ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ Β΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ
(17 ΙΟΥΝΙΟΥ 2012)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Ἀδελφοί, δόξα καὶ τιμὴ
καὶ εἰρήνη παντὶ τῷ ἐργαζομένῳ τὸ ἀγαθόν, ᾿Ιουδαίῳ τε πρῶτον καὶ
῞Ελληνι· οὐ γάρ ἐστι προσωποληψία παρὰ τῷ Θεῷ. Ὅσοι γὰρ ἀνόμως ἥμαρτον,
ἀνόμως καὶ ἀπολοῦνται· καὶ ὅσοι ἐν νόμῳ ἥμαρτον, διὰ νόμου κριθήσονται.
Οὐ γὰρ οἱ ἀκροαταὶ τοῦ νόμου δίκαιοι παρὰ τῷ Θεῷ, ἀλλ᾿ οἱ ποιηταὶ τοῦ νόμου δικαιωθήσονται. Ὅταν γὰρ ἔθνη τὰ
μὴ νόμον ἔχοντα φύσει τὰ τοῦ νόμου ποιῇ, οὗτοι νόμον μὴ ἔχοντες ἑαυτοῖς
εἰσι νόμος, οἵτινες ἐνδείκνυνται τὸ ἔργον τοῦ νόμου γραπτὸν ἐν ταῖς
καρδίαις αὐτῶν, συμμαρτυρούσης αὐτῶν τῆς συνειδήσεως καὶ μεταξὺ
ἀλλήλων τῶν λογισμῶν κατηγορούντων ἢ καὶ ἀπολογουμένων - ἐν ἡμέρᾳ
ὅτε κρινεῖ ὁ Θεὸς τὰ κρυπτὰ τῶν ἀνθρώπων κατὰ τὸ εὐαγγέλιόν μου διὰ
᾿Ιησοῦ Χριστοῦ.
(Ρωμ.β΄[2] 10 - 16)
ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟ
Ὁ Πανάγαθος
Θεός, πού ἔπλασε τό ἀνθρώπινο γένος γιά ἕνα τόσο ὑψηλό προορισμό, χορήγησε καί
ὅλες τίς προϋποθέσεις γιά τὴν πραγμάτωσή του. Βέβαια, ὁρισμένους ἀνθρώπους
τοὺς βοήθησε ἰδιαιτέρως, ὅπως τοὺς Ἰουδαίους τὰ παλιὰ χρόνια, δίδοντάς
τους τὸν γραπτὸ θεῖο Νόμο. Ὡστόσο, ὁ Ἅγιος Θεὸς δὲν ἐνεργεῖ ποτὲ μὲ «προσωποληψία». Δὲν ἀδικεῖ, ἀλλά
καὶ δὲν χαρίζεται σὲ κανένα. Κρίνει, καί ἀμείβει ἢ τιμωρεῖ τοὺς ἀνθρώπους
ἀπολύτως δίκαια καί ἀντικειμενικά. Σύμφωνα μὲ τὴν διάθεση τοῦ καθενὸς
καὶ μὲ τὰ ἔργα του.
Εἶναι κάποιος ἄνθρωπος καλοπροαίρετος
καὶ ζεῖ σύμφωνα μὲ τὸ θεῖο θέλημα; «Ἐργάζεται
τὸ ἀγαθόν»; Αὐτὸς θὰ ἀμειφθεῖ. Θά ἀπολαύσει «δόξαν καί τιμήν καί εἰρήνην». Εὐλογία καί τιμὴ καὶ ἀναγνώριση,
ἀλλά καί ἐσωτερικὴ γαλήνη. Εἴτε ἀνήκει στὸν λαὸ τοῦ Θεοῦ – πρωτίστως
αὐτὸς – εἴτε ζεῖ – ὄχι ἀπὸ δική του ὑπαιτιότητα – στήν ἄγνοια.
Ἐπίσης καὶ ἀντιστρόφως. Διαπράττει
κάποιος τὴν ἁμαρτία; Θὰ τιμωρηθεῖ. Ἄν μέν δέ γνωρίζει τὸ θεῖο Νόμο, θὰ
τιμωρηθεῖ «ἀνόμως», χωρὶς κατήγορό
του τὸ Νόμο, ἀλλά σύμφωνα μὲ τὸν ἄλλο, τὸ γενικὸ καί ἔμφυτο σὲ ὅλους
τοὺς ἀνθρώπους νόμο τῆς συνειδήσεως. Ἄν πάλι εἶχε μάθει τὸ θεῖο θέλημα,
θὰ κριθεῖ αὐστηρότερα καί μέ βάση αὐτὸν τὸν συγκεκριμένο γραπτὸ Νόμο.
Διότι δὲν θ' ἀνακηρυχθοῦν δίκαιοι καί ἄξιοι τῆς θείας Βασιλείας ὅσοι
ἁπλῶς ὑπῆρξαν «ἀκροαταί τοῦ νόμου»,
ἀλλά ὅσοι ἀπὸ ἐκεῖ καί πέρα ἐργάσθηκαν μὲ συνέπεια καὶ φιλοτιμία
γιὰ νὰ τὸν ἐφαρμόσουν.
Ὤ, εἶναι ἀπολύτως Δίκαιος ὁ
Θεός. Κρίνει τοὺς ἀνθρώπους σύμφωνα μὲ τὴν ἀληθινὴ ἀξία τῆς ψυχῆς
τους. Κι αὐτὴ ἡ μεγάλη ἀλήθεια μᾶς μεταγγίζει δύναμη κι ἐνθουσιασμὸ
ἀγῶνος. Ἀλλά συγχρόνως καί μᾶς συσφίγγει σὲ ὑπευθυνότητα, προσοχὴ
καί ἔντονη προσπάθεια.
Δίνει ἐλπίδα γιὰ ὅσους ἀνθρώπους
στὰ πέρατα τῆς γῆς δὲν συνέβη νὰ γνωρίζουν τὴν ἀληθινὴ Πίστη. Δίνει
ἐλπίδα ἀκόμη καί γιὰ ἀνθρώπους καλοπροαίρετους – συχνὰ πολὺ γνωστοὺς
καί προσφιλεῖς μας – πού ἔφυγαν ἀπὸ τὸν κόσμο αὐτὸ χωρίς ν' ἀξιωθοῦν
νὰ γνωρίσουν κάτι βαθύτερο ἀπὸ τὴ ζωὴ τῆς Ἐκκλησίας. Ὄχι διότι οἱ
ἴδιοι ἀμέλησαν καὶ κατεφρόνησαν εὐκαιρίες, πού τοὺς εἶχε δώσει ὁ
Θεός, ἀλλ' ἀκριβῶς διότι δὲν τοὺς δόθηκαν εὐκαιρίες. Σ' αὐτὲς καί
παρόμοιες περιπτώσεις ἔρχεται ἡ φιλόστοργη ἀμεροληψία τοῦ Δικαιοκρίτου
νὰ μᾶς στηρίξει. Νὰ μᾶς βεβαιώσει ὅτι δὲν θὰ ἀδικηθεῖ κανεὶς καλοπροαίρετος
ἄνθρωπος.
Ἀλλά ἡ ἴδια ἀλήθεια τῆς θείας Δικαιοσύνης ἐμπνέει
στὴν ψυχὴ καί φόβο. Διότι γιά μᾶς, στοὺς ὁποίους χάρισε ὁ Θεὸς τόσα
προνόμια καί εὐλογίες, εἶναι ἀναμφίβολο ὅτι δὲν θὰ μεροληπτήσει.
Θά μᾶς κρίνει αὐστηρότερα. Θὰ ἀπαιτήσει περισσότερους καρπούς. Πνευματικότητα,
ζῆλο, ἀρετή, ἴσως καὶ τὴν εὐθύνη γιὰ τὴν ἄγνοια τῶν ἀνθρώπων γύρω μας,
ἂν ἀμελήσαμε νὰ τοὺς διαφωτίσουμε.
Καί ἐνδέχεται, λοιπόν, οἱ προνομιοῦχοι
καί γνῶστες τοῦ θείου Νόμου νὰ κατακριθοῦν, ἐνῶ ἄνθρωποι ἄγνοιας – κρινόμενοι
μὲ εὔλογη ἐπιείκεια – νὰ μὴ καταδικασθοῦν.
2. Ναί. Λογικὰ πλάσματα τοῦ Θεοῦ
κι αὐτοί, δὲν εἶναι τελείως ἄμοιροι θείας βοήθειας καί γνώσης. Ἔχουν
κάποια αἴσθηση τοῦ θείου Νόμου. Διότι ἡ συνείδησή τους «συμμαρτυρεῖ», τοὺς πληροφορεῖ γιὰ
τὸ σωστὸ καί δημιουργεῖ μέσα τους ζυμώσεις «λογισμῶν», πού καυτηριάζουν ὅ,τι κακό. Ὅταν λοιπὸν αὐτοί
οἱ ἄνθρωποι τηροῦν τὶς ὁδηγίες τῆς συνειδήσεως καί «φύσει», αὐθορμήτως, ἐφαρμόζουν
τὰ ὅσα αὐτὴ τοὺς παραγγέλλει, ἀποδεικνύονται ὁτι ἔχουν νόμο – μέσα
στὸν ἴδιο τὸν ἑαυτὸ τους – καί «ἐνδείκνυνται»,
φανερώνουν «τὸ ἔργον τοῦ νόμου γραπτὸν
ἐν ταῖς καρδίαις αὐτῶν». Τὸ ἀποτέλεσμα δηλαδή, πού θὰ ἔφερνε ἡ
θεία Ἀποκάλυψη, αὐτοί μὲ τὴν φιλοτιμία καί τὴν καλή τους διάθεση τὸ
ἐπιτυγχάνουν σ' ἕνα βαθμό.
Ἑπομένως, καταλήγουμε καί
πάλι στὸ συμπέρασμα, ὅτι ὄχι ἁπλῶς «οἱ
ἀκροαταί τοῦ νόμου», ἀλλά ὅσοι καί τὸν τηροῦν, αὐτοί θὰ βραβευθοῦν ἀπὸ
τὸν Θεό, τότε πού Ἐκεῖνος θὰ κρίνει τὸν κόσμο «διὰ Ἰησοῦ Χριστοῦ».
Τὸ βεβαιώνει δὲ σαφῶς ἡ διδασκαλία
τῆς Ἐκκλησίας, «τὸ εὐαγγέλιον»,
ὅτι θὰ γίνει κάποτε ἡ Κρίση. Μάλιστα ἡ κρίση ἐκείνη τῆς Δευτέρας Παρουσίας
θὰ γίνει μὲ κάθε διεξοδικότητα καί θὰ περιλάβει καί «τὰ κρυπτὰ τῶν ἀνθρώπων», τὶς πιὸ ἀπόκρυφες
καί ἄγνωστες πτυχὲς τῆς ζωῆς τους. Ὅσα οἱ πολλοὶ ἀγνοοῦν, τὰ γνωρίζει
ὅμως ὁ Παντεπόπτης Κύριος.
Αὐτὸ τὸ τελευταῖο σημεῖο τῆς
περικοπῆς κάνει ξεχωριστὴ ἐντύπωση καὶ πρέπει ὁμολογουμένως νὰ
μᾶς προβληματίσει. Κάποτε θὰ μᾶς κρίνει ὁ Θεός. Καὶ θὰ μᾶς κρίνει αὐστηρά
καί ἀκριβοδίκαια. Σύμφωνα μὲ τὴν πλήρη γνώση, πού Ἐκεῖνος ἔχει γιὰ
τίς πράξεις, τὶς σκέψεις καὶ τὶς διαθέσεις μας. Θὰ μᾶς κρίνει ὄχι σύμφωνα
μὲ τὴ φήμη, πού δημιουργήσαμε γύρω ἀπὸ τὸ ὄνομά μας, ἀλλά σύμφωνα
μὲ τὸ καθαυτὸ ποιὸν τῆς ψυχῆς μας. Καὶ αὐτὸ ἰδιαιτέρως φαίνεται στὰ «κρυπτά». Σὲ κεῖνες τὶς πράξεις, πού
δὲν ἔχουν δεῖ οἱ πολλοί. Σ' ἐκεῖνες τὶς ἐνδόμυχες σκέψεις ἢ κρίσεις
μας. Σὲ κεῖνα τὰ κρυφὰ ἐλατήρια, πού καθορίζουν καὶ χρωματίζουν τὴν
συμπεριφορά μας. Τότε ὅλα αὐτὰ θὰ φανερωθοῦν καί θὰ ἀποκαλύψουν
τὴν πραγματικὴ εἰκόνα τοῦ ἑαυτοῦ μας.
Ἑπομένως, ἂν θέλουμε νὰ μὴ
αἰφνιδιασθοῦμε τότε καὶ κυριευθοῦμε ἀπὸ καταισχύνη, πρέπει ἐγκαίρως
νὰ λάβουμε τὰ μέτρα μας γι' αὐτὰ «τὰ
κρυπτά» μας.
Πρωτίστως νὰ μὴ προβαίνουμε
σὲ καμμιὰ ἐνέργεια ἢ λόγο, πού νὰ μὴ ἀντέχει στὴ δημοσιότητα. Νὰ φροντίζουμε
ὥστε ὅλα στὴ ζωή μας νὰ εἶναι δημοσιεύσιμα καί διαυγῆ. Ἐπίσης εἶναι
ἀνάγκη νὰ ἐπαγρυπνοῦμε στὸ ἐσωτερικό μας καί κυρίως στὶς σκέψεις
καί τὰ κίνητρά μας. Τίποτε ἀπὸ αὐτὰ νὰ μὴ εἶναι διαβλητό, ἀλλά ὅλα ἐπαινετὰ
καὶ θεάρεστα. Καί τέλος, μὴ λησμονοῦμε τὸ σπουδαῖο «φάρμακο». Προτοῦ δημοσιευθοῦν «τὰ κρυπτά», νὰ σπεύδουμε ἐμεῖς νὰ
τὰ φανερώνουμε στὴν ἱερὰ Ἐξομολόγηση καί νὰ τὰ ἐξαλείφουμε. Νὰ
τὰ ὁμολογοῦμε δὲ μὲ εἰλικρίνεια καί σαφήνεια. Χωρὶς μισόλογα καὶ
δισταγμούς. Χωρὶς ἀοριστίες καὶ συσκιασμούς. Ἀλλοίμονο ἂν καί σὲ
κείνη τὴν εὐλογημένη, λυτρωτικὴ ὥρα τῆς μετοχῆς μας στὸ ἱερὸ Μυστήριο
τῆς Μετανοίας ἀφήσουμε «τὰ κρυπτά»
μας ἀτακτοποίητα.
Ἂν μὲ τρόπο ἀποφασιστικὸ ἐνεργήσουμε
καὶ διευθετήσουμε ἐγκαίρως τὶς σκιερὲς πλευρὲς τῆς ζωῆς μας, τότε
πραγματικὰ θὰ μπορέσουμε ν' ἀντικρύσουμε μὲ παρρησία τὸν Κριτή.
Θὰ ἔχουμε τὸ θάρρος νὰ ἐλπίσουμε στὸ Ἔλεός Του καὶ στὴν αἰώνια σωτηρία,
πού τόσο ποθοῦμε.
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ,
περιπατῶν ὁ ᾿Ιησοῦς παρὰ τὴν θάλασσαν τῆς Γαλιλαίας, εἶδε δύο ἀδελφούς,
Σίμωνα τὸν λεγόμενον Πέτρον καὶ ᾿Ανδρέαν τὸν ἀδελφὸν αὐτοῦ, βάλλοντας
ἀμφίβληστρον εἰς τὴν θάλασσαν· ἦσαν γὰρ ἁλιεῖς·
καὶ λέγει αὐτοῖς· Δεῦτε ὀπίσω μου καὶ ποιήσω ὑμᾶς ἁλιεῖς ἀνθρώπων.
Οἱ δὲ εὐθέως ἀφέντες τὰ δίκτυα ἠκολούθησαν αὐτῷ. Καὶ προβὰς ἐκεῖθεν, εἶδεν ἄλλους δύο ἀδελφούς,
᾿Ιάκωβον τὸν τοῦ Ζεβεδαίου καὶ ᾿Ιωάννην τὸν ἀδελφὸν αὐτοῦ, ἐν τῷ πλοίῳ
μετὰ Ζεβεδαίου τοῦ πατρὸς αὐτῶν, καταρτίζοντας τὰ δίκτυα αὐτῶν·
καὶ ἐκάλεσεν αὐτούς. Οἱ δὲ εὐθέως ἀφέντες
τὸ πλοῖον καὶ τὸν πατέρα αὐτῶν, ἠκολούθησαν αὐτῷ. Καὶ περιῆγεν ὅλην
τὴν Γαλιλαίαν ὁ ᾿Ιησοῦς διδάσκων ἐν ταῖς συναγωγαῖς αὐτῶν, καὶ κηρύσσων
τὸ Εὐαγγέλιον τῆς βασιλείας, καὶ θεραπεύων πᾶσαν νόσον καὶ πᾶσαν
μαλακίαν ἐν τῷ λαῷ.
(Ματθ. δ΄[4] 18 –
23)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Καθὼς
ὁ Ἰησοῦς περπατοῦσε κοντὰ στὴ θάλασσα τῆς Γαλιλαίας,
εἶδε δυὸ ἀδελφούς, τὸν Σίμωνα, τὸν ὁποῖο κατόπιν ὀνόμασε Πέτρο, καὶ
τὸν Ἀνδρέα τὸν ἀδελφό του, οἱ ὁποῖοι ἔριχναν δίχτυα στὴ θάλασσα, διότι
ἦταν ψαράδες. Καὶ τοὺς λέει: Ἀκολουθῆστέ με, καὶ θὰ σᾶς κάνω ἱκανοὺς
νὰ ψαρεύετε ἀντὶ γιὰ ψάρια ἀνθρώπους. Αὐτοὺς θὰ ἑλκύετε στὴ βασιλεία
τῶν οὐρανῶν μὲ τὰ πνευματικὰ δίχτυα τοῦ κηρύγματος. Κι αὐτοὶ ἀμέσως
ἄφησαν τὰ δίχτυά τους καὶ τὸν ἀκολούθησαν. Κι ἀφοῦ προχώρησε πιὸ πέρα
ἀπὸ ἐκεῖ, εἶδε ἄλλους δύο ἀδελφούς, τὸν Ἰάκωβο, τὸν γιὸ τοῦ Ζεβεδαίου,
καὶ τὸν Ἰωάννη τὸν ἀδελφό του, νὰ ἑτοιμάζουν τὰ δίχτυά τους μέσα στὸ
πλοῖο μαζὶ μὲ τὸν πατέρα τους Ζεβεδαῖο. Καὶ τοὺς κάλεσε. Κι αὐτοὶ ἀμέσως
ἄφησαν τὸ πλοῖο καὶ τὸν πατέρα τους καὶ τὸν ἀκολούθησαν.
Καὶ περιόδευε ὁ Ἰησοῦς ὅλη τὴ
Γαλιλαία διδάσκοντας στὶς συναγωγές τους, ὅπου κάθε Σάββατο μαζεύονταν
οἱ Ἑβραῖοι γιὰ νὰ ἀκούσουν τὴν ἀνάγνωση τῆς Ἁγίας Γραφῆς καὶ νὰ προσευχηθοῦν.
Καὶ κήρυττε ἐκεῖ τὸ χαρμόσυνο ἄγγελμα ὅτι πλησίαζε ὁ χρόνος τῆς
πνευματικῆς βασιλείας, πού θὰ ἔφερνε στοὺς ἀνθρώπους τὴν ἀπολύτρωση
καὶ τὴ χαρά. Καὶ θεράπευε κάθε εἴδους ἀσθένεια καὶ ἀδιαθεσία στὸ
λαό.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου