ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΗΣ
ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΕΩΣ
(22 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2019)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (ΠΡΟ ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΟΥ
ΓΕΝΝΗΣΕΩΣ)
Ἀδελφοί, πίστει παρῴκησεν Ἀβραάμ εἰς τήν γῆν τῆς ἐπαγγελίας
ὡς ἀλλοτρίαν, ἐν σκηναῖς κατοικήσας μετὰ Ἰσαὰκ
καὶ Ἰακὼβ
τῶν συγκληρονόμων τῆς ἐπαγγελίας
τῆς αὐτῆς· ἐξεδέχετο
γὰρ τὴν τοὺς θεμελίους ἔχουσαν
πόλιν, ἧς τεχνίτης καὶ δημιουργὸς ὁ Θεός. Καὶ τί ἔτι λέγω; ἐπιλείψει
γὰρ με διηγούμενον ὁ χρόνος περὶ Γεδεών, Βαράκ,
Σαμψών, Ἰεφθάε, Δαυῒδ τε καὶ Σαμουὴλ καὶ τῶν προφητῶν, οἳ διὰ πίστεως κατηγωνίσαντο
βασιλείας, εἰργάσαντο δικαιοσύνην, ἐπέτυχον
ἐπαγγελιῶν, ἔφραξαν στόματα λεόντων, ἔσβεσαν
δύναμιν πυρός,
ἔφυγον στόματα μαχαίρας, ἐνεδυναμώθησαν ἀπὸ ἀσθενείας, ἐγενήθησαν
ἰσχυροὶ ἐν πολέμῳ, παρεμβολὰς ἔκλιναν ἀλλοτρίων· ἔλαβον
γυναῖκες ἐξ ἀναστάσεως
τοὺς νεκροὺς αὐτῶν· ἄλλοι
δὲ ἐτυμπανίσθησαν, οὐ προσδεξάμενοι τὴν ἀπολύτρωσιν, ἵνα κρείττονος ἀναστάσεως
τύχωσιν· ἕτεροι
δὲ ἐμπαιγμῶν
καὶ μαστίγων πεῖραν ἔλαβον, ἔτι δὲ δεσμῶν καὶ φυλακῆς· ἐλιθάσθησαν, ἐπρίσθησαν, ἐπειράσθησαν, ἐν φόνῳ μαχαίρας ἀπέθανον, περιῆλθον ἐν μηλωταῖς, ἐν αἰγείοις δέρμασιν, ὑστερούμενοι, θλιβόμενοι, κακουχούμενοι,
ὧν οὐκ ἦν ἄξιος ὁ κόσμος, ἐν ἐρημίαις
πλανώμενοι
καὶ ὄρεσι καὶ σπηλαίοις καὶ ταῖς ὀπαῖς
τῆς γῆς. Καὶ οὗτοι πάντες μαρτυρηθέντες
διὰ τῆς πίστεως οὐκ ἐκομίσαντο τὴν ἐπαγγελίαν, τοῦ Θεοῦ περὶ ἡμῶν
κρεῖττόν τι
προβλεψαμένου, ἵνα μὴ χωρὶς ἡμῶν
τελειωθῶσι.
(Ἑβρ.
ια΄[11] 9-10, 32- 40)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἀδελφοί, χάρη στὴν πίστη
του ὁ Ἀβραὰμ ἔμεινε ὡς ξένος στὴ γῆ πού τοῦ ὑποσχέθηκε ὁ Θεὸς
καὶ τὴ θεωροῦσε ξένη χώρα κι ὄχι δική του. Καὶ διέμεινε μέσα
σὲ σκηνὲς μαζὶ μὲ τὸν Ἰσαὰκ καὶ τὸν Ἰακώβ, ποὺ ἦταν συγκληρονόμοι
τῆς ἴδιας ὑποσχέσεως τοῦ Θεοῦ. Ζοῦσε ὁ Ἀβραὰμ
ἀκόμη καὶ στὴ γῆ τῆς ἐπαγγελίας ὡς ξένος καὶ μετανάστης,
διότι περίμενε νὰ κατοικήσει στὴν ἐπουράνια πόλη, ἡ
ὁποία ἔχει τὰ ἀληθινὰ καὶ ἀδιάσειστα θεμέλια, καὶ τεχνίτη
καὶ κτίστη της τὸν ἴδιο τὸν Θεό. Καὶ τί ἀκόμη νὰ λέω καὶ νὰ διηγοῦμαι;
Πρέπει νὰ σταματήσω, διότι δὲν θὰ μοῦ φτάσει ὁ χρόνος νὰ
διηγοῦμαι γιὰ τὸν Γεδεών καί τόν Βαράκ, τὸν Σαμψών καὶ τὸν Ἰεφθάε, γιὰ τὸν Δαβὶδ καὶ τὸν
Σαμουὴλ καὶ τοὺς προφῆτες. Αὐτοί, ἐπειδὴ εἶχαν πίστη, καταπολέμησαν
καὶ ὑπέταξαν βασίλεια, κυβέρνησαν τὸ λαὸ μὲ δικαιοσύνη,
πέτυχαν τὴν πραγματοποίηση τῶν ὑποσχέσεων ποὺ τοὺς
ἔδωσε ὁ Θεός, ἔφραξαν στόματα λιονταριῶν, ὅπως ὁ Δανιήλ,
ἔσβησαν τὴν καταστρεπτικὴ δύναμη τῆς φωτιᾶς, διέφυγαν
τὸν κίνδυνο τῆς σφαγῆς, πῆραν δύναμη κι ἔγιναν καλὰ ἀπό ἀρρώστιες,
ἀναδείχθηκαν ἰσχυροὶ καὶ ἀνίκητοι στὸν πόλεμο, ἔτρεψαν
σὲ φυγὴ τὶς ἐχθρικὲς παρατάξεις καὶ τὰ πολυπληθῆ στρατεύματά
τους. Μὲ τὴν πίστη ποὺ εἶχαν στὴν ὑπερφυσικὴ δύναμη τῶν προφητῶν
οἱ γυναῖκες ποὺ ἀναφέρει ἡ Παλαιὰ Διαθήκη ξαναπῆραν πίσω
ζωντανὰ τὰ νεκρὰ παιδιά τους ποὺ ἀνέστησαν οἱ προφῆτες.
Κι ἄλλοι δέθηκαν στὸ βασανιστικὸ ὄργανο πού λεγόταν
τύμπανο καὶ δάρθηκαν σκληρὰ μέχρι θανάτου, ἐπειδὴ δὲν
δέχθηκαν νὰ ἀρνηθοῦν τὴν πίστη τους καὶ νὰ ἐλευθερωθοῦν
ἔτσι ἀπό τὸ μαρτύριο. Προτίμησαν τὸ σκληρὸ αὐτὸ μαρτύριο,
γιὰ νὰ ἀναστηθοῦν σὲ μιὰ καλύτερη ζωή, παρὰ νὰ ἔχουν μιὰ
προσκαιρη ἀποκατάσταση στὴ ζωὴ αὐτή. Κι ἄλλοι πάλι δοκίμασαν
ἐμπαιγμοὺς καὶ μαστιγώσεις, ἀκόμη μάλιστα καὶ δεσμὰ
καὶ φυλακίσεις. Λιθοβολήθηκαν, πριονίσθηκαν, δοκίμασαν
πολλοὺς πειρασμούς, θανατώθηκαν μὲ σφαγὴ ἀπό μαχαίρι,
περιφέρονταν σάν πλανόδιοι ἐδῶ κι ἐκεῖ. Φοροῦσαν γιὰ ροῦχα
προβιὲς καὶ γιδοδέρματα, ζώντας μέσα σὲ στερήσεις, θλίψεις
καὶ κακοπάθειες. Ὁλόκληρος ὁ κόσμος δὲν ἄξιζε ὅσο οἱ ἅγιοι
αὐτοὶ ἀνδρες, κι οὔτε μποροῦσε νὰ συγκριθεῖ μ' αὐτούς. Περιπλανιόνταν
σὲ ἐρημιὲς καὶ σὲ βουνά, σὲ σπηλιὲς καὶ σὲ τρύπες τῆς γῆς.
Κι ὅλοι αὐτοὶ οἱ ἅγιοι ἄνδρες, ἄν καὶ ἔλαβαν ἐγκωμιαστικὴ
μαρτυρία γιὰ τὴν πίστη τους, δὲν ἀπόλαυσαν τήν ὑπόσχεση τῆς οὐράνιας
κληρονομιᾶς. Κι αὐτὸ διότι ὁ Θεὸς προέβλεψε γιὰ μᾶς κάτι
καλύτερο, ὥστε αὐτοί νά μή λάβουν σὲ βαθμὸ τέλειο τὴ σωτηρία
τους χωρὶς ἐμᾶς, ἀλλά νὰ τὴ λάβουμε ὅλοι μαζί. Ἔτσι ἐμεῖς βρισκόμαστε
τώρα σὲ πλεονεκτικότερη θέση ἀπ' αὐτοὺς· ὄχι μόνο ἐπειδὴ
ζοῦμε στὰ χρόνια τῆς ἀπολυτρώσεως τοῦ Χριστοῦ, ἀλλά καὶ ἐπειδὴ
ἡ περίοδος τῆς ἀναμονῆς
γιά μᾶς είναι μικρότερη.
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ (ΠΡΟ ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΕΩΣ)
Βίβλος γενέσεως Ἰησοῦ Χριστοῦ, υἱοῦ Δαυῒδ, υἱοῦ Ἀβραάμ. Ἀβραὰμ
ἐγέννησε τὸν Ἰσαάκ, Ἰσαὰκ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἰακώβ, Ἰακὼβ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἰούδαν
καὶ τοὺς ἀδελφοὺς
αὐτοῦ, Ἰούδας
δὲ ἐγέννησε
τὸν Φαρὲς καὶ τὸν Ζαρὰ ἐκ τῆς Θάμαρ, Φαρὲς δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἑσρώμ, Ἑσρὼμ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἀράμ, Ἀρὰμ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἀμιναδάβ, Ἀμιναδὰβ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ναασσών, Ναασσὼν δὲ ἐγέννησε
τὸν Σαλμών, Σαλμὼν δὲ ἐγέννησε
τὸν Βοὸζ ἐκ τῆς Ραχάβ, Βοὸζ δὲ ἐγέννησε
τὸν Ὠβὴδ
ἐκ τῆς Ρούθ, Ὠβὴδ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἰεσσαί, Ἰεσσαὶ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Δαυῒδ τὸν βασιλέα. Δαυῒδ δὲ ἐγέννησε
τὸν Σολομῶντα ἐκ τῆς τοῦ Οὐρίου, Σολομὼν δὲ ἐγέννησε
τὸν Ροβοάμ, Ροβοὰμ δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἀβιά, Ἀβιὰ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἀσά, Ἀσὰ δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἰωσαφάτ, Ἰωσαφὰτ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἰωράμ, Ἰωρὰμ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ὀζίαν, Ὀζίας
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἰωάθαμ, Ἰωάθαμ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἀχαζ, Ἀχαζ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἑζεκίαν, Ἑζεκίας
δὲ ἐγέννησε
τὸν Μανασσῆ, Μανασσῆς δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἀμών, Ἀμὼν
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἰωσίαν, Ἰωσίας
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἰεχονίαν
καὶ τοὺς ἀδελφοὺς
αὐτοῦ ἐπὶ τῆς μετοικεσίας Βαβυλῶνος.
Μετὰ δὲ τὴν μετοικεσίαν Βαβυλῶνος Ἰεχονίας ἐγέννησε τὸν Σαλαθιήλ, Σαλαθιὴλ δὲ ἐγέννησε
τὸν Ζοροβάβελ, Ζοροβάβελ δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἀβιούδ, Ἀβιοὺδ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἐλιακείμ, Ἐλιακεὶμ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἀζώρ, Ἀζὼρ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Σαδώκ, Σαδὼκ δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἀχείμ, Ἀχεὶμ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἐλιούδ, Ἐλιοὺδ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἐλεάζαρ, Ἐλεάζαρ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ματθάν, Ματθὰν δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἰακώβ, Ἰακὼβ
δὲ ἐγέννησε
τὸν Ἰωσὴφ
τὸν ἄνδρα
Μαρίας, ἐξ ἧς ἐγεννήθη
Ἰησοῦς ὁ λεγόμενος Χριστός. Πᾶσαι οὖν αἱ γενεαὶ ἀπὸ
Ἀβραὰμ ἕως Δαυῒδ γενεαὶ δεκατέσσαρες, καὶ ἀπὸ Δαυῒδ ἕως τῆς μετοικεσίας Βαβυλῶνος γενεαὶ
δεκατέσσαρες, καὶ ἀπὸ τῆς μετοικεσίας Βαβυλῶνος ἕως τοῦ Χριστοῦ γενεαὶ δεκατέσσαρες.
Τοῦ δὲ Ἰησοῦ Χριστοῦ ἡ γέννησις οὕτως ἦν· μνηστευθείσης τῆς μητρὸς αὐτοῦ Μαρίας τῷ Ἰωσήφ, πρὶν ἢ συνελθεῖν αὐτοὺς εὑρέθη ἐν γαστρὶ ἔχουσα
ἐκ Πνεύματος
ἁγίου. Ἰωσὴφ δὲ ὁ ἀνὴρ
αὐτῆς, δίκαιος
ὢν καὶ μὴ θέλων αὐτὴν παραδειγματίσαι, ἐβουλήθη
λάθρᾳ ἀπολῦσαι
αὐτήν. Ταῦτα
δὲ αὐτοῦ ἐνθυμηθέντος ἰδοὺ ἄγγελος Κυρίου κατ' ὄναρ
ἐφάνη αὐτῷ λέγων· Ἰωσὴφ υἱὸς Δαυῒδ, μὴ φοβηθῇς παραλαβεῖν Μαριὰμ
τὴν γυναῖκά σου, τὸ γὰρ ἐν αὐτῇ γεννηθὲν ἐκ πνεύματός ἐστιν ἁγίου· τέξεται δὲ υἱὸν καὶ καλέσεις τὸ ὄνομα
αὐτοῦ Ἰησοῦν, αὐτὸς γὰρ σώσει τὸν λαὸν αὐτοῦ ἀπὸ τῶν ἁμαρτιῶν
αὐτῶν. Τοῦτο
δὲ ὅλον γέγονεν ἵνα πληρωθῇ τὸ ῥηθὲν
ὑπὸ τοῦ Κυρίου διὰ τοῦ προφήτου λέγοντος· Ἰδοὺ
ἡ παρθένος ἐν γαστρὶ ἕξει
καὶ τέξεται υἱόν, καὶ καλέσουσι τὸ ὄνομα
αὐτοῦ Ἐμμανουήλ, ὅ ἐστιν
μεθερμηνευόμενον
Μεθ' ἡμῶν ὁ Θεός. Διεγερθεὶς δὲ ὁ Ἰωσὴφ ἀπὸ τοῦ ὕπνου
ἐποίησεν ὡς προσέταξεν αὐτῷ ὁ ἄγγελος Κυρίου καὶ παρέλαβε τὴν γυναῖκα αὐτοῦ, καὶ οὐκ ἐγίνωσκεν
αὐτὴν ἕως οὗ ἔτεκε
τὸν υἱόν αὐτῆς τὸν πρωτότοκον, καὶ ἐκάλεσε
τὸ ὄνομα
αὐτοῦ Ἰησοῦν.
(Ματθ. α΄[1] 1-25)
ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
1. «ΓΕΝΕΑΙ
ΔΕΚΑΤΕΣΣΑΡΕΣ»
Ἕνας ἀτέλειωτος κατάλογος
Ἑβραϊκῶν ὀνομάτων εἶναι τὸ μεγαλύτερο τμῆμα τοῦ Εὐαγγελίου τῆς
Κυριακῆς πρὶν ἀπὸ τὰ Χριστούγεννα. Ὁ κατάλογος ἀρχίζει ἀπὸ τὸν πατριάρχη
καὶ γενάρχη τῶν Ἑβραίων Ἀβραὰμ καὶ καταλήγει στὸν Ἰωσήφ, τὸν προστάτη
καὶ νομιζόμενο πατέρα τοῦ Ἰησοῦ. Γενεαλογεῖται δὲ ὁ Ἰωσήφ, παρόλον
ὅτι δὲν συνετέλεσε καθόλου στὴ γέννηση τοῦ Κυρίου, καὶ δὲν γενεαλογεῖται
ἡ Παρθένος Μαρία ποὺ ὑπῆρξε ἡ πραγματική του Μητέρα, διότι οἱ Ἑβραῖοι
συνήθιζαν νὰ γενεαλογοῦν μόνον τοὺς ἄνδρες καὶ ὁ Εὐαγγελιστὴς δὲν
ἦταν σωστὸ νὰ παραβεῖ αὐτὴν τὴν ἰσχυρὴ συνήθεια. Αὐτὸ ἐν τούτοις δὲν
σημαίνει ὅτι ἔχουμε ἕνα λανθασμένο γενεαλογικὸ κατάλογο τοῦ Ἰησοῦ.
Καὶ τοῦτο, διότι σύμφωνα μὲ τὸν νόμο τῶν Ἑβραίων οἱ γάμοι ἐγίνονταν
πάντοτε μέσα στὴν ἴδια φυλὴ καὶ μάλιστα μὲ προτίμηση κάπως συγγενικῶν
προσώπων. Ὁπότε μὲ τὴ γενεαλόγηση τοῦ Ἰωσὴφ οὐσιαστικὰ ὁ Εὐαγγελιστὴς
γενεαλόγησε καὶ τὴν Παναγία, δεδομένου ὅτι ἡ διαφορὰ τῶν προγόνων
μεταξὺ τοῦ Ἰωσὴφ καὶ τῆς Θεοτόκου περιορίζεται μόνον στὰ τελευταῖα
ὀνόματα.
Ὁ Εὐαγγελιστὴς χωρίζει τὸν
κατάλογο σὲ τρία τμήματα, σὲ καθένα ἀπὸ τὰ ὁποῖα φαίνεται νὰ περιλαμβάνονται
«γενεαὶ δεκατέσσαρες». Εἶναι φανερὸ πὼς ὁ κατάλογος εἶναι σχηματοποιημένος·
ὁ Εὐαγγελιστὴς ξεχώρισε καὶ κατέγραψε μόνο τοὺς σημαντικώτερους
ἐκπροσώπους τῶν συνεχόμενων γενεῶν. Ὡστόσο ὁ χωρισμὸς σ᾿ αὐτὰ τὰ
τρία μέρη δὲν εἶναι τυχαῖος ἢ αὐθαίρετος, ἀφοῦ τὸ καθένα τους ἀναφέρεται
σὲ ἕνα σημαντικὸ τμῆμα τῆς ἱστορίας τῶν Ἑβραίων. Τὸ πρῶτο (ἀπὸ τὸν
Ἀβραὰμ μέχρι τὸν Δαβὶδ) ἀντιστοιχεῖ στὴν περίοδο ποὺ κυβερνοῦσαν
τὸν Ἰουδαϊκὸ λαὸ οἱ Κριτές, τὸ δεύτερο (ἀπὸ τὸν Δαβὶδ μέχρι τὴ Βαβυλώνια
αἰχμαλωσία) στὴν περίοδο τῆς ἐξουσίας τῶν βασιλέων καὶ τὸ τρίτο
(ἀπὸ τὴ Βαβυλώνια αἰχμαλωσία μέχρι τὸν Χριστὸ) στὴν περίοδο τῆς ἱερατικῆς
ἐξουσίας. Οἱ τρεῖς περίοδοι ἐκβάλλουν στὸ τέλος στὴ γέννηση τοῦ Κυρίου,
ὁ ὁποῖος εἶναι ὁ μόνος ἀληθινὸς Κριτής, Βασιλεὺς καὶ Ἀρχιερεύς.
ΙΔΟΥ ΛΟΙΠΟΝ ὅτι τίποτε δὲν εἶναι
τυχαῖο ἢ ἀσήμαντο μέσα στὸ Εὐαγγέλιο. Ἤδη βλέπουμε ὅλοι τώρα καθαρὰ
πὼς, πίσω ἀπ᾿ αὐτὴν τὴ φαινομενικὰ μονότονη ἀνάγνωση τῶν Ἑβραϊκῶν
ὀνομάτων, κρύβονται βαθύτατα καὶ συναρπαστικότατα θεολογικὰ
νοήματα. Καὶ δὲν ἐννοοῦμε μόνον ὅτι στὸν κατάλογο αὐτὸν μποροῦμε
νὰ διακρίνουμε τὴν ἱερὴ ἱστορία τῆς σωτηρίας τοῦ κόσμου, ὅπως τὴν
κατηύθυνε διὰ μέσου τῶν αἰώνων ὁ Θεός, ἀλλὰ καὶ κάτι ἄλλο ἀκόμη, ἐπίσης
σημαντικό. Τὸ ὅτι πίσω ἀπὸ τὴν ἀτέλειωτη αὐτὴ σειρὰ τῶν ὀνομάτων
μποροῦμε νὰ διαισθανθοῦμε νὰ παφλάζει δυνατὰ ὁ πόθος τῶν ἀνθρώπων
γιὰ τὴ λύτρωση, ἡ προσδοκία τους γιὰ τὸν ἐρχομὸ τοῦ Λυτρωτοῦ!
Ναί! Γενεὲς καὶ γενεὲς βλέπουμε
νὰ διαδέχονται ἡ μία τὴν ἄλλη μὲ τὸ βλέμμα στηριγμένο στὸ ὀμιχλῶδες
μέλλον, μὲ τὸν πόθο νὰ δοῦν πραγματοποιημένη τὴ μεγάλη ὑπόσχεση
τοῦ Θεοῦ, ὅτι κάποιος ἀπόγονός τους θὰ εἶναι ὁ ἀναμενόμενος Λυτρωτὴς
τοῦ κόσμου. Οἱ αἰῶνες κυλοῦσαν, ἡ ἱστορία τοῦ Ἑβραϊκοῦ λαοῦ γνώριζε
ἀμέτρητες περιπέτειες, ἀλλὰ στὰ στήθη τῶν εὐσεβῶν Ἰουδαίων ἡ λαχτάρα
νὰ δοῦν τὸν κοσμοπόθητο Λυτρωτὴ ἐξακολουθοῦσε νὰ φλογίζει τὶς καρδιές
τους.
Σήμερα, αὐτὰ ποὺ οἱ μεγάλοι
Πατριάρχες, οἱ Προφῆτες καὶ οἱ δίκαιοι τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης ἐπιθυμοῦσαν
νὰ δοῦν καὶ δὲν τὰ εἶδαν, οἱ πιστοὶ Χριστιανοὶ τὰ ἀπολαμβάνουμε πλούσια.
Γιὰ μᾶς ἡ λύτρωση δὲν εἶναι πιὰ κάτι μελλοντικό, τὰ μάτια μας δὲν ψάχνουν
τώρα μὲ ἀγωνία στὸ σκοτάδι. Μέσα στὴν ἁγία μας Ἐκκλησία μᾶς ἔχουν
ὅλα χαρισθεῖ. Χριστούγεννα σὲ τρεῖς μέρες! Γιορτάζουμε τὰ 2019 χρόνια
ἀπὸ τὴ Γέννηση τοῦ Χριστοῦ. Τὸ ἔχουμε αὐτό, ἀδελφοί, ὅλοι μας, ὅσο
ταιριάζει κι ὅσο πράγματι τοῦ πρέπει, ἐκτιμήσει;
Γιατί, ἂν ἦταν τραγικὸ νὰ ζεῖ
κανεὶς καὶ νὰ πεθαίνει χωρὶς ἐλπίδα σωτηρίας πρὸ Χριστοῦ, εἶναι ἀπείρως
τραγικότερο νὰ ζεῖ κανεὶς μετὰ Χριστόν, μὰ νὰ πεθαίνει χωρὶς τὴ σωτηρία,
ποὺ ἔφερε ὁ Χριστός. Χωρὶς νὰ ἔχει ἀγαπήσει, χωρὶς νὰ ἔχει ἐκτιμήσει,
χωρὶς νὰ ἔχει ἀπολαύσει αὐτὸ ποὺ τόσο πλούσια καὶ ἄφθονα καὶ ἁπλᾶ
στὴν Ἐκκλησία τοῦ χαρίζεται καὶ τὸ ὁποῖο ὑπογραμμίζει στὴ συνέχεια
τὸ ἱερὸ κείμενο.
2. «ΜΕΘ᾿ ΗΜΩΝ Ο
ΘΕΟΣ»
Στὴ Γέννηση τοῦ Κυρίου εἶναι
ἀφιερωμένο τὸ τελευταῖο τμῆμα τοῦ ἱεροῦ ἀναγνώσματός μας. Μᾶς
πληροφορεῖ ὁ Εὐαγγελιστὴς ὅτι ἢ Παρθένος Μαρία ποὺ ἦταν ἀρραβωνιασμένη
μὲ τὸν Ἰωσήφ, πρὶν συγκατοικήσει μαζί του, συνέλαβε διὰ τοῦ Ἁγίου
Πνεύματος καὶ κυοφοροῦσε τὸν Κύριο. Ὅταν ὁ Ἰωσὴφ ἀντελήφθει τὴν ἐγκυμοσύνη
της, μὴ γνωρίζοντας τὴ θεϊκὴ προέλευση τοῦ πράγματος καὶ μὴ θέλοντας
νὰ τὴν ἐκθέσει, σκέφθηκε νὰ τὴ διώξει κρυφά. Καὶ σκέφθηκε νὰ ἐνεργήσει
ἔτσι, ἐπειδὴ ἦταν, μᾶς λέγει ὁ Εὐαγγελιστής, δίκαιος ἄνθρωπος, ἐνάρετος
δηλαδὴ καὶ ἀγαθός. Ἀκριβῶς ὅμως τότε ἔγινε ἡ θαυμαστὴ ἐπέμβαση
τοῦ Θεοῦ. Ἄγγελος, λέγει, ἐμφανίστηκε στὸν Ἰωσὴφ σὲ ὄνειρο καὶ τοῦ
εἶπε: Ἰωσήφ, μὴ φοβηθεῖς νὰ κράτησεις κοντά σου τὴ Μαριάμ, διότι τὸ
παιδὶ ποὺ κυοφορεῖ προέρχεται ἐκ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Θὰ γεννήσει
δὲ ἀγόρι, ποὺ θὰ τὸ ὀνομάσει Ἰησοῦν, δηλαδὴ Σωτήρα, διότι αὐτὸς
θὰ σώσει τὸν λαό του ἀπὸ τὶς ἁμαρτίες του. Ὅλο δὲ αὐτὸ ἔγινε, σημειώνει
ὁ Εὐαγγελιστής, γιὰ νὰ πραγματοποιηθεῖ ἡ προφητεία τοῦ Ἡσαΐου
ποὺ ἔλεγε: «Ἰδοὺ» ἡ παρθένος θὰ συλλάβει καὶ θὰ γεννήσει υἱὸν καὶ θὰ
τὸν ὀνομάσουν Ἐμμανουήλ, ποὺ σημαίνει «μεθ᾿ ἡμῶν ὁ Θεός», ὁ Θεὸς εἶναι
μαζί μας. Καὶ πράγματι ὁ Ἰωσὴφ κράτησε κοντά του τὴ Μαριάμ, χωρὶς ὅμως
νὰ ἔλθει σὲ συζυγικὴ σχέση μαζί της. Καὶ ὅταν γεννήθηκε τὸ παιδί, τὸ
ὀνόμασε Ἰησοῦν.
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ἐκάλεσε προφητικὰ
ὁ μεγάλος τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης προφήτης, ὁ Ἠσαΐας, τὸ ὄνομα τοῦ
Κυρίου μας. Ἐμμανουήλ, ποὺ σημαίνει «μεθ᾿ ἡμῶν ὁ Θεός», δηλαδὴ ὁ Θεὸς
εἶναι μαζί μας. Τὸ «Ἐμμανουὴλ» ἑπομένως δὲν ἦταν ἕνα ὄνομα, τὸ ὁποῖο
θὰ χρησιμοποιοῦσαν οἱ ἄνθρωποι, γιὰ νὰ προσφωνοῦν τὸν Κύριο – τέτοιο
ὄνομα ἦταν τὸ «Ἰησοῦς» – ἀλλὰ ἕνα ὄνομα ποὺ φανέρωνε τὸ τί πραγματικὰ
ἦταν ὁ Κύριος.
Τώρα πιὰ μέσα ἀπ᾿ αὐτὸ τὸ προφητικὸ
ὄνομα μποροῦμε νὰ προσεγγίσουμε καθαρότερα τὸ μυστήριο τῆς Γεννήσεως
τοῦ Κυρίου. Νὰ ἀντιληφθοῦμε πὼς αὐτὸς ποὺ γεννήθηκε δὲν εἶναι ἕνας
ἁπλὸς ἄνθρωπος, ἕνας ἔστω ἁγιασμένος ἄνθρωπος, ἀπεσταλμένος τοῦ
Θεοῦ. Ἀλλὰ τί; Κάτι ἀσύλληπτο ἀπολύτως γιὰ τὸν ἀνθρώπινο νοῦ: ἦταν
ὁ ἴδιος ὁ Θεός!
Ναί, ἀδελφοί! Καὶ αὐτὸ ἑορτάζουμε
κάθε χρόνο τὴν ἡμέρα τῶν Χριστουγέννων· τὸν ἐρχομὸ τοῦ Θεοῦ ἀνάμεσά
μας. Ἡ σκέψη διστάζει· ὁ λογισμὸς παραλύει· ἡ ὕπαρξή μας ὅλη ἀδυνατεῖ
νὰ τὸ χωρέσει. Αὐτὸς ποὺ γεννιέται δὲν εἶναι ἄνθρωπος, δὲν εἶναι ἄγγελος·
εἶναι ὁ ἄπειρος Θεός, ποὺ γίνεται καὶ ἄνθρωπος.
Γι᾿ αὐτὸ τὴν ἡμἐρα τῶν Χριστουγέννων
ἂς γονατίσουμε ταπεινὰ μπροστὰ στὴ Φάτνη, σ᾿ αὐτὸν τὸν ἀσήμαντο καὶ
ταπεινὸ χῶρο, ὅπου ὁ Θεὸς ἀκούμπησε σὰν βρέφος τότε τὴ γῆ. Ἂς γονατίσουμε
καὶ ἂς Τὸν εὐχαριστήσουμε ὁλόψυχα, ποὺ καταδέχτηκε νὰ ᾿ρθεῖ ἀνάμεσά
μας, νὰ γίνει ὅμοιος μὲ μᾶς, γιὰ νὰ μᾶς σώσει ἀπὸ τὴν ἁμαρτία καὶ τὸν
θάνατο, νὰ μᾶς λυτρώσει ἀπὸ τὰ νύχια τοῦ διαβόλου. Ἂς Τὸν εὐχαριστήσουμε
πολὺ περισσότερο ποὺ ἔγινε τόσο δικός μας, ὥστε νὰ μποροῦμε νὰ Τὸν
ἀγγίξουμε. Κάτι ἀκόμη πιὸ μεγάλο: Νὰ Τὸν εὐχαριστήσουμε ποὺ μᾶς χάρισε
τὸν Ἑαυτό Του τόσο πολύ, ὥστε νὰ μποροῦμε νὰ κοινωνοῦμε τὸ Σῶμα Του
καὶ τὸ Αἷμα Του, νὰ Τὸν ἔχουμε μέσα μας, φίλο, ἀδελφό, πατέρα μας, λυτρωτή.
Αὐτόν, τὸν ἄπειρο καὶ παντοδύναμο Θεό μας!
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο
τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου