ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ
Δ΄ ΛΟΥΚΑ
(ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ Ζ΄ ΟΙΚ. ΣΥΝΟΔΟΥ)
(13 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2019)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ Ζ΄ ΟΙΚ. ΣΥΝΟΔΟΥ)
Τέκνον Τίτε, πιστὸς ὁ λόγος· καὶ περὶ τούτων βούλομαί σε διαβεβαιοῦσθαι, ἵνα φροντίζωσι καλῶν ἔργων
προΐστασθαι
οἱ πεπιστευκότες τῷ Θεῷ. ταῦτά ἐστι τὰ καλὰ καὶ ὠφέλιμα
τοῖς ἀνθρώποις· μωρὰς δὲ ζητήσεις καὶ γενεαλογίας καὶ ἔρεις
καὶ μάχας νομικὰς περιίστασο·
εἰσὶ γὰρ ἀνωφελεῖς καὶ μάταιοι. αἱρετικὸν ἄνθρωπον
μετὰ μίαν
καὶ δευτέραν νουθεσίαν παραιτοῦ, εἰδὼς ὅτι
ἐξέστραπται ὁ τοιοῦτος καὶ ἁμαρτάνει ὢν αὐτοκατάκριτος. Ὅταν
πέμψω Ἀρτεμᾶν
πρός σε ἢ Τυχικόν, σπούδασον ἐλθεῖν
πρός με εἰς Νικόπολιν· ἐκεῖ
γὰρ κέκρικα παραχειμάσαι. Ζηνᾶν
τὸν νομικὸν καὶ Ἀπολλὼ σπουδαίως πρόπεμψον, ἵνα μηδὲν αὐτοῖς λείπῃ. μανθανέτωσαν
δὲ καὶ οἱ ἡμέτεροι καλῶν ἔργων
προΐστασθαι
εἰς τὰς ἀναγκαίας χρείας, ἵνα μὴ ὦσιν
ἄκαρποι. Ἀσπάζονταί σε οἱ μετ' ἐμοῦ
πάντες. ἄσπασαι
τοὺς φιλοῦντας ἡμᾶς
ἐν πίστει. Ἡ χάρις μετὰ πάντων ὑμῶν· ἀμήν.
(Τίτ.
γ΄[3] 8 – 15)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Παιδί μου Τίτε, τό ὅτι δικαιωθήκαμε καὶ ἀναγεννηθήκαμε
καὶ θὰ κληρονομήσουμε τὴν αἰώνια ζωὴ εἶναι λόγος καὶ ἀλήθεια ἀξιόπιστη.
Καὶ γι' αὐτὰ τὰ θέματα θέλω νὰ μιλᾶς μὲ βεβαιότητα καὶ μὲ κύρος, γιὰ
νὰ φροντίζουν ὅσοι ἔχουν πιστέψει στὸ Θεὸ νὰ πρωτοστατοῦν ἀκούραστα
σὲ καλὰ ἔργα. Αὐτὰ εἶναι τὰ καλὰ ἔργα καὶ τὰ ὠφέλιμα στοὺς ἀνθρώπους·
αὐτὰ γιὰ τὰ ὁποῖα σᾶς μίλησα. Ἀπόφευγε τὶς ἀνόητες συζητήσεις
καὶ τὶς γενεαλογίες γιὰ τοὺς μυθικοὺς θεοὺς ἢ τοὺς εὐγενεῖς προγόνους,
ὅπως καὶ τὶς φιλονικίες καὶ διαμάχες γιὰ τὸν ἰουδαϊκὸ νόμο, διότι
δὲν φέρνουν καμία ὠφέλεια καὶ εἶναι μάταιες. Αἱρετικὸ ἄνθρωπο πού
ἐπιμένει νὰ δημιουργεῖ σκάνδαλα καὶ διαιρέσεις στὴν Ἐκκλησία, μολονότι
τὸν συμβούλευσες γιὰ πρώτη καὶ δεύτερη φορά, παράτησέ τον καὶ ἀπόφευγέ
τον. Γνώριζε ὅτι ἕνας τέτοιος ἄνθρωπος ἔχει διαστραφεῖ καὶ ἁμαρτάνει·
καὶ γιὰ τὴν ἁμαρτία του αὐτὴ ἐλέγχεται καὶ κατακρίνεται ἀπὸ τὴ συνείδησή
του καὶ ἀπὸ τὸν ἴδιο του τὸν ἑαυτό. Ὅταν σοῦ στείλω τὸν Ἀρτεμᾶ ἢ τὸν Τυχικό,
φρόντισε γρήγορα νὰ ἔλθεις στὴ Νικόπολη, διότι ἐκεῖ ἀποφάσισα νὰ
περάσω τὸ χειμώνα. Τὸν Ζηνᾶ τὸ νομοδιδάσκαλο καὶ τὸν Ἀπολλώ
κατευόδωσέ τους μὲ ἐπιμελημένη προετοιμασία, γιὰ νὰ μὴν τοὺς λείπει
τίποτε στὸ ταξίδι τους. Μὲ τὴν εὐκαιρία μάλιστα τῆς προετοιμασίας
αὐτῆς ἂς παίρνουν μάθημα καὶ οἱ δικοί μας νὰ πρωτοστατοῦν καὶ νὰ ἐργάζονται
καλὰ ἔργα καὶ νὰ συντρέχουν τοὺς ἀδελφοὺς στὶς ἀπαραίτητες ὑλικές
τους ἀνάγκες, γιά νὰ μὴ στεροῦνται ἀπὸ πνευματικοὺς καρπούς. Σὲ χαιρετοῦν
ἐγκάρδια ὅλοι ὅσοι εἶναι μαζί μου. Χαιρέτησε ὅσους μᾶς ἀγαποῦν, ἐπειδὴ
ἔχουν κοινὴ πίστη μέ μᾶς. Σᾶς εὔχομαι ἡ χάρις τοῦ Θεοῦ νὰ εἶναι μὲ ὅλους
σας. Ἀμήν.
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ (ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ Ζ΄ ΟΙΚ. ΣΥΝΟΔΟΥ)
Εἶπεν
ὁ Κύριος τήν παραβολήν ταύτην. ἐξῆλθεν ὁ σπείρων τοῦ σπεῖραι τὸν σπόρον αὐτοῦ. καὶ ἐν τῷ σπείρειν αὐτὸν ὃ μὲν ἔπεσε
παρὰ τὴν ὁδόν, καὶ κατεπατήθη, καὶ τὰ πετεινὰ τοῦ οὐρανοῦ κατέφαγεν αὐτό· καὶ ἕτερον
ἔπεσεν ἐπὶ τὴν πέτραν, καὶ φυὲν ἐξηράνθη διὰ τὸ μὴ ἔχειν
ἰκμάδα· καὶ ἕτερον ἔπεσεν ἐν μέσῳ τῶν ἀκανθῶν, καὶ συμφυεῖσαι αἱ ἄκανθαι
ἀπέπνιξαν αὐτό. καὶ ἕτερον ἔπεσεν εἰς τὴν γῆν τὴν ἀγαθήν, καὶ φυὲν ἐποίησε
καρπὸν ἑκατονταπλασίονα. ταῦτα λέγων ἐφώνει· Ὁ ἔχων
ὦτα ἀκούειν ἀκουέτω. Ἐπηρώτων δὲ αὐτὸν οἱ μαθηταὶ αὐτοῦ λέγοντες· Τίς εἴη ἡ παραβολή αὕτη; ὁ δὲ εἶπεν· Ὑμῖν
δέδοται
γνῶναι τὰ μυστήρια τῆς βασιλείας τοῦ Θεοῦ, τοῖς δὲ λοιποῖς ἐν παραβολαῖς, ἵνα βλέποντες μὴ βλέπωσι καὶ ἀκούοντες
μὴ συνιῶσιν. Ἔστι
δὲ αὕτη ἡ παραβολή· ὁ σπόρος ἐστὶν
ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ· οἱ δὲ παρὰ τὴν ὁδόν
εἰσιν οἱ ἀκούσαντες, εἶτα ἔρχεται
ὁ διάβολος
καὶ αἴρει τὸν λόγον ἀπὸ τῆς καρδίας αὐτῶν, ἵνα μὴ πιστεύσαντες σωθῶσιν. οἱ δὲ ἐπὶ τῆς πέτρας οἳ ὅταν
ἀκούσωσι, μετὰ χαρᾶς δέχονται τὸν λόγον, καὶ οὗτοι ῥίζαν οὐκ ἔχουσιν, οἳ πρὸς καιρὸν πιστεύουσι καὶ ἐν καιρῷ πειρασμοῦ ἀφίστανται. τὸ δὲ εἰς τὰς ἀκάνθας
πεσόν, οὗτοί
εἰσιν οἱ ἀκούσαντες, καὶ ὑπὸ μεριμνῶν καὶ πλούτου καὶ ἡδονῶν
τοῦ βίου πορευόμενοι συμπνίγονται
καὶ οὐ τελεσφοροῦσι. τὸ δὲ ἐν τῇ καλῇ γῇ, οὗτοί εἰσιν οἵτινες ἐν καρδίᾳ καλῇ καὶ ἀγαθῇ ἀκούσαντες τὸν λόγον κατέχουσι καὶ καρποφοροῦσιν ἐν ὑπομονῇ.
(Λουκ. η΄[8] 5 – 15)
ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
1.
«ΕΝ ΠΑΡΑΒΟΛΑΙΣ»
Στὴ θαυμάσια παραβολὴ τοῦ σπορέως ὁ
Κύριος ὁμιλεῖ γιὰ ἕνα γεωργὸ ποὺ πῆγε νὰ σπείρει τὸ χωράφι του. Καθὼς
λοιπὸν ἔσπερνε, ἕνα μέρος τοῦ σπόρου ἔπεσε δίπλα στὸν δρόμο καὶ πατήθηκε
ἀπὸ τοὺς ἀνθρώπους, ἔπειτα δὲ τὸν ἔφαγαν τὰ πουλιά. Ἄλλο μέρος τοῦ
σπόρου ἔπεσε σὲ ἔδαφος πετρῶδες. Ὑπῆρχε βέβαια λίγο χῶμα ἐκεῖ καὶ
ὁ σπόρος φύτρωσε, ἀλλὰ, καθὼς οἱ ρίζες του δὲν ἔβρισκαν ὑγρασία, ξεράθηκε.
Ἕνα τρίτο μέρος τοῦ σπόρου ἔπεσε ἀνάμεσα σὲ σπόρους ἀγκαθιῶν, ποὺ
φύτρωσαν μαζὶ μὲ αὐτὸν καὶ ἀργότερα τὸν ἔπνιξαν. Καὶ τέλος τὸ τέταρτο
μέρος τοῦ σπόρου ἔπεσε στὸ μαλακὸ καὶ φρεσκοσκαμμένο χῶμα, καὶ ἔδωσε
ἑκατονταπλάσιο καρπό.
Ἐδῶ σταμάτησε ὁ Κύριος τὴ διδασκαλία
Του πρὸς τὰ πλήθη. Ἀλλὰ ἡ παραβολὴ ἔκανε τόσο μεγάλη ἐντύπωση στοὺς
μαθητές Του, ποὺ τὸν πλησίασαν καὶ ἐπιμόνως ζητοῦσαν νὰ τοὺς ἀποκαλύψει
τὸ βαθύτερο νόημά της. Σὲ σᾶς – εἶπε ὁ Κύριος – ποὺ ἔχετε αὐτὸ τὸ ἐνδιαφέρον,
ἔχει δοθεῖ σὰν δῶρο ἀπὸ τὸν Θεὸ τὸ νὰ μάθετε τὶς μυστικὲς ἀλήθειες
τῆς Βασιλείας τοῦ Θεοῦ. Στοὺς ἄλλους ὅμως μιλάω μὲ παραβολές, ὥστε,
ἐνῶ ἐξωτερικὰ θὰ βλέπουν, ἐσωτερικὰ νὰ μένουν τυφλοί, καὶ ἐνῶ θὰ ἀκοῦν
μὲ τὰ αὐτιὰ τοῦ σώματος, νὰ μὴν μποροῦν νὰ καταλάβουν τὸ βαθύτερο νόημα
τῶν διδασκαλιῶν.
ΕΚΠΛΗΞΙ ΚΑΙ ΑΠΟΡΙΑ δημιουργοῦν τὰ λόγια
αὐτὰ τοῦ Κυρίου, μὲ τὰ ὁποῖα βεβαιώνει ὅτι ὁμιλεῖ μὲ παραβολὲς στὰ
πολλὰ πλήθη τῶν ἀνθρώπων ἐπίτηδες, ὥστε αὐτοὶ νὰ μὴν μποροῦν νὰ καταλάβουν
τὸ βαθύτερο νόημα τῶν λόγων Του.
Εἶναι φανερὸ πὼς ὁ σημαντικότατος
λόγος, ποὺ ἀναγκάζει τὸν Κύριον νὰ μιλᾶ «ἐν παραβολαῖς», εἶναι ἡ ἔλλειψη
βαθύτερου ἐνδιαφέροντος ἀπὸ μέρους τῶν ἀκροατῶν Του. Γνωρίζοντας
ὁ Ἴδιος ὅτι ἄλλοι ἔχουν ἔρθει κοντά Του ἀπὸ περιέργεια, ἄλλοι ἀπὸ ἕναν
ἐπιπόλαιο ἐνθουσιασμὸ καὶ ἄλλοι φορτωμένοι μὲ τὶς μέριμνες τοῦ
πλούτου καὶ τῶν ἡδονῶν, τοὺς προσφέρει λίγα μόνον ἐπιφανειακὰ πράγματα
- «ἐν παραβολαῖς» - καὶ δὲν τοὺς ἀναπτύσσει βαθύτερα νοήματα.
Τὸ κάνει αὐτὸ ἀπὸ ἀγάπη, ὄχι γιὰ νὰ
τοὺς τιμωρήσει, ἀλλὰ γιὰ νὰ τοὺς εὐεργετήσει. Διότι θὰ τιμωροῦνταν
αὐστηρότερα, ἂν τοὺς ἀπεκάλυπτε τὶς βαθύτατες καὶ μυστικὲς οὐράνιες
ἀλήθειες καὶ ἐκεῖνοι κατόπιν τὶς περιφρονοῦσαν. Ἐνῶ τώρα, ἔχοντας
ἀκούσει μόνο παραβολὲς – αὐτὰ τὰ λίγα στοιχειώδη καὶ ἐξωτερικὰ
νοήματα – θὰ κριθοῦν μὲ λιγότερη αὐστηρότητα.
Ἂν αὐτὸ ποὺ ὑπογραμμίσαμε παραπάνω
ἔγινε κατανοητό, τότε ἀντιλαμβανόμαστε εὔκολα πόσο ἄδικο ἔχουν
καὶ σήμερα ὅσοι νομίζουν πὼς εἶναι ἀδικημένοι, διότι κατὰ τὴ γνώμη
τους οἱ πνευματικοὶ διδάσκαλοί τους δὲν τοὺς ἔχουν προσφέρει βαθειὲς
καὶ μυστικότατες ἀλήθειες, ἀλλὰ μόνον στοιχειώδεις καὶ ἐπιφανειακὲς
διδασκαλίες. Ἂς μὴν κατηγοροῦν τοὺς διδασκάλους τους, ποὺ ἀναγκάζονται
καὶ αὐτοὶ συχνὰ νὰ ὁμιλοῦν «ἐν παραβολαῖς». Ἀλλὰ νὰ ψάξουν νὰ βροῦν τὴν
αἰτία μέσα τους, στὴν ἴδια τὴ διάθεση τῆς ψυχῆς τους. Καὶ ἂς προσπαθήσουν
νὰ αὐξήσουν τὸν ζῆλο τους, τὸ πνευματικό τους ἐνδιαφέρον. Καὶ τότε ὁ
Κύριος θὰ τοὺς χαρίσει καὶ τὶς βαθύτερες διδασκαλίες, ὅπως ἀκριβῶς
ἔκανε καὶ στοὺς μαθητές Του.
2.
ΑΓΚΑΘΙΑ ΠΟΥ ΠΝΙΓΟΥΝ ΤΗΝ ΨΥΧΗ
Λοιπόν, εἶπε ὁ Κύριος, τὸ νόημα τῆς
παραβολῆς εἶναι τοῦτο: Ὁ σπόρος σημαίνει τὸν λόγο τοῦ Θεοῦ καὶ τὰ διάφορα
μέρη τῆς γῆς σημαίνουν τὶς καρδιὲς τῶν ἀνθρώπων. Μερικοὶ ἄνθρωποι
μοιάζουν μὲ τὸν δρόμο, καὶ ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ δὲν μπορεῖ νὰ μπεῖ βαθιὰ μέσα
τους, γιατί ἡ ψυχή τους εἶναι σκληρή, καὶ ὁ διάβολος ἁρπάζει ἀπὸ ἐκεῖ
τὰ θεϊκὰ νοήματα καὶ σπέρνει τὰ δικά του. Ἄλλοι μοιάζουν μὲ ἔδαφος
ποὺ ἔχει ἐπάνω λίγο χῶμα, ἀπὸ κάτω ὅμως εἶναι πέτρα. Εἶναι δηλαδὴ ἄνθρωποι
χωρὶς βάθος, ἐπιπόλαιοι. Ἐνθουσιάζονται γιὰ λίγο μὲ τὸ Εὐαγγέλιο,
ἀλλὰ στὴν πρώτη δυσκολία, στοὺς πρώτους πειρασμοὺς τὰ χάνουν καὶ ἐγκαταλείπουν
τὸν ἀγώνα. Ἄλλοι πάλι μοιάζουν μὲ τόπο γεμάτο ἀπὸ σπόρους ἀγκαθιῶν.
Ἀκοῦνε τὸν λόγο τοῦ Θεοῦ καὶ ἀρχίζουν νὰ ἀγωνίζονται, σὲ λίγο ὅμως τοὺς
πνίγουν οἱ μέριμνες γιὰ τὸν πλοῦτο καὶ ἡ ἐπιδίωξη τῶν ἀνέσεων καὶ τῶν
ἡδονῶν, καὶ τὰ ξεχνοῦν ὅλα. Τέλος – λέγει ὁ Κύριος – ὑπάρχουν καὶ ἐκεῖνοι
ποὺ μοιάζουν μὲ τὸ καλὸ καὶ φρεσκοσκαμμένο χῶμα. Αὐτοὶ εἶναι ποὺ ἔχουν
καλὴ διάθεση καὶ ἁγνὸ ἐνδιαφέρον, γι᾿ αὐτὸ
καὶ ἀκοῦνε μὲ προσοχὴ τὸν λόγο τοῦ Θεοῦ, τὸν κρα- τοῦν
σφικτὰ μέσα τους, δείχνουν ὑπομονὴ στὶς δυσκολίες καὶ τοὺς πειρασμούς, καὶ ἔτσι φέρνουν καρποὺς πολλούς.
ΠΛΟΥΤΟΣ νοημάτων κρύβεται στὰ λόγια
αὐτὰ τοῦ Κυρίου μας, ποὺ εἶναι ἀδύνατον ἐδῶ ἔστω καὶ στοιχειωδῶς νὰ
τὰ σχολιάσουμε. Θὰ περιοριστοῦμε λοιπὸν μόνο σὲ κάποιες σκέψεις
γιὰ τὴν τρίτη κατηγορία, περὶ τῆς ὁποίας μίλησε ὁ Κύριος.
Οἱ ἄνθρωποι αὐτῆς τῆς κατηγορίας ἔχουν
κάτι τὸ ἰδιαίτερο καὶ ἄξιο νὰ τύχει πολλῆς προσοχῆς ἀπὸ ὅλους μας. Ὁ
Κύριος τοὺς παρωμοίασε μὲ τὸ τμῆμα ἐκεῖνο τοῦ σπόρου ποὺ ἔπεσε σὲ μέρος
γεμάτο μὲ σπόρους ἀγκαθιῶν, οἱ ὁποῖοι φύτρωσαν καὶ αὐξήθηκαν μαζί
του, καὶ στὸ τέλος τὸν ἔπνιξαν.
Ἀγκάθια – ἑρμήνευσε ὁ Κύριος – εἶναι
οἱ ἀγωνιώδεις φροντίδες γιὰ τὴν ἀπόκτηση πλούτου καὶ ἡ ἐπιδίωξη τῶν
ἀνέσεων καὶ τῶν ἀπολαύσεων τῆς ζωῆς.
Ἀγκάθια! Μιὰ ἐξωφρενικὴ μανία,
πραγματικὴ τρέλλα. Αὐτὸ τὸ συνεχὲς τρέξιμο τῶν πολλῶν ἀνθρώπων, ποὺ
δὲν εὐκαιροῦν ποτέ! Πνίγομαι –
φωνάζουν – πνίγομαι! Καὶ τρέχουν πάντοτε, γεμάτοι ἄγχος,
ἀγωνία καὶ ἐκνευρισμό. Καὶ δὲν ἱκανοποιοῦνται μὲ τίποτε ποτέ.
Φτιάχνουν ἕνα σπίτι καὶ ἀμέσως ἀρχίζουν σχέδια γιὰ δεύτερο. Ἔπειτα
γιὰ τρίτο. Ἔπειτα... Ἄλλοι κάνουν καὶ ἄλλο λάθος. Δὲν ξεχωρίζουν γιορτὴ
καὶ καθημερινή. Δὲν ξέρουν τὶ σημαίνει Κυριακή, πόσο ἀναγκαία εἶναι
ἡ ἀργία αὐτῆς τῆς μέρας ἀκόμη καὶ γιὰ τὴ σωματική τους ὑγεία.
Τὰ παραδείγματα δὲν ἔχουν τελειωμό.
Τὸ λυπηρὸ ὅμως εἶναι ὅτι ἀκόμη καὶ εὐσεβεῖς ἄνθρωποι, ποὺ σ᾿ αὐτοὺς
ἀναφέρεται τὸ κείμενό μας, πάσχουν ἀκριβῶς ἀπὸ αὐτὴν τὴν ἀγωνιώδη
μέριμνα. Εὐσεβεῖς γονεῖς, ποὺ ἀγαποῦν τὴν Ἐκκλησία, πνίγονται διαρκῶς στὴ μέριμνα νὰ ἐξασφαλίσουν
τὰ πάντα γιὰ τὰ παιδιά τους. Καὶ τρέχουν! Τὰ παιδιὰ δὲν τοὺς βλέπουν σχεδὸν
ποτὲ ἢ τοὺς βλέπουν μονίμως κουρασμένους καὶ ἐκνευρισμένους. Σπανίως
θὰ καθήσουν ὅλοι στὸ τραπέζι καὶ ποτὲ σχεδὸν δὲν θὰ βροῦν εὐκαιρία νὰ
συγκεντρωθοῦν ὅλοι μαζί, γιὰ νὰ διαβάσουν τὸ Εὐαγγέλιο ἢ νὰ συζητήσουν
κάτι πνευματικῶς ὠφέλιμο. Αὐτὰ τὰ περιμένουν μόνον ἀπὸ τὰ Κατηχητικά,
στὰ ὁποῖα βέβαια δὲν παραλείπουν νὰ στέλνουν τὰ παιδιά τους.
Δὲν εἶναι ὅμως μόνον οἱ γονεῖς. Καὶ τὰ
ἴδια τὰ παιδιὰ πνίγονται μέσα στὰ
μαθήματα, στὰ φροντιστήρια καὶ σὲ πλῆθος ἀκόμη τεχνητὲς ἀνάγκες, ὅπως
οἱ χοροί, ὁ ἀθλητισμός, εἰδικὲς γυμναστικὲς καὶ τόσα ἄλλα. Ἀλλὰ καὶ
ὅλοι μας σχεδὸν τὸ ἴδιο παθαίνουμε. Πνιγόμαστε
μὲς στὶς ἀπασχολήσεις μας. Δὲν βρίσκουμε χρόνο γιὰ προσευχή, γιὰ
μελέτη τῆς Γραφῆς, γιὰ συζητήσεις οἰκοδομητικές, γιὰ συμμετοχὴ σὲ
σχετικὲς εὐκαιρίες.
Πνιγόμαστε...
Λοιπόν, δὲν ξέρουμε τί σημαίνει αὐτὴ
ἡ λέξη;
Ἂς φοβηθοῦμε λίγο, ἀδελφοί! Γιατί ἡ
ψυχή μας ἔτσι κινδυνεύει νὰ πάθει ἀσφυξία, νὰ πνιγεῖ!
(Διασκευὴ ἀπὸ
παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου