ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ Ι΄ ΛΟΥΚΑ
(8 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2019)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (ΚΕ΄ ΕΠΙΣΤΟΛΩΝ)
Ἀδελφοί,
παρακαλῶ ὑμᾶς ἐγὼ ὁ δέσμιος ἐν Κυρίῳ ἀξίως περιπατῆσαι τῆς κλήσεως
ἧς ἐκλήθητε, μετὰ πάσης ταπεινοφροσύνης καὶ πραΰτητος, μετὰ μακροθυμίας,
ἀνεχόμενοι ἀλλήλων ἐν ἀγάπῃ, σπουδάζοντες τηρεῖν τὴν ἑνότητα τοῦ πνεύματος ἐν
τῷ συνδέσμῳ τῆς εἰρήνης· ἓν σῶμα καὶ ἓν Πνεῦμα, καθὼς καὶ ἐκλήθητε ἐν μιᾷ
ἐλπίδι τῆς κλήσεως ὑμῶν· εἷς Κύριος, μία πίστις, ἓν βάπτισμα· εἷς Θεὸς καὶ
Πατὴρ πάντων, ὁ ἐπὶ πάντων καὶ διὰ πάντων καὶ ἐν πᾶσιν ὑμῖν. Ἑνὶ δὲ ἑκάστῳ ἡμῶν
ἐδόθη ἡ χάρις κατὰ τὸ μέτρον τῆς δωρεᾶς τοῦ Χριστοῦ.
(Ἐφεσ. δ΄[4] 1-7)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἀδελφοί, σᾶς παρακαλῶ ἐγώ πού εἶμαι φυλακισμένος γιά τό ὄνομα τοῦ Κυρίου, νά πορευθεῖτε καί ζήσετε μέ τρόπο ἄξιο τῆς ὑψηλῆς κλήσεως πού σᾶς ἔκανε ὁ Θεός. Σᾶς παρακαλῶ λοιπὸν νά ζεῖτε μέ κάθε ταπεινοφροσύνη καί πραότητα, μέ μακροθυμία καί ὑπομονή. Νά ἀνέχεσθε μὲ ἀγάπη ὁ ἕνας τά ἐλαττώματα τοῦ ἄλλου. Καί νά καταβάλλετε
κάθε προσπάθεια προκειμένου νά διατηρεῖτε τή μεταξύ
σας ἑνότητα μέ τήν ὁποία σᾶς ἔνωσε
τό Ἅγιον Πνεῦμα, χρησιμοποιώντας ὡς σύνδεσμο τήν εἰρήνη,
ἡ ὁποία θά σᾶς δένει ὅλους μαζί σ' ἕνα.
Ἀποτελεῖτε ἕνα
σῶμα, τήν Ἐκκλησία, κι ἕνα
Πνεῦμα ζωοποιεῖ τό σῶμα αὐτό, ἀφοῦ καί ὅλοι
σας κληθήκατε μέ μία ἐλπίδα τῆς κλήσεώς σας.
Διότι ὁ Θεὸς γιά μία καί τήν ἴδια βασιλεία
καί γιά τά ἴδια ἀγαθά σᾶς
κάλεσε ὅλους. Ἕνας καί μόνος
Κύριος ὑπάρχει· μία πίστη ἔχουν
ὅλοι οἱ Χριστιανοί· ἕνα βάπτισμα ἔλαβαν
ὅλοι. Ἕνας καὶ
μόνος Θεὸς καὶ Πατέρας ὅλων ὑπάρχει.
Αὐτὸς κυριαρχεῖ
πάνω ἀπ' ὅλους ὡς Δεσπότης. Ἡ δική του δύναμη διαχύνεται καὶ
ἐνεργεῖ διαμέσου ὅλων
τῶν μελῶν τῆς
Ἐκκλησίας σ' ὁλόκληρο τὸ
σῶμα της. Αὐτὸς
κατοικεῖ μέσα σ' ὅλους μας.
Πρέπει λοιπὸν νὰ εἴμαστε
ὅλοι ἕνα. Βέβαια ὅλοι
οἱ πιστοὶ δὲν ἔχουμε
λάβει τὰ ἴδια χαρίσματα,
ἀλλά διάφορα καί ποικίλα. Αὐτὴ
ὅμως ἡ διανομὴ γιὰ κανένα λόγο δὲν
ἐπιτρέπεται νὰ γίνεται αἰτία
χωρισμοῦ μεταξὺ τῶν πιστῶν.
Διότι ἡ διανομὴ αὐτὴ
δὲν εἶναι τυχαία,
ἀλλά γίνεται ἀπ' τὸν ἴδιο τὸν Χριστό. Αὐτὸς
δηλαδὴ στὸν καθένα
ξεχωριστὰ ἀπό ἐμᾶς
ἔδωσε τὴ θεία χάρη,
σύμφωνα μὲ τὸ μέτρο ποὺ
μὲ σοφία καὶ δικαιοσύνη
χρησιμοποιεῖ στὴ διανομὴ
τῆς δωρεᾶς του.
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Τῷ καιρῷ
ἐκείνῳ ἦν ὁ Ἰησοῦς διδάσκων ἐν μιᾷ
τῶν συναγωγῶν ἐν τοῖς σάββασι. καὶ ἰδοὺ γυνὴ ἦν πνεῦμα ἔχουσα ἀσθενείας
ἔτη δέκα καὶ ὀκτώ, καὶ ἦν συγκύπτουσα καὶ μὴ δυναμένη ἀνακύψαι εἰς
τὸ παντελές. ἰδὼν δὲ αὐτὴν ὁ Ἰησοῦς προσεφώνησε καὶ εἶπεν αὐτῇ·
Γύναι, ἀπολέλυσαι τῆς ἀσθενείας σου· καὶ ἐπέθηκεν αὐτῇ τὰς χεῖρας·
καὶ παραχρῆμα ἀνωρθώθη καὶ ἐδόξαζε τὸν Θεόν. ἀποκριθεὶς δὲ ὁ ἀρχισυνάγωγος,
ἀγανακτῶν ὅτι τῷ σαββάτῳ ἐθεράπευσεν ὁ Ἰησοῦς, ἔλεγε τῷ ὄχλῳ· Ἓξ
ἡμέραι εἰσὶν ἐν αἷς δεῖ ἐργάζεσθαι· ἐν ταύταις οὖν ἐρχόμενοι θεραπεύεσθε,
καὶ μὴ τῇ ἡμέρᾳ τοῦ σαββάτου. ἀπεκρίθη οὖν αὐτῷ ὁ Κύριος καὶ εἶπεν· Ὑποκριτά·
ἕκαστος ὑμῶν τῷ σαββάτῳ οὐ λύει τὸν βοῦν αὐτοῦ ἢ τὸν ὄνον ἀπὸ τῆς φάτνης
καὶ ἀπαγαγὼν ποτίζει; ταύτην δὲ, θυγατέρα Ἀβραὰμ οὖσαν, ἣν ἔδησεν
ὁ σατανᾶς ἰδοὺ δέκα καὶ ὀκτὼ ἔτη, οὐκ ἔδει λυθῆναι ἀπὸ τοῦ δεσμοῦ τούτου
τῇ ἡμέρᾳ τοῦ σαββάτου; καὶ ταῦτα λέγοντος αὐτοῦ κατῃσχύνοντο πάντες
οἱ ἀντικείμενοι αὐτῷ, καὶ πᾶς ὁ ὄχλος ἔχαιρεν ἐπὶ πᾶσι τοῖς ἐνδόξοις
τοῖς γινομένοις ὑπ' αὐτοῦ.
(Λουκ. ιγ΄[13] 10 – 17)
ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
1. Η ΜΕΓΑΛΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ
Τὸ
Σάββατο ἦταν μέρα ἀργίας καὶ λατρείας τοῦ Θεοῦ γιὰ τοὺς Ἑβραίους. Κάθε
ἐργασία ἀπαγορευόταν ἀπολύτως, οἱ ἐπιτρεπόμενες κινήσεις ἦσαν
μετρημένες, ἀκόμη καὶ τὸ διάστημα ποὺ μποροῦσε νὰ βαδίσει κανεὶς ἦταν
αὐστηρὰ καθωρισμένο. Τὴ μέρα αὐτὴ συγκεντρώνονταν ὅλοι στὶς κατὰ
τόπους Συναγωγὲς γιὰ νὰ μελετήσουν τὸν Νόμο τοῦ Θεοῦ. Ἡ Συναγωγὴ ἦταν
εἰδικὰ διαμορφωμένη γι᾿ αὐτὸ τὸν σκοπὸ αἴθουσα – ἡ γνωστή μας μὲ τὸ
ὄνομα «χάβρα τῶν Ἰουδαίων».
Σὲ
μιὰ τέτοια Συναγωγὴ δίδασκε κάποιο Σάββατο ὁ Κύριος. Ἀνάμεσα δὲ
στὸ πλῆθος τῶν ἀκροατῶν ἦταν, μᾶς λέγει ὁ εὐαγγελιστὴς Λουκᾶς, καὶ
μιὰ γυναίκα φρικτὰ καμπουριασμένη σὰν διπλωμένη σιδερόβεργα. Ἦταν
«συγκύπτουσα καὶ μὴ δυναμένη ἀνακύψαι εἰς τὸ παντελές»· σκυμμένη
μέχρι κάτω καὶ μὴ μπορώντας νὰ σηκώσει τὸ κεφάλι της ὄρθιο καθόλου.
Δαιμονικὴ ἐνέργεια τὴν κρατοῦσε 18 χρόνια σ᾿ αὐτὴ τὴν μαρτυρικὴ κατάσταση.
Καὶ
ὅμως παρ᾿ ὅλη αὐτή της τὴν κατάσταση εἶχε πάει καὶ αὐτὴ στὴ Συναγωγὴ
– τόσο τὴν γλύκαινε καὶ τὴν τραβοῦσε ἡ λατρεία τοῦ Θεοῦ. Γι᾿ αὐτὸ καὶ
ὁ Κύριος, ἀμέσως μόλις τὴν εἶδε, τῆς χάρισε τὴ θεραπεία, χωρὶς κἂν ἡ
ἴδια νὰ Τὸν παρακαλέσει. «Γύναι», τῆς φώναξε, «ἀπολέλυσαι τῆς ἀσθενείας
σου», ἐλευθερώνεσαι ἀπὸ τὴν ἀσθένειά σου· καὶ συγχρόνως ἔβαλε πάνω
της τὰ χέρια Του. Αὐτοστιγμεὶ ἡ γυναίκα σηκώθηκε ὄρθια καὶ γεμάτη
εὐγνωμοσύνη δόξαζε τὸν Θεὸ γιὰ τὴ θαυμαστή της θεραπεία.
ΜΕΓΑΛΑ
ΚΑΙ ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΑ θαύματα σὰν κι αὐτὸ ὁ Κύριος ἔχει κάνει πολλά. Τὸ ἰδιαίτερο
ὅμως σὲ τούτη τὴν περίπτωση εἶναι τὸ ὅτι θεράπευσε τὴ συγκύπτουσα
χωρὶς ἐκείνη νὰ Τοῦ τὸ ζητήσει! Αὐτὸ δὲν εἶναι τυχαῖο. Κάτι θαυμαστὸ
εἶναι κρυμμένο σ᾿ αὐτὴν τὴν παράδοξη ἐνέργεια τοῦ Κυρίου. Τί εἶναι
αὐτό;
Πολλοὶ
θὰ τὸ ἔχουν ἤδη καταλάβει. Ἐπιθυμοῦσε ὁ Κύριος, ἐνεργώντας ἔτσι,
νὰ ὑπογραμμίσει πόσο μεγάλη ἀξία ἔχει ἡ λατρεία τοῦ Θεοῦ καὶ νὰ φανερώσει
πὼς ἡ συμμετοχὴ στὴ θεία Λατρεία εἶναι ἀπὸ μόνη της ἤδη μία ἔμπρακτη
ἐκδήλωση πίστεως καὶ καταφυγῆς στὸν Θεό, ἡ ὁποία ἑλκύει μὲ δύναμη
μεγάλη τὸ ἔλεός Του καὶ τὶς πλούσιες δωρεές Του.
Τώρα,
ὅλοι μας ἀσφαλῶς ἀντιλαμβανόμαστε τί ἀσύλληπτη διαφορὰ ὑπάρχει
ἀνάμεσα στὴν Ἑβραϊκὴ λατρεία καὶ στὴ δική μας, τὴ Χριστιανικὴ λατρεία.
Ὅση καὶ ἀνάμεσα στὴ φωτογραφία ἑνὸς καλοῦ φαγητοῦ καὶ στὸ ἴδιο τὸ
φαγητό. Ἐκεῖνοι – οἱ Ἑβραῖοι – εἶχαν τὴ φωτογραφία, τὸν τύπο, τὴ
σκιά. Ἐμεῖς – οἱ Ὀρθόδοξοι Χριστιανοὶ – ἔχουμε τὴν πραγματικότητα,
τὴν ἀλήθεια. Ἐκεῖνοι ἔπαιρναν ἁπλῶς ἐξωτερικὲς εὐλογίες, συνήθως
ἐπίγειες. Ἐμεῖς...
Τί
παίρνουμε ἐμεῖς, ἀδελφοί; Ἤ μᾶλλον ὄχι τί παίρνουμε, ἀλλὰ τί μᾶς χαρίζεται,
διότι τὸ ἂν καὶ τὸ πόσοι καὶ τὸ πῶς παίρνουμε αὐτὸ ποὺ μᾶς χαρίζεται
εἶναι ἄλλο θέμα. Λοιπόν, τί μᾶς χαρίζεται, κατὰ τὴ θεία Λατρεία καὶ
μάλιστα τὴ θεία Λειτουργία; Φρικτὸ εἶναι καὶ νὰ τὸ ὀνομάσουμε ἀκόμη.
Δὲν μᾶς προσφέρεται ἁπλῶς ἁγιασμὸς καὶ εὐλογία, κάτι ἅγιο καὶ ἱερό,
ὅπως νομίζουν ἴσως πολλοί. Ἀλλὰ τί; Ἡ ἴδια ἡ Ζωὴ τοῦ Θεοῦ, Αὐτὸς Οὗτος
ὁ ὑπεράπειρος Θεὸς προσφέρεται εἰς κοινωνίαν ἡμῶν τῶν πιστῶν. Μυστήριο
ἀνερμήνευτο! Ὁ ἀχώρητος Θεὸς νὰ ἔρχεται νὰ κατοικεῖ μὲς στὴν καρδιὰ
τοῦ ἀνθρώπου· τὸ πλάσμα νὰ συναντᾶ τὸν Δημιουργό του· στὴν πιὸ μεγάλη
συνάντηση τῶν αἰώνων. Ἀπίστευτο!
Αὐτὸ
δὲν γίνεται, ἀδελφοί, ὅταν κοινωνοῦμε; Αὐτὸ δὲν γίνεται ὅταν προσευχόμαστε,
ὅταν μετέχουμε οὐσιαστικὰ στὴ λατρεία τῆς Ἐκκλησίας; Χρειάζεται
τώρα τάχα νὰ σημειώσουμε τί φοβερὸ λάθος κάνουν, ὅσοι τυχὸν αὐτὸ
δὲν τὸ ἔχουν συνειδητοποιήσει καὶ παραμελοῦν τὴ συμμετοχή τους σ᾿
αὐτὴ τὴ μεγάλη συνάντηση; Ὅσο γιὰ τὶς δικαιολογίες ποὺ συχνὰ βρίσκουν,
ἂς ρωτήσουν καλύτερα τὴ «συγκύπτουσα». Τίποτε ἄλλο!
2. ΟΙ ΨΕΥΔΟΜΑΡΤΥΡΕΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ
Τὸ
θαυμαστὸ ὡστόσο γεγονὸς τῆς θεραπείας αὐτῆς τῆς γυναίκας εἶχε μιὰ
ἀπροσδόκητη ἐξέλιξη. Ὁ ὑπεύθυνος ἐκείνης τῆς Συναγωγῆς – ὁ ἀρχισυνάγωγος
– ἀντὶ νὰ χαρεῖ γιὰ τὸ ἐκπληκτικὸ θαῦμα, πνιγμένος μέσα στὸν ὠκεανὸ
τοῦ φθόνου κατὰ τοῦ Κυρίου, ἐξέφρασε τὴν ἀγανάκτησή του, διότι δῆθεν
μὲ τὴ θεραπεία τῆς συγκύπτουσας εἶχε παραβιασθεῖ ἡ ἀργία τοῦ Σαββάτου.
Δὲν ἐτόλμησε βέβαια ὁ ὑποκριτὴς νὰ καταφερθεῖ κατευθείαν ἐναντίον
τοῦ ἰδίου τοῦ Κυρίου, ἀλλὰ τὰ ἔβαλε μὲ τοὺς ἀνθρώπους, λέγοντάς τους
νὰ ἔρχονται γιὰ θεραπεία τὶς ἄλλες μέρες τῆς ἑβδομάδος ποὺ ἐπιτρέπεται
ἡ ἐργασία, καὶ ὄχι τὸ Σάββατο.
–
«Ὑποκριτά», τοῦ ἀπάντησε ἀμέσως ὁ Κύριος, ὁ καθένας ἀπὸ σᾶς κατὰ
τὸ Σάββατο δὲν λύνει τὸ βόδι του ἢ τὸν ὄνο του ἀπὸ τὸ παχνὶ γιὰ νὰ τὰ ποτίσει,
χωρὶς αὐτὸ νὰ θεωρεῖται παραβίαση τῆς ἐντολῆς περὶ τοῦ Σαββάτου;
Καὶ λοιπὸν αὐτὴν ἐδῶ, ποὺ εἶναι κόρη καὶ ἀπόγονός τοῦ Ἀβραὰμ καὶ ποὺ
τὴν ἔδεσε ὁ σατανᾶς μὲ τὴν ἀρρώστια 18 ὁλόκληρα χρόνια, δὲν ἔπρεπε
νὰ λυθεῖ ἀπὸ τὸ δέσιμο αὐτὸ κατὰ τὴν ἡμέρα τοῦ Σαββάτου;
Καὶ
ἐνῶ ἔλεγε αὐτὰ τὰ λόγια ὁ Κύριος, ντροπιάζονταν ὅλοι οἱ ἀντίθετοί
Του, καὶ ὅλος ὁ λαὸς χαιρόταν γιὰ ὅλα τὰ θαυμαστὰ καὶ ἔνδοξα ἔργα ποὺ
Ἐκεῖνος ἔκανε.
Η
ΥΠΟΚΡΙΣΙΑ τοῦ ἀρχισυνανώγου – τὸ εἴδαμε – ἦταν ἀποτέλεσμα τοῦ φθόνου
ποὺ αἰσθάνθηκε κατὰ τοῦ Κυρίου. Καὶ αἰσθάνθηκε φθόνο, διότι ξαφνικὰ
εἶδε νὰ μετατοπίζεται τὸ ἐνδιαφέρον καὶ ὁ θαυμασμὸς τοῦ κόσμου ἀπὸ
τὸν ἴδιο πρὸς τὸν Κύριο. Γι᾿ αὐτὸ καὶ προσπάθησε νὰ «χαλάσει», ὅπως λέμε,
τὴν ἀτμόσφαιρα τοῦ θαυμασμοῦ, ὑποστηρίζοντας πὼς αὐτὸ τὸ θαῦμα οὐσιαστικὰ
ἦταν ἁμαρτία, διότι μὲ αὐτὸ παραβιάστηκε δῆθεν ἡ ἐντολὴ τοῦ Θεοῦ
γιὰ τὴν ἀργία τοῦ Σαββάτου. Ἐμφανίστηκε ἔτσι ὁ φθονερὸς ὑποκριτὴς
σὰν ὑπέρμαχος τοῦ Νόμου τοῦ Θεοῦ καὶ τοῦ Θεοῦ!
Λοιπόν,
ἐδῶ εὑρίσκεται τὸ ἐπικίνδυνο σημεῖο καὶ γιὰ τὸν καθένα μας· ὁ φθόνος
γιὰ κάποιον ἄνθρωπο νὰ μᾶς κάνει νὰ ἐμφανιστοῦμε καὶ ἐμεῖς σὰν ὑπερασπιστὲς
τοῦ Θεοῦ ἢ τῶν ἱερῶν παραδόσεων τῆς Ἐκκλησίας μας.
Μπορεῖ,
παραδείγματος χάριν, νὰ ἀκούσουμε γιὰ κάποιον πολλὰ καλὰ λόγια, ὅτι
δηλαδὴ εἶναι εὐσεβὴς πολύ, ὅτι ἀγωνίζεται χριστιανικά, τὰ παιδιά
του εἶναι σεμνὰ καὶ θεοφοβούμενα κ.τ.λ., καὶ ὅλα αὐτὰ νὰ μᾶς κάνουν
νὰ αἰσθανθοῦμε μειωμένοι καὶ νὰ τὸν φθονήσουμε. Ὁπότε σὰν τὸν ἀρχισυνάγωγο
ν᾿ ἀρχίζουμε καὶ ψάχνουμε νὰ τοῦ βροῦμε ψεγάδια: Ναί, εἶναι σπουδαῖος
ἄνθρωπος, λέμε, ἀλλὰ... νά, αὐτὰ ποὺ κάνει εἶναι ὑπερβολικά, εἶναι
ἔξω ἀπὸ τὸ γνήσιο πνεῦμα τῆς Ὀρθοδοξίας κ.τ.λ.
Λεπτότατο
καὶ ὕπουλο τὸ πάθος τοῦ φθόνου προσβάλλει και τοὺς ἀνθρώπους τῆς Ἐκκλησίας
καὶ μάλιστα περισσότερο ἐκείνους ποὺ ἔχουν κάποια θέση σ᾿ αὐτήν.
Τὸ καταλαβαίνουμε, ἑπομένως, πὼς κινδυνεύουμε ἀπ᾿ αὐτὸ ὅλοι μας.
Γι᾿ αὐτὸ καὶ ὅλοι μας πολὺ πρέπει νὰ προσέξουμε. Μὴ μᾶς ξεγελάσει ὁ
φθόνος καὶ γίνουμε καὶ ἐμεῖς ψευδομάρτυρες τοῦ Θεοῦ! Κάτι τέτοιο θὰ
ἦταν φρικτό. Καταστρεπτικὸ γι᾿ αὐτὴ τὴν ἴδια τὴ σωτηρία μας. Ἂς μὴν
πέσει κανένας μας στὴν ὕπουλη αὐτὴ δαιμονικὴ παγίδα.
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ
τόμο τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου