ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΩΝ ΦΩΤΩΝ
(31 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2023)
ΕΩΘΙΝΟΝ Η΄
Τῷ καιρῷ
ἐκείνῳ, Μαρία εἱστήκει πρὸς τὸ μνημεῖον κλαίουσα ἔξω,
ὡς οὖν ἔκλαιε, παρέκυψεν εἰς τὸ μνημεῖον, καὶ θεωρεῖ δύο ἀγγέλους ἐν λευκοῖς
καθεζομένους, ἕνα πρὸς τῇ κεφαλῇ, καὶ ἕνα πρὸς τοῖς ποσίν, ὅπου ἔκειτο τὸ σῶμα
τοῦ Ἰησοῦ, καὶ λέγουσιν αὐτῇ ἐκεῖνοι, Γύναι, τὶ κλαίεις; λέγει αὐτοῖς, Ὅτι ἦραν
τὸν Κύριόν μου, καὶ οὐκ οἶδα ποῦ ἔθηκαν αὐτόν, καὶ ταῦτα εἰποῦσα ἐστράφη εἰς τὰ
ὀπίσω, καὶ θεωρεῖ τὸν Ἰησοῦν ἐστῶτα, καὶ οὐκ ᾒδει ὅτι Ἰησοῦς ἐστι. Λέγει αὐτῇ ὁ
Ἰησοῦς, Γύναι, τὶ κλαίεις; τίνα ζητεῖς; ἐκείνη δοκοῦσα ὅτι ὁ κηπουρὸς ἐστι, λέγει
αὐτῷ, Κύριε, εἰ σὺ ἐβάστασας αὐτόν, εἰπὲ μοι ποῦ αὐτὸν ἔθηκας, κἀγὼ αὐτὸν ἀρῶ,
λέγει αὐτῇ ὁ Ἰησοῦς, Μαρία, στραφεῖσα ἐκείνη λέγει αὐτῷ, Ῥαββουνί, ὃ λέγεται
Διδάσκαλε, λέγει αὐτῇ ὁ Ἰησοῦς, Μή μου ἃπτου, οὔπω γὰρ ἀναβέβηκα πρὸς τὸν πατέρα
μου, πορεύου δὲ πρὸς τοὺς ἀδελφούς μου, καὶ εἰπὲ αὐτοῖς, Ἀναβαίνω πρὸς τὸν πατέρα
μου καὶ πατέρα ὑμῶν, καὶ Θεόν μου καὶ Θεὸν ὑμῶν, ἔρχεται Μαρία ἡ Μαγδαληνὴ ἀπαγγέλλουσα
τοῖς μαθηταῖς ὅτι ἑώρακε τὸν Κύριον, καὶ ταῦτα εἶπεν αὐτῇ.
Ἰωάν. κ΄[20] 11 – 18)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
11 Ἡ Μαρία ὅμως στὸ μεταξὺ στεκόταν κοντὰ στὸ μνημεῖο κι ἔκλαιγε ἔξω
ἀπ᾿ αὐτό, χωρὶς νὰ φαντάζεται ποτὲ ὅτι ὁ Ἰησοῦς ἀναστήθηκε. 12 Ἐνῶ λοιπὸν ἑξακολουθοῦσε νὰ κλαίει,
ἔσκυψε μιὰ στιγμὴ στὸ μνημεῖο ἀναζητώντας καὶ πάλι τὸ σῶμα τοῦ Ἰησοῦ. Βλέπει
τότε δύο ἀγγέλους μὲ λευκὰ ἐνδύματα, ἔνδοξους καὶ ἀκαταγώνιστους φρουροὺς τοῦ
τάφου. Αὐτοὶ κάθονταν ὡς ὑπηρέτες τοῦ ἀναστημένου Κυρίου, ὁ ἕνας πρὸς τὸ μέρος
τοῦ κεφαλιοῦ καὶ ὁ ἄλλος πρὸς τὸ μέρος τῶν ποδιῶν, ὅπου πιὸ πρὶν ἦταν
τοποθετημένο κάτω στὴ γῆ τὸ σῶμα τοῦ Ἰησοῦ. 13 Τῆς λένε τότε ἐκεῖνοι: Γυναίκα,
γιατί κλαῖς; Κι αὐτὴ τοὺς ἀπαντᾶ: Διότι πῆραν τὸν Κύριό μου ἀπὸ τὸν τάφο καὶ δὲν
ξέρω ποῦ τὸν ἔβαλαν. 14 Καὶ
ἀφοῦ τὰ εἶπε αὐτά, στράφηκε πίσω καὶ βλέπει τὸν Ἰησοῦ νὰ στέκεται ὄρθιος, ἀλλὰ
δὲν κατάλαβε ὅτι αὐτὸς ἦταν ὁ Ἰησοῦς, εἴτε διότι τὸ σῶμα τοῦ Κυρίου εἶχε ὑποστεῖ
μεταβολὴ μὲ τὴν Ἀνάσταση, εἴτε διότι ἡ Μαρία δὲν ὑποπτευόταν κἂν ὅτι ὁ
Διδάσκαλος ἀναστήθηκε. 15
Τῆς λέει ὁ Ἰησοῦς: Γυναίκα, γιατί κλαῖς; Ποιὸν ζητᾶς; Ἐκείνη νόμισε ὅτι ἦταν ὁ
κηπουρὸς καὶ γι᾿ αὐτὸ τοῦ εἶπε: Κύριε, ἐὰν τὸν πῆρες ἐσύ, πές μου ποῦ τὸν ἔβαλες,
κι ἐγὼ θὰ τὸν πάρω ἀπὸ τὸν κῆπο σου καὶ θὰ τὸν τοποθετήσω σὲ ἄλλον τάφο. 16 Τῆς λέει τότε ὁ Ἰησοῦς μὲ τὸν γνωστὸ
σ᾿ ἐκείνη τόνο τῆς φωνῆς του: Μαρία! Ἐκείνη τότε ἀναγνώρισε ἀμέσως τὴ φωνὴ τοῦ Ἰησοῦ,
στράφηκε πίσω καὶ τοῦ εἶπε: Ραββουνί, ποὺ σημαίνει· διδάσκαλέ μου. 17 Τότε ἡ Μαρία ἔτρεξε νὰ περιπτυχθεῖ
μὲ σεβασμὸ τὰ πόδια του, νομίζοντας ὅτι ὁ Κύριος θὰ ἑξακολουθεῖ καὶ τώρα νὰ ζεῖ
σωματικῶς ὅπως καὶ πρὶν ἀπὸ τὸ Πάθος του μαζὶ μὲ τοὺς μαθητές του. Γι᾿ αὐτὸ τῆς
λέει ὁ Ἰησοῦς: Μὴ μ᾿ ἀγγίζεις. Μὴ συμπεριφέρεσαι πλέον σὲ μένα σὰν νὰ πρόκειται
νὰ εἶμαι καὶ πάλι ἀνάμεσά σας μ᾿ αὐτὴ τὴ μορφή, μὲ τὴ μορφὴ τῆς ταπεινώσεως καὶ
τῆς ἀσθενείας, ὅπως ζοῦσα μαζί σας πρὶν ἀπὸ τὸ Πάθος. Μὴ μ᾿ ἀγγίζεις, διότι δὲν
ἀνέβηκα ἀκόμη πρὸς τὸν Πατέρα μου. Συνεπῶς δὲν ἐγκαινιάσθηκε ἀκόμη ἡ νέα σχέση
τῆς εὐλαβικῆς καὶ λατρευτικὴς οἰκειότητος ποὺ θὰ συνάψω μὲ τοὺς ἀνθρώπους μετὰ
τὴν Ἀνάληψή μου ὡς αἰώνιος καὶ οὐράνιος πλέον ἀρχιερεὺς καὶ ὡς κεφαλὴ τῆς Ἐκκλησίας,
μὲ τὴν ὁποία θὰ εἶμαι ἑνωμένος. Πήγαινε ὅμως στοὺς ἀδελφούς μου καὶ πές τους: Ἀνεβαίνω
πρὸς τὸν Πατέρα μου, τὸν ὁποῖο δι᾿ ἐμοῦ καὶ σεῖς ἔχετε κατὰ χάριν Πατέρα. Αὐτὸς
ἔγινε καὶ Θεός μου ἀπὸ τότε ποὺ ἔγινα ἄνθρωπος, ὅπως εἶναι Θεὸς δικός σας. 18 Ἔρχεται ἡ Μαρία ἡ Μαγδαληνὴ καὶ ἀναγγέλλει
στοὺς μαθητὲς ὅτι εἶδε τὸν Κύριο καὶ ὅτι τῆς εἶπε τὰ λόγια αὐτά.
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (ΠΡΟ ΤΩΝ
ΦΩΤΩΝ)
Τέκνον Τιμόθεε, νῆφε ἐν πᾶσι, κακοπάθησον, ἔργον ποίησον εὐαγγελιστοῦ, τὴν διακονίαν σου πληροφόρησον. ἐγὼ γὰρ ἤδη σπένδομαι, καὶ ὁ καιρὸς τῆς ἐμῆς ἀναλύσεως
ἐφέστηκε. τὸν καλὸν ἀγῶνα ἠγώνισμαι, τὸν δρόμον τετέλεκα, τὴν πίστιν τετήρηκα· λοιπὸν ἀπόκειταί
μοι ὁ τῆς δικαιοσύνης στέφανος, ὃν ἀποδώσει μοι ὁ Κύριος ἐν ἐκείνῃ τῇ ἡμέρᾳ, ὁ δίκαιος κριτής, οὐ μόνον δὲ ἐμοὶ, ἀλλὰ καὶ πᾶσι τοῖς ἠγαπηκόσι
τὴν ἐπιφάνειαν
αὐτοῦ.
(Β΄ Τιμ. δ΄[4] 5 – 8)
ΑΠΟΔΟΣΙΣ ΤΟΥ ΝΟΗΜΑΤΟΣ
Ὁ ἀπόστολος Παῦλος ἦταν φυλακισμένος
στὴ Ρώμη, ὃταν ἔγραψε τὴ δεύτερη ἐπιστολὴ πρὸς τὸν μαθητὴ του Τιμόθεο.
Τὸ μαρτυρικὸ τέλος τοῦ Ἀποστόλου πλησίαζε. Ἡ ζωή του ἀπὸ τότε πού
πίστεψε στὸν Χριστὸ καταναλώθηκε ἐξ ὁλοκλήρου γιὰ τὴ δόξα τοῦ Χριστοῦ
καὶ τὴ διάδοση τοῦ Εὐαγγελίου. Μετὰ ἀπὸ λίγο πρόκειται νὰ ἔχει ἔνδοξο
μαρτυρικὸ τέλος θυσιάζοντας τὸν ἑαυτὸ του ὑπὲρ τοῦ Χριστοῦ. Σὰν
στοργικὸς λοιπὸν πνευματικὸς πατέρας τοῦ Τιμοθέου, ἐπισκόπου τῆς
Ἐφέσου, τοῦ ἀπευθύνει τὶς τελευταῖες συμβουλές, τὶς ὁποῖες ἰδιαίτερα
θὰ σεβόταν ὁ Τιμόθεος, διότι προέρχονταν ἀπὸ τὸν πρεσβύτη δέσμιο
Ἀπόστολο. Νὰ δοῦμε τί τοῦ γράφει μεταξὺ τῶν ἄλλων.
Πρόσεχε, παιδί μου Τιμόθεε, πρόσεχε
ἄγρυπνα στὰ μεγάλα καὶ ὑψηλὰ ἐπισκοπικά σου καθήκοντα. Πρόσεχε
τὸν ἑαυτό σου κατὰ τὶς ἐπιθέσεις τοῦ σατανᾶ, ὁ ὁποῖος θέλει νὰ παραβεῖς
τὸ καθῆκον σου. Πρόσεχε ὃμως καὶ τὶς ψυχὲς τῶν Χριστιανῶν τὶς ὁποῖες ἔχεις
ὑπὸ τὴν κηδεμονία καὶ τὴν ἐπίβλεψή σου. Μὴν ἀποθαρρύνεσαι ἀπὸ τὶς
δυσκολίες τοῦ ἔργου σου. Νὰ τὶς ἀντιμετωπίζεις μὲ ἀταραξία καὶ ὑπομονή.
Νὰ εἶσαι πρόθυμος γιὰ κάθε θυσία. Νὰ κηρύττεις τὸ Εὐαγγέλιο. Νὰ φέρεις
σὲ αἴσιο τέλος τὴν ὑπηρεσία πού σοῦ ἔχει ἀναθέσει ἡ Ἐκκλησία.
Ὅταν ἐγὼ ἤμουν ἐλεύθερος καὶ περιόδευα,
φρόντιζα γιὰ τὸν στηριγμὸ τῶν Χριστιανῶν. Τώρα ὅμως τὸ ἔργο αὐτὸ θὰ τὸ
ἐκτελεῖς ἐσὺ στὴν περιφέρειά σου, διότι ἐγὼ πρόκειται νὰ ἔχω τέλος
μαρτυρικό, θυσιαζόμενος ὑπὲρ τοῦ Εὐαγγελίου. Ἔφθασε πιὰ ὁ καιρὸς
πού θὰ φύγω ἀπὸ τὸν κόσμο αὐτό, γιὰ νὰ μεταβῶ στὸν ἄλλο κόσμο, κοντὰ
στὸν Χριστό, στὴ βασιλεία τῆς δόξας καὶ τῆς χαρᾶς.
Σὲ ὁλη μου τὴ ζωὴ ὡς ἀπόστολος τοῦ
Χριστοῦ ἔχω ἀγωνιστεῖ τὸν καλὸ ἀγώνα γιὰ τὴ διάδοση τοῦ Εὐαγγελίου.
Ἔχω φθάσει στὸ τέρμα τοῦ δρόμου τῆς ἀρετῆς καὶ τῆς τηρήσεως τοῦ καθήκοντος.
Ἔχω διαφυλάξει τὴν πίστη ὑπερασπίζοντάς την ἀπὸ κάθε ἐχθρὸ πού ἤθελε
νὰ τὴ νοθεύσει. Γι᾿ αὐτὸ λοιπὸν μοῦ ἐπιφυλάσσεται σὰν ἄλλο βραβεῖο
ἡ κληρονομιὰ τῆς Βασιλείας τῶν Οὐρανῶν, τὴν ὁποία ὁ Κύριος θὰ μοῦ δώσει
ὡς ἀνταμοιβὴ κατὰ τὴν ἡμέρα τῆς δευτέρας καὶ ἐνδόξου παρουσίας Του.
Αὐτὸ τὸ στεφάνι τῆς δικαιοσύνης ὁ δίκαιος Κριτὴς δὲν θὰ τὸ δώσει μόνο
σ᾿ ἐμένα ἀλλὰ καὶ σὲ ὃλους ὃσοι ἔχουν ἀγαπήσει καὶ περιμένουν μὲ πόθο
τὴν ἔνδοξη ἐμφάνισή Του.
Τὰ λόγια αὐτὰ τοῦ ἀποστόλου Παύλου
ἀποτελοῦν ἱερή Διαθήκη ὂχι μόνο γιὰ τὸν Τιμόθεο ἀλλὰ καὶ γιὰ κάθε
Χριστιανό. Ἀγωνιστὲς τῆς ἀρετῆς καὶ τοῦ καθήκοντος πρέπει νὰ εἴμαστε
κι ἐμεῖς. Ἂς προσέχουμε νὰ μὴ ραθυμοῦμε, νὰ μὴν ἀδιαφοροῦμε, ἀλλὰ μὲ
πολὺ ζῆλο νὰ ἀγωνιζόμαστε κατὰ τοῦ κακοῦ καὶ νὰ ἐκτελοῦμε τὰ χριστιανικά
μας καθήκοντα. Ἡ ἀμοιβὴ πού ὁ πανάγαθος Κύριος μᾶς ἐπιφυλάσσει εἶναι
ἀνεκτίμητης ἀξίας. Εἶναι τὸ ἀμάραντο στεφάνι τῆς δόξας. Εἶναι ἡ
κληρονομία τῆς Βασιλείας τῶν Οὐρανῶν. Ἀξίζει λοιπὸν γιὰ ἕνα τέτοιο
βραβεῖο νὰ δείξουμε κάθε προθυμία καὶ κάθε δραστηριότητα. Λίγα
χρόνια διαρκοῦν οἱ ἀγῶνες στὴ γῆ, ἐνῶ ἡ ἀμοιβὴ θὰ εἶναι αἰώνια. Ἂς ἐφαρμόζουμε
λοιπὸν πιστὰ ὃλα τὰ προστάγματα καὶ τὶς ἐντολὲς τοῦ Κυρίου μας, γιὰ νὰ
μᾶς χαρίσει κι Ἐκεῖνος τὴ Βασιλεία τῶν Οὐρανῶν.
( + Ἀρχιμανδρίτης Χριστοφόρος Παπουτσόπουλος)
ΤΟ ΙΕΡΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ
(ΠΡΟ ΤΩΝ ΦΩΤΩΝ)
Ἀρχὴ
τοῦ εὐαγγελίου Ἰησοῦ Χριστοῦ, υἱοῦ τοῦ Θεοῦ. Ὡς γέγραπται ἐν τοῖς προφήταις, ἰδοὺ ἐγὼ ἀποστέλλω
τὸν ἄγγελόν μου πρὸ προσώπου σου, ὃς κατασκευάσει τὴν ὁδόν σου ἔμπροσθέν σου· φωνὴ βοῶντος ἐν τῇ ἐρήμῳ, Ἑτοιμάσατε
τὴν ὁδὸν Κυρίου, εὐθείας ποιεῖτε τὰς τρίβους αὐτοῦ, ἐγένετο Ἰωάννης
βαπτίζων
ἐν
τῇ
ἐρήμῳ καὶ κηρύσσων βάπτισμα μετανοίας εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν. καὶ ἐξεπορεύετο
πρὸς αὐτὸν πᾶσα ἡ Ἰουδαία χώρα καὶ οἱ Ἱεροσολυμῖται, καὶ ἐβαπτίζοντο
πάντες ἐν τῷ Ἰορδάνῃ ποταμῷ ὑπ' αὐτοῦ ἐξομολογούμενοι
τὰς ἁμαρτίας αὐτῶν. ἦν δὲ ὁ Ἰωάννης
ἐνδεδυμένος τρίχας
καμήλου καὶ
ζώνην δερματίνην περὶ τὴν
ὀσφὺν αὐτοῦ, καὶ ἐσθίων ἀκρίδας
καὶ μέλι ἄγριον. καὶ ἐκήρυσσε λέγων· Ἔρχεται ὁ ἰσχυρότερός
μου ὀπίσω μου, οὗ οὐκ εἰμὶ ἱκανὸς κύψας λῦσαι τὸν ἱμάντα τῶν ὑποδημάτων
αὐτοῦ. ἐγὼ μὲν ἐβάπτισα
ὑμᾶς ἐν ὕδατι, αὐτὸς δὲ βαπτίσει ὑμᾶς ἐν Πνεύματι ἁγίῳ.
(Μαρκ. α΄[1] 1-8)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ
Ὁ Ἰωάννης ὁ Πρόδρομος ἔγινε ἡ ἀρχή
τοῦ χαροποιοῦ μηνύματος γιά τήν ἔλευση στόν κόσμο τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ, ὁ ὁποῖος εἶναι
ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ πού ἔγινε ἄνθρωπος. Καί ἔγινε ὁ Ἰωάννης ἡ ἀρχή τοῦ εὐαγγελίου, ὅπως
ἔχει προφητευθεῖ καί εἶναι γραμμένο στούς προφῆτες. Στό βιβλίο δηλαδή τοῦ
προφήτη Μα λαχία
λέει ὁ ἐπουράνιος Πατέρας στό Μεσσία: Ἰδού, ἐγώ ἀποστέλλω τόν ἀγγελιοφόρο μου πρίν
ἀπό σένα καί μπροστά ἀπό σένα. Αὐτός θά προετοιμάσει τίς ψυχές τῶν ἀνθρώπων γιά
νά σέ ὑποδεχθοῦν ὡς Σωτήρα καί Λυτρωτή. Κι ἔτσι θά προετοιμάσει τό δρόμο ἀπό
τόν ὁποῖο θά πλησιάσεις ὡς διδάσκαλος καί Σωτήρας τούς ἀνθρώπους. Ὁ
ἀγγελιοφόρος αὐτός εἶναι ἐκεῖνος γιά τόν ὁποῖο προφήτευσε ὁ προφήτης Ἡσαΐας τά ἑξῆς:
Φωνή ἀνθρώπου πού κραυγάζει στήν ἔρημο καί λέει: Ἑτοιμάστε τό δρόμο ἀπ᾿
τόν ὁποῖο θά ἔλθει σέ σᾶς
ὁ Κύριος· κάνετε ἴσιες καί ὁμαλές τίς διαβάσεις ἀπ’ τίς ὁποῖες θά περάσει.
Ξεριζῶστε δηλαδή ἀπ’ τίς ψυχές σας τά ἀγκάθια τῶν ἁμαρτωλῶν παθῶν καί ρίξτε
μακριά τίς πέτρες τοῦ ἐγωισμοῦ καί τῆς πωρώσεως· καί καθαρίστε μέ τή μετάνοια
τό ἐσωτερικό σας, γιά νά δεχθεῖ τόν Κύριο. Καί ἔγινε ὁ Ἰωάννης ἀρχή τοῦ εὐαγγελίου,
μέ τό νά βαπτίζει στήν ἔρημο καί μέ τό νά κηρύττει βάπτισμα πού ἔπρεπε νά
συνοδεύεται μέ ἐσωτερική μετάνοια, ἔτσι ὥστε οἱ βαπτισμένοι νά λάβουν ἀργότερα
τήν ἄφεση τῶν ἁμαρτιῶν τους, τήν ὁποία θά τούς ἐξασφάλιζε ὁ Μεσσίας πού θά ἐρχόταν
μετά τόν Ἰωάννη. Καί πήγαιναν σ᾿ αὐτόν οἱ κάτοικοι ὅλης τῆς Ἰουδαίας
καί οἱ Ἱεροσολυμίτες. Καί βαπτίζονταν ὅλοι ἀπό τόν Ἰωάννη στόν Ἰορδάνη ποταμό, ἐνῶ
συγχρόνως ἐξομολογοῦνταν φανερά τίς ἁμαρτίες τους. Ἀλλά
καί ἡ ὅλη ζωή καί ἡ ἐμφάνιση τοῦ Ἰωάννη ἦταν σύμφωνη μέ τό κήρυγμά του σέ ὅλα.
Φοροῦσε δηλαδή ἔνδυμα ὑφασμένο ἀπό τρίχες καμήλας καί εἶχε δερμάτινη ζώνη γύρω ἀπ’
τή μέση του, κι ἔτρωγε ἀκρίδες, ἀπό ἐκεῖνες πού ἔφερνε ὁ ἄνεμος σάν σύννεφο ἀπ’
τήν Ἀραβία στήν ἔρημο, καί μέλι πού ἀποθήκευαν τά ἄγρια μελίσσια μέσα στίς
σχισμές τῶν βράχων. Καί κήρυττε λέγοντας: Ἔρχεται ὕστερα ἀπό μένα ἐκεῖνος πού εἶναι
πιό δυνατός ἀπό μένα λόγῳ τοῦ ἀξιώματός του καί τῆς θείας φύσεώς του. Μπροστά
του ἐγώ δέν εἶμαι ἄξιος νά σκύψω καί νά λύσω ὡς δοῦλος τό λουρί τῶν ὑποδημάτων του.
Ἐγώ σᾶς βάπτισα μέ νερό, αὐτός ὅμως θά σᾶς βαπτίσει μέ Πνεῦμα Ἅγιον, τό ὁποῖο
θά καθαρίσει καί τίς ψυχές σας.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου