ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ
ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ Δ΄ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ
ΣΥΝΟΔΟΥ
(14 ΙΟΥΛΙΟΥ 2024)
ΕΩΘΙΝΟΝ Γ΄
Ἀναστὰς ὁ Ἰησοῦς πρωΐ πρώτῃ Σαββάτου ἐφάνη πρῶτον
Μαρίᾳ τῇ Μαγδαληνῇ, ἀφ' ἧς ἐκβεβλήκει ἑπτὰ δαιμόνια. Ἐκείνη πορευθεῖσα ἀπήγγειλε
τοῖς μετ' αὐτοῦ γενομένοις, πενθοῦσι καὶ κλαίουσι. Κἀκεῖνοι ἀκούσαντες ὅτι ζῇ
καὶ ἐθεάθη ὑπ' αὐτῆς ἠπίστησαν. Μετὰ δὲ ταῦτα δυσὶν ἐξ αὐτῶν περιπατοῦσιν ἐφανερώθη
ἐν ἑτέρᾳ μορφῇ, πορευομένοις, εἰς ἀγρόν. Κἀκεῖνοι ἀπελθόντες ἀπήγγειλαν τοῖς
λοιποῖς, οὐδὲ ἐκείνοις ἐπίστευσαν. Ὕστερον, ἀνακειμένοις αὐτοῖς τοῖς ἕνδεκα ἐφανερώθη,
καὶ ὠνείδισε τήν ἀπιστίαν αὐτῶν καὶ σκληροκαρδίαν, ὅτι τοῖς θεασαμένοις αὐτὸν ἐγηγερμένον,
οὐκ ἐπίστευσαν. Καὶ εἶπεν αὐτοῖς΄ Πορευθέντες εἰς τὸν κόσμον ἅπαντα, κηρύξατε τὸ
εὐαγγέλιον πάσῃ τῇ κτίσει. Ὁ πιστεύσας καὶ βαπτισθείς, σωθήσεται, ὁ δὲ ἀπιστήσας,
κατακριθήσεται. Σημεῖα δὲ τοῖς πιστεύσασι ταῦτα παρακολουθήσει. Ἐν τῷ ὀνόματί
μου δαιμόνια ἐκβαλοῦσι, γλώσσαις λαλήσουσι καιναῖς, ὄφεις ἀροῦσι, κἂν θανάσιμόν
τι πίωσιν, οὐ μὴ αὐτοὺς βλάψει, ἐπὶ ἀῤῥώστους χεῖρας ἐπιθήσουσι, καὶ καλῶς ἕξουσιν.
Ὁ μὲν οὖν Κύριος, μετὰ τὸ λαλῆσαι αὐτοῖς, ἀνελήφθη εἰς τὸν οὐρανόν, καὶ ἐκάθισεν
ἐκ δεξιῶν τοῦ Θεοῦ. Ἐκεῖνοι δὲ ἐξελθόντες, ἐκήρυξαν πανταχοῦ, τοῦ Κυρίου
συνεργοῦντος, καὶ τὸν λόγον βεβαιοῦντος, διὰ τῶν ἐπακολουθούντων σημείων. Ἀμήν.
(Μᾶρκ. ιϚ΄[16] 9 – 20)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ
(Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
9 Ἀφοῦ λοιπὸν ἀναστήθηκε ὁ Ἰησοῦς
τὸ πρωὶ τῆς πρώτης ἡμέρας τῆς ἑβδομάδος, ἐμφανίστηκε πρῶτα στὴ Μαρία τὴ Μαγδαληνή,
ἀπὸ τὴν ὁποία εἶχε βγάλει ἑπτὰ δαιμόνια. 10 Ἐκείνη πῆγε καὶ τὸ ἀνήγγειλε αὐτὸ στοὺς
μαθητὲς ποὺ ἦταν πρωτύτερα μαζί του καὶ τώρα πενθοῦσαν κι ἔκλαιγαν γιὰ τὸ
θάνατο τοῦ διδασκάλου τους. 11
Ἀλλὰ ἐκεῖνοι, ὅταν ἄκουσαν ὅτι ζεῖ καὶ ὅτι αὐτὴ τὸν εἶδε, δὲν πίστεψαν στὰ
λόγια της.
12 Καὶ μετὰ ἀπ᾿ αὐτά, ἐμφανίστηκε
μὲ ἄλλη μορφή, διαφορετικὴ ἀπὸ ἐκείνη ποὺ εἶχε προτοῦ σταυρωθεῖ, σὲ δύο ἀπ᾿ αὐτούς,
καθὼς βάδιζαν καὶ πήγαιναν σὲ κάποιο χωράφι. 13 Κι ἐκεῖνοι πῆγαν καὶ τὸ ἀνήγγειλαν
αὐτὸ στοὺς ὑπόλοιπους Ἀποστόλους. Ἀλλὰ οὔτε σὲ κείνους πίστεψαν. 14 Ὕστερα ἐμφανίστηκε στοὺς ἕντεκα
μαθητές, ὅταν αὐτοὶ εἶχαν καθίσει νὰ δειπνήσουν. Καὶ τοὺς ἐπέπληξε γιὰ τὴν ὁλιγοπιστία
τους καὶ γιὰ τὴ σκληρότητα τῆς καρδιᾶς τους, διότι δὲν πίστεψαν σ᾿ ἐκείνους ποὺ
τὸν εἶδαν ἀναστημένο. 15 Ἔπειτα τοὺς εἶπε: Νὰ πᾶτε σ᾿ ὅλη τὴν
οἰκουμένη καὶ νὰ κηρύξετε τὸ εὐαγγέλιο σ᾿ ὅλη τὴ λογικὴ κτίση, σ᾿ ὅλη τὴν ἀνθρωπότητα.
16 Ἐκεῖνος ποὺ θὰ πιστέψει
στὸ κήρυγμά σας καὶ θὰ βαπτισθεῖ, θὰ σωθεῖ. Ἐκεῖνος ὅμως ποὺ δὲν θὰ πιστέψει, θὰ
καταδικασθεῖ. 17 Καὶ σ᾿ ἐκείνους
ποὺ θὰ πιστέψουν, θὰ ἀκολουθήσουν αὐτὰ τὰ ὑπερφυσικὰ σημάδια, ποὺ θὰ ἀποδεικνύουν
τὴ θεία χάρη ποὺ θὰ ἐνεργεῖ μέσα ἀπ᾿ τοὺς κήρυκες τοῦ εὐαγγελίου καὶ τὴν ἀλήθεια
τῆς πίστεώς τους. Αὐτοὶ μὲ τὴν ἐπίκληση τοῦ ὀνόματός μου θὰ βγάζουν δαιμόνια ἀπ᾿
τοὺς ἀνθρώπους, θὰ μιλοῦν ξένες γλῶσσες ποὺ θὰ εἶναι γι᾿ αὐτοὺς νέες κι ἄγνωστες
μέχρι τὴ στιγμὴ ἐκείνη, 18
θὰ πιάνουν στὰ χέρια τους φίδια φαρμακερά, χωρὶς νὰ παθαίνουν τίποτε ἀπ᾿ τὰ
δαγκώματά τους· κι ἂν ἀκόμη πιοῦν δηλητήριο ποὺ φέρνει θάνατο, δὲν θὰ πάθουν
τίποτε· θὰ βάζουν τὰ χέρια τους πάνω σὲ ἀρρώστους, κι ἐκεῖνοι θὰ γίνονται καλά.
19 Ἀφοῦ λοιπὸν ὁ Κύριος τοὺς
μίλησε ἐπανειλημμένα καὶ τοὺς εἶπε μεταξὺ ἄλλων κι αὐτά, ἀναλήφθηκε στὸν οὐρανὸ
καὶ κάθισε στὰ δεξιὰ τοῦ Θεοῦ Πατρός. 20 Κι ἐκεῖνοι βγῆκαν καὶ περιδιάβηκαν
τὴν οἰκουμένη, καὶ κήρυξαν τὸ εὐαγγέλιο σὲ κάθε μέρος. Κι ὁ Κύριος ἦταν
συνεργός τους καὶ ἐπιβεβαίωνε τὸ λόγο τοῦ κὴρύγματός τους μὲ τὰ θαύματα ποὺ ἐπακολουθοῦσαν
στὸ κήρυγμά τους. Ἀμήν.
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Τέκνον
Τίτε, πιστός ὁ λόγος·
καὶ περὶ τούτων βούλομαί σε διαβεβαιοῦσθαι,
ἵνα φροντίζωσι καλῶν ἔργων προΐστασθαι οἱ πεπιστευκότες τῷ Θεῷ. ταῦτά ἐστι τὰ καλὰ καὶ ὠφέλιμα τοῖς ἀνθρώποις· μωρὰς δὲ ζητήσεις καὶ γενεαλογίας καὶ ἔρεις καὶ μάχας νομικὰς περιίστασο·
εἰσὶ γὰρ ἀνωφελεῖς καὶ μάταιοι. αἱρετικὸν ἄνθρωπον μετὰ μίαν καὶ δευτέραν νουθεσίαν παραιτοῦ,
εἰδὼς ὅτι ἐξέστραπται
ὁ
τοιοῦτος καὶ ἁμαρτάνει ὢν αὐτοκατάκριτος. Ὅταν πέμψω Ἀρτεμᾶν πρός σε ἢ Τυχικόν, σπούδασον ἐλθεῖν πρός με εἰς Νικόπολιν· ἐκεῖ γὰρ κέκρικα παραχειμάσαι. Ζηνᾶν
τὸν νομικὸν καὶ Ἀπολλὼ σπουδαίως πρόπεμψον, ἵνα μηδὲν αὐτοῖς λείπῃ. Μανθανέτωσαν
δὲ καὶ οἱ ἡμέτεροι καλῶν ἔργων προΐστασθαι εἰς τὰς ἀναγκαίας χρείας, ἵνα μὴ ὦσιν ἄκαρποι. Ἀσπάζονταί σε οἱ μετ' ἐμοῦ πάντες. ἄσπασαι τοὺς φιλοῦντας ἡμᾶς ἐν πίστει. Ἡ χάρις μετὰ πάντων ὑμῶν· ἀμήν.
(Τίτ. γ΄[3] 8 – 15)
ΣΚΕΨΕΙΣ
– ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ – ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ
1. ΜΝΗΜΗ ΙΕΡΗ!
Ἀπό τὰ πέρατα τῆς Οἰκουμένης, μὲ συνοχή καρδίας, μὲ τὴ θεία ἀγάπη νὰ φλογίζει τὶς ψυχές τους,
πέταξαν σάν ἀετοὶ καὶ ἔφτασαν ἀπέναντι ἀπό τὴν
Κωνσταντινούπολη, στὴ Χαλκηδόνα, οἱ 630 θεοφόροι Πατέρες, ποὺ συνεκρότησαν τὴν ἁγία Δ' Οἰκουμενικὴ Σύνοδο τὸ 451 μ.Χ.
Ὅπως κάθε χρόνο, ἔτσι καὶ φέτος, ἡ σημερινή Κυριακὴ, 14η Ἰουλίου, εἶναι ἀφιερωμένη στὴν ἱερὴ τους μνήμη. Κι εἶναι ἕνα χρέος ἐπιτακτικὸ νὰ τιμοῦμε τὶς μεγάλες αὐτὲς μορφές, ποὺ ἔγιναν ὄργανα τοῦ Ἁγίου Πνεύματος
καί, θριαμβεύοντας ἐπί τῶν αἱρετικῶν Μονοφυσιτῶν καὶ Νεστοριανῶν, διακήρυξαν μὲ τὰ πάγχρυσα στόματά τους καὶ ἀπόλυτη ἀκρίβεια τὸ χριστολογικὸ δόγμα, τὴν ἀλήθεια δηλαδὴ για τὸ ποιός εἶναι ὁ Χριστός μας, ὅτι εἶναι ταυτοχρόνως
τέλειος Θεὸς καὶ τέλειος ἄνθρωπος.
Αὐτὰ διακηρύσσονται στὸ δογματικὸ κείμενο τῆς Συνόδου, τὸν περίφημο ὅρο τῆς Χαλκηδόνος, ὅπως καθιερώθηκε
νά ὀνομάζεται.
Εὐγνώμονες καὶ ἐμεῖς στὴν ἀνεκτίμητη προσφορά
τους, ἂς ἐμπνευσθοῦμε ἀπό τίς ἡρωικές μορφές τους καὶ ἂς ἀντλήσουμε
διδάγματα ἱερὰ ἀπό τὴ μνήμη τους, ἐμβαθύνοντας σὲ κάποια σημεῖα τοῦ Ἀποστολικοῦ ἀναγνώσματος, πού
μαζὶ μὲ τὸ Εὐαγγέλιο καὶ τοὺς ὑπέροχους ὕμνους ἡ Ἐκκλησία καθώρισε πρὸς τιμή τους.
2. ΤΟ ΚΗΡΥΓΜΑ ΤΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ
«Πιστὸς ὁ λόγος· καὶ περὶ τούτων βούλομαί
σε διαβεβαιοῦσθαι», γράφει πρὸς τὸν Τίτο ὁ ἀπόστολος Παῦλος. Δηλαδή, τὰ λόγια ποὺ πρίν σοῦ ἀνάπτυξα, εἶναι ἄξια ἀπόλυτης ἐμπιστοσύνης, καὶ αὐτὰ ἐπιθυμῶ νὰ κηρύττεις καὶ ἐσύ μὲ κύρος καὶ βεβαιότητα.
Ὁ πιστὸς αὐτὸς λόγος, ὅπως τὸν ἐξέθεσε στοὺς ἀμέσως
προηγουμένους στίχους ὁ Ἀπόστολος, εἶναι ὅτι ἐμᾶς τοὺς ἀνόητους καὶ ἐλεεινοὺς ὁ φιλάνθρωπος Θεὸς μᾶς ἀνέσυρε ἀπό τὰ βάραθρα τῆς ἁμαρτίας, στὰ ὁποῖα εἴχαμε πέσει, μᾶς ἀνεγέννησε μὲ τὸ ἅγιο Βάπτισμα καὶ μᾶς χάρισε διὰ τοῦ σωτῆρος μας Ἰησοῦ Χριστοῦ τὸ Ἅγιο Πνεῦμα, ὥστε μὲ τὴ Χάρη Του νά γίνουμε κληρονόμοι τῆς αἰωνίου Βασιλείας Του.
Αὐτὸς ὅμως ὁ πιστὸς λόγος δὲν εἶναι παρὰ συμπυκνωμένος ὁ
λόγος τοῦ Εὐαγγελίου καὶ τὸ αἰώνιο κήρυγμα τῆς Ἐκκλησίας. Αὐτὸς εἶναι καὶ τῶν ἁγίων Πατέρων ὁ
λόγος, ἡ μόνη καὶ προσφιλὴς τους διδασκαλία.
Καὶ ἀκριβῶς γι' αὐτὸ ἀγωνίστηκαν σὲ ὅλη τους τὴ ζωή, γι' αὐτὸ θηριομάχησαν μὲ τοὺς αἱρετικούς, γι' αὐτὸ συνεκρότησαν τὶς Οἰκουμενικὲς Συνόδους: για νὰ διαφυλάξουν ἀνόθευτο τὸν λόγο τοῦ Εὐαγγελίου, γιά
νά μήν τεθεῖ σὲ κίνδυνο τὸ ἔργο τῆς σωτηρίας μας.
Γνώριζαν οἱ μακάριοι αὐτοί
ἄνδρες ὅτι τίποτε
πολυτιμότερο δὲν ὑπάρχει στὸν κόσμο μας ἀπό τὸ κήρυγμα περὶ τῆς σωτηρίας μας.
Γνώριζαν ἀκόμη ὅτι τυχόν νόθευση τοῦ λόγου αὐτοῦ μὲ τὸ δηλητήριο τῶν αἱρετικῶν διδασκαλιῶν θὰ εἶχε καταστρεπτικὲς συνέπειες στὴ ζωὴ τῆς Ἐκκλησίας. Γι' αὐτό, ἐνῶ κατὰ τὰ ἄλλα ἦσαν πράοι καὶ ὑποχωρητικοί, στὰ θέματα τῆς πίστεως ἦσαν ἀπόλυτοι. Δὲν δέχονταν τὸν παραμικρὸ συμβιβασμό.
Ἰδιαιτέρως οἱ Πατέρες τῆς Δ' Οἰκουμενικῆς Συνόδου ἔδειξαν ἐμφανέστερα αὐτὸ τὸ χαρακτηριστικό,
διότι βρέθηκαν ἀνάμεσα στὶς συμπληγάδες δύο
φοβερῶν αἱρέσεων. Τοῦ
Νεστοριανισμοῦ, πού χώριζε τὶς δύο φύσεις τοῦ
Χριστοῦ μας σάν νά ὑπῆρχαν δύο Χριστοὶ (ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ καί ὁ Υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου).
Καὶ τοῦ Μονοφυσιτισμοῦ, ποὺ ἔφτασε στὸ ἄλλο ἄκρο, διδάσκοντας
πώς ἡ ἀνθρώπινη φύση τοῦ Κυρίου ἀπορροφήθηκε ἀπό τὴ θεία φύση Του, καὶ ἑπομένως ὁ Κύριος δὲν εἶχε παρὰ μόνο μία φύση, τή
θεία.
Μὲ τὸν φωτισμὸ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος οἱ ἅγιοι Πατέρες δὲν κατευθύνθηκαν
οὔτε πρὸς τὴ Σκύλλα τοῦ
Νεστοριανισμοῦ οὔτε πρὸς τὴ Χάρυβδη τοῦ
Μονοφυσιτισμοῦ, ἀλλά διατύπωσαν μὲ τέλειο τρόπο τὴν παντοτινὴ πίστη τῆς Ἐκκλησίας μας, ὅτι
ὁ Χριστὸς μας ἦταν ἕνας – ἕνα πρόσωπο – μὲ δύο ὅμως τέλειες φύσεις. Ἦταν δηλαδὴ ταυτοχρόνως τέλειος Θεὸς καὶ τέλειος ἄνθρωπος.
Αὐτὴ τὴν κρυστάλλινη σωστικὴ διδασκαλία τῶν ἁγίων μας Πατέρων ἂς τὴν κρατοῦμε ἀνόθευτη καί μεῖς οἱ σημερινοὶ πιστοί, ἀγωνιζόμενοι μὲ ὅλες μας τὶς δυνάμεις κατὰ τῶν ποικίλων αἱρετικῶν, πού καί σήμερα ἀκόμη προσπαθοῦν νὰ τὴ νοθεύσουν.
3. Η ΔΙΑΣΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΑΙΡΕΤΙΚΩΝ
«Αἱρετικόν ἄνθρωπον μετὰ μίαν καὶ δευτέραν
νουθεσίαν παραιτοῦ, εἰδώς ὅτι ἐξέστραπται ὁ τοιοῦτος...», παραγγέλλει στὴ συνέχεια ὁ θεόπνευστος Ἀπόστολος στὸν Τίτο. Δηλαδή, ἄνθρωπο αἱρετικό, ποὺ τὸν συμβούλεψες μία
καὶ δύο φορὲς καί δὲν διορθώνεται, παράτησέ τον, ἀπόφευγέ τον, διότι αὐτὸς πλέον ἔχει διαστραφεῖ.
Αὐτὸ ἀκριβῶς ἐφάρμοσαν καὶ οἱ θεόπνευστοι
Πατέρες τῆς Δ' Οἰκουμενικῆς Συνόδου, ὅταν διαπίστωσαν ὅτι οἱ αἱρετικοὶ ἐπέμεναν πεισματικά στὶς βλασφημίες τους.
Τοὺς ἀναθεμάτισαν! Τοὺς ἔκοψαν ἀπό τὸ Σῶμα τῆς Ἐκκλησίας, γιά νά
μή βλάψουν μὲ τὴ σατανικὴ διδασκαλία τους καὶ ἄλλους πιστούς. Τοὺς παράδωσαν στὸν σατανᾶ, μήπως
συγκλονιστοῦν καί μετανοήσουν.
Δυστυχῶς οἱ ἄνθρωποι αὐτοὶ ἀποδείχτηκαν
τελείως διεστραμμένοι. Οὐδέποτε μετανόησαν,
ἀλλά πολέμησαν μὲ λύσσα τοὺς Πατέρες καὶ τὴ διδασκαλία τῆς Συνόδου. Καὶ τὸ σπουδαῖο εἶναι τοῦτο, ὅτι καί οἱ δύο
αἱρέσεις, τόσο ἀντίθετες μεταξύ
τους, συμφωνοῦσαν ἀπόλυτα σὲ ἕνα μόνο σημεῖο: στὸ νὰ ὑβρίζουν χυδαιότατα τὴν ἁγία Οἰκουμενικὴ Σύνοδο τῆς Χαλκηδόνος.
Περασαν ἀπό τότε πάνω ἀπό 1500 χρόνια. Οἱ σημερινοὶ ὀπαδοί τους, παρ' ὅλο ποὺ ἔχουν ἀποκηρύξει τὶς ἀκρότητες τῶν προγόνων τους, σὲ ἕνα πράγμα δὲν ἐννοοῦν νὰ ὑποχωρήσουν: στὸ νὰ ἀναγνωρίσουν τὴν Οἰκουμενικὴ Σύνοδο τῆς Χαλκηδόνος. Στὸν θεολογικὸ διάλογο, ποὺ ἔγινε τὰ τελευταῖα χρόνια
μαζί τους, ἔλεγαν στοὺς Ὀρθοδόξους ἀντιπροσώπους: Ἂς ἑνωθοῦμε! Ἔχουμε τὴν ἴδια πίστη μαζί σας, ἀλλά
Σύνοδο Χαλκηδόνος δὲν ἀναγνωρίζουμε!
Ὢ πλανεμένοι! Πιστεύετε πώς θά βρεθεῖ ἔστω καὶ ἕνας Ὀρθόδοξος πιστὸς – Ἐπίσκοπος, ἱερεύς, μοναχὸς ἢ λαϊκὸς – πού θὰ δεχθεῖ νά ἐνωθεῖ
μαζί σας, χωρὶς νὰ ἀναγνωρίσετε τὴν ἁγία Οἰκουμενικὴ Σύνοδο τῆς Χαλκηδόνος; Οἱ Ὀρθόδοξοι δὲν θὰ προδώσουμε ποτὲ τὴν πίστη τῶν Πατέρων μας,
ἀλλά μέχρι τὴν τελευταία μας πνοὴ θὰ ὁμολογοῦμε μὲ εὐγνωμοσύνη: Τῶν ἀοιδίμων ἁγίων Πατέρων τῆς Συνόδου τῆς Χαλκηδόνος αἰωνία ἡ μνήμη. Ἀμήν!
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο
τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
ΤΟ ΙΕΡΟ
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Εἶπεν
ὁ Κύριος τοῖς ἑαυτοῦ μαθηταῖς. ὑμεῖς ἐστε τὸ φῶς τοῦ κόσμου. οὐ δύναται πόλις κρυβῆναι ἐπάνω ὄρους κειμένη· οὐδὲ καίουσι λύχνον
καὶ τιθέασιν αὐτὸν ὑπὸ τὸν μόδιον, ἀλλ' ἐπὶ τὴν λυχνίαν, καὶ λάμπει πᾶσι τοῖς ἐν τῇ οἰκίᾳ. Οὕτω λαμψάτω τὸ φῶς ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ὅπως ἴδωσιν ὑμῶν τὰ καλὰ ἔργα καὶ δοξάσωσι τὸν πατέρα ὑμῶν τὸν ἐν τοῖς οὐρανοῖς. Μὴ νομίσητε ὅτι ἦλθον καταλῦσαι τὸν νόμον ἢ τοὺς προφήτας· οὐκ ἦλθον καταλῦσαι ἀλλὰ πληρῶσαι. ἀμὴν γὰρ λέγω ὑμῖν, ἕως ἂν παρέλθῃ ὁ οὐρανὸς καὶ ἡ γῆ, ἰῶτα ἓν ἢ μία κεραία οὐ μὴ παρέλθῃ ἀπὸ τοῦ νόμου ἕως ἂν πάντα γένηται. ὃς ἐὰν οὖν λύσῃ μίαν τῶν ἐντολῶν τούτων τῶν ἐλαχίστων καὶ διδάξῃ οὕτω τοὺς ἀνθρώπους, ἐλάχιστος κληθήσεται ἐν τῇ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν· ὃς δ' ἂν ποιήσῃ καὶ διδάξῃ, οὗτος μέγας κληθήσεται
ἐν τῇ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν.
(Ματθ.
ε΄[5] 14 – 19)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Εἶπεν ὁ
Κύριος στοὺς μαθητές Του· Ἐσεῖς εἶστε τὸ φῶς τοῦ κόσμου, διότι ἔχετε προορισμὸ
μὲ τὸ φωτεινό σας παράδειγμα καὶ μὲ τὰ λόγια σας πού μεταδίδουν τὸ φῶς
τῆς ἀλήθειας νὰ φωτίζετε τοὺς ἀνθρώπους πού βρίσκονται στὸ σκοτάδι τῆς
ἁμαρτίας καὶ τῆς πλάνης. Μιὰ πόλη πού βρίσκεται πάνω σὲ βουνὸ δὲν εἶναι
δυνατὸν νὰ κρυφτεῖ. Ἔτσι καὶ ἡ δική σας ζωὴ θὰ γίνεται ἀντιληπτὴ ἀπ'
ὅλους. Οὔτε οἱ ἄνθρωποι ἀνάβουν λυχνάρι γιὰ νὰ τὸ βάλουν κάτω ἀπ' τὸν
κάδο μὲ τὸν ὁποῖο μετροῦν τὸ σιτάρι. Ἀλλά τὸ τοποθετοῦν πάνω στὸ λυχνοστάτη
κι ἔτσι φωτίζει μὲ τὴ λάμψη του ὅλους ὅσους εἶναι μέσα στὸ σπίτι. Ἔτσι
σὰν λυχνάρι πού εἶναι σωστὰ τοποθετημένο ἂς λάμψει τὸ φῶς τῆς ἀρετῆς
σας μπροστὰ στοὺς ἀνθρώπους γιὰ νὰ δοῦν τὰ καλά σας ἔργα καὶ νὰ δοξάσουν
γιὰ τὰ ἐνάρετα καὶ ἅγια παιδιὰ του τὸν Πατέρα σας, ὁ ὁποῖος εἶναι βέβαια
παρὼν παντοῦ, ἀλλά κυρίως φανερώνει τὴν παρουσία του στοὺς οὐρανούς.
Μὴ νομίσετε ὅτι ἦλθα γιὰ νὰ καταργήσω καὶ ν' ἀκυρώσω τὸν ἠθικὸ νόμο
τοῦ Μωυσῆ ἢ τὴν ἠθικὴ διδασκαλία τῶν προφητῶν. Δὲν ἦλθα νὰ τὰ καταργήσω
αὐτά, ἀλλά νὰ τὰ συμπληρώσω καὶ νὰ σᾶς τὰ παραδώσω τέλεια. Διότι ἀληθινά
σᾶς λέω καὶ μὲ κάθε ἐπισημότητα σᾶς διαβεβαιώνω ὅτι ὅσο παραμένει
καὶ δὲν καταστρέφεται ὁ οὐρανός καί ἡ γῆ, οὔτε ἕνα γιώτα ἢ ἕνα κόμμα,
οὔτε δηλαδὴ ἡ πιὸ μικρὴ ἀπὸ τὶς ἐντολὲς δὲν θὰ παραπέσει ἀπὸ τὸν Νόμο
καὶ δὲν θὰ χάσει τὸ κύρος της, μέχρι νὰ ἐπαληθευθοῦν καὶ νὰ ἐκπληρωθοῦν
ὅλα ὅσα διατάζει ὁ Νόμος· καὶ θὰ ἐκπληρωθοῦν μὲ τὰ γεγονότα τῆς ζωῆς
μου ὅσα λέχθηκαν προφητικῶς, ἀλλά καὶ μὲ τὴ ζωὴ τῶν γνήσιων μαθητῶν
μου, οἱ ὁποῖοι θὰ τηροῦν αὐτὰ μὲ ἀκρίβεια. Ἀφοῦ λοιπὸν οἱ ἐντολὲς ἔχουν
κύρος καὶ ἰσχὺ ἀκατάλυτη, ὁποιοσδήποτε παραβεῖ μία κι ἀπὸ ἐκεῖνες
ἀκόμη τὶς ἐντολές μου πού φαίνονται πολὺ μικρὲς καὶ διδάξει ἔτσι τοὺς
ἀνθρώπους, νὰ τὶς θεωροῦν δηλαδὴ μικρὲς κι ἀσήμαντες, θὰ κηρυχθεῖ ἐλάχιστος
καὶ τελευταῖος στὴ βασιλεία τῶν οὐρανῶν. Ἐκεῖνος ὅμως πού θὰ ἐφαρμόσει
ὅλες ἀνεξαιρέτως τὶς ἐντολὲς καὶ θὰ διδάξει καὶ τοὺς ἄλλους νὰ τὶς τηροῦν,
αὐτὸς θὰ ἀνακηρυχθεῖ μεγάλος στὴ βασιλεία τῶν οὐρανῶν. Κι αὐτὲς
λοιπὸν τὶς ἐντολὲς πού οἱ γραμματεῖς καί οἱ Φαρισαῖοι παραμερίζουν μὲ
τὶς ἀνθρώπινες παραδόσεις τους, πρέπει νὰ τὶς προσέχετε καὶ νὰ τὶς ἐφαρμόζετε.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου