Παρασκευή 9 Αυγούστου 2024

ΚΥΡΙΑΚΗ Ζ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ. ΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑΤΑ

 

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ

 ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ  

ΚΥΡΙΑΚΗ Ζ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ

(11 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2024)

 


ΕΩΘΙΝΟΝ Ζ΄

Τῇ μιᾷ τῶν Σαββάτων Μαρία ἡ Μαγδαληνὴ ἔρχεται πρωΐ σκοτίας ἔτι οὔσης, εἰς τὸ μνημεῖον·  καὶ βλέπει τὸν λίθον ἠρμένον ἐκ τοῦ μνημείου. Τρέχει οὖν, καὶ ἔρχεται πρὸς Σίμωνα Πέτρον, καὶ πρὸς τὸν ἄλλον μαθητὴν, ὃν ἐφίλει ὁ Ἰησοῦς, καὶ λέγει αὐτοῖς· Ἦραν τὸν Κύριον ἐκ τοῦ μνημείου, καὶ οὐκ οἴδαμεν ποῦ ἔθηκαν αὐτόν. Ἐξῆλθεν οὖν ὁ Πέτρος καὶ ὁ ἄλλος μαθητής, καὶ ἤρχοντο εἰς τὸ μνημεῖον. Ἔτρεχον δὲ οἱ δύο ὁμοῦ· καὶ ὁ ἄλλος μαθητὴς προέδραμε τάχιον τοῦ Πέτρου, καὶ ἦλθε πρῶτος εἰς τὸ μνημεῖον, καὶ παρακύψας, βλέπει κείμενα τὰ ὀθόνια, οὐ μέντοι εἰσῆλθεν. Ἔρχεται οὖν Σίμων Πέτρος ἀκολουθῶν αὐτῷ, καὶ εἰσῆλθεν εἰς τὸ μνημεῖον, καὶ θεωρεῖ τὰ ὀθόνια κείμενα, καὶ τὸ σουδάριον, ὃ ἦν ἐπὶ τῆς κεφαλῆς αὐτοῦ, οὐ μετὰ τῶν ὀθονίων κείμενον, ἀλλὰ χωρὶς ἐντετυλιγμένον εἰς ἕνα τόπον. Τότε οὖν εἰσῆλθε καὶ ὁ ἄλλος μαθητὴς ὁ ἐλθὼν πρῶτος εἰς τὸ μνημεῖον, καὶ εἶδε, καὶ ἐπίστευσεν. Οὐδέπω γὰρ ᾔδεισαν τὴν Γραφήν, ὅτι δεῖ αὐτὸν ἐκ νεκρῶν ἀναστῆναι. Ἀπῆλθον οὖν πάλιν πρὸς ἑαυτοὺς οἱ μαθηταί.

(Ἰωάν. κ΄[20] 1 – 10)

 

Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ

Ἀδελφοί, ὀφείλομεν ἡμεῖς οἱ δυνατοὶ τὰ ἀσθενήματα τῶν ἀδυνάτων βαστάζειν, καὶ μὴ ἑαυτοῖς ἀρέσκειν. Ἕκαστος ἡμῶν τῷ πλησίον ἀρεσκέτω εἰς τὸ ἀγαθὸν πρὸς οἰκοδομήν· καὶ γὰρ ὁ Χριστὸς οὐχ ἑαυτῷ ἤρεσεν· ἀλλὰ καθὼς γέγραπται. Οἱ ὀνειδισμοὶ τῶν ὀνειδιζόντων σε ἐπέπεσαν ἐπ΄ ἐμέ. Ὅσα γὰρ προεγράφη, εἰς τὴν ἡμετέραν διδασκαλίαν προεγράφη, ἵνα διὰ τῆς ὑπομονῆς καὶ διὰ τῆς παρακλήσεως τῶν γραφῶν τὴν ἐλπίδα ἔχωμεν. Ὁ δὲ Θεὸς τῆς ὑπομονῆς καὶ τῆς παρακλήσεως δῴη ὑμῖν τὸ αὐτὸ φρονεῖν ἐν ἀλλήλοις κατὰ Χριστὸν Ἰησοῦν, ἵνα ὁμοθυμαδὸν ἐν ἑνὶ στόματι δοξάζητε τὸν Θεὸν καὶ Πατέρα τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ. Διὸ προσλαμβάνεσθε ἀλλήλους, καθὼς καὶ ὁ Χριστὸς προσελάβετο ὑμᾶς, εἰς δόξαν τοῦ Θεοῦ.

                                                              (Ρωμ. ιε΄[15] 1 – 7)

 ΣΚΕΨΕΙΣ – ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ – ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ

1. «ΤΑ ΑΣΘΕΝΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΔΥΝΑΤΩΝ»

Στν ρχ το σημερινο  ̓Αποστολικο ναγνώσματος πόστολος Παλος κάνει λόγο γι «τ σθενήματα τν δυνάτων», τ ποα φείλουν ο δυνατο στν πίστη Χριστιανο ν νέχονται μ γάπη.

«Τ σθενήματα τν δυνάτων»! Ο ιδιοτροπίες κα τ σφάλματα τν Χριστιανν κείνων, πο εναι δύνατοι στν πίστη, δν χουν κόμη γαπήσει μ λη τν καρδιά τους τν Χριστό μας, δν χουν αχμαλωτισθε ξ λοκλήρου π τ γλυκύτατη μορφή του. Βρίσκονται μεταξ φθορς κα φθαρσίας. Πατον μ τ να πόδι μέσα στν κκλησία κα μ τ λλο στν κόσμο. Εναι τσακισμένα καλάμια, μισοσβησμένα λυχνάρια, κεριά που τρεμοσβήνουν. Εναι δύνατοι. 

Ναί!  ̓Αλλ εναι δελφοί μας! Εναι μέλη τς κκλησίας κα ατοί, χάριν τν οποίων Χριστός μας χυσε τ Αμα Του πάνω στν Σταυρό. πομένως; 

πομένως «φείλομεν μες ο δυνατοί», λέγει  ̓Απόστολος, «τ σθενήματα τν δυνάτων βαστάζειν, κα μ αυτος ρέσκειν». μες δηλαδή, πο ποτίθεται πς εμαστε δυνατο στν πίστη, χουμε χρέος ν νεχόμαστε τς δυναμίες ατν τν δελφν μας κα ν μ κυττάζουμε ν ρέσουμε στν αυτό μας. Ν μ παιτομε π ατος μ αστηρότητα ν εναι τέλειοι κα ποδειγματικοί. ς κάνουμε πώς δν βλέπουμε μερικά πράγματα. ς συγχωρομε μέσως τυχν προσβολές πο μς κάνουν. ς δεχόμαστε καί νά μς δικον κόμη. Ν μ τος ρεθίζουμε, ν μ κνευριζόμαστε π τς δυναμίες τους, ν μ σπεύδουμε ν τος βάζουμε στ θέση τους. Και μέσα στο σπίτι μας μπορε νά πάρχουν τέτοιοι δύνατοι στν πίστη, κα στν χρο τς ργασίας μας πίσης. πότε δική μας γάπη κα πομον κα ταπείνωση μπορε ν φέρει θαυμαστ ποτελέσματα. Μακάρι! 

2. Ο ΥΠΕΡΟΧΟΣ ΣΚΟΠΟΣ

Στς σχέσεις μας μ τος δύνατους στν πίστη δελφούς μας μπορομε ν δηγηθομε σ δύο κρότητες, πο κα ο δύο εναι ξ σου πικίνδυνες. πρώτη εναι αταρέσκεια, πο κδηλώνεται σν διαφορία σν αστηρότητα πρς τος λλους κα πο τν τρόπο ποφυγς της ποδείξαμε μέσως πρίν. δεύτερη εναι νθρωπαρέσκεια, γι τν ποφυγή τς ποίας πόστολος συνιστ στή συνέχεια ατ τ σημαντικά: «καστος μν τ πλησίον ρεσκέτω ες τ γαθν πρς οκοδομήν». Δηλαδή, καθένας μας ς φροντίζει ν ρέσει στος δελφούς του, γι ν τος βοηθάει στ καλό, ν τος οκοδομε στν ρετή. 

σκοπς πομένως, γι τν ποο φείλουμε ν νεχόμαστε τς δυναμίες τν δυνάτων δελφν μας, δν εναι πλς τ ν τ χουμε καλά μαζί τους, μ τ σκέψη μάλιστα τι κάποτε μπορε ν χρειαστομε σ κάτι τ βοήθειά τους. Ατ εναι μαρτωλ νθρωπαρέσκεια, διοτέλεια, γωϊσμός, καταστρεπτικ κα γι κείνους κα γι μς. χι πομένως μι τέτοια νοχη νοχή.  ̓Αλλ τί; Ατ κριβς, πο συνιστ  ̓Απόστολος: Ν ρέσουμε στος δελφούς μας γι ν τος βοηθήσουμε «ες τ γαθν πρς οκοδομήν». 

Μ τν τρόπο ατ συμπεριφορά μας ποκτ πλέον να μεγαλεο. Δν εναι συμφεροντολογικός καιροσκοπισμός.  ̓Αλλ να νοιγμα τς ψυχς πρς τν δύνατο δελφό, γιά νά τόν τονώσουμε. νεχόμαστε τίς δυναμίες του, γι ν τν βοηθήσουμε ν παλλαγε π ατές, χι γι ν τν κολακεύσουμε. Σκοπός μας εναι ν τν στηρίξουμε. Ν παύσει ν εναι δύνατος. Ν γίνει κα κενος σχυρός, γωνιστής, συνοδοιπόρος μας στν πορεία πρς τ πέροχο τέρμα, τν ψιστο προορισμό μας, πο εναι εσοδός μας στ Βασιλεία το Θεο

3. ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΑΓΑΠΗΣ

«Δι προσλαμβάνεσθε λλήλους, καθς κα Χριστς προσελάβετο μς ες δόξαν Θεο». Γι᾿ ατ ν δέχεσθε μ γάπη νας τν λλο, πως κριβς σς προσέλαβε, σς δέχτηκε Χριστός, νώνοντάς σας μ τν αυτό Του, γι ν δοξάζεται Θεός. 

τελευταία ατή φράση το ναγνώσματος φαίνεται σν μι πανάληψη τς ρχικς προτροπς το  ̓Αποστόλου, ν βαστάζουμε δηλαδ τ σθενήματα τν δυνάτων. μως δν εναι πλ πανάληψη. Πρόκειται γι κάτι πολύ σπουδαιότερο. κε μιλοσε γι νοχή· δ κάνει λόγο γι πρόσληψη. κε λεγε: βαστάζετε τς δυναμίες τν δυνάτων· δ προτρέπει: προσλαμβάνετε ό νας τν λλο, πως προσέλαβε σς Χριστός. 

Πς μς προσέλαβε Χριστός; Τ γνωρίζουμε. Μς βρκε βουτηγμένους στήν μαρτία, αχμαλώτους τν δαιμόνων, κα χι μόνον δν μς πέφυγε, πως μς ταίριαζε, λλ μ πειρη γάπη ρθε κοντά μας, σκυψε πάνω μας, μς γκάλιασε, μς λουσε π τ βόρβορο τν μαρτιν μας μ τ Αμα Του, μς κανε δελφούς Του, υος κατ Χάριν το ορανίου Πατρός, μέλη δικά Του, τς γίας κκλησίας Του, πο εναι τ μυστικ κα πραγματικ Σμα Του. Ατ σημαίνει μς προσέλαβε: νώθηκε μαζί μας αώνια, μς κανε μέλη το αυτο Του, το Σώματός του. 

«Προσλαμβάνεσθε»! πόστολος χει πλήρη συνείδηση σ τί σύλληπτα μεγάλες διαστάσεις μς καλε ν πλωθομε. χι πι πλς ν νέχεστε νας τν λλο, λλ «προσλαμβάνεσθε»! Δηλαδ κλείνετε μέσα στην καρδιά σας νας τν λλο.νωθετε μεταξύ σας, σν ν εστε νας νθρωπος. Μή θεωρετε ξένο νας τν λλο. Μ κοιτάζετε ν λλος εναι τυχν φτωχς νήμπορος. Κλεστε τον μέσα στν καρδιά σας, κόμη κι ν εναι χθρός σας!

«Προσλαμβάνεσθε»! νωθετε μεταξύ σας π᾿ ατ τ ζωή, γι ν εστε νωμένοι γι πάντα, γαπημένοι αώνια μς στν αώνια Βασιλεία το Πατρς κα το Υο κα το  ̔Αγίου Πνεύματος, πο εναι τέλεια κοινωνία γάπης. Ελογημένη, γία κα παμπόθητη κοινωνία! 

 (Δι­α­σκευ­ὴ ἀ­πὸ πα­λαι­ὸ τό­μο τοῦ Πε­ρι­ο­δι­κοῦ «Ο ΣΩ­ΤΗΡ»)

 

ΤΟ ΙΕΡΟ  ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ

Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ, πα­ρά­γον­τι τ Ἰ­η­σοῦ ἠ­κο­λο­ύ­θη­σαν αὐ­τῷ δύ­ο τυ­φλοὶ κρά­ζον­τες κα λέ­γον­τες· Ἐ­λέ­η­σον ἡ­μᾶς, υἱ­ὲ Δαυ­ῒδ. ἐλ­θόν­τι δ ες τν οἰ­κί­αν προ­σῆλ­θον αὐ­τῷ ο τυ­φλοί, κα λέ­γει αὐ­τοῖς Ἰ­η­σοῦς· Πι­στε­ύ­ε­τε ὅ­τι δύ­να­μαι τοῦ­το ποι­ῆ­σαι; λέ­γου­σιν αὐ­τῷ· Να, Κριε. τό­τε ἥ­ψα­το τν ὀ­φθαλ­μῶν αὐ­τῶν λέ­γων· Κα­τὰ τν πί­στιν ὑ­μῶν γε­νη­θή­τω ὑ­μῖν. κα ἀ­νε­ῴ­χθη­σαν αὐ­τῶν ο ὀ­φθαλ­μοί· κα ἐ­νε­βρι­μή­σα­το αὐ­τοῖς Ἰ­η­σοῦς λέ­γων· Ὁ­ρᾶ­τε μη­δεὶς γι­νω­σκέ­τω. ο δ ἐ­ξελ­θόν­τες δι­ε­φή­μι­σαν αὐ­τὸν ν ὅ­λῃ τ γ ἐ­κε­ί­νῃ. Αὐ­τῶν δ ἐ­ξερ­χο­μέ­νων ἰ­δοὺ προ­σή­νεγ­καν αὐ­τῷ ἄν­θρω­πον κω­φὸν δαι­μο­νι­ζό­με­νον· κα ἐκ­βλη­θέν­τος το δαι­μο­νί­ου ἐ­λά­λη­σεν ὁ κω­φός. κα ἐ­θα­ύ­μα­σαν ο ὄ­χλοι λέ­γον­τες, Οὐ­δέ­πο­τε ἐ­φά­νη οὕ­τως ν τ Ἰσ­ρα­ήλ. ο δ Φα­ρι­σαῖ­οι ἔ­λε­γον· ν τ ἄρ­χον­τι τν δαι­μο­νί­ων ἐκ­βάλ­λει τ δαι­μό­νι­α. Κα πε­ρι­ῆ­γεν Ἰ­η­σοῦς τς πό­λεις πά­σας κα τς κώ­μας, δι­δά­σκων ν τας συ­να­γω­γαῖς αὐ­τῶν κα κη­ρύσ­σων τ εὐ­αγ­γέ­λι­ον τς βα­σι­λε­ί­ας κα θε­ρα­πεύ­ων πᾶ­σαν νό­σον κα πᾶ­σαν μα­λα­κί­αν ν τ λα­ῷ.

                                                              (Ματθ. θ’[9]  27 – 35)

     Ε­Ρ­Μ­Η­Ν­Ε­ΙΑ (Π.Ν.Τ­Ρ­Ε­Μ­Π­Ε­ΛΑ)

Ἐκεῖνο τόν καιρό, ἐνῶ ἔφευγε ἀπό ἐκεῖ ὁ Ἰησοῦς, τὸν ἀκολούθησαν δύο τυφλοί, οἱ ὁποῖοι φώναζαν δυνατὰ κι ἔλεγαν: Σπλαχνίσου μας καὶ θεράπευσέ μας, ἔνδοξε ἀπόγονε τοῦ Δαβίδ. Κι ὅταν ἔφθασε στὸ σπίτι, ἦλθαν κοντά του οἱ τυφλοί, καὶ ὁ Ἰησοῦς τούς λέει: Πιστεύετε ὅτι ἔχω τὴ δύναμη νὰ κάνω αὐτὸ ποὺ μοῦ ζητᾶτε; Κι ἐκεῖνοι τοῦ ἀπαντοῦν: Ναί, Κύριε. Τότε ἄγγιξε μὲ τὰ δάκτυλά του τὰ μάτια τους καὶ τοὺς εἶπε: Ἂς γίνει αὐτὸ ποὺ ζητᾶτε σύμφωνα μὲ τὴν πίστη σας. Κι ἄνοιξαν τὰ μάτια τους. Καὶ ὁ Ἰησοῦς μὲ αὐστηρότητα τοὺς πρόσταξε λέγοντας: Προσέχετε, κανείς μὴ μάθει τὸ θαῦμα ποὺ σᾶς ἔκανα. Αὐτοὶ ὅμως, ὅταν βγῆκαν ἀπό τὸ σπίτι, διέδωσαν τὴ φήμη τοῦ Ἰησοῦ ὡς Μεσσία καὶ θαυματουργοῦ σ' ὅλη τὴ χώρα ἐκείνη. Καὶ καθὼς οἱ δύο αὐτοί ἔβγαιναν ἀπό τὸ σπίτι, ἰδού, ἔφεραν πρὸς τὸν Ἰησοῦ ἕναν ἄνθρωπο ποὺ ἦταν κυριευμένος ἀπό δαιμόνιο καὶ ἦταν κουφὸς καὶ ἄλαλος. Καὶ μόλις ὁ Χριστὸς ἔδιωξε τὸ δαιμόνιο αὐτό, ὁ κουφὸς μίλησε. Καὶ τὰ πλήθη τοῦ λαοῦ θαύμασαν κι ἔλεγαν: Ποτὲ δὲν φάνηκαν τέτοια θαύματα στὸ ἔθνος τοῦ Ἰσραὴλ· οὔτε ὅταν οἱ προφῆτες καὶ οἱ ὑπόλοιποι ἅγιοι ἄνδρες θαυματουργοῦσαν ἀναμεσά του. Οἱ Φαρισαῖοι ὅμως ἔλεγαν: Μὲ τὴ βοήθεια καὶ τὴ συνεργασία τοῦ ἀρχηγοῦ τῶν δαιμόνων βγάζει τὰ δαιμόνια ἀπό τούς δαιμονισμένους. Καὶ περιόδευε ὁ Ἰησοῦς ὅλες τὶς πόλεις καὶ τὰ χωριά, διδάσκοντας στὶς συναγωγές τους καὶ κηρύττοντας τὸ χαρμόσυνο κήρυγμα τῆς βασιλείας τοῦ Θεοῦ καὶ θεραπεύοντας κάθε ἀσθένεια καὶ ἀδιαθεσία στὸ λαό.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου