Παρασκευή 11 Σεπτεμβρίου 2015

ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΗΣ ΥΨΩΣΕΩΣ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ. ΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑΤΑ


ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΗΣ ΥΨΩΣΕΩΣ
(13 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2015)

Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Ἀδελφοί, ἲ­δε­τε πη­λί­κοις ὑ­μῖν γράμ­μα­σιν ἔ­γρα­ψα τ ἐ­μῇ χει­ρί.  ὅ­σοι θέ­λου­σιν εὐ­προ­σω­πῆ­σαι ν σαρκ, οὗ­τοι ἀ­ναγ­κά­ζου­σιν ὑ­μᾶς πε­ρι­τέ­μνε­σθαι, μό­νον ἵ­να μ τ σταυ­ρῷ το Χρι­στοῦ δι­ώ­κων­ται. οὐ­δὲ γρ ο πε­ρι­τε­τμη­μέ­νοι αὐ­τοὶ νό­μον φυ­λάσ­σου­σιν, ἀλ­λὰ θέ­λου­σιν ὑ­μᾶς πε­ρι­τέ­μνε­σθαι, ἵ­να ἐν τ ὑ­με­τέ­ρᾳ σαρ­κὶ καυ­χή­σων­ται. Ἐ­μοὶ δ μ γέ­νοι­το καυ­χᾶ­σθαι ε μ ν τ σταυ­ρῷ το Κυ­ρί­ου ἡ­μῶν Ἰ­η­σοῦ Χρι­στοῦ, δι' ο ἐ­μοὶ κό­σμος ἐ­στα­ύ­ρω­ται κἀ­γὼ τ κό­σμῳ. ν γρ Χρι­στῷ Ἰ­η­σοῦ οὔ­τε πε­ρι­το­μή τι ἰ­σχύ­ει οὔ­τε ἀ­κρο­βυ­στί­α, ἀλ­λὰ και­νὴ κτί­σις. κα ὅ­σοι τ κα­νό­νι το­ύ­τῳ στοι­χή­σου­σιν, εἰ­ρή­νη ἐ­π' αὐ­τοὺς κα ἔ­λε­ος, κα ἐ­πὶ τν Ἰσ­ρα­ὴλ το Θε­οῦ. Το λοι­ποῦ κό­πους μοι μη­δεὶς πα­ρε­χέ­τω· ἐ­γὼ γρ τ στίγ­μα­τα το Κυ­ρί­ου Ἰ­η­σοῦ ἐν τ σώ­μα­τί μου βα­στά­ζω. χά­ρις το Κυ­ρί­ου ἡ­μῶν Ἰ­η­σοῦ Χρι­στοῦ με­τὰ το πνε­ύ­μα­τος ὑ­μῶν, ἀ­δελ­φοί· ἀ­μήν.
                                              (Γαλ. στ΄[6] 11 – 18 )

ΕΡ­ΜΗ­ΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜ­ΠΕ­ΛΑ)
Ἀδελφοί, δεῖ­τε μὲ πό­σο με­γά­λα γράμ­μα­τα σᾶς ἔ­γρα­ψα μὲ τὸ ἴ­διο μου τὸ χέ­ρι.  Ὅ­σοι θέ­λουν νὰ κά­νουν κα­λὴ ἐν­τύ­πω­ση καὶ νὰ ἀ­ρέ­σουν σὲ ἀν­θρώ­πους γιὰ πράγ­μα­τα πού ἀ­να­φέ­ρον­ται στὴ σάρ­κα, αὐ­τοὶ σᾶς πα­ρα­κι­νοῦν καὶ σᾶς πα­ρα­σύ­ρουν νὰ πε­ρι­τέ­μνε­σθε, μό­νο καὶ μό­νο γιὰ νὰ μὴν κα­τα­δι­ώ­κον­ται ἀ­π' τοὺς Ἰ­ου­δαί­ους γιὰ τὸ κή­ρυγ­μα πού ἀ­να­φέ­ρε­ται στὸ σταυ­ρὸ τοῦ Χρι­στοῦ. Γι αὐ­τὸ καὶ μό­νο σᾶς ἀ­ναγ­κά­ζουν νὰ πε­ρι­τέ­μνε­σθε. Κι αὐ­τὸ ἀ­πο­δει­κνύ­ε­ται ἀ­πὸ τὸ ὅ­τι οὔ­τε κι αὐ­τοί πού ἔ­χουν πε­ρι­τμη­θεῖ τη­ροῦν τὶς τε­λε­τουρ­γι­κὲς δι­α­τά­ξεις τοῦ νό­μου, τὶς κα­θάρ­σεις δη­λα­δὴ καὶ τὶς ζω­ο­θυ­σί­ες· ἀλ­λά θέ­λουν νὰ πε­ρι­τέ­μνε­σθε ἐ­σεῖς γιά νά καυ­χη­θοῦν αὐ­τοὶ γιὰ τὴ δι­κή σας σάρ­κα. Θέ­λουν δη­λα­δὴ νὰ καυ­χη­θοῦν ὅ­τι σᾶς ἔ­πει­σαν νὰ δε­χθεῖ­τε τὴν πε­ρι­το­μή. Ἐ­γὼ ὅ­μως δὲν κι­νοῦ­μαι ἀ­πὸ τέ­τοι­α ἁ­μαρ­τω­λὰ ἐ­λα­τή­ρια. Πο­τὲ νὰ μὴ συμ­βεῖ ἐ­γώ νὰ καυ­χη­θῶ γιὰ τί­πο­τε ἄλ­λο πα­ρὰ μό­νο γιὰ τὸ ὅ­τι ὁ Ἰ­η­σοῦς Χρι­στὸς γιὰ χὰ­ρη μου πῆ­ρε μορ­φὴ δού­λου καὶ σταυ­ρώ­θη­κε γιὰ τὴ σω­τη­ρί­α μου. Μό­νο καύ­χη­μά μου εἶ­ναι ὁ σταυ­ρι­κὸς θά­να­τος τοῦ Κυ­ρί­ου. Καὶ μὲ τὴν πί­στη στὸ θά­να­τό του αὐ­τόν ἔ­χει νε­κρω­θεῖ κι ἔ­χει χά­σει τὴ δύ­να­μή του ὁ κό­σμος γιά μέ­να. Ἀλ­λά κι ἐ­γώ ἔ­χω νε­κρω­θεῖ γιὰ τὸν κό­σμο. Εἶ­μαι νε­κρω­μέ­νος γιὰ τὸν κό­σμο, καὶ τί­πο­τε ἀ­π’ αὐ­τόν δὲν μὲ δε­λε­ά­ζει οὔ­τε μὲ φο­βί­ζει. Δι­ό­τι στὴν κοι­νω­νί­α καὶ τὴν ἕ­νω­ση μὲ τὸν Χρι­στὸ οὔ­τε ἡ πε­ρι­το­μή ἔ­χει κα­μί­α ἀ­ξί­α οὔ­τε ἡ ἀ­κρο­βυ­στί­α, ἀλ­λά ἰ­σχύ­ει νέ­α κτί­ση καὶ δη­μι­ουρ­γί­α. Ἡ και­νὴ αὐ­τὴ κτί­ση εἶ­ναι ἡ ἀ­να­γέν­νη­ση πού δί­νει ὁ Χρι­στὸς σὲ κά­θε πι­στὸ μὲ τὴ δύ­να­μη τῆς ἀ­πο­λυ­τρω­τι­κῆς του σταυ­ρι­κῆς θυ­σί­ας. Καὶ ὅ­σοι θ' ἀ­κο­λου­θή­σουν τὴ δι­δα­σκα­λί­α αὐ­τὴ γιά τή νέ­α κτί­ση καὶ θὰ τὴν ἔ­χουν ὡς μέ­τρο καὶ ὑ­πό­δειγ­μα γιὰ νὰ συμ­μορ­φώ­σουν τὴ ζω­ὴ τους μ' αὐ­τή, ἂς ἔ­χουν ἐ­πά­νω τους τὴν εἰ­ρή­νη καὶ τὸ ἔ­λε­ος· ἀλ­λά καὶ γε­νι­κό­τε­ρα ὅ­λος ὁ νέ­ος Ἰσ­ρα­ὴλ τῆς χά­ρι­τος, ὁ νέ­ος λα­ὸς πού μὲ τὴν πί­στη ἔ­γι­νε ἐ­κλε­κτὸς στὸ Θε­ὸ καὶ ἀν­τι­κα­τά­στη­σε τόν πα­λαι­ό κα­τὰ σάρ­κα Ἰσ­ρα­ήλ. Στὸ ἑ­ξῆς ἂς μὴ μοῦ δη­μι­ουρ­γεῖ κα­νεὶς κό­πους καί ἐ­νο­χλή­σεις, ζη­τών­τας ἀ­πὸ μέ­να νὰ ἀ­πο­λο­γοῦ­μαι γιά ὅ­σα κά­νω. Δι­ό­τι ἐ­γώ βα­στά­ζω στὸ σῶ­μα μου τὰ ση­μά­δια τῶν πλη­γῶν πού δέ­χθη­κα γιὰ τὸν Κύ­ριο Ἰ­η­σοῦ. Καί οἱ πλη­γές μου αὐ­τὲς εἶ­ναι ἡ ἀ­πο­λο­γί­α μου.
Σᾶς εὔ­χο­μαι, ἀ­δελ­φοί, ἡ χά­ρις τοῦ Κυ­ρί­ου μας Ἰ­η­σοῦ Χρι­στοῦ νὰ ἐ­νι­σχύ­ει καὶ νὰ ἐν­δυ­να­μώ­νει τὶς πνευ­μα­τι­κές σας δυ­νά­μεις, ὥ­στε νὰ δι­α­τη­ρεῖ­τε πάν­το­τε τόν ἁ­για­σμὸ πού σᾶς ἔ­δω­σε τὸ Ἅ­γιον Πνεῦ­μα. Ἀ­μήν.

ΤΟ ΙΕΡΟ  ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Εἶπεν ὁ Κύριος. οὐ­δεὶς ἀ­να­βέ­βη­κεν ες τν οὐ­ρα­νὸν ε μ κ το οὐ­ρα­νοῦ κα­τα­βάς, υἱ­ὸς το ἀν­θρώ­που ὁ ν ν τ οὐ­ρα­νῷ. κα κα­θὼς Μω­ϋ­σῆς ὕ­ψω­σε τν ὄ­φιν ἐν τ ἐ­ρή­μῳ, οὕ­τως ὑ­ψω­θῆ­ναι δε τν υἱ­ὸν το ἀν­θρώ­που, ἵ­να πς πι­στε­ύ­ων ες αὐ­τὸν μ ἀ­πό­λη­ται ἀλ­λ' ἔ­χῃ ζω­ὴν αἰ­ώ­νι­ον. Οὕ­τω γρ ἠ­γά­πη­σεν ὁ Θε­ὸς τν κό­σμον, ὥ­στε τν υἱ­ὸν αὐ­τοῦ τν μο­νο­γε­νῆ ἔ­δω­κεν, ἵ­να πς πι­στε­ύ­ων ες αὐ­τὸν μ ἀ­πό­λη­ται ἀλ­λ' ἔ­χῃ ζω­ὴν αἰ­ώ­νι­ον. ο γρ ἀ­πέ­στει­λεν ὁ Θε­ὸς τν υἱ­ὸν αὐ­τοῦ ες τν κό­σμον ἵ­να κρί­νῃ τν κό­σμον, ἀλλ' ἵ­να σω­θῇ κό­σμος δι' αὐ­τοῦ.           
   (Ἰωάν. γ΄[3] 13 – 17)

Ο ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
 ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
ΤΟ ΧΑΛΚΙΝΟ ΦΙΔΙ
Κυριακ πρν π τν ἑορτ τς Παγκοσμίου ψώσεως το Τιμίου Σταυρο μς προετοιμάζει πνευματικά γιά νά συναισθανθομε τ μέγα μυστήριο τς σταυρικς θυσίας το Κυρίου μας. Τ εαγγελικ νάγνωσμα μς μεταφέρει σ μία ερ συζήτηση μέσα στ νύχτα, ὅπου ὁ Κύριος πεκάλυψε στν κρυφ μαθητ του Νικόδημο τ μέγα μυστήριο τς σωτηρίας το νθρωπίνου γένους. Κανείς π τος νθρώπους, επε, δν χει νεβε στν ορανό, παρ μόνο γ πο κατέβηκα π τν οραν κα γινα ἄνθρωπος. Κι ν τώρα εμαι στ γῆ, ξακολουθ ν εμαι κα στν ορανό. Κα ὅπως κάποτε ὁ Μωυσῆς κρέμασε ψηλ τ χάλκινο φίδι γιά ν σώζονται μ’ ατ οἱ σραηλίτες π τ θανατηφόρα δαγκώματα τν φιδιν τς ρήμου, τσι σύμφωνα μ τ μυστηριδες σχέδιο το Θεο πρέπει νά ψωθ γ ψηλ πάνω στ σταυρό.
Ποιά ὅμως εναι βαθύτερη σχέση νάμεσα στ γεγονς ατ τς Παλαις Διαθήκης μ τ σταύρωση το Κυρίου μας; κε στν ρημο συνέβαινε κάτι τ συνταρακτικό. Εἶχαν παρουσιαστε φίδια φαρμακερ κα τρύπωναν στς σκηνς τν σραηλιτν. Φίδια μέτρητα δάγκωναν ὅσους βρισκαν μπροστά τους. Κι ατο μ πόνους δυνατος κα κραυγς πελπιστικς σ λίγη ρα ἔπεφταν νεκροί! Οἱ σραηλίτες τρομοκρατημένοι ρχισαν ν καταλαβαίνουν ὅτι τιμωρονται για τς πολλς τους μαρτίες. Σκέφτηκαν ὅτι μόνον ὁ Θες μποροσε ν τος σώσει. τρεξαν λοιπν στν Μωυσῆ κι κενος μ ὅλη του τν ψυχ παρακαλοσε τν Θε ν τος σώσει. Κα ὁ Θεός, σάν γαθς πατέρας, πειδ εδε ὅτι μετανόησε ὁ λαός, κουσε τν προσευχ το Μωυσ κα το λέει:
Φτιάξε να φίδι χάλκινο κα κρέμασέ το σ να ξύλο. Κα πς στος σραηλίτες: «Καθένας πο θ τν δαγκώσει φίδι, ν κοιτάζει τ χάλκινο ατ φίδι κα θ σώζεται π τὸν θάνατο». Κα τ θανατικ σταμάτησε, οἱ σραηλίτες σώθηκαν.
Γιατί ὅμως ὁ Κύριος συσχετίζει τ γεγονς ατ μ τ δική του σταύρωση; Τ χάλκινο φίδι τ ψωσε ὁ Μωυσῆς καρφωμένο σ ξύλο. Στ τίμιο ξύλο το σταυρο ψώθηκε κρεμασμένος κι ὁ Χριστός μας. Τά  φαρμακερ φίδια σκορποσαν τ θάνατο. Ὁ σατανς, ὁ φις ὁ ρχαος, μ τ φαρμακερ τσιμπήματά του νεκρώνει τν ψυχ το νθρώπου. Στν ρημο ὁ Μωυσῆς κρέμασε πάνω στ ξύλο να χάλκινο φίδι, πο ταν τ μοίωμα τν φαρμακερν φιδιν. Στ σταυρ κρεμάστηκε ὁ διος ὁ Κύριος, ποος θεωρήθηκε τ μοίωμα τς μαρτίας, καθς σήκωσε πάνω του ὅλες τς μαρτίες το κόσμου. Στν ρημο οἱ ουδαοι τενίζοντας τ χάλκινο φίδι διέφυγαν τν πρόσκαιρο θάνατο, μες οἱ πιστο τενίζοντας τν Σταυρ το Χριστο λυτρωνόμαστε π τ σκλαβιά τς μαρτίας, π τν αώνιο θάνατο, μπορομε ν εσέλθουμε χι στ γῆ τς παγγελίας, λλ στ Βασιλεία το Θεο.
ΠΟΣΟ ΜΑΣ ΑΓΑΠΗΣΕ!
Κύριος στ συνέχεια ξηγε στν Νικόδημο τ νόημα τς δικς του ψώσεως πάνω στ ξύλο το Σταυρο: Ὁ υἱὸς το νθρώπου, λέει, θ ψωθε πάνω στ Σταυρό, γιά νά μή χαθε κανένας π ὅσους θ πιστεύουν σ’ Ατν στν αώνιο θάνατο, λλ ν χει ζω αώνια. Διότι τόσο πολ γάπησε ὁ Θες τν κόσμο, ὥστε παρέδωσε σ θάνατο τν μονάκριβο Υό του, γιά νά μή χαθε στν αώνιο θάνατο κανένας πιστός, ἀλλά ν χει ζω αώνια. Διότι δν πέστειλε ὁ Θες τν Υό Του στ μαρτωλ γένος τν νθρώπων γιά νά κατακρίνει κα ν καταδικάσει τ γένος ατό, λλ γιά ν σωθε λόκληρος ὁ κόσμος.
Μ τ πέροχα ατ λόγια του ὁ Κύριος πεκάλυψε στν Νικόδημο τν ἄπειρη γάπη το Θεο πρς τν ἄνθρωπο. Πόσο πολ μς γάπησε ὁ Θεός; Τ πόσο πολ μς γάπησε φαίνεται χι μόνον π τ ὅτι θελε ν μς σώσει, λλ κα π τν τρόπο μ τν ποο μς σωσε κα π τ σωτηρία τν ποία μς χάρισε. Διότι δν στειλε κάποιον ἄνθρωπο γγελο ν μς σώσει, λλ τν μονογενῆ Του Υό, τν συνάναρχο κα σύνθρονο, τν ἄπειρο κα πανυπερτέλειο Υό Του. Κι Ατν Τν παρέδωσε σ θάνατο.
Καὶ γιά ποιούς Τν παρέδωσε σ θάνατο; Ποιούς γάπησε; Μήπως πλάσματα πο Τν λάτρευαν κα Τν γαποσαν; μς τος ποστάτες νθρώπους, πο εχαμε γίνει χθροί Του κα καταντήσαμε «κτηνώδεις κα δαιμονιώδεις». Ὁ ἄπειρος Θες γάπησε ναν τέτοιον νάξιο κόσμο. γάπησε τν διεφθαρμένο νθρωπο, ν ατς δν εχε ν παρουσιάσει τίποτε ξιο τς γάπης του. Κα γινε ἄνθρωπος ὁ διος ὁ Υἱὸς το Θεο γιά νά μς σώσει π τν καταδυνάστευση το διαβόλου. Κα ψώθηκε πάνω στ Σταυρό, γιά νά μή χαθομε στ αώνιο σκοτάδι, λλ ν ζομε μαζί Του αωνίως τ δική Του πανευτυχ ζωή. Κα μς δέχθηκε ὡς παιδιά του, ὡς μέλη τς κκλησίας Του, κα μς τροφοδοτε μ τ για Μυστήρια, μς προσφέρει φεση μαρτιν, γιασμ κα σωτηρία ψυχῆς.
μες κατανοομε ραγε τ ψος ατ τς γάπης Του; ντιλαμβανόμαστε τν πειρη ατ κα ψιστη εεργεσία Του; Γι’ ατ ς παρακαλομε Ατν πο τόσο πολ μς γάπησε, ν μς φωτίζει ν κατανοομε ὅσο μπορομε τ ψος τς γάπης Του. Κα ν ζομε πλέον μόνο για τν Θε κα μ τν Θεό.

     (Δι­α­σκευ­ὴ ἀ­πὸ πα­λαι­ὸ τό­μο τοῦ Πε­ρι­ο­δι­κοῦ «Ο ΣΩ­ΤΗΡ»)

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου