ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ
ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΙΝ
(15 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2024)
Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ, οἱ ἕνδεκα μαθηταὶ ἐπορεύθησαν
εἰς τὴν Γαλιλαίαν εἰς τὸ ὄρος οὗ ἐτάξατο αὐτοῖς ὁ Ἰησοῦς΄ καὶ ἰδόντες αὐτὸν
προσεκύνησαν αὐτῷ, οἱ δὲ ἐδίστασαν΄ καὶ προσελθὼν ὁ Ἰησοῦς ἐλάλησεν αὐτοῖς λέγων΄
Ἐδόθη μοι πᾶσα ἐξουσία ἐν οὐρανῷ καὶ ἐπὶ τῆς γῆς. πορευθέντες οὖν μαθητεύσατε πάντα
τὰ ἔθνη, βαπτίζοντες αὐτούς εἰς τὸ ὄνομα τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου
Πνεύματος, διδάσκοντες αὐτοὺς τηρεῖν πάντα ὅσα ἐνετειλάμην ὑμῖν, καὶ Ἰδού, ἐγὼ
μεθ' ὑμῶν εἰμι πάσας τάς ἡμέρας ἕως τῆς συντελείας τοῦ αἰῶνος. Ἀμήν.
(Ματθ. κη΄[28] 16 – 20)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
16 Στὸ μεταξὺ οἱ ἕντεκα μαθητὲς πῆγαν στὴ Γαλιλαία, στὸ ὄρος
ποὺ τοὺς καθόρισε ὁ Ἰησοῦς.17 Ἐκεῖ τὸν εἶδαν καὶ τὸν προσκύνησαν. Μερικοὶ ὅμως
εἶχαν κάποια ἀμφιβολία ἂν ἦταν αὐτὸς ὁ Ἰησοῦς. 18 Ὁ Ἰησοῦς ὅμως τοὺς πλησίασε
καὶ τοὺς μίλησε μὲ τὰ ἑξῆς λόγια: Δόθηκε καὶ στὴν ἀνθρώπινη φύση μου κάθε ἐξουσία
στὸν οὐρανὸ καὶ στὴ γῆ. 19 Λοιπὸν πηγαίνετε καὶ κάνετε μαθητές σας ὅλα τὰ ἔθνη,
βαπτίζοντάς τους στὸ ὄνομα τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, 20
διδάσκοντάς τους νὰ τηροῦν καὶ νὰ ἐφαρμόζουν στὴ ζωή τους ὅλα τὰ παραγγέλματα
ποὺ σᾶς ἔδωσα ὡς ἐντολές. Καὶ ἰδού, ἐγὼ ποὺ ἔλαβα κάθε ἐξουσία, θὰ εἶμαι πάντα
μαζί σας βοηθὸς καὶ συμπαραστάτης σας μέχρι νὰ τελειώσει ὁ αἰώνας αὐτός, μέχρι
δηλαδὴ τὴ συντέλεια τοῦ κόσμου. Ἀμήν.
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Ἀδελφοί
εἰδότες ὅτι οὐ δικαιοῦται ἄνθρωπος ἐξ ἔργων νόμου ἐὰν μὴ διὰ πίστεως Ἰησοῦ Χριστοῦ, καὶ ἡμεῖς εἰς Χριστὸν Ἰησοῦν ἐπιστεύσαμεν, ἵνα δικαιωθῶμεν ἐκ πίστεως Χριστοῦ καὶ οὐκ ἐξ ἔργων νόμου, διότι οὐ δικαιωθήσεται ἐξ ἔργων νόμου πᾶσα σάρξ. Εἰ δὲ ζητοῦντες δικαιωθῆναι ἐν Χριστῷ εὑρέθημεν καὶ αὐτοὶ ἁμαρτωλοί, ἆρα Χριστὸς ἁμαρτίας διάκονος; μὴ γένοιτο. εἰ γὰρ ἃ κατέλυσα ταῦτα πάλιν οἰκοδομῶ,
παραβάτην ἐμαυτὸν συνίστημι.
ἐγὼ γὰρ διὰ νόμου νόμῳ ἀπέθανον, ἵνα Θεῷ ζήσω. Χριστῷ συνεσταύρωμαι·
ζῶ δὲ οὐκέτι ἐγώ, ζῇ δὲ ἐν ἐμοὶ Χριστός· ὃ δὲ νῦν ζῶ ἐν σαρκί, ἐν πίστει ζῶ τῇ τοῦ υἱοῦ τοῦ Θεοῦ τοῦ ἀγαπήσαντός με καὶ παραδόντος ἑαυτὸν ὑπὲρ ἐμοῦ.
(Γαλ. β΄[2] 16 – 20)
ΣΚΕΨΕΙΣ – ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ – ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ
1. ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΗ
Ἡ
σημερινὴ Κυριακὴ ὀνομάζεται Κυριακὴ μετὰ τὴν
Ὕψωση. Εἶναι τόσο μεγάλη ἡ ἑορτὴ τῆς Ὑψώσεως τοῦ Τιμίου Σταυροῦ, ὥστε ἡ
Ἐκκλησία μας καθώρισε ἐκτός ἀπό τή μέρα τῆς ἑορτῆς καὶ δύο Κυριακὲς πρὸς τιμή
της. Τὴν Κυριακὴ πρὸ τῆς Ὑψώσεως καὶ τὴ σημερινὴ Κυριακὴ μετὰ τὴν Ὕψωση.
Μὲ τὴν
Κυριακὴ πρὸ τῆς Ὑψώσεως μᾶς προετοιμάζει γιά τὴ μεγάλη ἑορτή. Μὲ τὴν Κυριακὴ
μετὰ τὴν Ὕψωση μᾶς ὑπενθυμίζει πώς δὲν πρέπει νὰ τὴν ξεχάσουμε, ἀλλά νὰ
ἑξακολουθοῦμε νὰ ζοῦμε μέσα στὴν ἱερὴ της ἀτμόσφαιρα, μέσα στὸ πνεῦμα της, τὸ
ὁποῖο εἶναι ἀπολύτως ἀπαραίτητο νά διαποτίζει διαρκῶς τὴ ζωή μας.
Τὸ
πνεῦμα αὐτὸ τῆς ἑορτῆς μᾶς τὸ παρουσιάζει συμπυκνωμένο ὁ ἀπόστολος Παῦλος στὸ
σημερινὸ Ἀποστολικὸ ἀνάγνωσμα, ποὺ προέρχεται καὶ αὐτὸ ἀπό τὴν πρὸς Γαλάτας
ἐπιστολή του, ὅπως καὶ τὸ τῆς προηγουμένης Κυριακῆς.
2. «ΧΡΙΣΤῼ ΣΥΝΕΣΤΑΥΡΩΜΑΙ»!
Συγκινητικὴ
ἡ ὁμολογία τοῦ μεγάλου Ἀποστόλου! Ἐγώ, λέγει, δὲν εἶμαι πιὰ ζωντανός, εἶμαι
σταυρωμένος, ἕνας νεκρός, «Χριστῷ
συνεσταύρωμαι»! Ἔχω καὶ ἐγώ σταυρωθεῖ μαζὶ μὲ τὸν Χριστό. Ἀπό τότε ποὺ μοῦ
ἀπεκάλυψε τὸν Ἑαυτό Του, τὴ μεγάλη Του ἀγάπη, ἡ ὁποία τὸν ἀνέβασε στὸ Σταυρό,
ἀπό τότε ποὺ βαπτίστηκα, ἔπαυσα νὰ ἀνήκω σ' αὐτὸν τὸν κόσμο. Τίποτε πιὰ δὲν
ἔχει ἀξία γιὰ μένα. Τίποτε! Οὔτε κι ὁ Μωσαϊκὸς νόμος τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, παρά
μόνο ὁ Χριστός.
«Χριστῷ συνεσταύρωμαι»!
Ἂν
μπορούσαμε νὰ συνειδητοποιήσουμε τί σήμαινε γιὰ ἕνα Ἑβραῖο νὰ ἐγκαταλείψει τὸν
Μωσαϊκὸ νόμο, θὰ μᾶς ἔπιανε ἴλιγγος. Ἦταν σάν νὰ ἀναποδογύριζε ὅλο τὸ σύμπαν.
Κάτι παραπάνω ἀπό ἐπανάσταση· ἦταν ἕνα εἶδος θανάτου!
Κι ὅμως
ὁ ἀπόστολος Παῦλος καὶ τόσοι ἄλλοι τὸ ἔκαμαν. Ἀρνήθηκαν τὰ πάντα γιὰ τὸν Χριστό
μας. Σταυρώθηκαν μαζί Του, πέθαναν, ἀρνήθηκαν τὸν ἑαυτό τους, τὸ παρελθὸν καὶ
τὰ ὄνειρά τους γιὰ τὸ μέλλον. Ὁ καθένας τους μὲ τὴ ζωὴ του ἔλεγε: Τίποτε δὲν
ἔχει ἀξία γιά μένα, παρά μόνο ὁ Ἐσταυρωμένος Χριστός. Τὰ ἔχω ἀρνηθεῖ ὅλα καὶ μὲ
τὸ Βάπτισμα ἔχω σταυρωθεῖ κι ἐγώ μαζί Του: «Χριστῷ
συνεσταύρωμαι»!
Ὤ! νὰ
μπορούσαμε νὰ ἐπαναλάβουμε καὶ ἐμεῖς στὴ ζωή μας τὸ ἴδιο! Νὰ καταλάβουμε πώς
γιὰ χάρη Του κάθε θυσία μας εἶναι ἀσήμαντη. Νὰ εἴμαστε σαν νεκροὶ γιὰ ὅλους
τοὺς ψευδοσωτῆρες καὶ τὶς ἀπάτες τους: πολιτικούς, φιλοσόφους, μεγάλους
στοχαστὲς καὶ παρα - μορφωμένους! Νὰ μποροῦμε νὰ λέμε καὶ ἐμεῖς σάν τὸν
Ἀπόστολο: «Χριστῷ συνεσταύρωμαι»:
Εἶμαι σταυρωμένος μαζὶ μὲ τὸν Χριστό. Οὔτε οἱ φοβέρες καὶ οἱ ἀπειλὲς τοῦ κόσμου
μὲ φοβίζουν, οὔτε τὰ γλυκά χαμόγελα καί οἱ ἀπολαύσεις του μὲ τραβοῦν κοντά του
καὶ μὲ ξεγελοῦν. Εἶμαι γιὰ ὅλους καὶ γιὰ ὅλα νεκρός! «Χριστῷ συνεσταύρωμαι»!
3. Η ΖΩΗ ΤΟΥ, ΖΩΗ ΜΟΥ
«Ζῶ δὲ οὐκέτι ἐγώ, ζῇ δέ ἐν ἐμοί
Χριστός»,
γράφει στὴ συνέχεια ὁ Ἀπόστολος. Ἔχω σταυρωθεῖ μαζὶ μὲ τὸν Χριστό, καὶ τώρα πιὰ δὲν ζῶ ἐγώ, ἀλλά ζεῖ μέσα μου ὁ Χριστός.
Νά,
λοιπόν, ποὺ ὁ θάνατος, τὸν ὁποῖο ὑφίσταται ὁ πιστός, ὅταν σταυρώνεται μαζὶ μὲ
τὸν Χριστό, ὁδηγεῖ τελικὰ στὴ Ζωή. Στὴ Ζωὴ ποὺ δὲν εἶναι ἁπλῶς ἐπιβίωση, ἀλλά
καινούργια, ἀληθινὴ Ζωή. Ἡ Ζωὴ δὲ αὐτὴ εἶναι ὁ ἴδιος ὁ Χριστός.
Μήπως
ὅλα αὐτὰ εἶναι λογοπαίγνια; Μοιάζουν τόσο ἀκατανόητα! Λέμε ὅτι ἔχουμε σταυρωθεῖ
μαζὶ μὲ τὸν Χριστό, ὅτι δὲν ζοῦμε πιὰ ἐμεῖς, ἀλλά ζεῖ μέσα μας ὁ Χριστός. Τί
σημαίνουν αὐτὰ στὴν πράξη;
Γιὰ νὰ
κατανοήσουμε σωστὰ αὐτὰ τὰ λόγια, εἶναι ἀνάγκη πρῶτα νὰ τὰ ἐφαρμόσουμε! Ὅμως,
ἄν θέλαμε μὲ πολὺ ἁπλό τρόπο νὰ δείξουμε τί σημαίνουν, θὰ μπορούσαμε νὰ ποῦμε
τὰ ἑξῆς: Δὲν ζῶ ἐγώ, ἀλλά ζεῖ μέσα μου ὁ Χριστός, σημαίνει: Ἀρνοῦμαι τὶς δικές μου σκέψεις, τὶς δικές μου
ἐπιθυμίες, τὶς δικές μου συνήθειες. Ἡ σκέψη μου ἔτσι γίνεται σκέψη Χριστοῦ. Οἱ
ἐπιθυμίες μου ἐπιθυμίες τοῦ Χριστοῦ. Οἱ συνήθειές μου τὸ ἴδιο. Τὰ μάτια μου δὲν
βλέπουν, ὅπως ἔβλεπαν πρίν. Τώρα γίνονται μάτια τοῦ Χριστοῦ, βλέπουν ὅπως
ἔβλεπε καὶ βλέπει ὁ Χριστός. Τὰ αὐτιά μου τὸ ἴδιο. Ἡ γλῶσσα μου ἐπίσης γίνεται
γλῶσσα Χριστοῦ. Τὰ πάντα μέσα μου, ὅ,τι εἶμαι καί ὅ,τι ἔχω, ἀνήκουν στὸ Χριστό.
Εἶναι
ὄντως ἀσύλληπτο τὸ βάθος τῆς πνευματικῆς ζωῆς, τὴν ὁποία μποροῦμε καὶ
καλούμαστε νὰ ζήσουμε οἱ πιστοὶ μέσα στὴν ἁγία μας Ἐκκλησία. Ὁ πυρήνας αὐτῆς
τῆς ζωῆς εἶναι ἡ μεγάλη ἀλήθεια, ὅτι ὁ Θεὸς ἔρχεται καὶ κατοικεῖ μέσα μας, καὶ
ἐνώνεται πραγματικὰ καὶ ἀληθινὰ μαζί μας. Τόσο, ποὺ γίνεται ἕνα μὲ ἐμᾶς, καὶ
ἐμεῖς μποροῦμε νὰ γίνουμε ἕνα μαζί Του. Καὶ τόσο πολύ, ὥστε νὰ μῆ ζοῦμε πιὰ
ἐμεῖς, ἀλλά νά ζεῖ μέσα μας ὁ Χριστός. Αὐτός, ποὺ εἶναι ὁ ἀληθινὸς Θεὸς καὶ Ζωὴ
αἰώνιος.
4. «ΥΠΕΡ ΕΜΟΥ»
Ἔχω
σταυρωθεῖ μαζὶ μὲ τὸν Χριστό. Δὲν ζῶ πιὰ ἐγώ, ἀλλά ζεῖ μέσα μου ὁ Χριστός, εἶπε
ὁ Ἀπόστολος, καὶ συνεχίζει: Ἡ ζωὴ ποὺ ζῶ τώρα, εἶναι ζωὴ ποὺ ἐμπνέεται ἀπό τήν
πίστη στὸν Υἱὸ τοῦ Θεοῦ, ὁ Ὁποῖος μὲ ἀγάπησε καὶ παρέδωσε τὸν ἑαυτό Του σὲ
θάνατο γιά χάρη μου, «ὑπέρ ἐμοῦ».
Αὐτό τὸ «ὑπὲρ ἐμοῦ»
εἶναι ἕνα πυρακτωμένο καμίνι! Πόσο τὸ αἰσθανόταν ὁ Ἀπόστολος! Ὁ Χριστὸς δὲν
σταυρώθηκε ἔτσι γενικὰ καὶ ἀόριστα γιὰ ὅλο τὸν κόσμο. Σταυρώθηκε γιὰ μένα! Γιὰ τὸν καθένα μας. Ἐκεῖνος μᾶς γνωρίζει πρὶν
γεννηθοῦμε, γι' αὐτὸ καὶ πάνω στὸ ξύλο τοῦ Σταυροῦ γνώριζε καὶ τὸν καθένα μας
καὶ τὶς ἁμαρτίες τοῦ καθενός μας. Σταυρώθηκε λοιπὸν ὄχι μόνο γιὰ ὅλους, ἀλλά καὶ
γιὰ τὸν καθένα μας. Γιὰ τὸν καθένα μας ξεχωριστά. Γιὰ μένα! λέγει ὁ Ἀπόστολος. «Ὑπὲρ
ἐμοῦ»! Ὁ Χριστὸς μὲ ἀγάπησε καὶ
σταυρώθηκε γιὰ μένα! Νά, τὸ πιό γλυκὸ τραγούδι, ποὺ πρέπει νὰ τραγουδάει
ἡ καρδιά μας! Τότε ἡ ζωή Του θὰ γίνει ζωή μας! Ἀλλά καί ἡ δόξα Του δόξα μας! Καὶ
ἡ Βασιλεία Του δική μας Βασιλεία! Αἰώνια, ἀτέλειωτη, παντοτινὴ!
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ
«Ο ΣΩΤΗΡ»)
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Εἶπεν ὁ
Κύριος, Ὅστις θέλει ὀπίσω μου ἀκολουθεῖν, ἀπαρνησάσθω ἑαυτὸν καὶ ἀράτω τὸν σταυρὸν αὐτοῦ, καὶ ἀκολουθείτω μοι. ὃς γὰρ ἂν θέλῃ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ σῶσαι, ἀπολέσει αὐτήν· ὃς δ' ἂν ἀπολέσῃ τὴν ἑαυτοῦ ψυχὴν ἕνεκεν ἐμοῦ καὶ τοῦ εὐαγγελίου, οὗτος σώσει αὐτήν.
τί γὰρ ὠφελήσει ἄνθρωπον ἐὰν
κερδήσῃ
τὸν κόσμον ὅλον, καὶ ζημιωθῇ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ; ἢ τί δώσει ἄνθρωπος ἀντάλλαγμα τῆς ψυχῆς αὐτοῦ; ὃς γὰρ ἐὰν ἐπαισχυνθῇ με καὶ τοὺς ἐμοὺς λόγους ἐν τῇ γενεᾷ ταύτῃ τῇ μοιχαλίδι καὶ ἁμαρτωλῷ, καὶ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ἐπαισχυνθήσεται αὐτὸν ὅταν ἔλθῃ ἐν τῇ δόξῃ τοῦ πατρὸς αὐτοῦ μετὰ τῶν ἀγγέλων τῶν ἁγίων. Καὶ ἔλεγεν αὐτοῖς· Ἀμὴν λέγω ὑμῖν ὅτι εἰσί τινες τῶν ὧδε ἑστηκότων, οἵτινες
οὐ μὴ γεύσωνται θανάτου ἕως ἂν ἴδωσι τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ ἐληλυθυῖαν ἐν δυνάμει.
(Μάρκ. η΄[8]
34 – θ΄[9] 1)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ὁ Ἰησοῦς
κάλεσε τὰ πλήθη τοῦ λαοῦ μαζὶ μὲ τοὺς μαθητές του καὶ τοὺς εἶπε: Ἐκεῖνος
πού θέλει νὰ γίνει δικός μου καὶ νὰ μὲ ἀκολουθεῖ ὡς μαθητής μου, ἂς διακόψει
κάθε φιλία καὶ σχέση μὲ τὸν διεφθαρμένο ἀπ' τὴν ἁμαρτία ἑαυτό του
κι ἂς πάρει τὴ σταθερὴ ἀπόφαση νὰ ὑποστεῖ γιὰ μένα ὄχι μόνο κάθε
θλίψη καὶ δοκιμασία, ἀλλά ἀκόμα καὶ θάνατο σταυρικό, καὶ τότε ἂς μὲ
ἀκολουθεῖ μιμούμενος τὸ παράδειγμά μου. Καὶ μὴ διστάσει κανεὶς νὰ
κάνει τὶς θυσίες αὐτές. Διότι ὅποιος θέλει νὰ σώσει τὴ ζωή του, θὰ
χάσει τὴν πνευματική, εὐτυχισμένη καὶ αἰώνια ζωή. Ὅποιος ὅμως χάσει
καὶ θυσιάσει τὴ ζωή του γιὰ τὴν ὁμολογία καὶ τὴν ὑπακοή του σὲ μένα
καὶ τὸ εὐαγγέλιό μου, αὐτὸς θὰ σώσει τὴν ψυχή του στὴ μέλλουσα ζωή, ὅπου
θὰ κερδίσει τὴν αἰώνια εὐτυχία. Κι ἐκείνη ἡ σωτηρία εἶναι τὸ πᾶν.
Διότι τί θὰ ὠφελήσει τὸν ἄνθρωπο, ἐὰν κερδίσει ὅλον αὐτὸν τὸν ὑλικὸ
κόσμο, καὶ στὸ τέλος χάσει τὴν ψυχή του; Διότι ἡ ψυχή του, πού εἶναι
πνευματικὴ καὶ αἰώνια, δὲν συγκρίνεται μὲ κανένα ἀπ' τὰ ὑλικὰ ἀγαθὰ
τοῦ φθαρτοῦ κόσμου. Ἤ, ἐὰν ἕνας ἄνθρωπος χάσει τὴν ψυχή του, τί μπορεῖ
νὰ δώσει ὡς ἀντάλλαγμα γιὰ νὰ τὴν ἐξαγοράσει ἀπ' τὴν αἰώνια ἀπώλεια;
Κι ἀσφαλῶς θὰ χάσει τὴν ψυχὴ του ἐκεῖνος πού δὲν θὰ ὑποστεῖ γιὰ μένα τὶς
θυσίες αὐτές. Διότι ὁποιοσδήποτε ντραπεῖ ἐμένα καὶ τὰ λόγιά μου ἐπηρεασμένος
ἀπ' τὶς περιφρονήσεις καὶ τοὺς χλευασμοὺς τῶν ἀνθρώπων τῆς γενιᾶς αὐτῆς
πού ἀποστάτησε ἀπ' τὸν πνευματικό της νυμφίο καὶ εἶναι ἁμαρτωλή, αὐτὸν
θὰ τὸν ντραπεῖ καὶ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου καὶ θὰ τὸν ἀποκηρύξει ὡς ξένο, ὅταν
θὰ ἔλθει μὲ τοὺς ἁγίους ἀγγέλους περιβεβλημένος μὲ τὴ δόξα τοῦ Πατρός
του. Τοὺς ἔλεγε ἀκόμη: Σᾶς λέω ἀληθινὰ ὅτι ὑπάρχουν μερικοὶ ἀπ' αὐτοὺς
πού στέκονται ἐδῶ, οἱ ὁποῖοι δέν θά γευθοῦν θάνατο προτοῦ νά δοῦν μετά τήν κάθοδο
τοῦ Ἁγίου Πνεύματος νὰ καταλύεται ἡ παλαιά θεία τάξη καὶ διαθήκη μὲ
τὴν καταστροφὴ τῆς Ἱερουσαλήμ καί τοῦ ναοῦ της καὶ μὲ τὸν διασκορπισμό τοῦ
Ἰσραήλ· γιὰ νὰ θεμελιωθεῖ μὲ δύναμη ἀκαταγώνιστη καί ὑπερφυσικὴ ἡ νέα
θεία τάξη στὸν κόσμο, τήν ὁποία θά ἐκπροσωπεῖ ἡ Ἐκκλησία ὡς ἄλλη βασιλεία
τοῦ Θεοῦ πάνω στή γῆ.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου