ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΓ΄ ΛΟΥΚΑ
(24 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2019)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (ΚΓ΄ ΕΠΙΣΤΟΛΩΝ)
Ἀδελφοί, ὁ Θεὸς
πλούσιος ὢν ἐν ἐλέει, διὰ τὴν πολλὴν ἀγάπην αὐτοῦ ἣν ἠγάπησεν ἡμᾶς,
καὶ ὄντας ἡμᾶς νεκροὺς τοῖς παραπτώμασιν συνεζωοποίησεν τῷ Χριστῷ·
χάριτί ἐστε σεσῳσμένοι· καὶ συνήγειρεν καὶ συνεκάθισεν ἐν τοῖς ἐπουρανίοις
ἐν Χριστῷ ᾽Ιησοῦ, ἵνα ἐνδείξηται ἐν τοῖς αἰῶσι τοῖς ἐπερχομένοις
τὸν ὑπερβάλλοντα πλοῦτον τῆς χάριτος αὐτοῦ ἐν χρηστότητι ἐφ᾽ ἡμᾶς ἐν
Χριστῷ ᾽Ιησοῦ. Τῇ γὰρ χάριτί ἐστε σεσῳσμένοι διὰ τῆς πίστεως· καὶ τοῦτο
οὐκ ἐξ ὑμῶν, Θεοῦ τὸ δῶρον· οὐκ ἐξ ἔργων, ἵνα μή τις καυχήσηται. Αὐτοῦ
γάρ ἐσμεν ποίημα, κτισθέντες ἐν Χριστῷ ᾽Ιησοῦ ἐπὶ ἔργοις ἀγαθοῖς οἷς
προητοίμασεν ὁ Θεὸς ἵνα ἐν αὐτοῖς περιπατήσωμεν.
(Ἐφεσ. β΄[2]
4-10).
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἀδελφοί, ὁ Θεός πού εἶναι πλούσιος σέ ἔλεος, ἐξαιτίας τῆς πολλῆς του ἀγάπης μέ τήν ὁποία μᾶς ἀγάπησε, κι ἐνῶ ἀκόμη ἤμασταν πνευματικά νεκροί ἐξαιτίας τῶν παραβάσεών
μας, μᾶς ζωοποίησε πνευματικά μαζί
μέ τόν Χριστό. Μέ τή χάρη τοῦ Θεοῦ ἔχετε σωθεῖ, κι ὄχι μέ δικά
σας κατορθώματα. Καί μᾶς ἀνέστησε μαζί μέ τόν Χριστό καί μᾶς ἔβαλε νά καθίσουμε μαζί του στά ἐπουράνια. Καί ἡ ἀνάσταση καί ἀνύψωσή μας αὐτή ἔγινε μέ τήν ἕνωσή μας μέ τόν Ἰησοῦ Χριστό. Μᾶς εὐεργέτησε λοιπόν τόσο πολύ ὁ Θεός, γιά νά δείξει στούς ἀτελεύτητους αἰῶνες τῆς μελλοντικῆς ζωῆς τόν ἀσύλληπτο πλοῦτο τῆς χάριτός του μέ τήν ἀγαθότητα πού ἐπέδειξε σέ μᾶς μέσῳ τοῦ Ἰησοῦ
Χριστοῦ. Καί εἶναι ὄντως ἀσύλληπτος ὁ πλοῦτος τῆς χάριτος τοῦ Θεοῦ. Διότι μέ τή χάρη
του ἔχετε σωθεῖ μέσῳ τῆς πίστεως. Καί ἡ σωτηρία σας αὐτή διά τῆς πίστεως δέν προῆλθε ἀπό σᾶς· δῶρο Θεοῦ
εἶναι αὐτό. Δέν σωθήκατε μέ τά δικά σας ἔργα, γιά νά μήν ἔχει κανείς τό δικαίωμα νά καυχηθεῖ. Διότι καί ὡς ἄνθρωποι, ἀλλά προπάντων ὡς ἀναγεννημένοι Χριστιανοί, δικό του δημιούργημα
εἴμαστε, πού δημιουργηθήκαμε γιά νά μένουμε ἑνωμένοι μέ τόν Ἰησοῦ Χριστό καί νά κάνουμε καλά ἔργα, γιά τά ὁποῖα μᾶς προετοίμασε ὁ Θεός ὥστε νά πορευθοῦμε καί νά ζήσουμε τήν ὑπόλοιπη ζωή μας μ’ αὐτά.
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Τῷ
καιρῷ ἐκείνῳ, ἄνθρωπός τις προσῆλθε τῷ ᾿Ιησοῦ, πειράζων αὐτὸν, καὶ
λέγων· Διδάσκαλε ἀγαθέ, τί ποιήσας ζωὴν αἰώνιον κληρονομήσω; Εἶπε
δὲ αὐτῷ ὁ ᾿Ιησοῦς· Τί με λέγεις ἀγαθόν; οὐδεὶς ἀγαθὸς εἰ μὴ εἷς, ὁ Θεός.
Τὰς ἐντολὰς οἶδας· Μὴ μοιχεύσῃς· μὴ φονεύσῃς· μὴ κλέψῃς· μὴ ψευδομαρτυρήσῃς·
τίμα τὸν πατέρα σου καὶ τὴν μητέρα σου. Ὁ δὲ εἶπε· Ταῦτα πάντα ἐφυλαξάμην
ἐκ νεότητός μου. Ἀκούσας δὲ ταῦτα ὁ ᾿Ιησοῦς εἶπεν αὐτῷ· Ἔτι ἕν σοι
λείπει· πάντα ὅσα ἔχεις πώλησον καὶ διάδος πτωχοῖς, καὶ ἕξεις θησαυρὸν
ἐν οὐρανῷ, καὶ δεῦρο ἀκολούθει μοι. Ὁ δὲ ἀκούσας ταῦτα περίλυπος
ἐγένετο· ἦν γὰρ πλούσιος σφόδρα. Ἰδὼν δὲ αὐτὸν ὁ ᾿Ιησοῦς περίλυπον
γενόμενον εἶπε· πῶς δυσκόλως οἱ τὰ χρήματα ἔχοντες εἰσελεύσονται
εἰς τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ! Εὐκοπώτερον γάρ ἐστι κάμηλον διὰ τρυμαλιᾶς
ῥαφίδος εἰσελθεῖν ἢ πλούσιον εἰς τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ εἰσελθεῖν.
Εἶπον δὲ οἱ ἀκούσαντες· Καὶ τίς δύναται σωθῆναι; Ὁ δὲ εἶπε· Τὰ ἀδύνατα
παρὰ ἀνθρώποις, δυνατὰ παρὰ τῷ Θεῷ ἐστιν.
(Λουκ. ιη΄[18] 18 – 27)
ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
1. ΕΝΑ ΚΡΙΣΙΜΟ
ΕΡΩΤΗΜΑ
Ὁ πλούσιος νέος
τοῦ σημερινοῦ Εὐαγγελίου, ἀφοῦ ξεπέρασε χωρὶς δυσκολία τὸν περίγελω
τῶν Φαρισαίων, τὴ μικρόνοια τῶν Γραμματέων καὶ τὴν ἀδιαφορία τῶν
Ἡρωδιανῶν, πλησίασε τὸν Κύριο. Στὰ στήθη του κτυποῦσε μία καρδιὰ
φλογερή, στὰ μάτια του ἔλαμπε ὁ πόθος τῆς αἰωνιότητος. Ἕνας πόθος
ποὺ ξεχείλισε μὲ αὐτὸ τὸ τόσο καίριο καὶ σημαντικὸ ἐρώτημα, ποὺ Τοῦ
ἀπηύθυνε: «Διδάσκαλε ἀγαθέ», τοῦ εἶπε, «τί ποιήσας ζωὴν αἰώνιον
κληρονομήσω;», τί πρέπει νὰ κάνω γιὰ νὰ κερδίσω τὴν αἰώνια ζωή;
ΤΗΝ ΑΠΑΝΤΗΣΗ
στὸ ἐρώτημα καὶ τὴ θλιβερὴ ἐξέλιξη τῆς ὑποθέσεως θὰ τὰ δοῦμε βέβαια
στὴ συνέχεια, τώρα ὅμως θὰ ἄξιζε νὰ ἐπιμείνουμε γιὰ λίγο σ᾿ αὐτὸ
τοῦτο τὸ περιεχόμενο τοῦ ἐρωτήματος, στὸ ἐνδιαφέρον δηλαδὴ τοῦ
πλουσίου νέου γιὰ τὴν αἰώνια ζωή.
Ἦταν πράγματι
ἕνα ἁγνὸ ἐνδιαφέρον, εἰλικρινές. Τὸ ἐρώτημά του ἦταν ξεχείλισμα
τῆς ψυχῆς του. Ἦταν μιὰ κίνηση γενναία νὰ ξεφύγει ἀπὸ τὴ γενικὴ νοοτροπία,
ἀπὸ τὴ μετριότητα τῶν ἄλλων ἀνθρώπων καὶ νὰ ἀναζητήσει κάτι μεγάλο
καὶ ὑψηλό.
Ὡς πρὸς αὐτὸ
λοιπὸν τὸ σημεῖο ὁ πλούσιος αὐτὸς νέος εἶναι ἀξιοζήλευτος καὶ ἀξιομίμητος.
Ἰδιαιτέρως, θὰ λέγαμε, στὴν ἐποχή μας, ποὺ εἶναι μιὰ κατ᾿ ἐξοχὴν ἰσοπεδωτικὴ
ἐποχή. Μιὰ ἐποχή, ποὺ μέσα ἀπὸ τὰ ραδιόφωνα, τὶς τηλεοράσεις καὶ
τὰ ποικίλα ἔντυπα, θέλει νὰ ἐπιβάλει σὲ ὅλους τὸν ἴδιο ρυθμό. Νὰ ντύνονται
ὅλοι μὲ τὸν ἴδιο τρόπο, νὰ φέρονται ὅλοι μὲ τὸν ἴδιο τρόπο καὶ μὲ τὸν ἴδιο
τρόπο ὅλοι νὰ σκέπτονται. Καὶ χρειάζεται ἀσφαλῶς μεγάλη γενναιότητα
γιὰ νὰ ξεφύγει κανεὶς ἀπὸ αὐτὴν τὴ νοοτροπία καὶ νὰ ἀναζητήσει στὴ
ζωή του κάτι ἀνώτερο ἀπὸ τὴν αὔξηση τοῦ εἰσοδήματος καὶ τὸ κυνήγι
τῶν ἀνέσεων καὶ ἡδονῶν.
Ἂς τὸ φέρουμε
ὅμως τὸ ζήτημα πιὸ κοντά μας ἀκόμη. Κοντά μας, ἐννοεῖται, σὲ μᾶς τοὺς
πιστοὺς Χριστιανούς, ποὺ ζοῦμε μέσα στὴν ἀγκαλιὰ τῆς Ἐκκλησίας, τὴν ἀγαποῦμε
καὶ τρέχουμε συχνὰ στὶς τόσες εὐκαιρίες ποῦ μᾶς προσφέρει. Ἂς δοῦμε,
λοιπόν: τί εἶναι αὐτὸ ποὺ κυριαρχεῖ στὴν ψυχή μας; Τί εἶναι αὐτό, γύρω
ἀπὸ τὸ ὁποῖο περιστρέφονται οἱ συζητήσεις μας; Ἐνδιαφερόμαστε ἄραγε
γιὰ τὰ μεγάλα καὶ οὐσιώδη, γιὰ τὸ τί θὰ πρέπει νὰ κάνουμε προκειμένου
νὰ κερδίσουμε τὴν αἰώνια ζωή; Ἢ μήπως τὸ ἐνδιαφέρον μας ὅλο ἐξαντλεῖται
στὰ καθημερινὰ προβλήματα; Στὶς οἰκονομικὲς δηλαδὴ δυσκολίες,
στὰ πολιτικά, στὰ ἐπίκαιρα γεγονότα, στὰ μαθήματα οἱ σπουδαστές,
στὶς προόδους οἱ ἐπιστήμονες, ἀκόμη καὶ στὰ ἀθλητικά;
Ὢ ἀδελφοί,
εἶναι ἀλήθεια πὼς μᾶς περικυκλώνουν ἀπὸ παντοῦ τὰ παγωμένα νερὰ ἑνὸς
κόσμου ποὺ λατρεύει τὴν ὕλη καὶ ἐξαντλεῖ τὰ ἐνδιαφέροντά του ἐπάνω
στὴ γῆ. Καὶ ἀσφαλῶς αὐτὸ ὅλους μᾶς ἐπηρεάζει. Αὐτὸς ὅμως εἶναι καὶ ὁ
ἀγώνας μας! Νὰ ἐπιτύχουμε, ζώντας σ᾿ αὐτὸν τὸν κόσμο τῶν ματαιοτήτων,
νὰ ἀτενίζουμε τὸν οὐρανό, τὴν αἰωνιότητα! Νὰ μὴν ξεχνιώμαστε λοιπὸν
σ᾿ αὐτὸν τὸν κόσμο. Νὰ μὴν ἐπηρεαζόμαστε ἀπὸ τὸ πνεῦμα τῶν πολλῶν.
Νὰ ζοῦμε πάντα μὲ τὸν πόθο τῆς Βασιλείας τοῦ Θεοῦ. Διότι αὐτὸς εἶναι
ὁ προορισμός μας· ἡ θεία Βασιλεία. Καὶ ἑπομένως ἐκεῖ κυρίως πρέπει
νὰ εἶναι στραμμένο τὸ ἐνδιαφέρον μας, οἱ πόθοι μας, τὰ ὄνειρά μας.
2. Η ΚΡΥΦΗ ΠΛΗΓΗ
Ἡ ἀπάντηση
τοῦ Κυρίου στὸ ἐρώτημα τοῦ νέου δὲν περιεῖχε κάτι τὸ καινούργιο καὶ
ἐντυπωσιακό, ὅπως ἐκεῖνος, φαίνεται, ἐπερίμενε. – Ἀφοῦ μὲ θεωρεῖς
ἁπλὸν ἄνθρωπο, τοῦ λέγει ὁ Κύριος, γιατί μὲ ὀνομάζεις ἀγαθό; Καθεαυτὸν
ἀγαθὸς δὲν εἶναι κανένας, παρὰ μόνον ὁ Θεός. Ὅσο γιὰ τὸ ἐρώτημά
σου, τὶς ἐντολὲς τὶς ξέρεις· νὰ μὴ μοιχεύσεις, νὰ μὴ φονεύσεις, νὰ μὴν
κλέψεις, νὰ μὴν ψευδομαρτυρήσεις, νὰ τιμᾶς τὸν πατέρα σου καὶ τὴ μητέρα
σου. Αὐτὰ ἂν τὰ ἐφαρμόσεις, θὰ κερδίσεις τὴν αἰώνια ζωή. –Ὅλα αὐτά,
ἀπάντησε ὁ πλούσιος νέος, τὰ ἐφύλαξα ἀπὸ μικρὸ παιδί. –Τότε, ἕνα
μόνο σοῦ λείπει ἀκόμα, τοῦ εἶπε ὁ Κύριος. Πούλησε ὅλα ὅσα ἔχεις καὶ
μοίρασέ τα στοὺς φτωχούς, ἀποκτώντας ἔτσι θησαυρὸ στὸν οὐρανό. Καὶ ὅταν
τὸ κάνεις αὐτό, ἔλα καὶ ἀκολούθησέ με σὰν μαθητής μου.
Μέχρις ἐδῶ ἦταν. Μόλις ἄκουσε τὰ
τελευταῖα λόγια τοῦ Κυρίου ὁ νέος ἐκεῖνος, «περίλυπος ἐγένετο».
Φαρμακώθηκε, ἔσκυψε τὸ κεφάλι του καὶ ἔφυγε μαραμένος. Ἦταν, μᾶς
λέγει ὁ εὐαγγελιστής, «πλούσιος σφόδρα». Ἦταν πλούσιος πολὺ καὶ δὲν ἤθελε
νὰ ἀποχωριστεῖ τὰ πλούτη του. –Πόσο δύσκολα θὰ μποῦν στὴ Βασιλεία
τοῦ Θεοῦ ὅσοι ἔχουν πλούτη, εἶπε ὁ Κύριος, καθὼς τὸν εἶδε ἔτσι νὰ σκυθρωπάζει.
Εὐκολότερο εἶναι, συμπλήρωσε, νὰ περάσει μιὰ γκαμήλα ἀπὸ τὴν τρύπα
ποὺ κάνει ἕνα βελόνι, παρὰ νὰ μπεῖ κάποιος πλούσιος στὴ Βασιλεία τοῦ
Θεοῦ. –Ἀλλὰ τότε, ποιὸς μπορεῖ νὰ σωθεῖ; ἐρώτησαν ἀπορημένοι οἱ ἀκροατές
Του. Καὶ ὁ Κύριος ἀπάντησε: –Αὐτὰ ποὺ εἶναι ἀδύνατα γιὰ τοὺς ἀνθρώπους,
εἶναι κατορθωτὰ γιὰ τὸν Θεό, ὁ Ὁποῖος δίνει τὴ Χάρη Του καὶ στοὺς καλοπροαίρετους
πλουσίους καὶ ξεκολλάει τὴν καρδιά τους ἀπὸ τὸ χρῆμα καὶ τοὺς κάνει ἄξιους
τῆς αἰωνίου ζωῆς.
ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΤΙΚΗ
ἦταν, ὅπως εἴδαμε, ἡ τελευταία κίνηση τοῦ καλοπροαίρετου αὐτοῦ
νέου. Ἔφτασε τόσο κοντὰ στὴν κορυφὴ τοῦ οὐρανοῦ, τελικὰ ὅμως κατρακύλησε
στοὺς βάλτους τῆς γῆς. Ἦταν προσεκτικὸς στὴ ζωή του, ἦταν μετρημένος,
σεβαστικὸς στοὺς γονεῖς, φυλαγμένος ἀπὸ βαρειὲς ἁμαρτίες. Εἶχε μόνο
μία ἀδυναμία, μία μονάχα: ἀγαποῦσε
τὴ γῆ, τὸ χρῆμα. Ἦταν βέβαια πλούσιος πολύ. Καὶ αὐτὴ ἡ μία ἀδυναμία
τὸν ἔθαψε. Μόλις ὁ Κύριος ἄγγιξε τὴν κρυφὴ αὐτὴ πληγή του, γιὰ νὰ τὴν
θεραπεύσει, ὀπισθοχώρησε. Ξέχασε τοὺς ὡραίους πόθους καὶ τοὺς ὑπέροχους
ὁραματισμούς του γιὰ τὴν αἰώνια ζωή, καὶ διάλεξε τὰ πλούτη του ἐπάνω
στὴ γῆ. Τὸν ἔφαγε αὐτὴ ἡ μία του ἀδυναμία, ἡ κρυφὴ πληγή του, ἡ ἀγάπη
τοῦ πλούτου!
Ἡ μία ἀδυναμία!
Πόσοι ἀλήθεια τοῦ μοιάζουν αὐτοῦ του νέου, ἢ μᾶλλον πόσοι τοῦ μοιάζουμε!
Πολλοὶ σὲ κάθε ἐποχὴ εἴμαστε πρόθυμοι νὰ ἀκολουθήσουμε τὸν Χριστό,
ἐπιθυμοῦμε νὰ βροῦμε κοντά Του τὴν αἰώνια ζωή, τὴ χαρά, τὴν εὐτυχία.
Ὅμως...
Ὅμως, μόλις
ἀντιληφθοῦμε ὅτι Ἐκεῖνος ζητάει, προκειμένου νὰ ἑνωθεῖ μαζί μας,
νὰ ἀπαρνηθοῦμε κάποια ἔνοχη ἀδυναμία μας, ἀρχίζουμε οἱ πιὸ πολλοὶ
νὰ στρέφουμε ἀλλοῦ τὰ βλέμματά μας. «Καλὴ εἶναι ἡ Ἐκκλησία, ὡραῖα
καὶ ὑπέροχα τὰ ὅσα μᾶς ὑπόσχεται... ἀλλά...».
Ἐδῶ σκοντάφτουμε, στὸ «ἀλλά». Δὲν θέλουμε νὰ ἐπιτρέψουμε στὸν
Χριστὸ νὰ ἀγγίξει τὴν ἔνοχη ἀδυναμία μας. Εἴτε ἡ ἀγάπη πρὸς τὸ χρῆμα
εἶναι αὐτή, εἴτε ἡ φιληδονία, εἴτε ἡ φιλαρέσκεια καὶ ἡ ὑπερηφάνεια,
εἴτε ἡ χαρτοπαιξία, ἡ μέθη, ἡ ζήλεια κ.τ.λ. Καὶ βέβαια εἶναι πλέον
φυσικό, ὅταν Ἐκεῖνος ἀρχίζει νὰ τὴν διώχνει, νὰ σκυθρωπάζουμε καὶ
ὅλα νὰ μᾶς φταῖνε· οἱ ἱερεῖς, τὰ κηρύγματα, ἡ ψαλμωδία, τὰ πάντα...
Μᾶς φταῖνε. Τί μᾶς φταῖνε; Μᾶς φταίει μονάχα ἐκείνη ἡ μία, ἡ κρυφή μας
πληγή, ἡ ἀδυναμία ποὺ δὲν θέλουμε νὰ ἀπαρνηθοῦμε, τίποτε ἄλλο.
Ἀλλά, ἀδελφοί,
χωρὶς κάποιες θυσίες, πῶς εἶναι δυνατὸ νὰ ἀπολαύσουμε τὴ μεγάλη,
τὴν ἀτέλειωτη, τὴν αἰώνια χαρὰ τοῦ Χριστοῦ μας; Αἰώνια ζωὴ χωρὶς
τὸν Χριστὸ δὲν ὑπάρχει. Ἡ αἰωνιότητα χωρὶς τὸν Χριστὸ εἶναι ἡ Κόλασις.
Ὁ Χριστὸς εἶναι ἡ αἰώνια ζωή. Λοιπόν, γιὰ λίγα χρόνια σκλαβιᾶς στὴ μία,
τὴν κρυφὴ ἀδυναμία μας, νὰ στερηθοῦμε τὴν αἰωνιότητα; Ὄχι, ποτέ!
Ἀλλὰ νὰ θυσιάσουμε τὰ πάντα γιὰ Ἐκεῖνον καὶ ὁλόψυχα γιὰ πάντα νὰ
Τὸν ἀκολουθήσουμε.
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο
τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου