοι ἐκ τοῦ κόσμου· σοὶ ἦσαν καὶ ἐμοὶ αὐτοὺς δέδωκας, καὶ τὸν λόγον σου
τετηρήκασι. Νῦν ἔγνωκαν ὅτι πάντα ὅσα δέδωκάς μοι παρὰ σοῦ ἐστιν·
ὅτι τὰ ῥήματα ἃ δέδωκάς μοι δέδωκα αὐτοῖς, καὶ αὐτοὶ ἔλαβον, καὶ ἔγνωσαν
ἀληθῶς ὅτι παρὰ σοῦ ἐξῆλθον, καὶ ἐπίστευσαν ὅτι σύ με ἀπέστειλας.
᾿Εγὼ περὶ αὐτῶν ἐρωτῶ· οὐ περί τοῦ κόσμου ἐρωτῶ, ἀλλὰ περὶ ὧν δέδωκάς
μοι, ὅτι σοί εἰσι. Καὶ τὰ ἐμὰ πάντα σά ἐστι καὶ τὰ σὰ ἐμά, καὶ δεδόξασμαι
ἐν αὐτοῖς. Καὶ οὐκέτι εἰμὶ ἐν τῷ κόσμῳ, καὶ οὗτοι ἐν τῷ κόσμῳ εἰσί, καὶ
ἐγὼ πρὸς σὲ ἔρχομαι. Πάτερ ἅγιε, τήρησον αὐτοὺς ἐν τῷ ὀνόματί σου ᾧ
δέδωκάς μοι, ἵνα ὦσιν ἓν καθὼς ἡμεῖς. Ὅτε ἤμην μετ᾿ αὐτῶν ἐν τῷ κόσμῳ,
ἐγὼ ἐτήρουν αὐτοὺς ἐν τῷ ὀνόματί σου· οὓς δέδωκάς μοι ἐφύλαξα, καὶ
οὐδεὶς ἐξ αὐτῶν ἀπώλετο, εἰ μὴ ὁ υἱὸς τῆς ἀπωλείας, ἵνα ἡ Γραφὴ πληρωθῇ.
Νῦν δὲ πρὸς σὲ ἔρχομαι, καὶ ταῦτα λαλῶ ἐν τῷ κόσμῳ, ἵνα ἔχωσι τὴν χαρὰν
τὴν ἐμὴν πεπληρωμένην ἐν αὐτοῖς.
(Ἰωάν. ιζ΄ [17] 1 – 13)
ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Θριαμβευτικὴ
ἡ σημερινὴ μέρα: Μνήμη τῶν ἁγίων Πατέρων τῆς Α΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου! Τῶν ἡρώων αὐτῶν τῆς πίστεως, ποὺ στάθηκαν ἀντιμέτωποι στὴν Ἀρειανικὴ λαίλαπα καὶ συνέτριψαν μὲ τὴ θεόπνευστη
διδασκαλία τους τὴν μανιώδη αἵρεση τοῦ Ἀρείου, ἀληθινὴ
φάλαγγα τῆς Κολάσεως.
Ἀλλά, δὲν θὰ ἦταν ὑπερβολὴ νὰ ποῦμε, πὼς τὸ ὑπόβαθρο ὅλων
τῶν ἀγώνων τῶν θεοφόρων
Πατέρων μας ὑπῆρξε ἀκριβῶς τὸ Εὐαγγελικό
μας ἀνάγνωσμα, ποὺ εἶναι ἕνα τμῆμα τῆς Ἀρχιερατικῆς προσευχῆς
τοῦ Κυρίου μας.
1. «ΘΕΟΣ ΤΟ ΚΙΝΔΥΝΕΥΟΜΕΝΟΝ»
Ἀμέσως μετὰ τὸν Μυστικὸ Δεῖπνο, μᾶλλον σὲ κάποιο ἥσυχο
σημεῖο τοῦ
δρόμου πρὸς τὴ Γεθσημανή, ὁ Κύριος ὕψωσε τὰ μάτια Του στὸν Οὐρανὸ καὶ εἶπε: «Πάτερ, ἐλήλυθεν ἡ ὥρα», Πατέρα, ἔφθασε
ἡ ὥρα τοῦ Πάθους μου. Δόξασε τὸν Υἱόν Σου μὲ αὐτό, ὥστε καὶ ὁ Υἱός Σου νὰ Σὲ δοξάσει μὲ τὰ λυτρωτικὰ γιὰ τοὺς ἀνθρώπους ἀποτελέσματα τῆς θυσίας Του. Ἄλλωστε Ἐσὺ μοῦ ἔδωσες
αὐτὴν τὴν ἐξουσία ἐπὶ ὅλου τοῦ κόσμου, ὥστε
νὰ τοὺς προσφέρω τὴν αἰώνια ζωή. Ἡ δὲ αἰώνια ζωὴ
δὲν εἶναι τίποτε ἄλλο παρὰ τὸ νὰ γνωρίζουν
οἱ ἄνθρωποι Ἐσένα, τὸν μόνο ἀληθινὸ Θεό, καὶ Ἐμένα τὸν Ἰησοῦ Χριστό, ποὺ Ἐσὺ ἔστειλες στὸν κόσμο. Ἐγὼ μὲ ὅλα ὅσα ἔκανα Σὲ δόξασα πάνω στὴ γῆ καὶ τελείωσα
τὸ ἔργο, ποὺ μοῦ ἀνέθεσες νὰ κάνω. Τώρα λοιπὸν δόξασέ με
καὶ Ἐσύ, Πατέρα, καὶ σὰν ἄνθρωπο
κοντά Σου μὲ τὴ δόξα ποὺ εἶχα ὡς προαιώνιος Υἱός Σου πλησίον Σου, πρὶν ἀκόμη δημιουργηθεῖ ὁ κόσμος.
ΥΠΕΡΟΧΑ νοήματα
περικλείουν τὰ λόγια αὐτὰ τοῦ Κυρίου μας, καθένα ἀπὸ τὰ ὁποῖα θὰ μποροῦσε ἰδιαιτέρως νὰ μᾶς ἀπασχολήσει.
Ἡ φράση ὅμως ἐκείνη, στὴν ὁποία ἐξηγεῖ τί ἀκριβῶς
εἶναι ἡ αἰώνια
ζωή, μᾶς ἐνδιαφέρει
περισσότερο,
ἀφοῦ συνδέεται πολὺ στενὰ μὲ τοὺς ἀγῶνες καὶ τὴν ἱερὴ ἀγωνία τῶν ἁγίων Πατέρων
μας.
Οὐσιαστικὰ
δηλαδὴ ἐδῶ ὁ Κύριος λέγει πὼς ἡ αἰώνια ζωὴ δὲν εἶναι αὐτὸ ποὺ νομίζουν οἱ πολλοί: μιὰ ζωὴ μόνον ποὺ δὲν τελειώνει ποτέ, ἀφοῦ ἄλλωστε τέτοια ἀτέλειωτη ζωὴ θὰ ἔχει καὶ ὁ διάβολος,
θὰ ἔχουν
καὶ οἱ ἀμετανόητοι
ἁμαρτωλοὶ στὴν Κόλαση. Ἀλλὰ τί εἶναι; Αἰώνια ζωή, μᾶς λέγει, εἶναι τὸ νὰ γνωρίζουν ὅλο καὶ περισσότερο οἱ ἄνθρωποι τὸν Οὐράνιο Πατέρα, «τὸν μόνον ἀληθινὸν
Θεὸν» καὶ τὸν Ἴδιο τὸν Κύριο Ἰησοῦ Χριστό, ποὺ ἦλθε στὸν κόσμο σὰν ἀπεσταλμένος
τοῦ Πατρός. Νὰ Τὸν γνωρίζουν!
Δηλαδὴ νὰ ἐμβαθύνουν
στὸ μυστήριο τῆς ἀγάπης Του καὶ ἀνταποκρινόμενοι σ᾿ αὐτὴν νὰ ἑνώνονται
μαζί Του.
Ναί, αὐτὴ ἡ
γνώση τοῦ ἐν Τριάδι Θεοῦ εἶναι ἡ αἰώνια ζωὴ καὶ γι᾿ αὐτὸν τὸν λόγο οἳ ἅγιοι Πατέρες, ἐνῶ σὲ ὅλα τὰ ζητήματα ἦσαν ὑποχωρητικοὶ
καὶ ταπεινοί,
στὰ θέματα ποὺ ἀφοροῦσαν στὴν ἀλήθεια περὶ τοῦ ἐν Τριάδι Θεοῦ καὶ στὴν ἐνανθρώπηση τοῦ δευτέρου Προσώπου της, τοῦ Υἱοῦ καὶ Λόγου τοῦ Θεοῦ, τοῦ Κυρίου μας δηλαδὴ Ἰησοῦ Χριστοῦ, ἦσαν ἄκαμπτοι καὶ ἀνυποχώρητοι. Ἀκριβῶς διότι γνώριζαν πώς, ἐὰν διεστρέφετο ἡ ἀλήθεια
περὶ τοῦ Θεοῦ καὶ τῆς ἐνσαρκώσεώς
Του, οἱ ἄνθρωποι θὰ χάναμε τὰ πάντα, τὴν ἴδια τὴν αἰώνια ζωή!
Ἔλεγε ὁ Μέγας Βασίλειος πρὸς τὸν Ἔπαρχο Μόδεστο, ἀπεσταλμένο τοῦ Ἀρειανοῦ αὐτοκράτορος Οὐάλεντος,
ποὺ μὲ ἀπειλὲς
προσπαθοῦσε
νὰ τὸν φοβίσει: Ἐμεῖς, Ἔπαρχε, σὲ ὅλα τὰ ἄλλα εἴμαστε ἐπιεικεῖς καὶ ταπεινοὶ καὶ ὑποχωρητικοί. «Οὗ δὲ Θεὸς τὸ κινδυνευόμενον», ὅταν ὅμως αὐτὸ ποὺ κινδυνεύει εἶναι ἡ περὶ τοῦ Θεοῦ ἀλήθεια, τότε περιφρονοῦμε τὰ πάντα καὶ ὅλη τὴν προσοχή μας τὴν στρέφουμε πρὸς Αὐτὸν καὶ καμμιὰ ἀπειλὴ δὲν μᾶς φοβίζει.
Αὐτὸ ἀκριβῶς ἦταν τὸ φρόνημα ὅλων τῶν ἁγίων Πατέρων. Αὐτὸ
τὸ φρόνημα εἶχαν καὶ οἱ ἅγιοι Πατέρες τῆς Α' Οἰκουμενικῆς
Συνόδου, ποὺ ἀντιπαρατάχθηκαν στὴν ἐπιδρομὴ τῶν λύκων τοῦ Ἀρειανισμοῦ
καὶ τοὺς ἀπέκρουσαν. Κατεδίκασαν δηλαδὴ τὴν διεστραμμένη διδασκαλία τους, ἡ ὁποία μετέτρεπε τὸν Χριστὸ σὲ κτίσμα τοῦ Θεοῦ! Διότι αὐτὸ ἀκριβῶς ἔλεγε ὁ Ἄρειος, ὅτι ὁ Χριστός
μας δὲν εἶναι ἀληθινὸς Θεός, ἀλλὰ
κτίσμα καὶ δημιούργημα τοῦ Θεοῦ! Ποτὲ δὲν θὰ δεχθοῦμε ἕνα τέτοιο ψεῦδος, φώναξαν οἱ ἅγιοι Πατέρες! Ἂν ὁ Κύριός
μας, εἶπαν, δὲν εἶναι Θεὸς ἀληθινός, ὁμοούσιος
μὲ τὸν Πατέρα καὶ τὸ Ἅγιο Πνεῦμα, τότε
πῶς θὰ μπορέσει νὰ μᾶς χαρίσει τὴν αἰώνια ζωή; Ἑπομένως
βλάσφημα
καὶ σατανικὰ εἶναι ὅλα τὰ ἐντυπωσιακὰ καὶ πομπώδη
λόγια του Ἀρείου.
Γι᾿ αὐτὸ καὶ
τὸν παρέδωσαν στὸ ἀνάθεμα. Τὸν ἔβγαλαν ἔξω ἀπὸ τὴν ἁγία μάνδρα τῆς Ἐκκλησίας, τῆς ὁποίας τὰ πρόβατα εἶχε ἀρχίσει νὰ κατασπαράζει.
2. Η ΕΝΟΤΗΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
Ἀλλὰ ἡ συγκλονιστικὴ αὐτὴ προσευχὴ προχωρεῖ
καὶ σὲ ἄλλα
ἐπίσης μεγαλειώδη
νοήματα. Φανέρωσα, Πατέρα, λέγει
ὁ Κύριος, τὸ ὄνομά
σου στοὺς ἀνθρώπους, ἀποκάλυψα τὸ μεγαλεῖο καὶ τὶς ἄπειρες τελειότητές
σου σ᾿ αὐτοὺς ποὺ μοῦ χάρισες, ἀφοῦ
τοὺς ἀπέσπασες ἀπὸ τὸν ἁμαρτωλὸ κόσμο. Δικοί
σου ἦσαν, διότι εἶχαν καλὴ διάθεση, καὶ τοὺς χάρισες σὲ μένα καὶ ἐφάρμοσαν τὸν λόγο σου, ποὺ μὲ τὴ διδασκαλία
μου τοὺς φανέρωσα. Τώρα ἔμαθαν ὅτι ὅλα ὅσα μοῦ ἔδωσες
– ἡ διδασκαλία
μου, τὰ ἔργα
μου, τὰ πάντα – ὅλα προέρχονται ἀπὸ Σένα, δὲν εἶναι ἀνθρώπινες ἐπινοήσεις. Τοὺς τὰ χάρισα ὅλα
αὐτὰ καὶ ἐκεῖνοι τὰ δέχθηκαν καὶ κατάλαβαν ὅτι
εἶμαι ὁ προαιώνιος
Υἱός σου καὶ πίστεψαν ὅτι Ἐσὺ μὲ ἔστειλες στὸν κόσμο. Γι᾿ αὐτοὺς λοιπὸν σὲ παρακαλῶ τώρα, ποὺ ἦσαν δικοί σου καὶ τοὺς χάρισες σὲ μένα, ἀλλὰ ἐξακολουθοῦν νὰ εἶναι δικοί σου, ἀφοῦ ὅλα τὰ δικὰ μου δικά σου εἶναι καὶ ὅλα τὰ δικά σου εἶναι δικά μου καὶ πολὺ περισσότερο
εἶναι δικοί σου αὐτοί, οἱ ὁποῖοι ἀναγνωρίζοντας
τὴ Θεότητά μου μὲ δοξάζουν ὡς ὁμοούσιο καὶ ὁμόδοξο
μὲ Σένα Θεό.
Τώρα λοιπόν,
ποὺ ἐγὼ σωματικῶς φεύγω ἀπὸ τὸν κόσμο καὶ ἔρχομαι κοντά σου, ἐνῶ αὐτοὶ θὰ παραμείνουν ἀκόμη
ἐκτεθειμένοι σὲ πειρασμοὺς καὶ κινδύνους, σὲ παρακαλῶ, Πάτερ ἅγιε, νὰ τοὺς φύλαξεις μὲ τὴν πατρικὴ παντοδύναμη Xάρη
σου, ὥστε νὰ εἶναι ἑνωμένοι μεταξύ τους τόσο σφικτὰ καὶ ἀδιάσπαστα, ὅσο εἴμαστε καὶ
ἐμεῖς, ποὺ ἔχουμε
τὴν ἴδια οὐσία καὶ φύση.
Ὅσο καιρὸ ἤμουν
μαζί τους στὸν κόσμο τοὺς προστάτευα ἐγὼ μὲ τὴ Χάρη Σου καὶ δὲν χάθηκε κανένας τους παρὰ μόνο
«ὁ υἱὸς τῆς ἀπωλείας», ὁ προδότης Ἰούδας, σύμφωνα μὲ τὶς προφητεῖες τῆς Γραφῆς. Τώρα ὅμως
ἔρχομαι πρὸς Ἐσένα καὶ προσεύχομαι
ἔτσι μεγαλοφώνως γι᾿ αὐτούς, ὥστε νὰ γνωρίζουν ὅτι θὰ τοὺς προστατεύεις
Ἐσὺ καὶ νὰ εἶναι ἔτσι γεμάτοι ἀπὸ
τὴ χαρὰ ποὺ ἔχω
καὶ ἐγὼ τώρα, τὴν πλήρη καὶ τέλεια καὶ ἀναφαίρετη χαρά.
ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΑ,
ἀποκαλυπτικότατα τὰ λόγια αὐτὰ
τοῦ Κυρίου μας. Ἰδιαιτέρως στὸ σημεῖο ἐκεῖνο, ποὺ ὁμιλεῖ
γιὰ τὴν ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας Του: «Ἵνα ὦσιν ἓν καθὼς ἡμεῖς»,
λέγει.
Συγκλονιστικά, διότι ὑπογραμμίζουν τὸ μεγαλεῖο αὐτῆς τῆς ἑνότητος: εἶναι εἰκόνα τῆς ἑνότητος τῆς Ἁγίας Τριάδος! Ἀλλὰ καὶ ἀποκαλυπτικά, διότι φανερώνουν πὼς αὐτὴ ἡ
ἑνότητα δὲν εἶναι ἀνθρώπινο ἔργο καὶ κατόρθωμα, ἀλλὰ προέρχεται
ἀπὸ τὸν ἴδιο τὸν ἐν Τριάδι Θεό.
Αὐτὴ τὴ θεϊκὴ ἑνότητα
τῆς ἁγίας Ἐκκλησίας
πῆγαν νὰ καταστρέψουν
οἱ ἄγριοι λύκοι τοῦ Ἀρειανισμοῦ. Καὶ αὐτὴν ἀκριβῶς
ὑπερασπίστηκαν οἱ ἅγιοι Πατέρες στὴν Α' Οἰκουμενικὴ
Σύνοδο. Τὴν ὑπερασπίστηκαν, διότι, ναὶ μὲν προέρχεται ἀπὸ τὸν Θεὸ ἡ ἁγία αὐτὴ ἑνότητα, γιὰ τὴ διατήρησή της ὅμως
ἔχουμε εὐθύνη ὅλοι οἱ πιστοί.
Ὅλοι, ναί! Πρωτίστως ἐν τούτοις ὅσοι ἔχουν καίριες θέσεις μέσα στὸ πανάχραντο Σῶμα τῆς ἁγίας Ἐκκλησίας. Αὐτοὶ ὀφείλουν πολὺ περισσότερο
νὰ ἀγρυπνοῦν, νὰ διώχνουν
τοὺς λύκους, νὰ προφυλάσσουν
τὸ ποίμνιο ἀπὸ τοὺς κινδύνους
τῆς ἀπώλειας. Καὶ ἀκόμη πιὸ πολὺ ὀφείλουν οἱ Ποιμένες τῆς Ἐκκλησίας – κυρίως δηλαδὴ οἱ Ἐπίσκοποι καὶ μάλιστα οἱ Πατριάρχες – νὰ μὴν προβαίνουν σὲ ἐνέργειες καὶ κινήσεις ἐπικίνδυνες, ποὺ ἀπειλοῦν
αὐτὴ τὴν ἑνότητα. Καὶ ὅταν προσπαθοῦν μὲ τοὺς ποικίλους
διαλόγους νὰ ὁδηγήσουν
στὴν ἀγκάλη τῆς Ἐκκλησίας διαφόρους αἱρετικοὺς – ὅπως τελευταῖα τοὺς Μονοφυσιτίζοντες Ἀντιχαλκηδονίους ἢ τοὺς Παπικοὺς – νὰ προσέχουν νὰ μὴν ξεφεύγουν
ἀπὸ τὴν παραδεδομένη πίστη οὔτε
στὸ ἐλάχιστο. Διότι ἔτσι ὑπάρχει κίνδυνος, ἀντὶ νὰ βοηθήσουν τοὺς αἱρετικούς, νὰ καταστρέψουν τὴν ἴδια τὴν ἑνότητα τῆς ἁγίας μας Ὀρθοδοξίας.
Μὴ γένοιτο!
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ
τόμο τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου