ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
Γ΄ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ
(19 ΜΑΡΤΙΟΥ 2017)
(ΣΤΑΥΡΟΠΡΟΣΚΥΝΗΣΕΩΣ)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Ἀδελφοί, ἔχοντες ἀρχιερέα μέγαν
διεληλυθότα τοὺς οὐρανούς,
Ἰησοῦν τὸν υἱὸν τοῦ Θεοῦ, κρατῶμεν τῆς ὁμολογίας. οὐ γὰρ ἔχομεν ἀρχιερέα μὴ δυνάμενον συμπαθῆσαι ταῖς ἀσθενείαις ἡμῶν, πεπειρασμένον
δὲ κατὰ πάντα καθ' ὁμοιότητα χωρὶς ἁμαρτίας. προσερχώμεθα οὖν μετὰ παρρησίας τῷ θρόνῳ τῆς χάριτος, ἵνα λάβωμεν ἔλεον καὶ χάριν εὕρωμεν εἰς εὔκαιρον βοήθειαν. Πᾶς γὰρ ἀρχιερεὺς ἐξ ἀνθρώπων λαμβανόμενος ὑπὲρ ἀνθρώπων καθίσταται
τὰ πρὸς τὸν Θεόν, ἵνα προσφέρῃ δῶρά τε καὶ θυσίας ὑπὲρ ἁμαρτιῶν, μετριοπαθεῖν
δυνάμενος τοῖς ἀγνοοῦσι καὶ πλανωμένοις, ἐπεὶ καὶ αὐτὸς περίκειται ἀσθένειαν· καὶ διὰ ταύτην ὀφείλει, καθὼς περὶ τοῦ λαοῦ, οὕτω καὶ περὶ ἑαυτοῦ προσφέρειν ὑπὲρ ἁμαρτιῶν. καὶ οὐχ ἑαυτῷ τις λαμβάνει τὴν τιμήν, ἀλλὰ καλούμενος ὑπὸ τοῦ Θεοῦ, καθάπερ καὶ Ἀαρών. οὕτω καὶ ὁ Χριστὸς οὐχ ἑαυτὸν ἐδόξασε γενηθῆναι
ἀρχιερέα, ἀλλ' ὁ λαλήσας πρὸς αὐτόν· υἱός μου εἶ σύ, ἐγὼ σήμερον γεγέννηκά σε· καθὼς
καὶ ἐν ἑτέρῳ λέγει· σὺ ἱερεὺς εἰς τὸν αἰῶνα κατὰ τὴν τάξιν Μελχισεδέκ.
(Ἑβρ.
δ΄[4] 14 – ε΄[5] 6)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἀφοῦ
λοιπόν, σύμφωνα καὶ μὲ ὅσα εἴπαμε, ἔχουμε μεγάλο ἀρχιερέα, ὁ ὁποῖος
ἔχει πλέον διασχίσει τοὺς οὐρανοὺς καὶ μπῆκε στὸν τόπο τῆς αἰώνιας ἀναπαύσεως,
στὴν οὐράνια βασιλεία του, ὅπου μᾶς περιμένει, τὸν Ἰησοῦ δηλαδή, ὁ
ὁποῖος δὲν εἶναι ἕνας ἁπλὸς ἄνθρωπος ἀλλά καί ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ, ἂς κρατοῦμε
καλὰ τὴν ὁμολογία τῆς πίστεώς μας πρὸς αὐτόν. Καὶ μὴν περάσει
ποτὲ ἀπὸ τὸ νοῦ μας ὅτι, ἀφοῦ αὐτὸς εἶναι τώρα στοὺς οὐρανούς, δὲν θὰ
δείξει ἐνδιαφέρον γιά μᾶς. Διότι δὲν ἔχουμε ἀρχιερέα πού νὰ μὴν
μπορεῖ νὰ μᾶς συμπαθήσει στὶς ἠθικὲς καὶ φυσικὲς ἀδυναμίες μας, ἐπειδὴ
τάχα δὲν γνωρίζει τὰ ὅσα μᾶς συμβαίνουν ἢ ἐπειδὴ ὑψώθηκε τόσο πολύ·
ἀλλά ἔχουμε ἀρχιερέα ὁ ὁποῖος ἔχει ἀντιμετωπίσει πειρασμοὺς μ' ὅλους
τούς τρόπους πού μπορεῖ νὰ δοκιμασθεῖ ἡ ἀνθρώπινη φύση. Ἔχει ἀντιμετωπίσει
πειρασμοὺς ἐξολοκλήρου ὅμοια μ' ἐμᾶς, χωρὶς ὅμως νὰ ὑποπέσει σὲ
καμία ἁμαρτία. Ἀφοῦ λοιπὸν τέτοιος εἶναι ὁ ἀρχιερέας μας, ἂς πλησιάζουμε
μὲ θάρρος καὶ ἄφοβη ἐμπιστοσύνη στὸ βασιλικό του θρόνο, ἀπὸ τὸν
ὁποῖο πηγάζει ἡ χάρις. Ἂς πλησιάζουμε σ' αὐτὸν γιὰ νὰ λάβουμε συγχώρηση
γιὰ τὶς ἁμαρτίες μας καὶ γιὰ νὰ βροῦμε εὔνοια καὶ δωρεὲς πού θὰ μᾶς δώσουν
ἄμεση βοήθεια σὲ κάθε κρίσιμη ὥρα πειρασμοῦ. Θὰ βροῦμε ἔλεος, χάρη
καὶ βοήθεια ἀπὸ τὸν μεγάλο καὶ εὔσπλαχνο ἀρχιερέα μας. Διότι κάθε
ἀρχιερέας στὴ λευϊτικὴ ἱερωσύνη τῶν Ἰουδαίων ξεχωρίζεται ἀπό τους ἀνθρώπους
καὶ ἐγκαθίσταται ἀρχιερέας στὰ ἔργα τῆς λατρείας τοῦ Θεοῦ γιὰ τὴν ὠφέλεια
τῶν ἀνθρώπων, γιὰ νὰ προσφέρει καὶ δῶρα καὶ θυσίες γιά τή συγχώρηση τῶν
ἁμαρτιῶν τοῦ λαοῦ. Καὶ μπορεῖ ὁ ἀρχιερέας τῶν Ἰουδαίων νὰ δείχνει
συμπάθεια καὶ ἀνοχὴ σ' ὅσους ἁμαρτάνουν ἀπὸ ἄγνοια καὶ πλάνη, ἐπειδὴ
κι αὐτὸς ὡς ἄνθρωπος ἔχει ἐπάνω του ἠθικὴ ἀσθένεια καὶ ἀνθρώπινες ἀδυναμίες.
Καὶ ἐξαιτίας τῆς ἀσθένειας καὶ τῆς ἐνοχῆς του αὐτὸς ὀφείλει σύμφωνα
μὲ τὶς διατάξεις τοῦ νόμου, ὅπως προσφέρει θυσία γιὰ χάρη τοῦ λαοῦ,
ἔτσι νὰ προσφέρει θυσία καὶ γιὰ τὸν ἑαυτό του, γιὰ νὰ συγχωρηθοῦν οἱ ἁμαρτίες
του. Ἐπίσης κανεὶς δὲν παίρνει ἀπὸ μόνος του τὴν ὑψηλή τιμή τῆς
ἀρχιερωσύνης, ἀλλά τὴν δέχεται ὅταν καλεῖται ἀπὸ τὸν Θεὸ· ὅπως κλήθηκε
στὸ ἀξίωμα αὐτὸ ἀπὸ τόν Θεό καί ὁ Ἀαρών. Ἔτσι καὶ ὁ Χριστὸς δὲν δόξασε
μόνος του τὸν ἑαυτό του μὲ τὸ νὰ γίνει ἀρχιερέας, ἀλλά τὸν δόξασε ὁ Θεὸς
Πατήρ, ὁ ὁποῖος τοῦ εἶπε: Υἱός μου εἶσαι ἐσύ. Ἐγώ σὲ γέννησα σήμερα,
ὅταν σοῦ ἔδωσα τὴν ἀνθρώπινη φύση καὶ τὴν δόξασα μὲ τὴν Ἀνάστασή
σου καὶ τὴν ἐνθρόνισή σου στὰ δεξιά μου. Ὅπως καὶ σ' ἄλλο σημεῖο
τῆς Ἁγίας Γραφῆς λέει: Ἐσύ εἶσαι ἱερέας αἰώνιος σὰν τὸν Μελχισεδέκ.
Γιὰ τὸ πρόσωπο αὐτὸ παρασιωπᾶται σκόπιμα στὴν Ἁγία Γραφή ἡ γενεαλογία
καὶ ὁ θάνατός του, γιὰ νὰ εἶναι σύμβολο καὶ προτύπωση τῆς παντοτινῆς
βασιλείας καὶ τῆς ἱερωσύνης σου.
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Εἶπεν
ὁ Κύριος· Ὅστις θέλει
ὀπίσω μου ἐλθεῖν, ἀπαρνησάσθω ἑαυτὸν καὶ ἀράτω τὸν σταυρὸν αὐτοῦ, καὶ ἀκολουθείτω μοι. ὃς γὰρ ἂν θέλῃ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ σῶσαι, ἀπολέσει αὐτήν· ὃς δ' ἂν ἀπολέσῃ τὴν ἑαυτοῦ ψυχὴν ἕνεκεν ἐμοῦ καὶ τοῦ εὐαγγελίου, οὗτος σώσει
αὐτήν. τί γὰρ ὠφελήσει ἄνθρωπον ἐὰν κερδήσῃ
τὸν κόσμον ὅλον, καὶ ζημιωθῇ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ; ἢ τί δώσει ἄνθρωπος ἀντάλλαγμα τῆς ψυχῆς αὐτοῦ; ὃς γὰρ ἐὰν ἐπαισχυνθῇ
με
καὶ τοὺς ἐμοὺς
λόγους
ἐν τῇ γενεᾷ ταύτῃ τῇ μοιχαλίδι καὶ ἁμαρτωλῷ, καὶ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ἐπαισχυνθήσεται αὐτὸν
ὅταν ἔλθῃ ἐν τῇ δόξῃ τοῦ πατρὸς αὐτοῦ μετὰ τῶν ἀγγέλων τῶν ἁγίων. Καὶ ἔλεγεν αὐτοῖς· Ἀμὴν λέγω ὑμῖν ὅτι εἰσί τινες τῶν ὧδε ἑστηκότων, οἵτινες
οὐ μὴ γεύσωνται θανάτου ἕως ἂν ἴδωσι τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ ἐληλυθυῖαν ἐν δυνάμει.
(Μάρκ. η΄[8] 34 - θ΄[9] 1)
ΝΑ ΣΗΚΩΝΟΥΜΕ
ΤΟΝ ΣΤΑΥΡΟ ΜΑΣ
Καθὼς
βρισκόμαστε στὸ μέσο τῆς Ἁγίας καὶ Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, ἡ Ἐκκλησία μας
προβάλλει στοὺς ἱεροὺς Ναούς μας τὸν Τίμιο Σταυρὸ τοῦ Κυρίου καὶ μᾶς καλεῖ νὰ
τὸν προσκυνήσουμε μὲ δέος καὶ πίστη καὶ νὰ πάρουμε χάρη πολλὴ καὶ δύναμη γιὰ
τὸν πνευματικὸ ἀγώνα ποὺ διεξάγουμε τὴν περίοδο αὐτή.
1. ΤΙ ΘΑ ΠΕΙ
ΑΥΤΑΠΑΡΝΗΣΗ
Λίγες
ἑβδομάδες πρὶν ἀπὸ τὸ Πάθος του ὁ Κύριος κάλεσε τοὺς μαθητές του καὶ τὰ πλήθη
τοῦ λαοῦ γιὰ νὰ τοὺς πεῖ λόγια βαρυσήμαντα γιὰ τὴ ζωή τους καὶ τὴ ζωὴ ὅλων μας.
Ὅποιος θέλει, εἶπε, νὰ μὲ ἀκολουθήσει καὶ νὰ γίνει μαθητής μου, ἂς ἀπαρνηθεῖ
τὸν ἑαυτό του κι ἂς πάρει τὴ σταθερὴ ἀπόφαση νὰ ὑποστεῖ γιὰ μένα ὄχι μόνο κάθε
θλίψη καὶ δοκιμασία ἀλλὰ καὶ θάνατο σταυρικό, καὶ τότε ἂς μὲ ἀκολουθεῖ.
Τί σημαίνει
ὅμως «ἀπαρνοῦμαι τὸν ἑαυτό μου»;
Σημαίνει δυὸ πράγματα. Πρῶτα ὅτι νεκρώνω τὸν παλαιὸ ἑαυτὸ ποὺ κρύβω μέσα μου,
τὸν διαγράφω ἀπὸ τὴ ζωή μου. Παύω νὰ ὑπάρχω γι᾿ αὐτόν. Ἀρνοῦμαι δηλαδὴ καὶ
νεκρώνω τὰ θελήματα, τὶς ἐπιθυμίες καὶ τὶς ροπὲς τοῦ παλαιοῦ ἀνθρώπου. Ἀκόμη κι
ἂν τὸν δῶ νὰ ἐπαναστατεῖ, νὰ ἀντιδρᾶ, νὰ ἐπιζητεῖ μὲ μανία καὶ ἐπιμονὴ καθετὶ
ἁμαρτωλό, ἐγὼ δὲν ὑποκύπτω, δὲν τοῦ δίνω σημασία. Ἔχω ἀρνηθεῖ ὄχι μόνο κάτι ἀπὸ
τὸν ἑαυτό μου ἀλλὰ ὅλο τὸν παλαιὸ ἑαυτό μου.
Ἀρνοῦμαι τὸν
παλαιὸ ἑαυτό μου σημαίνει ταυτόχρονα ὅτι ὑποτάσσομαι στὸ ἅγιο θέλημα τοῦ Θεοῦ.
Αὐτὸ σημαίνει ὅτι ἀκολουθῶ τὸν Κύριο ὅπου μὲ ὁδηγεῖ. Καὶ ὑπομένω ὅλες τὶς
θλίψεις ποὺ ἐπιτρέπει στὴ ζωή μου γιὰ τὸν ἐξαγιασμό μου. Μέχρι τοῦ σημείου νὰ
περιφρονῶ ἀκόμη καὶ τὸν θάνατο. Διότι αὐτὸ σημαίνει νὰ σηκώνω διαρκῶς τὸν
σταυρὸ τῶν θλίψεων καὶ τῆς θυσίας. Ὅπως κάθε κατάδικος σήκωνε ὡς μελλοθάνατος
τὸν σταυρό του, ἔτσι κι ἐγὼ πρέπει νὰ σηκώνω τὸν δικό μου σταυρὸ περιμένοντας
τὸ μαρτύριο. Μὲ τὴν ἀπόφαση νὰ εἶμαι ἕτοιμος σὲ κάθε στιγμή, ἀργὰ ἢ γρήγορα, νὰ
πεθάνω, ἂν μοῦ τὸ ζητήσει ὁ Κύριος. Καὶ νὰ προχωρῶ μὲ τέτοια διαθέση ὄχι γιὰ
λίγο ἀλλὰ σὲ ὅλη μου τὴ ζωή. Νὰ σηκώνω τὸν σταυρὸ τῶν θλίψεων ὄχι ἀναγκαστικά,
ἐπειδὴ δὲν μπορῶ νὰ κάνω ἀλλιῶς, ἀλλὰ μὲ χαρὰ κι ἐλπίδα, μὲ τὴ συναίσθηση ὅτι ὁ
δρόμος τῆς ὑποταγῆς στὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ, τὸν ὁποῖο βαδίζω σηκώνοντας τὸν σταυρὸ
τῶν θλίψεων, εἶναι ὁ μοναδικὸς δρόμος ποὺ ὁδηγεῖ στὴ σωτηρία μου, στὸν Παράδεισο.
Ὅλη ἡ ζωὴ τοῦ
Κυρίου ἄλλωστε ἦταν μία διαρκὴς αὐταπάρνηση, προσφορὰ καὶ θυσία, ποὺ κορυφώθηκε
καὶ ὁλοκληρώθηκε στὴ σταυρική του θυσία. Κι ἐπειδὴ αὐτὸς πρῶτος ἐφάρμοσε τὴν
τέλεια αὐταπάρνηση, ζητᾶ κι ἀπὸ μᾶς ν᾿ ἀκολουθήσουμε ὁλόψυχα τὸ παράδειγμά του.
2. ΠΟΣΟ
ΑΞΙΖΕΙ ΜΙΑ ΨΥΧΗ
Ὁ Κύριος
συνέχισε τὴ διδασκαλία του λέγοντας: Ὅποιος θέλει νὰ σώσει τὴν ἐπίγεια ζωή του,
θὰ χάσει τὴν αἰώνια. Ὅποιος ὅμως θυσιάσει τὴ ζωή του γιὰ μένα καὶ τὸ Εὐαγγέλιό
μου, αὐτὸς θὰ σώσει τὴν ψυχή του. Διότι τί θὰ ὠφελήσει τὸν ἄνθρωπο ἐὰν κερδίσει
ὁλόκληρο τὸν κόσμο καὶ χάσει τὴν ψυχή του; Καὶ τί μπορεῖ νὰ δώσει ὡς ἀντάλλαγμα
γιὰ νὰ τὴν ἑξαγοράσει; Ὅποιος ντραπεῖ ἐμένα καὶ τοὺς λόγους μου ἐπειδὴ φοβᾶται
τοὺς χλευασμοὺς τῶν ἀνθρώπων τῆς ἀποστατημένης καὶ ἁμαρτωλῆς αὐτῆς γενιᾶς,
αὐτὸν θὰ τὸν ἀποκηρύξω κι ἐγὼ ὅταν θὰ ἔλθω μέσα στὴ θεϊκὴ δόξα μου μαζὶ μὲ τοὺς
ἁγίους ἀγγέλους.
Καὶ ὁ Κύριος
ἐπισφράγισε τοὺς λόγους του λέγοντας: Πολλοὶ ἀπὸ σᾶς, πρὶν πεθάνουν, θὰ δοῦν νὰ
θεμελιώνεται μὲ δύναμη ἀκαταγώνιστη ἡ Βασιλεία τοῦ Θεοῦ στὴ γῆ, δηλαδὴ ἡ
Ἐκκλησία μου.
Σ᾿ ὅλη αὐτὴ τὴ
διδασκαλία του ὁ Κύριος τονίζει τὴν ἀξία τῆς ψυχῆς μας. Καὶ τί λέει; Πόσο
ἀξίζει ἡ ψυχή μας; Ἀνυπολόγιστα. Δὲν συγκρίνεται μὲ ὅλα τὰ ἀγαθὰ τοῦ κόσμου
αὐτοῦ. Ἔχει ἀσυγκρίτως ἀνώτερη ἀξία ἀπὸ ὅλα τὰ πλούτη, τὶς τιμὲς καὶ τὶς
ἀπολαύσεις αὐτῆς τῆς ζωῆς. Γι᾿ αὐτὴν ὁ Θεὸς ἔγινε ἄνθρωπος, γι᾿ αὐτὴν ἔχυσε τὸ
αἷμα του ἐπάνω στὸ σταυρὸ καὶ μᾶς ἐξαγόρασε μὲ τὸ τίμιο Αἷμα του. Κι ἂν ἐμεῖς
περιφρονήσουμε τὸ πολυτιμότατο αὐτὸ λύτρο ποὺ ἔδωσε ὁ Χριστὸς γιὰ τὴν ψυχή μας,
ἡ καταστροφή μας θὰ εἶναι ἀνεπανόρθωτη. Διότι, ὅταν ἐμεῖς ἁμαρτάνουμε
συστηματικὰ καὶ ἀσύστολα, κινδυνεύουμε νὰ χάσουμε τὴν ψυχή μας γιὰ πάντα στὴν
αἰώνια κόλαση. Ἐκεῖ ἡ ψυχὴ θὰ χωρισθεῖ αἰωνίως ἀπὸ τὸν Θεό, τὴ χάρη του καὶ τὴν
ἀγάπη του καὶ θὰ βυθισθεῖ στὸ αἰώνιο σκοτάδι. Γι᾿ αὐτὸ λέει ὁ Κύριος ὅτι τὸ
χειρότερο κακὸ ποὺ μποροῦμε νὰ πάθουμε οἱ ἄνθρωποι, εἶναι τὸ νὰ χάσουμε τὴν
ψυχή μας. Καὶ ἂν χάσουμε τὴν ψυχή μας, χάσαμε τὸν Θεό, χάσαμε τὸν ἑαυτό μας,
χάσαμε τὰ πάντα. Κι αὐτὴ ἡ ἀπώλεια εἶναι ἀμετάκλητη. Μήπως ἔχουμε καὶ ἄλλη
ψυχή, ὥστε νὰ δώσουμε μία στὸν σατανᾶ καὶ μία στὸν Θεό; Ἢ νὰ δώσουμε τὴ μία
ἀντάλλαγμα γιὰ τὴν ἀπώλεια τῆς ἄλλης; Τὰ χρήματα καὶ τὰ κτήματα καὶ τὰ σπίτια
μποροῦμε νὰ τὰ ἀνταλλάξουμε. Τὴν ψυχὴ ὅμως ποτέ.
Καὶ δὲν εἶναι
δύσκολο νὰ τὴν χάσουμε. Σ᾿ αὐτὴ τὴ ζωὴ φοβερὸς πόλεμος διεξάγεται. Μὲ λύσσα οἱ
δαίμονες ζητοῦν νὰ ἁρπάξουν καὶ νὰ κατασπαράξουν τὴν ψυχή μας. Ἂς ἀντισταθοῦμε
λοιπὸν κι ἂς ἀγωνισθοῦμε. Ὣστε, ὅταν κλείσουμε τὰ μάτια μας, νὰ παραλάβουν τὴν
ψυχή μας οἱ παμφώτεινοι ἄγγελοι στὴν ἀγκαλιὰ τοῦ Θεοῦ.
(Διασκευὴ
ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου