ΙΕΡΑ
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ
ΝΑΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
Α΄ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ
(ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ)
(5 ΜΑΡΤΙΟΥ 2017)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Ἀδελφοί,
πίστει Μωϋσῆς μέγας γενόμενος ἠρνήσατο
λέγεσθαι
υἱὸς θυγατρὸς Φαραώ, μᾶλλον
ἑλόμενος συγκακουχεῖσθαι τῷ λαῷ τοῦ Θεοῦ ἢ πρόσκαιρον
ἔχειν ἁμαρτίας ἀπόλαυσιν, μείζονα
πλοῦτον ἡγησάμενος
τῶν Αἰγύπτου θησαυρῶν τὸν ὀνειδισμὸν
τοῦ Χριστοῦ, ἀπέβλεπεν
γὰρ εἰς τὴν μισθαποδοσίαν. Καὶ τί ἔτι λέγω; ἐπιλείψει γὰρ με διηγούμενον ὁ χρόνος περὶ Γεδεών, Βαράκ,
Σαμψών, Ἰεφθάε, Δαυῒδ
τε καὶ Σαμουὴλ καὶ τῶν προφητῶν, οἳ διὰ πίστεως κατηγωνίσαντο
βασιλείας, εἰργάσαντο δικαιοσύνην, ἐπέτυχον ἐπαγγελιῶν, ἔφραξαν στόματα λεόντων, ἔσβεσαν δύναμιν πυρός, ἔφυγον στόματα μαχαίρας, ἐνεδυναμώθησαν ἀπὸ ἀσθενείας, ἐγενήθησαν ἰσχυροὶ ἐν πολέμῳ,
παρεμβολὰς ἔκλιναν
ἀλλοτρίων· ἔλαβον
γυναῖκες
ἐξ ἀναστάσεως τοὺς νεκροὺς αὐτῶν· ἄλλοι δὲ ἐτυμπανίσθησαν, οὐ προσδεξάμενοι τὴν ἀπολύτρωσιν, ἵνα κρείττονος ἀναστάσεως τύχωσιν· ἕτεροι δὲ ἐμπαιγμῶν καὶ μαστίγων πεῖραν ἔλαβον, ἔτι δὲ δεσμῶν καὶ φυλακῆς· ἐλιθάσθησαν, ἐπρίσθησαν, ἐπειράσθησαν, ἐν φόνῳ μαχαίρας ἀπέθανον, περιῆλθον ἐν μηλωταῖς, ἐν αἰγείοις δέρμασιν, ὑστερούμενοι, θλιβόμενοι,
κακουχούμενοι, ὧν οὐκ ἦν ἄξιος ὁ κόσμος, ἐν ἐρημίαις πλανώμενοι
καὶ ὄρεσι καὶ σπηλαίοις καὶ ταῖς ὀπαῖς τῆς γῆς. Καὶ οὗτοι πάντες μαρτυρηθέντες
διὰ τῆς πίστεως
οὐκ ἐκομίσαντο τὴν ἐπαγγελίαν, τοῦ Θεοῦ περὶ ἡμῶν κρεῖττόν τι προβλεψαμένου,
ἵνα μὴ χωρὶς ἡμῶν τελειωθῶσι.
(Ἑβρ. ια΄[11]
24–26, 32-40)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἀδελφοί,ἐξαιτίας τῆς
πίστεώς του ὁ Μωϋσῆς, ὅταν μεγάλωσε κι ἔγινε ἄνδρας, ἀρνήθηκε νὰ
ὀνομάζεται βασιλόπουλο, γιὸς τῆς κόρης τοῦ Φαραὼ· θεώρησε
καλύτερο καὶ προτίμησε νὰ κακοπαθεῖ μαζὶ μὲ τὸ λαὸ τοῦ Θεοῦ, παρὰ
νὰ ἔχει τὶς πρόσκαιρες ἀπολαύσεις τῆς ἁμαρτίας, νὰ ζεῖ δηλαδὴ ἄνετα
καὶ μὲ τιμὲς ὡς Αἰγύπτιος ἄρχοντας μὲ τοὺς εἰδωλολάτρες πού καταπίεζαν
τοὺς Ἰσραηλίτες. Θεώρησε μεγαλύτερο πλοῦτο ἀπό τούς θησαυροὺς
καὶ τὰ ἀγαθά τῆς Αἰγύπτου τὶς περιφρονήσεις πού ἔμοιαζαν μὲ τὸν ὀνειδισμὸ
καὶ τὴν περιφρόνηση πού ἀργότερα θὰ ὑπέμενε ὁ Χριστός. Κι αὐτά ὅλα
διότι εἶχε καρφωμένα τὰ μάτια του στὶς οὐράνιες ἀνταμοιβές. Καὶ τί
ἀκόμη νὰ λέω καὶ νὰ διηγοῦμαι; Πρέπει νὰ σταματήσω, διότι δὲν θὰ
μοῦ φτάσει ὁ χρόνος νὰ διηγοῦμαι γιά τόν Γεδεών καὶ τὸν Βαράκ, τὸν Σαμψών
καὶ τὸν Ἰεφθάε, γιὰ τὸν Δαβὶδ καὶ τὸν Σαμουὴλ καὶ τούς προφῆτες. Αὐτοί, ἐπειδὴ
εἶχαν πίστη, καταπολέμησαν καὶ ὑπέταξαν βασίλεια, κυβέρνησαν τὸ λαὸ
μὲ δικαιοσύνη, πέτυχαν τὴν πραγματοποίηση τῶν ὑποσχέσεων πού
τοὺς ἔδωσε ὁ Θεός, ἔφραξαν στόματα λιονταριῶν, ὅπως ὁ Δανιήλ, ἔσβησαν
τὴν καταστρεπτικὴ δύναμη τῆς φωτιᾶς, διέφυγαν τὸν κίνδυνο τῆς σφαγῆς,
πῆραν δύναμη κι ἔγιναν καλὰ ἀπὸ ἀρρώστιες, ἀναδείχθηκαν ἰσχυροὶ
καί ἀνίκητοι στὸν πόλεμο, ἔτρεψαν σὲ φυγὴ τὶς ἐχθρικές παρατάξεις
καὶ τὰ πολυπληθῆ στρατεύματά τους. Μὲ τὴν πίστη πού εἶχαν στὴν ὑπερφυσικὴ
δύναμη τῶν προφητῶν οἱ γυναῖκες πού ἀναφέρει ἡ Παλαιὰ Διαθήκη ξαναπῆραν
πίσω ζωντανὰ τὰ νεκρὰ παιδιά τους πού ἀνέστησαν οἱ προφῆτες. Κι ἄλλοι
δέθηκαν στὸ βασανιστικὸ ὄργανο πού λεγόταν τύμπανο καὶ δάρθηκαν
σκληρὰ μέχρι θανάτου, ἐπειδὴ δὲν δέχθηκαν νὰ ἀρνηθοῦν τὴν πίστη τους
καὶ νὰ ἐλευθερωθοῦν ἔτσι ἀπὸ τὸ μαρτύριο. Προτίμησαν τὸ σκληρὸ αὐτό μαρτύριο,
γιὰ νὰ ἀναστηθοῦν σὲ μιὰ καλύτερη ζωή, παρὰ νὰ ἔχουν μιὰ πρόσκαιρη
ἀποκατάσταση στή ζωή αὐτή. Κι ἄλλοι πάλι δοκίμασαν ἐμπαιγμούς καὶ μαστιγώσεις,
ἀκόμη μάλιστα καὶ δεσμὰ καὶ φυλακίσεις. Λιθοβολήθηκαν, πριονίσθηκαν,
δοκίμασαν πολλοὺς πειρασμούς, θανατώθηκαν μὲ σφαγὴ ἀπὸ μαχαίρι,
περιφέρονταν σὰν πλανόδιοι ἐδῶ κι ἐκεῖ. Φοροῦσαν γιὰ ροῦχα προβιὲς
καὶ γιδοδέρματα, ζώντας μέσα σὲ στερήσεις, θλίψεις καὶ κακοπάθειες.
Ὁλόκληρος ὁ κόσμος δὲν ἄξιζε ὅσο οἱ ἅγιοι αὐτοί ἄνδρες, κι οὔτε μποροῦσε
νὰ συγκριθεῖ μ’ αὐτούς. Περιπλανιόντουσαν σὲ ἐρημίες καὶ σὲ βουνά, σὲ σπηλιὲς
καὶ σὲ τρύπες τῆς γῆς. Κι ὅλοι αὐτοί οἱ ἅγιοι ἄνδρες, ἂν καὶ ἔλαβαν ἐγκωμιαστικὴ
μαρτυρία γιὰ τὴν πίστη τους, δὲν ἀπόλαυσαν τὴν ὑπόσχεση τῆς οὐράνιας
κληρονομιᾶς. Κι αὐτό διότι ὁ Θεὸς προέβλεψε γιὰ μᾶς κάτι καλύτερο,
ὥστε αὐτοί νὰ μὴ λάβουν σὲ βαθμὸ τέλειο τὴ σωτηρία τους χωρίς ἐμᾶς,
ἀλλά νὰ τὴ λάβουμε ὅλοι μαζί. Ἔτσι ἐμεῖς βρισκόμαστε τώρα σὲ πλεονεκτικότερη
θέση ἀπ’ αὐτούς· ὄχι μόνο ἐπειδὴ ζοῦμε στὰ χρόνια της ἀπολυτρώσεως
τοῦ Χριστοῦ, ἀλλά καὶ ἐπειδὴ ἡ περίοδος τῆς ἀναμονῆς γιὰ μᾶς εἶναι μικρότερη.
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ ἠθέλησεν ὁ Ἰησοῦς ἐξελθεῖν εἰς τὴν Γαλιλαίαν, καὶ εὑρίσκει Φίλιππον καὶ λέγει αὐτῷ· ἀκολούθει μοι. Ἦν δὲ ὁ Φίλιππος ἀπὸ Βηθσαϊδά, ἐκ τῆς πόλεως Ἀνδρέου καὶ Πέτρου. εὑρίσκει Φίλιππος τὸν Ναθαναὴλ καὶ λέγει αὐτῷ· ὄν ἔγραψε Μωϋσῆς ἐν τῷ νόμῳ καὶ οἱ προφῆται, εὑρήκαμεν, Ἰησοῦν τὸν υἱὸν τοῦ Ἰωσὴφ τὸν ἀπὸ Ναζαρέτ. καὶ εἶπεν αὐτῷ Ναθαναήλ· ἐκ Ναζαρὲτ δύναταί τι ἀγαθὸν εἶναι; λέγει αὐτῷ Φίλιππος· ἔρχου καὶ ἴδε. εἶδεν ὁ Ἰησοῦς τὸν Ναθαναὴλ ἐρχόμενον πρὸς αὐτὸν καὶ λέγει περὶ αὐτοῦ· ἴδε ἀληθῶς Ἰσραηλίτης ἐν ᾧ δόλος οὐκ ἔστι. λέγει αὐτῷ Ναθαναήλ· πόθεν με γινώσκεις; ἀπεκρίθη Ἰησοῦς καὶ εἶπεν αὐτῷ· πρὸ τοῦ σε Φίλιππον φωνῆσαι, ὄντα ὑπὸ τὴν συκῆν εἶδόν σε. ἀπεκρίθη Ναθαναήλ καὶ λέγει αὐτῷ· Ραββί, σὺ εἶ ὁ υἱὸς τοῦ Θεοῦ, σὺ εἶ ὁ βασιλεὺς τοῦ Ἰσραήλ. ἀπεκρίθη Ἰησοῦς καὶ εἶπεν αὐτῷ· ὄτι εἶπόν σοι, εἶδόν σε ὑποκάτω τῆς συκῆς, πιστεύεις; μείζω
τούτων ὄψῃ. καὶ λέγει
αὐτῷ· ἀμὴν ἀμὴν
λέγω
ὑμῖν, ἀπ' ἄρτι ὄψεσθε τὸν οὐρανὸν ἀνεῳγότα, καὶ τοὺς ἀγγέλους τοῦ Θεοῦ ἀναβαίνοντας καὶ καταβαίνοντας ἐπὶ τὸν υἱὸν τοῦ ἀνθρώπου.
(Ιω. α΄[1] 44 – 52)
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
Κυριακὴ τῆς Ὀρθοδοξίας σήμερα καὶ τὸ ἱερὸ Εὐαγγέλιο ἐκφράζει πολὺ χαρακτηριστικὰ τὸ νόημα καὶ τὴν ἐμπειρία τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας μας, ποὺ εἶναι ἡ μία, ἁγία, καθολικὴ καὶ ἀποστολικὴ Ἐκκλησία.
1. Η ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΤΗΣ ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ ΖΩΗΣ
Κάποια ἡμέρα ὁ Κύριος, ἀφοῦ εἶχε ἤδη καλέσει στὸ ἀποστολικὸ ἀξίωμα τοὺς δυὸ πρώτους μαθητές του, τὸν Ἀνδρέα καὶ τὸν Πέτρο, βρίσκει τὸν Φίλιππο, ποὺ καταγόταν ἀπὸ τὴ Βηθσαϊδὰ τῆς Γαλιλαίας, τὴν πατρίδα τοῦ Ἀνδρέου καὶ τοῦ Πέτρου, καὶ τοῦ λέει: Ἀκολούθησέ με. Ὁ Φίλιππος, γοητευμένος ἀπὸ τὴν πρώτη αὐτὴ ἐπικοινωνία του μὲ τὸν Κύριο, δὲν μπορεῖ νὰ κρατήσει τὴ χαρὰ τῆς ἐμπειρίας του αὐτῆς μόνο γιὰ τὸν ἑαυτό του. Τρέχει λοιπὸν στὸν φίλο του Ναθαναὴλ καὶ τοῦ λέει μὲ ἐνθουσιασμό: Βρήκαμε Ἐκεῖνον γιὰ τὸν Ὁποῖον ἔγραψε ὁ Μωυσῆς καὶ προανήγγειλαν οἱ προφῆτες. Εἶναι ὁ Ἰησοῦς ἀπὸ τὴ Ναζαρέτ. Ἀλλὰ ὁ Ναθαναὴλ ἀπορεῖ: Εἶναι δυνατὸν ἀπὸ τὸ κακόφημο αὐτὸ χωριὸ νὰ βγεῖ κάτι καλό; Καὶ ὁ Φίλιππος τοῦ ἀπαντᾶ: Ἔλα καί, ὅταν Τὸν δεῖς, θὰ πεισθεῖς!
Πῶς ὅμως ὁ Φίλιππος ἦταν τόσο βέβαιος ὅτι ὁ Ἰησοῦς ἦταν ὁ Μεσσίας; Πῶς πείσθηκε μέσα ἀπὸ μία σύντομη
γνωριμία γι᾿ αὐτό; Τί εἶδε μέσα σὲ λίγες ὧρες ὁ Φίλιππος; Θαύματα ἐντυπωσιακὰ δὲν εἶδε. Τί ἦταν λοιπὸν αὐτὸ ποὺ εἶδε;
Ὁ Φίλιππος εἶδε τὸ ἀκτινοβόλο πρόσωπο τοῦ Κυρίου, ποὺ τὸν ἐνέπνευσε. Καὶ μόνο ἡ θέα τοῦ προσώπου του ἀρκοῦσε
γιὰ νὰ πιστεύσει. Καὶ μόνο ἡ ἀκοὴ τῶν θαυμαστῶν λόγων του ἀρκοῦσε γιὰ νὰ κατανοήσει ὅτι Αὐτὸς ἦταν ἡ προσδοκία τῆς καρδιᾶς του. Βλέποντας τὸν Ἰησοῦ Χριστὸ αἰσθάνθηκε ὅτι κάτι τὸ διαφορετικὸ εἶχε, κάτι ἀνώτερο ἔκρυβε. Αἰσθάνθηκε τὴν ἁγιότητά του, τὴ χάρη του. Καθὼς Τὸν ἄκουγε νὰ τοῦ μιλᾶ, κατανοοῦσε ὅτι ποτὲ ἄλλοτε δὲν τοῦ εἶχε μιλήσει κανεὶς μὲ τόση σοφία. Ἡ φωνὴ τοῦ Κυρίου θέρμαινε τὸ ἐσωτερικό του καὶ δημιούργησε μέσα στὴν ψυχή του ἱερὰ συναισθήματα, μιὰ συγκίνηση
μοναδική, μιὰ ἀγάπη πρωτόγνωρη, μιὰ πίστη
δυνατή. Γι᾿ αὐτὸ καὶ ἀμέσως μόλις φλογίσθηκε ἡ καρδιά του ἀπὸ τὴν ἀγάπη πρὸς τὸν Κύριο, θέλησε αὐτή του τὴν ἐμπειρία νὰ τὴν μεταλαμπαδεύσει στὸν φίλο του.
Ἔτσι συμβαίνει πάντοτε μέσα στὴν ἁγία μας Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία. Ὅσοι πιστοὶ ἔχουμε ἀποκτήσει πείρα τῆς χάριτος καὶ τῆς γλυκύτητος τοῦ Ἰησοῦ, ὅπως τὴ νιώθουμε μέσα στὰ ἱερὰ Μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας μας, δὲν μποροῦμε νὰ ἀγαπήσουμε τίποτε ἄλλο περισσότερο ἀπὸ τὸν Ἰησοῦ Χριστό. Διότι ὅταν ἡ ψυχή
μας ἀνάψει ἀπὸ τὴ φλόγα τῆς ἀγάπης πρὸς τὸν Κύριο, ἀπὸ τὴν ἐμπειρία τῆς μυστηριακῆς κοινωνίας μαζί του, τότε αὐτὴ τὴ χαρὰ δὲν ἀντέχουμε νὰ τὴν κρατήσουμε μόνο γιὰ μᾶς, θέλουμε νὰ κάνουμε κι ἄλλους κοινωνοὺς τῆς εὐτυχίας μας. Ὅσοι ἔχουμε γευθεῖ μέσα στὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία μας τὴν ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ νὰ πλημμυρίζει τὴ ζωή μας, δὲν μποροῦμε παρὰ νὰ φωνάξουμε παντοῦ γύρω μας: Δὲν ὑπάρχει πουθενὰ ἀλλοῦ ἡ σωτηρία παρὰ μόνο στὴ μοναδικὴ Ἐκκλησία, στὴν ἐμπειρία τῆς Ὀρθοδόξου ἐν Χριστῷ ζωῆς.
2. ΕΙΝΑΙ ΑΝΟΙΧΤΟΙ ΟΙ ΟΥΡΑΝΟΙ
Καθὼς λοιπὸν εἶδε ὁ Κύριος τὸν Ναθαναὴλ νὰ ἔρχεται πρὸς Αὐτόν, λέει: Νὰ ἕνας γνήσιος Ἰσραηλίτης, ὁ ὁποῖος δὲν ἔχει πονηριὰ μέσα του. Ὁ Ναθαναὴλ ἀπορεῖ: Ποῦ μὲ γνωρίζεις, Κύριε; Καὶ ὁ Χριστὸς τοῦ ἀπαντᾶ: Πρὶν νὰ σὲ φωνάξει ὁ Φίλιππος, σὲ εἶδα ἐκεῖ κάτω ἀπὸ τὴ συκιά. Τότε ὁ Ναθαναὴλ σὲ μία ἔκρηξη θαυμασμοῦ τοῦ λέει: Διδάσκαλε, πράγματι, ἐσὺ
εἶσαι ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ, ὁ βασιλιὰς τοῦ Ἰσραὴλ ποὺ περιμέναμε.
Πιστεύεις, ἐπειδὴ σοῦ εἶπα ὅτι σὲ εἶδα κάτω ἀπὸ τὴ συκιά; τοῦ ἀποκρίνεται ὁ Ἰησοῦς. Θὰ δεῖς καὶ πιὸ θαυμαστὰ πράγματα. Σᾶς διαβεβαιώνω ὅτι ἀπὸ τώρα ποὺ κατὰ τὴ Βάπτισή μου ἄνοιξαν οἱ οὐρανοί, θὰ τοὺς δεῖτε καὶ σεῖς ἀνοιγμένους, καὶ τοὺς ἀγγέλους τοῦ Θεοῦ νὰ ἀνεβαίνουν καὶ νὰ κατεβαίνουν στὸν Υἱὸ τοῦ Θεοῦ γιὰ νὰ ὑπηρετοῦν Αὐτὸν καὶ τὴν Ἐκκλησία του.
Αὐτὰ ἀκριβῶς τὰ τελευταῖα λόγια τοῦ Κυρίου μας ἐκφράζουν ἐπιγραμματικὰ τὸ βαθύτερο νόημα τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας μας. Διότι τί εἶναι ἡ Ὀρθοδοξία μας; Δὲν εἶναι μόνο ἡ ἀληθινὴ πίστη, ἀλλὰ εἶναι ἡ μοναδικὴ δυνατὴ ἐμπειρία τῆς ἁγιότητος, εἶναι οἱ ἀνοικτοὶ οὐρανοὶ στὸν δρόμο πρὸς τὴ θέωση.
Διότι μόνο μέσα στὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία κάθε πιστὸς μπορεῖ νὰ ἔχει αὐτὴ τὴν ἐμπειρία τῶν ἀνοικτῶν οὐρανῶν. Αὐτοὺς τοὺς οὐρανοὺς τοὺς ἄνοιξε ὁ Κύριος μὲ τὴν ἐνανθρώπησή του, τὸ κοσμοσωτήριο ἔργο του, τὸ πάθος του, τὴν Ἀνάσταση καὶ τὴν Ἀνάληψή του. Ἀλλὰ αὐτὸν ἀκριβῶς τὸν δρόμο τῆς θεώσεως μπορεῖ νὰ τὸν βαδίσει πλέον καὶ κάθε ἄνθρωπος μόνο μέσα στὴ μία ἀληθινὴ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ, τὴν Ὀρθόδοξη. Μόνο μέσα στὴν Ὀρθοδοξία μποροῦν οἱ πιστοὶ νὰ δέχονται τὴ Χάρη τοῦ Χριστοῦ, νὰ κοινωνοῦν τὸ Σῶμα καὶ τὸ Αἷμα του, νὰ ἐπικοινωνοῦν μὲ τοὺς ἁγίους καὶ τοὺς ἀγγέλους, νὰ προσεγγίζουν τὸν ἴδιο τὸν Θεό.
Μέσα στὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία πιστὰ μέλη κι ἐμεῖς ἂς ζοῦμε καθημερινά τους ἀνοικτοὺς οὐρανούς. Καὶ ἂς διατρανώνουμε τὸ μυστήριο ποὺ ζοῦμε: ὅτι μόνο στὴν Ὀρθοδοξία ὑπάρχει ὁ δρόμος πρὸς τὸν οὐρανό, ὑπάρχει ἡ χάρις, ἡ ἐμπειρία, ἡ κοινωνία, ἡ θέωση.
(Διασκευὴ
ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου