ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ Ϛ΄ ΛΟΥΚΑ
(20 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2019)
(ΑΡΤΕΜΙΟΥ ΜΕΓΑΛΟΜΑΡΤΥΡΟΣ)
Ο
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ)
Τέκνον Τιμόθεε,
ἐνδυναμοῦ ἐν τῇ χάριτι τῇ ἐν Χριστῷ ᾿Ιησοῦ, καὶ ἃ ἤκουσας παρ᾿ ἐμοῦ διὰ
πολλῶν μαρτύρων, ταῦτα παράθου πιστοῖς ἀνθρώποις, οἵτινες ἱκανοὶ ἔσονται
καὶ ἑτέρους διδάξαι. Σὺ οὖν κακοπάθησον ὡς καλὸς στρατιώτης ᾿Ιησοῦ
Χριστοῦ. Οὐδεὶς στρατευόμενος ἐμπλέκεται ταῖς τοῦ βίου πραγματείαις,
ἵνα τῷ στρατολογήσαντι ἀρέσῃ. Ἐὰν δὲ καὶ ἀθλῇ τις, οὐ στεφανοῦται,
ἐὰν μὴ νομίμως ἀθλήσῃ. Τὸν κοπιῶντα γεωργὸν δεῖ πρῶτον τῶν καρπῶν
μεταλαμβάνειν. Νόει ὃ λέγω· δῴη γάρ σοι ὁ Κύριος σύνεσιν ἐν πᾶσι. Μνημόνευε
᾿Ιησοῦν Χριστὸν ἐγηγερμένον ἐκ νεκρῶν, ἐκ σπέρματος Δαυΐδ, κατὰ τὸ
εὐαγγέλιόν μου, ἐν ᾧ κακοπαθῶ μέχρι δεσμῶν ὡς κακοῦργος· ἀλλ᾿ ὁ λόγος
τοῦ Θεοῦ οὐ δέδεται. Διὰ τοῦτο πάντα ὑπομένω διὰ τοὺς ἐκλεκτούς, ἵνα
καὶ αὐτοὶ σωτηρίας τύχωσι τῆς ἐν Χριστῷ ᾿Ιησοῦ μετὰ δόξης αἰωνίου.
(Β’ Τιμ.β΄[2] 1-10)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἐσύ, παιδί μου
Τιμόθεε, ἀντίθετα μ᾿ αὐτούς πού μέ ἀπαρνήθηκαν, νά ἐνδυναμώνεσαι μέ τή χάρη πού μᾶς δίνει ὁ Ἰησοῦς Χριστός ὅταν εἴμαστε ἑνωμένοι μαζί του. Καί ὅσα ἄκουσες ἀπό μένα μπροστά σέ πολλούς μάρτυρες, αὐτά νά τά ἐμπιστευθεῖς ὡς πολύτιμο θησαυρό σέ ἀνθρώπους πιστούς, πού δέν θά τά νοθεύουν οὔτε θά τά προδίδουν, ἀλλά θά εἶναι ἱκανοί νά τά διδάξουν καί σέ ἄλλους. Ἐσύ λοιπόν κακοπάθησε σάν καλός στρατιώτης τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ. Ὅταν κάποιος ὑπηρετεῖ ὡς στρατιώτης, δέν μπλέκεται στίς ὑποθέσεις καί τίς φροντίδες τῆς καθημερινῆς ζωῆς, γιά νά εἶναι ἀρεστός σ᾿ ἐκεῖνον πού τόν στρατολόγησε. Κι ἄν κανείς παίρνει μέρος σέ ἀθλητικούς ἀγῶνες, δέν στεφανώνεται μέ τό στεφάνι τῆς νίκης, ἐάν δέν ἀγωνισθεῖ σύμφωνα μέ τούς ἀθλητικούς κανόνες. Ὁ γεωργός πού κοπιάζει γιά νά καλλιεργήσει τό χωράφι του πρέπει
πρῶτος νά ἀπολαμβάνει τούς καρπούς πού θά συνάξει. Ἔτσι κι ἐσύ· ἀπό τό πνευματικό χωράφι πού καλλιεργεῖς καρποφόρως πρέπει νά ἀπολαμβάνεις πρῶτος τήν παρηγοριά, τήν τιμή καί τή συντήρησή σου. Προσπάθησε
νά καταλάβεις τήν ἀλληγορική σημασία αὐτῶν πού σοῦ λέω. Καί θά τήν κατανοήσεις· σοῦ εὔχομαι νά σοῦ δώσει ὁ Κύριος σύνεση, γιά νά τά διακρίνεις ὅλα. Νά θυμᾶσαι τόν Ἰησοῦ Χριστό πού ἔχει ἀναστηθεῖ ἀπό τούς νεκρούς καί κατάγεται ἀπό τόν Δαβίδ, σύμφωνα μέ τό Εὐαγγέλιο πού κηρύττω. Γιά τό Εὐαγγέλιο αὐτό κακοπαθῶ ὥς τό σημεῖο νά εἶμαι ἁλυσοδεμένος, σάν νά ἤμουν κακοῦργος. Ἀλλά ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ δέν δένεται. Γιά ὅλα αὐτά, κι ἐπειδή τό Εὐαγγέλιο προοδεύει καί δέν μπορεῖ νά δεθεῖ, μέ ὑπομονή τά ὑποφέρω ὅλα γιά χάρη ἐκείνων πού ἐξέλεξε ὁ Θεός. Καί τά ὑποφέρω, γιά νά ἐπιτύχουν κι αὐτοί τή σωτηρία πού μᾶς προσφέρει ὁ Ἰησοῦς Χριστός, ὅταν βρισκόμαστε
σέ κοινωνία μαζί του· καί ἡ σωτηρία αὐτή συνοδεύεται μέ αἰώνια δόξα.
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ ἐλθόντι τῷ Ἰησοῦ εἰς τὴν χώραν τῶν Γαδαρηνῶν ὑπήντησεν
αὐτῷ ἀνήρ
τις ἐκ τῆς πόλεως, ὃς εἶχε δαιμόνια ἐκ χρόνων ἱκανῶν, καὶ ἱμάτιον
οὐκ ἐνεδιδύσκετο, καὶ ἐν οἰκίᾳ οὐκ ἔμενεν, ἀλλ'
ἐν τοῖς μνήμασιν. ἰδὼν
δὲ τὸν Ἰησοῦν
καὶ ἀνακράξας
προσέπεσεν
αὐτῷ καὶ φωνῇ μεγάλῃ εἶπε· Τί ἐμοὶ καὶ σοί, Ἰησοῦ
υἱὲ τοῦ Θεοῦ τοῦ ὑψίστου; δέομαί σου, μή με βασανίσῃς. παρήγγειλε γὰρ τῷ πνεύματι τῷ ἀκαθάρτῳ
ἐξελθεῖν ἀπὸ τοῦ ἀνθρώπου. πολλοῖς γὰρ χρόνοις συνηρπάκει αὐτόν,
καὶ ἐδεσμεῖτο ἁλύσεσι καὶ πέδαις φυλασσόμενος, καὶ διαρρήσσων τὰ δεσμὰ ἠλαύνετο
ὑπὸ τοῦ δαίμονος εἰς τὰς ἐρήμους.ἐπηρώτησε
δὲ αὐτὸν ὁ Ἰησοῦς
λέγων· Τί σοί ἐστιν
ὄνομα; ὁ δὲ εἶπε· Λεγεών· ὅτι δαιμόνια πολλὰ εἰσῆλθεν εἰς αὐτόν· καὶ παρεκάλει αὐτὸν ἵνα μὴ ἐπιτάξῃ
αὐτοῖς εἰς τὴν ἄβυσσον
ἀπελθεῖν. Ἦν δὲ ἐκεῖ ἀγέλη χοίρων ἱκανῶν
βοσκομένη
ἐν τῷ ὄρει· καὶ παρεκάλουν αὐτὸν ἵνα
ἐπιτρέψῃ αὐτοῖς εἰς ἐκείνους εἰσελθεῖν· καὶ ἐπέτρεψεν
αὐτοῖς. ἐξελθόντα
δὲ τὰ δαιμόνια ἀπὸ τοῦ ἀνθρώπου
εἰσῆλθον εἰς τοὺς χοίρους, καὶ ὥρμησεν
ἡ ἀγέλη
κατὰ τοῦ κρημνοῦ εἰς τὴν λίμνην καὶ ἀπεπνίγη. ἰδόντες
δὲ οἱ βόσκοντες τὸ γεγενημένον ἔφυγον, καὶ ἀπήγγειλαν
εἰς τὴν πόλιν καὶ εἰς τοὺς ἀγρούς. ἐξῆλθον
δὲ ἰδεῖν
τὸ γεγονὸς, καὶ ἦλθον
πρὸς τὸν Ἰησοῦν, καὶ εὗρον καθήμενον τὸν ἄνθρωπον, ἀφ' οὗ τὰ δαιμόνια ἐξεληλύθει, ἱματισμένον
καὶ σωφρονοῦντα παρὰ τοὺς πόδας τοῦ Ἰησοῦ, καὶ ἐφοβήθησαν. ἀπήγγειλαν
δὲ αὐτοῖς οἱ ἰδόντες
πῶς ἐσώθη
ὁ δαιμονισθείς.
καὶ ἠρώτησαν αὐτὸν ἅπαν
τὸ πλῆθος τῆς περιχώρου τῶν Γαδαρηνῶν ἀπελθεῖν
ἀπ' αὐτῶν, ὅτι φόβῳ μεγάλῳ συνείχοντο· αὐτὸς
δὲ ἐμβὰς εἰς τὸ πλοῖον ὑπέστρεψεν. ἐδέετο
δὲ αὐτοῦ ὁ ἀνὴρ, ἀφ' οὗ ἐξεληλύθει
τὰ δαιμόνια, εἶναι σὺν αὐτῷ· ἀπέλυσε
δὲ αὐτὸν ὁ Ἰησοῦς
λέγων· Ὑπόστρεφε
εἰς τὸν οἶκόν σου καὶ διηγοῦ ὅσα
ἐποίησέ σοι ὁ Θεός. καὶ ἀπῆλθε καθ' ὅλην
τὴν πόλιν κηρύσσων ὅσα
ἐποίησεν αὐτῷ ὁ Ἰησοῦς.
(Λουκ. η΄ 26 – 39)
ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
1. ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΧΩΡΙΣ
ΟΝΟΜΑ
Τὸ θέαμα ποὺ ἀντίκρυσε ὁ Κύριος,
μόλις ἔφθασε στὴ χώρα τῶν Γαδαρηνῶν, ἦταν τραγικό· ἕνας ἄνθρωπος ἀγριεμένος
πέφτει στὰ πόδια Του καὶ φωνάζει: «τί σχέση ἔχουμε οἱ δυό μας Ἰησοῦ,
υἱὲ τοῦ Θεοῦ τοῦ Ὑψίστου; Σὲ παρακαλῶ, μὴ μὲ βασανίσεις». Εἶναι ἕνας
δαιμονισμένος. Χρόνια τώρα κατοικεῖ στὰ μνήματα ἤ τριγυρνάει στὰ
βουνὰ γυμνός. Σπάζει τὶς ἁλυσίδες καὶ τὰ σίδερα, μὲ τὰ ὁποῖα κάθε λίγο
τὸν δένουν, καὶ τρέχει στὶς ἐρημιὲς δυστυχισμένος. Κι ὅταν ὁ Κύριος
τὸν ἐρωτᾶ: «ποιὸ εἶναι τὸ ὄνομά σου;», ἀπαντᾶ μὲ μία μόνο λέξη: «λεγεών»!
ΛΕΓΕΩΝ! Ἡ ἀπροσδόκητη ἀπάντηση
φανερώνει τὸ πλῆθος τῶν δαιμόνων, ποὺ τὸν εἶχαν κυριεύσει. Διότι ἡ
λέξη «λεγεὼν» ἦταν ὀνομασία μονάδος τοῦ Ρωμαϊκοῦ στρατοῦ 5-6 χιλιάδων
ἀνδρῶν περίπου – ὅπως λέμε σήμερα «Ταξιαρχία» ἢ «Μεραρχία». Ταυτόχρονα
τὸ παράδοξο «ὄνομα» φανερώνει καὶ τὸ μέγεθος τῆς τραγωδίας τοῦ δαιμονισμένου,
ἀφοῦ δείχνει καθαρὰ πὼς ἔχει χτυπηθεῖ ὁ ἴδιος ὁ πυρήνας τῆς ὑπάρξεώς
του: τὸ πρόσωπο!
«Πρόσωπο» εἶναι τὸ ὑπέρτατο θεϊκὸ χάρισμα,
ἡ ὑψίστη δωρεὰ τοῦ Θεοῦ πρὸς τὸν ἄνθρωπο. Εἶναι ἡ εἰκόνα τοῦ Θεοῦ μέσα
μας, ἡ ὁποία μᾶς κάνει νὰ ξεχωρίζουμε ἀνάμεσα στὰ δισεκατομμύρια
τῶν ἄλλων ἀνθρώπων. Εἶναι αὐτὸ ποὺ κάνει τὸν καθένα μας μοναδικὸ καὶ
ἀνεπανάληπτο. Τὸν κάνει μιὰ ὕπαρξη ποὺ ἀποτελεῖ γεγονὸς καὶ γιὰ
τὸν ἴδιο τὸν Θεό, γι᾿ αὐτὸ καὶ Ἐκεῖνος ἀπευθύνεται σ᾿ αὐτὴ μὲ τὸ «ἐσύ»!
Ἀναγνωρίζει δηλαδὴ τὸ πλάσμα Του ὅμοιο μὲ τὸν Ἑαυτό Του καὶ στέκεται
μὲ σεβασμὸ μπροστά του. Αὐτὸ εἶναι τὸ «Πρόσωπο»:
Ὁ ἄνθρωπος στὸ ὑπέρτατο μεγαλεῖο του! Καὶ αὐτὸ ἀκριβῶς ἐπιχειρεῖ
νὰ συντρίψει ὁ διάβολος.
Οἱ δαίμονες – τὸ γνωρίζουμε
– ἐξουσιάζουν μὲ ποικίλους τρόπους τοὺς ἀνθρώπους. Ὁ δὲ δαιμονισμὸς
εἶναι ἕνας μᾶλλον σπάνιος τρόπος καὶ δὲν εἶναι ὁ χειρότερος, ἀφοῦ
κατ᾿ αὐτὸν ἐξουσιάζεται βασικῶς τὸ σῶμα τοῦ ἀνθρώπου. Χειρότερος
τρόπος εἶναι ἡ κυριαρχία τῶν δαιμόνων ἐπὶ τῆς ψυχῆς μέσῳ τῶν ἁμαρτωλῶν
παθῶν καὶ ἀκόμη χειρότερος ἡ κυριαρχία τους καὶ στὴν ψυχὴ καὶ στὸ σῶμα
μέσῳ τῶν ποικίλων πλανῶν, ποὺ φθάνουν μέχρι τὴ μαγεία καὶ τὸν σατανισμό.
Μὲ ὅποιον πάντως τρόπο κι ἂν
ἐξουσιάζουν οἱ δαίμονες τὸν ἄνθρωπο, τὸ ἀποτέλεσμα εἶναι πάντα τὸ
ἴδιο: συντρίβουν τὸ πρόσωπό του.
Καὶ δὲν εἶναι κἂν ἀναγκαῖο νὰ τὸν ἐξουσιάζει μιὰ ὁλόκληρη λεγεώνα.
Καὶ λόχος νὰ εἶναι καὶ διμοιρία, τὸ ἴδιο κάνει. Ἀκόμη καὶ ἕνας δαίμων
ἂν ἐξουσιάζει τὴν ψυχὴ μὲ κάποιο πάθος (στὸ ὁποῖο αὐτὴ μένει θεληματικὰ
ὑποδουλωμένη), φτάνει αὐτὸ γιὰ νὰ γίνει ὁ ἄνθρωπος δοῦλος, ὕπαρξη
χωρὶς ὄνομα καὶ σκέψη – χωρὶς πρόσωπο!
Κατάντημα οἰκτρό, ἀπὸ τὸ ὁποῖο μόνον Ἐκεῖνος, ὁ Θεάνθρωπος Κύριος,
μπορεῖ νὰ τὸν λυτρώσει καὶ νὰ τὸν ἀναδείξει σύμφωνα μὲ τὸν ἀρχικὸ προορισμό
του: Πρόσωπο! Δηλαδή, κατὰ χάριν
Θεό!
2. ΑΠΟ ΤΗ ΜΑΖΑ ΣΤΟ
ΠΡΟΣΩΠΟ
Ἡ εἰκόνα στὴ συνέχεια εἶναι
συγκλονιστική. Ὁλόκληρη ἐκείνη ἡ Ταξιαρχία τῶν δαιμόνων τρέμει
τώρα μπροστὰ στὸν Κύριο. Καὶ Τὸν παρακαλοῦν νὰ μὴν τοὺς στείλει στὴν Κόλαση,
ἀλλὰ νὰ τοὺς ἐπιτρέψει φεύγοντας ἀπὸ τὸν ἄνθρωπο νὰ μποῦν στὸ κοπάδι
τῶν χοίρων, ποὺ ἔβοσκε ἐκεῖ κοντά. Ἦταν ἕνα παράνομο κοπάδι, ἀφοῦ
ὁ Μωσαϊκὸς νόμος ἀπαγόρευε στοὺς Ἑβραίους νὰ τρέφουν καὶ νὰ τρῶνε
χοίρους, γι᾿ αὐτὸ καὶ ὁ Κύριος, πρὸς τιμωρία τῶν παραβατῶν, δίνει τὴν
ἄδεια ποὺ ζήτησαν οἱ δαίμονες. Καὶ τότε ὅλο ἐκεῖνο τὸ κοπάδι ὅρμησε
στὸν γκρεμὸ καὶ πνίγηκε στὴ λίμνη.
Ἡ εἴδηση διαδόθηκε σὰν ἀστραπὴ
στὴν περιοχὴ τῶν Γαδαρηνῶν. Καὶ σὲ λίγο ὅλοι σχεδὸν οἱ κάτοικοί της
βρίσκονται ἐκεῖ. Βλέπουν ἔκπληκτοι τὸν πρώην δαιμονισμένο νὰ κάθεται
ἥσυχος δίπλα στὰ πόδια τοῦ Ἰησοῦ, ντυμένος καὶ λογικός. Τὰ καταλαβαίνουν
ὅλα. Καὶ τότε φόβος μέγας τοὺς κυριεύει: Ἂν αὐτὸς ὁ θαυματουργὸς προφήτης
– σκέπτονται – συνεχίσει μὲ τὸν ἴδιο τρόπο τὶς θεραπεῖες του, θὰ πάθουν
οἰκονομικὴ καταστροφή. Γι᾿ αὐτὸ καὶ ἡ φοβερὴ ἀπόφασή τους εἶναι ὁμόφωνη,
ὠμή, ψυχρή: παρακαλοῦν τὸν Κύριο ὅλοι μαζὶ νὰ φύγει ἀπὸ τὸν τόπο
τους!
Καὶ ὁ Κύριος πράγματι σεβόμενος
τὴν ἐλευθερία τους μπαίνει στὸ πλοῖο γιὰ νὰ φύγει. Ὁ πρώην δαιμονισμένος
Τὸν ἱκετεύει νὰ τὸν πάρει μαζί Του. Ἐκεῖνος ὅμως τὸν ἑτοιμάζει γιὰ
κάτι ἄλλο. Τὸν θέλει κήρυκα καὶ ἀπόστολό Του σ᾿ αὐτὴ τὴ σκληρὴ καὶ ὑλιστικὴ
περιοχή. Πήγαινε στὸ σπίτι σου, τοῦ λέγει, καὶ νὰ διηγεῖσαι ὅσα σοῦ
ἔκανε ὁ Θεός. Καὶ ὁ εὐγνώμων ἄνθρωπος γύριζε ἀπὸ τότε σὲ ὅλη τὴν πόλη
κηρύττοντας τὴ μεγάλη εὐεργεσία ποὺ τοῦ ἔκανε ὁ Ἰησοῦς.
ΤΟ ΘΑΥΜΑ ἦταν ἀσφαλῶς μεγαλειῶδες.
Ὁ ἄνθρωπος ποὺ χρόνια ὁλόκληρα κατοικοῦσε στὰ μνήματα ἀγριεμένος,
αὐτὸς τώρα ἱματισμένος καὶ σωφρονῶν κάθεται δίπλα στὰ πόδια τοῦ Κυρίου,
καὶ γιὰ λίγο χρονικὸ διάστημα – ἐλαχίστων μόνον ὡρῶν – γίνεται μαθητής
Του. Καὶ ἔπειτα ἀπόστολός Του, κήρυκας τῆς δυνάμεως καὶ τῆς ἀγάπης
Του μέσα σὲ μιὰ διεφθαρμένη κοινωνία.
Τὸ δίδαγμα εἶναι πλέον φανερό.
Ἀκόμη καὶ μιὰ στιγμιαία ἐπαφὴ μὲ τὸν Θεὸ φτάνει νὰ ἀλλάξει ριζικὰ
τὴ ζωὴ τοῦ ἀνθρώπου. Πρωτίστως νὰ τὴν ἀπαλλάξει ἀπὸ τὴ δαιμονικὴ κυριαρχία
(ὑποδούλωση στὰ πάθη, φόβοι μαγείας κ.τ.λ.). Δὲν θὰ σταματήσει βέβαια
ὁ διάβολος νὰ πολεμάει τὸν ἄνθρωπο. Ὄχι. Ἀλλὰ θὰ παύσει πλέον νὰ
τὸν ἐξουσιάζει, νὰ τὸν ἔχει δοῦλο του καὶ ὑπάκουο ὑπηρέτη του.
Ὑπάρχει ὅμως καὶ κάτι σημαντικότερο.
Ὅτι ὁ ἄνθρωπος, ἀπὸ τὴν ὥρα ποὺ συναντᾶ τὸν Χριστὸ καὶ συμμορφώνει
τὴ ζωή του πρὸς τὸ θέλημά Του, ἀρχίζει καὶ γίνεται Πρόσωπο! Ἀποκτάει
δηλαδὴ νόημα καὶ σκοπὸ στὴ ζωή του. Ζεῖ
μαζὶ μὲ τοὺς ἄλλους, ἀλλὰ δὲν εἶναι σὰν τοὺς ἄλλους!
Οἱ ἄλλοι, οἱ πολλοί, θὰ συνεχίσουν
βέβαια νὰ βόσκουν τὰ παράνομα κοπάδια τῶν χοίρων τους. Θὰ συνεχίσουν
δηλαδὴ νὰ ἐπιδιώκουν τοὺς ἐπίγειους στόχους τους, τὰ ὑλικὰ συμφέροντά
τους, τὶς ἡδονές τους, ἀπωθώντας εὐγενικὰ ἴσως, ἀλλὰ καὶ συνειδητὰ
καὶ ψυχρὰ τὸν Χριστὸ ἀπὸ τὰ χωρικὰ ὕδατα τῆς ζωῆς τους. Ὁ λυτρωμένος
ὅμως πιστός, αὐτὸς ποὺ ἔνιωσε τὴ δύναμη τοῦ Κυρίου νὰ τὸν ἀπαλλάσσει
ἀπὸ τὴν τυραννικὴ ἐξουσία τοῦ διαβόλου, αὐτὸς ποὺ αἰσθάνθηκε νὰ
τὸν ἀγκαλιάζει τὸ ἔλεος καὶ ἡ ἄπειρη ἀγάπη τοῦ Θεοῦ Του, θὰ πορεύεται
στὸ στενὸ μονοπάτι, ἀντίθετα πρὸς τοὺς πολλούς, μὲ τὰ μάτια στηριγμένα
στὸ αἰώνιο τέρμα.
Γιατί αὐτὸς μὲ τὴ χάρη τοῦ Κυρίου
εἶναι Πρόσωπο! Ὑποψήφιος κατὰ
Χάριν θεός, ποὺ ζεῖ μέσα στὴν εὐλογημένη θεανθρώπινη κοινωνία τῆς
Ἐκκλησίας καὶ πορεύεται μαζὶ μὲ τοὺς ἀδελφούς του πρὸς τὸν Οὐρανό.
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο
τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου