ΙΕΡΑ
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ
ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
Α΄ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ
(24 ΜΑΡΤΙΟΥ 2024)
(ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ)
ΕΩΘΙΝΟΝ Θ΄
Οὔσης ὀψίας
τῇ ἡμέρᾳ ἐκείνῃ τῇ μιᾷ τῶν σαββάτων, καὶ τῶν θυρῶν κεκλεισμένων ὅπου ἦσαν οἱ
μαθηταὶ συνηγμένοι διὰ τὸν φόβον τῶν Ἰουδαίων , ἦλθεν ὁ Ἰησοῦς καὶ ἔστη εἰς τὸ
μέσον, καὶ λέγει αὐτοῖς, Εἰρήνη ὑμῖν. καὶ τοῦτο εἰπὼν ἔδειξεν αὐτοῖς τὰς χεῖρας
καὶ τὴν πλευρὰν αὐτοῦ. ἐχάρησαν οὖν οἱ μαθηταὶ ἰδόντες τόν Κύριον. εἶπεν οὖν
αὐτοῖς ὁ Ἰησοῦς πάλιν , Εἰρήνη ὑμῖν, καθὼς ἀπέσταλκέ με ὁ πατήρ, κἀγὼ πέμπω
ὑμᾶς. καὶ τοῦτο εἰπὼν ἐνεφύσησε καὶ λέγει αὐτοῖς, Λάβετε Πνεῦμα Ἅγιον. ἄν τινων
ἀφῆτε τὰς ἁμαρτίας, ἀφιένται αὐτοῖς, ἄν τινων κρατῆτε, κεκράτηνται. Θωμᾶς δέ,
εἷς ἐκ τῶν δώδεκα, ὁ λεγόμενος Δίδυμος, οὐκ ἦν μετ' αὐτῶν ὅτε ἦλθεν Ἰησοῦς,
ἔλεγον οὖν αὐτῷ οἱ ἄλλοι μαθηταί, Ἑωράκαμεν τὸν Κύριον. ὁ δὲ εἶπεν αὐτοῖς, Ἐὰν
μὴ ἴδω ἐν ταῖς χερσὶν αὐτοῦ τὸν τύπον τῶν ἤλων, καὶ βάλω τὸν δάκτυλόν μου εἰς
τὸν τύπον τῶν ἤλων, καὶ βάλω τὴν χεῖρα μου εἰς τὴν πλευρὰν αὐτοῦ, οὐ μὴ
πιστεύσω. Καὶ μεθ' ἡμέρας ὀκτὼ πάλιν ἦσαν ἔσω οἱ μαθηταὶ αὐτοῦ, καὶ Θωμᾶς μετ'
αὐτῶν. ἔρχεται ὁ Ἰησοῦς τῶν θυρῶν κεκλεισμένων, καὶ ἔστη εἰς τὸ μέσον καὶ
εἶπεν, Εἰρήνη ὑμῖν. εἶτα λέγει τῷ Θωμᾶ, φέρε τὸν δάκτυλόν σου ὦδε, καὶ ἴδε τὰς
χεῖράς μου. καὶ φέρε τὴν χεῖρά σου καὶ βάλε εἰς τὴν πλευράν μου, καὶ μὴ γίνου
ἄπιστος ἀλλὰ πιστός. καὶ ἀπεκρίθη ὁ Θωμᾶς, καὶ εἶπεν αὐτῷ, Ὁ Κύριός μου καὶ ὁ
Θεός μου. λέγει αὐτῷ ὁ Ἰησοῦς, Ὅτι ἑώρακάς με πεπίστευκας, μακάριοι οἱ μὴ
ἰδόντες, καὶ πιστεύσαντες. Πολλὰ μὲν οὖν καὶ ἄλλα σημεῖα ἐποίησεν ὁ Ἰησοῦς
ἐνώπιον τῶν μαθητῶν αὐτοῦ, ἃ οὐκ ἔστιν γεγραμμένα ἐν τῷ βιβλίῳ τούτῳ΄ ταῦτα δὲ
γέγραπται ἵνα πιστεύσητε ὅτι ὁ Ἰησοῦς ἐστιν ὁ Χριστὸς ὁ υἱὸς τοῦ Θεοῦ, καὶ ἵνα
πιστεύοντες, ζωὴν ἔχητε ἐν τῷ ὀνόματι αὐτοῦ.
( Ἰωάν. κ΄[20] 19 – 31)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
19 Καί ἡ
μαρτυρία αὐτή τῆς Μαρίας ἐπιβεβαιώθηκε τήν ἴδια ἡμέρα. Διότι ὅταν βράδιασε τήν
ἡμέρα ἐκείνη, τήν πρώτη τῆς ἑβδομάδος, κι ἐνῶ οἱ μαθητές ἦταν μαζεμένοι σ’ ἕνα
σπίτι καί εἶχαν τίς θύρες κλειστές ἐπειδή φοβοῦνταν τούς ἄρχοντες τῶν Ἰουδαίων,
ἦλθε ὁ Ἰησοῦς καί στάθηκε στή μέση καί τούς εἶπε: Ἄς ἔλθει εἰρήνη σέ
σᾶς. 20 Κι ἀφοῦ τό εἶπε αὐτό, τούς ἔδειξε τά χέρια του καί τήν
πλευρά του, γιά νά δοῦν τά σημάδια τῶν πληγῶν καί νά πεισθοῦν ὅτι αὐτός ἦταν ὁ
Διδάσκαλός τους πού σταυρώθηκε. Ἀφοῦ λοιπόν βεβαιώθηκαν γι’ αὐτό μέ τήν
ἐπίδειξη τῶν οὐλῶν του, χάρηκαν οἱ μαθητές πού εἶδαν τόν Κύριο. 21
Ὅταν λοιπόν οἱ μαθητές ἠρέμησαν κάπως ἀπό τήν πρώτη σφοδρή συγκίνηση πού
αἰσθάνθηκαν ἐξαιτίας τῆς μεγάλης τους χαρᾶς, τούς εἶπε πάλι ὁ Ἰησοῦς σέ σχέση
μέ τή μελλοντική τους τώρα κλήση καί ἀποστολή: Ἄς ἔλθει εἰρήνη σέ σᾶς. Ὅπως μέ
ἀπέστειλε ὁ Πατέρας μου γιά τό ἔργο τῆς σωτηρίας τῶν ἀνθρώπων, ἔτσι κι ἐγώ σᾶς
στέλνω νά συνεχίσετε τό ἴδιο ἔργο. 22 Κι ἀφοῦ τό εἶπε αὐτό,
προκειμένου νά τούς μεταδώσει τήν πνοή τῆς νέας οὐράνιας ζωῆς ἐμφύσησε στά
πρόσωπά τους, ὅπως κάποτε ὁ Θεός στό πρόσωπο τοῦ Ἀδάμ, καί τούς εἶπε: Λάβετε
Πνεῦμα Ἅγιον. 23 Σ’ ὅποιους συγχωρήσετε τίς ἁμαρτίες, θά τούς εἶναι
συγχωρημένες κι ἀπό τόν Θεό. Σ’ ὅποιους ὅμως τίς κρατᾶτε ἀσυγχώρητες, θά μείνουν
γιά πάντα κρατημένες. 24 Ὁ Θωμᾶς ὅμως, πού ἦταν ἕνας ἀπό τούς δώδεκα
ἀποστόλους καί τόν ὁποῖο ὀνόμαζαν Δίδυμο ὅσοι Ἑβραῖοι μιλοῦσαν τήν ἑλληνική
γλώσσα, δέν ἦταν μαζί τους ὅταν ἦλθε ὁ Ἰησοῦς. 25 Ὅταν λοιπόν τόν
εἶδαν, τοῦ ἔλεγαν οἱ ἄλλοι μαθητές: Εἴδαμε τόν Κύριο. Αὐτός ὅμως τούς ἀπάντησε:
Ἐάν δέν δῶ μέ τά μάτια μου στά χέρια του τό σημάδι τῶν καρφιῶν καί δέν βάλω τό
δάχτυλό μου στό σημάδι τῶν καρφιῶν καί δέν βάλω τό χέρι μου στήν πλευρά του,
ὥστε ὄχι μόνο μέ τά μάτια μου ἀλλά καί μέ τά δάχτυλά μου νά βεβαιωθῶ, δέν θά
πιστέψω. 26 Πράγματι λοιπόν, ὕστερα ἀπό ὀκτώ ἡμέρες ἦταν πάλι μέσα
στό σπίτι οἱ μαθητές, καί μαζί μ’ αὐτούς ἦταν κι ὁ Θωμᾶς. Ἔρχεται λοιπόν ὁ
Ἰησοῦς, ἐνῶ ἦταν κλειστές οἱ θύρες, καί στάθηκε ἀνάμεσα στούς μαθητές καί εἶπε:
Ἄς ἔλθει εἰρήνη σέ σᾶς. 27 Ἔπειτα λέει στόν Θωμᾶ: Φέρε τό δάχτυλό
σου ἐδῶ. Ψηλάφησε καί ἐξέτασε τά σημάδια τῶν πληγῶν μου, καί δές συγχρόνως μέ
τά μάτια σου τά χέρια μου. Φέρε τό χέρι σου κάτω ἀπό τά ἐνδύματά μου καί βάλ’
το στήν πλευρά μου πού χτυπήθηκε ἀπό τή λόγχη. Καί μήν ἀφήνεις τόν ἑαυτό σου νά
κυριευθεῖ ἀπό τήν ἀπιστία, ὥστε νά γίνεις μόνιμα καί ἀνεπανόρθωτα ἄπιστος, ἀλλά
νά προοδεύεις καί νά στηρίζεσαι στήν πίστη, ὥστε νά γίνεις ἀμετακίνητος καί
ἀδιάσειστος σ’ αὐτή. 28 Ὁ Θωμᾶς τότε τοῦ ἀποκρίθηκε: Πιστεύω καί ὁμολογῶ
ὅτι εἶσαι ὁ Κύριός μου καί ὁ Θεός μου. 29 Τοῦ λέει ὁ Ἰησοῦς:
Πίστεψες ἐπειδή μέ εἶδες. Μακάριοι καί πιό εὐτυχισμένοι εἶναι ἐκεῖνοι πού
πιστεύουν χωρίς νά μέ ἔχουν δεῖ μέ τά μάτια τους, ὅπως μέ εἶδες ἐσύ. Καί θά
πιστέψουν ἔτσι ὅλα τά μέλη τῆς Ἐκκλησίας μου στίς γενιές πού θά
ἔλθουν. 30 Σύμφωνα λοιπόν μέ ὅσα ἐξιστορήσαμε, ἐκτός ἀπό τό θαῦμα
τῆς Ἀναστάσεώς του, ὁ Ἰησοῦς μπροστά στά μάτια τῶν μαθητῶν του ἔκανε καί πολλά
ἄλλα θαύματα πού ἀποδείκνυαν τή θεότητά του καί τά ὁποῖα δέν εἶναι γραμμένα στό
βιβλίο αὐτό. 31 Αὐτά πού ἐκθέσαμε, γράφηκαν γιά νά πιστέψετε ὅτι ὁ
Ἰησοῦς εἶναι ὁ Χριστός πού προκηρύχθηκε ἀπό τούς προφῆτες, ὁ μονογενής Υἱός τοῦ
Θεοῦ· κι ἔτσι πιστεύοντας νά ἔχετε ὡς ἀναφαίρετο κτῆμα σας τή νέα, θεία καί
αἰώνια ζωή, τήν ὁποία μεταδίδει ὁ ἴδιος στίς ψυχές τῶν ἀνθρώπων πού
ἐπικαλοῦνται τό ὄνομά του.
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Ἀδελφοί,
πίστει Μωσῆς μέγας γενόμενος ἠρνήσατο
λέγεσθαι
υἱὸς θυγατρὸς Φαραώ, μᾶλλον ἑλόμενος συγκακουχεῖσθαι τῷ λαῷ τοῦ Θεοῦ ἢ πρόσκαιρον
ἔχειν ἁμαρτίας ἀπόλαυσιν, μείζονα
πλοῦτον ἡγησάμενος
τῶν Αἰγύπτου θησαυρῶν τὸν ὀνειδισμὸν
τοῦ Χριστοῦ, ἀπέβλεπεν
γὰρ εἰς τὴν μισθαποδοσίαν. Καὶ τί ἔτι λέγω; ἐπιλείψει γὰρ με διηγούμενον ὁ χρόνος περὶ Γεδεών, Βαράκ,
Σαμψών, Ἰεφθάε, Δαυῒδ
τε καὶ Σαμουὴλ καὶ τῶν προφητῶν, οἳ διὰ πίστεως κατηγωνίσαντο
βασιλείας, εἰργάσαντο δικαιοσύνην, ἐπέτυχον ἐπαγγελιῶν, ἔφραξαν στόματα λεόντων, ἔσβεσαν δύναμιν πυρός, ἔφυγον στόματα μαχαίρας, ἐνεδυναμώθησαν ἀπὸ ἀσθενείας, ἐγενήθησαν ἰσχυροὶ ἐν πολέμῳ,
παρεμβολὰς ἔκλιναν ἀλλοτρίων· ἔλαβον γυναῖκες ἐξ ἀναστάσεως τοὺς νεκροὺς αὐτῶν· ἄλλοι δὲ ἐτυμπανίσθησαν, οὐ προσδεξάμενοι τὴν ἀπολύτρωσιν, ἵνα κρείττονος ἀναστάσεως τύχωσιν· ἕτεροι δὲ ἐμπαιγμῶν καὶ μαστίγων πεῖραν ἔλαβον, ἔτι δὲ δεσμῶν καὶ φυλακῆς· ἐλιθάσθησαν, ἐπρίσθησαν, ἐπειράσθησαν, ἐν φόνῳ μαχαίρας ἀπέθανον, περιῆλθον ἐν μηλωταῖς, ἐν αἰγείοις δέρμασιν, ὑστερούμενοι, θλιβόμενοι,
κακουχούμενοι, ὧν οὐκ ἦν ἄξιος ὁ κόσμος, ἐπὶ ἐρημίαις πλανώμενοι
καὶ ὄρεσι καὶ σπηλαίοις καὶ ταῖς ὀπαῖς τῆς γῆς. Καὶ οὗτοι πάντες μαρτυρηθέντες
διὰ τῆς πίστεως
οὐκ ἐκομίσαντο τὴν ἐπαγγελίαν, τοῦ Θεοῦ περὶ ἡμῶν κρεῖττόν τι προβλεψαμένου, ἵνα μὴ χωρὶς ἡμῶν τελειωθῶσι.
(Ἑβρ. ια΄[11] 24 – 26, 32 - 40)
ΣΚΕΨΕΙΣ – ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ – ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ
1. Ο ΥΜΝΟΣ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ
Ὁλόκληρο τὸ ἑνδέκατο κεφάλαιο τῆς πρὸς Εβραίους ἐπιστολῆς ἀποτελεῖ
μεγαλειώδη ὕμνο τῆς πίστεως. Ἕνα τμῆμα αὐτοῦ τοῦ κεφαλαίου ἀναγινώσκεται στοὺς ναούς μας σήμερα. Σήμερα!
Κυριακή τῆς Ὀρθοδοξίας! Σήμερα! πρώτη Κυριακή τῆς μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, ποὺ ἡ Ἐκκλησία
μας κατὰ κάποιον τρόπο ἔχει τὴν ὀνομαστική της γιορτή. Γιορτάζει τὸν θρίαμβό της, τὴ νίκη της κατὰ τῶν Εἰκονομάχων καὶ ὅλων τῶν αἱρετικῶν, ἀλλὰ καὶ ὅλων τῶν
ἄλλων ἐχθρῶν της.
Γι᾿ αὐτό καί ρίγη συγκινήσεως μᾶς διατρέχουν, καθὼς ἀκοῦμε
αὐτὴ τὴν τόσο παραστατικὴ περιγραφὴ γιὰ τὰ μαρτύρια, ποὺ ὑπέστησαν οἱ ἥρωες τῆς πίστεως, ὄχι
μόνο στὴν περίοδο τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, ὅπου κυρίως ἀναφέρεται
τὸ ̓Αποστολικό μας ἀνάγνωσμα, ἀλλὰ καὶ στὴν περίοδο τῆς Καινῆς Διαθήκης μέχρι καὶ τὶς μέρες μας ἀκόμη. «Ἐλιθάσθησαν, ἐπρίσθησαν, ἐπειράσθησαν, ἐν
φόνῳ μαχαίρας ἀπέθανον», λέγει. Λιθοβολήθηκαν δηλαδή, πριονίστηκαν,
δοκίμασαν μεγάλους πειρασμούς, σφάγησαν. Μύριες ὅσες ταλαιπωρίες καὶ ἀτέλειωτα φρικτὰ βασανιστήρια ὑπέφεραν.
Ἀλλὰ τὸ Ἀποστολικὸ αὐτὸ ἀνάγνωσμα μᾶς
μεταδίδει καὶ ἱερὸ ἐνθουσιασμό, καθώς παρακολουθοῦμε τοὺς ἔνδοξους ἀγῶνες, τά θαύματα καὶ τὶς νίκες, ποὺ πραγματοποίησαν οἱ ἀκατάβλητοι αὐτοὶ ἀγωνιστὲς τοῦ Πνεύματος, οἱ ὁποῖοι «διὰ πίστεως
κατηγωνίσαντο βασιλείας», μὲ τὴ δύναμη τῆς πίστεως δηλαδή συνέτριψαν βασίλεια, καὶ ἐπὶ πλέον κυβέρνησαν μὲ
δικαιοσύνη, ἀπόλαυσαν τὶς ὑποσχέσεις
τοῦ Θεοῦ, ἔφραξαν στόματα λιονταριῶν, ἔσβησαν φωτιές, ξέφυγαν ἀπὸ μαχαίρια, θεραπεύτηκαν ἀπὸ ἀρρώστιες, ἀποδείχτηκαν ἀνίκητοι στοὺς πολέμους, ἐσκόρπισαν ἐχθρικὰ
στρατεύματα καὶ τόσα ἄλλα
μεγάλα καὶ θαυμαστὰ ἐργάστηκαν.
Κυριακὴ τῆς Ὀρθοδοξίας σήμερα! Παλαιότερα οἱ Χριστιανοὶ τιμοῦσαν πολὺ αὐτὴ τὴ μέρα. Μὲ λάβαρα, ἑξαπτέρυγα, ἱερὲς εἰκόνες καὶ σταυροὺς ἄρχοντες, ἱερεῖς καὶ ἀρχιερεῖς, ἀλλὰ
καὶ τὰ πλήθη τοῦ εὐλογημένου λαοῦ τοῦ Κυρίου προπαντός, πραγματοποιοῦσαν μεγαλοπρεπεῖς λιτανεῖες ὑμνῶντας καὶ δοξολογῶντας τὸν Θεό. Σήμερα δυστυχῶς μερικές φορές παραμελεῖται αὐτὸ ἢ γίνεται ὑποτονικά.
Τουλάχιστον οἱ πιστοὶ ἂς συγκινούμαστε αὐτὴ τὴ μέρα καὶ ἂς γεμίζουμε μὲ ἱερὸ
ἐνθουσιασμό, ὅταν ἀκοῦμε τὸ ̓Αποστολικό αὐτὸ ἀνάγνωσμα.
Ἡ πίστη μας δὲν εἶναι χθεσινή. Ἡ Ἐκκλησία μας ἔχει μιὰ ἱστορία αἰώνων. Πολεμήθηκε σκληρὰ ἀπὸ μύριους, ἀναρίθμητους ἐχθρούς, ἀλλὰ θριάμβευσε καὶ θριαμβεύει. Ποῦ εἶναι οἱ
ἐχθροί της; Ἐξαφανίστηκαν. Ἐκείνη ὅμως ζῇ καὶ βασιλεύει. Τὴν πολέμησε τὸν περασμένο αἰῶνα μὲ λύσσα καὶ μανία
πρωτοφανῆ καὶ ὁ ἄθεος Μαρξισμός. Τὸ ἀποτέλεσμα τὸ ζήσαμε τὴν τελευταία δεκαετία του εἰκοστοῦ αἰῶνα. Ἄταφο πτῶμα κατάντησε τὸ φοβερὸ αὐτὸ θηρίο, ἐνῷ ἡ Ἐκκλησία ἀνασταίνεται μέσα ἀπὸ
τὶς κατακόμβες, στὶς ὁποῖες ἦταν κλεισμένη ἐπὶ δεκαετίες. Ἰδιαιτέρως αὐτὸ εἶναι φανερὸ στὴν ̓Αλβανία, ποὺ
ἐκαυχᾶτο ὅτι ἔγινε τὸ πρῶτο ἄθεο κράτος στὸν κόσμο. Κι ὅμως κατέληξε νὰ εἶναι τὸ περιγέλιο τῶν
ἐθνῶν. Καὶ τώρα μέσα ἐκεῖ, στὰ ἱερὰ χώματα τῆς Βορείου Ἠπείρου, ὅπου ἄλλοτε λυσσομανοῦσε τῆς ἀθεΐας ὁ βοριάς, ἡ φλόγα τῆς πίστεως θεριεύει μέσα ἀπὸ τὶς στάχτες καὶ ἡ Ἐκκλησία φανερώνεται καὶ πάλι νικήτρια και δοξασμένη.
2.
ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΚΑΙ Ο ΚΟΣΜΟΣ
Θέλοντας νὰ ὑπογραμμίσει τὴν ἀξία, ποὺ ἔχουν οἱ ἥρωες τῆς πίστεως, τὰ διαμάντια αὐτὰ τοῦ πνεύματος, χρησιμοποιεῖ σ᾿ ἕνα σημεῖο ὁ ̓Απόστολος μιὰ
πολὺ χαρακτηριστικὴ ἔκφραση. Λέγει ὅτι οἱ Ἅγιοι πέρασαν τὴ ζωή τους περιπλανώμενοι ἐδῶ καὶ ἐκεῖ, «ὑστερούμενοι,
θλιβόμενοι, κακουχούμενοι», καὶ προσθέτει τη φράση «ὧν οὐκ ἦν ἄξιος ὁ
κόσμος», ποὺ σημαίνει ὅτι ὁλοκλήρου τοῦ σύμπαντος ἡ ἀξία εἶναι ἀσήμαντη
μπροστὰ στὴν ἀξία τῶν ἁγίων Μαρτύρων τοῦ Θεοῦ.
Συγκλονιστικὸς ὁ
λόγος τοῦ Ἀποστόλου! Ὥστε, παραπάνω ἀπὸ τὴ γῆ καὶ τοὺς θησαυρούς της παραπάνω ἀπὸ τὰ ἄστρα, τοὺς ἥλιους, τὰ ἀναρίθμητα πλήθη τῶν γαλαξιῶν· παραπάνω ἀκόμη καὶ ἀπὸ τὰ δισεκατομμύρια τῶν ἄλλων ἀνθρώπων ἀξίζουν οἱ Ἅγιοι τοῦ Θεοῦ;
Μάλιστα! Διότι αὐτοὶ γιὰ τὴν ἀγάπη τοῦ Θεοῦ ἐγκατέλειψαν τὸν κόσμο καὶ τοὺς θησαυρούς του· κατοίκησαν μέσα σὲ σπηλιές· πέρασαν τὴ ζωή τους νηστεύοντας, ἀγρυπνῶντας,
λατρεύοντας μέρα – νύχτα τὸν Θεό· ἀντιμετώπισαν μὲ ἀπίστευτο
θάρρος τὶς λυσσαλέες ἐπιθέσεις τῶν δαιμόνων, ὄχι γιὰ μέρες καὶ μῆνες, ἀλλὰ γιὰ
δεκαετίες ὁλόκληρες. Ἄλλοι πάλι ὑπέμειναν μὲ θαυμαστὴ ἀνεξικακία τὶς ὕβρεις, τὶς περιφρονήσεις καὶ τοὺς χλευασμοὺς τοῦ ἁμαρτωλοῦ
κόσμου. Ἄλλοι ἔλειωσαν σὰν κεριά, ἀγωνιζόμενοι να φωτίσουν μὲ τὸ φῶς τοῦ Εὐαγγελίου τοὺς εὑρισκόμενους στὸ σκοτάδι τῆς ἁμαρτίας συνανθρώπους τους.
Ὅλοι αὐτοί, μικροί καὶ μεγάλοι, ἄνδρες, γυναῖκες καὶ παιδιά, ποὺ μπορεῖ νὰ εἶναι λίγοι καὶ ἀσήμαντοι, ἄγνωστοι καὶ περιφρονημένοι μεταξὺ τῶν
«μεγάλων» τοῦ κόσμου μας, ἀξίζουν παραπάνω ἀπὸ τοὺς ἄλλους ἀνθρώπους καὶ τὸν
κόσμο ὁλόκληρο. Ἄξίζουν. Ὅπως ἀξίζουν ἀσυγκρίτως περισσότερο λίγα
ζωντανὰ ψάρια, ποὺ πᾶνε ἀντίθετα στὸ ρεῦμα, παρὰ χιλιάδες
ψόφια ψάρια, ποὺ τὰ παρασέρνει τὸ ποτάμι καὶ τὰ ξεφορτώνει σάπια στὴ θάλασσα.
Ὄχι ὅμως μόνον ἐκεῖνοι, ἀλλὰ καὶ κάθε Χριστιανός, πού, ζῶντας σ᾿ ἕνα διεφθαρμένο κόσμο, ἀγωνίζεται νὰ ἐφαρμόζει στὴ ζωή του τὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ, εἶναι μέγας. Κάθε
πιστός, ποὺ περιφρονεῖ τὴ δόξα, τὶς τιμὲς καὶ τὰ πλούτη τοῦ κόσμου καὶ μόνο
σκοπὸ στὴ ζωή του βάζει τὸ νὰ εὐαρεστεῖ στὸν Θεὸ καὶ νὰ εὐεργετεῖ τοὺς ἀδελφούς του, εἶναι κι αὐτὸς μέγας. Καὶ κάθε νέος, ποὺ δαμάζει τὴ
σάρκα του καὶ παλεύει να κρατηθεῖ ἁγνός, τὴν ὥρα ποὺ ἡ αἰσχρότητα καὶ ἡ διαστροφὴ ἔχουν
πάρει διαστάσεις ἐπιδημίας καὶ μέσα στὸ βοῦρκο τους ἔχουν πνίξει ὅλο σχεδόν τὸν πλανήτη, εἶναι κι αὐτὸς
μέγας.
Εἶναι οἱ σημερινοὶ ἥρωες! Διαμάντια ἀτίμητα, μιμητὲς τῶν ̓Αγγέλων, συνόμιλοι τῶν Αγίων, ποθητοὶ σὰν τὴν αὐγή, ὡραῖοι σὰν φεγγάρι, ἀστραφτεροὶ σὰν τὸν ἥλιο, ἐκθαμβωτικοὶ σὰν φάλαγγες
στρατιωτικές, ἀδελφοί καὶ συγκληρονόμοι τοῦ ἐνανθρωπήσαντος Θεοῦ, συμβασιλεῖς
μαζί Του στὴν αἰώνια δόξα τῆς αἰωνίου καὶ εὐλογημένης Βασιλείας Του.
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ
ἠθέλησεν ὁ Ἰησοῦς ἐξελθεῖν εἰς τὴν Γαλιλαίαν, καὶ εὑρίσκει
Φίλιππον καὶ λέγει αὐτῷ· ἀκολούθει μοι. Ἦν δὲ ὁ Φίλιππος ἀπὸ Βηθσαϊδά,
ἐκ τῆς πόλεως Ἀνδρέου καὶ Πέτρου. εὑρίσκει Φίλιππος τὸν Ναθαναὴλ καὶ
λέγει αὐτῷ· ὄν ἔγραψε Μωϋσῆς ἐν τῷ νόμῳ καὶ οἱ προφῆται, εὑρήκαμεν,
Ἰησοῦν τὸν υἱὸν τοῦ Ἰωσὴφ τὸν ἀπὸ Ναζαρέτ. καὶ εἶπεν αὐτῷ Ναθαναήλ·
ἐκ Ναζαρὲτ δύναταί τι ἀγαθὸν εἶναι; λέγει αὐτῷ Φίλιππος· ἔρχου καὶ ἴδε.
εἶδεν ὁ Ἰησοῦς τὸν Ναθαναὴλ ἐρχόμενον πρὸς αὐτὸν καὶ λέγει περὶ αὐτοῦ·
ἴδε ἀληθῶς Ἰσραηλίτης ἐν ᾧ δόλος οὐκ ἔστι. λέγει αὐτῷ Ναθαναήλ·
πόθεν με γινώσκεις; ἀπεκρίθη Ἰησοῦς καὶ εἶπεν αὐτῷ· πρὸ τοῦ σε
Φίλιππον φωνῆσαι, ὄντα ὑπὸ τὴν συκῆν εἶδόν σε. ἀπεκρίθη Ναθαναήλ
καὶ λέγει αὐτῷ· Ραββί, σὺ εἶ ὁ υἱὸς τοῦ Θεοῦ, σὺ εἶ ὁ βασιλεὺς τοῦ Ἰσραήλ.
ἀπεκρίθη Ἰησοῦς καὶ εἶπεν αὐτῷ· ὄτι εἶπόν σοι, εἶδόν σε ὑποκάτω
τῆς συκῆς, πιστεύεις; μείζω τούτων ὄψῃ. καὶ λέγει αὐτῷ· ἀμὴν ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ἀπ'
ἄρτι ὄψεσθε τὸν οὐρανὸν ἀνεῳγότα, καὶ τοὺς ἀγγέλους τοῦ Θεοῦ ἀναβαίνοντας
καὶ καταβαίνοντας ἐπὶ τὸν υἱὸν τοῦ ἀνθρώπου.
(Ιω. α΄[1] 44 – 52 )
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἐκεῖνο τὸν καιρὸ ἀποφάσισε
ὁ Ἰησοῦς νὰ ἀναχωρήσει γιὰ τὴ Γαλιλαία. Βρίσκει τότε τὸν Φίλιππο
καὶ τοῦ λέει: Ἀκολούθησέ με στὸ ταξίδι
ποὺ πρόκειται νὰ κάνω. Ὁ Φίλιππος μάλιστα καταγόταν ἀπὸ τὴ Βηθσαϊδά,
τὴν πατρίδα τοῦ Ἀνδρέα καὶ τοῦ Πέτρου. Βρίσκει στὸ μεταξὺ ὁ Φίλιππος
τὸν Ναθαναὴλ καί τοῦ λέει: Ἐκεῖνον
γιὰ τὸν ὁποῖο ἔγραψε ὁ Μωυσῆς στό νόμο καὶ προανήγγειλαν οἱ προφῆτες,
τὸν βρήκαμε, εἶναι ὁ Ἰησοῦς, ὁ γιός τοῦ Ἰωσήφ, καὶ κατάγεται ἀπὸ τή Ναζαρέτ.
Ἀλλὰ ὁ Ναθαναὴλ τοῦ εἶπε: Ἀπὸ τὴ Ναζαρέτ,
τὸ κακό καὶ ἄσημο αὐτὸ χωριό, μπορεῖ νὰ βγεῖ τίποτε καλὸ; Τοῦ λέει
ὁ Φίλιππος: Ἔλα, κι ὅταν τὸν δεῖς μὲ
τὰ μάτια σου, θὰ πεισθεῖς. Εἶδε ὁ Ἰησοῦς τὸν Ναθαναὴλ νὰ ἔρχεται
κοντά του καὶ λέει γι' αὐτόν: Νὰ ἕνας
γνήσιος καὶ πραγματικὸς Ἰσραηλίτης, ποὺ δὲν ἔχει στὴν καρδιὰ του καμία
πονηριὰ καὶ δόλο, ἀλλά ποθεῖ μὲ εἰλικρίνεια νὰ βρεῖ τὴν ἀλήθεια. Τοῦ
λέει ὁ Ναθαναήλ: Ἀπὸ ποῦ μὲ ξέρεις;
Καὶ πῶς γνωρίζεις τὴν εἰλικρίνεια τῶν μυστικῶν μου σκέψεων καὶ ἐλατηρίων;
Τοῦ ἀποκρίθηκε τότε ὁ Ἰησοῦς: Πρὶν ἀκόμη
σὲ φωνάξει ὁ Φίλιππος, ὅταν ἤσουν κάτω ἀπὸ τὴ συκιὰ καὶ προσευχόσουν
μακριὰ ἀπὸ κάθε μάτι ἀνθρώπου, ἐγώ μὲ τὸ ὑπερφυσικὸ καὶ θεῖο μου βλέμμα
σὲ εἶδα. Τότε ὁ Ναθαναὴλ τοῦ ἀποκρίθηκε: Διδάσκαλε, ἐσύ πράγματι εἶσαι ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ, ἐσύ εἶσαι ὁ βασιλεὺς
τοῦ Ἰσραὴλ ποὺ περιμέναμε σύμφωνα μὲ τὶς προφητεῖες. Καὶ ὁ
Ἰησοῦς τοῦ ἀπάντησε: Ἐπειδὴ σοῦ εἶπα
ὅτι σὲ εἶδα κάτω ἀπὸ τὴ συκιὰ πιστεύεις; Θὰ δεῖς πιὸ μεγάλα καὶ πιὸ θαυμαστὰ πράγματα ἀπ᾿
αὐτά. Καὶ τοῦ λέει: Ἀληθινά σᾶς
διαβεβαιώνω ὅτι ἀπὸ τώρα ποὺ ἄνοιξε ὁ οὐρανὸς κατὰ τὴ βάπτισή
μου, θὰ δεῖτε κι ἐσεῖς τὸν οὐρανὸ ἀνοιγμένο, καὶ τοὺς ἀγγέλους τοῦ
Θεοῦ νὰ ἀνεβαίνουν καὶ νὰ κατεβαίνουν στὸν Υἱὸ τοῦ Θεοῦ. Αὐτὸς ἔγινε
καὶ τέλειος ἄνθρωπος, καὶ ὡς υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου εἶναι μοναδικὸς ἀντιπρόσωπος
τοῦ ἀνθρώπινου γένους· καὶ πρόκειται νὰ ἔλθει καὶ πάλι ὡς Κριτὴς ἔνδοξος
καθισμένος πάνω σὲ νεφέλες. Θὰ ἀνεβαίνουν καὶ θὰ κατεβαίνουν οἱ ἄγγελοι
προκειμένου νὰ ὑπηρετοῦν αὐτὸν καὶ τὴν Ἐκκλησία του.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου