ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΕΩΣ
(22 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2024)
ΕΩΘΙΝΟΝ Δ΄
Τῇ μιᾷ τῶν Σαββάτων, ὄρθρου βαθέος ἦλθον ἐπὶ τὸ
μνῆμα, φέρουσαι ἃ ἡτοίμασαν ἀρώματα, καί τινες σὺν αὐταῖς. Εὗρον δὲ τὸν λίθον ἀποκεκυλισμένον
ἀπὸ τοῦ μνημείου, καὶ εἰσελθοῦσαι οὐχ εὗρον τὸ σῶμα τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ. καὶ ἐγένετο
ἐν τῷ διαπορεῖσθαι αὐτὰς περὶ τούτου, καὶ Ἰδού, δύο ἄνδρες ἐπέστησαν αὐταῖς ἐν ἐσθήσεσιν
ἀστραπτούσαις. ἐμφόβων δὲ γενομένων αὐτῶν καὶ κλινουσῶν τὰ πρόσωπον εἰς τὴν γῆν,
εἶπον πρὸς αὐτάς, Τί ζητεῖτε τὸν ζῶντα μετὰ τῶν νεκρῶν; οὐκ ἔστιν ᾧδε, ἀλλ' ἠγέρθη.
μνήσθητε ὡς ἐλάλησεν ὑμῖν, ἔτι ὢν ἐν τῇ Γαλιλαίᾳ, λέγων, ὅτι δεῖ τὸν υἱὸν τοῦ ἀνθρώπου
παραδοθῆναι εἰς χεῖρας ἀνθρώπων ἁμαρτωλῶν, καὶ σταυρωθῆναι, καὶ τῇ τρίτῃ ἡμέρᾳ ἀναστῆναι.
καὶ ἐμνήσθησαν τῶν ῥημάτων αὐτοῦ, καὶ ὑποστρέψασαι ἀπὸ τοῦ μνημείου, ἀπήγγειλαν
ταῦτα πάντα τοῖς ἕνδεκα καὶ πᾶσι τοῖς λοιποῖς. ἦσαν δὲ ἡ Μαγδαληνὴ Μαρία καὶ Ἰωάννα
καὶ Μαρία Ἰακώβου, καὶ αἱ λοιπαὶ σὺν αὐταῖς, αἳ ἔλεγον πρὸς τοὺς ἀποστόλους ταῦτα.
καὶ ἐφάνησαν ἐνώπιον αὐτῶν ὡσεὶ λῆρος τὰ ῥήματα αὐτῶν, καὶ ἠπίστουν αὐταῖς. ὁ δὲ
Πέτρος ἀναστὰς ἒδραμεν ἐπὶ τὸ μνημεῖον, καὶ παρακύψας βλέπει τὰ ὀθόνια κείμενα
μόνα, καὶ ἀπῆλθε, πρὸς ἑαυτόν θαυμάζων τὸ γεγονός.
(Λουκ. κδ΄[24] 1 – 12)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
1 Τὴν πρώτη ὅμως ἡμέρα τῆς ἑβδομάδος ἀπὸ τὰ βαθιὰ χαράματα
ἦλθαν οἱ γυναῖκες στὸ μνῆμα φέρνοντας τὰ ἀρώματα ποὺ εἶχαν ἑτοιμάσει. Μαζί τους
ἦλθαν καὶ μερικὲς ἄλλες. 2 Βρῆκαν τότε τὴν πέτρα ποὺ ἔφραζε τὸ μνημεῖο νὰ εἶναι
κυλισμένη μακριὰ ἀπ᾿ αὐτό. 3 Κι ὅταν μπῆκαν στὸ μνημεῖο, δὲν βρῆκαν τὸ σῶμα τοῦ
Κυρίου Ἰησοῦ. 4 Κι ἐνῶ βρίσκονταν σὲ μεγάλη ἀπορία γιὰ τὸ γεγονὸς αὐτό, ξαφνικά, δύο ἄγγελοι παρουσιάσθηκαν
μπροστά τους ὡς ἄνδρες μὲ στολὲς ποὺ ἄστραφταν ἀπὸ λαμπρότητα. 5 Κι ἐνῶ αὐτὲς
κατατρομαγμένες ἔγερναν τὸ πρόσωπό τους στὴ γῆ ἀπὸ εὐλάβεια κι ἐπειδὴ δὲν ἄντεχαν
τὴ λάμψη τῶν ἀγγέλων, εἶπαν οἱ ἄγγελοι σ᾿ αὐτές: Γιατί ζητᾶτε ἀνάμεσα στοὺς
νεκροὺς αὐτὸν ποὺ τώρα πλέον εἶναι ζωντανός; 6 Δὲν εἶναι ἐδῶ, ἀλλὰ ἀναστήθηκε.
Θυμηθεῖτε πῶς σᾶς μίλησε καὶ τί σᾶς εἶχε πεῖ ὅταν ἀκόμη ἦταν στὴ Γαλιλαία, 7
λέγοντας ὅτι σύμφωνα μὲ τὸ προκαθορισμένο σχέδιο τοῦ Θεοῦ πρέπει ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου
νὰ παραδοθεῖ σὲ χέρια ἀνθρώπων ἁμαρτωλῶν καὶ νὰ σταυρωθεῖ, καὶ τὴν τρίτη ἡμέρα ἀπὸ
τὸ θάνατό του νὰ ἀναστηθεῖ. 8 Τότε οἱ μυροφόρες γυναῖκες θυμήθηκαν τὰ λόγια τοῦ
Κυρίου. 9 Κι ἀφοῦ ἐπέστρεψαν ἀπὸ τὸ μνημεῖο, τὰ ἀνήγγειλαν ὅλα αὐτὰ στοὺς ἕνδεκα
μαθητὲς καὶ σ᾿ ὅλους τοὺς ἄλλους ποὺ ἦταν μαζὶ μὲ τοὺς ἀποστόλους. 10 Οἱ γυναῖκες
ποὺ τὰ ἔλεγαν αὐτὰ στοὺς ἀποστόλους ἦταν ἡ Μαγδαληνὴ Μαρία καὶ ἡ Ἰωάννα καὶ ἡ
Μαρία ἡ μητέρα τοῦ Ἰακώβου καὶ οἱ ὑπόλοιπες ποὺ ἦταν μαζί τους. 11 Τὰ λόγια
τους ὅμως αὐτὰ φάνηκαν στοὺς μαθητὲς σὰν φλυαρία καὶ ἐπινόηση τῆς φαντασίας
τους. Καὶ δὲν τὶς πίστευαν. 12 Παρόλα αὐτά ὅμως ὁ Πέτρος σηκώθηκε κι ἔτρεξε στό μνημεῖο. Κι ἀφοῦ
ἔσκυψε ἀπό τή θύρα, βλέπει μόνο τούς νεκρικούς ἐπιδέσμους νά εἶναι κάτω στό
μνημεῖο, χωρίς τό σῶμα. Τότε ἐπέστρεψε στό σπίτι πού ἔμενε γεμάτος ἀπορία κι ἔκπληξη
γι᾿ αὐτό πού εἶχε γίνει.
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (ΠΡΟ ΤΗΣ
ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΕΩΣ)
Ἀδελφοί,
πίστει παρῴκησεν Ἀβραάμ εἰς τήν γῆν τῆς ἐπαγγελίας ὡς ἀλλοτρίαν, ἐν σκηναῖς κατοικήσας μετὰ Ἰσαὰκ καὶ Ἰακὼβ τῶν συγκληρονόμων τῆς ἐπαγγελίας τῆς αὐτῆς· ἐξεδέχετο γὰρ τὴν τοὺς θεμελίους ἔχουσαν πόλιν, ἧς τεχνίτης καὶ δημιουργὸς ὁ Θεός. Καὶ τί ἔτι λέγω; ἐπιλείψει γὰρ με διηγούμενον ὁ χρόνος περὶ Γεδεών, Βαράκ,
Σαμψών, Ἰεφθάε, Δαυῒδ
τε καὶ Σαμουὴλ καὶ τῶν προφητῶν, οἳ διὰ πίστεως κατηγωνίσαντο
βασιλείας, εἰργάσαντο δικαιοσύνην, ἐπέτυχον ἐπαγγελιῶν, ἔφραξαν στόματα λεόντων, ἔσβεσαν δύναμιν πυρός, ἔφυγον στόματα μαχαίρας, ἐνεδυναμώθησαν ἀπὸ ἀσθενείας, ἐγενήθησαν ἰσχυροὶ ἐν πολέμῳ,
παρεμβολὰς ἔκλιναν ἀλλοτρίων· ἔλαβον γυναῖκες ἐξ ἀναστάσεως τοὺς νεκροὺς αὐτῶν· ἄλλοι δὲ ἐτυμπανίσθησαν, οὐ προσδεξάμενοι τὴν ἀπολύτρωσιν, ἵνα κρείττονος ἀναστάσεως τύχωσιν· ἕτεροι δὲ ἐμπαιγμῶν καὶ μαστίγων πεῖραν ἔλαβον, ἔτι δὲ δεσμῶν καὶ φυλακῆς· ἐλιθάσθησαν, ἐπρίσθησαν, ἐπειράσθησαν, ἐν φόνῳ μαχαίρας ἀπέθανον, περιῆλθον ἐν μηλωταῖς, ἐν αἰγείοις δέρμασιν, ὑστερούμενοι, θλιβόμενοι,
κακουχούμενοι, ὧν οὐκ ἦν ἄξιος ὁ κόσμος, ἐν ἐρημίαις πλανώμενοι
καὶ ὄρεσι καὶ σπηλαίοις καὶ ταῖς ὀπαῖς τῆς γῆς. Καὶ οὗτοι πάντες μαρτυρηθέντες
διὰ τῆς πίστεως
οὐκ ἐκομίσαντο τὴν ἐπαγγελίαν, τοῦ Θεοῦ περὶ ἡμῶν κρεῖττόν τι προβλεψαμένου, ἵνα μὴ χωρὶς ἡμῶν τελειωθῶσι.
(Ἑβρ. ια΄[11] 9-10, 32- 40)
ΣΚΕΨΕΙΣ – ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ – ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ
1. ΠΑΡΟΙΚΟΙ ΚΑΙ ΠΑΡΕΠΙΔΗΜΟΙ
Ἡ μεγάλη ἑορτὴ πλησιάζει. Ἡ σημερινὴ Κυριακή – Κυριακή πρὸ τῶν
Χριστουγέννων – εἶναι ἀφιερωμένη στή μνήμη τῶν ἁγίων τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης ἀπό
τὸν Ἀδὰμ μέχρι τὸν Ἰωσήφ, τὸν Μνήστορα τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου. Στή μνήμη ἐπίσης
ὅλων τῶν Προφητῶν καὶ τῶν Προφητίδων καὶ μάλιστα τοῦ Προφήτου Δανιὴλ καὶ τῶν
ἁγίων Τριῶν Παίδων.
Ἡ πρώτη φράση τοῦ Ἀποστολικοῦ ἀναγνώσματος, ποὺ ἀναγινώσκεται πρὸς τιμή
τους, ἀναφέρεται στόν Πατριάρχη Ἀβραάμ: «πίστει
παρῴκησεν Ἀβραάμ», μᾶς λέγει, «εἰς
τὴν γῆν τῆς ἐπαγγελίας ὡς ἀλλοτρίαν, ἐν σκηναῖς κατοικήσας μετὰ Ἰσαὰκ καὶ Ἰακὼβ
τῶν συγκληρονόμων τῆς ἐπαγγελίας τῆς αὐτῆς». Δηλαδή, χάρη στήν πίστη του ὁ
Ἀβραάμ ἔμεινε σάν περαστικὸς στὸν τόπο, πού τοῦ εἶχε ὑποσχεθεῖ ὁ Θεός, σάν νὰ
ἦταν ξένη χώρα καὶ ὄχι δική του. Καὶ κατοίκησε σὲ σκηνὲς μαζὶ μὲ τὸν Ἰσαὰκ καὶ
τὸν Ἰακώβ, ποὺ ἦσαν συγκληρονόμοι τῆς ἴδιας ὑπόσχεσης τοῦ Θεοῦ.
Μᾶς ἐντυπωσιάζει τὸ γεγονός, ὅτι ὁ μέγας Πατριάρχης ἔμενε σάν ξένος καὶ
περαστικὸς «εἰς τὴν γῆν τῆς ἐπαγγελίας»,
στὸν τόπο, ποὺ ἀμετάκλητα εἶχε ὑποσχεθεῖ ὁ Θεὸς ὅτι ἀνήκει στὸν ἴδιο καὶ τοὺς
ἀπογόνους του. Μᾶς ἐντυπωσιάζει ἐπίσης τὸ ὅτι ἔμενε σὲ σκηνή, μολονότι ἦταν
πλούσιος καὶ θὰ μποροῦσε νὰ κτίσει ὄχι ἁπλῶς ἕνα σπίτι, ἀλλά μέγαρα. Τὸ ἔκανε
αὐτό, μᾶς λέγει τὸ ἀνάγνωσμα στή συνέχεια, διότι δὲν ἦταν προσκολλημένος σ'
αὐτὸν τὸν μάταιο κόσμο, ἀλλά ἦταν στραμμένος πρὸς τὸν Οὐρανό, πρὸς τὴν Οὐράνια
Πόλη, τὴ Βασιλεία τοῦ Θεοῦ.
Εὐλογημένη ψυχὴ ὁ Ἀβραάμ! Ἀξιομίμητος! Μέσα ἀπό τὰ βάθη τῶν 4000 ἐτῶν, πού
μᾶς χωρίζουν ἀπό τὴν ἐποχή του, τὸν αἰσθανόμαστε τόσο κοντά μας! Βλέπουμε τὸ
φωτεινὸ βλέμμα του νά ἀτενίζει τὸν Οὐρανό, τὸ πρόσωπό του νά 'ναι στραμμένο
πρὸς τὰ ἄνω· ἀκοῦμε τὴ στοργικὴ φωνή του νά μᾶς προτρέπει πατρικά:
Παιδιά μου, μὴ παρασύρεσθε ἀπό τὶς ἀπατηλὲς καὶ φευγαλέες ἀπολαύσεις αὐτοῦ
τοῦ κόσμου. Δὲν εἶσθε μόνιμοι πάνω στὴ γῆ. Ἡ Πατρίδα σας εἶναι ὁ Οὐρανός. Ἐκεῖ
λοιπὸν ἂς εἶναι καρφωμένο τὸ βλέμμα σας. Στὴν εὐλογημένη Βασιλεία, ποὺ ὁ Θεός
θεμελίωσε γιά σᾶς «πρὸ καταβολῆς κόσμου».
Στὴ μόνιμη καὶ ἀληθινὴ καὶ αἰωνία Πατρίδα σας!
2. ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΚΑΤΟΡΘΩΜΑΤΑ
Τὰ ἡρωικά κατορθώματα, ποὺ ἐπιτέλεσαν μέ τή δύναμη τῆς πίστης οἱ ἅγιοι
ἄνδρες τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, περιγράφει στή συνέχεια τὸ ἀνάγνωσμά μας.
Σύντριψαν, λέγει, βασίλεια, ἔφραξαν στόματα λιονταριῶν, ἔσβησαν φωτιές,
ἀναδείχθησαν ἀνίκητοι σὲ πολέμους, διάλυσαν ἐχθρικὰ στρατεύματα καὶ τόσα ἄλλα.
Ὅλα αὐτὰ προτρέπουν καί ἐμᾶς τοὺς σημερινοὺς πιστοὺς νὰ εἴμαστε θαρραλέοι
στοὺς πνευματικοὺς ἀγῶνες. Ἀγῶνες, πού, ὡς πρὸς τὴν ἔνταση καὶ τὴν κρισιμότητά
τους, εἶναι ἀφάνταστα δύσκολοι, τιτάνιοι. Διότι ἡ πάλη μας δὲν εἶναι ἐναντίον
ἀνθρώπων, ἀλλά πρὸς τὰ δαιμονικὰ τάγματα, πρὸς τοὺς κοσμοκράτορες τοῦ
βυθισμένου στό σκοτάδι κόσμου μας. Ἔχουμε νὰ παλαίψουμε ἐναντίον πονηρῶν
πνευμάτων, νὰ μονομαχήσουμε μὲ τὸν σατανᾶ, τὸν ἄρχοντα τοῦ σκότους.
Θά ἐπιτύχουμε νὰ τὸν νικήσουμε; Μὲ τὶς δικὲς μας δυνάμεις ποτέ. Μὲ τὴ
δύναμη τῆς πίστης ὅμως, τῆς πίστης στήν αἰώνια νίκη τοῦ Χριστοῦ μας, ναί. Θὰ
τὸν συντρίψουμε!
Νὰ τονώσουμε λοιπὸν μέσα μας τὴν πίστη! Νὰ πιστεύουμε ἀκράδαντα πώς ὁ
Κύριός μας εἶναι μαζί μας, καί πώς – ἄν καὶ ἐμεῖς μείνουμε κοντά Του – θὰ
νικήσουμε καὶ τὸν κόσμο καὶ τὸν κοσμοκράτορα διάβολο.
3. ΤΑ ΦΡΙΚΤΑ ΠΑΘΗΜΑΤΑ
Ἂν τὰ μεγάλα κατορθώματα τῶν ἁγίων μᾶς προξενοῦν κατάπληξη καί θαυμασμό, τὰ
ὅσα βλέπουμε στή συνέχεια μᾶς ἀφήνουν ἄφωνους. Τί βλέπουμε; Βλέπουμε τὰ
παθήματα ποὺ ὑπέστησαν, χάριν τῆς πίστεως τους τόν Θεό, οἱ ἡρωικοὶ αὐτοὶ
ἀνδρες. Καί τί παθήματα! Δέθηκαν πάνω στὰ βασανιστικὰ τύμπανα, μαστιγώθηκαν,
φυλακίσθηκαν, λιθοβολήθηκαν, πριονίσθηκαν, τριγυρνοῦσαν ντυμένοι μὲ δέρματα
προβάτων καί γιδιῶν στὶς ἐρημιές, στὰ βουνά, στὶς σπηλιὲς καί στὶς τρύπες τῆς
γῆς.
Ὤ γενναῖοι καὶ πανθαύμαστοι ἥρωες τῆς πίστεως, πόσο μᾶς συγκινεῖ τὸ
ἀδούλωτο φρόνημά σας! Οἱ καρδιὲς σας φλέγονταν ἀπό τὴν ἀγάπη τοῦ Θεοῦ. Γι’ αὐτὸ
καί, παρόλο ὅτι ζήσατε πρὸ τῆς Χάριτος, στή ἐποχὴ τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, ἐν
τούτοις δεχθήκατε μὲ χαρὰ ὅλα αὐτὰ τὰ φρικτὰ μαρτύρια. Εἶσθε νικητές! Εἶσθε
μακάριοι! Εἶσθε εὐλογημένοι!
Σήμερα ἐμεῖς ζοῦμε μὲ ἀνέσεις. Διωγμοὺς γιὰ τὴν πίστη δὲν ἀντιμετωπίζουμε.
Ἑπομένως μαρτύρια καὶ βασανιστήρια δὲν ἔχουμε. Ἀλλά καὶ τὸ νὰ κακοπαθήσουμε
λίγο χάριν τοῦ Χριστοῦ τὸ δεχόμαστε; Νὰ ἀδικηθοῦμε, νὰ περιφρονηθοῦμε, νὰ
περιπαιχτοῦμε χάριν τοῦ Χριστοῦ εἴμαστε πρόθυμοι; Ἀμφίβολο. Γιατί ὅμως;
Μήπως, διότι δὲν Τὸν ἀγαποῦμε; Ἢ Τὸν ἀγαποῦμε λίγο; Ὤ, νὰ μπορούσαμε νὰ
παραδειγματισθοῦμε ἀπό τὶς μεγάλες αὐτὲς μορφὲς τῶν ἡρώων τῆς πίστεως! Νά
ἀγαποῦμε καί ἐμεῖς τὸν Κύριό μας μὲ ἀγάπη θερμὴ καί φλογερή! Νὰ μένουμε πιστοὶ
στὸ θέλημά Του, ὅπως μᾶς παραγγέλλει ὁ Ἴδιος (Ἀποκ. β'[2] 10): «ἄχρι θανάτου»! Νὰ δεχόμαστε μὲ προθυμία
καί ἐμπιστοσύνη τὶς μικρὲς θλίψεις καὶ ταλαιπωρίες τῆς ζωῆς μας. Καί, ἄν ἡ ὥρα
τό καλέσει, νὰ ἀξιωθοῦμε καί διωγμοὺς νὰ ὑποφέρουμε πρὸς χάρη Του! Καί τότε
Ἐκεῖνος θὰ μᾶς χαρίσει τὸ στεφάνι τῆς νίκης:
«Γίνου πιστὸς ἄχρι θανάτου, καὶ δώσω σοι τὸν στέφανον τῆς ζωῆς». Ἀμήν!
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ
«Ο ΣΩΤΗΡ»)
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ (ΠΡΟ ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΕΩΣ)
Βίβλος γενέσεως Ἰησοῦ Χριστοῦ, υἱοῦ Δαυῒδ, υἱοῦ Ἀβραάμ. Ἀβραὰμ ἐγέννησε τὸν Ἰσαάκ, Ἰσαὰκ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἰακώβ, Ἰακὼβ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἰούδαν καὶ τοὺς ἀδελφοὺς αὐτοῦ, Ἰούδας δὲ ἐγέννησε τὸν Φαρὲς καὶ τὸν Ζαρὰ ἐκ τῆς Θάμαρ, Φαρὲς δὲ ἐγέννησε τὸν Ἑσρώμ, Ἑσρὼμ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἀράμ, Ἀρὰμ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἀμιναδάβ, Ἀμιναδὰβ δὲ ἐγέννησε τὸν Ναασσών, Ναασσὼν δὲ ἐγέννησε τὸν Σαλμών, Σαλμὼν δὲ ἐγέννησε τὸν Βοὸζ ἐκ τῆς Ραχάβ, Βοὸζ δὲ ἐγέννησε τὸν Ὠβὴδ ἐκ τῆς Ρούθ, Ὠβὴδ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἰεσσαί, Ἰεσσαὶ δὲ ἐγέννησε τὸν Δαυῒδ τὸν βασιλέα. Δαυῒδ δὲ ἐγέννησε τὸν Σολομῶντα ἐκ τῆς τοῦ Οὐρίου, Σολομὼν δὲ ἐγέννησε τὸν Ροβοάμ, Ροβοὰμ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἀβιά, Ἀβιὰ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἀσά, Ἀσὰ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἰωσαφάτ, Ἰωσαφὰτ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἰωράμ, Ἰωρὰμ δὲ ἐγέννησε τὸν Ὀζίαν, Ὀζίας δὲ ἐγέννησε τὸν Ἰωάθαμ, Ἰωάθαμ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἀχαζ, Ἀχαζ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἑζεκίαν, Ἑζεκίας δὲ ἐγέννησε τὸν Μανασσῆ, Μανασσῆς δὲ ἐγέννησε τὸν Ἀμών, Ἀμὼν δὲ ἐγέννησε τὸν Ἰωσίαν, Ἰωσίας δὲ ἐγέννησε τὸν Ἰεχονίαν καὶ τοὺς ἀδελφοὺς αὐτοῦ ἐπὶ τῆς μετοικεσίας Βαβυλῶνος.
Μετὰ δὲ τὴν μετοικεσίαν Βαβυλῶνος Ἰεχονίας ἐγέννησε τὸν Σαλαθιήλ, Σαλαθιὴλ δὲ ἐγέννησε τὸν Ζοροβάβελ, Ζοροβάβελ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἀβιούδ, Ἀβιοὺδ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἐλιακείμ, Ἐλιακεὶμ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἀζώρ, Ἀζὼρ δὲ ἐγέννησε τὸν Σαδώκ, Σαδὼκ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἀχείμ, Ἀχεὶμ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἐλιούδ, Ἐλιοὺδ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἐλεάζαρ, Ἐλεάζαρ δὲ ἐγέννησε τὸν Ματθάν, Ματθὰν δὲ ἐγέννησε τὸν Ἰακώβ, Ἰακὼβ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἰωσὴφ τὸν ἄνδρα Μαρίας, ἐξ ἧς ἐγεννήθη Ἰησοῦς ὁ λεγόμενος
Χριστός. Πᾶσαι οὖν αἱ γενεαὶ ἀπὸ Ἀβραὰμ ἕως Δαυῒδ
γενεαὶ δεκατέσσαρες, καὶ ἀπὸ Δαυῒδ ἕως τῆς μετοικεσίας Βαβυλῶνος γενεαὶ
δεκατέσσαρες, καὶ ἀπὸ τῆς μετοικεσίας Βαβυλῶνος ἕως τοῦ Χριστοῦ γενεαὶ δεκατέσσαρες.
Τοῦ δὲ Ἰησοῦ Χριστοῦ ἡ γέννησις οὕτως ἦν· μνηστευθείσης τῆς μητρὸς αὐτοῦ Μαρίας τῷ Ἰωσήφ, πρὶν ἢ συνελθεῖν αὐτοὺς εὑρέθη ἐν γαστρὶ ἔχουσα ἐκ Πνεύματος ἁγίου. Ἰωσὴφ δὲ ὁ ἀνὴρ αὐτῆς, δίκαιος ὢν καὶ μὴ θέλων αὐτὴν παραδειγματίσαι,
ἐβουλήθη λάθρᾳ ἀπολῦσαι αὐτήν. Ταῦτα δὲ αὐτοῦ ἐνθυμηθέντος ἰδοὺ ἄγγελος Κυρίου
κατ' ὄναρ ἐφάνη
αὐτῷ
λέγων· Ἰωσὴφ υἱὸς
Δαυῒδ, μὴ φοβηθῇς
παραλαβεῖν Μαριὰμ τὴν γυναῖκά
σου, τὸ γὰρ ἐν αὐτῇ γεννηθὲν ἐκ πνεύματός ἐστιν ἁγίου· τέξεται δὲ υἱὸν καὶ καλέσεις τὸ ὄνομα αὐτοῦ Ἰησοῦν, αὐτὸς γὰρ σώσει τὸν λαὸν αὐτοῦ ἀπὸ τῶν ἁμαρτιῶν αὐτῶν. Τοῦτο δὲ ὅλον γέγονεν
ἵνα πληρωθῇ τὸ ῥηθὲν ὑπὸ τοῦ Κυρίου διὰ τοῦ προφήτου λέγοντος· Ἰδοὺ ἡ παρθένος ἐν γαστρὶ ἕξει καὶ τέξεται υἱόν, καὶ καλέσουσι τὸ ὄνομα αὐτοῦ Ἐμμανουήλ, ὅ ἐστιν μεθερμηνευόμενον Μεθ' ἡμῶν ὁ Θεός. Διεγερθεὶς δὲ ὁ Ἰωσὴφ ἀπὸ τοῦ ὕπνου ἐποίησεν ὡς προσέταξεν
αὐτῷ ὁ ἄγγελος Κυρίου καὶ παρέλαβε τὴν γυναῖκα αὐτοῦ, καὶ οὐκ ἐγίνωσκεν αὐτὴν ἕως οὗ ἔτεκε τὸν υἱόν αὐτῆς τὸν πρωτότοκον, καὶ ἐκάλεσε τὸ ὄνομα αὐτοῦ Ἰησοῦν.
(Ματθ. α΄[1] 1-25)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Γενεαλογικὸς
κατάλογος στὸν ὁποῖο φαίνεται ἀκριβῶς ἀπὸ ποῦ κατάγεται ὁ Ἰησοῦς
Χριστός, ὁ ἀπόγονος τοῦ Δαβίδ, ὁ ὁποῖος πάλι ἦταν ἀπόγονος τοῦ Ἀβραάμ.
Ὁ Ἀβραὰμ γέννησε τὸν Ἰσαάκ, ὁ Ἰσαὰκ γέννησε τὸν Ἰακώβ, ὁ Ἰακὼβ
γέννησε τὸν Ἰούδα καὶ τοὺς ἀδελφούς του, ὁ Ἰούδας γέννησε δίδυμα
παιδιά, τὸν Φαρὲς καὶ τὸν Ζαρὰ ἀπὸ τὴ νύφη του τὴ Θάμαρ, ὁ Φαρὲς γέννησε
τὸν Ἐσρώμ, ὁ Ἐσρώμ γέννησε τὸν Ἀράμ, ὁ Ἀρὰμ γέννησε τὸν Ἀμιναδάβ, ὁ Ἀμιναδὰβ
γέννησε τὸν Ναασσών, ὁ Ναασσών γέννησε τὸν Σαλμών, ὁ Σαλμών γέννησε
τὸν Βοὸζ ἀπὸ τὴ Ραχὰβ τὴν πόρνη, ἡ ὁποία δέχθηκε στὴν Ἱεριχώ τοὺς κατασκόπους
τοῦ Ἰησοῦ τοῦ Ναυῆ καὶ τοὺς φυγάδευσε σώους· ὁ Βοὸζ γέννησε τὸν Ὠβήδ ἀπὸ
τὴ Ρούθ, ἡ ὁποία ὡς προσήλυτη Μωαβίτισσα καταγόταν ἀπὸ ἔθνος πολὺ
μισητὸ στοὺς Ἑβραίους· ὁ Ὠβήδ γέννησε τὸν Ἰεσσαί, ὁ Ἰεσσαί γέννησε τὸν
Δαβὶδ τὸν βασιλιά. Ὁ Δαβὶδ ὁ βασιλιὰς γέννησε τὸν Σολομώντα ἀπὸ τὴ
γυναίκα πού ὑπῆρξε σύζυγος τοῦ Οὐρία, γιὰ νὰ φαίνεται σαφῶς ὄχι μόνο
ἀπὸ τὶς περιπτώσεις τῆς Θάμαρ καὶ τῆς Ραχάβ, ἀλλά καὶ ἀπὸ τὸ ὀλίσθημα
αὐτὸ τοῦ Δαβίδ, ὅτι ἡ ἁμαρτία εἶχε εἰσχωρήσει καὶ σ' αὐτοὺς τοὺς προγόνους
τοῦ Μεσσία. Ὁ Σολομών γέννησε τὸν Ροβοάμ, ὁ Ροβοὰμ γέννησε τὸν Ἀβιά,
ὁ Ἀβιὰ γέννησε τὸν Ἀσά, ὁ Ἀσὰ ἀπέκτησε τρισέγγονο τὸν Ἰωσαφάτ, ὁ
Ἰωσαφάτ γέννησε τὸν Ἰωράμ, ὁ Ἰωράμ ἀπέκτησε τρισέγγονο τὸν Ὀζία, ὁ
Ὀζίας γέννησε τὸν Ἰωάθαμ, ὁ Ἰωάθαμ γέννησε τὸν Ἄχαζ, ὁ Ἄχαζ γέννησε τὸν
Ἐζεκία, ὁ Ἐζεκίας γέννησε τὸν Μανασσῆ, ὁ Μανασσῆς γέννησε τὸν Ἀμών, ὁ
Ἀμών γέννησε τὸν Ἰωσία, ὁ Ἰωσίας γέννησε τὸν Ἰωαχίμ ἢ Ἰεχονία καὶ τοὺς ἀδελφούς
του στὰ χρόνια ἐκεῖνα τῆς αἰχμαλωσίας τῶν Ἰουδαίων στὴ Βαβυλώνα. Ὅταν
λοιπὸν οἱ Ἰουδαῖοι μεταφέρθηκαν ὡς αἰχμάλωτοι στὴ Βαβυλώνα, ὁ
Ἰεχονίας γέννησε ἐκεῖ τὸν Σαλαθιήλ, ὁ Σαλαθιὴλ γέννησε τὸν Ζοροβάβελ,
καὶ τοῦ Ζοροβάβελ ἀπόγονος ὑπῆρξε ὁ Ἀβιούδ. Ὁ Ἀβιοὺδ γέννησε τὸν
Ἐλιακείμ, ὁ Ἐλιακείμ γέννησε τὸν Ἀζώρ, ὁ Ἀζὼρ γέννησε τὸν Σαδώκ, ὁ Σαδὼκ
γέννησε τὸν Ἀχείμ, ὁ Ἀχείμ γέννησε τὸν Ἐλιούδ, ὁ Ἐλιούδ γέννησε τὸν Ἐλεάζαρ,
ὁ Ἐλεάζαρ γέννησε τὸν Ματθάν, ὁ Ματθάν γέννησε τὸν Ἰακώβ, κι ὁ Ἰακὼβ
γέννησε τὸν Ἰωσὴφ τὸν ἀρραβωνιαστικὸ τῆς Μαρίας. Ἀλλά καί ἡ Μαρία
καταγόταν ἀπ' τὸ ἴδιο γένος ἀπὸ τὸ ὁποῖο καταγόταν κι ὁ Ἰωσήφ. Ἀπὸ
τὴ Μαρία αὐτή, ἡ ὁποία ἦταν ἀπόγονος τοῦ Δαβὶδ καὶ τοῦ Ἀβραάμ, γεννήθηκε
ὁ Ἰησοῦς πού ἐπονομάζεται Χριστός. Σύμφωνα λοιπὸν μὲ τὸν παραπάνω
κατάλογο ὅλες οἱ γενιὲς πού ἔζησαν ἀπὸ τὸν Ἀβραὰμ μέχρι τὸν Δαβίδ,
ὅπως ἀριθμοῦνται ἀπό τους συντάκτες τοῦ καταλόγου, εἶναι γενιὲς δεκατέσσερις·
καί οἱ γενιὲς ἀπὸ τὸν Δαβὶδ μέχρι τὴν ἐποχὴ πού οἰ Ἰουδαῖοι μεταφέρθηκαν
ὡς αἰχμάλωτοι στὴ Βαβυλώνα εἶναι γενιὲς δεκατέσσερις· καί οἱ γενιὲς
πού ἔζησαν ἀπὸ τὴν ἐποχὴ πού οἱ Ἰουδαῖοι μεταφέρθηκαν στὴ Βαβυλώνα
μέχρι τὰ χρόνια τοῦ Χριστοῦ εἶναι γενιὲς δεκατέσσερις.
Ἡ
γέννηση τοῦ Ίησοῦ Χριστοῦ ἔγινε μὲ τὸν ἑξῆς
ὑπερφυσικὸ καὶ πρωτοφανῆ τρόπο: Ὅταν δηλαδὴ ἡ μητέρα του Μαρία
ἀρραβωνιάσθηκε μὲ τὸν Ἰωσήφ, προτοῦ συγκατοικήσουν ὡς σύζυγοι,
βρέθηκε ἡ Μαρία ἔγκυος μὲ τὴ δημιουργικὴ ἐπενέργεια τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.
Κι ὁ Ἰωσὴφ ὁ ἀρραβωνιαστικός της, ὅταν ἀντιλήφθηκε τὴν ἐγκυμοσύνη,
ἐπειδὴ ἦταν ἐνάρετος καὶ ἀγαθὸς καὶ δὲν ἤθελε νὰ τὴ διαπομπεύσει
γιὰ δημόσιο παραδειγματισμό, σκέφθηκε νὰ τῆς δώσει μυστικὰ διαζύγιο.
Ἐνῶ ὅμως σκεπτόταν αὐτά, ἰδού, ἕνας ἄγγελος τοῦ Κυρίου φάνηκε στὸ
ὄνειρό του καὶ τοῦ εἶπε: Ἰωσήφ, ἀπόγονε τοῦ Δαβίδ, μὴ διστάσεις καὶ
μὴ φοβηθεῖς νὰ παραλάβεις στὸ σπίτι σου τὴ Μαρία τὴ μνηστή σου. Διότι
τὸ παιδὶ πού συνέλαβε μέσα της προέρχεται ἀπὸ τὴ δημιουργικὴ ἐπενέργεια
τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Θά γεννήσει γιό, καὶ σὺ πού ἀπὸ τὸ νόμο τῆς Παλαιᾶς
Διαθήκης ἀναγνωρίζεσαι ὡς προστάτης καὶ πατέρας του, θὰ τοῦ δώσεις
τὸ ὄνομα «Ἰησοῦς», τὸ ὁποῖο σημαίνει «σωτήρας». Καὶ θὰ τοῦ δώσεις αὐτὸ τὸ ὄνομα, διότι αὐτὸς θὰ
σώσει ἀπὸ τὶς ἁμαρτίες του τὸν νέο Ἰσραήλ, ὁ ὁποῖος θὰ τὸν πιστέψει
ὡς σωτήρα καὶ θὰ γίνει μὲ τὴν πίστη αὐτὴ ὁ πραγματικὸς λαός του. Μὲ ὅλο
αὐτὸ τὸ θαῦμα τῆς ὑπερφυσικῆς συλλήψεως τῆς Παρθένου, πραγματοποιήθηκε
πλήρως καὶ ἐπαληθεύθηκε ἐκεῖνο πού εἶπε ὁ Κύριος μέσῳ τοῦ προφήτη Ἡσαΐα,
ὁ ὁποῖος πρὶν ἀπὸ πολλοὺς αἰῶνες εἶπε: Νά,
ἡ παρθένος, πού δὲν γνώρισε ἄνδρα, θὰ συλλάβει καὶ θὰ γεννήσει υἱό,
καὶ ὅσοι θὰ πιστεύουν σ' αὐτὸν θὰ τὸν ὀνομάσουν Ἐμμανουήλ, ὄνομα ἑβραϊκὸ
πού σημαίνει «ὁ Θεὸς εἶναι μαζί
μας». Ὅταν λοιπὸν ὁ Ἰωσὴφ σηκώθηκε ἀπ’ τόν ὑπνο, ἔκανε ὅπως
τὸν διέταξε ὁ ἄγγελος τοῦ Κυρίου. Καὶ παρέλαβε τὴ μνηστή του στὸ σπίτι
του καὶ δὲν ἦλθε σὲ σχέση συζυγικὴ μαζί της ποτέ, ἄρα καὶ ἕως ὅτου
γέννησε τὸν πρῶτο καὶ μονάκριβο υἱό της. Καὶ τότε ὁ Ἰωσὴφ τοῦ ἔδωσε
τὸ ὄνομα «Ἰησοῦς».
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου