ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΖ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ(Χαναναίας)
(10 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2019)
(Χαραλάμπους Ἱερομάρτυρος)
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ)
Τέκνον Τιμόθεε,
ἐνδυναμοῦ ἐν τῇ χάριτι τῇ ἐν Χριστῷ ᾿Ιησοῦ, καὶ ἃ ἤκουσας παρ᾿ ἐμοῦ
διὰ πολλῶν μαρτύρων, ταῦτα παράθου πιστοῖς ἀνθρώποις, οἵτινες ἱκανοὶ
ἔσονται καὶ ἑτέρους διδάξαι. Σὺ οὖν κακοπάθησον ὡς καλὸς στρατιώτης
᾿Ιησοῦ Χριστοῦ. Οὐδεὶς στρατευόμενος ἐμπλέκεται ταῖς τοῦ βίου πραγματείαις,
ἵνα τῷ στρατολογήσαντι ἀρέσῃ. Ἐὰν δὲ καὶ ἀθλῇ τις, οὐ στεφανοῦται,
ἐὰν μὴ νομίμως ἀθλήσῃ. Τὸν κοπιῶντα γεωργὸν δεῖ πρῶτον τῶν καρπῶν
μεταλαμβάνειν. Νόει ὃ λέγω· δῴη γάρ σοι ὁ Κύριος σύνεσιν ἐν πᾶσι. Μνημόνευε
᾿Ιησοῦν Χριστὸν ἐγηγερμένον ἐκ νεκρῶν, ἐκ σπέρματος Δαυΐδ, κατὰ τὸ
εὐαγγέλιόν μου, ἐν ᾧ κακοπαθῶ μέχρι δεσμῶν ὡς κακοῦργος· ἀλλ᾿ ὁ λόγος
τοῦ Θεοῦ οὐ δέδεται. Διὰ τοῦτο πάντα ὑπομένω διὰ τοὺς ἐκλεκτούς, ἵνα
καὶ αὐτοὶ σωτηρίας τύχωσι τῆς ἐν Χριστῷ ᾿Ιησοῦ μετὰ δόξης αἰωνίου.
(Β΄ Τιμ. β΄[2] 1 – 10)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ
(Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἐσύ λοιπόν, παιδί
μου Τιμόθεε, ἀντίθετα μ’ αὐτούς πού μέ ἀπαρνήθηκαν, νά ἐνδυναμώνεσαι μέ τή χάρη πού μᾶς δίνει ὁ Ἰησοῦς Χριστός ὅταν εἴμαστε ἑνωμένοι μαζί του. Καί ὅσα ἄκουσες ἀπό μένα μπροστά σέ πολλούς μάρτυρες, αὐτά νά τά ἐμπιστευθεῖς ὡς πολύτιμο θησαυρό
σέ ἀνθρώπους πιστούς, πού δέν θά τά
νοθεύουν οὔτε θά τά προδίδουν, ἀλλά θά εἶναι ἱκανοί νά τά διδάξουν καί σέ ἄλλους. Ἐσύ λοιπόν κακοπάθησε σάν καλός στρατιώτης τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ. Ὅταν κάποιος ὑπηρετεῖ ὡς στρατιώτης, δέν μπλέκεται στίς ὑποθέσεις καί τίς φροντίδες τῆς καθημερινῆς ζωῆς, γιά νά εἶναι ἀρεστός σ᾿ ἐκεῖνον πού τόν στρατολόγησε. Κι
ἄν κανείς παίρνει μέρος σέ ἀθλητικούς ἀγῶνες, δέν στεφανώνεται μέ τό στεφάνι τῆς νίκης, ἐάν δέν ἀγωνισθεῖ σύμφωνα μέ τούς ἀθλητικούς κανόνες. Ὁ γεωργός πού κοπιάζει γιά νά καλλιεργήσει τό χωράφι
του πρέπει πρῶτος νά ἀπολαμβάνει τούς καρπούς πού θά συνάξει.
Ἔτσι κι ἐσύ· ἀπό τό πνευματικό χωράφι πού καλλιεργεῖς καρποφόρως
πρέπει νά ἀπολαμβάνεις πρῶτος τήν παρηγοριά,
τήν τιμή καί τή συντήρησή σου. Προσπάθησε νά καταλάβεις τήν ἀλληγορική σημασία αὐτῶν πού σοῦ λέω. Καί θά τήν κατανοήσεις· σοῦ εὔχομαι νά σοῦ δώσει ὁ Κύριος σύνεση, γιά νά τά διακρίνεις ὅλα. Νά θυμᾶσαι τόν Ἰησοῦ
Χριστό πού ἔχει ἀναστηθεῖ ἀπό τούς νεκρούς καί κατάγεται ἀπό τόν Δαβίδ, σύμφωνα μέ τό Εὐαγγέλιο πού κηρύττω. Γιά
τό Εὐαγγέλιο αὐτό κακοπαθῶ ὥς τό σημεῖο νά εἶμαι ἁλυσοδεμένος, σάν νά ἤμουν κακοῦργος. Ἀλλά ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ δέν δένεται. Γιά ὅλα αὐτά, κι ἐπειδή τό Εὐαγγέλιο προοδεύει
καί δέν μπορεῖ νά δεθεῖ, μέ ὑπομονή τά ὑποφέρω ὅλα γιά χάρη ἐκείνων πού ἐξέλεξε ὁ Θεός. Καί τά ὑποφέρω, γιά νά ἐπιτύχουν κι αὐτοί τή σωτηρία πού μᾶς προσφέρει ὁ Ἰησοῦς Χριστός, ὅταν βρισκόμαστε σέ κοινωνία μαζί του· καί ἡ σωτηρία αὐτή συνοδεύεται μέ αἰώνια δόξα.
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ ἐξῆλθεν ὁ Ἰησοῦς εἰς τὰ μέρη Τύρου καὶ Σιδῶνος. Καὶ ἰδοὺ γυνὴ Χαναναία ἀπὸ τῶν ὁρίων ἐκείνων ἐξελθοῦσα ἐκραύγασεν αὐτῷ λέγουσα· Ἐλέησόν με, Κύριε, υἱὲ Δαυῒδ· ἡ θυγάτηρ μου κακῶς δαιμονίζεται. Ὁ δὲ οὐκ ἀπεκρίθη αὐτῇ λόγον. καὶ προσελθόντες οἱ μαθηταὶ αὐτοῦ ἠρώτων αὐτὸν λέγοντες· Ἀπόλυσον αὐτήν, ὅτι κράζει ὄπισθεν ἡμῶν. Ὁ δὲ ἀποκριθεὶς εἶπεν· Οὐκ ἀπεστάλην εἰ μὴ εἰς τὰ πρόβατα τὰ ἀπολωλότα
οἴκου Ἰσραήλ.
Ἡ δὲ ἐλθοῦσα
προσεκύνησεν
αὐτῷ λέγουσα· Κύριε, βοήθει μοι. Ὁ δὲ ἀποκριθεὶς εἶπεν· Οὐκ ἔστι
καλὸν λαβεῖν
τὸν ἄρτον τῶν τέκνων καὶ βαλεῖν τοῖς κυναρίοις. Ἡ δὲ εἶπε· Ναί, Κύριε, καὶ γὰρ τὰ κυνάρια ἐσθίει
ἀπὸ τῶν ψιχίων τῶν πιπτόντων ἀπὸ τῆς τραπέζης τῶν κυρίων αὐτῶν. Τότε ἀποκριθεὶς
ὁ Ἰησοῦς
εἶπεν αὐτῇ·
Ὦ γύναι, μεγάλη σου ἡ πίστις! γενηθήτω σοι ὡς θέλεις. Καὶ ἰάθη ἡ θυγάτηρ αὐτῆς ἀπὸ τῆς ὥρας
ἐκείνης.
(Ματθ. ιε΄[15] 21 - 28)
ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Μιά γυναίκα, μιὰ ὀδυνόμενη
μάννα, τὴν Χαναναία. Αὐτὴν μᾶς παρουσιάζει τὸ Εὐαγγελικὸ ἀνάγνωσμα.
Ἀντιμετωπίζει σὲ μιὰ παράδοξη πάλη τὸν Κύριον, ὁ Ὁποῖος, ὅπως θὰ
δοῦμε, τὴν δοκιμάζει ὡς τὸ ἔσχατο σημεῖο τῆς ἀντοχῆς της.
1. Η ΑΓΑΠΗ ΠΟΥ
ΥΠΟΦΕΡΕΙ
Ὅπως μᾶς πληροφορεῖ ὁ Εὐαγγελιστής,
ὁ Κύριος φεύγοντας ἀπὸ τὴ Γεννησαρὲτ ἔρχεται στὴν περιοχὴ τῶν εἰδωλολατρικῶν
πόλεων Τύρου καὶ Σιδῶνος. Ἐκεῖ λοιπόν, στὸ πνευματικῶς σκοτεινὸ αὐτὸ
περιβάλλον, Τὸν πλησιάζει μιὰ εἰδωλολάτρις Χαναναία καὶ κραυγάζει:
«Ἐλέησόν με, Κύριε, υἱὲ Δαυίδ· ἡ θυγάτηρ μου κακῶς δαιμονίζεται». Ζητάει
τὸ ἔλεος τοῦ Κυρίου γιὰ τὴν κόρη της, ποὺ εἶναι δαιμονισμένη. Φαίνεται
πὼς εἶχε ἀκούσει περὶ τοῦ Κυρίου καί, παρότι ἦτο εἰδωλολάτρις, Τὸν
ἀνεγνώριζε ὡς ἀπεσταλμένο τοῦ Θεοῦ, ὡς τὸν Μεσσία, ποὺ ἐπερίμεναν
οἱ Ἑβραῖοι. Γι᾿ αὐτὸ καὶ ζητάει τὸ ἔλεός Του γιὰ τὴ δαιμονισμένη κόρη
της.
ΖΗΤΑΕΙ τὸ ἔλεός Του· ἀλλὰ πῶς
τὸ ζητάει; Προσέξαμε; Δὲν λέγει: «Κύριε, ἐλέησε τὴν θυγατέρα μου, ἡ ὁποία
κακῶς δαιμονίζεται». Ἀλλὰ τί; «Ἐλέησόν με». Τὸ πρόβλημα τῆς κόρης
της τὸ ἔχει κάμει δικό της, γι᾿ αὐτὸ καὶ φωνάζει: Ἐλέησόν με!
Πόσο ὁ τρόπος της μπορεῖ νὰ
διδάξει σήμερα ὅλους μας καὶ μάλιστα τοὺς καλοὺς γονεῖς, ποὺ συχνὰ ἀντιμετωπίζουν
φοβερὰ προβλήματα μὲ τὰ παιδιά τους. Ἰδιαιτέρως στὶς φρικτὲς ἡμέρες
μας, ὅπου οἱ νέοι εὑρίσκονται πολλὲς φορὲς σὲ τόσο μεγάλη σύγχυση,
ὥστε θὰ ἔλεγε κανεὶς ὅτι κατὰ κάποιον τρόπον καὶ αὐτοὶ «κακῶς δαιμονίζονται»!
Διότι πέφτουν μὲ τὰ μοῦτρα στὶς ἡδονὲς καὶ στὶς ἀσωτίες καὶ εἶναι σχεδὸν
πάντοτε ἐπαναστατημένοι. Ὑποφέρουν σ᾿ αὐτὲς τὶς περιπτώσεις οἱ
πιστοὶ γονεῖς. Ἡ ζωή τους γίνεται μαρτύριο! Καὶ τί κάνουν;
Ἐδῶ γίνεται τὸ λάθος! Συχνὰ
ἐκνευρίζονται καὶ διαπληκτίζονται μὲ τὰ παιδιά τους. Αὐτὸ ὅμως δὲν
εἶναι λύση· αὐτὸ ἐπιδεινώνει τὸ πρόβλημα. Ἡ λύση εἶναι αὐτὴ τῆς Χαναναίας.
Ἡ καταφυγὴ στὸν Κύριο! Καὶ μὲ τί
τρόπο; Ἐλέησόν με! Μὲ φλόγα ψυχῆς, μὲ προσευχὴ πυρακτωμένη: Κύριε, ἐλέησόν με! Τὸ παιδί μου κακῶς
δαιμονίζεται, εἶναι στὰ νύχια τῶν δαιμόνων καὶ τῶν ὀργάνων τους. Ὑποφέρει, Κύριε, τὸ παιδί μου· ἐλέησόν με!
ΕΛΕΗΣΟΝ ΜΕ!
Μία τέτοια θερμὴ προσευχή,
ἂς μὴ ἀμφιβάλλουν οἱ πιστοὶ γονεῖς, θὰ κάνει θαύματα! Ἀρκεῖ βέβαια νὰ
συνοδεύεται καὶ ἀπὸ τὴν ἀνάλογη πίστη, ὅπως φάνηκε καὶ στὴν περίπτωση
τῆς Χαναναίας.
2. Η ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΠΑΛΗ.
Ἂς ἐπιστρέψουμε λοιπὸν στὸ ἱερὸ
κείμενο. Ἡ συνέχεια μᾶς ἐπιφυλάσσει ἐδῶ μεγάλες ἐκπλήξεις καὶ μάλιστα
τελείως ἀπρόσμενες. Διότι στὴν ἀγωνιώδη κραυγὴ τῆς πονεμένης μάννας
ὁ Κύριος φαίνεται σὰν νὰ μὴ δίνει σημασία. «Οὐκ ἀπεκρίθη αὐτῇ λόγον»,
δὲν τῆς εἶπε οὔτε μία λέξη. Ἐκείνη ἐξακολουθεῖ νὰ φωνάζει: ἐλέησόν με! Ἀλλὰ ὁ Κύριος σιωπᾶ. Τόσο
παράδοξο φαίνεται τὸ γεγονός, ὥστε παρεμβαίνουν παίρνοντας τὸ μέρος
της καὶ οἱ Μαθηταί: «Ἀπόλυσον αὐτήν, ὅτι κράζει ὄπισθεν ἡμῶν», Τοῦ
λένε. Κάνε της, Κύριε, αὐτὸ ποὺ ζητάει, ὥστε νὰ φύγει, γιατὶ χάλασε
τὸν κόσμο μὲ τὶς φωνές της. Ἀλλὰ πόση ἀπογοήτευση ἀπὸ τὴν ἀπάντηση
τοῦ Κυρίου! Ἐγώ, λέγει, δὲν ἦρθα παρὰ μόνο γιὰ τὰ χαμένα πρόβατα τοῦ
«οἴκου Ἰσραήλ», γιὰ τοὺς παραστρατημένους Ἑβραίους.
Θὰ ἔλεγε κανεὶς πὼς ἡ δύστυχη
μάννα ἔχασε καὶ τὴν τελευταία της ἐλπίδα. Ὡστόσο αὐτὴ δὲν τὸ βάζει
κάτω. Ἢ μᾶλλον στρώνεται ἡ ἴδια κάτω. Βάζει κάτω τὸν ἑαυτό της – κάτω
στὸ χῶμα. «Ἡ δὲ ἐλθοῦσα προσεκύνησεν αὐτῷ λέγουσα· Κύριε, βοήθει
μοι». Ἐπιμένει, πέφτει στὰ πόδια Του, Τὸν ἱκετεύει καὶ περιμένει.
Τί περιμένει; Ἔλεος. Καὶ τί δέχεται; Κεραυνό! Δὲν εἶναι
σωστό, τῆς λέγει ὁ Κύριος, νὰ πάρω τὸ ψωμὶ τῶν παιδιῶν καὶ νὰ τὸ δώσω
στὰ σκυλάκια. Εἶναι φανερὸ πὼς ὁποιαδήποτε ἄλλη στὴ θέση της θὰ
θεωροῦσε τὰ λόγια αὐτὰ προσβλητικὰ καὶ θὰ ἔφευγε ἀγανακτισμένη. Ἡ ὑπέροχη
ὅμως αὐτὴ ψυχὴ ὄχι μόνον δὲν φεύγει, ἀλλὰ καὶ μὲ αὐτὰ τὰ ἴδια λόγια τοῦ
Κυρίου συνεχίζει τὴν πάλη της πρὸς Αὐτόν. Κάνει ἔτσι, θὰ λέγαμε, τὴν
τελευταία καὶ ἀποφασιστικὴ ἀντεπίθεση, μὲ τὴν ὁποία νικᾶ τὸν Ἀνίκητο!
Τί ἀπαντᾶ; Ὤ! «Ναί, Κύριε», τοῦ λέγει. Ἔτσι εἶναι. Σκυλὶ εἶμαι, ὅπως
μὲ ἀπεκάλεσες. Καὶ δὲν εἶναι σωστὸ νὰ μοῦ δώσεις τὸ ψωμὶ τῶν παιδιῶν.
Γι᾿ αὐτὸ καὶ ἐγὼ δὲν σοῦ ζητάω ψωμί. Τὸ μερίδιο τοῦ σκυλιοῦ ζητάω, τὰ
ψίχουλα, ποὺ πέφτουν ἀπὸ τὸ τραπέζι τῶν κυρίων μου. Ἀφοῦ μὲ ἀπεκάλεσες
σκυλάκι, μοῦ ἀνεγνώρισες μιὰ ἐλάχιστη ἔστω θέση στὸ σπίτι σου. Λοιπόν,
δός μου τὰ ψίχουλα, ποὺ δικαιοῦνται τὰ σκυλιά!
Ἔφθασε στὸ τέλος της ἡ παράδοξη
πάλη. Καὶ ἀπὸ τὰ χείλη τοῦ Κυρίου βγαίνουν τώρα τὰ ἐκπληκτικὰ ἐκεῖνα
λόγια, ποὺ ἀποκαλύπτουν καὶ τὴν πραγματική Του διάθεση ἀπέναντι
στὴν Χαναναία: «ὦ γύναι, μεγάλη σου ἡ πίστις! γενηθήτω σοι ὡς θέλεις».
Ὦ γυναίκα! Ἡ πίστη σου εἶναι μεγάλη! Ἄς σου γίνει ὅπως θέλεις. Καὶ ἀμέσως
ἡ κόρη της ἔγινε καλά.
ΜΕΓΑΛΗ πράγματι ἡ πίστη τῆς
Χαναναίας. Τῆς Χαναναίας! Δηλαδὴ μιᾶς εἰδωλολάτρισσας. Τί νὰ ποῦμε τώρα
γιὰ μᾶς; Ποῦ εἶναι ἡ δική μας πίστη, ὅταν στὴν πρώτη δυσκολία καταθέτουμε
τὰ ὅπλα καὶ τὰ χάνουμε; Ἄλλωστε καὶ ἡ προσευχή μας γι᾿ αὐτὸ δὲν φέρνει
ἀποτέλεσμα, διότι δὲν συνοδεύεται ἀπὸ ἰσχυρή, ἀπὸ ἀκλόνητη πίστη.
Δὲν ἔχουμε δηλαδὴ καταλάβει ὅτι ἡ ἀληθινὴ προσευχὴ εἶναι πάλη μὲ τὸν Θεό! Ὄχι διότι Ἐκεῖνος ἔχει
τυχὸν κάτι ἐναντίον μας καὶ γι᾿ αὐτὸ ἀρνεῖται νὰ μᾶς βοηθήσει. Ἀλλὰ
διότι θέλει νὰ πλησιάσουμε ἀκόμη περισσότερο κοντά Του, νὰ συνδεθοῦμε
στενότερα μαζί Του καὶ νὰ ἀσκηθοῦμε στὴν ἀρετὴ καὶ στὴν ἁγιότητα,
ὅπως ἔγινε καὶ μὲ τὴν Χαναναία. Πού, ἂν τῆς εἶχε δώσει ἀπὸ τὴν ἀρχὴ αὐτὸ
ποῦ ζητοῦσε, δὲν θὰ εἶχε φανερεωθεῖ ἡ μεγάλη της πίστη, ἡ ταπείνωση, ἡ χαριτωμένη
εὐστροφία της, ὅλος αὐτὸς ὁ πλοῦτος τῶν ἀρετῶν, ποὺ μᾶς διδάσκει ὅλους
δύο χιλιάδες χρόνια τώρα.
Λοιπόν, νὰ μὴ λέμε: «δὲν μὲ ἀκούει
ὁ Θεὸς» ἢ «μὲ ἐγκατέλειψε». Ὄχι! Ἐκεῖνος ποτὲ δὲν μᾶς ἐγκαταλείπει
καὶ πάντοτε κοντά μας εἶναι. Ἀλλὰ νά! Θέλει νὰ δείξουμε καὶ ἐμεῖς τὴ φιλοτιμία
μας, γιὰ νὰ βρεῖ ἀφορμὴ νὰ μᾶς στεφανώσει.
Ἀδελφοί, νὰ μὴ μᾶς διαφεύγει ποτὲ
ὅτι συχνὰ ἡ σιωπὴ τοῦ Θεοῦ εἶναι μεγαλύτερο δῶρο ἀπὸ τὴν τυχὸν ἄμεση
ἀπάντησή Του. Δῶρο ἀσύλληπτης ἀξίας, αἰώνιο. Καὶ θά ᾿ναι κρίμα νὰ τὸ
χάσουμε· νὰ μείνουμε φτωχοί, τὴν ὥρα ποὺ Ἐκεῖνος μᾶς καλεῖ νὰ γίνουμε
μεγιστάνες!
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο
τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου